Järjettömät katkaisimien sijoittelut ja muut älyttömyydet

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

^Heh muistan kun täti soitti, että miten tähän scenicciin nyt mahtaisi päästä sisälle :D Menihän siinä hetki, ennenkuin sai ovet auki itseltäkin. Käsikirja kun on näppärästi lukkojen takana hansikaslokerossa..

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Shakal »

VAG harrastanut kauan noita "silkkiperselämppäreitä", eli pillugrillille 6 asentoa. Se on oikeasti pidemmän päälle ihan mukava, kun 1. asennossa se vaan hohkaa himmeästi polttamatta perskarvoja. Varsinkin kun ne katkaisijat ovat yleensä kojelaudalla näkyvässä paikassa, niin että molemmat etumatkustajat pystyvät niitä helposti ja näkyvästi säätämään. Toisin kuin nappula jossain verhoilun sisällä.
"laittaessasi matkustajan penkinlämmittimen päälle, pura kuskin verhoilu, aseta haluamasi lämmityksen taso veivistä ja ompele se kauniisti takaisin kasaan. Muista suorittaa tämä häiritsemästä kuljettajan ajamista ja aiheuttamatta vaaraa muulle liikenteelle!"
En olisi yllättynyt jos noin lukisi jonkun auton ohjekirjassa.

Tuo 155:en takakontin avauspainike hanskalokerossa jaksaa kyllä suhteellisen usein puistattaa kun on syli täynnä roinaa ja luukku unohtunut avata sitä ennen.. Ehkä joskus vielä opin.

Nykyautoissa joissa taka- tai etusumareita ei saa erikseen päälle tai sen nappula on kytkimessä toisen jälkeen. On loivasti ärsyttävää kun on rankka sade tai muuten vain huono näkyvyys ja haluaa viestittää takanaolijoille että olen muuten edessäsi, mutta etusumareilla ei mitään virkaa (kuten yleensäkään niillä ei ole).

Opelin (en tiedä onko enää uudemmissa, mutta 00 taitteen vekottimissa ainakin) lukitus. Painat kerran, menee kaikki ovet lukkoon, painat toisen kerran, menee turvallisempaan lukkoon. Mitä helvettiä. Miksi se ei mene siihen kunnon lukitukseen jo ensimmäisellä kerralla? Ymmärrän kyllä jos painaa kerran ja aukeaa pelkkä kuskinovi ja toisella kerralla kaikki, kuten fordeissa.

Jo kerran mainittu fordin konepellin- ja kontin aukaisu merkin takaa avaimella. Raivostuttava ominaisuus. En olisi halunnutkaan avata konepeittoa kun moottori on jo käynnissä.

Monitoimiviikset, ihan missä vain, milloin vain. Tuntematonta autoa ajaessa on tosi mielenkiintoista kun samaan aikaan se pesee ja lämmittää takalasia, vilkuttaa hätävilkkuja ja soittaa jari sillanpäätä radiosta täysillä ennen kuin keksit miten siinä toimii oikeaoppisesti tihku.

Kyllä nuo 155:en namiskat jaksaa aika ajoin myös ihmetyttää. Välillä tuntuu siltä että italiaanot ovat vain räkässeet ne sen jälkeen kun koko muu auto oli jo valmis.

"aivan, unohtu muuten takalasinlämmitin ja sumarit. No takasumari menee näppärästi toisen viiksen päähän ja takalasinlämmitin toisen viiksen päähän.. entäs noi etusumarit.. kappas, vaihdekepin takana, penkkien välissä on vielä tilaa! laitetaan nappula siis siihen."

Itse kun olen erittäin hajamielinen ja jatkuvasti mm. töiden takia ajatuksissani, unohdin täysin mistä etusumarit laitetaan päälle, sen ainoan kerran kun olisin niitä oikeasti tarvinnut! (155 oli ollut minulla viikon). Sen verran oli huono näkyvyys ettei sitä jaksanut alkaa hirveästi penkomaan mistään takapenkkien jalkotilasta kesken ajon. Vasta paikkaan B päästyäni, laittaessani käsijarrua, silmäni kohtasi tuon maagisen nappulan penkkien välissä.

Autot jotka pyyhkivät takalasin kun etupyyhkijät ovat päällä ja asetat pakin päälle, kun olet ajanut juuri 50km hiekkatietaipaleen.. Lakkaa naarmuttamasta mun takalasia perkele! Myös varsin mukava feature kun pakkasta on enemmän kuin jääkarhun perseessä ja lunta sekä muuta moskaa niin paljon takalasissa ettei se pyyhkijä pääse jumissa ollessaan pyyhkimään. Pyyhkijämoottorista leijuva musta sauhu on mukavaa haisteltavaa kun se on jumissa ja yrittää väkisin pyyhkiä takalasia.

Citikat. Näissä on niin paljon ihmeellisyyksiä välillä, että siihen menisi ainakin kolme sivua kun asiasta avautuisin. Pelkästään ratti jossa ainoastaan ulkokehä liikkuu, riittää kansakunnalle. Ei enää. Ei ikinä. Kerrassaan miellyttävää ajaa autolla jossa ainoastaan se ulkokehä liikkuu, polkimissa ei ole ollenkaan tuntoa (kaikki yhtä vetkuja, sama kun puristaisit jalalla vaahtomuovityynyä) ja nopeutesi näet ainoastaan keskikonsolin keskellä sijaitsevasta digitaalinäytöstä.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Viesti Kirjoittaja heme »

heme kirjoitti:Peugeot 504, vilkkuviiksi rattiakselin vasemmalla! puolella.
Siis tarkoitin tietenkin oikealla! puolella.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Kaikille ihmettelijöille: Cadillacissa se lukkonupikka on oven takaosassa, ei sinne meinaa etuoven kautta yltää... Ei ole helppoa, tai mielekästä. Sen olisi voinut paremminkin miettiä - siis jättää kokonaan pois tarpeettomana.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Shakal kirjoitti: Opelin (en tiedä onko enää uudemmissa, mutta 00 taitteen vekottimissa ainakin) lukitus. Painat kerran, menee kaikki ovet lukkoon, painat toisen kerran, menee turvallisempaan lukkoon. Mitä helvettiä. Miksi se ei mene siihen kunnon lukitukseen jo ensimmäisellä kerralla?
Autot jotka pyyhkivät takalasin kun etupyyhkijät ovat päällä ja asetat pakin päälle, kun olet ajanut juuri 50km hiekkatietaipaleen.. Lakkaa naarmuttamasta mun takalasia perkele! Myös varsin mukava feature kun pakkasta on enemmän kuin jääkarhun perseessä ja lunta sekä muuta moskaa niin paljon takalasissa ettei se pyyhkijä pääse jumissa ollessaan pyyhkimään. Pyyhkijämoottorista leijuva musta sauhu on mukavaa haisteltavaa kun se on jumissa ja yrittää väkisin pyyhkiä takalasia.
Cromassa on muuten just noi fiitsörit. Paitsi että turvallisempi lukko toimii juurikin ei koskaan, avaimesta riippumatta. Pyyhkijäjutskan sais kuulemma jollain mollukalla muutettua, mutta pitäis olla välineet tai käyttää huollossa.

Minä kun osaan peruuttaa peileistäkin katsomalla - vaikka aina ei uskoisi! - niin en juuri koskaan pese takalasia. Liikenteenkin näkee paremmin ulkopeileistä, kun takaniskatuet ja tavaraverkko peittävät 85 % lasista. +:aa: Verkko estää takanatulevien valoja häikäisemästä pimeällä - en ole koskaan käyttänyt sitä peilin pimeäasentoa.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eiköhän se takalukko vaadi kaksi painallusta ihan turvallisuussyistä, ettei esimerkiksi vahingossa lukitse ketään sinne sisälle. Itse en pistäisi takalukkoon silloinkaan jos jättäisin vaikka koiran tai lapsen sinne autoon vaikka kauppareissun ajaksi.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Shakal kirjoitti: Autot jotka pyyhkivät takalasin kun etupyyhkijät ovat päällä ja asetat pakin päälle, kun olet ajanut juuri 50km hiekkatietaipaleen.. Lakkaa naarmuttamasta mun takalasia perkele! Myös varsin mukava feature kun pakkasta on enemmän kuin jääkarhun perseessä ja lunta sekä muuta moskaa niin paljon takalasissa ettei se pyyhkijä pääse jumissa ollessaan pyyhkimään. Pyyhkijämoottorista leijuva musta sauhu on mukavaa haisteltavaa kun se on jumissa ja yrittää väkisin pyyhkiä takalasia.
Minua ei ole kyllä koskaan häirinnyt tuo takalasin pyyhintäautomaatti. Pikemminkin se on sellainen pieni huomaavainen lisäominaisuus. Mutta minä pidänkin pyyhkijöitä päällä vain sateella. Ja minun autoissani on kyllä ollut sille takalasin pyyhkijälle ylikuormitusrele. Toimii myös eteenpäin ajettaessa.

Shakal kirjoitti:Citikat. Näissä on niin paljon ihmeellisyyksiä välillä, että siihen menisi ainakin kolme sivua kun asiasta avautuisin. Pelkästään ratti jossa ainoastaan ulkokehä liikkuu, riittää kansakunnalle. Ei enää. Ei ikinä. Kerrassaan miellyttävää ajaa autolla jossa ainoastaan se ulkokehä liikkuu, polkimissa ei ole ollenkaan tuntoa (kaikki yhtä vetkuja, sama kun puristaisit jalalla vaahtomuovityynyä) ja nopeutesi näet ainoastaan keskikonsolin keskellä sijaitsevasta digitaalinäytöstä.
Onko siitä keskiön pyörimisestä jotain erityistä hyötyä? Itse en ainakaan ole havainnut pyörimättömyydestä mitään haittaa. Nopeuden näkymistä nopeusmittarista en myöskään ole osannut pitää huonona ominaisuutena enkä liion sitä, että nopeusmittari on sijoitettu hyvin näkökenttään.

Digitaalimittari jakaa toki mielipiteitä, mutta kun ajan arviolta 90-prosenttisesti vakionopeussäätimellä, joka on perheemme Citikassa tarkka ja helppokäyttöinen, on digimittaristo oikein oivallinen laite näinä alhaisen puuttumiskynnyksen aikoina. C4:n mittari muuten näyttää + 4 km/h kaikilla nopeuksilla, joten sillä on hyvä sovitella nopeutensa oikeisiin raameihin ja pitää se siellä.

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Ministä löytyi taas uusi varoitusvalo.Vähän kierrejousen näköinen symboli ja teksti 09/2009.Manuaalista löytyi selitys:Katsastus.Tosin kyseisessä yksilössä katsastusaika on 12/2010-04/2011.
Ride on!

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tuossa e30 Bemarissa on liian fiksu mittaristovalojen himmennin. Mistään sitä ei löytynyt, eli todella vaikea löytää, vaan löydyttyään ei paha ollenkaan.. Kun tuossa vanhanaikaisessa valojen vetovivussa mikä voisi olla 70-luvun auton ryyppy, on kiertämällä mittarivalojen himmennys. Mitään viitettä tähän toimintoon siitä ei löydy, paitsi jos mulla on merkkivalo palanut. En sitten tiedä miten yleinen tuo toiminto on, mutta tulipahan jaettua tieto.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ajonestolaite á la saab 900: Päävirtakatkaisin kuskin vasemmanpuolen jalkatilan seinässä irrotettavalla kahvalla... kun kahvan otti irti ei mitenkään voinnut tietää, että autossa edes on jonkin sortin katkasin, koska paikka 'hävisi' karvaisen verhouksen sekaan
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

jkf
Viestit: 93
Liittynyt: 30 Loka 2009, 18:48
Car(s): Giulietta 2.0 jTDM, ex. MiTo 1.6 jTDM
Paikkakunta: Kuukkajärvi 62.500766;25.438650

Viesti Kirjoittaja jkf »

Intin Zil:issä painettava päävirtakatkaisin kuljettajan penkin alla. Kun penkki pohjasi, päävirrat katkesi. Tai Molon vaihdekeppi, jota käyttäessä oikean olkapään pitäisi olla sijoltaan. :)

Ja kyllä noi Fiat GP:n ja Miton pers'arinan nappulat on hanurista -ihan kirjaimellisesti. Mitossa ne ovat vielä kyynärnojan alla.

Vastaa Viestiin