Käänsin vähän aikaa sitten lastutussoftan manuaalin suomeksi - siis sellaisen, jolla tehdään koneen ECUun "lastussa" siirrettävä moottorinohjausohjelma. Kylmiltään tehty työ oli opettavainen, ja urakka kusi noin 3 e tuntitaksaan asti. Mutta nyt voisinkin perustaa lastutuspajan - paperilla homma vaikuttaa todella helpolta.
Mutta asiaan: puuttuuko meiltä sana, joka kertoo, että mennään tekemään koneeseen uusi moottorinohjausohjelma? Mitä silloin on tehty. Kaasarikoneessa kone olisi säädetty.
Miten kapakassa kehutaan, että on käynyt tekemässä koneeseensa yksilöllisen moottorinohjausohjelman? Ei siis että on ostanut lastun, joka on tehty jonkun muun, samanlaisen koneen mukaan.
"Kävin ohjelmoimassa ecun"
"Kävin teettämässä lastun"
Ja kahdella sanalla...
Säädätin ecun.
Tein lastut.
Ja yhdellä....
Lastutin?
Kai se sitten noin on. Tuli vain mieleen kun jotkut taas taistelivat lastun eduista ja saavutetuista heposista suomi24-palstalla. Oltiin ostamassa lastua, mutta luultavasti oltiin lastuttamassa konetta. Ainakin minun mielestäni ei ole ihan sama (sana), ostaako valmiin lastun vai säätääkö koneen yksilöllisesti, jos esim. samanlaisten 156-alfojen huippunopeus voi heittää about 10 km/h, kuten olen antanut itseni ymmärtää tätä palstaa lukemalla. Kyseessähän on silloin "2 eri konetta".
Lastu vs. "lastuttaminen"
Valvoja: Moderators
- Seiska5mma
- Seiska5mma
Tuo päivitys on aika hyvä. Jos vaihtaa pakoputken ja vaparin, joutuu päivittämään lastun. Tosin päivittämisestä puuttuu jollain tavalla terä.
Optimoiminen?
Kapakassa: "Joo kato - ryys - kävin tossa viime viikolla - heitäs rööki - optaamassa mun lastun. Nyt nääs kuule lähtee kun töpseli seinästä."
Teollisuuskadulla: JARIN CARPOWER - lastut, otimoimiset ja pakoputkenpäät.
Optimoiminen?
Kapakassa: "Joo kato - ryys - kävin tossa viime viikolla - heitäs rööki - optaamassa mun lastun. Nyt nääs kuule lähtee kun töpseli seinästä."
Teollisuuskadulla: JARIN CARPOWER - lastut, otimoimiset ja pakoputkenpäät.