Talvirenkaat alle

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Kummat alla?

Äänestys päättyi 23 Marras 2007, 18:55

Kitkat
42
35%
Nastat
77
65%
 
Ääniä yhteensä: 119

NikEe1927
Viestit: 113
Liittynyt: 02 Huhti 2005, 23:32
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja NikEe1927 »

Kitkat ollu jo n.viikon,rengasliikkeessä ohjeistivat, kun lämpötila alle+10 niin voi ottaa talvikäyttöön
ALFA 156 Hyvännäköinen auto(minun unelma)

Avatar
Fiatmaster
Viestit: 42
Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
Paikkakunta: Alavus

Viesti Kirjoittaja Fiatmaster »

Kesäkummeilla niin kauan kun eteenpäin päästään, kuten koko viime talvi bravolla kesäkummeilla ;) M+S luokituksella

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

NikEe1927 kirjoitti:Kitkat ollu jo n.viikon,rengasliikkeessä ohjeistivat, kun lämpötila alle+10 niin voi ottaa talvikäyttöön
Ja voit tulla uudet ostamaan meiltä,kun tosi talvi alkaa :)

Avatar
Suski
Viestit: 169
Liittynyt: 27 Touko 2009, 13:42
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Suski »

Eihän tässä ole ihan vielä kiire vaihtaa niitä renkaita.. :-D

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

...ei ollenkaan.

Tampereelle pitäisi puoliltapäivin lähteä vähän syyslomailemaan. Aika valkoiselta näyttää kotikatu...

Mutta en rupea vaihtamaan.

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Aamujumppa suoritettu.Hakkapeliitat alle ja kesägummien pesu,kuivaus ja vahausX2.
Ride on!

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

jep ne on näköjään yöpakkasetkin ilmatieteenlaitoksen mukaan ohitte. ei mitään kiirettä...

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

minäkin ajattelin huomenna starttailla kesäkissalla, eikös asetuksetkin sano nastarengaskauden alkavan vasta marraskuussa....

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Lötköpötkylät ähelsin alle. Hyvästi kaarreajon jämptiys,
tervetuloa kumivenemäinen mukavuus ja herkkä kiihtyvyys.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

Avatar
niki
Viestit: 1633
Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
Paikkakunta: Aura

Viesti Kirjoittaja niki »

Maanantaina meni 166:een Goodyearin nastat alle. Yllättäen ajotuntuma parani verrattuna saman valmistajan "eko" kesäpyöriin :shock:

Kakkosautoon vaihtui tänään kesäkumit Gislavedin Nord Frosteihin (nastat) ja suunta on jotain aivan muuta. Todella löysä ajettava kesäkumeihin verrattuna.
Ammattina autokauppa

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Talviläskit alla.

Bonuksena samassa rengasliikkeessä asioinut naisihminen, joka kehui Lankista hienoksi. Ei olisi itse kotipihassa äheltäessä tuota palautetta saanut.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Kyllä taas tuli alfasta ruma kun talvirenkaat pääsivät alle... perkeleen alessioista kuoriutuu maalit päältä... eikä ole just nyt moottorin vaihdon jälkeen varaa pistää rahaa uusiin kumeihin vanhoille orggis kesävanteille.

Ja pakuun ei käynyt kesärenkaiden pultit joten ajoin rengasliikeeseen ja kysyin että mitä vaihto ja uudet pultit maksaa... pultteja ei saa kuin maahantuojalta... näin siis sanoivat. Kurvailu läheiseen tarvikeliikkeeseen ja sieltä pultit mukaan ja kotipihalle vaihtamaan. Eipä mennyt kyllä sekään ihan nappiin kun uusissa pulteissa osassa on isompi kanta ja toisissa pienempi... no eipä tuo nyt sinäänsä mitään haittaa :roll:

Vielä pitää käydä ostamassa yksi pultto alfan vanteisiin kun on kadonnut johonkin kesän aikana.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Raimo Miettinen kirjoitti:On nämä kitkat vaan löysät rungoiltaan aivan kuin öljytankkeria ohjaisi.
Minkä merkkiset? Mä olen aina pitänyt kitkojeni ominaisuuksista "kesäkeleilläkin", kaikki ovat olleet joko Nokian tai Bridgestonen pyöriä. Blizzakit, olikohan ne WS-50:t, olivat ainakin maukkaat kesäisellä mutkatielläkin.

Ensi keskiviikkona on aika Vianorille. Piti vaihdattaa jo viime viikolla kun oli lomaa, mutta tais olla liikaa kaikkea muuta tekemistä. :oops: Kelejen puolesta ei jaksa jännittää, mutta kun tiedossa on lähiaikoina pari pidempää ajomatkaa, niin kitkoilla hytissä selviää paljon pienemmällä ulinalla.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Joutui taipumaan, piikkipyörät tuli laitettua käyttikseen tänään alle.
Kylläpä ulkonäkö muuttui ihan reppanaksi. :(
One life, live it!

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Suba kirjoitti: Kylläpä ulkonäkö muuttui ihan reppanaksi.
Oman kiesin kanssa samaan aikaan vaihdossa käynyt RS-Fabia koki saman kohtalon, kun 17-tuumaiset pallot korvattiin 15-tuumaisilla.

Vielä reppanampi, veikkaan.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

No enpä tiedä, omassa pallot muuttui 19":sta 17:aan.
Näytti ihan siltä kuin olis laittanut sellaiset tilapäis vararenkaat alle. :shock:
En osta uutta rengas settiä en, sijoitan nekin rahat spideriin. :)
One life, live it!

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

^Hyvä Suba!Se sijoitus kannattaa.
Ride on!

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:On nämä kitkat vaan löysät rungoiltaan aivan kuin öljytankkeria ohjaisi.
Minkä merkkiset? Mä olen aina pitänyt kitkojeni ominaisuuksista "kesäkeleilläkin"...
Toyon Proxes T1-R:t kesällä ja nyt talveksi Hankookin (mahdollisesti W605) kitkat. Ero on riittävä, että ensireaktio hämmentää. Nyt normaalissa ajossa ei enää kesärenkaita kaipaa samalla tavalla takaisin. Tuota kitkoilla kesäkeleillä kyllä ihmettelen varsinkin jos puhut GTA:n alla. Mutta jokaisella on makunsa. :)

Avatar
Jalamari
Viestit: 3091
Liittynyt: 25 Touko 2006, 11:42
Car(s): Toyota Gorilla
GTV 2.0V6TB
75 V6
Lancia Thesis
Triumph speedfour
ex:ex147 1,6TS, 147 Selespeed, 156 Selespeed, 166V6 3.0, 15516vx2, 156TS, 164V6,156 1.9JTD,
156 2.4JTD, 159 2.2JTS, GT JTS 156 2.5V6x2, 147JTD, 1662.4JTD
Paikkakunta: Laihela

Viesti Kirjoittaja Jalamari »

Kyllä Kumholaiset kitkat on rungoiltaan kanssa niin löysät, että normaalisti mutkaan tultaessa tuntuu, että rengas kaatuu kokonaan alle. Kuluu varmaan kyljistä enemmän kun päältä. :-D

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Raimo Miettinen kirjoitti:Tuota kitkoilla kesäkeleillä kyllä ihmettelen varsinkin jos puhut GTA:n alla.
Vaihdatko sä aina välissä kesänakit alle, kun sattuu tulemaan talvella paljaat asfattikelit. :mrgreen:
156 V6:ssa ja GT:ssä olen polttanut kitkat loppuun kesällä. Noi Toyot ovat varmaan sen verran laadukkaat pallot, että ero korostuu aika reippaasti talvipyöriin.

Avatar
astronautti
Viestit: 198
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
Car(s): Ex. 156 jts
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja astronautti »

eilen sitte ostin michelinin xicenorthit, vanhaa mallia eli 10% huonompi jossain ihmeen ääritilanteessa ja n.200e halvemmat ku uudet. Sinänsä kätevästi ku meinas viime yönä kotimatka mennä paikoin luisteluksi.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Cuore Sportivo kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Tuota kitkoilla kesäkeleillä kyllä ihmettelen varsinkin jos puhut GTA:n alla.
Vaihdatko sä aina välissä kesänakit alle, kun sattuu tulemaan talvella paljaat asfattikelit. :mrgreen:
Mä olen sen verran vanhanaikainen, että mulle talvi tulee kalenterin mukaan. Lisäksi aamuisin on kiva lähteä eripuolille maakuntaa töihin jos ei tarvitse jännittää kesärenkailla onko kesä- vai talvikelit. ;)

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Nastat heilahti Baijerin ihmeen alle, vieläpä pahamaineisen äänekkäät Nokian Hakkapeliitat. Meteliä tuli mutta äänen taajuus oli miellyttävämpi kuin pelkäsin. Ajotuntuma kyllä kärsi sitten senkin edestä. Tulisi nyt sitten sitä lunta, että pääsisi paiskomaan perää rinnalle :twisted:

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Lähiaikoina odotettavissa pikkukiireitä joten varmuuden vuoksi tänään 17" selespeedit vaihtui 16"teledialeihin... molemmat on mun mielestä niin hyvännäköisiä vanteita ettei yhtään harmita vaikka rapina lisääntyi...
Ja tietty, sisäpuoleltakin vahattuina.... :-D

Avatar
Tiige
Viestit: 2305
Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon)
Paikkakunta: Turenki

Viesti Kirjoittaja Tiige »

Viikonloppuna laitoin nastat alle urheilullisilla 14" ruosteisilla peltivanteilla. Sinne meni ajo-ominaisuudet ja "hiljaisuus." Äkkiseltään voisi luulla jonkun laakerin olevan menossa. Niin kauheaa ääntä noi hakkis 4 pitää. :shock:
Farina kirjoitti:Tulisi nyt sitten sitä lunta, että pääsisi paiskomaan perää rinnalle :twisted:
No näinpä! 8)
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta

Avatar
MKT
Viestit: 654
Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166
Paikkakunta: Muurame

Viesti Kirjoittaja MKT »

Meikäläisen autot eivät yleensä ole ajotilanteissa vastanneet tiehen kuin renkailla. Niinpä tuossa asiassa ei tule säästeltyä, pito ja tuntuma ei oikein muuten välity. 18-tuuman originaalivanteille tuli asennutettua Contin IceContactit. Laittelin juuri sopivasti kuunelosen alle ennen lauantain lumimyräkkää. Ajotuntuma säilyi erittäin hyvänä, aika harvoin on siirto kesärenkaasta talvirenkaaseen ollut näin huomaamaton. Aika kivasti tuo Q4 poistuu vaikkei renkaiden sisäänajon vuoksi tullut ominaisuuksia vielä liiemmin kokeiltua.

Nastoja tulee suosittua pidon vuoksi sekä siitä syystä että ovat yleensä kovemman kumiseoksen ansiosta hieman jämäkämmät paljaalla tarmacilla kuin kitkat. Meteliähän niistä tietty tullee lisää.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Autobildin tuoreessa rengastestissä (jonka itse asiassa oli tainnut tehdä kuvien perusteella ruotsalainen teknikens värld) parhaaksi talvirenkaaksi nousi Goodyearin ultagrip ice kitkarengas (116p) selvällä erolla ennen Continentalin conti icecontact nastarenkaita (105p). En muista yhtään aiempaa suomessa julkaistua talvirengastestiä, jossa voittaja olisi ollut kitkarengas.

AUFA
Viestit: 42
Liittynyt: 06 Loka 2008, 15:44
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja AUFA »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Autobildin tuoreessa rengastestissä (jonka itse asiassa oli tainnut tehdä kuvien perusteella ruotsalainen teknikens värld) parhaaksi talvirenkaaksi nousi Goodyearin ultagrip ice kitkarengas (116p) selvällä erolla ennen Continentalin conti icecontact nastarenkaita (105p). En muista yhtään aiempaa suomessa julkaistua talvirengastestiä, jossa voittaja olisi ollut kitkarengas.
Parhaat kitkarenkaat ovat kaikissa testeissä olleet halpoja ja huonoja nastarenkaita parempia.
Sinänsä on hieman turhaa verrata upouusia renkaita keskenään, koska suurin osa ajosta tapahtuu jo varsin kuluneilla renkailla. Viimeisessä Tekniikan Maailman rengastestissä oli mukane kuluneita nasta- ja kitkarenkaita ja huomattavaa oli, että useassa koeosassa kulunut kitkarengas todettiin vastaavasti kulunutta nastarengasta paremmaksi. Lumisissa olosuhteissahan kitkarengas on aina, ja uutenakin, nastarengasta parempi. Nastarengas on tietysti, uutena, parempi kiiltävällä, kovalla jäällä, mutta tätä asiaa painotetaan kyllä liikaa; useimmin se harvinainen jäinen tienpintakin on pääosin aika karkeaa, jossa kitkakin hyvin pitää.
Keski-Euroopan vuoristoalueillakin jopa Alfa-autoilijatkin pärjäävät hyvin huonoillakin kitkarenkailla Suomea paljon lumisimmissa ja jäisimmissä olosuhteissa. Tosin kaikkien hurjimmissa paikoissa ja keleissä pannaan ketjut alle, mutta silloin kyllä ei sen paremmin ainakaan nastat auttaisi ja Suomi-nasta-poika kyllä jättäisi autonsa suosiolla laaksoon.

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

AUFA kirjoitti: Nastarengas on tietysti, uutena, parempi kiiltävällä, kovalla jäällä, mutta tätä asiaa painotetaan kyllä liikaa; useimmin se harvinainen jäinen tienpintakin on pääosin aika karkeaa, jossa kitkakin hyvin pitää.
Viime talvena ajelin ex-159:llä kitkoilla Helsinki-Tampere-moottoritien alijäähtyneen veden jäädyttämällä luistinradalla n. 2,5 tuntiin. Minkäänlaista pitoa/tuntoa/käsitystä tiestä ei ollut, vaikka tunnetusti kyseisen baanan asfaltti ei ole järin sileää. Keula ja perä hakivat vuorotellen laidasta laitaan ja myönnettävä on, että silloin suorastaan pelotti ratin takana. Tiesi ettei Alfa ollut enää täysin omassa hanskassa. Syystä tai toisesta suola-autoja ei näkynyt, sen kerran kun niitä olisi ehkä tarvittu. Matelimme koko motarin letkassa muiden kitkarengaskuskien kanssa keskinopeudella 70 km/h. Nastamiehet päästelivät ohitse. Tuolloin päätin, että ei enää koskaan.

Ja tarkoitus ei ole sytyttää sotaa kitkat vs. nastat, vaan esittää pointti että talvessa on muutaman kerran keli, jolloin kitkat eivät toimi, vaan auto on syytä jättää kotiin.

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Kerran olen itse joutunut pimeällä tiellä ajamaan vastaavissa mustan jään olosuhteissa kuin Farina. Alla oli silloin kuluneet nastarenkaat eikä pitoa ollut mihinkään suuntaan silloinkaan. Pohjanmaan pellot kutsui, painoi sitten kaasua tai jarrua. Melko kieli keskellä suuta sai ajella (edit. vauhti piti tiputtaa jopa 30 km/h 80:n alueella).Viimeiset 4 talvea on mennyt kitkoilla ja jatkossa tulee varmasti kitkat pysymään. Omille ajoille kitkat on paras vaihtoehto. Alla on talvella Alfassa Nokian hakkapeliitat jotka on yllättävänkin mukavat renkaat kuivallakin kelillä. Mielestäni ne ei ole edes sen äänekkäämmät kuin kesärenkaatkaan.

Ensi talveksi joutunee renkaat päivittämään, Ultragrip icet voi olla silloin vahvoilla valinnaksi. Tekniikan maailman testissä yllätys yllätys voittaja oli Nokian hakkapeliitta 7 nasta (8,4), toinen conti icecontact nasta(8,3) ja kitkojen paras ultragrip ice (7,4 ja kokonaistuloksissa jaettu 9. tila). Mielenkiintoista noiden kahden testin ero icecontactin ja ultragrip icen välillä, painotetaankohan jäisiä olosuhteita liikaa TM:ssä?

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Aamulla oli jo vähän nelivetohupia kesärenkailla... tosin isommat tiet oli suolattu niin tehokkaasti että road-killit säilyvät varmaan seuraavat 10 vuotta :?
tänään nuo vissiin kuitenkin joutuu vaihtamaan.

Jevgen
Viestit: 384
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

AUFA kirjoitti:useimmin se harvinainen jäinen tienpintakin on pääosin aika karkeaa, jossa kitkakin hyvin pitää.
Jää on karkea nastojen vaikutuksesta. Osittain samasta syystä myös tienpinnat ovat Suomessa karkeampia ja siten vähemmän liukkaita jäätyessään.

Tänään joutui vaihtamaan karkeampaa pyörää alle.

saltwort
Viestit: 27
Liittynyt: 31 Heinä 2008, 14:22
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja saltwort »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Mielenkiintoista noiden kahden testin ero icecontactin ja ultragrip icen välillä, painotetaankohan jäisiä olosuhteita liikaa TM:ssä?
Se erohan noissa on, että Autobild ei juurikaan selosta olosuhteita missä on testattu. Tämän vuoden testissä oli sen verran mainittu, että jarrutustestit jäällä oli tehty karhennetulla jäällä. TM:ssä taas oli tehty testit muistaakseni -3 ja +1 asteen lämpötiloissa. Karhennuksesta en muista, mutta tuskinpa +1 asteessa karheaa jäätä esiintyy.

Täällä mennään nastarenkailla, kunhan jaksan vaihtaa alle. Syynä kitkakokeilun lopettamiseen oli juuri samanlaiset kelit mistä Farina mainitsi.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Nyt on Sovgum Non-Stop Anti-Gripit alla. Vaikea sanoa mikä harmittaa eniten:
a) talvirenkaat on peffasta
b) talvi on peffasta
c) joutuu näkemään vaivaa, että laittaa peffan takia peffat alle

Lisäharmistus:
Nokian päläpälät* ovat yllättävän kuluneet (johan noilla on kaksi talvea ajettu), sen sijaan pari talvea vanhemmat Michelin Alpin ovat edelleen hyväpintaiset. Jos/kun tässä talven aikaan pääsee rengaskaupoille niin onko kellään mitään suositusta renkaasta, joka kestäisi yli kaksi talvea? Ei ole väliä onko kitkat vai nastat. Mitä kestävämäpi, sitä parempi.

*en muista/tiedä mikä malli on kyseessä, kitkat kuitenkin.
VMP

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Huhupuheiden mukaan Misukka kestää keskimääräistä pidempään. Edellisessä autossa ei XI2-kitkat menneet yhdessä talvessa oikein miksikään mutta eipä tuon perusteella voi kovin kummoisia päätellä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Google tiesi kertoa, että nuo Michelin Alpin -renkaat on Suomeen täysin soveltumattomat keskieurooppakitkat. Eli vastaavia siis hakemaan jostain :lol:

(edelliset talvirenkaat olivat 13v vanhat korealaiset kitkarenkaat)
VMP

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Yritä löytää jostain vähintään 5v säilötyt renkaat, jotka on jo vähän kovettuneet, niin kestää kyllä paremmin. Pidon kustannuksella tietenkin. Naapurilla oli kans keskieuroopan kitkat mersun alla, mutta aina kun pakkanen meni yle kymmenen asteen, niillä ei enää päässyt liikkeelle.. Kumiseos lasittui..
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

kterkkila kirjoitti:Yritä löytää jostain vähintään 5v säilötyt renkaat, jotka on jo vähän kovettuneet, niin kestää kyllä paremmin. Pidon kustannuksella tietenkin. Naapurilla oli kans keskieuroopan kitkat mersun alla, mutta aina kun pakkanen meni yle kymmenen asteen, niillä ei enää päässyt liikkeelle.. Kumiseos lasittui..
Huonompi pito ei ole sinänsä isokaan ongelma, jos keli on paha niin voin mennä junalla (jos sellaisia huonolla kelillä kulkisi) ja jättää auton parkkiin :-D

Kesäkeliä ne täällä kuitenkin yrittää suolata läpi talven.
VMP

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Tämän vuoden marraskuun lähestyminen saa kirjoittaneen sekä kaivamaan kirjahyllystään Antti Nylénin "Halun ja epäluulon esseet"-teoksen että pähkäilemään uuden auton alle uusia renkaita. Koska rahaa ei ollut käyttää renkas-vanne-komboon sitä, mitä maahantuoja ehdotti, tilanne ratkaistiin hankkimalla rauhalliseen talviajoon sopivat 195/55 R16-koon Hakkapeliitta viitoset ja niihin sopivat Image Blade-mallinimellä kulkevat vanteet. Hintaakin tuli käsittämättömästi reilusti alle tonnin töineen kaikkineen.

Ja autohan on 135 heppainen Mito.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

no ny o nastat alla, 14" pellit wanhoilla hkpl1:sillä ja rullaa erittäin nätisti,ei tärinää ja värinää.

Taitaa nuo kesäfalssit olla aika pahasti kierot,hmm. Ensi kesäksi borbet type a ?? :D

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Nyt olis uudet hakka seiskat alla ja tassut muutenkin säädetty sojottamaan oikeaan suuntaan. Kulmien säätökin jopa sujui ongelmitta. Mutta... tulipas siitä luiru ajettava :lol: Ei se nastarengas vaan kovin jämäkkä ole tuossa 195/60/16 koossa.

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Tänään tuli vaimon painostuksesta vaihdettua, ulkona +9,5 astetta :evil:

Avatar
Buran
Viestit: 30
Liittynyt: 03 Elo 2010, 00:46
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja Buran »

Joo, sama täällä! 2v ajetut Hakkapeliitta 5:t alle kun hallitus "ehdotti"...

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Hepa »

En ole vielä saanut aikaiseksi ja kun säätiedotusta katsoo, niin eipä taida vieläkään jaksaa... :roll:
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Ei kiirettä vielä,ilmat senkun lämpenee :)

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Onneksi en hötkyillyt tänäkään vuonna, 5-10 astetta lämmintä luvassa... Kesärenkaat on niin paljon mukavammat.

Avatar
astronautti
Viestit: 198
Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
Car(s): Ex. 156 jts
Paikkakunta: Lpr

Viesti Kirjoittaja astronautti »

Uusilla nastoilla ajoin yhden kerran pakkasella ja oikeasti liukkaalla, mutta nyt onkin sitten ulkona +5-10 astetta lämmintä... varmaankin renkaat sakkokunnossa keväällä

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Viesti Kirjoittaja jalittam »

MKT kirjoitti:Meikäläisen autot eivät yleensä ole ajotilanteissa vastanneet tiehen kuin renkailla. Niinpä tuossa asiassa ei tule säästeltyä, pito ja tuntuma ei oikein muuten välity.
Itelläkin samat oireet...
MKT kirjoitti:18-tuuman originaalivanteille tuli asennutettua Contin IceContactit. Laittelin juuri sopivasti kuunelosen alle ennen lauantain lumimyräkkää. Ajotuntuma säilyi erittäin hyvänä, aika harvoin on siirto kesärenkaasta talvirenkaaseen ollut näin huomaamaton. Aika kivasti tuo Q4 poistuu vaikkei renkaiden sisäänajon vuoksi tullut ominaisuuksia vielä liiemmin kokeiltua.
Mulla on vain 17" orkkisrinkulat koko 225/50, etuveto ja samat Contin uutuudet. Siihen ne yhtäläisyydet jääkin :shock:
Mikkälie superpallot ovat nuo Contit. Jännää mm. ohituksessa kun esim. keltaisen keskiviivan (vastaantuleville toki) ylityksessä kosla pomppaa/muljauttaa hieman suuntaa muuttaen. Urat oma juttunsa.
Mutta, miten nuo voivat olla niin huonot (?) kun esim. tekee vaikka oravanraadon väistön: nopeahko vasen-oikea-puolivasen, eli semmoinen 30cm sivuttaisväistö sulalla asvaltilla jopa alle 80km/h nopeudella. Tällöin ajonvakautus puuttuu peliin - keltavalo vilkkuu (ja samalla muuten ajovalot ???) ja rutina käy... Tokihan auto menee lievää kylkimyyryä, mutta mielestäni vain kumet taittuu koslan/vanteen alla joka hämännee VDC:een. Ei siis mennä latikaisessa oikeasti, kyllä sen tuntisi persauksissa. Ja näissä härveleissä pitäisi olla mukamas sallivampi VDC? Kesärenkailla (sama koko, jotkut koslan mukana tulleet gtradialit) valo vilkkui vain kerran, kun kuuraisella tiellä ylämäkeen 35km/h laitoin hetkeksi lusikan pohjaan, liekkö ollut vain sutimisen esto, muutoin ei kertaakaan.

Kaverilla muuten samoja kokemuksia ko. renkaista (sama koko) Chevy Cruzen alla - hän säikähti eka ohituksen jälkeen palatessaan nopeahkosti omalle kaistalle jolloin karu totuus yllätti, muljahti kuulema siihen malliin (ajonvakautus ei puuttunut asiaan). Siinä härvelissä ajonvakautusta ei saa aktivoitumaan läheskään niin helposti kuin roomeossa - kaveri ajoi mun koslaa, kun verrattiin ko. kumeja erilaisten autojen alla. Siis samat oireet paitsi alfan VDC... Chevy linee kuitenkin köykäisempi kulkine, Chevyn rengaspaineet 2,7bar ja mulla 2,8bar ja vielä samalla mittarilla laitettu.

Mites muilla rengasmerkeillä? Tuleeko noissa Conteissa vain raja vastaan ja gummin kylki pettää? Vai tekovikaisia - mun ja kaverin renkaat samasta nipusta...
Eipä ole tullut mulla vielä, eikä kaverillakaan, edellisillä kulkineilla moisia oireita vastaan (siis meillä ekat talvirengaskokemukset ko. autoilla), rengaskoot toki olleet pienempiä. Edellisissä "alletaittuminen" liennyt vähemmän yht'äkkistä...

Onko muuten edes saatavilla (järkevään hintaan) muita kuin T-nopeusluokan nastarenkaita? Entä nastattomia talvirenkaita?

Harmittaa...

Manukki
Viestit: 108
Liittynyt: 28 Elo 2010, 07:21
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Manukki »

Paljos on painetta renkaissa kun noin nuljuaa? Pistä näillä keleillä 2,8-2,9 baria niin sitten kun on pari kymppiä pakkasta on vielä 0,3 vähemmän kuin tällä hetkellä.
Tehtaan suosituspaineilla ei yhdessäkään autossa tee mitään.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »


Vastaa Viestiin