Talvirenkaat alle
Valvoja: Moderators
- Fiatmaster
- Viestit: 42
- Liittynyt: 14 Kesä 2010, 11:53
- Paikkakunta: Alavus
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- silverine
- Viestit: 2351
- Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
- Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6 - Paikkakunta: Espoo
Lötköpötkylät ähelsin alle. Hyvästi kaarreajon jämptiys,
tervetuloa kumivenemäinen mukavuus ja herkkä kiihtyvyys.
tervetuloa kumivenemäinen mukavuus ja herkkä kiihtyvyys.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Kyllä taas tuli alfasta ruma kun talvirenkaat pääsivät alle... perkeleen alessioista kuoriutuu maalit päältä... eikä ole just nyt moottorin vaihdon jälkeen varaa pistää rahaa uusiin kumeihin vanhoille orggis kesävanteille.
Ja pakuun ei käynyt kesärenkaiden pultit joten ajoin rengasliikeeseen ja kysyin että mitä vaihto ja uudet pultit maksaa... pultteja ei saa kuin maahantuojalta... näin siis sanoivat. Kurvailu läheiseen tarvikeliikkeeseen ja sieltä pultit mukaan ja kotipihalle vaihtamaan. Eipä mennyt kyllä sekään ihan nappiin kun uusissa pulteissa osassa on isompi kanta ja toisissa pienempi... no eipä tuo nyt sinäänsä mitään haittaa
Vielä pitää käydä ostamassa yksi pultto alfan vanteisiin kun on kadonnut johonkin kesän aikana.
Ja pakuun ei käynyt kesärenkaiden pultit joten ajoin rengasliikeeseen ja kysyin että mitä vaihto ja uudet pultit maksaa... pultteja ei saa kuin maahantuojalta... näin siis sanoivat. Kurvailu läheiseen tarvikeliikkeeseen ja sieltä pultit mukaan ja kotipihalle vaihtamaan. Eipä mennyt kyllä sekään ihan nappiin kun uusissa pulteissa osassa on isompi kanta ja toisissa pienempi... no eipä tuo nyt sinäänsä mitään haittaa
Vielä pitää käydä ostamassa yksi pultto alfan vanteisiin kun on kadonnut johonkin kesän aikana.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Minkä merkkiset? Mä olen aina pitänyt kitkojeni ominaisuuksista "kesäkeleilläkin", kaikki ovat olleet joko Nokian tai Bridgestonen pyöriä. Blizzakit, olikohan ne WS-50:t, olivat ainakin maukkaat kesäisellä mutkatielläkin.Raimo Miettinen kirjoitti:On nämä kitkat vaan löysät rungoiltaan aivan kuin öljytankkeria ohjaisi.
Ensi keskiviikkona on aika Vianorille. Piti vaihdattaa jo viime viikolla kun oli lomaa, mutta tais olla liikaa kaikkea muuta tekemistä. Kelejen puolesta ei jaksa jännittää, mutta kun tiedossa on lähiaikoina pari pidempää ajomatkaa, niin kitkoilla hytissä selviää paljon pienemmällä ulinalla.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Toyon Proxes T1-R:t kesällä ja nyt talveksi Hankookin (mahdollisesti W605) kitkat. Ero on riittävä, että ensireaktio hämmentää. Nyt normaalissa ajossa ei enää kesärenkaita kaipaa samalla tavalla takaisin. Tuota kitkoilla kesäkeleillä kyllä ihmettelen varsinkin jos puhut GTA:n alla. Mutta jokaisella on makunsa.Cuore Sportivo kirjoitti:Minkä merkkiset? Mä olen aina pitänyt kitkojeni ominaisuuksista "kesäkeleilläkin"...Raimo Miettinen kirjoitti:On nämä kitkat vaan löysät rungoiltaan aivan kuin öljytankkeria ohjaisi.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Vaihdatko sä aina välissä kesänakit alle, kun sattuu tulemaan talvella paljaat asfattikelit.Raimo Miettinen kirjoitti:Tuota kitkoilla kesäkeleillä kyllä ihmettelen varsinkin jos puhut GTA:n alla.
156 V6:ssa ja GT:ssä olen polttanut kitkat loppuun kesällä. Noi Toyot ovat varmaan sen verran laadukkaat pallot, että ero korostuu aika reippaasti talvipyöriin.
- astronautti
- Viestit: 198
- Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
- Car(s): Ex. 156 jts
- Paikkakunta: Lpr
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Mä olen sen verran vanhanaikainen, että mulle talvi tulee kalenterin mukaan. Lisäksi aamuisin on kiva lähteä eripuolille maakuntaa töihin jos ei tarvitse jännittää kesärenkailla onko kesä- vai talvikelit.Cuore Sportivo kirjoitti:Vaihdatko sä aina välissä kesänakit alle, kun sattuu tulemaan talvella paljaat asfattikelit.Raimo Miettinen kirjoitti:Tuota kitkoilla kesäkeleillä kyllä ihmettelen varsinkin jos puhut GTA:n alla.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Viikonloppuna laitoin nastat alle urheilullisilla 14" ruosteisilla peltivanteilla. Sinne meni ajo-ominaisuudet ja "hiljaisuus." Äkkiseltään voisi luulla jonkun laakerin olevan menossa. Niin kauheaa ääntä noi hakkis 4 pitää.
No näinpä!Farina kirjoitti:Tulisi nyt sitten sitä lunta, että pääsisi paiskomaan perää rinnalle
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Meikäläisen autot eivät yleensä ole ajotilanteissa vastanneet tiehen kuin renkailla. Niinpä tuossa asiassa ei tule säästeltyä, pito ja tuntuma ei oikein muuten välity. 18-tuuman originaalivanteille tuli asennutettua Contin IceContactit. Laittelin juuri sopivasti kuunelosen alle ennen lauantain lumimyräkkää. Ajotuntuma säilyi erittäin hyvänä, aika harvoin on siirto kesärenkaasta talvirenkaaseen ollut näin huomaamaton. Aika kivasti tuo Q4 poistuu vaikkei renkaiden sisäänajon vuoksi tullut ominaisuuksia vielä liiemmin kokeiltua.
Nastoja tulee suosittua pidon vuoksi sekä siitä syystä että ovat yleensä kovemman kumiseoksen ansiosta hieman jämäkämmät paljaalla tarmacilla kuin kitkat. Meteliähän niistä tietty tullee lisää.
Nastoja tulee suosittua pidon vuoksi sekä siitä syystä että ovat yleensä kovemman kumiseoksen ansiosta hieman jämäkämmät paljaalla tarmacilla kuin kitkat. Meteliähän niistä tietty tullee lisää.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Autobildin tuoreessa rengastestissä (jonka itse asiassa oli tainnut tehdä kuvien perusteella ruotsalainen teknikens värld) parhaaksi talvirenkaaksi nousi Goodyearin ultagrip ice kitkarengas (116p) selvällä erolla ennen Continentalin conti icecontact nastarenkaita (105p). En muista yhtään aiempaa suomessa julkaistua talvirengastestiä, jossa voittaja olisi ollut kitkarengas.
Parhaat kitkarenkaat ovat kaikissa testeissä olleet halpoja ja huonoja nastarenkaita parempia.Giallo Pozzuoli kirjoitti:Autobildin tuoreessa rengastestissä (jonka itse asiassa oli tainnut tehdä kuvien perusteella ruotsalainen teknikens värld) parhaaksi talvirenkaaksi nousi Goodyearin ultagrip ice kitkarengas (116p) selvällä erolla ennen Continentalin conti icecontact nastarenkaita (105p). En muista yhtään aiempaa suomessa julkaistua talvirengastestiä, jossa voittaja olisi ollut kitkarengas.
Sinänsä on hieman turhaa verrata upouusia renkaita keskenään, koska suurin osa ajosta tapahtuu jo varsin kuluneilla renkailla. Viimeisessä Tekniikan Maailman rengastestissä oli mukane kuluneita nasta- ja kitkarenkaita ja huomattavaa oli, että useassa koeosassa kulunut kitkarengas todettiin vastaavasti kulunutta nastarengasta paremmaksi. Lumisissa olosuhteissahan kitkarengas on aina, ja uutenakin, nastarengasta parempi. Nastarengas on tietysti, uutena, parempi kiiltävällä, kovalla jäällä, mutta tätä asiaa painotetaan kyllä liikaa; useimmin se harvinainen jäinen tienpintakin on pääosin aika karkeaa, jossa kitkakin hyvin pitää.
Keski-Euroopan vuoristoalueillakin jopa Alfa-autoilijatkin pärjäävät hyvin huonoillakin kitkarenkailla Suomea paljon lumisimmissa ja jäisimmissä olosuhteissa. Tosin kaikkien hurjimmissa paikoissa ja keleissä pannaan ketjut alle, mutta silloin kyllä ei sen paremmin ainakaan nastat auttaisi ja Suomi-nasta-poika kyllä jättäisi autonsa suosiolla laaksoon.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Viime talvena ajelin ex-159:llä kitkoilla Helsinki-Tampere-moottoritien alijäähtyneen veden jäädyttämällä luistinradalla n. 2,5 tuntiin. Minkäänlaista pitoa/tuntoa/käsitystä tiestä ei ollut, vaikka tunnetusti kyseisen baanan asfaltti ei ole järin sileää. Keula ja perä hakivat vuorotellen laidasta laitaan ja myönnettävä on, että silloin suorastaan pelotti ratin takana. Tiesi ettei Alfa ollut enää täysin omassa hanskassa. Syystä tai toisesta suola-autoja ei näkynyt, sen kerran kun niitä olisi ehkä tarvittu. Matelimme koko motarin letkassa muiden kitkarengaskuskien kanssa keskinopeudella 70 km/h. Nastamiehet päästelivät ohitse. Tuolloin päätin, että ei enää koskaan.AUFA kirjoitti: Nastarengas on tietysti, uutena, parempi kiiltävällä, kovalla jäällä, mutta tätä asiaa painotetaan kyllä liikaa; useimmin se harvinainen jäinen tienpintakin on pääosin aika karkeaa, jossa kitkakin hyvin pitää.
Ja tarkoitus ei ole sytyttää sotaa kitkat vs. nastat, vaan esittää pointti että talvessa on muutaman kerran keli, jolloin kitkat eivät toimi, vaan auto on syytä jättää kotiin.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Kerran olen itse joutunut pimeällä tiellä ajamaan vastaavissa mustan jään olosuhteissa kuin Farina. Alla oli silloin kuluneet nastarenkaat eikä pitoa ollut mihinkään suuntaan silloinkaan. Pohjanmaan pellot kutsui, painoi sitten kaasua tai jarrua. Melko kieli keskellä suuta sai ajella (edit. vauhti piti tiputtaa jopa 30 km/h 80:n alueella).Viimeiset 4 talvea on mennyt kitkoilla ja jatkossa tulee varmasti kitkat pysymään. Omille ajoille kitkat on paras vaihtoehto. Alla on talvella Alfassa Nokian hakkapeliitat jotka on yllättävänkin mukavat renkaat kuivallakin kelillä. Mielestäni ne ei ole edes sen äänekkäämmät kuin kesärenkaatkaan.
Ensi talveksi joutunee renkaat päivittämään, Ultragrip icet voi olla silloin vahvoilla valinnaksi. Tekniikan maailman testissä yllätys yllätys voittaja oli Nokian hakkapeliitta 7 nasta (8,4), toinen conti icecontact nasta(8,3) ja kitkojen paras ultragrip ice (7,4 ja kokonaistuloksissa jaettu 9. tila). Mielenkiintoista noiden kahden testin ero icecontactin ja ultragrip icen välillä, painotetaankohan jäisiä olosuhteita liikaa TM:ssä?
Ensi talveksi joutunee renkaat päivittämään, Ultragrip icet voi olla silloin vahvoilla valinnaksi. Tekniikan maailman testissä yllätys yllätys voittaja oli Nokian hakkapeliitta 7 nasta (8,4), toinen conti icecontact nasta(8,3) ja kitkojen paras ultragrip ice (7,4 ja kokonaistuloksissa jaettu 9. tila). Mielenkiintoista noiden kahden testin ero icecontactin ja ultragrip icen välillä, painotetaankohan jäisiä olosuhteita liikaa TM:ssä?
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Jää on karkea nastojen vaikutuksesta. Osittain samasta syystä myös tienpinnat ovat Suomessa karkeampia ja siten vähemmän liukkaita jäätyessään.AUFA kirjoitti:useimmin se harvinainen jäinen tienpintakin on pääosin aika karkeaa, jossa kitkakin hyvin pitää.
Tänään joutui vaihtamaan karkeampaa pyörää alle.
Se erohan noissa on, että Autobild ei juurikaan selosta olosuhteita missä on testattu. Tämän vuoden testissä oli sen verran mainittu, että jarrutustestit jäällä oli tehty karhennetulla jäällä. TM:ssä taas oli tehty testit muistaakseni -3 ja +1 asteen lämpötiloissa. Karhennuksesta en muista, mutta tuskinpa +1 asteessa karheaa jäätä esiintyy.Giallo Pozzuoli kirjoitti:Mielenkiintoista noiden kahden testin ero icecontactin ja ultragrip icen välillä, painotetaankohan jäisiä olosuhteita liikaa TM:ssä?
Täällä mennään nastarenkailla, kunhan jaksan vaihtaa alle. Syynä kitkakokeilun lopettamiseen oli juuri samanlaiset kelit mistä Farina mainitsi.
Nyt on Sovgum Non-Stop Anti-Gripit alla. Vaikea sanoa mikä harmittaa eniten:
a) talvirenkaat on peffasta
b) talvi on peffasta
c) joutuu näkemään vaivaa, että laittaa peffan takia peffat alle
Lisäharmistus:
Nokian päläpälät* ovat yllättävän kuluneet (johan noilla on kaksi talvea ajettu), sen sijaan pari talvea vanhemmat Michelin Alpin ovat edelleen hyväpintaiset. Jos/kun tässä talven aikaan pääsee rengaskaupoille niin onko kellään mitään suositusta renkaasta, joka kestäisi yli kaksi talvea? Ei ole väliä onko kitkat vai nastat. Mitä kestävämäpi, sitä parempi.
*en muista/tiedä mikä malli on kyseessä, kitkat kuitenkin.
a) talvirenkaat on peffasta
b) talvi on peffasta
c) joutuu näkemään vaivaa, että laittaa peffan takia peffat alle
Lisäharmistus:
Nokian päläpälät* ovat yllättävän kuluneet (johan noilla on kaksi talvea ajettu), sen sijaan pari talvea vanhemmat Michelin Alpin ovat edelleen hyväpintaiset. Jos/kun tässä talven aikaan pääsee rengaskaupoille niin onko kellään mitään suositusta renkaasta, joka kestäisi yli kaksi talvea? Ei ole väliä onko kitkat vai nastat. Mitä kestävämäpi, sitä parempi.
*en muista/tiedä mikä malli on kyseessä, kitkat kuitenkin.
VMP
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Yritä löytää jostain vähintään 5v säilötyt renkaat, jotka on jo vähän kovettuneet, niin kestää kyllä paremmin. Pidon kustannuksella tietenkin. Naapurilla oli kans keskieuroopan kitkat mersun alla, mutta aina kun pakkanen meni yle kymmenen asteen, niillä ei enää päässyt liikkeelle.. Kumiseos lasittui..
Kimmo / alfatune.fi
Huonompi pito ei ole sinänsä isokaan ongelma, jos keli on paha niin voin mennä junalla (jos sellaisia huonolla kelillä kulkisi) ja jättää auton parkkiinkterkkila kirjoitti:Yritä löytää jostain vähintään 5v säilötyt renkaat, jotka on jo vähän kovettuneet, niin kestää kyllä paremmin. Pidon kustannuksella tietenkin. Naapurilla oli kans keskieuroopan kitkat mersun alla, mutta aina kun pakkanen meni yle kymmenen asteen, niillä ei enää päässyt liikkeelle.. Kumiseos lasittui..
Kesäkeliä ne täällä kuitenkin yrittää suolata läpi talven.
VMP
Tämän vuoden marraskuun lähestyminen saa kirjoittaneen sekä kaivamaan kirjahyllystään Antti Nylénin "Halun ja epäluulon esseet"-teoksen että pähkäilemään uuden auton alle uusia renkaita. Koska rahaa ei ollut käyttää renkas-vanne-komboon sitä, mitä maahantuoja ehdotti, tilanne ratkaistiin hankkimalla rauhalliseen talviajoon sopivat 195/55 R16-koon Hakkapeliitta viitoset ja niihin sopivat Image Blade-mallinimellä kulkevat vanteet. Hintaakin tuli käsittämättömästi reilusti alle tonnin töineen kaikkineen.
Ja autohan on 135 heppainen Mito.
Ja autohan on 135 heppainen Mito.
- astronautti
- Viestit: 198
- Liittynyt: 22 Heinä 2010, 23:59
- Car(s): Ex. 156 jts
- Paikkakunta: Lpr
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Itelläkin samat oireet...MKT kirjoitti:Meikäläisen autot eivät yleensä ole ajotilanteissa vastanneet tiehen kuin renkailla. Niinpä tuossa asiassa ei tule säästeltyä, pito ja tuntuma ei oikein muuten välity.
Mulla on vain 17" orkkisrinkulat koko 225/50, etuveto ja samat Contin uutuudet. Siihen ne yhtäläisyydet jääkinMKT kirjoitti:18-tuuman originaalivanteille tuli asennutettua Contin IceContactit. Laittelin juuri sopivasti kuunelosen alle ennen lauantain lumimyräkkää. Ajotuntuma säilyi erittäin hyvänä, aika harvoin on siirto kesärenkaasta talvirenkaaseen ollut näin huomaamaton. Aika kivasti tuo Q4 poistuu vaikkei renkaiden sisäänajon vuoksi tullut ominaisuuksia vielä liiemmin kokeiltua.
Mikkälie superpallot ovat nuo Contit. Jännää mm. ohituksessa kun esim. keltaisen keskiviivan (vastaantuleville toki) ylityksessä kosla pomppaa/muljauttaa hieman suuntaa muuttaen. Urat oma juttunsa.
Mutta, miten nuo voivat olla niin huonot (?) kun esim. tekee vaikka oravanraadon väistön: nopeahko vasen-oikea-puolivasen, eli semmoinen 30cm sivuttaisväistö sulalla asvaltilla jopa alle 80km/h nopeudella. Tällöin ajonvakautus puuttuu peliin - keltavalo vilkkuu (ja samalla muuten ajovalot ???) ja rutina käy... Tokihan auto menee lievää kylkimyyryä, mutta mielestäni vain kumet taittuu koslan/vanteen alla joka hämännee VDC:een. Ei siis mennä latikaisessa oikeasti, kyllä sen tuntisi persauksissa. Ja näissä härveleissä pitäisi olla mukamas sallivampi VDC? Kesärenkailla (sama koko, jotkut koslan mukana tulleet gtradialit) valo vilkkui vain kerran, kun kuuraisella tiellä ylämäkeen 35km/h laitoin hetkeksi lusikan pohjaan, liekkö ollut vain sutimisen esto, muutoin ei kertaakaan.
Kaverilla muuten samoja kokemuksia ko. renkaista (sama koko) Chevy Cruzen alla - hän säikähti eka ohituksen jälkeen palatessaan nopeahkosti omalle kaistalle jolloin karu totuus yllätti, muljahti kuulema siihen malliin (ajonvakautus ei puuttunut asiaan). Siinä härvelissä ajonvakautusta ei saa aktivoitumaan läheskään niin helposti kuin roomeossa - kaveri ajoi mun koslaa, kun verrattiin ko. kumeja erilaisten autojen alla. Siis samat oireet paitsi alfan VDC... Chevy linee kuitenkin köykäisempi kulkine, Chevyn rengaspaineet 2,7bar ja mulla 2,8bar ja vielä samalla mittarilla laitettu.
Mites muilla rengasmerkeillä? Tuleeko noissa Conteissa vain raja vastaan ja gummin kylki pettää? Vai tekovikaisia - mun ja kaverin renkaat samasta nipusta...
Eipä ole tullut mulla vielä, eikä kaverillakaan, edellisillä kulkineilla moisia oireita vastaan (siis meillä ekat talvirengaskokemukset ko. autoilla), rengaskoot toki olleet pienempiä. Edellisissä "alletaittuminen" liennyt vähemmän yht'äkkistä...
Onko muuten edes saatavilla (järkevään hintaan) muita kuin T-nopeusluokan nastarenkaita? Entä nastattomia talvirenkaita?
Harmittaa...