Polvi leikattiin viime pe, niin saikkuviikon viihteeksi kävin vähän koeajoroundilla.
Mito QV:
Oon tässä vilkuillu uteliaana tuon QV:n suuntaan, sillä se olis varsin joutuisa kulkine ja valkoisena varsin herkullisen näköinen. Jännä, että Mitoon ja Giuliettaan tuntuu sopivan perinteistä punaista paremmin tuo valkoinen.
Anyho. Ekaksi pakko pistää disclaimeri, että tallainen superliukas keli on etuvetoiselle sporttikamppeelle todella paska koeajokeli. Mutta saipahan handling routella käyttää käkkäriä ja paljon

. En nyt jaksa isommin kirjotella kun muuten tää olis copy-pastea tuosta 155 heppasen koeajosta.
Dynamicilla moottori pitää ihan OK murinaa ja kaasuvaste on suorastaa väkivaltainen. Moottori myös ottaa kivasti kiekkoja ja alusta on aika tunnokas. Normal-mode on ihan ok jääkelille. Tosin kaasua painaessa tulee välillä fiilis, että eikö tämä toimi ollenkaan. Dunno onko kyse luistonestosta vai mistä, mutta auto tuskin liikkuu pikkupainalluksella kun kiekkoja 1500-2000. Dynamicilla samalla painalluksella auto suorastaan loikkas. Moottori itessään on aivan mahtava tapaus.
Ohjaus on yhä perseestä. Melkeen tykkään enemmän normal-moden ohjauksesta, sillä dynamicin luonnoton kuminauhamaisuus ei ole kuvioissa. Myöskin herätti ihmetystä motarin pikkunen kiemurtelu (siis ilman ohjauspyörän inputtia).
Summa summarum: Kesäkelillä varmaan todella hauska kampes. Ja helevetin hyvännäkönen. Pikkusen ehkä kaipais vielä leveempää jotain koripakettia, tjsp (GTA?). Talvikelillä ei ainakaan matka-autoksi mikään lepposa kampe. Mutta mukava kaupunkipyöritykseen.
******
Subary legacy outback 2.0 diesel
Meitillä on ollu aina varsin suuret inhotukset japanilaisia vastaan. Ne sotii kaikkea mikä autoilussa on kivaa vastaan. Paitti Subaru. Mutta sen ongelma on ollu, että autot ovat joko suunnattu lippispäille (Impreza) tai muuten vaan ihan helevetin rumia (legacy). No tuo uus boxeri diesel on kutkuttanu meitin uteliaisuushermoa jo jonnin aikaa ja nyt päätin käydä tyyppaamassa. Oon ite lähinnä kiinnostunut tuosta legacy farkusta, mutta sitä ei ollut nyt ajossa, niin piti tyypata tuo pikkasen korotettu versio.
Ja aika karuhan tuo auto on ulkoa. En nyt sano että se on ruma, mutta ei nyt kauniskaan. Sama tyyli jatkuu sisällä, mutta samalla kilkkeissä on tietty perus rehellinen meininki. Kamat on tehty kestämään, mutta silti olisin jättäny mieluusti osan kilkkeistä pois. Esmes (rimpula) ratti on kuin täyteen ammuttu natisevia kytkimiä. Mutta ne silti tuntuvat lujilta. Muutenkin laatuvaikutelma on aika karu, mutta työkonemainen. Mikä on ihan siistiä. Mutta ite varustus oli aivan hemmetin kattava.
Penkit toimii jo vakiona sähköllä ja ovat varsin tukevat. Myös kyynärnoja on säätyvä ja ajoasennosta saa hyvän. Ainoa pikku miinus on aika lyhyestä reisituesta. 180cm duden takana on tilaa ainakin 190cm dudelle. Takakontti on ihan holtiton.
Ihan jäisen auton startissa jo huomaa boxerikoneen hienouden. Ei nakuta eikä värise. Ei dieseliltä juuri kuullosta. Muuten kuva koneesta on aika työkonemainen. Alavääntoa piisaa. Ja paljon. Alakiekoilla kone on suorastaan sporttinen, mutta yläpäässä meno hyytyy pian ja en uskaltanut edes painaa kaasua rajoittimelle (kilsoja mittarissa vaan 1k luokkaa) sillä moottori alkoi pitää aika todella rumaa ääntä ja meno hyytyi täysin. Mutta ekan 3k olivat todella jouhevaa menoa.
Ajossa korkeampi kori ja pehmeämpi jousitus veivät parhaan tunnon ajosta. Mutta varsin miellyttävää silti kitymaasturiksi. Ite farkku on varmaan paljon parempi. Jatkuva neliveto + liukas keli teki handlingitestistä varsin kivaa ja sivuluisua tuli harrastettua. Hallintalaitteet olivat vähän kaksjakoset. Polkimet olivat aika harmaata peruslaatua, ohjaus tosiaan ihan ok, mutta jotain omituista vaihdekepin toiminnassa oli. Se ei varsinaisesti ollut huono, mutta jotenkin jämäkkyyden puute sen toiminnassa toi mieleen pikkuautot. Tämä pisti muuten työkonemaisen jämäkässä meiningissä silmään.
Motarilla auto kulki kohtuullisen kivasti sivutuulesta välittämättä ja aika pienellä ruualla. Hyvä näkyvyys joka suuntaan oli myös kiva. Ja varsin hiljainen. Tosin autossa oli kitkat alla, mistä miinusta.
Kaikenkaikkiaan varsin positiivinen yllätys. Ensi viikolla Erwolle tulee tuo farkku-legacy jota pitää käydä tyyppaamassa. Saas nähdä tuleeko meitistä ens syssynä lippalakki-dude.
*******
Golf GTD
Perusrehellinen Golf on pyörinyt mielessä ja jos ensi viikolla tulee tyypattua Giulietta, niin pitihän sitä kilpailijaakin tyypata. Ittiä lähinnä kiinnostaisi tuo about 30k nelikko-diesel, mutta moista ei ollut koeajettavana. Siispä GTD sai kelvata.
Ekaksi pisti silmään, että auto ei ollut mikään karvalakkimalli. Autossa oli magneettihärpäkejousitus, DSG, paremmat stereot ja jos jonninmoista härpätintä. Lisävarusteinen sporttimonitoimiratti oli varsin käteensopiva ja muotoilu alfamainen. Ajoasennon sai sähköpenkeissä varsin helposti hyväksi, vaikka keskikyynärnoja tuli pikkasen hassusti käkkärin tielle.
Kokeilin ekaksi DSG:n sporttimoodia ja jousitus sporttiasentoon. Ite alustasta ei pääkallokelillä voinut sanoa juuri muuta kuin että ehkä pikkasen se pintakoveni. Kallistelu tuntu samalta joka moodilla. Mutta ite vaihteisto oli kyllä aggressiivisempi ja antoi koneen kiertää korkeammalle. Ite käsilärpättimiä en käyttänyt kuin suoralla kun vaihteisto halus silti himmailla liian korkeilla kiekoilla tasasta vauhtia. Normimoodissa vaihteisto toimi ihan kivasti ja loogisesti.
Mun käsittelytestissä auto piti sutimiset suht ok kuosissa, mutta jotenkin (ehkä osittain tuon automagian takia) auto ei mitenkään kehottanu ilottelemaan. Moottori tosin kuullosti varsin hyvältä dieseliksi. Kivaa murinaa oli tarjolla, dunno tosin kuinka pakoputkilla sävellettyä tuo oli.
Motarilla auto oli parhaillaan. Moottorin jouheva voima, keskittävä (joskin hieman tunnoton) ohjaus ja mukavat istuimet viestivät auton olevan omillaan meitin matka-ajopainoteisessa elossa.
Hallintalaitteet olivat volkkarityyliin varsin jämäköitä ja toimivia.
Kolopallo jätti itestään varsin hyvän kuvan tänä uusimpana iteraationakin. Tuo 170hv kone nelivedolla, manuaalilla, ilman turhia kilkkeitä ja sporttipenkeillä olis varsin kiva matka-auto. Ei todellakaan mikään sporttiviboja herättävä, mutta mukava kulkine.
En ymmärrä miksi kukaan maksais extraa a3:sesta muuten kuin ulkonäön takia. Ja koska tiellä alkaa näkyä a3:sia kohta enemmän kuin golffeja, niin golffin ostaminen on kohta erilaista

.
****
Kävin potkimassa myös seuraavia renkaita:
Touran.
Oli joskus tällainen vuokra-autona. Golfmainen ajaa, paljon tilaa eikä turhaa klumeruulia. Jos alkaa kansanautoileen, niin sama vetää ehkä överiksi ja ottaa samoin tein käyttöpeli.
Caddy life
Sama kuin ylempänä, mutta tässä olis niin överisti tilaa, että vois yöpyä autossa. Takakontti vetää useamman kuution perustilassa. Aivan holtiton. 110hv nelikko olis hyvä kampe.
Dacia Duster
Karua. Todella karua. Eikä työkalumaisesti, vaan sen tuntuisesti ettei tod näk kestä kauaa käytössä. Pieni pettumys siltä osin. Tämä Subaru-mentaliteetilla tehtynä, niin olis hyvä käyttöpeli.
Opel Insignia farkku
Eka fiilis OK, mutta kuljettajan paikka ei tee vaikutusta. Kaikki napit nitisee, ajoasento hieman köpönen ja kyynärnoja ei tunnu löytävän paikkaansa. Takakontin muotoilu ja tila on jotenkin epämääräisen olonen ja tod näk vaikea pakata silleen että osaa arvoida millon kontti mahtuu kii.
En viitsinyt koeajaa. Ei ole mun kampe.