Renkaiden vaihto & jälkikiristys
Valvoja: Moderators
Renkaiden vaihto & jälkikiristys
Toivottavasti en nyt tuplaa mitään ikivanhaa Pompsahti mieleen ekan kerran ku talvikumeja väänsin alle, muistutus tuli eilen ku kaivoin vararengasta tyhjentyneen tilalle.
Tota jälkikiristystä on toitotettu sillon tällön millon missäki.
itse en ole koskaan ikinä mitään jälkikiristystä suorittanut niin pelti- kuin aluvanteillekkaan, eikä mitään ongelmaa oli ikinä tullut asiantiimoilta.
Olen kyllä kuullut että renkaita on irronnut ajossa, mutta näihin on liittynyt järjestäen, ettei pultteja ole kiristetty ollenkaan ts. sormilla laitettu.
Onko ko. proseduuri muka jotenki oleellinen, kokemuksia?
Tota jälkikiristystä on toitotettu sillon tällön millon missäki.
itse en ole koskaan ikinä mitään jälkikiristystä suorittanut niin pelti- kuin aluvanteillekkaan, eikä mitään ongelmaa oli ikinä tullut asiantiimoilta.
Olen kyllä kuullut että renkaita on irronnut ajossa, mutta näihin on liittynyt järjestäen, ettei pultteja ole kiristetty ollenkaan ts. sormilla laitettu.
Onko ko. proseduuri muka jotenki oleellinen, kokemuksia?
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Jälkikiristys ja joskus muuten vaan kiristys kuuluu nysvääjän peruspuuhasteluihin...
Mutta ihan vakavissaan mulla kun yleensä ei ole kiire minkään valmistumisessa niin pyörän pultitkin tulee kiristeltyä silleen oppikirjamaisesti pikkuhiljaa ristikkäin ja momenttiavainta käyttäen.. ja ei kyllä ikinä ole jälkikiristyksessä tullut löysiä vastaan.. eli kuten ketjun aloittaja kyseenalaisti, onko jäkikiristys tarpeellinen jos on varmasti huolella tehty alkuperäinen asennus?
Olosuhteetkin varmaan vaikuttaa, esim. tilanne että asennus tehdään -25 asteessa mutta asennettava pyörä tuodaan suoraan +25 sisätiloista niin voipi olla osien lämpötilojen tasaannuttua olevan tarvetta tarkistella pulttien kireys. Mutta oikaoppisesti tietysti ei pitäisi noin ison lämpötilaeron osia toisiinsa kyllä tietenkään liitellä..
Ihan esimerkkinä vielä viime kesältä, vaihdoin kissaan jarrunesteet ennen radalle menoa eli pyörät oli pois. Kiristin momenttiin, ajoin Järvenpäästä Alastarolle, tarkistin ennen radalle menoa samalla momentti avaimella kireyden.Päivä oli kuuma joten varmaan vanteetkin kävivät päivän aikana aikas kuumanakin mutta kyllä ne vielä kotonakin seuraavana päivänä samassa kireydessä olivat...
Mutta ihan vakavissaan mulla kun yleensä ei ole kiire minkään valmistumisessa niin pyörän pultitkin tulee kiristeltyä silleen oppikirjamaisesti pikkuhiljaa ristikkäin ja momenttiavainta käyttäen.. ja ei kyllä ikinä ole jälkikiristyksessä tullut löysiä vastaan.. eli kuten ketjun aloittaja kyseenalaisti, onko jäkikiristys tarpeellinen jos on varmasti huolella tehty alkuperäinen asennus?
Olosuhteetkin varmaan vaikuttaa, esim. tilanne että asennus tehdään -25 asteessa mutta asennettava pyörä tuodaan suoraan +25 sisätiloista niin voipi olla osien lämpötilojen tasaannuttua olevan tarvetta tarkistella pulttien kireys. Mutta oikaoppisesti tietysti ei pitäisi noin ison lämpötilaeron osia toisiinsa kyllä tietenkään liitellä..
Ihan esimerkkinä vielä viime kesältä, vaihdoin kissaan jarrunesteet ennen radalle menoa eli pyörät oli pois. Kiristin momenttiin, ajoin Järvenpäästä Alastarolle, tarkistin ennen radalle menoa samalla momentti avaimella kireyden.Päivä oli kuuma joten varmaan vanteetkin kävivät päivän aikana aikas kuumanakin mutta kyllä ne vielä kotonakin seuraavana päivänä samassa kireydessä olivat...
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Kiristin aikanaan Lancian etupyörän ainakin momenttiin. Isossa alamäessä auto oli aivan holtiton ja meni melkein kaiteeseen, niin pysäytin, ja ajattelin ajaa auton lähiparkkiin parempia tutkimuksia varten kun pyörä irtosi kirjaimellisesti kävelyvauhdissa. Pyörän ja navan välissä oli ilmeisesti jotain likaa ja mahdollisesti vähän huonosti istunut soviterengas. Tuo irtosi sen verran pikkuhiljaa etten tajunnut sen olevan pyörä joka vipotti, koska peitelevy esti näkyvyyden pultteihin.
Mitä tulee jälkikiristykseen, niin fahlsjyn kirjotus on hyvä. Mutta jos haluaa selvitä helpommalla, niin pistää vain pultit muutaman kymmenen prosentin ylikireyteen, irtoaa ilman mitään ongelmia seuraavassa sesongissa kunhan ei ole olleet märkiä.
Mitä tulee jälkikiristykseen, niin fahlsjyn kirjotus on hyvä. Mutta jos haluaa selvitä helpommalla, niin pistää vain pultit muutaman kymmenen prosentin ylikireyteen, irtoaa ilman mitään ongelmia seuraavassa sesongissa kunhan ei ole olleet märkiä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Harvemmin tullut jälkikiristeltyä. Silloinkin kun on jälkikiristänyt niin eipä ole juuri kireämmälle mennyt. Momenttina ollut pykälä poskitutinasta takas, eli varmasti vähän ylikireellä. Eipä ole koskaan vanne/pultti hajonnut.
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Joskus autoilu-urani alkuaikoina tuli tehtyä jälkikiristys kun isoisä siitä jaksoi paasata...
Ajanmyötä, kun pultit eivät ikinä menneet kireemmälle, niin kiristely jäi pois.
Kerran on pultti lähtenyt pois ajossa, ja sekin oli kiristelty deltan toimesta, kun huollossa olivat ottaneet renkaat pois. Tämä siis 300km mökkireissun jälkeen.
Ajanmyötä, kun pultit eivät ikinä menneet kireemmälle, niin kiristely jäi pois.
Kerran on pultti lähtenyt pois ajossa, ja sekin oli kiristelty deltan toimesta, kun huollossa olivat ottaneet renkaat pois. Tämä siis 300km mökkireissun jälkeen.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Lisätään vielä se että noi mun kokemukset on ns. merkkikohtaisista vanteista jotka siis pitäis olla laatukamaa ja varmasti autoon sopivia.. Varmaan toikin muuttaa tilannetta jos on ns. yleisvanne jossa mahd. soviterengas ja pulttijakokin ehkä sinnepäin.. ja epäkeskopulteista ei kokemusta mutta nekin kuvittelisin olevan oma taiteenlaji? Ja toihan on ihan legendaarista että jää jotain ylimääräistä kökköä vanteen ja navan väliin...
Aikas paljon yksinkertaisessa asiassa tuntuu olevan muuttujia ja sitä kautta varmaan erilaisia kokemuksiakin kun tätä enempi miettii...
Aikas paljon yksinkertaisessa asiassa tuntuu olevan muuttujia ja sitä kautta varmaan erilaisia kokemuksiakin kun tätä enempi miettii...
Tuskin kaipaa jälkikiristystä, jos pultit kiristetään hyppimällä rengasavaimen päällä tai paukutetaan pulttipyssyllä puoliminuuttia. Aikas usein näitäkin näkee, että se viimenen kiristys tehdään potkaisemalla avaimeen niin paljoin kuin reidestä lähtee. Itse kuulun siihen nysvääjä sakkiin, jotka käyttää aina momenttiavainta ja ristiin kiristää kaiken minkä vain voi. Kolmepulttinen vanne tosin tuottaa vielä vaikeuksia.
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Enpä ole vuosiin enää jälkikiristänyt pelti- enkä aluvanteiden pultteja. Nuorena ja innokkaana sitä jaksoi vielä kiristellä, mutta kun ei koskaan löystymisiä ilmennyt, niin tapa jäi pois.
Ihan tavallisella ristikkoavaimella oon yleensä pultit kiristellyt, toki "ristiin", kuten isä aikoinaan opetti. Pari viimeistä kertaa oon lainannut duunista akkukäyttöistä pulttipyssyä. Ihan näppärä peli renkaanvaihdossa.
Momenttiavaimen käyttöä renkaanvaihdossa pidän tarpeettomana. Autojen kanssa pelaamaan tottuneella ihmisellä on kyllä riittävän tarkka momenttiavain käsivarressa.
Kerran minulla oli kuitenkin renkaan irtoaminen lähellä, mutta en ollutkaan itse vielä vaihtanut kyseiseen autoon renkaita. Olin juuri ostanut Integralen ja ajelin sillä motarilla noin 120 km/h. Ihmettelin kun alkoi ohjaus yhtäkkiä täristämään ihan hillittömästi. Ajoin varovasti rampille ja huomasin, että yhdestä renkaasta oli kolme pulttia lähtenyt karkuteille, eli rengas roikkui mukana yhden pultin varassa! Pääsin nilkuttamaan parin kilometrin matkan kotiin lainaamalla pultteja muista renkaista. Myöhemmin huomasin, että entinen omistaja oli laittanut renkaat kiinni jostain miljoonalaatikosta löytämillään sekalaisilla pulteilla. Montaa eri mallia ja lähes kaikista kierteet sökönä Pultit uusimalla ja navassa olevat kierteet korjaamalla selvisi siitäkin operaatiosta.
Ihan tavallisella ristikkoavaimella oon yleensä pultit kiristellyt, toki "ristiin", kuten isä aikoinaan opetti. Pari viimeistä kertaa oon lainannut duunista akkukäyttöistä pulttipyssyä. Ihan näppärä peli renkaanvaihdossa.
Momenttiavaimen käyttöä renkaanvaihdossa pidän tarpeettomana. Autojen kanssa pelaamaan tottuneella ihmisellä on kyllä riittävän tarkka momenttiavain käsivarressa.
Kerran minulla oli kuitenkin renkaan irtoaminen lähellä, mutta en ollutkaan itse vielä vaihtanut kyseiseen autoon renkaita. Olin juuri ostanut Integralen ja ajelin sillä motarilla noin 120 km/h. Ihmettelin kun alkoi ohjaus yhtäkkiä täristämään ihan hillittömästi. Ajoin varovasti rampille ja huomasin, että yhdestä renkaasta oli kolme pulttia lähtenyt karkuteille, eli rengas roikkui mukana yhden pultin varassa! Pääsin nilkuttamaan parin kilometrin matkan kotiin lainaamalla pultteja muista renkaista. Myöhemmin huomasin, että entinen omistaja oli laittanut renkaat kiinni jostain miljoonalaatikosta löytämillään sekalaisilla pulteilla. Montaa eri mallia ja lähes kaikista kierteet sökönä Pultit uusimalla ja navassa olevat kierteet korjaamalla selvisi siitäkin operaatiosta.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Joo, eihän auton vanne kaikkein herkimpiä tavaroita ole jotka väärästä kiristysvoimasta nokkiinsa ottavat... mutta kyllä vaan monta murhetta säästyis jos kaikki käyttäs oikeita tiukkuuksia.Momenttiavaimen käyttöä renkaanvaihdossa pidän tarpeettomana. Autojen kanssa pelaamaan tottuneella ihmisellä on kyllä riittävän tarkka momenttiavain käsivarressa.
Ihan taas esimerkkinä, pojan kanssa taisteltiin 200sx:n kanssa kun oli vedetty mutterit ihan saatanasti kiinni edellisellä kerralla ihan oikeassa rengasliikkeessä.. tuli kiiteltyä rengasliikkeen setää kun porailtiin pultinjämiä kun osa muttereista lähti vain kappaleina Kyllä ainakin sillä hetkellä pidin momentti avaimen käyttöä tarpeellisena myös ammattimiehelle
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Hauismomenttiin on tullut vedettyä ja näillä hauiksilla ei ainakaan jengoja pilata. Joskus on pyörä pyrkinyt karkuun mutta se on ollut heti irrotuksen jälkeen, eli ilmeisestikin on vaan unohtunut kiristää pultit loppuun asti. Nyt tietää jo tasan tarkkaan mitä se tietynlainen ronksutus tarkoittaa...
Joskus autonkäpistelyn alkuaikoina tuli jälkikiristeltyäkin mutta laiskuuttani luovuin touhusta kun ei löysiä ikinä löytynyt.
Joskus autonkäpistelyn alkuaikoina tuli jälkikiristeltyäkin mutta laiskuuttani luovuin touhusta kun ei löysiä ikinä löytynyt.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 301
- Liittynyt: 02 Syys 2003, 01:07
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Se mometti tullee siitä välivarresta.WWWVespa kirjoitti:^Välillä tulee ihmetelleeksi toisten liikkeiden tapaa kiristää pultit liian tiukalle, sillä pulttipyssyyn voi asettaa momentin.
Niitä on sitten erilaisia.
Kaksi kertaa on pyörä lähtenyt/meinannut lähteä alta, ja molemmilla kerroilla on ollut liikkeen asentamat renkaat.
Nykyään vaihdan nuo ite, ja käytän momenttiavainta.
Jälkikiristän sitten viikon jälkeen.
- Wile E. Coyote
- Viestit: 4112
- Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
- Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam" - Paikkakunta: Kuusankoski
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
En ikinään kiristellyt jälkikäteen
Tiedän että pitäisi, mutta ei siltikään ole tehnyt... Erityisen tärkeää aluvanteiden kanssa, etenkin jos vateet ovat uudet, niissä joissain on jonkun sortin vahakerros varastointia ja yleistä kestävyyttä varten.
Ehkä osa syynä omaan kiristämättömyyteen on että pyörät on laitettu momenttivarrella ja pulttikoneella töissä
Tiedän että pitäisi, mutta ei siltikään ole tehnyt... Erityisen tärkeää aluvanteiden kanssa, etenkin jos vateet ovat uudet, niissä joissain on jonkun sortin vahakerros varastointia ja yleistä kestävyyttä varten.
Ehkä osa syynä omaan kiristämättömyyteen on että pyörät on laitettu momenttivarrella ja pulttikoneella töissä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Kyllä aluvanteet kiristellään, ja yleensä ei ole ilmennyt, että olisi löystyneet. Joskus kyllä, ja siksi kiristän jatkossakin. Viime keväänä ostin pari uutta rengasta ja rengasliikkeessä pistivät momenttiin kiinni. Ohje oli, että jälkikiristys jollain km-lukemalla, en muista, mutta yli siitä oli menty, kun maantieajossa ohjaus tuntui hiukan oudolta. No, olihan ne löystyneet jonkun verran. Sen kiristyksen jälkeen ei enää ollut tarvetta jälkikiristelyihin. Tuo nyt ei ollut ainoa tapaus, mutta lähin esimerkki.
Ollaan sitten vaikka nysväri, mutta mielummin nysvään niiden pulttien, kuin renkaan irtoamisesta tulleiden vahinkojen kanssa.
Ollaan sitten vaikka nysväri, mutta mielummin nysvään niiden pulttien, kuin renkaan irtoamisesta tulleiden vahinkojen kanssa.