E10 bensiini ja Alfat
Valvoja: Moderators
- Joonake
- Viestit: 222
- Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
- Car(s): Skoda Superb -17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Hups, menin sujauttamaan 97 vuoden Puntoon E10:ä, kun ei sitä 98:a ollut shellillä tarjota ja V-poweri on sikahintaista. Myöhemmin tarkistin, että ei suositella ja niinhän tuo näyttää olevan. Tyhjäkäynti on todella epätasaista ja eron huomasi siis heti samana iltana. Pitääkin mennä heti lyömään tankki täyteen 98:a, jotta alkoholin määrä laimenee...
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
Ota tässä nyt sitten selvää kumpaa on tankissa. Lähiprisman mittareihin oli tussilla kirjoitettu "10" jokaisen 95E tekstin lähelle letkujen viereen ja "5" 98E hanoihin. 3/4 tankkia ehdin tankkaamaan ennenkuin tuon huomasin. Jos siellä kolme varttia onkin E10 niin jts ei ole ainakaan siitä mitenkään käynnillään oirehtinut.
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-
-Mario Andretti-
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Joku tankkasi tänään viereisellä jakajalla E-kymppiä 205:n Pösöön. 98:n ja E10:n hintaero oli peräti kolme centtiä. Itse tankkasin 98:a.Joonake kirjoitti:Hups, menin sujauttamaan 97 vuoden Puntoon E10:ä, kun ei sitä 98:a ollut shellillä tarjota ja V-poweri on sikahintaista. Myöhemmin tarkistin, että ei suositella ja niinhän tuo näyttää olevan. Tyhjäkäynti on todella epätasaista ja eron huomasi siis heti samana iltana. Pitääkin mennä heti lyömään tankki täyteen 98:a, jotta alkoholin määrä laimenee...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Täällä (Kerava, Tuusula (Riihikallio)) on hyvin merkattu. Pistooleissa on iso E10, minkä alla hieman pienemmällä fontilla 95E. 98:lla sit tietenkin E5, minkä alla 98E pienempänä alla.
Pistoolien telineissä myös lukee E10:n kohdalla "Pääsääntöisesti uudempiin autoihin" ja E5:n kohdalla selvästi "Kaikkiin ajoneuvoihin, joihin E10 ei käy"... Tokihan se E5 kelpaa niihinkin, joihin E10 (kai?)
Pistoolien telineissä myös lukee E10:n kohdalla "Pääsääntöisesti uudempiin autoihin" ja E5:n kohdalla selvästi "Kaikkiin ajoneuvoihin, joihin E10 ei käy"... Tokihan se E5 kelpaa niihinkin, joihin E10 (kai?)
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Onko kukaan tankannut 156 tuota E10? Taisi tulla ehkäpä vahingossa lantrattua bensaa tuolla kun en tarkistanut oliko se uutta vai ei..
Ja niin, onko siitä selvyyttä että käykö se vai ei? Selailin tätä aihetta, mutta järkevää johtopäätöstä en löytänyt... 155 ainakin pitäisi käydä, luulisi että 156 myös..
Ja niin, onko siitä selvyyttä että käykö se vai ei? Selailin tätä aihetta, mutta järkevää johtopäätöstä en löytänyt... 155 ainakin pitäisi käydä, luulisi että 156 myös..
- Ruokoton
- Viestit: 847
- Liittynyt: 18 Heinä 2005, 17:40
- Car(s): 159 SW 2.0JTDm ti -10 & Suzuki SJ413 LWB -87
ex: 156 SW 2.0JTS -06,
156 SW 1.8TS -00 - Paikkakunta: Oulu
http://www.e10bensiini.com/merkit/e10-b ... lfa-romeo/
...ja jos epäilee tuota uuden maahantuojan tietämättömyydeksi:
http://auto.t-online.de/super-e10-freig ... si_1/index
...ja vielä toisaalla:
"Alfa Romeo Post 1998 Alfa Romeo vehicles will operate satisfactorily on E5 ethanol blended fuel ( European Standard EN 228) E10 ethanol blend is NOT recommended as there are material compatibility and drivability issues. E10 may be used in emergency situations.E10 ethanol blended petrol is not recommended for earlier model Alfa's due to material issues
"
159:n 1.8 moottorilla ei ole 156:n 1.8 moottorin kanssa muuta yhteistä kuin pyöristetyn iskutilavuuden samankaltaisuus.
Eikö tuo ole ihan järkevä johtopäätös? Toki jokainen saa tankata autoonsa ihan mitä haluaa / uskaltaa.
...ja jos epäilee tuota uuden maahantuojan tietämättömyydeksi:
http://auto.t-online.de/super-e10-freig ... si_1/index
...ja vielä toisaalla:
"Alfa Romeo Post 1998 Alfa Romeo vehicles will operate satisfactorily on E5 ethanol blended fuel ( European Standard EN 228) E10 ethanol blend is NOT recommended as there are material compatibility and drivability issues. E10 may be used in emergency situations.E10 ethanol blended petrol is not recommended for earlier model Alfa's due to material issues
"
159:n 1.8 moottorilla ei ole 156:n 1.8 moottorin kanssa muuta yhteistä kuin pyöristetyn iskutilavuuden samankaltaisuus.
Eikö tuo ole ihan järkevä johtopäätös? Toki jokainen saa tankata autoonsa ihan mitä haluaa / uskaltaa.
No ei ne autot nyt tosiaankaan räjähdä siitä yhdestä tankillisesta E 10:ä. Yksi tuttuni on jo vuosikausia käynyt tankkaamassa 10 vuotta vanhaan C5-Sitikkaan Haaparannalla joka toisen tankillisen etanolia.jarvay kirjoitti:Ite oon tuohon 156:een tankannut tuota E10, eikähän tuossa mitään eroa ole kyllä huomannut, vaikka useemman kerran jo tankannut. Kone siis tuo 1.8 TS
Niin siitäpä en tiedä vastasin vain Lurpan kysymykseen. Ja kun joillakin tuntunut aiheuttavan tuota rytkyttelyä tai käynnistämättömyyttä. Minusta ainakin mukavempi ajaa autolla joka lähtee käyntiin ja käy suurinpiirtein kaikilla pytyillä Mutta kokeilemallahan se selviää..Jönsson kirjoitti:No ei ne autot nyt tosiaankaan räjähdä siitä yhdestä tankillisesta E 10:ä. Yksi tuttuni on jo vuosikausia käynyt tankkaamassa 10 vuotta vanhaan C5-Sitikkaan Haaparannalla joka toisen tankillisen etanolia.jarvay kirjoitti:Ite oon tuohon 156:een tankannut tuota E10, eikähän tuossa mitään eroa ole kyllä huomannut, vaikka useemman kerran jo tankannut. Kone siis tuo 1.8 TS
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Ha! 2000 vm.sta lähtien Sitikoihin saa tankata etanolia (ei sillä että tietäisin kuinka tyjyä etanolia on käytetty)Jönsson kirjoitti:No ei ne autot nyt tosiaankaan räjähdä siitä yhdestä tankillisesta E 10:ä. Yksi tuttuni on jo vuosikausia käynyt tankkaamassa 10 vuotta vanhaan C5-Sitikkaan Haaparannalla joka toisen tankillisen etanolia.jarvay kirjoitti:Ite oon tuohon 156:een tankannut tuota E10, eikähän tuossa mitään eroa ole kyllä huomannut, vaikka useemman kerran jo tankannut. Kone siis tuo 1.8 TS
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 266
- Liittynyt: 08 Marras 2008, 09:33
- Car(s): Giulia 2,0 ja 10 ex Alfaa
- Paikkakunta: Kuopio
E10
Kannattaakohan tuon E10:n kanssa leikkiä parin sentin hintaeron takia, jos ei ole täysin varma soveltuvuudesta. Polttoaineen kulutuskin todennäköisesti hieman nousee sillä huonomman energiasisällön takia..
Re: E10
Ei varmaan, mutta tuskin kannattaa paniikissa syöksyä tankin huuhteluun, jos on sattunut tankkaamaan E 10:ä.harde kirjoitti:Kannattaakohan tuon E10:n kanssa leikkiä parin sentin hintaeron takia, jos ei ole täysin varma soveltuvuudesta. Polttoaineen kulutuskin todennäköisesti hieman nousee sillä huonomman energiasisällön takia..
Tuossa, kun tuli aiemmin mainittua tutun Citikka, niin itse tankkasin aikoinaan diesel-Xsaraan 15 litraa bensaa. Koska olin huoltoliikkeen pihalla, kävin sisältä kysymässä, että mitäs seuraavaksi. Sanoivat, että tankki täyteen löpöä ja baanalle. Ajelinkin seuraavaksi katsastukseen. Ihmettelivät poikkeuksellisen pieniä päästöjä.
- PK
- Viestit: 516
- Liittynyt: 06 Maalis 2007, 07:32
- Car(s): Audi TT
( ex Alfa GT Azzurro Gabbiano )
( ex 156 Super )
No mää taas tankkasin eilen ensimmäistä kertaa 98E:tä ja mielikuva on että kone ois jotenki parempi, en tiedä. On kai tässä bensassa enemmän räjähdysainetta että josko siksi. Mutta jarvay raportoippa meille mitä autos jatkossa siihen E10:iin reagoi, et pitäskö minunki juottaa tälle enemmän etanolia...
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Jahas, soppa sakenee: " Autoilija huomio! Kaikkiin aiemmin ilmoitettuihin autoihin ei käykään uusi E10-bensiini. "
http://www.iltalehti.fi/autot/2011011312998843_au.shtml
Edit: Jotenkin aiheutti hymähdyksen se, että tuossa soveltuvuustaulukossa Alfan kohda löytyy muutama malli... sekä 8C Ei taida olla suomessa ainuttakaan 8C:tä?
http://www.iltalehti.fi/autot/2011011312998843_au.shtml
Edit: Jotenkin aiheutti hymähdyksen se, että tuossa soveltuvuustaulukossa Alfan kohda löytyy muutama malli... sekä 8C Ei taida olla suomessa ainuttakaan 8C:tä?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Mikä aikuisia ihmisiä vaivaa E10:ä kysyttiin jo vuodenvaihteessa,jopa puhelimessa,joko teillä on sitä uutta bensaa,milloin saa?Ymmärtäisin kiinnostuksen,jos se olisi huomattavasti halvempaa,taikka alko lanseeraisi uuden kossun
Taas Suomi etunenässä pelastaa mailman,ja isot maat ottavat oppia,jos ottavat
Taas Suomi etunenässä pelastaa mailman,ja isot maat ottavat oppia,jos ottavat
Viimeksi muokannut alfa164, 13 Tammi 2011, 18:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
^Halu pelastaa luonto?
Aika pieni pisara saastemeressä 5%-yksikön alkoholin lisäys Suomessa, vaikka olisi ympäristöystävällisesti tuotettu.
Olisi vaikka siihen kossuun sen lisänneet tai kaljaan
Edit: vTuota ajoinkin takaa
Aika pieni pisara saastemeressä 5%-yksikön alkoholin lisäys Suomessa, vaikka olisi ympäristöystävällisesti tuotettu.
Olisi vaikka siihen kossuun sen lisänneet tai kaljaan
Edit: vTuota ajoinkin takaa
Viimeksi muokannut Finest, 13 Tammi 2011, 15:10. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
-
- Viestit: 68
- Liittynyt: 19 Tammi 2010, 20:24
- Paikkakunta: Iittala
Tietääkseni PSA -yhtymän tuotteen ovat mallivuodesta 2000 alkaen E10 -yhteensopivia. Ceefemman eka mallivuosi on 2001.Jönsson kirjoitti:No ei ne autot nyt tosiaankaan räjähdä siitä yhdestä tankillisesta E 10:ä. Yksi tuttuni on jo vuosikausia käynyt tankkaamassa 10 vuotta vanhaan C5-Sitikkaan Haaparannalla joka toisen tankillisen etanolia.jarvay kirjoitti:Ite oon tuohon 156:een tankannut tuota E10, eikähän tuossa mitään eroa ole kyllä huomannut, vaikka useemman kerran jo tankannut. Kone siis tuo 1.8 TS
- JiiTeeÄssä
- Viestit: 1175
- Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
- Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98 - Paikkakunta: Kempele
On tämä Suomen viherpiiperrys mennyt naurettavuuksiin. Harmi kun suomalaiset maailmanparantajat eivät tiedä mitä suuressa maailmassa tapahtuu. Tästä kotoa on vähän päälle 200 km matkaa Pietariin, jossa on enemmän ihmisiä kuin koko tässä maassa. Siellä ei rangaista energian käytöstä. Toinen tarina olisi vielä Peking...
Taloissa on esim. Moskovassa koko ajan 25-27 astetta lämmintä, energia kun on halpaa, ei tarvitse säästellä. Tulipa nukuttua ikkuna auki, ulkona -12... Ostoskeskukset tulikuumia myös. Moskovassa oli bensa vuodenvaihteessa n. 45 c/l. Ei paha...
Niin mutta tämä Suomen pelleily... Kumpi on ekologisempaa, raakaöljyn lähteet ja maakaasuputki tulee jo valmiina naapurimaasta, mitä nyt rangaistaan. (itsellä myös maakaasu talon energialähteenä) Vai tämä Australian kivihiili ja sademetsien rypsipelleily. Onnea vaan Helsingin Energialle kun alatte polttamaan kivihiiltä ja turvetta. Ja vähentämään päästötöntä maakaasua.
Sitten hörhöt keksivät että lähdetään tuhoamaan Brasilian sademetsiä ja tuomaan sieltä rypsiä Suomeen tankkerilaivoilla. Kaiken lisäksi palaa huonommalla hyötysuhteella kuin normibensa.
Ei ole touhussa järjen häivää!
Taloissa on esim. Moskovassa koko ajan 25-27 astetta lämmintä, energia kun on halpaa, ei tarvitse säästellä. Tulipa nukuttua ikkuna auki, ulkona -12... Ostoskeskukset tulikuumia myös. Moskovassa oli bensa vuodenvaihteessa n. 45 c/l. Ei paha...
Niin mutta tämä Suomen pelleily... Kumpi on ekologisempaa, raakaöljyn lähteet ja maakaasuputki tulee jo valmiina naapurimaasta, mitä nyt rangaistaan. (itsellä myös maakaasu talon energialähteenä) Vai tämä Australian kivihiili ja sademetsien rypsipelleily. Onnea vaan Helsingin Energialle kun alatte polttamaan kivihiiltä ja turvetta. Ja vähentämään päästötöntä maakaasua.
Sitten hörhöt keksivät että lähdetään tuhoamaan Brasilian sademetsiä ja tuomaan sieltä rypsiä Suomeen tankkerilaivoilla. Kaiken lisäksi palaa huonommalla hyötysuhteella kuin normibensa.
Ei ole touhussa järjen häivää!
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Kappas, Suomalaiset osaavat sentään jo jossain määrin äänestää rahapussillaan - monessakin suhteessa:
"E10-bensiinin kysyntä nihkeää, 98:n suosio hurjassa kasvussa"
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110154951
"E10-bensiinin kysyntä nihkeää, 98:n suosio hurjassa kasvussa"
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110154951
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
Vaikkei alfasta olekkaan kyse, niin heitetään tännekkin; 95e5:lla ajaessa Yaris 1.5 T-Sport sanoi tankki täynnä ajotietokoneen range-arvioksi 480km (n. 7.3l/100km) - piti hyvin paikkansa kokeilujen mukaan. Nyt kun tankkiin on lirutettu 98:ia ja moottorin-ohjaus on nollattu (köh... ilman tarkoitusta... ks. vtutusketju), niin reippaan hesan reissun jälkeen suoritettu tankkaus tuotti rangeen 530km (6,6l/100km). Range on tuossa laskettu niin, että nollassa syttyy merkkivalo ja tankissa on n. 10l menovettä vielä jäljellä.
Tuntuu isolta erolta, mutta tänään tankatessa tripissä oli muistaakseni 480km ja rangessa vielä 50km käytettävää + "varatankki". Pumpun mukaan lorotin tankkiin 50e edestä menovettä, eli noin 32l, joka pikaisella laskennalla sanoo tankissa olleen 13l vielä jäljellä. Kulutus 6.6l/100km siis, sama mitä tietokone sanoi autossa.
e10 töhnää en todennäköisesti tule tuohon laittamaan, vaikka Toyotan pojat sanoo sen sopivan.
Jos e10 vielä lisää 2%:lla kulutusta vs 95e5, niin äkkiä säästän käyttämällä kalliimpaa janojuomaa autolle.
Tuntuu isolta erolta, mutta tänään tankatessa tripissä oli muistaakseni 480km ja rangessa vielä 50km käytettävää + "varatankki". Pumpun mukaan lorotin tankkiin 50e edestä menovettä, eli noin 32l, joka pikaisella laskennalla sanoo tankissa olleen 13l vielä jäljellä. Kulutus 6.6l/100km siis, sama mitä tietokone sanoi autossa.
e10 töhnää en todennäköisesti tule tuohon laittamaan, vaikka Toyotan pojat sanoo sen sopivan.
Jos e10 vielä lisää 2%:lla kulutusta vs 95e5, niin äkkiä säästän käyttämällä kalliimpaa janojuomaa autolle.
13.2.2010 talliin saapui 156 V6 1997.
14.6.2010 -> EX
14.6.2010 -> EX
Huvittavaa miten on yllätys, että 30% autoilijoista tankkaa 98 kun:Smacket kirjoitti:Kappas, Suomalaiset osaavat sentään jo jossain määrin äänestää rahapussillaan - monessakin suhteessa:
"E10-bensiinin kysyntä nihkeää, 98:n suosio hurjassa kasvussa"
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uu ... 0110154951
e10bensiini.fi kirjoitti: "Uusi 95 E10-bensiini soveltuu noin 72 prosenttiin bensiinikäyttöisistä autoista"
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."
Kyllähän sitä aina voi kokeilla laittaa esim. E10:ä tankillisen autoon johon se ei listan mukaan sovi, mutta älkää nyt hyvät ihmiset alkako käyttämään sitä semmoisissa autoissa johon se ei ole tarkoitettu. Syynä voi olla vaikka yksi o-rengas polttoainelinjassa joka ei kestä viinaa ja sitten vuoden parin päästä ihmetellään että mites se ny noin teki?
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Kuten tuli jo aikaa sitten sanottua, 95E5 -> 98 vaihdon jälkeen keskikulutus laski 0.5 - 2.5l/100 tuolla meirän 156:lla, pitemmällä testivälillä testattuna. Eli selvä tiputus oli, ja määrältään riittävä kattamaan sen pari senttiä kalliimman litrahinnan. Nyt tosin noussut kulutus reilusti yli 20l/100, kun käyttänyt tuota varhaisjakelussa (sanomalehtiä nääs)... Ei ole terveen ihmisen hommaa omalla autolla tuo ei. o_O
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Onko 72% otettu myynnissä olevista/olleista autoista (1kpl per malli) vai mallikohtaisesti jyvitettynä trafin tms. rekisterin mukaan?Rolle kirjoitti:^Ei voi verrata suoraan omenaa ja päärynää keskenään.
72% autoista eivät välttämättä vastaa 72% E10-bensiinimyynnin volyymistä. Oletettavasti uudemmilla autoilla ajetaan enemmän ja niihin vastaavasti käy keskimääräistä useammin tuo uusi E10.
Onko mietetitty arviota ajosuoritteesta autokohtaisesti ja myöskin kulutusta?
Tyhmänä voisi luulla olevan aika monimutkainen laskusuoritus.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Näin lukee tuon ilmoituksen yhteydessä:Finest kirjoitti:Onko 72% otettu myynnissä olevista/olleista autoista (1kpl per malli) vai mallikohtaisesti jyvitettynä trafin tms. rekisterin mukaan?
Onko mietetitty arviota ajosuoritteesta autokohtaisesti ja myöskin kulutusta?
Eli väittäisin, ettei ainakaan ole lähdetty arvioimaan ajosuoritteita ja kulutuksia, mikä on sinänsä ymmärrettävää kun se ei ole tuon ilmoituksen kannalta relevanttia. Myöskään ei puhuta myyntimääristä, vaan tuoduista automalleista, mutta voisi olettaa, että ne kuitenkin jakautuvat ainakin sinnepäin samoin myyntimääriltäänkin.Tiedot on saatu Autotuojat ry:n jäsenyrityksiltä ja ne koskevat näiden yritysten Suomeen tuomia malleja. Luettelossa mainitaan ne mallit, joihin E10:n tiedetään soveltuvan jatkuvasti käytettynä.
Eli joka tapauksessa noita ei voi verrata keskenään, tai siis olettaa, että 72% autoista tankkaisivat Suomessa myytävästä bensiinistä 72% E10 ja loput 28% autoista oman osuutensa verran 98E:tä.
Se miten bensiinikauppiaat ovat omia laskelmiaan tulevista volyymeistä tehneet, onkin eri asia. Luultavasti muutama konsultti on pyöritellyt Exceliä sen verran, että ollaan saatu vakuuttava raportti ja ennen kaikkea lasku aikaiseksi
eihän tossa E10:ssä tarvi olla lain mukaan etanolia yhtään koska alarajaa ei ole määrätty. Pelkästään yläraja joka on tuo 10%.
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 2011607/12
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 2011607/12
Tulisivat ite huoltoukot laittammaan!
- michael
- Viestit: 704
- Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
- Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
- Paikkakunta: Pirkkala
Tulipa tilattua jenkkipojalta etanolitesteri jolla näkee etanolin prosenttiosuuden bensassa. Voi varmistaa etukäteen, onko laadukasta, pilaamatonta polttoainetta tarjolla. Jos etanolia ei olekaan paljoa, niin sitten vaan tankki täyteen halvempaa "E10":iä.
Ei sillä, että tuo rahallisesti kannattaisi nykyisen kolmen sentin hintaeron takia, vaan ainahan pitää kikkailla.
Paketissa on ilmeisesti kaksi testeriä, voin myydä toisen jollekin kiinnostuneelle, jahka nyt paketti Suomeen asti joskus saapuu.
Ei sillä, että tuo rahallisesti kannattaisi nykyisen kolmen sentin hintaeron takia, vaan ainahan pitää kikkailla.
Paketissa on ilmeisesti kaksi testeriä, voin myydä toisen jollekin kiinnostuneelle, jahka nyt paketti Suomeen asti joskus saapuu.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Miten tarkaksi valmistaja mittaria lupaili? Eläköön kikkailumichael kirjoitti:Tulipa tilattua jenkkipojalta etanolitesteri jolla näkee etanolin prosenttiosuuden bensassa. Voi varmistaa etukäteen, onko laadukasta, pilaamatonta polttoainetta tarjolla. Jos etanolia ei olekaan paljoa, niin sitten vaan tankki täyteen halvempaa "E10":iä.
Ei sillä, että tuo rahallisesti kannattaisi nykyisen kolmen sentin hintaeron takia, vaan ainahan pitää kikkailla.
Paketissa on ilmeisesti kaksi testeriä, voin myydä toisen jollekin kiinnostuneelle, jahka nyt paketti Suomeen asti joskus saapuu.
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Kuluuko teillä muilla sitä edes ratkaisevasti vähemmän? Kahden vuoden aikana kolmesti ottanut sitä Alfaan ja joka kerta on todellinen kulutus sillä ollut 8-8.5 maantiepainotteisessa pyörityksessä. Tosin ei kai puhdistava vaikutus vielä ekalla tankillisella pitäisi tuntuakaan, mutta luulisi korkeamman oktaaniluvun tiputtavan nuo kulutuslukemat edes seiskalla alkavaan.Capirex kirjoitti:Kyllä on nyt Shellin Vpower kallista litkua litrahintaan 1,609.
Verrokkina ysifemmalla on vastaavia tankillisia tullut ajettua säännöllisesti nuukemmin jopa 6.5l/100km.
Hei tähänhän on varmaan ihan oma ketjunsakin, mutta jottei menis OT:ksi niin em. omat kokemukset saivat siirtymään Shellin jonosta Nesteen asiakkaaksi (98E5) kun eivät kaikki Shellit tarjoa vaihtoehtona kasia.
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen