Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Pitäisi kirjata tieliikennelakiin muutos, että turvaväli on edelläajavan vastuulla. Silloin liikenne sujuisi.
VMP

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

DaViega kirjoitti:Kyllä muakin nopeusrajoitukset vituttaaaina silloin tällöin, mutta se ei tarkota sitä että kiskoisin jatkuvaa ylinopeutta ja ajattelisin että edessä oleva väistää.
Niin, puhuin itse hieman eri asiasta. Tarkoitin tilanteita, joissa ammattikuljettaja on pakotettu ajamaan alle suurimman sallitun nopeuden. Rekan kuljettaja ehkä haluaa viestittää olemattomalla turvavälillään, että olisi kiva päästä ohi. Kuitenkaan rekkaa ei haluta päästää edelle, koska se on "hidas ajoneuvo", eikä kenenkään kuulu ajaa rekan takana.
Ja muutenkin jos itse ajan suurinta sallittua nopeutta, niin miksi väistäisin sivuun - jotta joku pääsee ohi ajamaan ylinopeutta???

Miksi se kylmii, jos joku haluaa ajaa ylinopeutta? Ei ole helppoa liikenteessä, jos vituttaa takapuskurissa roikkuva auto, mutta ei voi päästää sitä ohikaan, koska sekin vituttaa.

V6
Viestit: 5030
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 22:29
Car(s): -
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja V6 »

joo eipä muiden ylinopeudet haittaa , mutta miksi pitää töissä ajaessa ajaa ylinopeutta....esim taksit--- töissä pitäisi yrittää ottaa rennosti , ei ne työt vähene vaikka kuinka kovaa ajaa :mrgreen:
Mediocrity is a sin
Kuvat
155 8V 92>155 16V 96>156 V6 98>156 V6 02

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Ride on!

penni
Viestit: 28
Liittynyt: 21 Elo 2005, 17:32
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja penni »

Cuore Sportivo kirjoitti:Ohituskaistalla se nopeus ohitettavalla jostain ihmeen syystä yleinsä kasvaa...
Parisen viikkoa sitten ajelin hissukseen huonossa kelissä yhden auton perässä kymmeniä kilometrejä. Mentiin 10-30 kilometriä tunnissa alle nopeusrajoituksen. Lähdin ohittamaan yhdellä hemmetin pitkällä suoralla vaikka huomasin sen puolessa välissä olevan poliisin. Sivulle liputti ja ensimmäisenä kysyi, että miksi ohitit vaikka ohittavakin ajoi ylinopeutta?
:lol:

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

ssulti kirjoitti:Mitä tehdään kun pieni koululainen on 60:n alueella olevan suojatien vieressä odottamassa pääsyä? No päästetään, eikös?

No tämä ei tainnut sopia takana tullelle Mitsun kuskille tänään, tultiin puskuriin kiinni ja töötti pohjassa kokoajan mitä odottelin pienen kulkijan ylityksen kestävän... Tietä ylittänyt naperokin säikähti aika pahanlaisesti sitä "teatteria".

Teki mieli käydä opettamassa rengasrauta-oppitunnin avulla tyypille vähän liikennekäytöstä. En lähtenyt, kun takapenkillä istui perheen 4v napero - saisi vielä vääriä käsityksiä liikennekäyttäytymisestä.
Pitkä pinna sulla. Tässä kohtaa tunnustan heikkouteni. Olisin satavarmasti
noussut kuskinpukilta ja käynyt kysymymässä mikä on ongelmana.

-Tazio

Avatar
ssulti
Viestit: 232
Liittynyt: 27 Tammi 2010, 23:09
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja ssulti »

Tazio kirjoitti:Pitkä pinna sulla. Tässä kohtaa tunnustan heikkouteni. Olisin satavarmasti noussut kuskinpukilta ja käynyt kysymymässä mikä on ongelmana.

-Tazio
2x uhmaikäinen vekara opettaa kummasti... ;)
13.2.2010 talliin saapui 156 V6 1997.
14.6.2010 -> EX

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ei ihan liikenteessä, mutta vanhan Helsingintien Lahden päässä erään 'hämärän' hallin pihalla vanha tummansininen 156 seisonut kuulemma kaksi vuotta kun omistaja ei ole tullut hakemaan lievän remontin valmistumisen jälkeen. Kuskin ovesta koitettu tai murtauduttu sisään. Rekkarin numerot 65. Pihassa myös Renault Scenic joka kuulemma seissyt pihassa kahdeksan vuotta samasta syystä. Olin ostamassa Bemariin osia ja myyjä varoitti että oli pistänyt takapenkin sisään pystyyn teroitettuja rautapiikkejä varkaiden varalle kun takalasi on poissa : )
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

taidan tietää auton, ennemminkin jonkun ladon kuin hallin vieressä - mitä nyt viime kesäsiltä pyöräreisuilta muistan... Eikös tuollaisissa tapauksissa auto siirry korjaamolle? Vai onko se edes korjaamo vai joku yksityinen "hyväntekijä".

Se ehkä oli pelastettavissa pienellä vaivalla, kunnes asennetiin murtohälytin :lol:
Viimeksi muokannut DaViega, 08 Maalis 2011, 19:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tuo lato on muutettu halliksi, joka toimii lähinnä jonkinlaisena autopaja/ryyppyluukkuna.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

DaViega kirjoitti:Kun lumi peittää kaistaviivat, niin suomalainen ihminen ei osaa ajaa mutkaa, jossa menee kaksi kaistaa vierekkäin samaan suuntaan. Se ei vaan onnistu, tässä olisi hyvä tilaisuus saada uusi puskuri kun vaan menisi siämutkan puolelle ja odottaisi että joku avuton tunkee omalta kaistaltaan alle.
Ähäkutti! :mrgreen:
Ja nyt kun ihmiset ovat ajaneet ihan missä sattuu ja aura miehet auranneet teitä kuuri noiden samojen linjojen mukaan, niin nyt on sitten kaistoja jotka ovat 54 metriä leveitä ja vieressä kaista, joka on autoa ohkasempi.

Etenkin vallit tulevat tosipitkälle autotietä myöten. Motarin kautta 4 tietä kotiin lyhyen matkaa, pahimillaan tuli ajaneeksi kaistaviivojen päällä kun ohituskaistan leveys ei vallien takia riitännyt viereonen kaista olikin sitten pientareita myöten käytössä.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Tazio kirjoitti:
ssulti kirjoitti:Mitä tehdään kun pieni koululainen on 60:n alueella olevan suojatien vieressä odottamassa pääsyä? No päästetään, eikös?

No tämä ei tainnut sopia takana tullelle Mitsun kuskille tänään, tultiin puskuriin kiinni ja töötti pohjassa kokoajan mitä odottelin pienen kulkijan ylityksen kestävän... Tietä ylittänyt naperokin säikähti aika pahanlaisesti sitä "teatteria".

Teki mieli käydä opettamassa rengasrauta-oppitunnin avulla tyypille vähän liikennekäytöstä. En lähtenyt, kun takapenkillä istui perheen 4v napero - saisi vielä vääriä käsityksiä liikennekäyttäytymisestä.
Pitkä pinna sulla. Tässä kohtaa tunnustan heikkouteni. Olisin satavarmasti
noussut kuskinpukilta ja käynyt kysymymässä mikä on ongelmana.

-Tazio
Nämä on niitä totaalisia vitun sekopäitä, jotka uskaltavat purkaa pahaa oloaan auton suojista. Todennäköisesti tuokin jantteri olisi ryntäissyt rivakasti pois alta, jos kuulumisia olisi lähtenyt kyselemään.

Muutama vuosi sitten olin todistamassa, kun joku perheenisä sai käsittämättömän raivokohtauksen joutuessaan odottamaan hetkisen Transpointin täysperän peruuttaessa laituriin. Tuo VR:n ikivanha makasiini oli vielä silloin käytössä ja sellaisessa paikassa, että yhdistelmän oli pakko peruuttaa tieltä laituriin, ja sekin vaati hitusen taitoa. Tämä herrasmies sitten odotteli latua töötti pohjassa. Kun toinen kaista aukesi, kaveri ajoi yhdistelmän eteen, avasi ikkunan ja huuteli kaikki tietämänsä kirosanat muutamaan kertaan ja vielä ne pakolliset tappouhkaukset perään. Yhdistelmänkuljettaja yritti ottaa tilanteen huumorilla, koska tällä sekopäällä oli tosiaan kaksi lasta takapenkillä (!), mutta koska mesoamisesta ei tullut loppua, kuski laskeutui hytistään ja lähti kävelemään ääntä kohti. Tässä vaiheessa henkilöautosta löytyi kaasupoljin. Oli lähellä, ettei muutama muukin sivusta seurannut mennyt laittamaan ukkoa hiljaiseksi.

Varmasti kasvaa todella terveitä aikuisia niistä takapenkin kakaroista.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Eilen suht mutkaisella tiellä jossa oli joissain mutkissa lunta ja jäätä, tuli ajeltua vähän reippaammin eli 20+ todellista ylinopeutta. Perseessä kiinni tuli joku 20+ vanha jenkki tila-auto joka sitten pyyhki jonkun ajan päästä ohi nopeutta että kortti olisi saattanut lähteä jos sinivalko olisi tullut vastaan. Huvitti.
Tänä aamuna huojennutti kun ajelin myös vähän reilu 20 todellista ylinopeutta, tuli risteys johon olin kääntymässä niin juuri kun nopeus laski vaan lievään ylinopeuteen hetkeä ennen risteystä, poliisit oli tulossa kyseisestä risteyksestä minua vastaan :mrgreen: Tämä siis kello 6 aamulla pienessä pitäjässä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja Farina »

Hopeinen Octavia RS-farmari syöksyi hurjaa kyytiä autojonoja pujotellen Kekkosentiellä aamuruuhkassa puoli tuntia sitten. Kattelin jo taustapeilistä, että tuon eteen ei kannattane mennä. Mielessä kävi, että onko siviilikyttäauto, mutta vilkkuja ei näkynyt. Kuskillakaan ei ollut univormua. Joku muori Audilla piti vasemman kaistan Ocun painostamisesta huolimatta, ja silloin se täräytti väkisin oikean kautta ohi, kiilaten takaisin törkeästi Audin eteen vasemmalle kaistalle. Ei tässä vielä mitään, mutta kun Ocu-mies pisti heti vilkun vasemmalle ja siirtyi Tampellan liittymän jonoon odottamaan vuoroaan punaisiin valoihin. Oli h*lvetin järkevä ohitus, kun samointein oli kuitenkin kääntymässä. Mitään ajallista voittoa ei tullut. Ehkä hyvä mieli sitten Audi-muorin nöyryyttämisestä :crazyeyes:

Avatar
ssulti
Viestit: 232
Liittynyt: 27 Tammi 2010, 23:09
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja ssulti »

^ Kait siinä tuli se tyydytys, kun sai ohitettua Audin klooni-"Audillaan", kasvatti sitä virtuaalipippeliä... ;)

Näitä kaistapäitä riittää pirkanmaalla. Olen ihmetellyt koko sen ajan mitä täällä olen asunut, että mistä näitä riittää... (1999 ->)
13.2.2010 talliin saapui 156 V6 1997.
14.6.2010 -> EX

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^^Noita riittää vähän joka nurkalla. Ehkä tämä kyseinen ajatteli saavansa Jeespäriver Newsiin palstan jutun otsikolla "Sokota ohitti Audin"?

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Hauskaa 'tukkia' tie tollaselta pujottelijalta ajamalla viereisellä kaistalla samaa nopeutta kuin viereinen auto, jos on siis 2 kaistaa samaan suuntaan. Sitten välillä kiihdyttää niin, että on auton mitan edellä, pujottelija vaihtaa kaistaa oman auton perään, niin sitten voi höllätä niin, että vieressä ajava on edellä... :lol:

Poliisi ei tuota tunnu hirveästi valvovan, onhan se hankalaa, ellei sitten vain rupea ajamaan siviili autolla liikennevirran mukana. Jotain voisi kuitenkin yrittää
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

Aamuruuhka
+
syöksyi hurjaa kyytiä autojonoja pujotellen Kekkosentiellä aamuruuhkassa
+
Hauskaa 'tukkia' tie tollaselta pujottelijalta ajamalla viereisellä kaistalla samaa nopeutta
+




tultiin puskuriin kiinni ja töötti pohjassa kokoajan


+
vituttaa takapuskurissa roikkuva auto, mutta ei voi päästää sitä ohikaan, koska sekin vituttaa.
+
Olisin satavarmasti
noussut kuskinpukilta ja käynyt kysymymässä mikä on ongelmana.

=

:crazyeyes:


Ei herneitä, tää ei ole kenellekkään tarkoitettu vaan ajatusleikki siitä mitä kaikkea rauhallisesti etenevässä aamuruuhkassa voisi tapahtua kun kaikki natsaa kohdalleen...
Lainauksetkin on sieltä täältä ja asiayhteyksistään irroitettu..

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

fahlsjy kirjoitti: =

:crazyeyes:


Ei herneitä, tää ei ole kenellekkään tarkoitettu vaan ajatusleikki siitä mitä kaikkea rauhallisesti etenevässä aamuruuhkassa voisi tapahtua kun kaikki natsaa kohdalleen...
Lainauksetkin on sieltä täältä ja asiayhteyksistään irroitettu..
Jos tuo ei hämmästytä / korpea tarpeeksi, niin miettii hetken millaisten kanssa on kaupan kassajonossa.

(Törttöilen minäkin)
VMP

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Iteltä repesi rahtusen pelihousut kun maantiellä päästeltiin 80km/h ja ainoalla ohituskaistalla jonon vetäjä päästeli 110+ todellista nopeutta että vain sakon uhalla (ja kortin menetyksellä minun tapauksessa) pääsi ohi. No päätin hivuttautua ohi ja ohituksen jälkeen käänsin heti eteen (en jarruttanut) ja näytin keskaria. Hyvällä tuurilla miettii vähän ajotapaansa.
Myöhemmin edessä ajeli Zafira jonka vasemmassa takakumissa oli selkeästi ilmavajausta. Koitin sitten näytellä että autossa jotain häikkää. Tuli myöhemmin ohitettua se ja näytin uudestaan sormella merkkiä, (ei siis keskaria) Muttei tainnut mennä ihan perille kun kuski oli ihan liekeissä innoissaan ilmeisesti siitä kuinka pelle olen kun ohittelen ja mesoan.. Huoh. : )
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

kun kesänopeusrajoitukset tuli voimaan, turvaväli muuttui vieraaksi käsitteeksi, jännä juttu miten pieniin väleihin tunkevat... ja jos oikein tosi nuija on kyseessä, kaahaa pois seuraavsta rampista jolloin ohituksesta hyötyi tasan 1,5 sekkaa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Aniara
Viestit: 337
Liittynyt: 24 Touko 2010, 22:07
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Aniara »

Oli pitkästä aikaa ihan oikea kolari lähellä. Kaksikaistaista Uudenmaantietä olin ajamassa Kaarinaan päin, kun kiihdytyskaistaa (siis kolmion takaa) oli tulossa valkea auto. Noh, "kohteliaana" sitten vaihdoin kaistaa, jotta toisen kulku helpottuisi, mutta mites tuo valkea ritari siitä kiitti?? Tulemalla SUORAAN MUN ETEEN, siis kahden kaistan yli! IDIOOTTI! :crazyeyes:
Ei mitään syytä ollut hyökätä suoraan vasemmalle kaistalle, oikea oli täysin vapaa kiitos oman siirtoni. Tulipahan testattua sitten jarrut. Ja töötti. :evil:

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Aniara kirjoitti:Oli pitkästä aikaa ihan oikea kolari lähellä. Kaksikaistaista Uudenmaantietä olin ajamassa Kaarinaan päin, kun kiihdytyskaistaa (siis kolmion takaa) oli tulossa valkea auto. Noh, "kohteliaana" sitten vaihdoin kaistaa, jotta toisen kulku helpottuisi, mutta mites tuo valkea ritari siitä kiitti?? Tulemalla SUORAAN MUN ETEEN, siis kahden kaistan yli! IDIOOTTI! :crazyeyes:
Ei mitään syytä ollut hyökätä suoraan vasemmalle kaistalle, oikea oli täysin vapaa kiitos oman siirtoni. Tulipahan testattua sitten jarrut. Ja töötti. :evil:
Ensi kerralla tiedät olla vähemmän kohtelias. Se on yleensäkin tässä liittymistapauksessa sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta parempi ratkaisu.

noose
Viestit: 184
Liittynyt: 07 Syys 2010, 17:03
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja noose »

Jönsson kirjoitti:Se on yleensäkin tässä liittymistapauksessa sujuvuuden ja turvallisuuden kannalta parempi ratkaisu.
Lisäksi taitaa olla sakkojen uhalla kiellettyäkin liittymästä tulevan väistäminen toiselle kaistalle.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Juu, tuollainen väistäminen on vaarallista, jos liikkeellä on muitakin. Siksi se on kiellettyä.

Avatar
Joonake
Viestit: 222
Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
Car(s): Skoda Superb -17
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja Joonake »

Ja kaiken lisäksi se tyyppi kiihdytyskaistalla ei välttämättä huomaa sua lainkaan jos oot kahden kaistan päässä (kuollut kulma kasvaa etäisyyden myötä).

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Mutta toisaalta, jos et väistä, niin liittyjä tulee kylkeen. Pari kertaa on joutunut pakenemaan vasemmalle kaistalle. Kummallakaan kerralla ei mitään kiirettä, kun jotenkin sen vain manöövereistä huomaa, milloin tuollainen peilejä käyttämätön "näin mä oon tässä aina ajanu"-tapaus sattuu olemaan kohdalla, joten on ehtinyt varmistamaan, että vasemmalla on myös tilaa, ja varautumaan tilanteeseen.

noose
Viestit: 184
Liittynyt: 07 Syys 2010, 17:03
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja noose »

Työkaverille kävi pari vuotta sitten Tuusulantiellä Kehä III:n kohdalla näin:
Citikka tuli rampista reipasta vauhtia ja meinasi tulla kylkeen. Työkaveri hädissään väisti vasemmalle, mutta huomasi, että siellä onkin auto -> väistö oikealle. Auto lähti melkoiseen luisuun ja lopputuloksena kaikki kolme autoa lunariin. Kenen syy? Työkaveri oli ainut joka sai sanktiota tapahtuneesta.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

mutt kirjoitti:Mutta toisaalta, jos et väistä, niin liittyjä tulee kylkeen. Pari kertaa on joutunut pakenemaan vasemmalle kaistalle. Kummallakaan kerralla ei mitään kiirettä, kun jotenkin sen vain manöövereistä huomaa, milloin tuollainen peilejä käyttämätön "näin mä oon tässä aina ajanu"-tapaus sattuu olemaan kohdalla, joten on ehtinyt varmistamaan, että vasemmalla on myös tilaa, ja varautumaan tilanteeseen.
Näinkin joskus. Pari kertaa olen joutunut tosiaan väistämään/jarruttamaan aivan ilmeisen kolarin välttämiseksi. Sitäkin enemmän tapahtuu näitä tilanteita, joissa liittyjä on varma siitä, että väistän ja vääjäämättä tulee kohti kylkeä, kunnes joutuu hätäjarruttamaan tai tekemään jotain muuta suunnittelematonta. Mutta jos väistän, palkitsen samalla idiootin kolmion takaa eteen tulemisesta, ja se vain ruokkii hänen vaarallista ajotapaansa ja johtaa sekin ennen pitkää kolariin.

Tämä väistäminen on muuten ilmiö, joka lisäksi aiheuttaa moottoriteillä vasemman kaistan puuroutumisen, kun oikealta väistetään hitaammalla nopeudella vasemmalle kaistalle.

Mutta mikähän siihen on oikein syynä, että vaikka kiihdytyskaista olisi 500 metriä, edessäni olisi 100 m. tyhjää ja takana saman verran, monen liittyjän olisi aivan pakosti päästävä juuri siihen kohtaan tietä, missä minä jo olen. Onko näiollä tyypeilla sama meno parkkipaikallakin. Tyhjiä ruutuja olisi vaikka kuinka, mutta haluan juuri tuohon ruutuun, missä on jo auto... ja kun en pääse, ajan viereen mahdollisimman lähelle.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Tuosta liittymästä eteenajamisesta ei taida oikeasti tykätä kuin tuulilasikauppiaan kassa. Noissa niitä kiviä renkaista lentää osuakseen, kun vauhti kiihtyy ja takana on sopivasti joku koppaamassa kiveä tuulilasilla tai keulallaan. Reippaasti sieltä pitää toki tulla, mutta taakse eikä eteen.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Jönsson kirjoitti: Tämä väistäminen on muuten ilmiö, joka lisäksi aiheuttaa moottoriteillä vasemman kaistan puuroutumisen, kun oikealta väistetään hitaammalla nopeudella vasemmalle kaistalle.
Joku muukin on samoilla linjoilla kanssani. Kiitos! Itse en ikinä väistä, vaan soitan torvea...ja välillä torveilen...

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

Ylästöntie Vantaa suunta Vantaankoski viime lauantaina, 40 rajoitus.
Kivitalon pihalta peruuttaa vanhemman vuosimallin X5:nen.
Saadessaan auton peruutettua, D-pykälä sisään ja urku auki.
Arviolta 100-130kmh oli vauhtia herralla kun loivan vasemman mutkan katveeseen hävisi eikä sen jälkeen enää takavaloja edes näkynyt hetken päästä kun mutkan selvitin itse 40kmh ajellessa...........

Että näin ne naapurit turvallisella kotitiellä ajelee.
Olisi kiva kuulla tosiaan, mitäköhän tällänen kuljettaja selittää muutaman talon päässä asuvalle naapurilleen syyksi, kun tämän tytär jäi alle sen takia, että herra ajaa maasturillaan 120kmh 40 alueella...? :roll:
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Aniara
Viestit: 337
Liittynyt: 24 Touko 2010, 22:07
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Aniara »

Juu, oikeassa olette tuosta väistämisestä, ja tiesin kyllä että siitä saa sakkojakin, mutta tossa yllä mainitussa tapauksessa tie oli täysin vapaa varmaan 500m molempiin suuntiin, joten oma väistäminen ei aiheuttanut vaaraa, ja mulla tietysti ajatuksena että saisin itse jatkaa ajoa samaa vauhtia kuin siihenkin asti. Mutta juu - sakkoja oisin minä saanut tuosta väistämisestä. Mites muuten tuollainen kahden kaistan ylittäminen, eikö sekin ole sääntöjen vastaista? Sellainen muistikuva ois.

Totta myös, että saatoin jäädä johonkin kuolleeseen kulmaan. Hyvä joka tapauksessa, ettei kolissut :/
Ja vastaisuudessa en ehkä enää annakaan tilaa, kun sekin on totta, että se pahimmillaan vaan lisää toisten väärin käyttäytymistä kolmion takaa tullessaan...

Se on muuten ihme juttu tuo, miten jotkut eivät osaa säätää omaa vauhtiaan sopivaksi niin, että kiihdytyskaistalta siirtyminen sujuisi nätisti. Ei se nyt kuitenkaan niiin vaikeaa ole? Mullakin tuttavia, jotka jotenkin hätääntyvät siellä kiihdytyskaistalla, pelkäävät etteivät ehdi ajokaistalle ennen kuin kiihdytyskaista loppuu ja siksi painavat kaasua katsomatta missä muu liikenne menee. Ei tarvitsisi kuin hiukan höllätä ja siirtyä rinnalla ajavan taakse.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Tuossa voisi auttaa, jos opettelisi sovittamaan vauhtinsa jollakin vähätehoisella autolla tai jos kokeilisi samaa kuorma-autolla poka päällä. Silloin pitää ajatella aiemmin.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ei tuossa liittymisessä mitään ongelmaa muuten olisi, mutta perkele kun valtaväylän viereen lasketellaan 80km/H kun muut porhaltaa ohi 120... :roll:

Noh, samaan soppaan pitää myöntää, että väistä itsekkin mutta vain jos takana ohituskaistalla ei ole ketään
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

WWWVespa kirjoitti:Tuossa voisi auttaa, jos opettelisi sovittamaan vauhtinsa jollakin vähätehoisella autolla tai jos kokeilisi samaa kuorma-autolla poka päällä. Silloin pitää ajatella aiemmin.
Finn-Datsunilla tai litrasella fiaskolla vm. -86 esmes. Finni tosin oli raketti tohon voortiin verrattuna. Ja joo, kahden kaistan vaihto yht'aikaa on kielletty. Sanoisin.

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Aniara kirjoitti:Juu, oikeassa olette tuosta väistämisestä, ja tiesin kyllä että siitä saa sakkojakin, mutta tossa yllä mainitussa tapauksessa tie oli täysin vapaa varmaan 500m molempiin suuntiin, joten oma väistäminen ei aiheuttanut vaaraa, ja mulla tietysti ajatuksena että saisin itse jatkaa ajoa samaa vauhtia kuin siihenkin asti. Mutta juu - sakkoja oisin minä saanut tuosta väistämisestä. Mites muuten tuollainen kahden kaistan ylittäminen, eikö sekin ole sääntöjen vastaista? Sellainen muistikuva ois.

Totta myös, että saatoin jäädä johonkin kuolleeseen kulmaan. Hyvä joka tapauksessa, ettei kolissut :/
Ja vastaisuudessa en ehkä enää annakaan tilaa, kun sekin on totta, että se pahimmillaan vaan lisää toisten väärin käyttäytymistä kolmion takaa tullessaan...

Se on muuten ihme juttu tuo, miten jotkut eivät osaa säätää omaa vauhtiaan sopivaksi niin, että kiihdytyskaistalta siirtyminen sujuisi nätisti. Ei se nyt kuitenkaan niiin vaikeaa ole? Mullakin tuttavia, jotka jotenkin hätääntyvät siellä kiihdytyskaistalla, pelkäävät etteivät ehdi ajokaistalle ennen kuin kiihdytyskaista loppuu ja siksi painavat kaasua katsomatta missä muu liikenne menee. Ei tarvitsisi kuin hiukan höllätä ja siirtyä rinnalla ajavan taakse.
En nyt oikein usko, että tuosta sakkoja olisi saanut, ja toki jossain tilanteessa väistäminen on perusteltua ja kohteliasta (ainakin jos on rekka tai bussi tulossa) ja järkevääkin (jos on kolari tulossa), mutta yleisesti ottaen liikenteessä kannattaa ennemmin noudattaa sääntöjä kuin olla kohtelias. Se tuo ennalta-arvattavuutta peliin.

Ja ilman muuta tuo toinen tässä sinun tapauksessasi isompi rosvo oli.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Eilen Kouvolasta tullessain leikin perheellistä pensansäästäjää ja tukin taloudellisuusajolla koko leveäkaistatien. Ainakin yhdeltä koppimopolta: muija roikkui perässä melkein motarille saakka eli siinä vaiheessa kun tankkeri saavutti meidät, nostin nopeuden lähelle sataa sen oltua karvan päälle kahdeksankymmentä. Siis mitä. Ensin roikkuu perässä kasikymppiä, ja ohittaa, kun nopeus nousee!?!? Kaiken lisäksi ei se sitä sataa sitten kuitenkaan ajanut, saati kiihdyttänyt kiihdytyskaistalla.

Ohitin sitten koko himmelin...ja tänään kehäykkösellä joku skodakuski roikkui hanurissa ja tunnelin loputtua huokasi sataa ohi. Siis viidenkympin alueella. Motarilla se sitten kuitenkin ajoi kasikymppiä ja jäi horisonttiin, kun satanen alkoi. Niin että onko järkee vai ei.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

Eikö liikenne olekin mukavaa, kun sielä on kaikenmaailman paremman luokan kuljettajia? :-D
Aina ovat oikeassa ja ikinä eivät mokaa mitään. :-D

Sekin muuten mietityttää, että miksi 2 kaistasella (2 kaistaa samaan suuntaan) tiellä pitää vaihtaa se kaista juuri ennen liikennevaloja kun punaset palaa?
Ilmeisesti se toinen kaista sitten loppuu siihen liikennevaloihin, kun se on pakko vaihtaa viime tingassa sulkuviivojen yli siihen oikealle. Vaikka edessä olisi 10km suoraa tietä kahtena kaistana.... :lol:
Miksei sitä kaistaa voi vaihtaa valojen jälkeen, etenkin jos sen vaihtaa suoraan raskaan-ajoneuvon eteen?
Vai onko se niin, ettei taito riitä kiihdyttämään viereisellä kaistalla riittävän ripeästi ja sitten vasta vaihtamaan se kaista kun väliä on useampi sata metriä?

No nämä on näitä...... kun joittenkin ei tartte pohtia mitään tuola koskaan, sen kyllä huomaa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jes! Lueskelin tulevia katutöitä paikallislehdestä, ja taas möyritään 1 kohtaa työmatkan varrella, ei sitten yhtä kesää, etteikö siihen 6 km välille osu joku remppa - nyt kyseessä liikenne ympyrä, eli sumppua on taas luvassa... Viime vuodet olen vitsaillut, ettei kesää ilma upon sillan remppaa, eiköhän ne sitäkin rupea jossain välissä taas tukkimaan tänäkin kesänä

ps. niille joille ei 'upon-silta' sano mitään (=monille) niin ei ole ihan mikään pieni parikyt'metrinen, vaan pituutta löytyy useammpi satametriä... http://maps.google.fi/maps?um=1&hl=fi&b ... a=N&tab=il
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Miksi aina edelläajava ajaa alinopeutta?
VMP

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

Aivan! :-D
Tosin on niitäkin, kun kolmion takaa tullaan "eteen" ja sitten jäädään ajamaan siihen oikeasti sitä alinopeutta. 50 alueella 40 ja 60 alueella 50 ym. Parasta tässä on, etteivät nämä kuljettajat yleensä peileihin katsele sen enempää. Saa olla vaikka 10km letka takana, heitä ei kiinnosta sen enempää. Ilmeisesti johtuu siitä, ettei tule mieleenkään katsoa sinne peiliin tai olevansa tukkona kenties.
Pääasia on, että he pääsevät turvallisesti? paikasta A paikkaan B.
Eri asia sitten on, miten paljon tällänen sunnuntai cruisailu selvällä alinpeudella aiheuttaa riskiohituksia taajamissa, kun jollain palaa hihat ja lataa ohi aamu ruuhkassa..... :roll:

Toinen mikä on oikeasti vaarallista, on tämä kahden samaan suuntaan menevän kaistan suojatie jutut.
OIkeasti, miettikää 2 tai 3 kertaa pysäyttättekö suojatien eteen päästääksesi ihmisiä tien yli tilanteissa, jossa vieressä on samaan suuntaan menevä kaista. Esim. Mannerheimintiellä tai missä tahansa muualla vastaavissa paikoissa.

Joku ihan varmasti sanoo tähän nyt sen, että jalankulkijalla on oikeus ja kohteliasta on päästää niitä yli. Mutta jos teette näin; että suoralla tiellä päästätte merkkiä antamalla ihmiset ylittämään kadun ilman että olette varmistaneet viereisen kaistan tapahtumat; siinä pelataan sillon ihmisten hengellä.
Useamman tapauksen olen nähnyt kun viereistä kaistaa tuleva henkilöauton kuljettaja ei hiljennä tippakaan suojatien eteen pysähtyneen auton ohittaessaan. Todennäköisesti ei edes havannoi suojatietä tai sen eteen pysähtynyttä autoa.
Yksi aamuruuhka tuli oltua osuvassa paikassa Mannerheimintiellä; olisi saanut viideltä kuljettajalta kortin ottaa samantien pois, peräkkäin kun ajoivat siitä läpi pysähtymättä.

Eli oikeasti kannattaa näitä juttuja pohtia, mitkä ovat riskit. Liikenteessä kun EI VOI LUOTTAA kehenkään, sen on vaan valittavasti faktaa. SÄännöt on sääntöjä, mutta kuinka moni ne tietää tai kuinka moni on tilanteen tasalla. Jos autoissa tekstaillaan, syödään jugurttia, selataan monisteita, laskuja, kopioita, meikataan.... miten voi luottaa siihen, että viereistä kaistaa tuleva autonkuljettaja on tilanteen tasalla?

Ja jos tosiaan normaali 5m paremman luokan perheauto ei mahdu kaistalle paikoissa, jossa 15m teliakselisella linja-autoilla mahtuu koskettamatta kaistaviivoja; miten voi liikenteessä olettaa oikeastaan yhtään mitään kenenkään ajatuksista?

Ja kolmas asia, mikä nyt tässä unen jo yrittäessä saada valtaa tuli mieleen, vilkun käyttö. Sitäkin voi käyttää liikaa, mutta voiko sitä käyttää oikeasti liikaa?
Kaistaa vaihtaessa sitä ei käytetä, mutta kun Kehän rampille kääntää, sillon se vilkkuu 300m kun ei ole mitään syytä vilkuttaa eikä takana ole riskiä toiseen osumisesta tai muuta vastaavaa.
Tälläsiä pieniä asioita, joita ei ehkä huomaakaan, mutta se vaan näyttää niin oudolta toiminnalta.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Mutta mitä teet, kun olet pysähtynnyt suojatien eteen, kävelijä lähtee ylittämään tietä ja huomaat, että viereiseltä kaistalta tuleva aito EI edes aio pysähtyä? Näitä on käynnyt pari kertaa, sen huomaa jo kaukaa aikooko takaa tuleva pysähtyä... ääni merkki on liian nopea, kävelijä pelästyy ja on varmana hyppäämässä auton alle. takaa tulevalle tuskin kannataa hirveitä merkkejä yrittää antaa, muuten huomio siirtyy omaan autoon tai toimintaan ja kävelijä saataa jäädä kokonaan huomaamatta.

Tota sääntöä rikotaan älyttömästi ja on kyllä yksi vaarallisimmista etenkin keskustassa jossa on ruuhkaa, autoja ja kävelijöitä. Eivät poliisitkaan taida valvoa? Itse pysähdyn aina, vaikka näkisin jo kaukaa, että kävelijöitä tai pyöräilijöitä ei tule. 'hyvästä esimerkistä' saataa takimmainenkin jopa pysähtyä, mutta 3 tuleekin sitten taas suoraan läpi
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

DaViega kirjoitti:Mutta mitä teet, kun olet pysähtynnyt suojatien eteen, kävelijä lähtee ylittämään tietä ja huomaat, että viereiseltä kaistalta tuleva aito EI edes aio pysähtyä?
Itse olen kerran vastaavassa tilanteessa ajanut keulan siten, että tukin toisen auton ajolinjan.
VMP

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jos on tilaa, niin juu, soppahan siitä tulee jos kolahtaa, mutta kyllä ihmishengen luulisi tuossa tapauksessa painavan vaakakupissa.

Kuskin oven raottaminen tuli mieleen jos on itse oikeanpuoleisella kaistalla, tarpeeksi nopasti tehtynä ehkä saa takaa tulijan hyppäämään jarrulle, en tosin ole kokeillut, hyvällä tuurilla se ovi on kevelijän jaloissa :P
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja S_A »

Aivan todella ilkeitä tilanteita nuo. Ei siinä oikeen voi mitään tehdä; äänimerkin painaminen on varmasti ainoa tapa saada tietä ylittävän huomio, mutta pelästyykö hän.... Niimpä.

Itse olen muutaman kerran joutunut näihin tilanteisiin teillä, joissa on vain yksi kaista kumpaakin suuntaan. Uskokaa tai älkää.
Päästät ihmisiä/lapsia tien yli antamalla merkin ajoissa tietäen takana olevan auton sijainnin. Ja kun olet merkin antanut jalankulkijalle, että ei muuta kun yli vaan - näät peilistä kun takaa lähdetään ohi.

Isolla autolla kun olen näissä tapauksissa ollut liikenteessä; olen kääntänyt auton poikittain ja näin blokannut tuon ohittajan. Tosin kerran en kerennyt ja ainoa tapa oli torven painaminen; äiti lastenvaunujen kanssa ja pienen poikansa kanssa olivat jo lähes puolessa välissä tietä kun tajusivat, että kaikki ei ole kunnossa.
Minua ohittanut Fiatti tajusi tilanteen suurin piirtein keulani kohdalla, suojatiehen oli noin 10m matkaa. Läpihän se siitä veti ja 300m päässä kääntyi vasemmalle pientaloalueelle. .....

Pistää miettimään aika paljon ihmisten asenteita, harkintakykyä ja malttia, kun tälläsiä tilanteita kohtaa tienpäällä. Muutama sekuntti on liikaa odottettavaksi.....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Aniara
Viestit: 337
Liittynyt: 24 Touko 2010, 22:07
Paikkakunta: Kemiönsaari

Viesti Kirjoittaja Aniara »

mattijus kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Mutta mitä teet, kun olet pysähtynnyt suojatien eteen, kävelijä lähtee ylittämään tietä ja huomaat, että viereiseltä kaistalta tuleva aito EI edes aio pysähtyä?
Itse olen kerran vastaavassa tilanteessa ajanut keulan siten, että tukin toisen auton ajolinjan.
Noin olen minäkin tehnyt, varsinkin kun on ollut kyse koululaisista. Pari kertaa kans käynyt niin, että ykskaistaisella tiellä takanatulija on sitten ohittanut :shock:

Viimeksi kun olin päästämässä paria kouluikäistä poikaa polkupyörillä tien yli, katoin että viereistä kaistaa taaempana oli tksi tulossa, että eiköhän ammattikuljettaja osaa tohon pysähtyä. poikien onni oli että joku on opettanut katsoa varman päälle. Kärkkyivät siinä oman autoni keulan kohdalla ja ohihan se taksi sieltä pyyhälsi! Inhottavia tilanteita.

Käyttäisin äänitorvea sellaisissa tilanteissa, joissa huomaa etteivät muut aiokaan pysähtyä suojatien viereen. ja usein jätän itse pysähtymättä, koska se vaikuttaa jalankulkijan kannatlta turvallisemmalta vaihtoehdolta. :(
Mutta hyvä kikka tuo molempien kaistojen päälle pysähtyminen.

Avatar
Morre
Viestit: 258
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morre »

S_A kirjoitti: Toinen mikä on oikeasti vaarallista, on tämä kahden samaan suuntaan menevän kaistan suojatie jutut.
OIkeasti, miettikää 2 tai 3 kertaa pysäyttättekö suojatien eteen päästääksesi ihmisiä tien yli tilanteissa, jossa vieressä on samaan suuntaan menevä kaista. Esim. Mannerheimintiellä tai missä tahansa muualla vastaavissa paikoissa.
Kävelen paljonkin Manskulla ja suojatietäkin tulee käytettyä. Jonkun verran myös ajanutkin siellä.
Olen sen verran huomannut, että etenkin Manskulla jalankulkija ei katso yhtään tuleeko autoja vai ei (pl. liikennevalopaikat). Ts. kun jalankulkija lähtee astumaan suojatielle, niin PAKKOHAN sitä on pysähtyä.
Ja Manskulla on taas oikeastaan pakko lähteä vaan ylittämään, koska muuten siellä saa odotella tuomiopäivään saakka, että päästäkö yli vai ei.
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Viesti Kirjoittaja routasydän »

Prkl:een tojota kuskit. Ajelin työputken perään kotiin vakkari päällä kasitietä hieman reilua satasta. No perä edellä vastaan tulee uuden mallinen lantikka ja about 90-95 nopeus. Odottelen sopivan suoran ja ohitan. Hieman tämän jälkeen tullaan pyhäjoelle, jossa noin pari kilsaa 60kmh rajoitus. Tiputan nopeuden noin 65 niin lantikka liimautuu perseeseen ja vähän ennen 60 rajoituksen loppumista päästelee ohi. Ja kun satkun rajoitus tulee vastaan niin taas mennään 90-95kmh. Ja minä ohitan kiroillen :shock:

Tällaset kaverit, jotka ajelevat 100 alueella alinopeutta, ja varmaan kiroavat ohittavia, ja sitten 80 ja 60 alueelle ei hidasteta ollenkaan, kyrpii kyllä todella paljon. Ymmärrän logiikan, jos ajat kaikilla nopeuksilla lievää ylinopeutta tai alinopeutta, mutta miksi satasen alueella pitää ajaa selvästi alle rajoituksen ja muualla törkeästi yli :crazyeyes:

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Jonkun leipomon pakettiautossa näin tänään mainoksen: "Pipari se miehen tiellä pitää" :lol:

Vastaa Viestiin