E10-kysely

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

squid
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Marras 2008, 16:40
Viesti:

E10-kysely

Viesti Kirjoittaja squid »

Koska eekympistä on ollut paljon juttua sekä kulutuksen, tehon että moottorin käynnin suhteen ja asia on kovinkin kutkuttava, tein lyhyen kyselyn asiaan liittyen. Käykääs vastailemassa, oli kokemus uudesta bensasta suuntaan tai toiseen.

Kyselyyn
Racing is life! Anything that happens before or after is just waiting

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Eipä kannata mitään vastausryntäystä odottaa, kun Alfistit eivät juuri voi tuota uutta 95E10 tankata... :mrgreen:

squid
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Marras 2008, 16:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja squid »

No hitto! Teillä on valmistaja pelannut pelin hyvin, toivottavasti vaan säilyy 98E saatavilla :D
Racing is life! Anything that happens before or after is just waiting

Avatar
KauGoH
Viestit: 2114
Liittynyt: 03 Syys 2005, 15:39
Car(s): 159 2.4 JTDm -07. Spider(916) 2.0TS -96 EX: 156 V6 SW -04, EX:159 2.4JTDm Q4 -09.EX: 155 Q4 -94.EX:156 V6 -99, EX: 159 Q4 -06, EX:156 1.8 TS -98
Paikkakunta: Lappeenranta

Viesti Kirjoittaja KauGoH »

Tähän olisi voinut ottaa myös näkökannan 95E5---->98E5 siirtymisestä? Koska itsehän tein juuri noin ja kulutus on tippunut kyllä, mitä en aluksi ollut uskoa.
Life is too short to drive boring cars.

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Missä on valinta: En halua/voi tankata E10 polttoainetta
KauGoH kirjoitti:...ja kulutus on tippunut kyllä, mitä en aluksi ollut uskoa.
Itsekkin yllätyin positiivisesti aikoinaan kun siirryin tankkaamaan pääsääntöisesti 98 polttoainetta :)
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

squid
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Marras 2008, 16:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja squid »

Melko spontaanisti ja turhia miettimättä heilautin tuon kyselyn. Pari muutakin ihan mielenkiintoista asiaa jäi laittamatta, mutta en enää viitsinyt alkaa muuttelemaan, kun oli jo siinä vaiheessa tullut niin paljon vastauksia - noi oli imo ne olennaisimmat joka tapauksessa. Mahdolliset 98- ja dieselkäyttäjien vastauksethan tekee datasta enemmän mun ennakko-oletuksen vastaisen (vaikka tietenkin pyrin objektiivisin mielin tätä arvioimaan)

Niin, kiitos muuten vastauksista. Näyttää siltä, että jännän äärelle päästään viimeistään, kun alan tutkimaan kokemuksia suhteessa auton ikään ja moottorin kokoon :)
Racing is life! Anything that happens before or after is just waiting

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

squid kirjoitti:No hitto! Teillä on valmistaja pelannut pelin hyvin, toivottavasti vaan säilyy 98E saatavilla :D
Sopii toivoa, koska muuten ei liiku moottoripyörä ei vene ja ruohotkin jää ilmeisesti (?) leikkaamatta...

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Polttoöljyautoilijana asia ei tietysti suoranaisesti minulle kuulu, mutta siteeraan tähän työkaveriani, joka puoli tuntia ruokalassa keskustelua kuunneltuaan nousi tarjottimineen ja lähteissään tokaisi: jos sitä vaikka tankkaisi joka toisen tankillisen E10:ä ja joka toisen 98:a ja jatkaisi elämäänsä siitä, mihin se jäi ennen kuin eekympistä puhuttiin yhtään mitään.

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

http://www.turkulainen.fi/Uutiset/Puhee ... rtaistunut

98 on ekologisempaa ja ympäristöystävällisempää :silly:
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Vastasin tuohon kyselyyn saabistina, kun sillä pääsääntöisesti tällä hetkellä ajan. Nyt menossa 95E10 ja kulutus n. 0,3 l suurempi kuin aikaisemmin.

squid
Viestit: 20
Liittynyt: 20 Marras 2008, 16:40
Viesti:

Viesti Kirjoittaja squid »

Nyt olis tulosta.

E10-polttoaineeseen siirtymisen jälkeen:
- Vastanneista vajaa 62,5% kertoi havainneensa kulutuksen kasvaneen joko hieman tai huomattavasti
- Vajaa kolmannes kertoi huomanneensa tehon pudonneen
- Yli 35% kertoi moottorin toiminnan huonontuneen

Lukemista
Racing is life! Anything that happens before or after is just waiting

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

Kahta en ole kokeillut: kansantanhuja ja 95E10 bensaa :mrgreen:

Enkä kokeile!
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

No sitten voi 98E10 olla sulla todellisuutta lähitulevaisuudessa. 98E5 kun täytyy säilyttää valikoimassa vain jonkun hassun vuoden. Nyt kun ennakoitua pienempi osuus autoilijoista käyttää 95E10-bensaa voi tolloilla poliitikoilla olla kiusaus lisätä siihenkin viinaa nopeutetulla aikataululla että saadaan kiintiöt täyteen...

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Viesti Kirjoittaja mutt »

Markkinoilla on myös vm. 2010:nkin autoja, joihin 10% alkoholia on liikaa. Odotettavissa on käräköintejä yms. jos miedommin blandattua bensaa ei enää saa. Tietysti niin typerää päätöstä ei liene olemassakaan, etteikö sellainen poliitikoilta voisi syntyä.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Nyt sitten jysähti, kun E10 ei taida sopia mihinkään autoon tai ainakaan minkään auton öljyille nykyisillä vaihtoväleillä.

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

Jaa.. mites noi fordin ja muiden flexifuelautot ja e85? Onko niissä moottoriöljyn tilalla sitten jo pelkkää vettä? :)

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Bones kirjoitti:Jaa.. mites noi fordin ja muiden flexifuelautot ja e85? Onko niissä moottoriöljyn tilalla sitten jo pelkkää vettä? :)
Fordeista tai muistakaan flexifuel autoista mitään tajuamatta: Liekö ne suorasuihkutuksella vai monipiste?
VMP

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Viesti Kirjoittaja Tazio »

WWWVespa kirjoitti:Nyt sitten jysähti, kun E10 ei taida sopia mihinkään autoon tai ainakaan minkään auton öljyille nykyisillä vaihtoväleillä.
Jotain outoa tässä hommassa on. Esim. kaikki GM-jenkit vuodesta '80 alkaen pelaavat tuolla ja nyt sitten euroopassa 2011 ei mikään kone???

Mahdolliset käyntihäiriöt ja kulutuksen kasvun ymmärrän, mutta jotenkin tämä homma alkaa nyt karata käsistä.

Ei sinänsä, tuo kulutus ja käyntihäiriö huoli on toistaiseksi pitänyt myös omat laitteet 98E:ssä, ja vasta talven hellitettyä aion parissa vehkeessä tuota E10:äkin kokeilla.

-Tazio

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Erikoista on kyllä säätö tämän asian ympärillä. Biodieselilläkin on ajettu euroopassa pitkään, sehän sisältää metanolia tai etanolia, tosin dieselin seassa vaikutus öljyihin saattaa olla pienempi. Tai sitten se liittyy siihen että polttoaine suihkutetaan suoraan palotilaan kuten bensa suoraruiskuissa, jolloin se ei huuhtele imuventtiilejä eikä niiden voideltuja varsia, joten vaikutus voi olla pienempi kuin monipiste suihkutusmoottoreissa.

Syy miksi BMW ottaa kantaa tähän asiaan saattaa vain olla että heillä on moottorivalmistajista mennyt ensimmäisenä kuppi nurin sen asian suhteen että polttoaineita muutetaan teknisesti haastavammiksi. BMW kulkee varmasti moottoriteknologia kehityksen kärjessä, heillä on hyvä ymmärrys vaikutuksista. Saattaa olla myös että koska nykymoottoreissa on kaikenlaisia taloudellisuusvaatimuksia ja suorituskykypaineita, niin juuri heillä saattaa olla joissain moottoreissa jokin kohta, joka vaatii öljyiltä parasta mahdollista voitelua koko ajan. Ja nyt heitä huolestuttaa.

Kuinka moneen muuhun automerkkiin saa/tarvitsee omaa mallikohtaista öljyä? Castrolilla on tarjolla 10w-60 öljyä erityisesti M3:siin...
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Avatar
Topi
Viestit: 385
Liittynyt: 14 Heinä 2006, 09:05

Viesti Kirjoittaja Topi »

Tämänkertainen E10-valitus tuntuu hieman oudolta. Kaikesta polttoaineestahan vapautuu palotapahtumassa vettä, joka pyrkii kerääntymään öljyyn.

Jos moottoria ei käytetä kunnolla lämpimäksi niin, että vesi haihtuu öljyn joukosta, sinnehän se jää, öljyyn. Joten jos tämä pelottaa, reipasta matka-ajoa peliin vain.

Tämän ilmiön pystyi hyvin havaitsemaan vanhoissa isolohko-Guzzeissa. Niissä kun nuo venttiilikopat ovat varsin sievästi viimassa, venttiilikoppien alle kertyi helposti vaahtomaista vesi-ilma-suspensiota, jos moottori ei käy riittävän kuumana. Tuo moottori kun vielä on sellainen malmikasa kuin se on, ei sitä normaalissa Suomen kesäsäässä (pre-2010) saa lyhyessä kaupunkiajossa max 2500 rpm riittävän lämpimäksi. Tai edes maantieajossa, kun kone kiertää alle 3000 satkun matkahölkässä.

Ratkaisuna oli, ainakin ennen vanhaan, hyvät synteettiset öljyt koneeseen ja pätkä reippaampaa ajoa, suljetulla alueella tietty. Ja vot, jo häipyi muhju venttiilikopista.

-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."

Bones
Viestit: 753
Liittynyt: 10 Elo 2004, 02:52
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja Bones »

mattijus kirjoitti: Fordeista tai muistakaan flexifuel autoista mitään tajuamatta: Liekö ne suorasuihkutuksella vai monipiste?
No en minäkään noista mitään tajua :)
Nopeasti katsoin intternjetistä niin ei ihmeempiä muutoksia moottorissa itsessään, vahvemmat venttiilit ja istukat..

Mutta onhan brasilialaiset ajelleet jo E100:lla ja 1.6 wolkkari Gol:lla vuosia. Eli pelkällä etanolilla.
Liekö vain niin että on muutama autonvalmistaja yllätetty ja eivät ole olleet varautuneet muutokseen..

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Minutkin varmaan yllätetään nyt: olen noudattanut ohjetta ja tankannut ihan muuta kuin E10:tä. Nyt varmaan tulee ostoryntäys ja V-power on loppu kaikilta lähihuoltoasemilta, kun seuraavan kerran sitä lisää tarvitsen.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Jotenkin kuulostaa erikoiselta että viiden prosenttiyksikön etanolilisäys lisäisi veden tiivistymistä pakokaasuista öljyyn niin merkittävästi että sillä olisi todellista vaikutusta. Onhan ihan puhtaan bensankin tuottamista pakokaasuista suuri osa vettä, eli ei se veden osuus pakokaasuista voi mahdottomasti kasvaa.

Il Mostro
Viestit: 353
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

JiiTeeÄssä kirjoitti:Kuinka moneen muuhun automerkkiin saa/tarvitsee omaa mallikohtaista öljyä? Castrolilla on tarjolla 10w-60 öljyä erityisesti M3:siin...
Vertaa JTS ja Selenian 10-60. Ja suosituksestahan on kyse. Toinen asia on sitten se, minkälaisista litratehoista puhutaan. Jotenkin ei ole vaikea käsittää että joku haluaa suositella lähes motorsport moottoreihin katukäyttöönkin vähän parempaa kuraa :wink: . Ja kun puhun lähes motorsport moottoreista, en puhu JTS:sästä :lol: .

Merkkikohtaiset öljythän löytyy vaikka motonjetistä lähes kaikkin yleisempiin merkkeihin.

Tuskin tässä viimeisessäkään kohussa ole pelkästä veden tiivistymisestä kyse. Alkoholihan on varsin hyvä pesuaine... 10% alkoholia riittänee viemään öljykalvon mennessään :silent: .
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

Jotain outoa tässä hommassa on. Esim. kaikki GM-jenkit vuodesta '80 alkaen pelaavat tuolla ja nyt sitten euroopassa 2011 ei mikään kone???
Ei taidettu noilla ajaa samoilla öljyillä 20000km - 50000km mitä nyky vehkeillä ajetaan huolto-ohjelman puitteissa. Noin pitkillä vaihdoilla sitä vettä kertyy sinne öljyn sekaan jo ihan tarpeeksi ilman tota etanolibensaa, varsinki pelkässä kaupunki ajossa.
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
JiiTeeÄssä
Viestit: 1175
Liittynyt: 30 Marras 2008, 11:25
Car(s): .
Baijerilainen takatuuppari
ex 159 1.9 JTDm -10
ex 159sw 2.4 JTDm -07
ex 159 2.4 JTDm -06
ex 156 2.0 jts -03
ex 156 2.0 ts -98
Paikkakunta: Kempele

Viesti Kirjoittaja JiiTeeÄssä »

Il Mostro kirjoitti:
JiiTeeÄssä kirjoitti:Kuinka moneen muuhun automerkkiin saa/tarvitsee omaa mallikohtaista öljyä? Castrolilla on tarjolla 10w-60 öljyä erityisesti M3:siin...
Vertaa JTS ja Selenian 10-60. Ja suosituksestahan on kyse.
Ei taida Selenian purkista löytyä vastaavia "Exclusive" tekstejä jts moottoreihin liittyen? No okei, ei pelkästään M3:seen mutta kuitenkin:
Kuva
"Jos kaikki tuntuu olevan hallussasi, et vain mene tarpeeksi lujaa."
-Mario Andretti-

Il Mostro
Viestit: 353
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Itselläkin ollut tuota öljyä parisen vuotta sitten, en ainakaan muista että silloin olisi ollut exclusive :lol: . Sen muistin kyllä että oikein myytiin mulle ämmäläisöljynä varaosaputkasta kun haluamani oli päässyt loppumaan. Hyvää varmaan, en epäile. Tosin siihen hintaan joutaa ollakin. Huonommin tosin pysyi ainakin minun moottorissa kuin Selenia 10-60, jota en 7500km vaihtovälillä koskaan ole lisännyt.

Toinen asia on sitten se, ettet muka voisi käyttää samat luokat täyttävää toisen merkkistä kuraa... Ja mitä siitä seuraa jos jotain muuta käytät :silent: . Heh.

Edit. Hetken tuumattuani jatketaan vielä vähän ohi aiheen. Pitäisiköhän näitä mikä öljy käy mihinkin tutkia mielummin auton ohjekirjasta, ennemmin kuin öljytötterön kyljestä. Kovin usein ainakin maininta lisäksi, että samat luokat (tai ylittävät myös)kelpaa, kauppanimestä viis. Öljymerkit kun yleensä mieluiten myy omiaan :wink: . Jollain autotehtailla kanssa "jonkinlaisia" kytköksiä öljylafkoihin, joten ei ole yllättävää että esim. alfaan seleniaa.
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Castrol Edge 10w-60 on juuri M-moottoreihin "suunniteltu"
Castrol Edge 10w-60 SPORT taas täyttää Alfa Romeon normit ACEA A3 taisi olla vaatimus jos ihan oikein muistan...

Sporttia lötrännyt aina kun öljyt vaihtannut.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Il Mostro
Viestit: 353
Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero
Paikkakunta: Hyvinkää

Viesti Kirjoittaja Il Mostro »

Niin, toi TWS on myös A3/B3

Kuva

Etukansi suosittelee, takakansi velvoittelee ettei muu kelpaa.

Nyt vetäydyn tästä, kun ei oo ees tupakkia tarjolla.
Viljan tar fram det som inte fanns.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Huvitti uutisissa äsken kun e10 välttely tuomittiin useammasta suusta "korvien väli" ja "huhu" meningiksi ja heti seuraavaksi veneilijöitä kehotettiin välttämään sitä ettei tule moottori ongelmia. Huomasiko muut :lol:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Capirex
Viestit: 394
Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
Paikkakunta: Helsinki/Tampere

Viesti Kirjoittaja Capirex »

Wile E. Coyote kirjoitti:Huvitti uutisissa äsken kun e10 välttely tuomittiin useammasta suusta "korvien väli" ja "huhu" meningiksi ja heti seuraavaksi veneilijöitä kehotettiin välttämään sitä ettei tule moottori ongelmia. Huomasiko muut :lol:
Näinhän se meni :mrgreen:

Avatar
il_dottore
Viestit: 100
Liittynyt: 03 Loka 2005, 22:49
Car(s): Maserati GranTurismo 4.2 ('07)
Alfa-Romeo 159 SW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja il_dottore »

Ikävä pilata ilonpitoa, mutta autot ja veneet on ihan eri puusta veistetty.

Autopuolella E10 käyttöön on varauduttu, venepuolella pääasiassa ei.
Maserati GranTurismo ('07)
Alfa-Romeo 159 STW 1.9 JTS ('06)
ex-156 SW ('04)

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Hesarin pääkirjoitus 10.3. VTT:n tutkijatkin kyseenalaistavat E10:n ekologisuuden.

Avatar
Toronado
Viestit: 499
Liittynyt: 15 Maalis 2003, 07:23
Car(s): AR 156 SW JTDm -05
Paikkakunta: Tampere

Viesti Kirjoittaja Toronado »

Itselläni ei tällä hetkellä ole autoa johon E10 kävisi mutta vaimoke on omalla amerikantilamöhköllään ajellut E10.llä.Ei ole kulutus noussut,ei käynti huonontunut eikä edes renkaat ole hajonneet (sitäkin jopa on kuulemma tapahtunut ihan pelkästään E10:n takia :lol: ).
Taitaa olla aika turhaa kohua.
Alfa Romeo, isännän ylpeys ja naapurien naurun aihe.

Avatar
tsav
Viestit: 672
Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR)
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja tsav »

Itse olen ajanut surutta Maverickilla E10 bensulla ja ei ole kulutus noussut minullakaan. Päin vastoin viimeksi kun oli minun ajovuoro, Oulu-Vaasa-Oulu turnee meni pienimmällä kulutuksella, mitä olen koskaan tuolla autolla ajanut. Eikä ole konekaan vielä särkynyt. Tosin kun kesä saapuu niin Alfa ja Possu tankataan 98:lla.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

TM on tehnyt ensimmäisen testinsä E10:stä ja juttu on tulevassa numerossa.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Viesti Kirjoittaja willez »

onko joku koittanut tähän vanhaan kasitappiin laittaa tuota e10:ä ? Omaan ei viitsi kun lastutettu ja vaatii sen oktaaniluvun 97 vähintään.

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

E10:n käytöllä alkaa olemaan jo vakavampia seuraamuksia.
http://www.iltasanomat.fi/autot/E10-ben ... 61449.html
Ride on!

Avatar
ssulti
Viestit: 232
Liittynyt: 27 Tammi 2010, 23:09
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja ssulti »

Perheen japanin-ihmeistä toinen käyttää e10;iä ja toiseen tankataan 98;ia.

Prius syö ongelmitta e10:iä - ei ole ajoparistot porsineet tai muutakaan tullut konepellistä läpi. Kulutus on pysynyt samana, ellei vähän laskenut, kun koskaan ei ole talvikelissä ja talvirenkailla ajettu yli 400km rundia niin että kulutus olisi ollut n 4.5l/100km... Ei tosin yllätä, kun Prius on suunniteltu alunperin jenkkimarkkinoille ja siellä menovedessä on kaiketi aina se 10% viinaa.

Yaris, T-S, Japanissa tehty yksilö (kuten kait kaikki T-S;t oli vielä tuolloin 2005) - 98;ia käytetty vain ja ainoastaan. Ei tohdi kokeilla, kun 95e5:n aikanakin oli suuri kiusaus laittaa 98;ia tankkiin... Listojen mukaa olisi (vuosimalli) e10:iä syövä. Toyota Sportin tekemistä säädöistä ei sitten tiedä, että onkohan ihan niin sittenkään, kun 95e5 -> 98e5 siirros joulun seutuvissa paransi käynnistymistä ja muutenkin käynti parani.

Odotellaan kauhulla, mitä valtion pers-aukkoset keksii saadakseen e10:n myynnin nousemaan. Veroaleen en usko (milloin muka suomessa?), joten olisiko odotettavissa 98/vpower tyyppisille polttonesteille rajua veronkorotusta...
13.2.2010 talliin saapui 156 V6 1997.
14.6.2010 -> EX

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Viesti Kirjoittaja doublesix »

^Kyllä se veronkorotus tuntuu loogisimmalta, mutta vasta vaalien jälkeen. Valtio saa tupla-jättipotin, kun harrasteautot, veneet ja ruohonleikkurit otetaan kesäkynnyksellä ajoon. Niihinhän on pakko tankata 98:a.
Ride on!

Avatar
Kirjiz
Viestit: 32
Liittynyt: 05 Huhti 2009, 22:47
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja Kirjiz »

Mä oon tankannut Shellin V-Poweria jo pitkälti ennen tuota bensamuutosta. Enkä oo ajatellut vaihtavani siitä pois.

Tuo etanolin sotkeminen bensaan ei ratkaise mitään ympäristöongelmia. Jos autoilua halutaan vähentää, niin nostakoon veroilla bensan hinnan vaikka viiteen euroon litralta, niin eiköhän se jotenkin hillitse.

Öljynä Castrolin Edge Sport 10W60. Tuntuu toimivan hyvin.

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Kirjiz kirjoitti:Tuo etanolin sotkeminen bensaan ei ratkaise mitään ympäristöongelmia. Jos autoilua halutaan vähentää, niin nostakoon veroilla bensan hinnan vaikka viiteen euroon litralta, niin eiköhän se jotenkin hillitse.
http://www.taloussanomat.fi/liikenne/20 ... 113595/139

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Afrikassa nähdään nälkää + Amerikassa on liikaa maissia = sotketaan maissia bensaan...

Välillä menee tuon rahan perässä juokseminen aivan liian pitkälle.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja KJS »

Minua koko E10 kohu pelkästään huvittaa. Meillä ainoa auto johon E10 valmistajan mukaan sopii, on tuo jaapponilainen, tosn siihenkin tullut aika paljon tankattua E5:sta, koska olen tarvinnut mönkkärin kannuun bensaa ja laiskana en viitsi montaa kertaa korttia tyrkkiä automaattiin. E10:n markkinoilletuloaika oli mahdollisimman huono. Se tuli myyntiin keskellä kylmintä talvea, jolloin kulutus nousee aina, oli polttoaineenan diesel, E10, E5 tai vaikka koivuhalot. Media vieläpä antoi odottaa jotakin huimaa hinnanalennusta perustuen siihen, että etanoli on halvempaa kuin bensa ja kun sitäkään ei tullut, kansa tunsi itsensä petetyksi. Kuitenkin jos ajatellaan, että bensoissa oli jo aiemmin etanolia n. 5%, niin eihän tuo toinen 5% voi hintaa kauheasti muuttaa, eikä se toisaalta ihan mahdotonta muutosta tee myöskään polttoaineen energiasisältöön, eli luotettavia kulutuslukemia on vaikea sanoa, varsinkin kun etanolipitoisuuskin vaihtelee. Sitä ei saa olla yli 10%, mutta alle sen se voi olla. Huvittavinta on se, että ainakin takavuosina talviaikaan kaikki kaatelivat tankatessaan tenua tankkiin, ettei tule jäätymisongelmia ja ajelivat tyytyväisenä. Nyt kun viina sekoitetaan bensaan jo valmiiksi jalostamolla, se on huono asia ja rikkoo autot. Uskoisin kuitenkin, että 98E5 säilyy pitkään myynnissä, koska Suomestakin löytyy hyvin paljon kalustoa, johon E10 ei sovi. (itseltäkin 3 kpl). Hinta toki jollakin aikajänteellä tullee nousemaan ja tankkauspisteet mistä 98:a saa, voivat harventua. Itse uskon etanoliin tulevaisuuden polttoaineena. Kuitenkin järkevämpää, kuin sekoittaa sitä bensaan, olisi tukea autoteollisuutta valmistamaan flexifuel autoja, joihin sopii E85 korkeaseosetanoli. Fakta kuitenkin on, että maapallon öljyvarat ovat rajalliset, joten on hyvä, että vaihtoehtoisia polttoaineita tulee jo ennenkuin on pakko. Sähköauto kun ei oikein ole vielä vaihtoehto. VTT:n tutkijan arvio oli, että sähköauto voisi olla varteenotettava liikkumismuoto vuoden 2050 tienoilla
Alfaholismia vuodesta 2001

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

DaViega kirjoitti:Afrikassa nähdään nälkää + Amerikassa on liikaa maissia = sotketaan maissia bensaan...

Välillä menee tuon rahan perässä juokseminen aivan liian pitkälle.
Ei tuossa tietysti pelkästään ole kysymys liiasta maissista, vaan myös siitä, että USA haluaa vähentää riippuvuuttaan arabiöljystä. Ja kun öljy joka tapauksessa loppuu, on ihan järkevää Euroopassakin totutella vähitellen muihin polttoaineisiin. Eikä tämä muutos E5:stä E10:een ole sen suurempi muutos kuin siirtyminen E5:teen joitain vuosia sitten. Paljon suurempi muutos oli aikoinaan siirtyminen lyijyttömään bensiiniin, jota enää ei kukaan kaipaa takaisin. Kaikki autot eivät sillä heti toimineet, mutta piankos tehtaat alkoivat suoltaa autoja, jotka toimivat. Pienin askelin voi lainsäätäjä ohjata tekniikankin kehitystä silloin, kun markkinat eivät sitä muuten tekisi.

Kokonaan toinen asia on sitten tämä ympäristökysymys. Kukaan ei ole kai oikeastaan koskaan väittänyt, että etanolia lisättäisiin bensaan ympäristösyistä. Minä en ainakaan ole kuullut. Ympäristönäkökulmasta etanolin edullisuus riippuu pitkälti siitä, miten se on tuotettu. Suomessa ST1 tekee etanolia elintarviketeollisuuden jätteistä. Meillä olisi myös lähes loputtomat varannot tehdä sitä turpeesta. Suomen maa-alasta kolmasosa on suota ja siitä on turpeennoston piirissä 0,7 %. Turvetta syntyy keskimäärin millimetri vuodessa eli 10 senttiä sadassa vuodessa. Vaikka nostaisimme turvetuotannon määrän yhteen prosenttiin, ei tarvitsisi vielä syödä pääomia, sillä nevalta ei juuri kymmentä senttiä enempää kuorita turvetta vuodessa. Vihreät nyt vastustavat, mutta mitäpä ne eivät vastustaisi?

Etanolia voidaan tietysti tehdä myös ylijäämäviljasta - jota sitähän maailmassa riittää. Kysynnän ainoa mittari on raha. Jos jostain tuotteesta ei haluta maksaa, ei siitä ole pulaakaan. Ohrasta maksetaan tänä päivänä noin 170 euroa tonnilta eli 17 senttiä kilolta. 1980- ja 1990-luvuilla hinta huiteli 2,5 mk:n paikkeilla. Verratkaapa kehitystä polttoaineen hintaan. Vaikka verrattaisiin vain verottomaan lämmitysöljyyn, on senkin hinta kolminkertaistunut samassa ajassa, kun viljan hinta on pudonnut alle puoleen. Ei juuri kannattaisi myydä ohraa ja ostaa öljyä, jos voisi tislata siitä viinaa ja ajaa sillä.

Kehitysmaavinkkelistä vilja voi tietysti olla kallista, mutta tuntuu sitä rahaa riittävä sotimiseen, niin miksi ei ruokaankin. Muutenkin on tietysti vähän hassua, että vuoroin syyllistetään esim. Euroopan maataloutta siitä, että sen subventoitu halpatuotanto kilpailee epäreilusti kehitysmaita vastaan – vuoroin taas sanotaan, jos täällä tuotanto alenee ja hinnat nousevat, että nyt ei ole kehitysmailla varaa, kun nostivat hintoja. Oli miten oli, niin suurin syyllinen tuntuu aina olevan se, joka ruokkii itsensä ja vähän muitakin. Parempi siis tehdä etanolia.

Maissi on toki ohraa satoisampana vielä parempi etanolin lähde. Tosin sille olisi vieläkin parempaa käyttöä energiantuotannossa, kun siitä tekisi biokaasua. Bioreaktoriin sen voi korjata lehtineen, varsineen, päivineen. Tulee massaa vielä kymmenkertaisesti ja kaasua samassa suhteessa. Sillä voisi ajattaa busseja ja ajaahan Pekkarinen biokaasukäyttöisellä henkilöautolla, mutta järkevintä olisi sittenkin tuottaa kaasulla energiaa sähkön ja lämmön tuotantoon ja poltella autoissa fossiilisia vielä vähän aikaa. Tietysti se 10 % voi olla vaikka etanolia. Ei siitä oikeasti mitään haittaa ole kenellekään ollut, paitsi ehkä öljyheikille.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Keskisuomalaisen mukaan joillakin kylmäasemilla on jo täytetty bensan säiliöt ysikasilla, kun E10:n menekki ei ole tyydyttänyt myyjäpuolta.

Avatar
AlfaTom
Viestit: 2735
Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja AlfaTom »

WWWVespa kirjoitti:Keskisuomalaisen mukaan joillakin kylmäasemilla on jo täytetty bensan säiliöt ysikasilla, kun E10:n menekki ei ole tyydyttänyt myyjäpuolta.
Satakunta asemaa yhden bensan politiikalla eli 98E :)
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III

La vita è

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Vetelin peräkärryä 1000 km 1,6-litraisella volkkarilla. 300 kilsaa tehotonta autoa poljettuani alkoi tankissa ollut 95-bensa loppua pahan kerran. Tankkasin Linnatuulessa täysin tyhjään tankkiin 98-oktaanista. Ysikasilla laite lähti moottoritien rampista kuin hauki rannasta. 9,2 litran kulutus 110 km/h nopeudella putosi 8,9 litraan. Valetta on vain tuo hauki rannasta -kohta, mutta se tuntui siltä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Monissa volkkareissa suosituskin on 98, eli niitä ei ole omppumehulle (95) tarkoitettukaan.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Tänäisen AutoBildin mukaan 98E5 on parempaa kuin 95E10. Testiautona VW Bora 1,6 77 kW.

Vastaa Viestiin