Ihmetyttää palveluasenne

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Ihmetyttää palveluasenne

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

terve kaikille,

tänään aamulla vietiin juniorin 156 Delta-autoon ja haettiin illalla pois ilman, että pääasia olisi hoitunut.

Tilattu työ oli renkaiden tasapainotus ja nelipyöräsuuntaus, jonotusaika 1 kk.. Olihan se iso työ, mutta tuo nelipyöräsuuntaus jäi tekemättä. Syyksi ilmoitettiin se, että taakse vaihdetun tukitangon kiinnityspultti oli koottu väärässä järjestyksessä eli se ns. lankarulla oli väärällä puolella. Tämä oli kyllä totta, eihän sitä kiireessä kaikkea tällainen poropeukalo huomaa (hävettää), mutta hulluinta oli se, ettei korjaamolla viitsitty avata tuota yhtä ainoaa pulttia ja laittaa lankarullaa oikealle puolelle, vaan todettiin, ettei suuntaiusta voi tehdä.. V...tutti himassa, kun sen homman tekeminen pihalla kesti minulta noin 10 min. Varmaan nosturilla ollessa se olii hoitunut vieläkin ripeämmin. Sama aika meni asian ihmettelyssä, siitä soittamisessa ja dokumentteihin kirjaamisessa.

Onneksi oli auto hyvässä valohoidossa oikein merkkiliikkeessä koko päivän, on varmaan nyt parempi. Täytyy vaan mennä johonkin nyrkkipajalle teettämään tuo suuntaus....

Onko nyt niin, ettei korjaamo saa korjata tuollaista fibaa vai miksiköhän sitä pulttia ei voinut avata ?

ihmettelee jussi
:crazyeyes:

Avatar
Shakal
Viestit: 1644
Liittynyt: 21 Kesä 2010, 07:16
Car(s): Impreza ja mopo
Paikkakunta: Lieto

Viesti Kirjoittaja Shakal »

Kannattaa teettää suuntaukset hyvin palvelevassa rengasliikkeessä. Esimerkiksi Euromaster. Hyviä kokemuksia näistä.

Et ole ainoa kun on saanut kokea vastaavaa. Veloittivat kerran Turun Kaerlan Kumissa 50e nelipyöräsuuntauksen yrittämisestä. Eivät saaneet raidetangonpäitä auki kahdessa tunnissa kolmen miehen voimin. Läksin siitä vihaisena kotiin, otin keissin kaljaa, renkaat irti ja jatkovarrella muutama miehekäs rykäisy niin oli molemmat puolet auki. Tähän meni jopa kokonaiset 15min ja kaksi olutta.

Seuraavana päivänä vein Turun Teboil Aaltosille (silloin kun oikeat Aaltoset sitä pitivät..) ja siellä naureskelivat tuota episodia.

Palveluissa on huimia eroja kun puhutaan suuntauksesta. Joillain se on vaan nelipyöräsuuntaus ja kaikki pitäisi olla sormilöysyydessä sitä toimenpidettä varten, ettei vaan jouduttaisi tekemään ylimääräistä työtä. Toisissa paikoissa vaikeatkin suuntaukset tehdään vaikka väkisin ja se kuuluu hintaan.
Man Behind The Name

-Without heart we would be mere machines

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Kuullut ihan samoja tarinoita monestakin suunnasta, eri paikoista. Täälläpäin on sitten Hyrylässä Vianor, mikä osannee hommansa - näin ainakin olen kuullut. Paremman puoliskon fiiu kävi siellä myös suuntauksessa aikanaan, hyvin onnistui. :P

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Käytin n. vuosi takaperin Rysleriä Hyvinkään Vianorilla säädätyksessä. Alkuasetelma oli, että kaikki arvot vihreällä, auraus tosin hieman pielessä. Hakiessa auraus oli saatu paremmaksi, mutta camberit punaisella. Tähän syytä kysyessäni vastattiin, että camber muuttui hieman aurauksen säädön myötä eikä sitä voi säätää. Kerroin, että iskarin alapään pultti on epäkesko ja että siitä voi säätää. Ukko palasi verstaan puolelle ja tuli hetken päästä takaisin. Lukemat olivat kuulemma sen verran vähän pielessä, etteivät olleet sitä lähteneet säätämään.

Siis mitä vittua!?! Tietääkseni just siitä mä niille perkele maksan, että ne säätää kulmat kohdilleen eikä punaiselle. Ukot ei ollu vaan viittiny koskea siihen yhteen pulttiin(joka ei edes ollut jumissa) ja sit tullaan mulle väittämään pokkana, ettei camberia voi säätää! Kuinkahan paljon sellaisia asiakkaita kusetetaan, jotka eivät tunne omaa autoansa tai ymmärrä niistä mitään? Yritetään vaan saada fyrkat asiakkaalta pois toivoen, ettei se tajua tai huomaa. Täys hinta toki otetaan.
Siinä yksi syy, miksen mielelläni vie autoani pajalle korjattavaksi.

Mut tämmöstähän se on nykyään alalla kun alalla. Tehään paskaa nopeasti ja toivotaan, että kelpaa asiakkaalle.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Hyvinkään Vianorilla joskus yritin säädättää pyöränkulmia.

Rasvis: Tarkoittaako tuo nelipyöräsuuntauksen hinta aurauksien säätöä vai säädetäänkö myös camberit ja casterit?
Myyjä 1: Öö tota, emmä oikein tiedä, käyn hakemassa toisen myyjän.
Rasvis: Tarkoittaako tuo nelipyöräsuuntauksen hinta aurauksien säätöä vai säädetäänkö myös camberit ja casterit?
Myyjä 2: Öö tota, emmä oikein tiedä, mutta onko tuo Alfa sun?
Rasvis: Joo.
Myyjä 2: No ei me noita säädetä.
Rasvis: ???

Olihan siinä 164:ssä tosin semmoiset eksoottiset mcPhersonit molemmissa päissä.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Selvästi riippuu paljonkin paikasta. Tosiaan siihen ex-Bravaan pistivät nätisti ja alunperin heitti minuuteilla ainakin camber ja caster, jos oikein muistan. Auraus ei ollut "ihan niin paljon pielessä", mutta kaiken kaikkiaan arvot niin kaukana normeista, että parkkihallissa pakittaessa ratti väännettynä ääriasentoon pomppi :D

Suuntauksen jälkeen arvot oli aivan kirkkaasti raja-arvojen sisällä kautta linjan, oli siellä ollut muistaakseni negatiivisen aurauksen sijaan positiivista tai päinvastoin. Mutta tämä olikin Hyrylän Vianor, siinä Stenvallin vieressä - kuuleman mukaan Tuusulan Kunta käyttää samaisen paikan palveluita ainakin toisinaan ja kyllähän sen fiiun sinne oikastavaksi vei kunnan työntekijä kenet siellä tunnettiinkin. Lieneekö se vaikuttanut? :)

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Palvelua

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Mäkin kävin just Helsingissä säädättämässä pyöränkulmat. Sanoin siis huollossa että perä huojuu aika pahasti käännyttäessä että jotain häikkää varmaan on.

Kaksi tuntia kaveri sääti ja sitten totesi että takana säätövara loppui kesken, ei pysty. Sanoi että todennäköisesti joku osa vääntynyt tms, mutta ei osannut sanoa mikä.
Ihmettelin sitten siinä et mitäs seuraavaksi ja kaveri totesi että ajoa vaan.

150e makso duuni vaikkei pystynyt takaa säätään kunnolla.

Ajaessa sitten huomasin että perä huojuu samalla tavalla. Tuttu kurkkasi auton alle ja sanoi että iskarit todennäköisesti pitäis vaihtaa ja on aika hengenvaarallinen jopa ajaa.

Mutta huollossa käski vaan ajaa (Ei ite koeajanut Alfaa missään vaiheessa).

Kyllä mulle jäi tostakin vähän huono maku. 150e hukkaan siis.

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

^kulmien säädössä ei kyllä todeta iskarien kuntoa :roll:
Huollossa kylläkin, mutta mulle jäi epäselväksi veitkö auton huoltoon vai kulmien säätöön.

156:sessa on ihan hyvä aurauksen säätö takana, eli jos on säätövara loppunut kesken niin sitten siellä kyllä on tosiaan jotain rikki (oisko taka-akselista tunkattu joskus?) Tai sitten säädöt on ollut vaan niin jumissa että ei ole saanut riittävästi liikevaraa. Iskarien kunto ei vaikuta pyöräkulmiin.
rasvis kirjoitti:säädetäänkö myös camberit ja casterit
Muistaakseni 164:sessa ei ole säätöjä kummallekkaan.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Epezi kirjoitti:Muistaakseni 164:sessa ei ole säätöjä kummallekkaan.
Juu ei, ainakaan etupäässä. Takapäässähän on ne tuplat poikittaisvarret, niillä varmaan voisi camberin säätää?

Enpä tuota silloin tiennyt, mutta eipä tainnut Vianoriakaan paljon kiinnostaa.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Epezi
Viestit: 7464
Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
Paikkakunta: Hämeenkyrö
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Epezi »

Takanakin on vain toisessa säätö, eli sillä saa aurausta, mutta ei camberia.

Avatar
Oiva
Viestit: 145
Liittynyt: 14 Syys 2005, 22:01
Car(s): 156 2.0 -00
Paikkakunta: Helsinki, Turku

Viesti Kirjoittaja Oiva »

Epezi kirjoitti:^kulmien säädössä ei kyllä todeta iskarien kuntoa :roll:
Huollossa kylläkin, mutta mulle jäi epäselväksi veitkö auton huoltoon vai kulmien säätöön.

156:sessa on ihan hyvä aurauksen säätö takana, eli jos on säätövara loppunut kesken niin sitten siellä kyllä on tosiaan jotain rikki (oisko taka-akselista tunkattu joskus?) Tai sitten säädöt on ollut vaan niin jumissa että ei ole saanut riittävästi liikevaraa. Iskarien kunto ei vaikuta pyöräkulmiin.
No tilasin pyöränkulmien säädön ja sanoin huoltomiehelle oireet, mitkä ilmestyi kun vaihdoin kesäpyörät alle.

Huoltomies arveli että iskarien pohja tms olisi voinut saada osumaa ja vääntynyt, mutta ei osannut tarkemmin sanoa. Ei pysty kuulemma näkemään missä on vinoa. "Ajoa vaan!"

Tuttuni vilkaisi tosiaan auton alle ja huomasi että toisen takaiskarin yläpäässä oli ruostunut reikä, mistä on voinut mennä moskaa sisään ja tämä aiheuttaa auton huojumisen (perä heiluu aika pahasti vasemmalle käännyttäessä).

Ei huoltomies oikeen ees tarjoutunut etsimään vikaa, sanoi vaan ettei saanut täysin säädettyä ja jossain on vinoa. Pitää siis viedä johonkin muualle jos vaikka joku pystyisi selvittämäänkin mistä vika johtuu...

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

Oiva kirjoitti:Tuttuni vilkaisi tosiaan auton alle ja huomasi että toisen takaiskarin yläpäässä oli ruostunut reikä, mistä on voinut mennä moskaa sisään ja tämä aiheuttaa auton huojumisen (perä heiluu aika pahasti vasemmalle käännyttäessä).
:lol: kaikenlaista murhetta sitä italianautoon mahtuukin :lol:

peljoppi
Viestit: 45
Liittynyt: 21 Elo 2010, 19:40

Joopa joo,

Viesti Kirjoittaja peljoppi »

Tämä meidän säädöntarve alkoi siitä, kun vaihdettiin kaikki uudet iskarit ja niitä ei saanut irti pultteja rikkomatta. Joku aiempi omistaja oli viisauksissaan laittanut tiuhakierteisiin pultteihin väkisin harvakierteiset mutterit. Siis kaikki pultit ja härpättimet olivat varmasti kevyesti pyöriviä. En sitten jäänyt Deltaan kyselemään, osaavatko homman ihan oikeasti.

Tuon 156 takakelkan purkaneena minusta siinä on kyllä epäkeskosäätöprikat tukivarsien keskipulttien molemmilla puolilla eli minusta. Sellaiset siellä oli ja samanlaiset uudet laitoin tilalle. En toki nyt mene vannomaan, että molemilla epäkeskoilla on palkissa vastinpalat, mutta näin muistelisin. Sen toisen irtoprikan voi kyllä kääntää toisinpäin.

Ettäs silleen. Saas nähdä nyt mihin uskaltaa seuraavaksi viedä valohoitoon....kulmat on kuitenkin edelleen säätämättä.

Jussi

PSS
Viestit: 425
Liittynyt: 15 Maalis 2006, 16:51
Car(s): 156 V6 2.5 SW Boselift 2002/06 Novitec putket KW alusta
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja PSS »

Kaksikin eri rengasliikettä suositteli tätä firmaa suuntauksiin ja hyvin palvelivat ja tekivät työn: http://www.roihupellonautokorjaamo.fi/

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Olikohan se niin, että jouduin käydä viisi vai seitsemän kertaa suuntaamassa renkaat Alfaani, en enää muista. Se on kertakaikkiaan niin vaikeaa hommaa, että sekin pitäisi tehdä itse. Siinä on niin monia asioita, jotka pitää huomioida. Monet niistä ovat vaikeita, kuten tuossa Peljoppin tilanteessa - olisi pitänyt soittaa puhelimella ja ilmoittaa asiakkaalle, että parikymppiä lisää pitäisi saada firman kassaan kolmen minuutin lisähommasta.

Tuo Roihupellon autokorjaamo on se korjaamo, joka jätti varkauden jälkeen korjattavaksi viemäni auton tien varteen rikotut ovenlukot auki, vaikka erikseen sovin, ettei tämä oletustapahtuma realisoidu. Työjohtajan selitys oli, että en minä täältä viimeisenä lähtenyt, vaan pojat. Pari kertaa kun olin turhaan hakenut autoani, mutta todennut, ettei sitä ole korjattu, alkoi jo vituttamaan. Pojat ilmeisesti valehtelivat työjohtajallekin, mistä huomautuin sanoen, että sen kyllä ymmärrän, että minulle valehdellaan, mutta että sinullekin. Siitä on tosin jo kolme vuotta, joten ehkä kaikki on muttunut. En usko.

Vastaa Viestiin