Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
HopeinenQ
Viestit: 439
Liittynyt: 20 Tammi 2006, 23:12
Car(s): Kia Cee'd SW 1.6 -14
Paikkakunta: Hyvinkään ruhtinaskunta

Viesti Kirjoittaja HopeinenQ »

Karmeaa tuo piittaamattomuus alennetusta nopeusrajoituksesta, kun kyseessä on meneillään oleva tietyö tai muu vastaava toimenpide. :shock: Ei niitä nopeuksia kiusaksi ole alennettu.. Todella vaarallista! Ja en haluaisi olla tienrakennushommissa tai levittämässä pikeä tielle...

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja peksu »

Tänään oli aika hurja tilanne kun ajelin tuolla vanhalla Peugeotillani kehä3:sta pitkin Tuusulantien ylittävällä sillalla oikeanpuoleisinta kaistaa.

Viereistä kaistaa vähän edelläni ajanut auto hidasti yllättäen vauhtiaan ja samalla kuului kova kirskuva ääni. Seuraavassa silmänräpäyksessä suoraan eteeni syöksyi pakettiautosta irronnut peräkärry kyydissä puutarhatraktori ja jouduin tekemään äkkijarrutuksen välttääkseni törmäyksen. Takanani tullut auto tekikin sitten jo täydellisen paniikkijarrutuksen ja vältti osumisen minuun (onneksi ei ollut rekka tappituntumalla). Kärry jatkoi vinosti kaistani yli ja törmäsi sillan kaiteeseen ja raahautui onneksi sitä vasten ennen pysähtymistään eikä enää pompannut liikenteen sekaan.

Tulipa taas muistutus siitä, että vaikka kuinka erinomainen kuljettaja olisi itse niin aina ei voi asioihin vaikuttaa. Jos olisin ollut parikymmentä metriä edempänä en nyt varmaan kirjoittaisi tätä juttua tässä koneeni ääressä :roll:

Avatar
Morre
Viestit: 258
Liittynyt: 30 Kesä 2009, 00:30
Paikkakunta: Salo
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Morre »

Onkohan mitään tapaa tai merkkiä pyytää muilta anteeksi törttöilyään? :oops:
Tänään tosiaan sekoilin kaistojen kanssa ruuhkassa. Turun motarin päättyessä Helsingissä minun piti kääntyä vasemmalle. Vaan enpä tajunnut valita oikeaa kaistaa ajoissa ja niinpä tulin turhaan kiilanneeksi. Ei muuta kuin vilkkua päälle ja kaista vaihtoon. Eikös siellä joku vetänyt hernettä nenään ja tööttiä pukkasi. Heilautin kättäni (en keskisormea!) kiittääkseni annetusta tilasta. Seuraavalla kerralla tietänen ajoissa mihin jäädä jonottamaan...
Iloinen mieli korvaa puuttuvan älyn.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

HopeinenQ kirjoitti:Karmeaa tuo piittaamattomuus alennetusta nopeusrajoituksesta, kun kyseessä on meneillään oleva tietyö tai muu vastaava toimenpide. :shock: Ei niitä nopeuksia kiusaksi ole alennettu.. Todella vaarallista! Ja en haluaisi olla tienrakennushommissa tai levittämässä pikeä tielle...
Noiden kanssa kannattaa kyllä olla skarppina.

Toisaalta merkit saattavat jäädä pitkäksikin aikaa pakoilleen, vaikka lapioihin nojaajat olisivat jo siirtyneetkin uuteen pisteeseen.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tänään ison mäen alla oli 90-luvun alun Nissani mennyt katon kautta joku hetki sitten ojaan peräkärryn kanssa. Tätä ennen näin kun edessä ajavasta asuntoautosta hajosi tuulesta plastiikkinen kattoikkuna kahteen osaan ja lensi pitkin tietä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Woland
Viestit: 129
Liittynyt: 17 Maalis 2011, 10:57
Car(s): ex 159 2.2 JTS
Paikkakunta: Kuopio

Viesti Kirjoittaja Woland »

Tuonne kun periferiaan ajelee, niin siellä ei paljon odotella ohikulkevaa liikennettä kun sivutieltä ryhmittyvät paikalliset etuajo-oikeutetulle tielle. Mitenköhän ne siellä luulee Corollansa kiihtyvän 80 metrissä nollasta 100 km/h, mikä on vauhti päätiellä ajavalla. Viime sunnuntaina esim. Siilinjärven suunnalla nuoriso "lauma" tuli pikkusella vanhemmalla Skodalla pikkutieltä päätielle, missä nopeusrajoitus 80 km/h, ja alkoivat kiihdyttämään kohtuu jyrkkään ylämäkeen. Kymmenkunta autoa joutui hiljentämään heidän takiaan, ja töötit soivat kesäillassa. Rautavaaran suunnalla paikallinen hyökkäsi hiljentämättä suoraan eteen ja vauhtia oli itselläni 100 km/h. Koittakaa nyt ihmeessä vähän katsoa ja arvioida ehdittekö väliin tai sitten hommatkaa sellaiset kulkupelit millä tuo kiihdytys on edes teoriassa mahdollista.

Toinen mikä hämmentää tuolla syrjäseuduilla ajamisessa on traktorikuljettajat; onko se niin vaikeata 100 rajoituksella ajaessaan vetää Zetori bussipysäkille ja antaa nopeampien mennä ohi. Toki heillä on oikeus ajaa siellä yhtälailla, mutta välillä tuntuu, että ajavat kuin maailman omistajat.

Ja mikä maailman kiire farmarikuskeilla on? Olen ajaessani huomannut, että jos ajat perus 5-10 km yli nopeusrajoituksen ja jos takapeiliin ilmestyy farmari, niin ohi menee vaikka väkisin. Sedani kuskit tyytyvät vauhtiin, ja samanlaista "pakko-päästä-ohi" ilmiötä ei tapahdu. Parhaillaan V40 Volvo täyteen pakattuna yritti tehdä kolmen auton ohituksen; koko letka joutui lyömään jarrua, että ehtii ohi. Käsittämätöntä.
Naiset ja autot valitaan tunteella, työpaikka ja nukkumaanmenoaika järjellä.

Avatar
Ottimo
Viestit: 901
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
Paikkakunta: Uppsala

Viesti Kirjoittaja Ottimo »

Vittorio Jano kirjoitti:
HopeinenQ kirjoitti:Karmeaa tuo piittaamattomuus alennetusta nopeusrajoituksesta, kun kyseessä on meneillään oleva tietyö tai muu vastaava toimenpide. :shock: Ei niitä nopeuksia kiusaksi ole alennettu.. Todella vaarallista! Ja en haluaisi olla tienrakennushommissa tai levittämässä pikeä tielle...
Noiden kanssa kannattaa kyllä olla skarppina.

Toisaalta merkit saattavat jäädä pitkäksikin aikaa pakoilleen, vaikka lapioihin nojaajat olisivat jo siirtyneetkin uuteen pisteeseen.
Kerran oikeesti "pelastin" yhden tietyömiehen uskomattomalla valppaudellani, öhöm. Olin hiljaisella vauhdilla ohittamassa tietyöpaikkaa ja tuli yhden työmiehen suhteen tunne että se on vähän ajatuksissaan ja eikös vaan se kävellyt suoraa autoni eteen ollenkaan katsomatta. No, olin varautunut ja ehdin pysähtyä, vaikea sanoa mikä minut tuossa tilanteessa "herätti" mutta olin tietysti iloinen kun ei tullut ajettua miehen yli.

Avatar
Peeveli
Viestit: 276
Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Luin erään v.1975 peräisin olevan kirja nimeltä "Menetti ajoneuvonsa hallinnan", kirjoittanut Matti Jansson ja Matti Korjula. Siinä on käyty läpi liuta kuolemaan johtaneita liikenneonnettomuuksia, joukossa mm. laulaja Sammy Babitzinin kuolonkolari vuonna 1973 Alfa 1750 GTV:llään. Kirja on samalla mielenkiintoinen aikansa kuvaaja, onnettomuudet ovat tapahtuneet vuosien 1970-1973 välissä.

Kirja on kuvitettu runsain mustavalkokuvin rusentuneista onnettomuusautoista, ja on siinä eräs vaikeasti Escortissaan loukkaantunut myyntipäällikkökin kuvattu verisenä maassa makaamassa, sen ajan ambulanssimiehistön antaessa ensiapua. Mies kuoli seuraavana päivänä...Karmaisevaa on palauttaa mieliin nykyajan turvalaitteiden puuttuminen, kuten lukkiutumattomat jarrut, ajonvakautus ja airbagit. Turvavöitä noissa onnettomuusautoissa oli, mutta kun niitä ei oltu yleensä kiinnitetty! Sitten sitä työnnettiin naama tuulilasista läpi, lennettiin autosta ulos tai ainakin murskattiin pää korin ja maan väliin auton kaatuessa. Yleisin kuolinsyy oli kallonpohjan murtuma sekä niskanmurtuma. Ja sen ajan kuorma-autojen ja rekkojen rakenteiden turvattomuus henkilöautoille, se oli karmaisevaa. Eräässä esimerkissä kovassa sumussa vanha Anglia törmäsi edessä madelleen säiliörekan perään ja rekan säiliön tyhjennysputki törötti taaksepäin seivästäen angliamiehen kasvot. Ja se oli siis ihan laillinen viritys. Paljon on parantunut noista ajoista.

Jotkut tapaukset jäivät mieliin jostakin syystä... esimerkiksi 59-vuotias kirkkoherra, jolle auto oli enemmän kuin pelkkä kulkuväline. Hänellä oli aikansa tuore menopeli, Ford Taunus 15 M RS jossa normaalia tehokkaamoi kone, aluvanteet, vauhtiraidat ja lisävalot jne. Ja kirkkoherraa ei pelätty missään muualla kuin hänen kyydissään, ajotapa oli sellainen. Noh, kirkkoherra sitten palasi monen auton mukana kirkkoneuvoston kokouksesta ja välillä Porvoo-Hki näytti ns. kaapin paikkaa ohittamalla muut seurueen autot ja tapatti sitten itsensä ja kyytiin rohjenneen insinöörismiehen ohitustöppäyksellään. Tuo jäi mieleen sikäli, että tyypillinen tuon ajan stereotypia (yleistys) pastorista ja kirkkoherrasta on vanhoillinen jäykkä liperikaulainen jolla ei edes olisi ajokorttia, korkeintaan Tankki täyteen-sarjan mukaisesti mopo alla. Ja ikääkin 6-kymppiä joten sporttiversio vaikuttaa aika persoonalliselta ja rohkealta valinnalta tuon ajan Suomessa kirkon mieheltä.

Toinen mikä jäi mieleen, oli reilun parikymppisen turkulaispariskunnan kuolema Hki-Turku-välillä tuoreella sateen liukastamalla asfaltilla. He olivat käyneet autonvaihtoreissulla vaihtamassa vanhan kuplavolkkarinsa uudempaan BMW 1600:seen. Bemarissa oli liian alhaiset rengaspaineet, ratissa olleelle naiselle malli oli outo ja auton takajarruissa oli vikaa. Ikävä loppu autonostoreissulle...

Kaiken kaikkiaan kirja on hyvä aikakuvaus ja automiehelle ja -naiselle ok-luettava. Koska itse on tuon ajan lapsuutta elänyt, tuo autokuvat mieleen myös sen ajan autoilumuistoja isäukon kyydissä ja muutenkin aikansa autobongauksia.
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

On noiden autojen turvavarusteet parantuneet huimasti. Korin suurlujuusteräkset tekee jo auton pilkkomisen, onnettomuus tilanteessa, vaikeaksi. Toisaalta tuo antaa myös väärää kuvaa koska nyt ihmisiä kuolee ja vammautuu vaikeasti autossa josta ei ulkoapäin uskoisi ihmisille käyneen mitenkään. Itse olen ollut onnettomuuskohteessa (keulakolari) jossa 3 ovea 4 aukesi ihan käsivoimin ja kuitenkin matkustaja kuoli käsiin. Uskoisin että kori+airbag tie on käyty aika loppuun. Kori kestää ja pusseja täyttyy mutta ihmiseen kertyneet liike-energia rikkoo ihmisen. Ihmisestä ei näe ulospäin mitään haavaa yms. mutta sisäiset verenvuodot ovat hengenvaarallisia. Uskoisin että autoteollisuus satsaa nyt onnettomuuden estämiseen. Automaattiset jarrut yms. yleistyvät ja kehittyvät.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Mulla on ollut tuo kirja sen ilmestymisestä alkaen. Faija kai ajatteli, että oppiipahan poikansa asioita jo ennen ajokortin saamista ja olenkin mm. tuuliherkillä autoilla liikkuessani yrittänyt olla skarppina metsänsiimeksestä peltoaukealle ilmestyessäni.

Kannattaa tosiaan lukea ja suosittelin sitä juuri eilen täällä nuorisolle, kun radiosta tuli "Kuin tuhka tuuleen" ja aloin tapani mukaan kysellä, tietääkö kukaan paikallaolijoista esittäjää. Helpoin vinkki olisi liittynyt Alfan omistamiseen ja sillä menehtymiseen.

Jevgen
Viestit: 384
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Woland kirjoitti:Toinen mikä hämmentää tuolla syrjäseuduilla ajamisessa on traktorikuljettajat; onko se niin vaikeata 100 rajoituksella ajaessaan vetää Zetori bussipysäkille ja antaa nopeampien mennä ohi. Toki heillä on oikeus ajaa siellä yhtälailla, mutta välillä tuntuu, että ajavat kuin maailman omistajat
Tätä on tullut pari kertaa itsekin ihmeteltyä. Jos perään kerääntyy jonoa tai raskas ajoneuvo, olisi kyllä fiksua päästää ohi suosiolla. Näin itse ainakin menettelen silloin kun traktorilla tulee liikuttua. Yhden tai parin henkilöauton takia en kyllä vielä vaivaudu. Niillä yleensä ohi pääsee, ellei sitten ole ruuhka-aika tai ylivarovainen kuski. Toisestakin ääripäästä noita ohittajia löytyy. Osa porukasta tuntuu ohittavan hitaat ajoneuvot paikassa kun paikassa.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^^Autoista olisi myös kiva nähdä ulos ja sillä saralla turvallisuuskehitys on vienyt asioita huonompaan suuntaan. Ainakin meidän ei ihan niin tumppien osalta. Aktiivisessa turvallisuudessa näkeminen on tärkeintä.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^ja^^^eivät satu merkinnät ihan kohdalleen, joten sori vaan.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Viesti Kirjoittaja legza »

Tänään oli taas aika perinteinen tapaus 80km/h --> 100km/h alueelle siirryttäessä.

Kolme autoa edessä, kilometri rajoituksen vaihtumisesta ohitin kaksi jälkimmäistä, jolloin ensimmäinen auto tajusi, että taidetaan ajaa vähän alinopeutta. Kippo kiihdytti sopivaan vauhtiin, kunnes aloitti pumppailemaan kaasua, tuntuen siltä että estää kiihdytyksen. Menin sen ohi kuitenkin tavastani poiketen vähän rajoituksia uhmaten.

Loppumatkan kolme ajoikin persiissä kiinni, vaikka ajoinkin rivakampaa vauhtia kuin jonon ensimmäinen kertaakaan. Kuka tekee tälläistä? Ilmesesti ajattelivat samaa minusta :-D

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

Woland kirjoitti: Toinen mikä hämmentää tuolla syrjäseuduilla ajamisessa on traktorikuljettajat; onko se niin vaikeata 100 rajoituksella ajaessaan vetää Zetori bussipysäkille ja antaa nopeampien mennä ohi. Toki heillä on oikeus ajaa siellä yhtälailla, mutta välillä tuntuu, että ajavat kuin maailman omistajat.
Kyllä se itse asiassa on aika vaikeata. Se pysäkillä käynti on oikeasti aika työlästä. Traktorin ajo-ominaisuudet, jarrut ja kiihtyvyys eivät ole auton tasoa. Kaikki urat, kuopat, epätasaisuudet jne heiluttavat traktoria aivan eri tavalla kuin autoa. Varsinkin, jos on jokin laite perässä, on hommaa ihan tarpeeksi siinäkin, että keskittyy omaan ajamiseen. Kyllä autolla pääsee traktorista ohi, jos ei juuri heti siinä, niin kohta kuitenkin.

Ja jos sitten heivaat itsesi pysäkille, niin koska sieltä sitten on oikein sopivaa lähteä? Aina menet jonkun eteen. Ja sitten taas kiroillaan, että miksi se tuohon tuli. Ja jos on perässä iso työkone, niin suurista peileistä huolimatta on usein vaikea nähdä, milloin siellä takana on sopiva rako tai ei ketään tulossa.

Ja edelleen, jos sielllä pysäkillä kovin usein käy, niin milloin sitä sitten ollaan perillä? Jos minä olen traktorilla tien päällä, niin minä olen siellä työssä. En ole ajamassa huviajoa, en menossa elokuviin, ostoksille, lätkäharjoituksiin... olen työssä ja minulla on yleensä kiire. Hidas ajoneuvo saa autoilijat alitajuisesti ajattelemaan, että tuola ei ole kiire, kun se köröttelee noin hiljaa. Totuus on usein päinvastainen: sillä hitaasti ajavalla se vasta kiire onkin. Jos ajopeli olisi nopeampi, ei niin kiire olisikaan.

Ja sitten joskus, kun minä vilkautan kerran pari oikealle ja koukkaan hidastamatta pysäkin tai muun levennyksen kautta, niin menkää sitten kanssa ohi ja tehkää se rivakasti! Taksikuskit ja pakettiautoilijat osaavat sen tehdä, useimmat yksityisautoilijat jäävät siihen ihmettelemään, että mitähän tuo nyt... Tilaisuus tuli, tilaisuus meni.

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

Jos liikenteen turvallisuuteen oikeasti haluttaisi puuttua niin eikö moottoripyöristä olisi ihan hyvä lähteä liikkeelle? Kiihtyvyydet ja huippunopeudet ovat aivan järjettömiä suomen teille ja ylipäätään ihmisen reaktionopeudelle. Tiedän, että monet motoristit ovat aivan erimieltä tästä, mutta kyllä itellä ainakin pistää miettimään, kun lukee tällaisia lehdistä...

http://www.ilkka.fi/uutiset/poliisiuuti ... -1.1028883

"Tapaus on kolmas kuolemaan johtanut moottoripyöräonnettomuus Etelä-Pohjanmaalla tällä viikolla."



Niinno, eletäänhän nyt sentään jo keskiviikkoa, eli eihän se tee kuin yhden kuolleen per päivä.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Ilkka kirjoitti:Toistaiseksi tuntemattomasta syystä moottoripyöräilijä oli vastaantulevalla kaistalla törmännyt Jalasjärven suunnasta tulleen raskaan yhdistelmäajoneuvon keulaan.

Jälkien sekä korpilahtelaisen rekankuljettajan kertoman mukaan moottoripyörä oli kääntynyt jyrkästi rekan eteen.
Joissain maissa tällaisia ei kirjata liikenneonnettumuuksiin. En tiedä tapauksen taustoja / olosuhteita lehtijuttua tarkemmin, pahoittelut jos joku kokee kommenttini asiattomaksi.
VMP

Avatar
ssulti
Viestit: 232
Liittynyt: 27 Tammi 2010, 23:09
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja ssulti »

Tuli satuttua paikalle siinä vaiheessa kun pelastuslaitos oli jo paikalla. Oli karun näköistä tuon tila-auton kohdalla. Onneksi suuremmilta vahingoilta vältyttiin. Tuo kohta vain on semmoinen, että jos tulet 40:n alueelta 50:n alueelle (taajama, 40-loppuu merkki) niin takaa tulee jonossa ties kuinka monta ohi ja kovaa. Ei edes tien huono kunto ja hyppyrit tunnu haittaavan suhareita...

Paikalle oli pysähtynyt ilmeisesti ensimmäisten joukossa auttamaan musta 159 (EOF-xxx). Hatunnosto tästä, jos sattuu foorumilaisia olemaan...

http://www.aamulehti.fi/cs/Satellite/Pi ... ialla.html
13.2.2010 talliin saapui 156 V6 1997.
14.6.2010 -> EX

Avatar
jknracing
Viestit: 3055
Liittynyt: 17 Huhti 2004, 07:50
Car(s): 4 x 156 V6, Seiskafemmoja
Paikkakunta: lahti
Viesti:

Viesti Kirjoittaja jknracing »

^^ Niin, olisihan sen rekan alle voinnut ajaa polkupyörälläkin...
Free Alcohol - so much better than Alcohol Free

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jarsan kirjoitti:Jos liikenteen turvallisuuteen oikeasti haluttaisi puuttua niin eikö moottoripyöristä olisi ihan hyvä lähteä liikkeelle? Kiihtyvyydet ja huippunopeudet ovat aivan järjettömiä suomen teille ja ylipäätään ihmisen reaktionopeudelle. Tiedän, että monet motoristit ovat aivan erimieltä tästä, mutta kyllä itellä ainakin pistää miettimään, kun lukee tällaisia lehdistä...
Liian kevyt ja tehokas ja nuija pyörän päällä. eihän noista ole kuin pieni osa sellaisia joilla ei minkäänlaista kontrollia, vaan kahva väännetään ilman ajattelemista tappiin. sitten ruikutetaan kalliista vakuutuksista, mutta eiköhän ne ole ihan itse aiheutettuja.

Ja sitten on se klassinen moottoritie liittymä, josta mä aina jaksan valittaa *koettakaa kestää :mrgreen: *, viimiset 5 kertaa (niin pitkälle muisti riittää...) jättännyt reilusti väli matkaa edellä olevaan, kiihdyttännyt 120 vasta merkin jälkeen ja joka kerta on ollut edellä ajava auto junnaamassa, vaikka oli 200 metriä väliä.

Sitten sen näkee kun edessä ajavan kuskin pää pyörii ja auto tuskin pysyy kaistalla kun kytätään missä loppuu kaista ja mihin mahtuu.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Joo, onhan niitä paljon fiksuja motoristeja.

Terassilta, kun kattelee kyläraitilta poistuvia mopoilijoita niin kyllä on ollut miljoona+n läheltä piti -tilannetta seuraavassa risteyksessä 250 metrin päässä. Tiellä on 60km/h rajoitus paitsi kesäaikaan, kun koulut ovat kiinni, rajoitus on 80km/h. Vaan eipä taida toisinaan riittää, vaikka olisi 150km/h rajoitus. Pitäisi oikeen viritellä joskus videokamera tulille ja laittaa youtubeen parhaat palat.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Sain tänään ilmeisesti jonkun äijän hitusen vattuuntumaan kun ajelin aika pienellä turvavälillä vähän väsyneenä ja edellä ajava rupesi himmailemaan niin valuin ns. persiiseen kiinni. Oli tieltä poistumassa auto, muttei sitä varten olisi kyseisessä paikassa tarvinnut hiljentää. Tuli siinä pieni hetki oltua lähes persiissä kun en tykkää jarrutella maantiellä, niin tyyppi teki yhden turhan jarrutuksen ilmeisesti mun takia, ja pian tämän jälkeen pysäytti bussipysäkille ja painoi tööttiä. En puolustele omaa ajoa, näin vaan kävi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

Kyllähän yksi murheenkryyniryhmä liikenteessä kesäaikaan on tasanopeusarvit joita itse kutsun nykyään ituhipeiksi koska taustalla lienee halu säästää polttoainetta. Ajokit on 99% Nismo Almeera/Praimera, Tojoda Gorolla/Anjovis ja Folkskoda Golftavia akselilta.

Ajavat todellista nopeutta 82 km/h olkoon rajoitus sitten mitä tahojaan.

Syy on siinä, kun kulutusmittausstandardi on 90/120/taajama ja tuo 90 on pienin arvo, joten se mittariin aina ja kaikkialla. Mittarivirheen kun huomioi, niin todellinen marssivauhti on tuo mainittu 82 km/h.

Lisäksi ei nyt ketuta mutta koen myötähäpeää tätä kansanryhmää kohtaan keiden ajokin persauksissa lukee tsih tai tdih. Jostain syystä he luulevat että tsih tai tdih kirjaimet tekee autosta suorituskykyisen. Tänään piti kyykyttää kolmesti tsih golf välillä 0-100 ennenkuin uskoi että JTS on ripeämpi. Pari päivää sitten riittii kahdesti tsihpolon kyykytys välillä 80-150 km/h kunnes tajusi, että JTS on ripeämpi.
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

frozzu
Viestit: 6
Liittynyt: 29 Elo 2009, 22:21

Viesti Kirjoittaja frozzu »

Täytyy kyllä kirjoittaa nyt näihin. Aikaisempaan tekstiin tuosta tietöistä ja nopeusrajoituksista. Itse olen ollut liikenteenohjaajana töissä ja joka kesä liikenteenohjaajia kuolee noissa töissä. Nopeusrajoitukset ei todellakaan ole teidän harmiksi vaan ihmisten turvallisuudeksi. Auto tuo liiallisen turvallisuuden tunteen. Toivon, että ihmiset kunnioittaa toisten ihmisten henkeä sen verran, että voi hidastaa nopeusrajoitusten mukaiseen nopeuteen, ennen kuin jotain peruuttamatonta tapahtuu.

Lisäksi kun siellä palaa punaiset valot (vaikka yöllä) tarkoittaa se, että silloin pitää pysähtyä. Vaikka liikenteenohjaaja ei katso sinua silmiin, lukee lehteä tai tekee jotain muuta eikä vastaan näytä tulevan autoja. Ei se tarkoita, että nyt saan mennä. Vaikka et näe niitä autoja niin ne voi tulla esim. 2km päässä ja sitten kun ajat sitä yhtä ainoata kaistaa niitä kohti niin... Välit liikenteenohjaajien välillä voi olla pitkiä, johtuen siitä ettei niitä tarvitse joka hetki siirrellä kun asfalttia tehdään lisää.

Toinen asia moottoripyöräilijänä voin sanoa, että suosittelisin kaikille ajamaan liikenteessä edes kerran elämässä moottoripyörällä. Huomaa hyvin äkkiä kuinka paljon ihmiset ovat välinpitämättömiä liikenteessä. Juuri nämä perseessä roikkujat (usein pakettiautoja jotka tulee valehtelematta max. 5 metrin päähän takarenkaasta.) Se on hieno tunne ajaa, kun tietää että jos nyt jarrutan niin kuolema korjaa. Ja täysin omasta toiminnasta riippumatta. Taas kerran autolla on kiva ajaa ja se luo aivan turhan turvallisuuden tunteen.

Ja tuohon gYdEbUhin tekstiin. Sitten kun ajat jonkun perään tuosta niin silloinkin on kiva sanoa, nyt vaan kävi näin. Itselläni oli isä samanlainen, ajoi perseessä kiinni eikä paljon ajatellut. Nyt kun hän itse ajoi moottoripyörällä ja tajusi kuinka vaarallista ja tyhmää on roikkua toisen perässä, muuttui ajotyyli täysin myös autolla ajettaessa. Alkoi ilmeisesti arvostamaan sekä omaa että muiden terveyttä.

Moottoripyöräilijöitä on monenlaisia ja kyllä sieltä löytyy niitä aivan käsittämättömän tyhmiä kuskeja, joita tulee ihmeteltyä myös silloin kun on itse moottoripyörällä liikenteessä.

Eipä mulla muuta...

Ajelkaahan varovasti :wink:

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

frozzu kirjoitti: Moottoripyöräilijöitä on monenlaisia ja kyllä sieltä löytyy niitä aivan käsittämättömän tyhmiä kuskeja, joita tulee ihmeteltyä myös silloin kun on itse moottoripyörällä liikenteessä.

Eipä mulla muuta...

Ajelkaahan varovasti :wink:
Näistä kadulla kaahaajista 99% ei ole koskaan ajanut moottoriradalla eivätkä koskaan tule siellä ajamaan.

Se on vaan helpompaa esittää "kovaa" kuljettajaa muun liikenteen seassa.

Mottoriradalla totuus tulisi julki heille itsellekkin , että he ovat vain matkustajina kyseisessä huipputehokkaassa laitteessa.

Oikeasta ajotaidosta ei tietoakaan.

Moottoripyörällä on oikeasti vaikea ajaa kovaa ja oman ajotaidon hetkellinenkin ylitys johtaa todennäköisesti kaatumiseen tai ulosajoon.

Tätä porukkaa saadaan sitten pitkin kesää keräillä lähinnä liikenteenjakajista ja tienkaiteista. Suoran päässä on aina mutka...



Radalla harjoittelua voi lämpimästi suositella kaikille. Palauttaa mukavasti maanpinnalle jos luulee osaavansa ajaa moottoripyörää.

Esim. Ajat nykypäivän lähes 200hevosvoimaisella kilokyykyllä omasta mielestäsi kovempaa kuin kukaan koskaan ennen ja saman tien joku 13 vuotias ajaa sinusta 50 hv:n turvin ulkokautta niin kovaa ohi, että taustapeilisi melkein pyörähtää eteenpäin :-D (Omakohtainen kokemus)

Mukava tapa huomata ettei tässä mitään Agostiinejä ja Rosseja olla vaikka joskus omissa kuvitelmissa saattaa hetken tuntua siltä. :)

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

savijo-r kirjoitti:Suoran päässä on aina mutka...
Tällekin kaverille asia taisi juuri valjeta...

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

omasta mielestäsi kovempaa kuin kukaan koskaan ennen ja saman tien joku 13 vuotias ajaa sinusta 50 hv:n turvin ulkokautta niin kovaa ohi, että taustapeilisi melkein pyörähtää eteenpäin (Omakohtainen kokemus)
Niin tuttua, joskus takavuosina hommasin 500cc krossipyörän kuntopeliksi... krossiradalla tuntui että tehoja riittää ja kovaa menee mutta maan pinnalle palauttaa pikkuäijät 80 kuutioisillaan jotka syyhkivät kahtapuolta vanhan äijän ohi..

Avatar
JaniW
Viestit: 840
Liittynyt: 06 Maalis 2008, 21:29
Car(s): 156 V6 1998 Azzurro Nuvola
Rellu
Paikkakunta: Jyväskylä

Viesti Kirjoittaja JaniW »

Uotinen kirjoitti:Tänään piti kyykyttää kolmesti tsih golf välillä 0-100 ennenkuin uskoi että JTS on ripeämpi. Pari päivää sitten riittii kahdesti tsihpolon kyykytys välillä 80-150 km/h kunnes tajusi, että JTS on ripeämpi.
Ketjun aihe on "Liikenteestä". Tämän sortin kyykytykset hoidit tietenkin tieliikenteeltä suljetulla alueella, joten tämä on varmaan offtopic.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Sattuipa sitten tänään vähän oudompi tapahtuma. Kausala Kouvola välillä on normaalisti satasen alue, nyt kun siinä on täysin uusi alfaltti ollut jo muutaman viikon niin rajoitus on ollut 80 kun ei jakseta maalata kaistaviivoja kokonaan. Ei siinä mitään mutta ajelen tuota 90 vauhtia mikäli järkevästi pystyy. Edessä kulki säiliörekka ja sen perässä mersun kuorkki. Tuo säiliörekka oli aiemmin jo ajellut selkeästi alle rajoituksen joten lähdin hyvässä ohituspaikassa ohi ja normaalityyliini vauhtia ohituksessa se sama 90. No tässä vaiheessa rekat rupeaa luonnollisesti ajamaan rajoitinta vasten tuota 90:ä ja perään on singonnut Audi selkeää ylinopeutta. Nostan itse vähän vauhtia että pääsen tuon kuorkin ohi ja vastassa näkyy jo autoja. Kuorma-auto ei jätä juurikaan tilaa rekan taakse. Tässä vaiheessa käy mielessä että onko minun pakko ruveta ajamaan reilua ylinopeutta jolloin menetän ajokorttini mikäli poliisi tulee vastaan, että reilua ylinopeutta ajanut Audi pääsee järkevästi takaisin omalle kaistalleen kun ei halunnut kuorkin perään jarruttaakaan. (edellisiä sakkoja kahden vuoden ajalta) Menin rekkojen väliin ja takana tullut kuorkki rupesi tööttäämään ja Audisti totesi ilmeisesti ettei mahdu väliin ja ohitti reilulla ylinopeudella säiliörekan joka joutui väistämään ja vastaantulijatkin todennäköisesti, en seurannut. Takana tullut kuorkki päätti vielä näytellä mulle valoja ja sitten tein sen mikä täkllaisissa tilanteissa käy mielessä muttei ikinä viitsi tehdä, eli hiljentää selkeästi vauhtia. Johonkin 65:n ja siitä reilu kiihdytys takaisin normivauhtiin. No kohta soittaa kuorkkikuski ja puhuu paskaa että joutui äkkijarruttamaan ja uhoaa päälle.
Tapaus ei minua juuri liikuta, mutta aika jänniä juttuja tuolla liikenteessä sattuu.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
savijo-r
Viestit: 1665
Liittynyt: 17 Tammi 2005, 11:59
Car(s): Thesis
Ducato
Paikkakunta: Toijala

Viesti Kirjoittaja savijo-r »

fahlsjy kirjoitti:...500cc krossipyörän kuntopeliksi...
Tohon täytyy kyllä olla jo kova kunto.

Kaverin 450 Hondakin nojaili pääosin pakettiauton kylkeen ja 250 Kawasakin puikkoihin oli jonoa... :lol:

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Uotinen kirjoitti:koen myötähäpeää tätä kansanryhmää kohtaan keiden ajokin persauksissa lukee tsih tai tdih. Jostain syystä he luulevat että tsih tai tdih kirjaimet tekee autosta suorituskykyisen. Tänään piti kyykyttää kolmesti tsih golf välillä 0-100 ennenkuin uskoi että JTS on ripeämpi. Pari päivää sitten riittii kahdesti tsihpolon kyykytys välillä 80-150 km/h kunnes tajusi, että JTS on ripeämpi.
Kyllä aika paljon nousee myötähäpeäpisteet myös tuosta kirjoituksesta. On tuo jts meinaan niiiiin mopo kone, että pitäisin kyllä kyykytyslörinät omana tietonani... :lol:

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Tuo moottoritiellä ajaminen on kyllä täällä Suomessa ihan omaa luokkaansa. Varsinkin näin kesäisin.

Ajelin tuossa juuri Heurekasta kotiin ja meinasi taas hermo kiristyä. Taviskaistalla oli Keimolan ja Hämeenlinnan välillä kolme rekkaa, muutama karavaanari ja neljä mökeilleen matkaavaa pariskuntaa 80-luvun japseillaan. Ohituskaista olikin sitten täynnä autoja ja letkaa vetävä piti yllä reipasta 109 km/h:n marssivauhtia.

Vain Suomessa.

Avatar
silverine
Viestit: 2351
Liittynyt: 19 Syys 2005, 11:07
Car(s): Mito QV -10
156 3.0 V6 Q2 compr.
ex: 166 3.0 V6
Paikkakunta: Espoo

Viesti Kirjoittaja silverine »

Poukkas aiemmin päivällä kotitiellä nuori jamppa Alfan eteen piikkipyöränsä kanssa. Kundilla oli sinänsä etuajo-oikeus kun oikealta tuli mutta näkyvyys sille kadulle ja siltä kadulta "päätielle" on täysin olematon tuuhean puun ja pensasaidan takia. Jätkä ei jarruttanut pätkääkään vaan arviolta 60 km/h mittarissa heitti edestä viereiselle kävelytielle, siitä suojatietä pitkin toiselle kävelytielle. Varmasti ihan kotikonnuillaan ajeli ja risteävän tien huono näkyväisyys oli tiedossa mutta ilmeisesti tyyppi on Veikko Laville sukua...elää elämänsä löysin rantein. Kuinka pitkään, kuuluu kysymys.
Ken Alfan kanssa leikkiin ryhtyy, se leikin kestäköön.
https://www.youtube.com/watch?v=kobnsqo2fSM

ilpokuikka
Viestit: 64
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
Car(s): 159 2.4JTDm '07
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

Vittorio Jano kirjoitti:Tuo moottoritiellä ajaminen on kyllä täällä Suomessa ihan omaa luokkaansa. Varsinkin näin kesäisin.

Ajelin tuossa juuri Heurekasta kotiin ja meinasi taas hermo kiristyä. Taviskaistalla oli Keimolan ja Hämeenlinnan välillä kolme rekkaa, muutama karavaanari ja neljä mökeilleen matkaavaa pariskuntaa 80-luvun japseillaan. Ohituskaista olikin sitten täynnä autoja ja letkaa vetävä piti yllä reipasta 109 km/h:n marssivauhtia.

Vain Suomessa.
Jep. Päivittäinen ilmiö motarilla: parin kilsan päässä näkyy menevän rekka joten jokaikinen jantteri sitten ryhmittyy vasemmalle kaistalle (jota vetää joku karavaanari tms.). Oikea kaista täysin tyhjä. Itse tietenkin ajan lakien ja asetusten mukaan sitä oikeaa kaistaa normaalia moottoritienopeutta, ajaen samalla kätevästi ohi koko vasemmalle ryhmittyneestä letkan.

Mutta auta armias kun koitan sitten ennen rekkaa siirtyä vasemmalle ohitusta varten niin tasapäät vetävät autonvälit puoleen metriin ja jos johonkin väliin onnistuu menemään niin pitkät vilkkuu ja nyrkki heiluu.

Siis ei jumalauta, onko se ihmisille oikeasti niin vaikea tajuta että koko tie vetäisi paremmin kun ajettaisiin oikeaa kaistaa (kuten laki sanoo) ja sillä välin nopeammin ajavat pääsisivät ohi vasemmalta. Kyllä saisi poliisikin tohon puuttua. Ei ne tiet ja liikennemäärät Suomessa ruuhkia aiheuta vaan aivottomat autoilijat.

Avatar
ssulti
Viestit: 232
Liittynyt: 27 Tammi 2010, 23:09
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja ssulti »

ilpokuikka kirjoitti: Oikea kaista täysin tyhjä. Itse tietenkin ajan lakien ja asetusten mukaan sitä oikeaa kaistaa normaalia moottoritienopeutta, ajaen samalla kätevästi ohi koko vasemmalle ryhmittyneestä letkan.
Niin turkasen tuttu tilanne Tre-Hki välillä, kun tulee aina välistä siinä ajeltua. Miettii kyllä mukavia, kun näkee kilometrin vasemmalla jonoa edessä ja oikealla on autoja sen verran, ettei osaa sanoa pitkäkö jono on ja hetken päästä edestä kaartaa se viimeinen pois. Ja edessä aukeaa kilsan suora - suoraan rekan perään... Ei sitä voi olla käyttämättä, vaikka laki taitaa sanoa ettei oikealta saisi motarilla mennä ohitse... Vai miten se on - jossain noin toitotettiin.

Toinen sankariporukka on nämä mummoihmiset (en viittaa ikään välttämättä, mutta yleensä alla on sininen micra) jotka päättävät motarille mennessään jäädä vasemmalle kaistalle köröttämään 20km/h alle rajoituksen. Oikeanpuoleinen kaista tukkiintuu, kun edellämainittua lainkohtaa noudattava kuljettaja jää ajamaan siihen rinnalle/takaviistoon... Ja jos taakse menet sen näköisenä, että "siirtyisitkö, kiitos", niin jarruvaloa tulee "kaaharille" ja kaistan vaihtoon tarvitaan vähintään se 2-3km... Vaikka oikea kaista olisi kokoajan vapaana.

Tuossa pari päivää sitten oli maininta tuosta kolarista Siurossa. Its tuolloin menin keskustaan hakemaan naperoita hoidosta. Takaisin tullessa melkein samassa kohtaa meinasin saada jonkun sukisukimunanjatkeella ajavan pällin nahka-asuineen auton keulaan, kun kyseisen sankarin piti lähteä ohittamaan edessään mennyttä paloautoa. Sen verran näin vilaukselta, että palomies tempaisi aika nopeasti esiin Virve puhelimen tai jonkun vastaavan härvelin, johon näytti sanovan jotain... Toivottavasti ilmoitti sille 500m päässä edellä menneelle sinivuokkoautolle terveiset. Oli nimittäin päästä kaveri siihen surulliseen tilastoon, ellen olisi kerennyt pistää "lukko"jarruja... (ABS:t paukkui ja raksuteli iloisesti...)

Mikä v*tun kiire teillä "mopo"pojilla on päästä hautaan. Tana.
13.2.2010 talliin saapui 156 V6 1997.
14.6.2010 -> EX

ilpokuikka
Viestit: 64
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
Car(s): 159 2.4JTDm '07
Paikkakunta: Nummela

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

ssulti kirjoitti:Ei sitä voi olla käyttämättä, vaikka laki taitaa sanoa ettei oikealta saisi motarilla mennä ohitse... Vai miten se on - jossain noin toitotettiin.
Ohi saa ajaa mutta ohittaa ei :) Ts. jos ajat jo valmiiksi oikeaa kaistaa voit siinä surutta päästellä vasemmalla kaistalla jonottavien ohi. Ne kaikki pässinpäät mitkä siellä vasemmalla jonottavat kun oikea on tyhjä sen sijaan rikkovat lakia.

Tieliikenneasetus, 7§: "Edellä kulkeva ajoneuvo on moottoritiellä ohitettava vasemmalta. Jos ajoneuvot kuitenkin ajavat jonossa tai käyttävät opastusmerkein tietylle liikennesuunnalle tarkoitettuja ajokaistoja taikka jos ohittava ajoneuvo käyttää linja-autokaistaa, on edellä kulkevan ajoneuvon ohi ajaminen oikealta ajokaistaa vaihtamatta sallittu."

Avatar
ssulti
Viestit: 232
Liittynyt: 27 Tammi 2010, 23:09
Paikkakunta: Nokia

Viesti Kirjoittaja ssulti »

^

Näinpä juuri. Jossain valtamediassa jossain vaiheessa toitotettiin kuinka motarilla ei saisi mennä ohi oikealta. Noh, hyvä tietää, että tuossa tilanteessa ne lakia rikkovat istuvat siellä jonossa. :P
13.2.2010 talliin saapui 156 V6 1997.
14.6.2010 -> EX

Uotinen
Viestit: 142
Liittynyt: 29 Touko 2011, 20:26
Paikkakunta: Leppävirta

Viesti Kirjoittaja Uotinen »

Tuossa ihan kaupungilla äsken ajoin kun takaa tuli sirrat päällä paloauto. Vallan vereksen näköinen Scania. Siirryin vilkun kera oikealle kaistalle ja meni ohi vasenta mutta ajatui sitten tilanteeseen jossa edessä ajavat ei tienneet kuinka toimia hälytysajoneuvon tullessa takaa.

Vauhti ei ollut kummoinen, sivistynyt arvaus max. 60 km/h kun paloauto joutui tekemään siksakkia. Kylläpä näytti kaamealta, olin satavarma jotta koko kosla kaatuu kun vissiin se vesi säiliössä (vaikka auto oli duplopalikan mallinen) hölskyi. Aika rajusti polki jarrua ja hölskyntä näytti vaan pahenevan, varmasti ulosmitattiin Scanian koko joustovarat. Liki pysähdykissä tilanne rauhouttui ja jatkoi matkaansa.

Ei varmaan tuollaiset paloautot ole mitään kaarreajo-ominaisuuksien huippujen perikuvia?
BMW tuo ajamisen iloa, Alfa tuo ajamisen nautintoa!

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Mikään noista isoista ei oikein ole hyvä lastattuna, jos vauhtia on liikaa.
Tyhjänäkään ei ominaisuudet vastaa formulaa.
Huonosti lastattuna kaikista kamalin ajettava.
..ammattina autoslalom..

A Bart
Viestit: 1663
Liittynyt: 01 Joulu 2007, 08:52
Paikkakunta: Pori

Viesti Kirjoittaja A Bart »

Uotinen kirjoitti:Tuossa ihan kaupungilla äsken ajoin kun takaa tuli sirrat päällä paloauto. Vallan vereksen näköinen Scania. Siirryin vilkun kera oikealle kaistalle ja meni ohi vasenta mutta ajatui sitten tilanteeseen jossa edessä ajavat ei tienneet kuinka toimia hälytysajoneuvon tullessa takaa.

Vauhti ei ollut kummoinen, sivistynyt arvaus max. 60 km/h kun paloauto joutui tekemään siksakkia. Kylläpä näytti kaamealta, olin satavarma jotta koko kosla kaatuu kun vissiin se vesi säiliössä (vaikka auto oli duplopalikan mallinen) hölskyi. Aika rajusti polki jarrua ja hölskyntä näytti vaan pahenevan, varmasti ulosmitattiin Scanian koko joustovarat. Liki pysähdykissä tilanne rauhouttui ja jatkoi matkaansa.

Ei varmaan tuollaiset paloautot ole mitään kaarreajo-ominaisuuksien huippujen perikuvia?
Urbaani legenda kertoo että täällä Porissa kun paloautot lähtee tiettyyn kaupunginosaan, joutuu säiliöauto tekemään valtiosillalle noustessaan 180 asteen kurvan.
Muutaman kerran se on ollut kurvassa kyljellään.

Avatar
fahlsjy
Viestit: 1608
Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible
Paikkakunta: Järvenpää

Viesti Kirjoittaja fahlsjy »

fahlsjy kirjoitti:
...500cc krossipyörän kuntopeliksi...


Tohon täytyy kyllä olla jo kova kunto.
Joo, hokasin aikas äkkiä että ne onkin miesten pyöriä.... :oops:

Avatar
Jarkki
Viestit: 264
Liittynyt: 31 Loka 2010, 20:29
Car(s): Alfa Romeo 156 2.0JTS '03
Paikkakunta: Raahe

Viesti Kirjoittaja Jarkki »

Järkyttävää ohituskaistojen kiihdytyskilpailut, joissa ulkomaalaiset rekat ottavat mittaa vielä ylämäkeen kiihdytettäen rinta rinnan. Ja helvetti koko tie tukossa. Sai ajella ähtävältä vaasaan asti parin rekan perässä, kun on vastaantulevaa liikennettä ja juuri huollettu auto alla. Säälittävää. :twisted:
Voit luoda unelmia tehdessä tehdä unelmia luodessa

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Pitää tuota rekkarallia ihmetellä kun rajoitinta vasten tapellaan 2 autoa vierekkäin, kuinka paljon siinä ohittava sitten hyötyy? pään pistän likoon, että kun ne pääsee sinne itärajalle tai satamaan niin ovat siellä samassa jonossa ihmettelemässä.

Mä olin sunnuntai ajelulla, en edes ollut tien tukkona, vaan ihan nopeusrajoitus + 8km/H mittarin mukaan, ihme seilaamista edessä koko matkan, nopeusrajoitus 80, välillä eroa edellä ajavaan 300 metriä ja kohta höllättiiinkin jo kaasua ilman mitään järkevää syytä, vakionopeuden säädin ei tullut edes kysymykseen.

Pikainen arvio oli, että vauhti poukkoili +/-15km/H nopeusrajoituksien pinnassa
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tänään ylitti poliisillesoittokynnyksen jantteri bemarin ratissa. Vi**u oli jannu joko umpikännissä tai sitten pilvessä, niin pahasti seisoi silmät päässä ja aivan lasittunut katse.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Peeveli
Viestit: 276
Liittynyt: 04 Maalis 2011, 12:28
Car(s): Volvo V40 D4 Momentum aut. 2012 Ex: Polo GTI, Alfa Giulietta

Viesti Kirjoittaja Peeveli »

Jarkki kirjoitti:Järkyttävää ohituskaistojen kiihdytyskilpailut, joissa ulkomaalaiset rekat ottavat mittaa vielä ylämäkeen kiihdytettäen rinta rinnan. Ja helvetti koko tie tukossa. Sai ajella ähtävältä vaasaan asti parin rekan perässä, kun on vastaantulevaa liikennettä ja juuri huollettu auto alla. Säälittävää. :twisted:
Jep, ja ilmiö oli tavallinen myös Saksan autobaanoilla. Pahinta oli 3-ajokaistaisella baanalla se, että kaksi itäblokin rekkaa ajoi rinnakkain kahdella oikeanpuolimmaisella kaistalla toisen pääsemättä juurikaan etenemään ohituksessaan edelle ja sitten vielä siltä keskikaistalta pompsahti bussi jurnuttamaan reilua satasta vasemmanpuoleisimmalle nopean ajon kaistalle ja samaan aikaan sitä pitkin pariasataa ajava sai pistää jarrulaikat kuumenemaan. Todellista "ammatti"kuskin pelisilmää...
"Nakeissa on vitamiineja ja hivenaineita."

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Täytyy tunnustaa että kerran ajoin viimistä reissua ennen kesälomaa Jönköpingistä pohjoiseen kohti Tukholmaa. Kuorma-autolla siis, ja vauhtia todennäköisesti 89,5km/h rajoitinta vasten kevyessä kesäliikenteessä. Vaimon kanssa turisten. Vähitellen tuli epäilys että takana hi-taas-ti saavuttava täysperävaunullinen rekka aikoo joko ajaa päin tai ohittaa. Ihmeteltiin sitä ja sanoin piruuttani että ota kellosta aikaa jos se oikeasti ohi aikoo. No ohihan se lähti, ja itselläni meni hermo. Tottakai jos oma rajoitin sallii 0,5km/h suuremman nopeuden niin kannattaa ohi lähteä :roll: Päätin sitten olla yhtä suuri kusipää enkä tehnyt elettäkään sääliäkseni odottavia autoilijoita (näin ne ihmettelemänne/ni tilanteet syntyy ilmeisesti?)

En muista enää ihan sekunnilleen mutta yli 8minuuttia se oli ohittanut kun meidän oli aika kääntyä toiselle tielle kohti Falunia.

Anteeksi näin jälkikäteen :oops:

(99,9% annan ohitusmerkkiä ja tarvittaessa nostan jalkaa kaasulta esim busseille koska tiedän miten vaikeaa on muutoin turvallisesti ohittaa.)
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

ps. joskus meillä kaikilla on huono päivä. Silloin pitäisi olla itse fiksumpi ja olla provosoitumatta ettei tilanne eskaloidu.

http://acidcow.com/video/21636-crazy_ma ... n_car.html

:silly:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
michael
Viestit: 704
Liittynyt: 11 Elo 2007, 14:18
Car(s): 159 2.2, ex: 156 V6
Paikkakunta: Pirkkala

Viesti Kirjoittaja michael »

Wile E. Coyote kirjoitti:ps. joskus meillä kaikilla on huono päivä. Silloin pitäisi olla itse fiksumpi ja olla provosoitumatta ettei tilanne eskaloidu.

http://acidcow.com/video/21636-crazy_ma ... n_car.html

:silly:
hyvä meininki, :mrgreen: sateisen iltapäivän pelastus.

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Viesti Kirjoittaja Suba »

Voi justiina parka...
One life, live it!

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Joopasta joo oli mulla ja broidilla hengenlähtö aika lähellä. Haettiin siis velipojalle 156V6 Tampereelta. Tullaan ihan normaalisti kotiappäin ja Hyvinkää P rampin kohdalla, etelään päin ajettaessa, rupean katselemaan kun pohjoiseen päin ajava auto heittelehtii maan perkeleesti omalla kaistallaan. Broidi huomasi sen verran ajoissa, että sai nippanappa kiihdytettyä pois auton alta. Auto lähti siis syöksymään vastaantulevien kaistalle.

Minä sitten siinä vaiheessa lämäsin jarrut lukkoon, onneksi olin liikkeellä faijan Oculla junnu ei nimittäin varmaan ihan yhtä hyvin olisi pysähtynyt, ja varmaan parin sentin päästä mun keulaa auto syöksyi ojaan. Ei muutaku autot sivuun ja juosten katsomaan, mitä kävi. Ulkomaalaistaustainen pariskunta siellä ja oli kumma kyllä silminnähden hyvässä kunnossa ja pääsivät pois autosta. Noh, vähän aikaa menee ja Fiat Brava(o?) alkaa savuamaan ja kohta olikin koko auto liekeissä. Soitin heti asianomaisten puhelimella toki apua, omasta akku finitos tietenkin, ja nopeasti saatiin paikalle ambulanssia, palokuntaa ja poliisia.

Fiat paloi täysin ja syttyi perkeleen nopeasti tuleen. Auto vielä päätyi omituisesti keula meidän menosuuntaan, vaikka oli pohjoiseen menossa!

Oli siis todella läheltäpiti tilanne mulla ja broidilla, aika reipasta ylinopeutta tuntui nimittäin tulevan sieltä meidän kaistalle, siinä ois käynyt köpelösti, jos olisi mällännyt broidin kylkeen!

Että tällaista tällä erää, järkyttävä määrä tuuria molemmilla matkassa kun auto meni suoraan meidän välistä. Myös törmänneillä oli hyvä tuuri, kun ei pahemmin käynyt.

Omituista kyllä, Fiuden airbag ei ollut pamahtanut? Poliisikin tuossa soitteli ja kyseli asiaa tarkemmin, kuski väittää että autoon oli tullut tekninen vika ja sen takia karannut, itse kyllä epäilen, että haukannut kanttarin yli hiekkaa ylinopeudella. Saisi nimittäin olla aika rankka tekninen vika katsastetussa autossa(jos oli katsastettu), että perä lähtee noin pahasti alta.

Joopasta joo, onneksi Alfa säilyi ehjänä himaan ja ukot myöskin 8)

Vastaa Viestiin