
Käyttöpommiin piti tehdä kansiremppa ja irrotin männät putsatakseni ne kun ajattelin laakeritkin tarkistaa. Ykkösen männän kun sain putsattua karstasta se näytti tältä:

Kakkosen ja kolmosen männissä oli myös hiukan jälkeä, nelosessa ei ollut.
Koneessa on nakutustunnistin ja sylinterikohtainen ennakonsäätö.
Ostin auton rikkinäisenä viime syksynä, välittömäksi viaksi silloin paljastui rikkinäinen ilmamassamittari. Uudella mittarilla tuo tuli ajokelpoiseksi, mutta tehot oli edelleen hiukan kateissa, tehot aaltoili tai tuli selvästi pykälittäin, jne. Merkkiliikkeen testerillä tuota tutkittiin keväällä, ja reippaassa kiihdytyksessä ecu myöhästi kolmospytyn sytytystä, eli nakutusta siellä on silloinkin tapahtunut.
Jos moottori nakuttaa niin pahasti että mäntä hajoaa niin luulisi että ecu antaisi jotain vikakoodia, mutta silloinkin kun tuon rikkinäisenä ostin ei muistissa ollut mitään koodeja.
Ajatuksia siitä, mikä tuon on aiheuttanut? Edellinen omistaja oli käsittääkseni ajanut rikkinäisellä ilmamassamittarilla ainakin jonkun aikaa.
Auto on '93 Corsa B GSi, moottori on C16XE eli 1,6 16V, Multec-ruiskulla. Näiden koneiden tyyppivika on huonot venttiilivarrenkumit ja tämäkin vei öljyä noin litran per 1000 km minkä takia kannen avasinkin. Muuten ovat yleensä luotettavia, enkä ole ikinä kuullut että tämä tai sukulaismoottori olisi nakuttanut männän rikki.