Jönssonin kanssa äskeisestä kyllä täysin samaa mieltä.
Rover 75 oli kyllä yksilöllinen ja hieno, rohkea valinta. Yksi niitä autoja, jonka olisin joskus halunnut omistaa.
Harmi vaan, että Phoenix Consortium ei saanut aikaiseksi jatkumoa 75:n jälkeen vaan mallisto pääsi pahasti vanhenemaan käsiin. 25 ja 45 mallit olisivat kaivanneet ehdottomasti päivitystä jo 2000 luvun alkupuolella.
Roverin kohdalla ei ainakaan brändin rakentamisessa onnistuttu, yhtenä esimerkkinä kun päätettiin uutena mallina tuoda Intiassa kasattu Tata ja brändätä se uudestaan Longbridgessä CityRoveriksi. Eivät ilmeisesti oppineet mitään seikkailustaan Hondan kanssa. Ehkä yksi aikansa surkeimpia tuotoksia, eikä sitä juuri kukaan ostanutkaan. Top Gear sanoi sen aikanaan osuvasti... Rover Cityrubbish. Toinen oli 25:sta viritelty Streetwise "Urban Onroader", missä autoa oli korotettu ja vaihdettu mustat puskurit, eräänlainen aikansa Crossover, eikä tästä mennyt kuin vuosi, niin Rover oli historiaa, tosin rahat olivat loppu jo kauan aikaisemmin.
Toisaalta, oliko missään vaiheessa edes mahdollisuuksia uuteen nousuun, kun BMW piti itsellään kannattavamman Minin ja Land Rover myytiin Fordille. Mikä mahtaisikaan olla Roverin tilanne tänään, jos BMW olisi pitänyt merkin itsellään...
MG onnistui brändinä hieman paremmin ja edelleen kelpaisi talliin MG ZT V8 ja takaveto. Upea ja kauniisti soiva paketti, vaikka kone tekniikaltaan aika vanhentunut onkin.
MG Rover:n henkilökunnalle osoitettu videopätkä loppuajoilta:
http://www.youtube.com/watch?v=HByN5ZDmn9A
Vielä itse aiheeseen liittyen...
Tästä muistuu mieleen myös Saabin viime keväinen Independence Day, jolloin tehdyssä pätkässä tulevaisuudesta esitettiin vielä hyvin valoisia näkemyksiä:
http://www.youtube.com/user/SaabCarsOff ... Fp_J7CZk-U
Saab järjesti 2010 Saab Festivalin, jossa juhlittiin merkin uutta tulemista. Youtubesta löytyy tapahtumasta mielenkiintoiset klipit, joissa on hienoa videomateriaalia vanhoista malleista, sekä keskustelua Saabin historiasta ja tulevaisuuden suunnitelmista mm. vanhojen työntekijöiden, rallikuski Erik Carlssonin ja yhtiön johdon kanssa.
osa 1/16
http://www.youtube.com/user/SaabCarsOff ... TWmrzW1IKY