latzka kirjoitti:Heh, soittivat ja ihmettelivät, että miksi olen ostamassa uutta vakuutusta.
Selitin sitten, että päätin tarttua kahdesta vaihtoehdosta halvempaan, kun kerran useampaa sopimusta on tarjolla. Selitykseksi tuli jotain teho/painosuhde-hömppää, hintojen viimekesäisiä kausitarkistuksia ja muuta vakuutusjargonia, jota neiti ei jaksanut alkaa avaamaan. Vastasin, että vakuutuskausihan on päättymässä nyt, joten eikö niiden kesäisten hinnanuudistusten pitäisi näkyä seuraavan vakuutuskauden laskussa? Ei yksiselitteistä vastausta. Olen aikoinaan kuulemma sopinut vakuutuksen silloisilla ehdoilla ja niiden mukaan mennään (?). Seuraavaksi kysyin sitten mahdollisuutta irtisanoa nykyinen vakuutussopimus ja ostaa tuollainen uudenmallinen paketti uusilla ja parannetuilla ehdoilla. Ei kuulemma sekään onnistu, vaan joutuu siirtämään vakuutukset toiseen yhtiöön.
Eli tuli sieltä sentään yksi hyvä neuvo. Hienoa toimintaa. Jokin tässä kuviossa haiskahtaa kyllä omaan nenään. Joku paremmin vakuutusasioita ymmärtävä voi yrittää selittää, että miksi samalle aikavälille, samalle ajoneuvolle, samoilla ehdoilla myytävä vakuutus maksaa vanhalle asiakkaalle satasen enemmän, kun kuvioon ei liity mitään uuden asiakkaan tervetuliaisalennuksia.
En tunne Pohjolan vakuuttamiskäytäntöä / järjestelmiä, mutta tuli vaan mieleen, että autoliikkeessä/katsastuskonttorilla otettu vakuutus voi olla kalliimpi, mitä edustajan/myyntihenkilökunnan kanssa kilpailutettu hinta, eli kyseessä on "listahinta" ilman ylimääräisiä alennuksia. Pohjola kuitenkin maksaa palkkion autoliikkeille ja katsastuskonttoreille tehdyistä vakuutuksista, joten voisiko olla, että hinta on tällöin kalliimpi? Syy siihen, ettei jo tehtyyn sopimukseen saa uusien asiakkaiden hintaa, voi olla puhtaasti järjestelmätekninen kysymys tai sitten yhtiön johdolta saatua toimintapolitiikkaa. Lisäksi Pohjolalla on ollut kampanjaa käynnissä, jossa antavat kaskoon ensimmäiselle vuodelle -50%, mutta ilmeisesti sellaisesta ei ole ollut kysymys tässä tapauksessa.
En halua itsekään mitään yksittäistä yritystä mainostaa, mutta alalla itse toimivana suosittelen lämpimästi kilpailuttamaan vaikka kaikki vakuutusyhtiöt läpi ja vinkkinä tähänkin, että se vakuutusyhtiöiden nettilaskureiden antama hinta-arvio ei välttämättä ole se lopullinen hinta, eikä välttämättä lopullinen ole myöskään se asiakaspalvelun antama hinta. Edustajilla/myyntihenkilökunnalla on yleensä yhtiöstä riippuen riippuen paremmat valtuudet vaikuttaa hintoihin.