Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

S_A kirjoitti: No kiihdytyskaistalta tulevalla on kolmio, joka velvottaa väistämään päätien liikenteen ennen liittymistä.
Kaistaa vaihtava on väistämisvelvollinen oli kolmiota tai ei, eli en ymmärrä miksi kiihdytyskaistalla on kolmio, varsinkin kun ajoradan ja kiihdytyskaistan välissä on pätkä sulkuviivaa.

Itse meinasin suorittaa peräänajon kun olin vaihtamassa kaistaa sinne, mihin kiihdytyskaista johtaa. Nähtävästi Kolmion ansiosta, kiihdytyskaistaa ajanut vetää liinat kiinni kun laitoin vilkun päälle. (tuossa kohtaa kiihdytyskaista jatkuu ajoratana ja suoraan ajavat voivat jatkaa suoraan vaihtamatta kaistaa)

Itselleni on ihan herttaisen yhdentekevää jos joku kiihdyttää "rampilta" eteen, kunhan tekee sen niin reilulla vauhdilla etten itse joudu muuttamaan nopeuttani.
VMP

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Keravalla keskustassa, taisi olla perjantaina. Tällainen normaali stereotyyppinen volvokuski (v70 farkku, jos kerkesin oikein näkemään sen ääliömäisen kaaharin perään...). Ne, ketkä ovat Keravalla ajaneet Tuusulantietä kohti Tuusulaa/Järvenpäätä, tietää Keravan S-Marketin nurkalla olevat valot, siinä mäessä. Siitä kohti Tuusulaa/Jpäätä kun jatkuu tie 2.kaistasena hetken matkaa. Noh, oltiin jo tuon 2.kaistasen osuuden loppupäässä kun näen takaa valot. Risteysalue. *PHUM* meni volvo ohi, lasissa varmasti vähintään 80kmh - paikassa, missä on useampia suojateitä mitkä ikävä kyllä on vähän piilossa mm. puiden ja puskien takana. Hemmetin fiksu oli.

Noh, terveyskeskuksen valoissa oltiinkin sit jo peräkanaa, eli tuolla täysin aivottomalla idioottikaahauksella se säästi n. 6 metriä! Kyllä kannatti! :D Sitäpaitsi "keravan vikoissa valoissa (viimeset ennen Tarjoustaloa)" oltiin jo sen ohi, kun käännyttiin vasempaan ja se jäi odottelemaan suoralle jonon jatkona...

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

mattijus kirjoitti:
S_A kirjoitti: No kiihdytyskaistalta tulevalla on kolmio, joka velvottaa väistämään päätien liikenteen ennen liittymistä.
Kaistaa vaihtava on väistämisvelvollinen oli kolmiota tai ei, eli en ymmärrä miksi kiihdytyskaistalla on kolmio, varsinkin kun ajoradan ja kiihdytyskaistan välissä on pätkä sulkuviivaa.

Itse meinasin suorittaa peräänajon kun olin vaihtamassa kaistaa sinne, mihin kiihdytyskaista johtaa. Nähtävästi Kolmion ansiosta, kiihdytyskaistaa ajanut vetää liinat kiinni kun laitoin vilkun päälle. (tuossa kohtaa kiihdytyskaista jatkuu ajoratana ja suoraan ajavat voivat jatkaa suoraan vaihtamatta kaistaa)

Itselleni on ihan herttaisen yhdentekevää jos joku kiihdyttää "rampilta" eteen, kunhan tekee sen niin reilulla vauhdilla etten itse joudu muuttamaan nopeuttani.
Näinhän se on joo, se kolmio on varmaankin vaan sen takia, että huomio tulevansa päätielle. Jos ei muuten raksuta.
Onnettomuus-tilanteessa sitten ei ole selitettävää, kun sielä on se merkki.

Hämeenlinnantie, Kehä 1:sen ramppi suunta pohjoinen. Sielä on kiihdytyskaistan alussa kolmio. Kehältä tulevat liittyvät omalleen kaistalleen, jota seuraa noin 2km mittainen suora pätkä Kannelmäen liittymään.
Tämä paikka on vaan hemmetin hankala siinä mielessä, että kaupungista tulevat bussit joutuvat Venäläisen Koulun pysäkille mennessään vaihtamaan kaistaa tämän kiihdytyskaistan kautta pysäkille. Pysäkki on tästä kolmiosta noin 200m päässä.

Monia mielenkiintoisia tilanteita nähneenä; päätin sitten kysyä tätä ihan poliisilta itseltään, että miten tämä homma tässä kohtaa menee.
Vastaus oli suhteellisen selkeä; Kehältä tulevan on väistettävä Hämeenlinnantien liikenne, koska liittyy päätielle. Koskee myös pysäkille tulevia busseja, koska se kolmio on sielä.
Linja-auton on kuitenkin vaihdettava kaistaa varovaisuutta noudattaen mennessään pysäkille tai vaihtaessaan pysäkille johtavalle kaistalle, eli tälle kiihdytyskaistalle, jonka kautta pysäkille on pakko mennä ja kaista ottaa joka tapauksessa.
Kolmio ylettyy sinne pysäkille asti, ei se väistämisvelvollisuus lopu kuin seinään.

Syy, miksi kysyin tätä poliisilta oli ihan puhtaasti se, että tiedän missä mennään.
50% ihmisistä lataa tota ramppia alas urku auki, katsomatta sivulle lainkaan, huomaamatta sitä kolmiota.
Yritäppäs linja-autolla vaihtaa sitä kaistaa, kun rampilta tuleva on sitä mieltä, että hänen ei tarvitse väistää koska linja-auto vaihtaa kaistaa, joten tilaa ei meinaa saada, toisinaan ei sitten ei millään.
Paras mitä olen saanut tuloksena, 5 keskisormea eräästä Toyota Priuksesta + monta monta muuta yksittäistä sekä muutaman "lehmä on tiellä" mulkkauksen.
Vaikka miten se keskisormi heiluukin, väärässä nämä kaikki linja-auton plokkkajaat ovat, kolmio kun velvoittaa huomioimaan myös päätietä tulevat, kaistaa vaihtavat pysäkille menevät linja-autot.

Tänään viimeeksi paikasta ajoin, tällä kertaa tulin rampista alas Hämeenlinnantielle. Kyllä sieltä näkee noin 150-200m Kehän sillan alle, tuleeko sieltä linja-autoa vai ei. Sen kolmionkin näkee, jos vaan pitää silmät auki.
Kyse on ihan puhtaasti siitä, että jengi ei mieti, ei katso, ei funtsaa ja se linja-auto tulee sitten kuin taivaalta suoraan alle.
Ja sitten on enemmän ja vähemmän mielenkiintoista sen jälkeen.

Eli kyllä se kolmio selkeennyttää asiaa mun mielestä hyvin paljon. Ei jää tulkinnanvaraa, missään suhteessa kumpi on loppuenlopuksi väistämisvelvollinen ihan tavallisessa moottoritien kiihdytyskaistassakin.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Itseäni noissa kolmioissa pelottaa juuri tuo tulkinnanvaraisuus, eikä selventävyys. Tuossa kohtaa, missä itse meinasin ajaa perään, on selkeä sulkuviiva osan matkaa kaistojen välissä eli kumpikaan osapuoli ei edes saa vaihtaa kaistaa.

Kuinka pitkä risteysalue (johon kolmio liittyy) voi olla? Tuossa poliisilta selvittämässäsi Hämeenlinnanväylän esimerkissä risteysalue jatkuisi useamman sata metriä "risteyksen" jälkeen. Jatkuuko se kolmion vaikutusalue sinne Kannelmäen liittymään saakka? Tuo kaista pysyy kuitenkin samanlaisena tuon liittymien välisen matkan.

Onneksi itse saan törttöillä henkilöautolla, bussin ratissa menisi hermo 107% todennäköisyydellä :mrgreen:
VMP

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

mattijus kirjoitti:Itseäni noissa kolmioissa pelottaa juuri tuo tulkinnanvaraisuus, eikä selventävyys. Tuossa kohtaa, missä itse meinasin ajaa perään, on selkeä sulkuviiva osan matkaa kaistojen välissä eli kumpikaan osapuoli ei edes saa vaihtaa kaistaa.

Kuinka pitkä risteysalue (johon kolmio liittyy) voi olla? Tuossa poliisilta selvittämässäsi Hämeenlinnanväylän esimerkissä risteysalue jatkuisi useamman sata metriä "risteyksen" jälkeen. Jatkuuko se kolmion vaikutusalue sinne Kannelmäen liittymään saakka? Tuo kaista pysyy kuitenkin samanlaisena tuon liittymien välisen matkan.

Onneksi itse saan törttöillä henkilöautolla, bussin ratissa menisi hermo 107% todennäköisyydellä :mrgreen:
No joo, mutta toisaalta liittymästä päätielle tuleva ainakin tietää sillon väistämisvelvollisuutensa varmasti.
Tietenkin kaikki on mahdollista, mitä noissa liittymissä voi tapahtua. Kuten kerroit ja mitä on tullut nähtyä.

No sillon kun poliisilta tätä kysyin, niin kyllä molemmat olivat sitä mieltä, että tuo kolmio velvoittaa vielä sielä pysäkilläkin, muttei siitä eteenpäin kuitenkaan enää. Kuitenkin linja-autot joutuvat sen kaistan vaihtamaan heti liittymän alussa ennen pysäkkiä, joka on kolmiolta sen 150-200m päässä. Jotta pysäkille turvallisesti voitaisiin mennä, on se vaihdettava heti kun vain mahdollista.
Tässä paikassa tuo kolmio riittää tuonne pysäkille asti, olisi hullua jos se ei riittäisi?
Mutta varmasti Suomesta löytyy tuhat samanlaista yhtä kyseenalaista paikkaa.

Nopeushan tuossa kohdassa on 80kmh, tottakai linja-auton on sovitettava nopeutensa tuohon liittymästä tulevaan autoletkaan, joten jarrulle saa mennä ajoissa ja kaukaa vilkulla aikeensa ilmottaa. Silti toisinaan johtuen juuri näistä sokeista ajattelemattomista autoilijoista; kaistan vaihto pysäkille on onnistunut pahimmillaan lähes pysäkin kohdalla nopeuden ollessa 30kmh luokkaa, joka jo on sinäänsä mielenkiintoista sille porukalle, joka bussin takana tulee.
Ja vain sen takia, ettei linja-autolle yksinkertaisesti haluta antaa tilaa, ajetaan takarenkaan kohdalla ja koitetaan blokata.

Toinen samantyyppinen paikka on kun laskeudutaan Hämeenlinnantieltä Vaskivuorentielle kohti Myyrmäkeä. SIinä liittymästä tullaan alas omalle kaistalleen, jonka suoristuessa on kolmio. Kaivokselan Bilian suunnalta tulevat joutuvat vaihtamaan kaistaa oikealle, mikäli aikovat Hämeenlinnantielle liittyä.
Tässäkin tuo kolmio sitoo liittymästä tulevat väistämään kaistaa vaihtavia. Tämäkin on tarkistettu asia. Osa ei sitä kolmiota noteeraa sen enempää koska aukeaahan kaista omanaan jne. Kaistaa vaihtavan on silti noudatettava varovaisuutta, mutta kolmion takaa liittymästä tulevan on otettava se huomioon, mikäli vasemmalla kaistalla aiotaan vilkunkera kaistaa vaihtaa.

Nämä ovat näitä ns.kinkkisiä tilanteita, mutta maltilla, ennakoinnilla, havannoinnilla ei näissä pitäisi olla mitään ongelmaa, jos asenne on kohdillaan.
:-D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

ilpokuikka
Viestit: 64
Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
Car(s): 159 2.4JTDm '07
Paikkakunta: Nummela

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja ilpokuikka »

Tuollaisia paikkoja, missä liityntäkaista jatkuu ja sitä tulevalla on väistämisvelvollisuus myös kaistanvaihtajia kohtaan, on onneksi harvassa.

En ole nimittäin itse ennen tämän ketjun lukemista tajunnutkaan, että minun pitäisi tosiaan antaa kaistanvaihtajillekin tilaa ihan kolmion voimalla, eikä vain sen takia että olen järkevä ja joustava autoilija ;) Kummeksuen olen niitä kolmioita katsellut, mutta olettanut että kyseessä on vain joku extra-muistutus, että en voi suinpäin itse vaihtaa vasemmalle kaistalle vaan ensin hieman katsella, että on tilaa.

Mielestäni melkoisen epäonnistunut ratkaisu, jopa vaarallinen:
- uskoisin, että huomattava osa autoilijoista ei ymmärrä olevansa väistämisvelvollinen
- mistä tietää mihin asti väistämisvelvollisuus jatkuu?

Rupesin oikein googlaamaan ja samasta aiheesta löytyy juttua palstalta kuin palstalta, yhtä epätietoisia on siis melkoinen osa kanssa-autoilijoista. Ei hjuva...

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

ilpokuikka kirjoitti:Tuollaisia paikkoja, missä liityntäkaista jatkuu ja sitä tulevalla on väistämisvelvollisuus myös kaistanvaihtajia kohtaan, on onneksi harvassa.

En ole nimittäin itse ennen tämän ketjun lukemista tajunnutkaan, että minun pitäisi tosiaan antaa kaistanvaihtajillekin tilaa ihan kolmion voimalla, eikä vain sen takia että olen järkevä ja joustava autoilija ;) Kummeksuen olen niitä kolmioita katsellut, mutta olettanut että kyseessä on vain joku extra-muistutus, että en voi suinpäin itse vaihtaa vasemmalle kaistalle vaan ensin hieman katsella, että on tilaa.

Mielestäni melkoisen epäonnistunut ratkaisu, jopa vaarallinen:
- uskoisin, että huomattava osa autoilijoista ei ymmärrä olevansa väistämisvelvollinen
- mistä tietää mihin asti väistämisvelvollisuus jatkuu?

Rupesin oikein googlaamaan ja samasta aiheesta löytyy juttua palstalta kuin palstalta, yhtä epätietoisia on siis melkoinen osa kanssa-autoilijoista. Ei hjuva...
Olet oikeassa, suurin osa ei tajua koko asiaa. Sen näkee siitä, millasilla nopeuksilla näihin paikkoihin tullaan ja siitä; kääntykö pää, käykö katse peilissä tai tapahtuuko ohjaamossa mitään muuta kuin eteenpäin katsomista. Surullistaha se on, jos 40 vuotias yli 20 vuotta autoa ajanut henkilö ei ymmärrä edelleenkään mitä liikennemerkit tarkoittavat, tai tiedosta riskejä eikä ymmärrä havannoida vaikka siihen on annettu tarjottimella aikaa useita pitkiä sekuntteja, kuten tuola Hämeenlinnantien-Kehä 1:sen rampissa.

Liikenne kun perustuu havannointiin ja ennakointiin hyvin pitkälti, on aika hämmästyttävää seurata mitä ihmiset oikeasti tekevät tullessaan risteys alueille, joissa on kolmioita ja liittymiin jossa pitäisi huomioida muu liikenne.

Esimerkiksi; kiertoliittymät; kuinka moni uskaltaa sanoa nähneensä kaiken, joka olisi pitänyt havaita ennen kolmion ohittamista; jos nopeutta kiertoliittymään sisään ajettaessa on yli 40kmh? Ja ulos ajettaessa yli 50kmh?
Mitä enemmän on vauhtia, sen vähemmän on aikaa havannointiin ja sen jälkeen tulee virheitä ja paljon. Huomaamatta jääneet asiat tulevat niin sanotusti "silmille", jolloin peli on jo pelattu punaselle tai ohi.

Itseäni suoraan sanoen hirvittää katsoa tota touhua, se kolmio kevyen liikenteen lisäkilvellä ei pitäisi olla näissä tilanteissa mitenkään epäselvä. Ilmeisesti sitä ei vaan ymmärretä, että 40-50kmh nopeudesta ei tarvitse kysyä miten jalankulkijalle käy, jos yli ajaa.
Osa näistä, jotka ajavat näihin näillä nopeuksilla; ei pää käänny mihinkään, seuraavat vain pitääkö mitään autoa väistää ja sen jälkeen urku auki. Sen näkee ihan suoraan katsomalla kuljettajan pään liikkeitä. Jo se, että hidastaako hän kolmiolle ollenkaan kertoo jo enemmän kun tuhat sanaa.

Osa ottaa jopa vauhtia, että kerkee toisen keulan edestä, vaikka etuajo-oikeutettu jo ympyrän puolessa välissä. Hiljattain todistin tälläistä neron leimausta Martinlaaksontien kiertoliittymässä; olin jo palauttamassa rattia oikealle kääntyäkseni ulos kiertoliittymästä kohti Biiliaa; kun Martinlaaksontieltä tuli auto; näki minut; löi nastan lautaan ja suhahti keulan edestä noin 50-60kmh nopeudella.
Ei varmaan tarvitse kertoa sitä, että hän ei katsonut kevyttä liikennettä vasemmalle, eikä oikealle ajaessaan kolmion ohi. Katse oli kokoajan minussa, että kerkeekö siitä vielä kun vähän lisää happea hellaan antaa.
No kerkesihän siitä, koska oli pakko himmata, ettei tilanne lähde käsistä.

Pistää hiljaiseksi eikö pistäkin? :roll:
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Pakko osallistua itsekin usein raskaalla kalustolla tilanteita seuranneena. Kiertoliittymät joissa on useampi kaista ovat pahimpia. Niiden läpi kun suhautellaan tuollai 40-50km/h "ajolinjat" ottaen niin useamman kerran olen joutunut vetämään liinat kiinni ympyrässä ajaessa. Eli itse olen jo ympyrässä ulommalla kaistalla jolta voin poistua, tai ajaa suoraan, niin sankari tulee aiemmasta liittymästä sisään urku auki ja ajaa nokan edestä ulos :shock: Muutenkin tuntuu olevan liian vaikeaa ymmärtää miltä kaistalta mihinkin mennään...

Ruotsissa tälläinen tilanne oli kerran niin täpärä että tuli hipaisu osuma mutta kuskia ei näyttänyt kiinnostavan ja jatkoi vain matkaa :x Oli vielä talvi ja jäiset tiet! Herra tuli kärryä vetäen :eggface: kiertoliittymään ulkokaista-sisäkaista-ulkokaista-ulos keulan edestä niin että jarrutus yrityksestäni huolimatta peräkärryn takakulma osui puskurin nurkkaan ja kimposi sivuluisulla irti. Täysin käsittämätöntä toimintaa! Mitäs siinä sitten teet kun ei ehdi nähdä kuin auton merkin ja mallin. Onneksi liukkaus ilmeisesti pelasti suuremmilta vaurioilta eikä uusia naarmuja juuri erottanut vanhoilta hankaumilta. Ja kuormuri on kuormuri. Mutta entäs jos olisi ollut Alfa alla? Tai jalankulkija siellä poistumistien jalkakäytävällä :silent:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tänään aamutuimaan olin menossa Vanhaa Hämeenlinnantietä pohjoseen kun Keimolan Nesteen jälkeen vastaan tuli rekka, jonka perässä 4-5 auton letka. Meni hetken aikaa, että tajusin letkasta lähteneen auton tulevan omaa kaistaani vastaan. Eli tämä siis ohitti sitä jonoa siinä aikansa kuluksi.

Sekuntti pari meni, mitään ei tapahtunut; vastaan tulija tuli vastaan ja jono läheni. Siinä vaihessa oli pakko mennä jarrulle, laitoin pitkät valot päälle reaktiomaisesti, että tämä näkisi että "hei linja-auto tulee vastaan tee jotain!".
Näkihän hän tilanteen, alkoi räpsyttämään minulle omia kaukovalojaan ja siinä vaiheessa minun oli jo pakko mennä ihan tosissaan jarrulle, ettei tämä rekan kuljettaja joudu ongelmiin saati ne muut letkassa tulevat autot. Rajotushan on tuossa pitkähköllä suoralla 80kmh ja jouduin nopeuden tiputtamaan sinne 50kmh nurkille, että tämä kiireinen aamun myöhäisuninen ohittaja sai itsensä kammettua nipin napin sinne rekan taakse. Valoja välkyttäen.
(Hienoa logiikkaa osottaa mieltään muille omasta tyhmyydestä, no tämä ei kyllä uusi juttu ole...)

Kertokaas mulle, miksi lähes aina; kun näitä "todella miellyttäviä tilanteita" sattuu; toisen osapuolen automerkkinä on Audi?
Mikä hemmetti noita idiootteja vetää noitten autojen rattiin?
Ei ole meinaa ensimmäinen kerta. Eikä viiminen.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Voihan sitä kaikkea tapahtua, liekö sitten sairaskohtaus tuo mene ja tiedä.
Eilen eräs henkilö ajeli jonkinsortin älypuhelin sylissä Manskulla ja ajo oli sen mukasta....

Tänään tuossa Klaukkalantietä ajellessa kohti kotia, siinä pitkässä alamäessä ennen Shelliä ajeli autokoulun auto takanaan letka autoja. Citroen ja BMW ja minä olivat 3 ensimmäistä. Siinähän on se 50 rajotus ja risteyksiä vähän väliä.
Mietin mielessäni, että saas nähdä riittääkö Pemaristilla kärsivällisyys tuon mäen, kun autokoulun auto ajeli sen 55kmh mittarin mukaan jarrutellen sitä mäkeä alas.
Ei riittänyt. :-D Citikasta ja autokoulun autosta heittäen ohi. :lol:
Harmi ettei sielä mäen alla ollu siviilikyttä autoa tulossa, ois saanu päivän naurut. :roll:
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Jonkun silminnäkijän mukaan oli kävellyt ambulanssiin, joten kovin vakavasta sairauskohtauksesta ei voi olla kyse.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

"KITT! Turbo boost!"

Liekö ollu automaatti ja ajatuspäissään survassut kaasun pohjaan. Tuo on muuten sellanen homma, että kun vahingossa laittaa kaasua, huomaa, että lähtee eteenpäin, niin sitä kuvittelee painavansa jarrua kovempaa, mutta kun se jalka on jo kaasulla vaikka mieli kuvittelee, että on jarrulla niin rumaa jälkeähän siitä tulee.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Cadamuro
Viestit: 1056
Liittynyt: 26 Touko 2011, 22:34
Car(s): 159 2.4 TI farkku.
155 2.0 TS WB
75 2.0 TC
75 3.0 V6 America
Fiat Tipo sport 2000 Roadsport 2B
156 TS (ex)
Fulvia 1.3 HF (ukon).
Giulietta -81 (^)
128SC Kilpuri (^) (ex)
155 v6 (ex)
Paikkakunta: Mänttä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Cadamuro »

DaViega kirjoitti:"KITT! Turbo boost!"

Liekö ollu automaatti ja ajatuspäissään survassut kaasun pohjaan. Tuo on muuten sellanen homma, että kun vahingossa laittaa kaasua, huomaa, että lähtee eteenpäin, niin sitä kuvittelee painavansa jarrua kovempaa, mutta kun se jalka on jo kaasulla vaikka mieli kuvittelee, että on jarrulla niin rumaa jälkeähän siitä tulee.
Näitä aina sattuu kun ajatuksissaan ei oikein kunnolla mieti mitä tekee. Vähän ohi aiheen, mutta ykskerta kaveri kierrätteli paikallaan piikkistänsä ja ihan omissa maailmoissaan runttasi ykkösen sisään. Tuloksena sitten pyörä mettään.. :mrgreen: Että kaikki on toki mahdollista.
Kantapään kautta vuodesta -93..

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Joo noita voi sattua, mutta on tossa kyllä vauhdilla tultu.

Jooh talven eka kaaos-aamukin antaa vielä odottaa itseään.
Tässä kauhulla jo rakentelee mielikuvia mitä se sitten on se ensimmäinen lumipyryaamu. Toivoisin vaan niin paljon yhteistyö-halukkuutta henkilöautoilijoilta sitten kun tuo aamu tulee.
Taitaa olla turha toive? :roll:

Ei vaihdettaisi kaistaa ennen liikennevaloja raskaan auton eteen, eikä muutenkaan jos vasen kaista on vapaa; on ihan turhaa viime tingassa änkeä siihen oikealle kaistalle.
Se on muuten ihan uskomatonta, miten kiire siihen oikealle kaistalle on vaihtaa. Sulkuviivakaan ei merkitse mitään. Edessä on vasemmalla kaistalla 20km tyhjää suoraa baanaa ja pakko päästä oikealle viime tipassa; ja rekan tai linja-auton eteen. En ole ikinä tajunut tätä; MIKSI?

Parisen kertaa on tullut oikeasti kiire kun näin on tehty; valot vaihtuneet ja sitten tämä kaistaa vaihtanut vetää liinat kiinni. Enemmän kun sormet riittää on jääty valoihin näissä tilanteissa sen takia, että on ollut pakko himmata, JOS ne valot vaihtuu ja JOS tuo kaistaa vaihtanut päättää jarruttaa niihin. Yleensä menevät läpi mutta itse kun olet jo jarrulla, niin sinne valoihin sitten jäädään myös.
Toisten huomioiminen on ilmeisesti liian vaikeaa, sitten kyllä huudetaan veetä ja peetä kun talvella palasten loksahtaessa kohdalleen; vedetään takakontista metri pois pituutta.

Aikoinaan Länsi-väylän päässä, Porkkalankadun valoissa tapahtui ton tyylinen kolari. Oli helvtin liukas keli ja säiliöauto jarrutteli siihen alamäen alhaalla oleviin liikennevaloihin hiljakseen kun viereisen kaistan henkilöautoilija päättikin sitten vaihtaa viime tipassa kaistan oikealle puolelle. Siinä vaiheessa loppu säiliöautolta matka kesken; pysähtyi kyllä nipin napin ABS:t rutksuttaen, mutta säilöissä ollut neste heilahti sen verran tehokkaasti, että auto nytkähti eteenpäin metrin kaksi ja osui tähän kaistaa vaihtaneeseen henkilöautoon.

Vähän ymmärrystä, toisten huomioon ottamista, kelin huomioon ottamista, jäisi kaikki tälläset turhat kolarit tapahtumatta. Mutta se on nähty joka päivä; se on vaan toisille todella vaikeaa ymmärtää näitä asioita. Ehkä johtuu siitä, kun ei ole tarvinnut koskaan miettiä muuta kun oman 4m autonsa ajamista.
Mitä niistä muista välittämään, pääasia on, että minä ja minun autoni.

No jäämme innolla odottamaan, sitä kaaos aamua, kun lunta on 15 senttiä ja puolella on edelleen kesäfillarit alla........
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Eilen Hyvinkäälle kurvaillessa oli semmoinen tapaus, jota pitää tässä he-hehkuttaa. Suhailin mittarinopeudella 90 km/h rekan perässä turvavälin päässä, kun takana tuleva rekka saavutti letkan. Jostain syystä takana tuleva kuski ei tunkenutkaan rrsieeseeni kiinni(!), vaan jäi turvävälin päähän! :shock:

Ja sitten arvoitus: Miten voi etukäteen tietää moottoritiellä ajaessaan, että edessä on kohta liittymä, josta pääsee moottoritielle?
Vastaus: Moottoritiellä ajavat hidastavat (pätee myös kehä- ja muilla teillä, joilla KIIHDYTYSkaistat).

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Viiskulman audimieheltä on omien sanojen mukaan saattanut mennä polkimet sekaisin. Let's be careful out there.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

WWWVespa kirjoitti:Viiskulman audimieheltä on omien sanojen mukaan saattanut mennä polkimet sekaisin. Let's be careful out there.
Selvisikö, mihin järjestykseen polkimet lopulta jäivät? :-D

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Ei kai, mutta mietin itsekin ajaneeni Viiskulmassa viimeisimmän viikon aikana ainakin kolmesti.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Vai polkimet sekaisin? 99% varmuudella tuo on tomaatilaatikkoinen laitos....
No kaikkihan on mahdollista. :-D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Kyllähän kahdessakin voi olla liikaa. :crazyeyes:
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Audilla on historiansa epäselvistä polkimista (USA yllättäen...)
VMP

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

WWWVespa kirjoitti:Ei kai, mutta mietin itsekin ajaneeni Viiskulmassa viimeisimmän viikon aikana ainakin kolmesti.
Jyrkkä OT: mä oon tainnu olla siellä päin viimeks 80-luvulla, ellei sitten olisi sen jälkeen tullut päissään pyörittyä ja notkuttua kulmilla. Ei tule selvin päin mieleen.

Asiaan: Nyt mä lähden liikenteeseen.

Avatar
Karpo
Viestit: 110
Liittynyt: 16 Loka 2010, 12:48
Car(s): Dedra 2.0i.e + muita italoja
Paikkakunta: Parainen
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Karpo »

Päivästä toiseen meinaa palaa käpy ammattikuljettajien kanssa. Kumma juttu että liikenteen pahimpia idiootteja ovat he, joiden pitäisi olla parhaimpia kuljettajia!

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Tänään tuli ajelluksi kehäykkösellä itäänpäin ja kolmostien jälkeisessä alamäessä oli auto parilla kaistalla poikittain saatuaan kaiteen melkoiselle mutkalle. Muilla kaistoilla oli autonkappaleita ja kaiteeseen osuneen auton kuljettaja taisi olla varsin sekaisin. Jatkoin matkaa sillä nopeudella kuin pystyi, kun apua näytti muiden autoilijoiden toimesta olevan tarjolla, vaikka yhtään vilkkuautoa ei ollut vielä ehtinyt paikalle. Vähän matkan päässä olikin sitten täysperävaunuyhdistelmä, jonka vasemman takakulman renkaista oli kai vauhtia otettu. Olisi kiva joskus kuulla, mitä oikeasti oli tapahtunut.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Ajelin lähes pimeän aikaan tänään Nastola-Lahti leveäkaistatietä. Keli oli vesisuolasoossia. Ohitin vakkarilla samaa kaistaa käyttäen kuin ohitettava vakkarilla vähän päälle 90 todellista. Perässäni hinaa joku auto ja väläyttää kerran pitkiä. Kun olen suorittanut ohituksen rupean pikkuhiljaa palaamaan oikeaan reunaan etten heitä kaikkea paskaa ohitetun päälle. Viimehetkellä takaa tuleva V40 pyyhkäisee oikealta ohi kun olen itse sinne kokoajan kääntymässä ja oikeassa reunassa on kaide. Näin tuon auton vasta kun se oli rinnalla ja väliä jäi maksimissaan parisenkymmentä senttiä. Jos olisin palannut normaalisti oikeaan reunaan eli nopeasti siinä vaiheessa kun V40 oli keula mun rinnalla, niin ei siinä mitään että 100% varmuudella olisi osunut tuon auton vauhdin ollessa todellista 100+ sadekelillä, mutta luultavasti jompikumpi meistä olisi osunut vastaantulevaan liikenteeseen.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
tumbe
Viestit: 706
Liittynyt: 27 Huhti 2006, 16:14
Car(s): BMW F11 Ex: Insignia ST 1.6t, 159 2.4, 156 ts
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja tumbe »

h_lauri kirjoitti:
WWWVespa kirjoitti:Viiskulman audimieheltä on omien sanojen mukaan saattanut mennä polkimet sekaisin. Let's be careful out there.
Selvisikö, mihin järjestykseen polkimet lopulta jäivät? :-D
Kyllähän ne voi mennä sekaisin jos sattuu juuri väärällä hetkellä nauttimaan sitä sinistä suklaata.. :roll:

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Johan kelin lykkäs Espooseen maanantai-iltana. 15 aikaan alkanut lumipyry ei ainakaan 18 mennessä ollut loppunut. Seurauksena oli hetkessä yli 4cm märkälumikerros tien päällä.
Uskomattominta on se, että jengi ei liiemmin heljennellyt. Parhaimmat lähti alamäessä ohi siinä loskamössössä.
Tolleensa jos tosiaan ajaa, että ei kunnioita keliä saati harkintaa käytä; on ihan turha sitten vinkua veetä sielä ojassa.

Ja toinen asia mikä pisti silmään; tie on liukas, loskainen, ajourat missä sattuu;
mutkissa vauhtia ei tiputeta, vaan tien liukkaus hoidetaan leikkaamalla vastaantulevalle kaistalle, jotta vauhdin voi pitää samana, rajotusten mukaisena. :roll:
Fiksua.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Ricambi
Viestit: 1433
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 20:00
Car(s): Alfa 159 Q4 3,2 JTS -06
Alfa 155 TSPARK 16V 2.0 -95
Alfa 164 V6 3.0 -91
UAZ 31512 -87
Honda CB 750 K2 -72
ex.166 V6 3.0 -99....
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Ricambi »

S_A kirjoitti:Tänään aamutuimaan olin menossa Vanhaa Hämeenlinnantietä pohjoseen kun Keimolan Nesteen jälkeen vastaan tuli rekka, jonka perässä 4-5 auton letka. Meni hetken aikaa, että tajusin letkasta lähteneen auton tulevan omaa kaistaani vastaan. Eli tämä siis ohitti sitä jonoa siinä aikansa kuluksi.

Sekuntti pari meni, mitään ei tapahtunut; vastaan tulija tuli vastaan ja jono läheni. Siinä vaihessa oli pakko mennä jarrulle, laitoin pitkät valot päälle reaktiomaisesti, että tämä näkisi että "hei linja-auto tulee vastaan tee jotain!".
Näkihän hän tilanteen, alkoi räpsyttämään minulle omia kaukovalojaan ja siinä vaiheessa minun oli jo pakko mennä ihan tosissaan jarrulle, ettei tämä rekan kuljettaja joudu ongelmiin saati ne muut letkassa tulevat autot. Rajotushan on tuossa pitkähköllä suoralla 80kmh ja jouduin nopeuden tiputtamaan sinne 50kmh nurkille, että tämä kiireinen aamun myöhäisuninen ohittaja sai itsensä kammettua nipin napin sinne rekan taakse. Valoja välkyttäen.
(Hienoa logiikkaa osottaa mieltään muille omasta tyhmyydestä, no tämä ei kyllä uusi juttu ole...)

Kertokaas mulle, miksi lähes aina; kun näitä "todella miellyttäviä tilanteita" sattuu; toisen osapuolen automerkkinä on Audi?
Mikä hemmetti noita idiootteja vetää noitten autojen rattiin?
Ei ole meinaa ensimmäinen kerta. Eikä viiminen.
Tämä persoona oli varmaan sitä mieltä että kun hän lähtee ohittaan niin muut väistää 8) . Kai se on se että tietty imago merkillä saa tietyt henkilöt ostaamaan juuri ko. automerkin ja siitä se maine muodostuu, toivon vaan että nämä ovat lähinnä yksilötasolla missä henkilö on menettänyt hallintansa, mutta valitettavan usein ko. merkki näkyy negatiivisesti liikenteessä, olihan aijemmin esim SAAB:ismi sairautta...Harvemmin näkee Alfistin tämmösisissä puuhissa, mikä on kyllä suorastaan positiivista. Peräänkuulutan joustavuutta ja toisten huomioimista liikenteessä.
ex.156 2.5 V6 -99, 155 TS 2.0 16V -95, 164 TS 2.0 -89, 75 V6 3.0 America -88, Berlina 1750 -69

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Ricambi kirjoitti:Harvemmin näkee Alfistin tämmösisissä puuhissa, mikä on kyllä suorastaan positiivista. Peräänkuulutan joustavuutta ja toisten huomioimista liikenteessä.
Samoin.

En yleensä lähde ihan hitaasti liikkeelle, mikä tuntuu saavan jotkut kiihdyttämään niin maan perusteellisesti. En tiedä, mitä tuumivat sitten, kun en ollutkaan kisaamassa kenenkään kanssa vaan touhuilemassa sitä omaa juttuani. Ja joo, tuossa aiemmin mainittiin Audi, joten on sen verran todettava viimeisimmän viikon parista moisesta, että kyllä toisella oli VAG-konsernin kuoret ympärillään - merkillä sitten taas niin väliä.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Joo en millään itsekään haluaisi yleistää noita tiettyjen merkkien touhuja, mutta kun noita tarpeeksi näkee; niin ei kyllä sinäänsä yllätä yhtään, jos Audista ei vilkkuja löydy tai muuten vaan on ajotyyli "haistakaa muut v" tasoa, tai Bemarin kaistalle mahtuminen on työn ja tuskan takana ja sen sellasta.
Noihin kun oppi sillon joskus jo ennalta varautumaan, niin suurin osa on jo ennakoitu kun tiedät jo etukäteen mitä sieltä takaa tulee.
Mutta mitä tohon ohitus-juttuun tulee; niin täys kusipäähän se kuljettaja oli. Kortti ois lähteny ilman mitään puhumistakaan, jos ton poliisi ois nähnyt.

Jokuhan jossain sano tossa hiljattain jossain foorumilla että "takana tulevalla ei ole mitään velvollisuuksia seurata, mitä linja-auto tekee pysäkillä" eli jos tätä alkaa pohitmaan, niin ei olis mullakaan ollut mitään velvollisuuksia väistää tätä Audistia sen enempää.
Mutta juuri tästä syystä niitä täysin typeriä kolareita tapahtuu kun ei ole velvollisuuksia. Mukamas.
Joka päivä kolisisi, jos pitäisi tämän erään kirjoittajan sanomasta kiinni, ei mullakaan ole Mannerheimintiellä velvollisuuksia loivissa mutkissa omalle kaistalle mutkan leikkaavia autoja, kun spora kiskoihin jää 2m tyhjää tilaa; ja silti tullaan naapurin puolelle vaikka linja-auto on vieressä......
Mutta on vähän pakko niitä väistellä ja koittaa niitten touhuja ennakoida, ei tosta liikenteestä muuten tule yhtään mitään.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Se on kyllä kumma kun joillekin tulee kaikki asiat yllätyksenä. Esim. juurise, että linja-auto lähtee pysäkiltä.

Itse täytyy avautua tuosta ohittamisesta. Jos ohittaa ja on tyhjää kaistaa kosolti edessä, niin miksi pitää leikata metrin päästä ohitettavan keulasta ja heittää kaikki paskat siihen lasiin? Ei mene jakeluun.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Joo se on uskomatonta tuo juuri tuo pysäkiltä lähtemisen yllätys.
En tiedä miten hemmetissä mun pitäisi sieltä lähteä?
Koitan aina selkeästi ilmottaa aikeeni, ovia kiinni laitettaessa nostan jalan jarrulta (autoissa, joissa on pysäkkijarru, jarruvalojen sammuminen pitäisi kertoa jo jotain?), vilkku vasemmalle ovien ollessa hetken päästä kiinni. Vilkku ehtii syttyä noin 3-6 kertaa kun ovet ovat kiinni, pysäkkijarru irrottaa ja auto lähtee liikkeelle. Vielä jos on viitseliäisyyttä, sormella voi vilkunpalautuksen ehkäistä pitämällä kevyesti sen päällä niin kauan kun auto on suorassa. Tällöin 8700 mallin Volvoissa vilkku on tikittänyt keskimmäärin 12-15 kertaa (olen laskenut). Silti, kaikesta huolimatta näinkin selkeästi toimien, asia tulee monelle kuin kuu taivaalta.

Suurin osa noista kiiilaustilanteista; on ihan asenteellisia juttuja. Sen näkee peilistä enemmän kun hyvin, kun aletaan kiihdyttymään vilkun syttyessä vasemmalle. Ajovalot kun tuppaa nousemaan sillon. Kyllä se näkee millon "mun eteen ei sitten tulla" asenne on mukana.

Osa näistä ottaa jopa niin kovia riskejä, että vastaan tuleva bussi, henkilöauto tai rekka ei haittaa mitään, puhumattakaan jakajakasta, suojatiestä tai muusta varmasti lunastukseen johtavasta esteestä riittävän innokkaalla vauhdilla kun ajaa. Saati muitten ihmisten hengestä.
30,40,50,60 alueilla ei ole sinäänsä toisille väliä ollaanko päiväkodin edessä vai pitkällä 60 suoralla. Toisinaan ohitukset on alotettu jo niin kaukaa; että ehdit siinä vaiheessa saada bussin kaistalle täysin suoraksi, vilkun pois päältä kun vasta ollaan vierellä. Puhumattakaan esim. Järvenperän suunnalla olevan päiväkodin kohdalla 30 rajotuksesta; jossa on ladattu tällä tavalla ohi noin 60kmh+ nopeuksilla.
Eihän noissa mitään voita, suurin osa ohittajista kääntyy seuraavasta vasemmalle tai oikealle, viimistään menevät Koulun pihaan 500m päässä. No onhan siinä kuitenkin 10 sekunttia......voitettua aikaa.

Ne kaikista parhaat kuljettajat, teiden kuninkaat, kaikkitietävät menevät ohi tuplakeltasilla torven ollessa syvällä ratin uumenissa, että varmasti kuuluu naapuriin asti. Viimeeksi näin kävi 50 alueella Riipiläntiellä, kun Mersun kuljettajalle ei asia sopinut. Koukkasi sitten suoraan eteen vilkutta ja ajeli sitten sen reilu 50kmh siinä edessä.
Varsin mielenkiintoisia tulkintoja liikennesäännöistä.

Ja samaa mieltä muuten olen tästä ohittamisesta. MIksi pitää tulla samantien keulaa viistäen eteen?
Miksei voi tyhjää baanaa ollessa 20km edessä; ajaa vaikka 50-100m kaulan ja sitten vaihtaa sen kaista ilman, että toisella palaa hermot lasin likaantumisen suhteen?
No, sitähän tuo on. Kun ei tarvitse välittää kun oma lasi ei liikaannu. Eikä ottaa muita huomioon. Mutta annas olla kun omalle kohdalle osuu samanlainen tilanne.... :roll:
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Muutaman kerran saanut itse tosi vihasia ilmeitä, valojenvilkutusta, tööttäilyä ymv. mukavaa, kun väistänyt pysäkiltä lähtevää bussia. Tieliikennelakihan on äärimmäisen yksoikonen tuon suhteen. "60kmh tai alle oleva alue; bussilla etuajo-oikeus pysäkiltä poistuttaessa. PISTE". Ei ole siis mitään tulkinnanvaraa tuossa - tietysti tossakin pätee sitten se, että bussikuski voipi päästää sen kolmen-neljän auton letkan ohi ja mennä perästä sitten hyvällä tilalla, kun todnäk kuitenkin seuraavalle pysäkille joutuu pysähtymään. Usein noissa bussin pysäkiltäpäästö-tilanteissa tehnyt mieli käydä tempasemassa takanolevaa torviääliötä pariinkin otteeseen, vaikka väkivaltaa en kannata... Rajansa kaikella :bad-words:

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja mattijus »

S_A kirjoitti: Koitan aina selkeästi ilmottaa aikeeni, ovia kiinni laitettaessa nostan jalan jarrulta (autoissa, joissa on pysäkkijarru, jarruvalojen sammuminen pitäisi kertoa jo jotain?), vilkku vasemmalle ovien ollessa hetken päästä kiinni. Vilkku ehtii syttyä noin 3-6 kertaa kun ovet ovat kiinni, pysäkkijarru irrottaa ja auto lähtee liikkeelle. Vielä jos on viitseliäisyyttä, sormella voi vilkunpalautuksen ehkäistä pitämällä kevyesti sen päällä niin kauan kun auto on suorassa. Tällöin 8700 mallin Volvoissa vilkku on tikittänyt keskimmäärin 12-15 kertaa (olen laskenut). Silti, kaikesta huolimatta näinkin selkeästi toimien, asia tulee monelle kuin kuu taivaalta.
En minä maallikkona tiedä, mikä on pysäkkijarru :lol:
Mutta joo, itselläni ei ole pahaa sanottavaa dösäkuskeista. Hyvin ennättää jättämään tilaa ja ehkä jopa isommalla tiellä (esim. Kehä I ja Hämeenlinnaväylä) väläyttelemään valoja (välimatkan päästä, toivottavasti tätä ei kukaan tulkitse väärin, vaikka pnv:llä ajan), että dösäkuskin aikeet on huomattu.

EDIT: Hienointahan on, kuten tästäkin topicista voi päätellä, että kaikki ajaa ennakoiden, käyttää vilkkua ja huomioi muut tielläliikkujat. Silti liikenne on täyttä perseilyä :lol:
VMP

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Pysäkkijarru varmaan pitää pysäkkiä paikallaan, siltä varalta että jonkun kyytiinpyrkivän polvet lyövät setsuuria ja bussi tuntuisi liikkuvan paikallaan. :lol:

Minua taas vistottaa ne dösakuskit, jotka eivät liikuta dösaa, vaikka vilkuttavat vasemmalle JA annan tilaa.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tazio »

S_A kirjoitti:Joo en millään itsekään haluaisi yleistää noita tiettyjen merkkien touhuja, mutta kun noita tarpeeksi näkee; niin ei kyllä sinäänsä yllätä yhtään, jos Audista ei vilkkuja löydy tai muuten vaan on ajotyyli "haistakaa muut v" tasoa,
Joo, Ray Wylie Hubbardia mukaillen joidenkin asenne on kyllä mallia 'Screw Sie, Wir kommen nach Ingolstadt'
Ja kuten yleensä käännöksessä on vaarana, tälläkin kertaa matkalla alkuperäisestä kielestä germaniaksi hävisi alkuperäisen ironia... :=(


-Tazio

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Pysäkkijarru joo, se on siis sellanen, joka ovien avautuessa menee päälle. Uusimmissa autoissa sähköinen. Eli vaikka kaasua painat, moottori ei ota kierroksia. Kun ovet menee kiinni, ja näpäyttää kaasua; jarru irrottaa ja auto lähtee liikkeelle.
Eli näillä autoilla, joissa tämä on; kaikki uudet HSL seudun bussit; sieltä ei voi lähteä ovet auki lentäen. Ja juuri tämä antaa turvaa myös linja-autonkuljettajalle, koska ovien mennessä kiinni voi jarrun nostaa, vilkun laittaa päälle ja kun liikkelle sitten lähdetään; vilkku on palananut jo riittävän kauan sen havaitsemiseen vähän kauempaakin.
Kyllähän uusien 8700 Volvojen vilkut näkyy Hämeenlinnantiellä pimeellä parisen kilsaa, joten ei siitä voi alkaa syitä selittämään, ettei sitä nähnyt.

Ivecoissa toi vilkku onkin sitten varsin mielenkiintoinen, hiiii....daaas.....hii..daas.... eli vähän ihmetyttää lakikin tässä kohtaa. Yleensä vilkku kun on tik tak tik tak tik tak, Ivecoissa se on tik........tak............tik........tak...., joka ei ainakaan paranna ihmisten huomioita. :?

Kyllä itse koitan aina kiiittää, jos vain suinkin mahdollista kun tilaa HÄmeenlinnanväylällä tai Vihdintiellä saa. Jos takana valoja vilautetaan, niin kiitollisia me ainakin siitä olemme. Tosin kerran yks paketti auto vilkutti Niipperissä valoja kun olin lähtemässä. Yhtälössä mättäsi se, että herra tuli miljoonaa. Eli ne valot merkkasivat hänen käsityksensä mukaan sitä, että "pois alta minä tulen nyt..." :roll:

Päällehän sieltä ei saa lähteä; alle siis. Varovaisuutta noudattaen me sieltä pysäkeiltä joudutaan liikenteeseen takasin tulemaan. Mutta takana tulevalla on velvollisuus väistää, mikäli hän on riittävän kaukana. Eli jos vierellä on auto, ja osun siihen sitten lähtiessäni; mun syy. Tai jos keula osuu, mun syy. Mutta jos takana tuleva osuu takarenkaan kulmille; sitten se alkaakin olemaan jo mielenkiintoista, kumman syy se on. Varmasti kumpikin sakot siinä saa, mutta kumpi on syyllinen; on sitten tilanteesta kiinni.

Eräällä foorumilla kirosivat sitä, kun bussi lähtee pysäkiltä niin että edessä ollut auto väisti hieman ja takana tullut (kirjoittaja) joutui väistämään ihan reippaasti. No joo, linja-autonkuljettaja laskee, että "tohon väliin", ennakoi jo valmiiksi pysäkin antaman kiihdytysmahdollisuuden ja kun ensimmäinen auto on ohi, oletus on että takana tuleva tajuaa. Ja jos ei tajua, niin sitten on tämä soppa valmis.

Tosin on tuola niitäkin; jotka liimautuvat edessä olevan takapuskuriin kiinni ja kun sieltä koitat sitten sovinnolla lähteä; ei voi lähteä koska nuo pari autoa ovat niin kiinni toisissaan, ettei siitä tule mitään.
Nää puskuri-heikit ei varmaan kyllä mieti sitä, että jos edellä oleva päättääkin väistää ja jarruttaa reippaasti, niin mitä sitten käy... :mrgreen:

Mutta liikenne on tätä, tilanteita on just niin paljon kun on ihmisiä ja sittenkin niitä tilanteita on vielä miljoona lisää.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
ärrä
Viestit: 751
Liittynyt: 08 Huhti 2003, 07:57
Car(s): Alfa Romeo 2.4 JTDm Sportwagon Q-tronic
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja ärrä »

Tänään näin liikenteessä kyllä yhden omituisimmista ajotavoista.

Uusi farkku-Golf bongasi autoja ja ajoi aivan puskuriin kiinni. Sitten se ohitti ja veti jarrut pohjaan, ja jätti sadan metrin raon edellä olevaan. Sitten se ajoi hiljaa, etsi uuden uhrin kiihdyttäen minkä golhvi nyt kiihtyy.

Meikäläisen eteenkin se tuli motarilla ja yhtä äkkiä se jarrutti. Kun se jäi ajamaan 70 km/h, menin ohi ja palasin oikealle kaistalle ajamaan 100 km/h. Sattui bemari ohittamaan meikän ja Golf päätti hyökätä sen kimppuun ohittaen mut oikean kautta (kohdassa tuli kolme kaistaa) ja yritti estää bemaria palaamasta keskikaistalle. Sitten se ajoi taas 70:ntä ja mä ohitin sen.

Alkoi kaupunkiosuus, jossa se jatkoi edelleen samaa, kunnes kääntyi Sturenkadulta Hakaniemen suuntaan. Hurjien kiihdyttelyjen, jarruttelujen ja kaistanvaihtojen vaikutuksesta huolimatta etenemisnopeus oli samaa kuin muilla, eli 10 km sain tätä ihmetellä.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Uskomatonta touhua, joillekki tuo liikenne on leikki/pelikenttä. Hakemalla hakevat provoosiota ja sitten kun sen saavat, tekevät kaikki mahdolliset temput ärsyttääkseen toista lisää.
Ei muuta ku rekkari ylös ja poliisille soitto, mahdollinen kännikuljettaja. Niin saattavat aika nopeestikin pistää toimeksi.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tässä on nyt saanut hetken aikaa kerätä vit**sta autoilijoista, jotka eivät jumalauta pysy mutkaisella kantatiellä (tai mikä lienee kolminumeroinen) omalla kaistallaan. Tapauksia useita, kun ko. tie osuu työmatkalleni, mutta eilen joku octavia veti ehdottomat pohjat. Olin omalla kaistallani, oikealle kääntyvässä mutkassa kokolailla kaistani sisäreunassa, niin eikö perkele meinaa skooda viedä peilin mennessään. Varmaan se kuuluisa sunnuntaihesari olisi peilien väliin sopinut, eikä ollut itsellä tilaa senttiäkään vetää sivumpaan. Tilanteen ei olisi pitänyt tulla skodakuskille edes yllätyksenä, sillä edelläni parinkymmenen metrin päässä samaa mutkaa ajoi kaksi autoa, joita meni melko liki myös. Luulisi tuollaisessa tilanteessa tajuavan hieman korjata oman kaistansa puolelle, ylipäätään siellä pitäisi pysyä alusta asti. SAATANA!
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Ei sitä pysytä kaupungissakaan. Viimeksi eilen oli pakko väistää, kun yksi piti yllä kaarrenopeuttaan leikkaamalla kaistaa, jolla olin menossa. Myöhemmin eilen yksi ympyrääntulija jätti hidastamatta maasturillaan, jotta ehti eteeni, mutta moinen vaati korokkeen yli ajamista.

Ostakoot autot, joilla ei tarvitse leikata, tai ajakoot hiljempaa. Kaikki muut kun eivät kuitenkaan väistä tai huomaa väistää.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Alfissimo kirjoitti:Tässä on nyt saanut hetken aikaa kerätä vit**sta autoilijoista, jotka eivät jumalauta pysy mutkaisella kantatiellä (tai mikä lienee kolminumeroinen) omalla kaistallaan. Tapauksia useita, kun ko. tie osuu työmatkalleni, mutta eilen joku octavia veti ehdottomat pohjat. Olin omalla kaistallani, oikealle kääntyvässä mutkassa kokolailla kaistani sisäreunassa, niin eikö perkele meinaa skooda viedä peilin mennessään. Varmaan se kuuluisa sunnuntaihesari olisi peilien väliin sopinut, eikä ollut itsellä tilaa senttiäkään vetää sivumpaan. Tilanteen ei olisi pitänyt tulla skodakuskille edes yllätyksenä, sillä edelläni parinkymmenen metrin päässä samaa mutkaa ajoi kaksi autoa, joita meni melko liki myös. Luulisi tuollaisessa tilanteessa tajuavan hieman korjata oman kaistansa puolelle, ylipäätään siellä pitäisi pysyä alusta asti. SAATANA!
Joo siinä on huumori vähissä. Se on kyllä ihan uskomatonta toisilla tuo muun liikenteen huomioon ottaminen.
Esim. Mannerheimintiellä; loivat mutkat pitää leikata naapurin puolelle katsomatta sen enempää oliskohan vieressä kenties joku. Ja puhumattakaan siitä, kun sporapysäkin kaide tulee, aika useasti siirtävät ajolinjansa keskiviivalle. Ja siinäkään ei naurata vieressä ajaa.
Ilmeisesti se kaide on joskus hypännyt metrin oikealle yllättäen kun sitä pelätään niin paljon. Sama koskee sporia, nekin vissiin pomppivat sivuttain toisinaan, ainakin siltä näyttää miten ihmiset autoillaan niitten vierellä ajaa.

Sillon kun Kehä 3:lla ja Hämeenlinnantiellä oli ne tietyöshikaanit, voi elämä mitä ajamista siinä näki. IHan selkeesti suurimmalle osalle autoilijoista ei yhtenäinen valkoinen viiva sano yhtään mitään. Pahimmat veti suoraan läpi niistä; oli ruuhka aika tai ei.
Osa soitti torvea kun "et antanutkaan" viereiselle autolle mahdollisuutta poiketa toisen kaistalla. Loppu vissiin tila kesken niiltäkin vasemmalla. Hauskaa kun omalla autolla jokaisen tehdyn shikaanin pystyi ajamaan 50kmh nopeutta läpi metrin erolla siihen viivaan. Jopa 2 akselisella linja-autolla ne pystyi ajamaan niin, ettei takapyörä edes koskenut siihen valkoseen viivaan.
Silti jopa Nissan Mircrat eivät siihen kyenneet.
Herää kysymyksiä, väistämättä:
- Onko liikennesäännöistä tietämys niin hataralla pohjalla?
- Eikö tunneta oman ajoneuvon mittoja, ulottuvuuksia?
- Vai eikö vaan yksinkertaisesti välitetä, "ei se niin tarkkaa ole?"

Mutta juuri tällästen ihmisten ajatusmaailman, taitojen ja oletuksien kanssa tuola joutuu elämään. Velvollisuuksia ei ole viereisen kaistan autoa sen enempää väistellä, mutta on vähän pakko, ettei koko stadin liikenne ole jumissa yhden idiootin takia. Etenkin linja-autolla, jonka keulaa pitää kierrättää akselivälin takia pidemmälle mutkassa kuin mutkassa; on pakko huomioida se, ettei normaali ESP:llä varustettu auto kuivallakaan kelillä pysy omalla kaistallaan loivimmissakaan mutkassa. Se on vaan pakko ennakoida.

Ja nyt kun on lumet tullu tänne PK-seudullekin. Lahnuksentieltä tuli sellasia kokemuksia, että nopeutta ei voi tiputtaa; mutta vastaantulevalle kaistalle voi leikata kun keli pahenee. Näki sinne ennalta tai ei. Sekin on ihan mielenkiintonen ajatusmaailma.
Mutta sen siinä näkee; kun ei ole ennenkään tarvinnut miettiä, kaikesta on selvinnyt tuurilla ja onnella; niin kaikkeahan voi tehdä tietenkin. Mutta huonosti jos käy, tulee oja tutuksi ja jos vielä huonommin käy; päätyy Moottorilehden palstalle "tutkijalautakunta tutkii jokaisen kuolon kolarin."
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Olin äsken Porkkalankadun valoissa ja siinä oli aikaa seurata Länsiväylän alkuun kaartavien ajolinjoja. Vain yksi reilusta 20:stä piti kaistansa, metallinhohtoharmaa-159. Paikka on siis se, jossa henkilöauto murskaantui, kun puoliperävaunu ajoi liian lujaa jokunen vuosi sitten kaataen lastinsa vasemmanpuoleiselle kaistalle.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja legza »

Hepa kirjoitti:^Se on kyllä kumma kun joillekin tulee kaikki asiat yllätyksenä. Esim. juurise, että linja-auto lähtee pysäkiltä.

Itse täytyy avautua tuosta ohittamisesta. Jos ohittaa ja on tyhjää kaistaa kosolti edessä, niin miksi pitää leikata metrin päästä ohitettavan keulasta ja heittää kaikki paskat siihen lasiin? Ei mene jakeluun.
Ei välttämättä aiheeseen liity, mutta esim. jos on ohittamassa autoa, jonka nopeus seilaa n.20km/h riippuen onko ylä- vai alamäki. Yleensä ylämäessä edellä oleva auto siis hidastuu, jolloin autoa ei voi ohittaa, koska ei tiedä mitä mäen päältä tulee vastaan. Kun lähtee ohittamaan nyppylän jälkeen, se kiihdyttää mahdollisesti samaa vauhtia kuin sinäkin, jolloin ohitus saattaa mennä tiukalle. Tuossa tilanteessa ei moni korttia tuon takia riskeeraa... eri asia sitten ne ketkä yrittää estää ohitusta, siinä saattaa tajuta että oli oma moka.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Eikös Suomen tieliikennelaki velvoita päästämään suojatielle tulossa olevan henkilön kulkemaan vapaasti tien yli? Ei ilmeisesti koske helsinkiläisiä. Espalla ajoin oikean puoleista kaistaa hyvän matkan päässä edellä menevistäni ja suojatien molemmilla puolilla ihmisiä odottamassa yli pääsyä. Tapoihini kuuluu tällaisessa tilanteessa hidastaa/pysähtyä ja päästää yli, kadun päässä odottaviin valoihin ehtii kyllä. Auton mitan verran takanani viereistä kaistaa ajava huomasi aikeeni ja kiihdytti nastat raapien, ettei joudu pysähtymään. Tämän takana tullut auto kyllä sitten pysähtyi viereeni, mutta nastat savuten liikkeelle, kun oli ihmiset yli.

Aivan uskomaton asenne :evil:, ei ole ihme, että tapahtuu bongausketjussa epäilemiäni yliajoja. Jalankulkija on helsingissä yhtäkuin lainsuojaton vailla mitään oikeuksia. Ei mene minun jakeluun tuommoinen.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

^ Valitettavasti myös Tampereella täysin normaalia toimintaa.....Syy siihen miksen "uskalla" pysähtyä suojatien eteen.....entäs jossei se viereistä kaistaa ajava idiootti jarrutakaan ja se pieni ihminen luulee että........... :silent: .........
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Juu en minäkään mitään äkkipysähdystä tuossa tehnyt, vaan rauhallinen selkeä hidastaminen hyvissä ajoin. Kyllä tuota Lahdessakin tapahtuu ja todella varovasti tuon teen itsekin kaksikaistaisella pätkällä. Tuossa Espalla vauhtia ei edes ollut kun parikymppiä ja silti kyttäsin peilistä, voinko itse pysähtyä. On se järjetöntä, kun pitää muiden autojen tekemisiä kytätä, jotta itse voisi noudattaa lakia sekä osoittaa jonkinasteista kohteliaisuutta muita kulkijoita kohtaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

^ Sanopa muuta......
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
evilpet
Viestit: 705
Liittynyt: 25 Joulu 2008, 18:33
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja evilpet »

Ei meikäläinen täällä helsingissä autoillessa kyllä ikinä jätä pysähtymättä suojatielle muiden autoilijoiden vuoksi. Joku vastuu se on jalankulkijallakin, ja jos kaikki ajattelevat että en pysähdy kun muut ajaa päälle niin eihän tuolla ikinä pääsisi tien yli kävellen.

Vastaa Viestiin