Joo jos asenteet on tossa Perttulankin tapauksessa tollaset, että "millään ei ole väliä kun kiinni ei jää", niin toi on se lopputulos sitten. Sokkona ja tuurilla mennään.
Linja-autonkuljettajan työssä tätä näkee ihan joka ikinen päivä. Näitä "asenne virheellisiä" kuljettajia ei liiemmin vastaan tulevat rekatkaan hetkauta, saati liikennejakaja suojateiden kanssa.
Lähinnä nää tälläset "tuplakeltasilla ohi hinnalla millä hyvänsä" tilanteet on usein miten pysäkiltä lähtiessä tapahtuvia juttuja.
Jostain syystä Vihdintie Kalajärveltä Helsingin suuntaan (60 rajotus) näkee aika uskomattomia ohituksia toisinaan.
Olet jo pysäkistä sen 40-50m kiihdyttänyt, kun vielä ollaan vierestä ohi tulossa.
Se kyllä pistää hiljaseksi, etenkin sen jälkeen, JOS erehdyt torvea painamaan. Sillon sitä sitten sataa, käsimerkkejä, jarruvalojen vilkutuksia sun muuta. Kaikista parasta tästä tekee se, että se on hyvä huutaa veetä sielä autossaan kun on alunperinkin itse väärässä.
Mutta tosiaan; paljon vakavempaa tästä tuleekin tosiaan sillon, mitä esim. Perttulassa tapahtui, kun jono menee sen 60kmh eikä ole kiihdyttävää linja-autoa, jota ohitetaan. Sillon on ihan tosissaan tilanne punasella, monen muunkin kohdalla kuin pelkästään kamikatse-ohittajalla.
Se on aika uskomatonta, millasia riskejä muutamien sekunttien takia otetaan. Tuola Perttulassakin, oletetaan, että lataa ohi sellasesta n.65kmh kulkevasta autosta ja jatkaa lievää ylinopeutta noin 70kmh Klaukkalan keskustaan asti; usein tämä ohittaja on sielä ekoissa valoissa odottamassa kun hiljentelet sinne. Ajan tätä 132:sta aika paljon ja enemmän kuin muutaman kerran on tilanne ollut tuo. Eli aikavoittoa tulee sellanen 20 sekunttia, jos käy tuuri niin samoissa valoissa kohdataan. Kannattaa vissiin sitten kuitenkin, punasiin kun on aina kiire?
Tänään muuten pisti silmään aamuruuhkassa. 3km matka;; 7 umpihuuruista tuulilasia tuli vastaan. Osassa istui muksut kyydissä. Tämäkin pistää miettimään näitä riskejä. Ei se mitään jos tällänen oman autonsa teloo, mutta teloppa jalankulkija, ja selitä poliisille, että vasta-auringon takia en nähnyt eteen kun lasi oli huurussa.......
No ehkä nää, jotka tykkää ajaa näin, ettei nää mitään; oppii kerrasta sitten.
Itse opin tämän asian yhdestä virheestä, jota en toista enää koskaan. Jälkikäteen ajateltuna olisi pitänyt pistää peli poikki paljon aikaisemmin, mutta tällä kertaa selvisin säikähdyksellä, ettei mitään sattunut.
Muutenkin eilisessä kelissä pisti silmään tosiaan se asia, että kovin moni ei ole oikeasti viettänyt paria tuntia ojassa. Kerta opettaa kummasti välttämään niitä hetkiä.
Mutta miksi aina niiistä muutamista tietyistä automerkeistä näytetään ylivoimaisesti eniten keskisormia?
