Alfan haku Saksasta - eräs tarina
Valvoja: Moderators
Alfan haku Saksasta - eräs tarina
Eli tässä pieni selostus kaikille auton maahantuonnista kiinnostuneille...
Pohjaksi mainittakoon että en itse tavoitellut maahantuonnilla niinkään suurta säästöä auton hinnassa vaan minua kiinnosti lomailla avoautolla Tanskassa ja katsoa miten tuontiprojekti oikeasti toimii kaikkine kujeineen.
Pohjatyönä kartoitin alueelta löytyvät 96-00 vuosimallin Spiderit ja GTV:t joita olikin melkoinen määrä. Tuttavani kävi tsekkaamassa muutamia ja pääsääntöisesti ne olivat ruokottomassa kunnossa.
Lennettyäni paikan päälle, minulla oli valittuna muutama potentiaalinen vaihtoehto jotka olivat:
1. Yksityisen myyjän 97 Spider 2.0 TS : lähemmässä tarkastelussa kone oli remontoitu ja syytä ei tiedetty. Nakapenkit oli paikattu teipillä ja lisäksi pakoputki oli rikki. Autosta ei ollut selvää historiaa ja mittarikin näytti 140.000 km. -EI KIITOS
2. Turkkilaisen 'autokaupan' 97 GTV 3.0 V6 : selvästi kolaroitu, nokkapelti erisävytinen kuin muu auto. Penkit ruokottomassa kunnossa. Ei startannut aluksi ja parin minuutin turkinkielisen kirouksen jälkeen kone rätisi ja paukkui. Ei huoltokirjaa eikä tarkkaa historiaa. Mittarissa reilut 100.000 mutta jo ratista ja penkeistä näki jotain muuta. -EI KIITOS
3. Merkkiliikkeen 96 Spider 2.0 TS : tämän nähdessäni olin myyty. Takuukilsat 55.000, huollot kondiksessa ja täydellinen omistajahistoria kolmen aiemman omistajan osoitteineen, lisäksi autossa olisi ollut 1 vuoden takuu jos autoa ei viedä maasta. Ei naarmun naarmua, ei ruostetahraakaan edes pakoputkessa. Nahat priimakunnossa, samoin rätti. Koekäytössä kone kehräsi kuin kissa. - TÄMÄN HALUAN !
Tämä Spider oli hieman hintavampi mutta köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja arvaamatonta
------------------------------------
Kaupanteon ja byrokratian (vakuutukset, katsastus, siirtokilvet jne) jälkeen yksi vika ilmaantui - ajaessa akun merkkivalo syttyi vaikka autoon vaihdettiin uusi akku. Merkkiliikkeessä auto ajettiin piuhoihin kiinni ja laturin diodi (mikähän sekin on, en tiedä koneista mitään) piti vaihtaa ja hintaa tuli 20 euroa. Sen jälkeen kaikki oli OK.
------------------------------------
Autonhakureissu ei kyllä ole halpaa hommaa itsessään. Itse auton kauppahinnan lisäksi sain menemään rahaa seuraavasti:
Lento 130 €
Hotelli 2 yötä 150 €
Ruoka/muut 100 €
Siirtokilvet/vakuutus 105 €
Rekisteröinti 48 €
ECE todistus 50 €
.
.
.
Lisäksi Bensaa 100 €
Lautta Tanskaan 40 €
Siltamaksu Ruotsiin 28 €
Yöpyminen Ruotsissa 80 €
Laiva Turkuun 105 €
Kilvet 14 €
Eli hakureissuun voi varata hyvinkin 1.000 € ja jos teillä ei ole tuttuja niin joudutte vuokraamaan vielä auton päästäksenne autokaupoille.
Torstaina jätän tulliin autoverolaput ja katsotaan paljonko kokonaishinnaksi tulee - arvioisin n. 1.500 € vähemmän kuin vastaavalle suomiautolle kun lasketaan myös hakukustannukset.
Mutta kyllä oln ollut vaivan arvoista - ensimmäinen avoautoni ja ensimäinen Alfa - olen taivaissa !!
Pohjaksi mainittakoon että en itse tavoitellut maahantuonnilla niinkään suurta säästöä auton hinnassa vaan minua kiinnosti lomailla avoautolla Tanskassa ja katsoa miten tuontiprojekti oikeasti toimii kaikkine kujeineen.
Pohjatyönä kartoitin alueelta löytyvät 96-00 vuosimallin Spiderit ja GTV:t joita olikin melkoinen määrä. Tuttavani kävi tsekkaamassa muutamia ja pääsääntöisesti ne olivat ruokottomassa kunnossa.
Lennettyäni paikan päälle, minulla oli valittuna muutama potentiaalinen vaihtoehto jotka olivat:
1. Yksityisen myyjän 97 Spider 2.0 TS : lähemmässä tarkastelussa kone oli remontoitu ja syytä ei tiedetty. Nakapenkit oli paikattu teipillä ja lisäksi pakoputki oli rikki. Autosta ei ollut selvää historiaa ja mittarikin näytti 140.000 km. -EI KIITOS
2. Turkkilaisen 'autokaupan' 97 GTV 3.0 V6 : selvästi kolaroitu, nokkapelti erisävytinen kuin muu auto. Penkit ruokottomassa kunnossa. Ei startannut aluksi ja parin minuutin turkinkielisen kirouksen jälkeen kone rätisi ja paukkui. Ei huoltokirjaa eikä tarkkaa historiaa. Mittarissa reilut 100.000 mutta jo ratista ja penkeistä näki jotain muuta. -EI KIITOS
3. Merkkiliikkeen 96 Spider 2.0 TS : tämän nähdessäni olin myyty. Takuukilsat 55.000, huollot kondiksessa ja täydellinen omistajahistoria kolmen aiemman omistajan osoitteineen, lisäksi autossa olisi ollut 1 vuoden takuu jos autoa ei viedä maasta. Ei naarmun naarmua, ei ruostetahraakaan edes pakoputkessa. Nahat priimakunnossa, samoin rätti. Koekäytössä kone kehräsi kuin kissa. - TÄMÄN HALUAN !
Tämä Spider oli hieman hintavampi mutta köyhällä ei ole varaa ostaa halpaa ja arvaamatonta
------------------------------------
Kaupanteon ja byrokratian (vakuutukset, katsastus, siirtokilvet jne) jälkeen yksi vika ilmaantui - ajaessa akun merkkivalo syttyi vaikka autoon vaihdettiin uusi akku. Merkkiliikkeessä auto ajettiin piuhoihin kiinni ja laturin diodi (mikähän sekin on, en tiedä koneista mitään) piti vaihtaa ja hintaa tuli 20 euroa. Sen jälkeen kaikki oli OK.
------------------------------------
Autonhakureissu ei kyllä ole halpaa hommaa itsessään. Itse auton kauppahinnan lisäksi sain menemään rahaa seuraavasti:
Lento 130 €
Hotelli 2 yötä 150 €
Ruoka/muut 100 €
Siirtokilvet/vakuutus 105 €
Rekisteröinti 48 €
ECE todistus 50 €
.
.
.
Lisäksi Bensaa 100 €
Lautta Tanskaan 40 €
Siltamaksu Ruotsiin 28 €
Yöpyminen Ruotsissa 80 €
Laiva Turkuun 105 €
Kilvet 14 €
Eli hakureissuun voi varata hyvinkin 1.000 € ja jos teillä ei ole tuttuja niin joudutte vuokraamaan vielä auton päästäksenne autokaupoille.
Torstaina jätän tulliin autoverolaput ja katsotaan paljonko kokonaishinnaksi tulee - arvioisin n. 1.500 € vähemmän kuin vastaavalle suomiautolle kun lasketaan myös hakukustannukset.
Mutta kyllä oln ollut vaivan arvoista - ensimmäinen avoautoni ja ensimäinen Alfa - olen taivaissa !!
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Ensinnäkin onnea uudelle autolle
Itse olen tässä muutamana päivänä miettiny kanssa hankkia auto Saksasta. Lähinnä kiinnostais vm.90-94 Lancia Thema farkku 2.5TD (ois hyvä koirataksi), ja siitä pakettiauto, kun se vielä onnistuu... tai sit Delta integrale "harrasteajeluun". Mulla ei vaan oo taitoa, aikaa eikä intoa lähteä sinne etsimään, varsinkaan noin harvinaisia.
Ja näin ollen pääsenkin kysymykseen, et onko tietoa hyvästä ja luotettavasta tuontifirmasta, ja suunnilleen tuonnin kustannukset (lienee kans n1000€)?
Itse olen tässä muutamana päivänä miettiny kanssa hankkia auto Saksasta. Lähinnä kiinnostais vm.90-94 Lancia Thema farkku 2.5TD (ois hyvä koirataksi), ja siitä pakettiauto, kun se vielä onnistuu... tai sit Delta integrale "harrasteajeluun". Mulla ei vaan oo taitoa, aikaa eikä intoa lähteä sinne etsimään, varsinkaan noin harvinaisia.
Ja näin ollen pääsenkin kysymykseen, et onko tietoa hyvästä ja luotettavasta tuontifirmasta, ja suunnilleen tuonnin kustannukset (lienee kans n1000€)?
Abarth 500 Esseesse
- MKT
- Viestit: 654
- Liittynyt: 10 Syys 2003, 18:35
- Car(s): 159 SW 2.4JTDm Q4 Ti
ex. 156/164/166 - Paikkakunta: Muurame
Hyvä ja luotettava tuontifirma - jaa-a... Ainakin juttuja huonoista ja epäluotettavista löytyy. Hyvä ja luotettava voisi olla Tiippanan Arto (kokemuksia?). Tiippanan kautta ainakin vuosi takaperin sai hankittua lähestulkoon mieleisen auton. Lisäksi siihen kuului vielä jonkinmoinen takuunpoikanenkin. Tuontikustannus oli auton hankintahinta + noin 2500 euroa(!). Tiippana käyttää paikallista agenttia joka mobile.de:n kautta käy tsekkaamassa sopivat kulkineet.m.sa kirjoitti:onko tietoa hyvästä ja luotettavasta tuontifirmasta, ja suunnilleen tuonnin kustannukset (lienee kans n1000€)?
Kaikenlaisten agenttien käytössä on se huono puoli että et pääse itse näkemään autoa vaan se on sitten "pakko" lunastaa itselle kun se suomineidon kamaralla näkee ensi kerran. Ostajan ja välittäjän näkemys täydellisestä Alfasta saattaa erota toisistaan eikä kuvat kerro autosta juuri mitään.
Itse päädyin myös hakemaan auton itse enkä muuta vaihtoehtoa Alfa-harrastajalle suosittelekaan. Netin kautta pari kuukautta hakuprojektia, kirjeenvaihtoa autoliikkeisiin ja sitä kautta lista potentiaalisista kulkupeleistä löytyi. Sitten lentokoneella Saksaan, vuokra-auto viikoksi ja kiertelemään. Kannattaa suosia Alfan kohdalla merkkiliikkeitä ja Etelä/Länsi-Saksaa (alfa-harrastajat ja parempikuntoiset autot painottuvat sinne, samoin V6-Alfat luurailevat München-Frankfurt-Reininlaakso-linjalla). Tinkivaraa on reilusti toisin kuin usein annetaan ymmärtää ja etenkin lisävarusteita ja huoltoja on helppo tinkiä kaupan päälle. Samoin kilpi- ja paperisota kannattaa tinkiä kauppahintaan mukaan - ainakin merkkiliikkeissä onnistuu. Kaupanteon jälkeen ajoin Rostockiin ja lautalla Suomeen. Kustannus suunnilleen sama kuin jos olisi ajanut Tanskan ja Ruotsin kautta. Sydäntalvella tuo ajoreitti ei edes houkutellut. Matkan kokonaiskustannus hieman reilu tonni (+auto).
Tuli muuten samalla todistettua se että Saksassa käytetään poskettomasti suolaa autobaanoilla jotta mersupemarit pysyy tiellä. Paikalliset ovat kai tottuneet suolauksen tehoon sillä kun itsellä nopeus painui lumimyrskyssä kahdeksaankymppiin niin paikalliset jatkoivat toista sataa No, olihan niitä teutoonien autoja sitten useammassakin kerroksessa ojanpohjalla....
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Jos kustannukset on tonnin luokkaa niin ei paljoa voittoa tehdä..m.sa kirjoitti:tuonnin kustannukset (lienee kans n1000€)?
Monen moista kaveria on kiinnostanut auto Saksasta, ollaan Fonzien kanssa oltu menossa jo moneen otteeseen mutta kun tullaan kalkkiviivalle niin johan alkaa nenänkaivaminen ja änkyttäminen.
- Fonzarelli
- Viestit: 76
- Liittynyt: 14 Marras 2003, 05:24
Useimmiten hieman räjähtäneennäköiset autot ovat kuitenkin osaavalle harrastajalle (pientä- ja keskisuurta laittoa) todellisia löytöjä. Yhtä kaikki, en henkilökohtaisesti viitsisi 1,5 kiloeuron säästön takia soheltaa Saksaa ympäri merkkiliikkeiden komeissa puitteissa, onhan niitä täälläkin...Spiderman kirjoitti:Merkkiliikkeessä auto ajettiin piuhoihin kiinni ja laturin diodi (mikähän sekin on, en tiedä koneista mitään)
Ymmärrän ja toisaalta en ymmärrä mielipiteitäsi. Alfan kokonaisuuden arvointiin saksassa riittää kokeneen harrastajan tuntemus ja AL:n jäsenkortti (ADACin keltaiset miehet singahtavat tilttipaikalle a.s.a.p)
Ei se auton ostaminen ole sen kummempaa kuin täällä suomiautojen kotimaassa, ainoastaan valikoima on Hieman laajempi ja kusettajia vähemmän. (pelkästään Berliinin alfakanta on suurempi kuin koko skandinaviassa). Ja hinnathan me tiedämme...?
Lintta-einari a.k.a Fonzie
- jiibee
- Viestit: 117
- Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
- Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
- Paikkakunta: Loimaa
Tässä yksi vaihtoehtoinen ostopaikka sillä tuli oltua viimeviikko Nizzassa ja löytyihän se paikallinen AR kauppiaskin. Samalla tuli katsottua vaihtoautovalikoima, tekniikasta ei sen parempaa tietoa mutta päältä kuin uusia. Tässä muutamia esimerkkejä käytetyistä, liikenteessä olikin sitten vaikka mitä merkkejä/malleja.m.sa kirjoitti:onko tietoa hyvästä ja luotettavasta tuontifirmasta, ja suunnilleen tuonnin kustannukset (lienee kans n1000€)?
Spider 2.0 L -97, aj. 14400 km, hinta 9800 eur
147 JTD -03, aj. 20300 km, hinta 17900 eur
156 V6 2,5 -99, aj. 72600 km, hinta 10000 eur
156 2,4 JTD -00, aj. 81400 km, hinta 9800 eur
156 Sele -01, aj. 19400 km, hinta 13800 eur
uusi GT, JTS hinta 30600 eur
Mieli teki lähteä ajamaan takaisin, ei olis ollut ylivoimainen matka, mutta sit olis jääny lentoliput käyttämättä. Allbumissa kuva AR-liikkeen ulkonäyttelyalueesta, ovesta ulos kadulle.
- HR
- Viestit: 783
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:32
- Car(s): 147 1.6 TS
Mondeo 2.0 TDCi - Paikkakunta: Kempele
Ottaa sydämmestä tuommoiset hinnat. Jos se vain lentolipuista oli kiinni niin olisit jäättänyt paluulipun käyttämättä. Kalliit lentoliputhan voi käyttää myöhemminkin ja eihän ne halvat ole niin kalliita etäkö kannattaa jättää Alfa ostamatta. Pitäisköhän suunnata itse lomamatka välimeren rannalle ensi kesänä jos tulisi heräteostoksia..... Eihän Nizzasta ole Kempeleeseen kuin vain 3500 kilometrin ajomatka.
"Timing cingulum off et valuulas node"
- jiibee
- Viestit: 117
- Liittynyt: 09 Loka 2003, 02:40
- Car(s): 156 JTS 2.0 -03, Sprint QV 1.5 -87, Fiat Croma ie 20 -90
- Paikkakunta: Loimaa
Kyllä se oli myös muustakin kiinni, täytyis saada entisiä hankintoja ensin maksuun. Ei se matka mikään mahdottoman pitkä olis etteikö vois ajaa kotipuoleen, sais ihailla samalla maisemia.HR kirjoitti:Ottaa sydämmestä tuommoiset hinnat. Jos se vain lentolipuista oli kiinni niin olisit jäättänyt paluulipun käyttämättä.
Nyt tuli sitten veropäätöskin, jopa 1 päivä ennen ajoluvan vanhenemista eli lähes 3kk sai ajella ilman veroja..
Lätkäisivät noin 5.500 veroja jolloin autonhaku Saksasta kuluineen tuli ehkä 1.000 - 1.500 juroa halvemmaksi kuin vastaavan hankkiminen suomesta.
Kilometrejä on kertynyt Spideriin nyt suomessa nelisen tuhatta, teetin 60.000 huollon juuri, hihnanvaihdossa huomattiin että (jakopään) hihna on ollut löysällä ja kulunut sen vuoksi pahasti.
Toistaiseksi mitään vikoja ei ole ilmennyt ja Spider on menossa talviunille viikonlopusta eteenpäin.
Pikkuisen kyllä himottaa hakea ensi kesänä 3.0 V6 ja mydä tuo 2.0 pois, katsotaan keväällä raaskinko panna myyntiin
Lätkäisivät noin 5.500 veroja jolloin autonhaku Saksasta kuluineen tuli ehkä 1.000 - 1.500 juroa halvemmaksi kuin vastaavan hankkiminen suomesta.
Kilometrejä on kertynyt Spideriin nyt suomessa nelisen tuhatta, teetin 60.000 huollon juuri, hihnanvaihdossa huomattiin että (jakopään) hihna on ollut löysällä ja kulunut sen vuoksi pahasti.
Toistaiseksi mitään vikoja ei ole ilmennyt ja Spider on menossa talviunille viikonlopusta eteenpäin.
Pikkuisen kyllä himottaa hakea ensi kesänä 3.0 V6 ja mydä tuo 2.0 pois, katsotaan keväällä raaskinko panna myyntiin
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Fiat Saksasta
Joo pojat saksaan vaan!
Itsellä jäi varsinainen hakureissu väliin pari vuotta sitten kun Delta-Auto toi itse sopivia Saksan tuliaisia (ei Alfa vaan Fiat sillä kertaa). Lennot ja lauttaliput oli jo varattu ja hakureissulle oli jo kovasti valmistauduttu. Noh, olipa vähän helpompaa kun ei itse viime kerralla tarvinnut vaivautua Saksaan saakka.
Joka tapauksessa olen ollut äärettömän tyytyväinen Saksan tuontipeliin ja seuraavakin auto tullenee samasta suunnasta. Valikoimat siellä on niin mahtavat, että eksoottisempaakin peliä haluavalle löytyy vaikka mitä. Ihan tavis-autoa en sieltä kyllä lähtisi hakemaan, niitä saa Suomestakin.
Itsellä jäi varsinainen hakureissu väliin pari vuotta sitten kun Delta-Auto toi itse sopivia Saksan tuliaisia (ei Alfa vaan Fiat sillä kertaa). Lennot ja lauttaliput oli jo varattu ja hakureissulle oli jo kovasti valmistauduttu. Noh, olipa vähän helpompaa kun ei itse viime kerralla tarvinnut vaivautua Saksaan saakka.
Joka tapauksessa olen ollut äärettömän tyytyväinen Saksan tuontipeliin ja seuraavakin auto tullenee samasta suunnasta. Valikoimat siellä on niin mahtavat, että eksoottisempaakin peliä haluavalle löytyy vaikka mitä. Ihan tavis-autoa en sieltä kyllä lähtisi hakemaan, niitä saa Suomestakin.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- tsav
- Viestit: 672
- Liittynyt: 02 Joulu 2004, 08:03
- Car(s): '58 Hermes 2000
'53 Jaguar XK120SE FHC (MR) - Paikkakunta: Vantaa
Niinpä.
Jos harrastepeli on suunnitelmissa, niin kannattaa suunnata katseet myös Hollanti - Belgia linjalle. Esim hollannista löytyy hyvä valikoima California-autoja. Itse hain oman Alfan Hollannista ja kaverille tuli juuri Musse Hollannista. Molemmat kohtuu ruosteettomia California autoja. Musse ajokuntoinen, Alfa 30-vuotta seissyt projekti.
Belgiasta ja Hollannista tulee säännölliset laivayhteydet Suomeen (muistaakseni Helsinki/Kemi/Oulu). Itse en lopulta käyttänyt laivahuolitsijaa vaan satuin saamaan auton rekassa Ouluun.
Kulupuolesta Alfan osalta, eli nämä tuli hankintahinnan päälle:
Lennot Oulu-Amsterdam-Oulu 130€
Liikkuminen ja syönti Hollannissa n.25€
Rahti suomeen 500€
tulli ja ALV 0€ (auto on ensirekisteröity ennen 1.1.1958)
Lisäinfoa kotisivulta.
Jos harrastepeli on suunnitelmissa, niin kannattaa suunnata katseet myös Hollanti - Belgia linjalle. Esim hollannista löytyy hyvä valikoima California-autoja. Itse hain oman Alfan Hollannista ja kaverille tuli juuri Musse Hollannista. Molemmat kohtuu ruosteettomia California autoja. Musse ajokuntoinen, Alfa 30-vuotta seissyt projekti.
Belgiasta ja Hollannista tulee säännölliset laivayhteydet Suomeen (muistaakseni Helsinki/Kemi/Oulu). Itse en lopulta käyttänyt laivahuolitsijaa vaan satuin saamaan auton rekassa Ouluun.
Kulupuolesta Alfan osalta, eli nämä tuli hankintahinnan päälle:
Lennot Oulu-Amsterdam-Oulu 130€
Liikkuminen ja syönti Hollannissa n.25€
Rahti suomeen 500€
tulli ja ALV 0€ (auto on ensirekisteröity ennen 1.1.1958)
Lisäinfoa kotisivulta.
Tiivistelmä allekirjoittaneen kokemuksista vuoden takaa (jälleen kerran):
Käytin agentuuria, joka arvioi minun mobilesta katsomani vaihtoehdot. Agentuuri pyytää dealer-raportit autokauppiailta, joiden on käytännössä pakko ilmoittaa, onko auto kolaroitu. Siksi muutama vaihtoehto putosi pois jo heti kättelyssä eikä niitä tarvinnut erikseen käydä paikan päällä katsomassa.
Palkkio noin 1000 eur + rahti eli kulut hiukan suuremmat kuin tässä tapauksessa.
Verot sis. alv (agentuuri tullasi) 9.700 (GTV 3.0 -02 12tkm)
vrt. 5.500 (Spider 2.0 TS -96 55tkm)
VEROISSA VOI SÄÄSTÄÄ KÄYTTÄMÄLLÄ TUONTIIN ERIKOISTUNUTTA YRITYSTÄ.
Joka tapauksessa onnittelut hienosta hankinnasta ja tarinasta. Voihan tuon auton omatoimisen haun ottaa lisäksi aina seikkailun ja loman kannalta.
Käytin agentuuria, joka arvioi minun mobilesta katsomani vaihtoehdot. Agentuuri pyytää dealer-raportit autokauppiailta, joiden on käytännössä pakko ilmoittaa, onko auto kolaroitu. Siksi muutama vaihtoehto putosi pois jo heti kättelyssä eikä niitä tarvinnut erikseen käydä paikan päällä katsomassa.
Palkkio noin 1000 eur + rahti eli kulut hiukan suuremmat kuin tässä tapauksessa.
Verot sis. alv (agentuuri tullasi) 9.700 (GTV 3.0 -02 12tkm)
vrt. 5.500 (Spider 2.0 TS -96 55tkm)
VEROISSA VOI SÄÄSTÄÄ KÄYTTÄMÄLLÄ TUONTIIN ERIKOISTUNUTTA YRITYSTÄ.
Joka tapauksessa onnittelut hienosta hankinnasta ja tarinasta. Voihan tuon auton omatoimisen haun ottaa lisäksi aina seikkailun ja loman kannalta.