Tuossa vuonna 2001, kun läksin Le Mansilla Italiaan Guzzin tehtaan 80-vuotisbileisiin, pakkasin tankkilaukkuun mukaan kardaanin ristinivelen. Lähinnä sen tehtävä oli tasapainottaa pyörää, kun sivulaukut olivat niin täynnä.
Saksassa Kasselin lähellä oli sitten treffit parin suomalaisen kanssa, tarkoitus oli ajaa Laverda-kuskin kanssa Italiaan ja toisen Le Mans -miehen piti ajella meidän kanssamme sitten siihen asti, että hän kaartaa vasemmalle Müncheniin kaverinsa luokse. Njoo, siinä sitten baanaa jäi sateella alle, kunnes erään kerran peiliin vlikaistessani huomasin, että yhtä puuttuu. Lähistöllä oli levähdyspaikka, sinne Laverdan kanssa. Tuli levähdyspaikalle polliisiauto, joka kertoi, että suomikilpistä pyörää työnnetään tuonnempana ja ei kai siltä ole bensa loppu? Soitimma kaverille, joka sanoi, että ei enää uskaltanut ajaa - kuului kardaanista pahoja ääniä ja kun takahaarukan oikealle puolelle eteen, ristinivelen kohdalle, tuli vettä, se höyrystyi heti.
Kävelin apuun ja työnsimme pyörän levähdyspaikalle, jossa tutkimme tilannetta - on se kardaanin ristinivel, vähintään. Kahdella pyörällä kolmestaan baanalle, etsimään yö- ja korjauspaikkaa. Se löytyi ja takaisin levähdyspaikalle ja puhelua ADACille. Le Mans ADACin kyydissä yöpaikkaan, jossa se nostettiin isäntäväen suosiollisella ymmärryksellä kuistin hirrestä roikkumaan - keskitalla kun oli siirretty ns. ääreen. Laverda-kuski oli mekatsu ammatiltaan, joten eihän yhden takahaarukan irrottamisessa kauaa nokka tuhise. Ristinivelen laakeri korkannut ja tappanut ristinivelen. Jolloin minä - tadaa - kaivoin tankkilaukusta ristinivelen ja sanoin, että aamulla ajan kylään laakerikauppaan ja ostan uuden laakerin, kootaan koko roska ja jatketaan matkaa.
Näin kävi. Olimme aamulla tien päällä ennen kymmentä. Kaveri osti minulle Mandellosta Agostinilta uuden ristinivelen, jonka pakkasin tankkilaukkuun painoksi. Mainittakoon vielä, että tässä tapauksessa kaveri, jonka pyörä sippasi, oli jo ajanut alunperin aikomansa Münchenin liittymän ohitse, koska sää oli huono, ja arveli ajaa meidän kanssamme hiukan pidemmälle - ja sitten tosiaan nivel laukesi.
-Topi Kuusinen