Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Valvoja: Moderators
Italia
1.8- 8.8. Romassa kolme päivää ja bussilla Firenzeen. Pisa, Gardajärvi, Venezia ja Milano. Nähty livenä mm: Colosseum, vanha Roma, Vatikaani, kalteva torni, järvi, gondolikyydistä Venicen kapeat kujat ja aukio, kymmeniä kirkkoja ja piazzoja. Toscanassa viinitilalla maistelua ja pikku napostelua. Pitsoja, parman kinkkua, mozzarellaa,rukolaa, viiniä, viiniä, viiniä mainitsinko jo viiniä. Autoja, bella donnia, nähtävyyksiä jne.
Ikaalisten matkatoimiston välittämänä. Vaimon kanssa vietimme 20v hääpäivää syötiin, juotiin ja na. . Vois ottaa vaikka uudestaan.
Ikaalisten matkatoimiston välittämänä. Vaimon kanssa vietimme 20v hääpäivää syötiin, juotiin ja na. . Vois ottaa vaikka uudestaan.
- -Tomi-
- Viestit: 1486
- Liittynyt: 11 Joulu 2004, 14:42
- Car(s): Diudi
ex. 159 SW 2.4 JTDm Qtronic -07
ex. 156 GTA Selespeed -03
ex. 156 V6 -99 - Paikkakunta: Ylöjärvi
Kysäisenpä kuitenkin vielä kerran… Kello hakee jo puolta yötä, kun saavumme Rooman, Ciampinon kentälle. Ehkä skippaamme bussi+taksi-yhdistelmän, kellon ollessa niin paljon ja menemme vaan vähemmällä vaivalla suoraan taksilla hotellille. Hotelli tarjosi kuljetuspalvelua, mikä oli hinnaltaan suolaiset 40e. Onko tämä todennäköisesti mitään muuta kuin heidän diilaamansa taksi, josta he vaan nappaavat siivun välistä. Pelkkä taksi suoraan otettuna on tuskin noin kallis. Onko siellä ihan turvallista ottaa taksi (harrastavatko kuskit pötöstelyä) ja mitä siinä tulee huomioida? Sopia hinta etukäteen, kun mittaria eivät laita kuitenkaan päälle?
- Cloverleaf
- Viestit: 978
- Liittynyt: 02 Kesä 2005, 18:02
- Car(s): Giulia JTD 2016
ex. Giulietta MA
ex. 159 JTDm
ex. 155 TS - Paikkakunta: Veikkola
Vuonna 2006 kävin Roomassa ja juurikin Ryanairilla tuonne Ciampinon kentälle. Saavuimme paikalle iltapäivällä, jolloin siitä juuri lähti bussi, mutta hintaa en muista millään. Paluupäivänä menimme taksilla aamuyöstä kentälle. Meitä oli neljä kyyditettävää ja hinnaksi per henkilö tuli muistaakseni noin 15 €. Matkaa hotellille 14 km kentältä. Lupasivat 14 euroon matkan etukäteen, mutta mittarin mukaan maksu sitten suoritettiin. Kannattaa varautua siihen, että taksikuskit kuvittelevat olevansa formulakuskeja. Toistasataa taajamassa, kun ei muuta liikennettä aamuyöllä oikein ollut. En ole koskaan pelännyt autossa niin kovaa kuin silloin.-Tomi- kirjoitti:Kysäisenpä kuitenkin vielä kerran… Kello hakee jo puolta yötä, kun saavumme Rooman, Ciampinon kentälle. Ehkä skippaamme bussi+taksi-yhdistelmän, kellon ollessa niin paljon ja menemme vaan vähemmällä vaivalla suoraan taksilla hotellille. Hotelli tarjosi kuljetuspalvelua, mikä oli hinnaltaan suolaiset 40e. Onko tämä todennäköisesti mitään muuta kuin heidän diilaamansa taksi, josta he vaan nappaavat siivun välistä. Pelkkä taksi suoraan otettuna on tuskin noin kallis. Onko siellä ihan turvallista ottaa taksi (harrastavatko kuskit pötöstelyä) ja mitä siinä tulee huomioida? Sopia hinta etukäteen, kun mittaria eivät laita kuitenkaan päälle?
Pari vuotta sitten, Rooman reissulla, Ciampinon kentältä maksoi Roomaan kaikki taksit 40€.
Tarvitsin sitten kyydin Roomasta kentälle. Hyppäsin kaupungin etelälaidalla, lentokentälle vievän tien varrella taksin kyytiin, jolloin taksikuski ilmoitti, että hinta on "kiinteä" 40€. Minähän vedin (ohuen lompakon kannustamana) herneet nenään ja ilmoitin jääväni taksista pois juuri tässä ja nyt! No pienet tupo-neuvottelut johtivat siihen, että maksoin lopulta kuskille 30€ sillä ehdolla, että en mainosta asiaa. (Katson kuitenkin sopimuksen voimassolon jo päättyneeksi.) Kentältä pääsi bussilla muutamalla eurolla lähimmälle metroasemalle.
Saman hotellin jenkkiystävämme kiroilivat meille myös taksimatkan hintaa, 40e!
Mutta, jos tulee yöllä eka kertaa kaupunkiin, niin taksi ja 40€ voi olla ihan ok. Summan voi sitten seuraavina päivinä "säästää" jostain muusta....
Tarvitsin sitten kyydin Roomasta kentälle. Hyppäsin kaupungin etelälaidalla, lentokentälle vievän tien varrella taksin kyytiin, jolloin taksikuski ilmoitti, että hinta on "kiinteä" 40€. Minähän vedin (ohuen lompakon kannustamana) herneet nenään ja ilmoitin jääväni taksista pois juuri tässä ja nyt! No pienet tupo-neuvottelut johtivat siihen, että maksoin lopulta kuskille 30€ sillä ehdolla, että en mainosta asiaa. (Katson kuitenkin sopimuksen voimassolon jo päättyneeksi.) Kentältä pääsi bussilla muutamalla eurolla lähimmälle metroasemalle.
Saman hotellin jenkkiystävämme kiroilivat meille myös taksimatkan hintaa, 40e!
Mutta, jos tulee yöllä eka kertaa kaupunkiin, niin taksi ja 40€ voi olla ihan ok. Summan voi sitten seuraavina päivinä "säästää" jostain muusta....
...car race ends with a victory, thanks to Lambert's somewhat involuntary courage and cunning...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
- Ipi76
- Viestit: 815
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 00:37
- Car(s): GT 3.2 V6 2005, 156 SW 2.4 JTD 2005 ex.Alfa Giulietta 1.4 MA 2014 Alfa Giulietta TCT JTDm 2016, Alfa Giulietta 1.4 MA 2013, 156 SW 2.5 V6 2005, Alfa Mito QV 2010/2012, 156TS 2000, 164TS 94.
- Paikkakunta: Kyröskoski
Suattaapi ooppelikuskia hiukan kyrsiä
(huomaa Ferrarin takapuskurissa osuma)
(huomaa Ferrarin takapuskurissa osuma)
- Liitteet
-
- Alassio Italia 2011 (800x600).jpg
- Parkkeerausta Italian malliin
- (338.47 KiB) Tiedosto ladattu 7772 kertaa
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Villa Rosa Trasteveren reunamilla tulee olemaan kotimme tammikuun puolivälissä. Sijainti ei kovin keskeinen, mutta ratikka kulkee riittävän läheltä.Vittorio Jano kirjoitti:Osaako kukaan suositella siistiä **/*** hotellia kohtuullisen läheltä "keskustaa". Plussaa isoista huoneista (3/4h), 24h vastaanotosta, aamiaisesta, siisteydestä, halvasta hinnasta.
Roomasta siis kyse ja tarve majoittaa noin 30 pax.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Ensi viikon ma-pe sitten Roomassa. On sinne vaan aina yhtä mukava lähteä. Vaikka nyt duuninkin merkeissä.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Kirjaillaanpas tähän kun on ainakin melko lähellä aihetta. Eli on tarkoitus olla kesäkuun ensimmäinen vklp bolognan ja modenan alueella, ja nimenomaan noita autopaikkoja käydä kurkkailemassa, kun siinä niitä jonkin verran on. Vklp ei ole pitkä niin aivan jokapaikkaa ei liene syytä lähteä kurkkimaan, mutta jotain kuitenkin. Onkos kellään antaa vinkkejä, "must see" ja "ei niin väliä vaikka ei näekkään" paikoista?
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Olikos myös Paganin tehdas Modenan suunnalla?
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Taitaapa muuten Paganikin olla siellä tosiaan. Täytyy nyt tosiaan kattoa, että mihin, kun joku on kuulemma sillä seudulla järisyttänyt maata.
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Muutenkaan noista aina tiedä.... melkein mikä tahansa italialainen museo voi olla vaikka 5-10 vuotta "tilapäisesti suljettu"
Ferrari ja Maranello on italialaisittain nro uno. Jos ei siellä nyt satu olemaan joku F1 teemanäyttely, niin kyllä siellä on aika hyvin kaikkea muutakin autokantaa. Silloin kun olen käynyt siellä, näyttelyssa oli muistaakseni teemana 50-l Fefet ja sitten jossakin paikassa taisi olla kuuluisuuksein omistamia autoja.
Veronan suunnalla Villafrancassa (olisiko jotain 80 km Modenasta) on mielestäni aika iso (yleis)automuseo, jossa on monia harvinaisuuksia, myös ei-italialaisia. Lisäksi kaksipyöräisiä, moottorilla ja ilman ja olikos yhdessä kerroksessa kameroita...
Bresciassa on (ehkä liian kaukana) Mille Miglia -museo. Se oli kyllä ihan hienosti tehty näyttely, mutta nimensä mukaisesti vain tiukasti yhteen asiaan keskittyvä, tuosta kilpailusta kiinnostuneelle must.
Ferrari ja Maranello on italialaisittain nro uno. Jos ei siellä nyt satu olemaan joku F1 teemanäyttely, niin kyllä siellä on aika hyvin kaikkea muutakin autokantaa. Silloin kun olen käynyt siellä, näyttelyssa oli muistaakseni teemana 50-l Fefet ja sitten jossakin paikassa taisi olla kuuluisuuksein omistamia autoja.
Veronan suunnalla Villafrancassa (olisiko jotain 80 km Modenasta) on mielestäni aika iso (yleis)automuseo, jossa on monia harvinaisuuksia, myös ei-italialaisia. Lisäksi kaksipyöräisiä, moottorilla ja ilman ja olikos yhdessä kerroksessa kameroita...
Bresciassa on (ehkä liian kaukana) Mille Miglia -museo. Se oli kyllä ihan hienosti tehty näyttely, mutta nimensä mukaisesti vain tiukasti yhteen asiaan keskittyvä, tuosta kilpailusta kiinnostuneelle must.
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Mille Miglia -museo taisi olla maanantaisin suljettu. (kannattaa varmistaa asia etukäteen, jos sinne aikoo mennä maanantaina)
VMP
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
ja MASERATI -museo löytyy myös Modenasta
Museo Auto E Moto D'epoca Maserati is located Strada Corletto Sud, 320 in Modena (41100) in the region of Emilia Romagna (Italia). This place is listed in the Museo category of the Geodruid Modena 2012 guide.
Sinne pitää sopia varaus puhelimitse (tai varmaan sähköpostillakin).. Kyllä näistä kaikista löytyy nettisivut, jotta voi tarkistaa, mitä niissä on näytillä (Ja silti kannatta siis soittaa ja varmistaa aukioloajat, varsinkaan mitkään nettissä olevat aukioloajat eivät välttämättä päde, kokemusta on...)
Museo Auto E Moto D'epoca Maserati is located Strada Corletto Sud, 320 in Modena (41100) in the region of Emilia Romagna (Italia). This place is listed in the Museo category of the Geodruid Modena 2012 guide.
Sinne pitää sopia varaus puhelimitse (tai varmaan sähköpostillakin).. Kyllä näistä kaikista löytyy nettisivut, jotta voi tarkistaa, mitä niissä on näytillä (Ja silti kannatta siis soittaa ja varmistaa aukioloajat, varsinkaan mitkään nettissä olevat aukioloajat eivät välttämättä päde, kokemusta on...)
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
No vaikka tuon eilisaamuisen maanjäristyksen seurauksena en pitäisi ihmeenä..Alfieri kirjoitti:Muutenkaan noista aina tiedä.... melkein mikä tahansa italialainen museo voi olla vaikka 5-10 vuotta "tilapäisesti suljettu"
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Sisilia, Naxos lähtö kello 6.10 huomenna aamusta.
..ammattina autoslalom..
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
8 päivän reissu Milano-Sirmione-Stelvio-Tremezza-Milano onnellisesti takana.
Auto: Fiat 500 51 kW lasikatolla. Yllättävän mukavan kyydin antoi ja kulki keveästi maanteillä ja jopa moottoriteillä, mutta kiihtyvyys puuttui. "Voima" tuli mukaan vasta 2900 rpm kohdalla, mikä ei ollut lainkaan miellyttävä ominaisuus Stelvio Passin ylämäissä (2760m korkealla). Neulansilmät ylöspäin piti ajaa ykkösellä ja sitten meni puolet suoran pätkästä, jotta vauhtia sai kelattua tarpeeksi, että voi edes kuvitella kakkosvaihdetta
Mutkissa kääntyi kyllä näppärästi; tosin ohjaus olisi voinut olla nopeampi. Nyt oli aikamoista veivaamista. Ajettiin kuitenkin kaksi kertaa peräkkäisinä päivinä tuonne huipulle eli yhteensä 184 neulansilmää vuorokauden aikana . Majapaikan pitäjä Trafoissa kertoi sinne tullessamme iltapäivällä, että tie oli ollut suljettuna edellisen päivän huonon sään vuoksi. Oli siis pakko mennä saman tien käymään ylhäällä asti, jos vaikka sama toistuisi seuraavana päivänä. Mahtava tie ja maisemat myös; suosittelen jos tuolla päin liikkuu.
Liikenne: Motoristit (sis. kaikki 2-pyöräiset) ajaa kyllä henkeään pelkäämättä koko ajan. Ohi tungetaan kylkeä ja etupuskuria hipoen, vaikka vastaan tulisi ihan mitä vain.
Esim. Como-järven länsipuolta ajaessa tie kulkee lähes koko ajan jonkun ahtaan kylän tai kaupungin läpi. Lisäksi se on asutusten kohdilla kapea, usein juuri ja juuri kahden pikkuauton levyinen, pahimmillaan vain yhden auton levyinen ja mutkainen. Siinä sitten sompailet kun vastaan pukkaa henkilöautoa, linja-autoa, rekkaa, motoristeja, kilpapyöräilijöitä harjoittelemassa. Takaa pukkaa ohi motoristeja juuri kun olet ohittamassa ylämäkeen kihnuttavaa viiden pyöräilijän kasaa. Perässä roikkuu Scania-kuorma-auto metrin etäisyydellä ja ajat autojonossa, joka jatkuu silmän kantamattomiin edessäpäin. Sivuilta hyppii jalankulkijoita autojen väliin ja pensaan takaa peruuttaa auto yllättäen eteesi. Voi sanoa, että kyllä Suomessa ajaminen on helppoa ja rentouttavaa Italian sekasotkuun verrattuna. Tuollaisen ajopäivän jälkeen oli kyllä rasittunut olo. Silmiä pitää pyörittää ihan hulluna tuollaisessa liikenteessä, kun sekunnin sisään voi tulla monta yllätystä. Ei ihan heti tee mieli uudestaan lähteä tuonne ajelemaan.
Moottoriteillä liikenne sujuu hienosti; ainut ihmetyksen aihe on takaa tulevat ohittajat, jotka ajavat kylkeä hipoen ohi käyttäen osittain kaistaa jolla itse ajat! Siis onko se jotenkin ihan mahdottoman vaikeaa kääntää sitä rattia muutama aste enemmän. Tuohon en keksinyt muuta lääkettä kuin ajaa lähellä keskiviivaa ja mieluiten vähän "epävakaasti", niin sitten jäi rakoa sivusuunnassa.
Gardalla saatiin tunnelissa elämys, kun Ferrari (joku uusi oli; 3 pakoputkea keskellä) kiihdytti ohitsemme! Ajettiin ikkunat auki, kun arvasin että ohittaa meidät. Vaimonkin mielestä oli upeat äänet
Ruoka ja viini oli hyvää. Ihmiset mukavia, mutta liikenteessä eivät aina niin kivoja (niin kuin Suomessakin...)
Ilmatkin oli hyvät; Stelviossa +8 ja Milanossa + 32 astetta. Sirmionessa ukkosti aika kovastikin tunnin verran, mutta vettä satoi vain vartin verran.
Majoitus: Sirmionessa Hotelli Ca'Serena mukava ja rauhallinen paikka ihan rannassa. Huippupalvelu (antoivat vielä paikallisen kakkuerikoisuuden mukaan viemiseksi), ainut huono puoli parin kilometrin matka vanhaan kaupunkiin. Aamiainen ok; kokki paistoi munakkaan.
Trafoissa majatalo Tuckett; huone oli kylmä, mutta ihan mielettömän ihanat paksut untuvapeitot, joiden alla oli ihana nukkua raikkaassa vuoristoilmassa. Ja hyvin nukuttikin. Puolihoidolla ja pullollinen viiniä+ lasilliset tulopäivänä yht. n. 90e kahdelta. Todella rauhallinen paikka vaikka ihan tien vieressä. Liikenne käytännössä nolla yöllä ja illalla. Pihan reunalla vauhdikas koski, josta kuului kohinaa. Aamiainen ok, omistajatäti pyöräytti täälläkin munakkaan halukkaille.
Tremezzossa Hotelli Rusall; huone ok, mutta tv onneton pieni vanhan ajan matkatelkkari. Huoneessa ei ilmastointia. Iso kylpyhuone. Alakerran oleskelutilassa kunnon iso tv ja nahkasohvat. Plussana autoilulehtiä; joku Italialainen lehti ja saksalainen KlassikMarkt. Uima-allas ja ilmainen autohalli rakennettu tänä vuonna. Hallissa kaksi vanhaa Fiat 500; toinen Abarth-malli.
Palvelu todella hyvää! Saanut Michelin recommended-arvion tälle(kin) vuodelle. Ravintolan ruoka aivan huippua hintaansa nähden. Neljän ruokalajin illallinen 33e (tosin loppulaskussa sekin oli muuttunut tasan 30e) ja annokset kunnon kokoisia. Puhuva lintu terassilla häkissä; matki hyvin tekstiviestin merkkiääntä . Maisema upea; sijaitsee kaupungin korkeimman mäen päällä. Ruokailun jälkeen oli hienoa istuskella ulkoterassilla, juoda viiniä ja katsella järven yli suoraan Bellagioon. Huono puoli sama mäki; käy kuntoilusta kun kävelee kylälle ja varsinkin takaisin! Matkaa muutama sata metriä, mutta nousukulma kävelyreitillä suurimmillaan varmaan lähes 45 astetta... Vähän vaikea oli löytää navigaattorin kanssa; ajatti "takakautta" maatilan peltojen keskeltä ja neuvoi viimeisen puoli kilometriä väärin. Onneksi paikalliset osasivat neuvoa.. Aamiainen hyvä; sis. munakkaan ja hedelmiä normiruokien lisäksi.
Milanossa Hotelli Sanpi; oikein hyvätasoinen 4* hotelli. Ilmastoidut huoneet, kunnon tv (matkan paras kuvanlaatu), suihkussa huono vedenpaine. Mukava palvelu, ei kuitenkaan ihan em. paikkojen tasoa. Johtuu varmaan suuremmasta koosta ja asiakasmäärästä. Ympäristö hieman arveluttava; paljon Afrikkalaisia ja muita maahanmuuttajia. Viale Tunisian kautta pääsee ohittamaan kätevästi tuon alueen. Ohjelmanumerona herätys palohälytykseen klo 6 aamulla... Aamiainen muuten ok, mutta lisähintaruokia oli paljon listalla. Esim. Parman kinkku 10e lisää! Munakaskin taisi olla 5e...
Auto: Fiat 500 51 kW lasikatolla. Yllättävän mukavan kyydin antoi ja kulki keveästi maanteillä ja jopa moottoriteillä, mutta kiihtyvyys puuttui. "Voima" tuli mukaan vasta 2900 rpm kohdalla, mikä ei ollut lainkaan miellyttävä ominaisuus Stelvio Passin ylämäissä (2760m korkealla). Neulansilmät ylöspäin piti ajaa ykkösellä ja sitten meni puolet suoran pätkästä, jotta vauhtia sai kelattua tarpeeksi, että voi edes kuvitella kakkosvaihdetta
Mutkissa kääntyi kyllä näppärästi; tosin ohjaus olisi voinut olla nopeampi. Nyt oli aikamoista veivaamista. Ajettiin kuitenkin kaksi kertaa peräkkäisinä päivinä tuonne huipulle eli yhteensä 184 neulansilmää vuorokauden aikana . Majapaikan pitäjä Trafoissa kertoi sinne tullessamme iltapäivällä, että tie oli ollut suljettuna edellisen päivän huonon sään vuoksi. Oli siis pakko mennä saman tien käymään ylhäällä asti, jos vaikka sama toistuisi seuraavana päivänä. Mahtava tie ja maisemat myös; suosittelen jos tuolla päin liikkuu.
Liikenne: Motoristit (sis. kaikki 2-pyöräiset) ajaa kyllä henkeään pelkäämättä koko ajan. Ohi tungetaan kylkeä ja etupuskuria hipoen, vaikka vastaan tulisi ihan mitä vain.
Esim. Como-järven länsipuolta ajaessa tie kulkee lähes koko ajan jonkun ahtaan kylän tai kaupungin läpi. Lisäksi se on asutusten kohdilla kapea, usein juuri ja juuri kahden pikkuauton levyinen, pahimmillaan vain yhden auton levyinen ja mutkainen. Siinä sitten sompailet kun vastaan pukkaa henkilöautoa, linja-autoa, rekkaa, motoristeja, kilpapyöräilijöitä harjoittelemassa. Takaa pukkaa ohi motoristeja juuri kun olet ohittamassa ylämäkeen kihnuttavaa viiden pyöräilijän kasaa. Perässä roikkuu Scania-kuorma-auto metrin etäisyydellä ja ajat autojonossa, joka jatkuu silmän kantamattomiin edessäpäin. Sivuilta hyppii jalankulkijoita autojen väliin ja pensaan takaa peruuttaa auto yllättäen eteesi. Voi sanoa, että kyllä Suomessa ajaminen on helppoa ja rentouttavaa Italian sekasotkuun verrattuna. Tuollaisen ajopäivän jälkeen oli kyllä rasittunut olo. Silmiä pitää pyörittää ihan hulluna tuollaisessa liikenteessä, kun sekunnin sisään voi tulla monta yllätystä. Ei ihan heti tee mieli uudestaan lähteä tuonne ajelemaan.
Moottoriteillä liikenne sujuu hienosti; ainut ihmetyksen aihe on takaa tulevat ohittajat, jotka ajavat kylkeä hipoen ohi käyttäen osittain kaistaa jolla itse ajat! Siis onko se jotenkin ihan mahdottoman vaikeaa kääntää sitä rattia muutama aste enemmän. Tuohon en keksinyt muuta lääkettä kuin ajaa lähellä keskiviivaa ja mieluiten vähän "epävakaasti", niin sitten jäi rakoa sivusuunnassa.
Gardalla saatiin tunnelissa elämys, kun Ferrari (joku uusi oli; 3 pakoputkea keskellä) kiihdytti ohitsemme! Ajettiin ikkunat auki, kun arvasin että ohittaa meidät. Vaimonkin mielestä oli upeat äänet
Ruoka ja viini oli hyvää. Ihmiset mukavia, mutta liikenteessä eivät aina niin kivoja (niin kuin Suomessakin...)
Ilmatkin oli hyvät; Stelviossa +8 ja Milanossa + 32 astetta. Sirmionessa ukkosti aika kovastikin tunnin verran, mutta vettä satoi vain vartin verran.
Majoitus: Sirmionessa Hotelli Ca'Serena mukava ja rauhallinen paikka ihan rannassa. Huippupalvelu (antoivat vielä paikallisen kakkuerikoisuuden mukaan viemiseksi), ainut huono puoli parin kilometrin matka vanhaan kaupunkiin. Aamiainen ok; kokki paistoi munakkaan.
Trafoissa majatalo Tuckett; huone oli kylmä, mutta ihan mielettömän ihanat paksut untuvapeitot, joiden alla oli ihana nukkua raikkaassa vuoristoilmassa. Ja hyvin nukuttikin. Puolihoidolla ja pullollinen viiniä+ lasilliset tulopäivänä yht. n. 90e kahdelta. Todella rauhallinen paikka vaikka ihan tien vieressä. Liikenne käytännössä nolla yöllä ja illalla. Pihan reunalla vauhdikas koski, josta kuului kohinaa. Aamiainen ok, omistajatäti pyöräytti täälläkin munakkaan halukkaille.
Tremezzossa Hotelli Rusall; huone ok, mutta tv onneton pieni vanhan ajan matkatelkkari. Huoneessa ei ilmastointia. Iso kylpyhuone. Alakerran oleskelutilassa kunnon iso tv ja nahkasohvat. Plussana autoilulehtiä; joku Italialainen lehti ja saksalainen KlassikMarkt. Uima-allas ja ilmainen autohalli rakennettu tänä vuonna. Hallissa kaksi vanhaa Fiat 500; toinen Abarth-malli.
Palvelu todella hyvää! Saanut Michelin recommended-arvion tälle(kin) vuodelle. Ravintolan ruoka aivan huippua hintaansa nähden. Neljän ruokalajin illallinen 33e (tosin loppulaskussa sekin oli muuttunut tasan 30e) ja annokset kunnon kokoisia. Puhuva lintu terassilla häkissä; matki hyvin tekstiviestin merkkiääntä . Maisema upea; sijaitsee kaupungin korkeimman mäen päällä. Ruokailun jälkeen oli hienoa istuskella ulkoterassilla, juoda viiniä ja katsella järven yli suoraan Bellagioon. Huono puoli sama mäki; käy kuntoilusta kun kävelee kylälle ja varsinkin takaisin! Matkaa muutama sata metriä, mutta nousukulma kävelyreitillä suurimmillaan varmaan lähes 45 astetta... Vähän vaikea oli löytää navigaattorin kanssa; ajatti "takakautta" maatilan peltojen keskeltä ja neuvoi viimeisen puoli kilometriä väärin. Onneksi paikalliset osasivat neuvoa.. Aamiainen hyvä; sis. munakkaan ja hedelmiä normiruokien lisäksi.
Milanossa Hotelli Sanpi; oikein hyvätasoinen 4* hotelli. Ilmastoidut huoneet, kunnon tv (matkan paras kuvanlaatu), suihkussa huono vedenpaine. Mukava palvelu, ei kuitenkaan ihan em. paikkojen tasoa. Johtuu varmaan suuremmasta koosta ja asiakasmäärästä. Ympäristö hieman arveluttava; paljon Afrikkalaisia ja muita maahanmuuttajia. Viale Tunisian kautta pääsee ohittamaan kätevästi tuon alueen. Ohjelmanumerona herätys palohälytykseen klo 6 aamulla... Aamiainen muuten ok, mutta lisähintaruokia oli paljon listalla. Esim. Parman kinkku 10e lisää! Munakaskin taisi olla 5e...
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Just noin!peksu kirjoitti: Siinä sitten sompailet kun vastaan pukkaa henkilöautoa, linja-autoa, rekkaa, motoristeja, kilpapyöräilijöitä harjoittelemassa. Takaa pukkaa ohi motoristeja juuri kun olet ohittamassa ylämäkeen kihnuttavaa viiden pyöräilijän kasaa. Perässä roikkuu Scania-kuorma-auto metrin etäisyydellä ja ajat autojonossa, joka jatkuu silmän kantamattomiin edessäpäin. Sivuilta hyppii jalankulkijoita autojen väliin ja pensaan takaa peruuttaa auto yllättäen eteesi. Voi sanoa, että kyllä Suomessa ajaminen on helppoa ja rentouttavaa Italian sekasotkuun verrattuna. Tuollaisen ajopäivän jälkeen oli kyllä rasittunut olo. Silmiä pitää pyörittää ihan hulluna tuollaisessa liikenteessä, kun sekunnin sisään voi tulla monta yllätystä. Ei ihan heti tee mieli uudestaan lähteä tuonne ajelemaan.
Kiitos mielenkiintoisesta raportista, noita lukisi mielellään lisääkin.
Rupesi tekemään mieli munakasta...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Lauantai aamuna lento Roomaan ja sieltä jollain vuora-autolla ajaen Toscanaan. Lämpöä luvattu 31-36 välillä koko viikoksi. Viikon päästä vielä Roomaan pariksi yöksi
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Vähän lisäystä edelliseen "raporttiini".
Jos bensa on Suomessa kallista, niin Italiassa se on sitten sikakallista. Milanon Malpensan kentälle vuokra-autoa palauttaessamme viimeinen tankkaus Agip:lla maksoi 1,82e/litra! Edellinen tankkaus Meranossa oli 1,78e/l ja halvin mikä matkalla osui silmään oli 1,60e, mutta siihen tarvittiin jotakin erityiskorttia. Nämä siis halvinta bensalaatua.
Auton lopputankkaus ennen palautusta olikin varsinainen työmaa. Tulipahan opittua, että sunnuntaina on vihoviimeistä hommaa etsiä avoinna olevaa huoltamoa tai edes toimivaa automaattia! Tunti etsittiin navigaattorin avulla kentän läheltä bensaa ja käytiin kaikkiaan 6 eri pumpulla ennen kuin saatiin tavaraa tankkiin. Ajettiin varmaan 30 km ylimääräistä bensan etsinnän vuoksi. Käytiin jopa lentokentällä ihmettelemässä, että siellä ei todellakaan ole bensa-asemaa!
Ensimmäinen löytämämme automaatti ei toiminut, seuraavalla muut asiakkaat säätivät niinkuin vain italialaiset ja ranskalaiset yhdessä voivat, että päädyimme siihen ettei sekään toimi, 3. ja 4. automaatti ei huolinut luottokorttiamme ja 5. oli niin pahoinpidellyn näköinen, etten uskaltanut edes kokeilla. Lopulta löytyi huoltamo, jonka työntekijät olivat lopettelemassa siesta-aikaansa.
Kyseisen huoltamon pihalla oli myös autovuokraamo, jonka pääasiallinen vuokrattava auto näytti olevan Giulietta. Niitä seisoi pihalla lähes 30 kpl. Pessimisti toteaisi tähän, että ne seisoivat siellä pihalla kun kukaan ei halua vuokrata sellaista
Giuliettoja näkyi liikenteessä aika paljon ja ilmeisesti harmaat versiot ovat halvempia kuin muut värit, koska niitä oli ylivoimaisesti eniten.
Nähtiin myös yksi kpl Alfa 8C komean punaisena. Tuli vastaan liikenneympyrässä ja on muuten mielettömän kaunis auto todellisuudessa! Harmittaa etten päässyt missään lähietäisyydeltä ihmettelemään sellaista. Milanossa olisi luullut näkevänsä sellaisen, mutta ei siellä pyörinyt kuin vain jotain Ferrareita...
Milanoon menijöille vinkkinä, että Duomon lähellä korttelin verran aukiolta sivussa Via Spadarella on Peck-niminen ruokatavaratalo. Tämä ei olekaan mikään ihan tavallinen Prisma, vaan todella exklusiivinen paikka, jonka alakerran viinimyymälässä ainakin kannattaa poiketa ihmettelemässä mitä kaikkea sitä onkaan. Halpaa sielläei ole mikään, mutta valikoimasta löytyi jopa yli 100 vuotta vanhoja juomia . Esim. pullollinen armanjakkia vuodelta 1912 maksaisi 850 euroa... "Tavallista" nykyshampanjaa löytyy hintahaarukassa 70-6800e/pullo.
http://www.peck.it/lingua-EN/sid-307524369/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Jos bensa on Suomessa kallista, niin Italiassa se on sitten sikakallista. Milanon Malpensan kentälle vuokra-autoa palauttaessamme viimeinen tankkaus Agip:lla maksoi 1,82e/litra! Edellinen tankkaus Meranossa oli 1,78e/l ja halvin mikä matkalla osui silmään oli 1,60e, mutta siihen tarvittiin jotakin erityiskorttia. Nämä siis halvinta bensalaatua.
Auton lopputankkaus ennen palautusta olikin varsinainen työmaa. Tulipahan opittua, että sunnuntaina on vihoviimeistä hommaa etsiä avoinna olevaa huoltamoa tai edes toimivaa automaattia! Tunti etsittiin navigaattorin avulla kentän läheltä bensaa ja käytiin kaikkiaan 6 eri pumpulla ennen kuin saatiin tavaraa tankkiin. Ajettiin varmaan 30 km ylimääräistä bensan etsinnän vuoksi. Käytiin jopa lentokentällä ihmettelemässä, että siellä ei todellakaan ole bensa-asemaa!
Ensimmäinen löytämämme automaatti ei toiminut, seuraavalla muut asiakkaat säätivät niinkuin vain italialaiset ja ranskalaiset yhdessä voivat, että päädyimme siihen ettei sekään toimi, 3. ja 4. automaatti ei huolinut luottokorttiamme ja 5. oli niin pahoinpidellyn näköinen, etten uskaltanut edes kokeilla. Lopulta löytyi huoltamo, jonka työntekijät olivat lopettelemassa siesta-aikaansa.
Kyseisen huoltamon pihalla oli myös autovuokraamo, jonka pääasiallinen vuokrattava auto näytti olevan Giulietta. Niitä seisoi pihalla lähes 30 kpl. Pessimisti toteaisi tähän, että ne seisoivat siellä pihalla kun kukaan ei halua vuokrata sellaista
Giuliettoja näkyi liikenteessä aika paljon ja ilmeisesti harmaat versiot ovat halvempia kuin muut värit, koska niitä oli ylivoimaisesti eniten.
Nähtiin myös yksi kpl Alfa 8C komean punaisena. Tuli vastaan liikenneympyrässä ja on muuten mielettömän kaunis auto todellisuudessa! Harmittaa etten päässyt missään lähietäisyydeltä ihmettelemään sellaista. Milanossa olisi luullut näkevänsä sellaisen, mutta ei siellä pyörinyt kuin vain jotain Ferrareita...
Milanoon menijöille vinkkinä, että Duomon lähellä korttelin verran aukiolta sivussa Via Spadarella on Peck-niminen ruokatavaratalo. Tämä ei olekaan mikään ihan tavallinen Prisma, vaan todella exklusiivinen paikka, jonka alakerran viinimyymälässä ainakin kannattaa poiketa ihmettelemässä mitä kaikkea sitä onkaan. Halpaa sielläei ole mikään, mutta valikoimasta löytyi jopa yli 100 vuotta vanhoja juomia . Esim. pullollinen armanjakkia vuodelta 1912 maksaisi 850 euroa... "Tavallista" nykyshampanjaa löytyy hintahaarukassa 70-6800e/pullo.
http://www.peck.it/lingua-EN/sid-307524369/" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
^
Samoksen Nationalilla oli hyvä systeemi. Auto luovutettiin ja palautettiin niin, että bensamittari oli 3/4 -viivalla. Näin on ainakin mahdollista välttää viime hetken bensa-asemahaut.
Samoksen Nationalilla oli hyvä systeemi. Auto luovutettiin ja palautettiin niin, että bensamittari oli 3/4 -viivalla. Näin on ainakin mahdollista välttää viime hetken bensa-asemahaut.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Livignosta olisi saanut "halpaa" bensaa. Jos ette siellä tankanneet, niin varmasti hyvä jälkikäteen tietää
VMP
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Olin kyllä kuullut tuosta, mutta ei kuitenkaan poikettu siellä. Ja tuskin se niin paljon halvempaa olisi ollut, että siitä olisi ollut merkittävää iloa. Fiat vei 6,2l/100 km eli meidän reissun bensat maksoi tasan 95 euroa, kun käytimme tietysti palvelutankkauksia .
Uteliaana kuitenkin kysyn, kuinka paljon halvempaa se bensa siellä olisi ollut ja miksi se on halvempaa kuin muualla?
Uteliaana kuitenkin kysyn, kuinka paljon halvempaa se bensa siellä olisi ollut ja miksi se on halvempaa kuin muualla?
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Viime kesänä diesel oli 0.93eur/litra, bensan hintaa ei tullut katsottua mutta hintaluokka kuitenkin sama. Livigno on verovapaa alue, joten sitäkautta siellä on käytännössä kaikki halvempaa. Litran Jägermeister-pullo maksoi Shellillä kympin.
VMP
Re:
Tuolla on linkki roomalaiseen majataloon, jota eräs puolituttu käytti autonhakumatkalla Laziossa. Italian lisäksi osataan kuulemma englantia ja suomea. Ella Kannisen Rooma-ohjelmassa mainittiin myös joku roomalainen luostari. Nämä eivät tietenkään sovellu sellaisille, jotka ovat tottuneet yöpymään Kämpissä Helsingissä käydessään.Vittorio Jano kirjoitti:Osaako kukaan suositella siistiä **/*** hotellia kohtuullisen läheltä "keskustaa". Plussaa isoista huoneista (3/4h), 24h vastaanotosta, aamiaisesta, siisteydestä, halvasta hinnasta.
Roomasta siis kyse ja tarve majoittaa noin 30 pax.
"l'Alfa Romeo non è una semplice fabbrica di automobili"
- Casa di Matti
- Viestit: 345
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
- Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Kiitos Peksulle! Raporttiasi oli mukava lukea! Kiva saada vinkkejä!
Tämänvuotiset - tai ainakin tämän kesän - Italian matkat ovat osaltani tehdyt. Pari päivää sitten tultiin Adrianmeren rannikon pikku kylästä Abruzzosta ja sinnikkäästi pysyttiin kaikki kahdeksan päivää siellä, armottomasta helteestä huolimatta. Tarkoitus oli testata, onko meistä pitempiaikaisiksi Italian ja ko. kylän asujiksi, mutta vastaus jäi vähän auki. Meikämanne ei tuollaista jatkuvaa 34 asteen lämpötilaa ei taida kestää, paremmasta puoliskosta puhumattakaan... Toisaalta viime tammikuinen parin päivän matka samaiseen kylään jäi mieleen auvoisena: Suomalainen toukokuu parhaimmillaan jo tammikuussa!
Matka-autona meilläkin oli Fiat. Ei 500 emännän valtavasta matkatavaramäärästä johtuen vaan 1,2 - Punto Evo, joka oli lähes vaarallisen kiihtymätön menopeli.
Tällä kertaa ei matkalla tullut vastaan mitään erityisen innostavia menopelejä - Lamborghini ei ole sellainen - paria 916-GTV:tä lukuun ottamatta, mutta ilahduttavaa kyllä 156 on edelleen voimissaan Adrianmeren rannikolla. Ei pääse mihinkään siitä, että 156 on upea auto, vaikka vuoden 2004/2005 faceliftaus ei näin jälkikäteen kovin onnistuneelta vaikutakaan. Vuosikerta 1998-2003 on kyllä ehdoton klassikko jo nyt!
Tämänvuotiset - tai ainakin tämän kesän - Italian matkat ovat osaltani tehdyt. Pari päivää sitten tultiin Adrianmeren rannikon pikku kylästä Abruzzosta ja sinnikkäästi pysyttiin kaikki kahdeksan päivää siellä, armottomasta helteestä huolimatta. Tarkoitus oli testata, onko meistä pitempiaikaisiksi Italian ja ko. kylän asujiksi, mutta vastaus jäi vähän auki. Meikämanne ei tuollaista jatkuvaa 34 asteen lämpötilaa ei taida kestää, paremmasta puoliskosta puhumattakaan... Toisaalta viime tammikuinen parin päivän matka samaiseen kylään jäi mieleen auvoisena: Suomalainen toukokuu parhaimmillaan jo tammikuussa!
Matka-autona meilläkin oli Fiat. Ei 500 emännän valtavasta matkatavaramäärästä johtuen vaan 1,2 - Punto Evo, joka oli lähes vaarallisen kiihtymätön menopeli.
Tällä kertaa ei matkalla tullut vastaan mitään erityisen innostavia menopelejä - Lamborghini ei ole sellainen - paria 916-GTV:tä lukuun ottamatta, mutta ilahduttavaa kyllä 156 on edelleen voimissaan Adrianmeren rannikolla. Ei pääse mihinkään siitä, että 156 on upea auto, vaikka vuoden 2004/2005 faceliftaus ei näin jälkikäteen kovin onnistuneelta vaikutakaan. Vuosikerta 1998-2003 on kyllä ehdoton klassikko jo nyt!
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Samoja kokemuksia noista bensa-automaateista kuin Peksullakin - tosin ei niihin koitettu kuin kerran luottista kun tiisseli oli Veronan yhdellä Iperillä joku 1.51... Meille Malpensassa Hertzin tyttö sanoin tiskillä suoraan että tulee monesti halvemmaksi palauttaa auto tankki tyhjänä ja maksaa siitä kuin koittaa hakea bensistä - joten otettiin se lisäpalvelu suoraan autoa otettaessa. Oli tosiaan yksi stressi vähemmän - tai no sitten sai kattoa että miten vähällä naftalla päästään kentälle . Nuova-Jupsilla ajotietokone näytti 2000km ajosuoritteen jälkeen 4.8l keskikulutusta.
Itse tuolla ei ole viiteen vuoteen tullut käytyä ja liikennekulttuuri autoilla on selvästi ainakin tuolla pohjoisessa rauhoittunut! 2-pyöräiset ajaa edelleen yhtä luovasti kuin ennenkin mutta tosiaan nelipyöräisillä Stradallakin vauhdit on selvästi lähempänä rajoituksia. Mutta onhan tuo liikenne edelleen ihailtavan toimivaa - ja pakko sen on ollakin noilla automäärillä. Hereillä siellä pitää olla kuten suurelta osalta ne muutekin autoilijat on. Tuo onkin mielestäni se suurin ero suomalaiseen liikenteeseen - täällähän nyt liikenteessä pärjää vaikka nukkuisi tai tekisi mitä muuta tahansa samassa...
Itse tuolla ei ole viiteen vuoteen tullut käytyä ja liikennekulttuuri autoilla on selvästi ainakin tuolla pohjoisessa rauhoittunut! 2-pyöräiset ajaa edelleen yhtä luovasti kuin ennenkin mutta tosiaan nelipyöräisillä Stradallakin vauhdit on selvästi lähempänä rajoituksia. Mutta onhan tuo liikenne edelleen ihailtavan toimivaa - ja pakko sen on ollakin noilla automäärillä. Hereillä siellä pitää olla kuten suurelta osalta ne muutekin autoilijat on. Tuo onkin mielestäni se suurin ero suomalaiseen liikenteeseen - täällähän nyt liikenteessä pärjää vaikka nukkuisi tai tekisi mitä muuta tahansa samassa...
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Kaks viikkoa Taggiassa San Remon tuntumassa, alueesta on kokemusta aikaisemmiltakin reissuilta. Joku aiemmin valitti kuumuutta ja siinä mielessä tämä alue on aika sopiva kun liikutaan useimmin tuolla 27-30 C alueella. Meressä uidaan ja vuoristolle voi tehdä kivoja retkiä. Olimme omalla Alfalla liikkeellä ja paluumatka oli vähän mutkan kanssa Ranskan puolelta, mielenkiintoisina nähtävyyksinä silloin koettiin ennen kaikkea Grand canyon du Verdon Ranskan Provencessa (Nizzasta luoteeseen) ja Mosellaakso Saksassa. Alfa yllätti pienellä kulutuksellaan, 130-140 kmh reilulla yhdeksällä litralla. Nordschleifeenkin oltiin menossa heittämään turistikierros mutta rankkasade esti tämän.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Viime viikon tiistaina Ala-Tikkurilan Shelliltä alkanut roadtrip päättyi tänään Helsingin rautatieasema-aukiolle. Matkalle mahtui niin autobahnalla täysillä ajamista kuin ykkösellä vuoristoserpoissa kääntymistä sekä kaikkea siltä väliltä. Alla raa'at faktat.
Ainoa ongelma auton kanssa oli kuljettajan puolelta kärähtänyt ajovalo. Sekin vasta saksalaisessa lauttarannassa, kun starttasimme ajamaan Tanskan lautan rampille.
Ainoa ongelma auton kanssa oli kuljettajan puolelta kärähtänyt ajovalo. Sekin vasta saksalaisessa lauttarannassa, kun starttasimme ajamaan Tanskan lautan rampille.
- Liitteet
-
- Reissun-kilsat.jpg
- (103.5 KiB) Tiedosto ladattu 6575 kertaa
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Lauantaina lähdetään Lufthansan siivin kohti Italiaa
Tiistaina (tai oikastaan keskiviikkona) takaisin kotiin. Lento Venetsiaan m/p ja tarkoitus oli olla kaikki kolme yötä siellä, mutta kaduilla vellovat vesimassat muutti ajatuksia . Ollaan 2 yötä Riminissä (sopiva sijainti) ja 1 yö Venetsiassa. Tarkoitus käydä San Marinossa shoppailemassa ja Urbinossa hankkimassa sopiva annos kulttuuria täältä http://www.galleriaborghese.it/nuove/einfourbino.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Toivottavasti siellä on tiet tallella sateiden jäljiltä...
Raporttia tiedossa ensi viikolla
Tiistaina (tai oikastaan keskiviikkona) takaisin kotiin. Lento Venetsiaan m/p ja tarkoitus oli olla kaikki kolme yötä siellä, mutta kaduilla vellovat vesimassat muutti ajatuksia . Ollaan 2 yötä Riminissä (sopiva sijainti) ja 1 yö Venetsiassa. Tarkoitus käydä San Marinossa shoppailemassa ja Urbinossa hankkimassa sopiva annos kulttuuria täältä http://www.galleriaborghese.it/nuove/einfourbino.html" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Toivottavasti siellä on tiet tallella sateiden jäljiltä...
Raporttia tiedossa ensi viikolla
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Italiasta kotiuduttu kunnialla...ainakin melkein
Lufthansa kuljetti meidät Venetsiaan, jossa lentokentän lähellä olevassa autovuokraamossa odotti Fiat Punto. Kun kerran Italiassa ollaan, niin "soveltaminen" alkoi jo kentällä. Auton vuokrausohjeessa luki, että mene terminaalista ulos ja odota vuokraamon pikkubussia jalkakäytävällä. No oletuksena tietysti, että sieltä löytyy pysäkki, jossa selvästi lukee vuokraamon nimi. Ei löytynyt; kysyttiin toisen vuokraamon pikkubussin kuljettajalta, niin kehotti menemään sisältä kysymään. Siellä kysyin AutoEuropen tiskiltä (auto vuokrattu kyseisen puljun kautta), niin selvisi, että minun pitääkin ensin soittaa sinne vuokraamoon, josta sitten tulevat hakemaan. Soitto sitten selvittikin asian ja n. 30 v. naisihminen tuli meitä noutamaan.
Matkaa vuokraamoon oli n. 5 km, niin siihen matkalle osui kunnon aito-Italialainen kohtaus . Edessämme ajanut auto päätti kääntyä poikittaisparkkiin käyttämättä vilkkua. Tästä kuskimme temperamentti kuohahti ja töötti soi sekä lisäksi pitkä litania italiaksi huudettua tekstiä (niinkuin se toisen auto kuski olisi muka kuullut). Joukosta erottui sanat grande ja nero, loput voinee arvata . Heti perään kuski pyyteli meiltä kovasti anteeksi, mutta eihän tuossa voinut kuin nauraa...
Matka vuokraamosta jatkui sitten hieman kolhiintuneella Puntolla, mutta ei kai hintaan 46e/3 vrk voi liikoja odottaakaan. Aika äkkiä kävi selväksi, että kiihtyvyys oli jopa huonompaa kuin kesällä allamme olleessa Fiat 500:ssa... tosin matkanopeuksissa tuntui kiihtyvyyskin paremmalta, kuin paikaltaan lähtiessä.
Aamulla oli herätty jo klo 4:30 aikaan ja syöty lähinnä lentokone ruokaa (välillä Frankfurt-Venetsia saatiin Toblerone-patukka!), niin alkoi nälkäkin jo kurnia joten Po-joen maisemissa pysähdyttiin paikallisen servizio-aseman Autogrillille syömään. Lounasaika oli loppumaisillaan, niin ruoka oli kyllä lähes surkeinta, mitä ikinä Italiassa saanut, mutta energiavaje tuli sillä kuitenkin täytettyä.
Ajo Autostradalla kohti Riminiä kului olemattomia maisemia ihmetellen-tasaista vain ja rumia laatikkovarastoja/tehtaita/mitä lie sekä romahtaneita maatiloja ja muuten vain rähjäisiä taloja. Liikenne kuitenkin sujui hyvin ja vain yksi "tilanne" osui matkaan, kun naispari lähti pysähdyksistä stradan varrelta ja käänsi Lancia Ypsiloninsa suoraan meidän eteen kävelyvauhdilla . Onneksi mahduttiin yhtäaikaa samalle kaistalle, kun töötti pohjassa väistin ja täti väisti takaisin tien sivuun. Naapurikaistoillakin tuli hetkeksi vähän "elämää"...
Riminissä löytyi hotelli Accademia helposti ja osoittautui kehujensa väärtiksi. Erittäin hyvä ja mukava palvelu, huone erittäin siisti ja moderni (mm. ovi avautui lukosta etälukijakortilla), oma parveke ja hyvä aamiainen (paitsi sämpylät; kovia ja vanhoja?). Aamiaisella oli makeiden kakkujen ja pullien tarjonta kuin suoraan amerikkalaisesta unelmasta - n. 10 eri lajia hotellissa leivottua pullaa/kakkua ja kaiken huippuna kahta erilaista vanukasta (pannacottaa). Onneksi oli myös Parman kinkkua, munakasta (miten se voi olla niin keltaista??) ja kuumia nakinpaloja. Ja miksei Italiassa ole aamiaisella mitään vihanneksia tai hedelmiä?
Illalla käytiin maan tapaan syömässä kunnolla. Otettiin kyllä vain pää- ja jälkiruoka, mutta hyvin tuli täyteen. Meren eläviähän tuolla oli tarjolla suunnilleen kaikki ruokalajit, niin otettiin sitten grillattu kalasekoitus. Siinä olikin 5 eri lajia kalaa ja nyt minunkin oli pakko nöyrtyä maistamaan tähän asti välttelemiäni lajeja. Jättikatkarapu, joku paikallinen kala (maistui siialta, näytti kampelalta) ja mustekala olivat uusia tuttavuuksia, mutta ainakin nyt ne oli oikeinkin hyviä-grillattuna. Isännän valitsema viini oli oikein hyvää ja laskukin oli erittäin kohtuullinen. Oltiin illan ensimmäiset asiakkaat, mutta poislähtiessämme paikka oli melkein täynnä. Erittäin hyvä palvelu oli tässä(kin) ravintolassa; nimeltään Da Wally. Suosittelen kokeilemaan jos on sielläpäin.
Seuraavana päivänä ajettiin Urbinoon ihmettelemään keskiaikaista kaupunkia ja hienoa taidetta.
Ajo sinne oli erikoista, kun ajettiin tienviittojen mukaan ja matka lyheni ja piteni koko ajan, vaikka aina käännyttiin ainoaan suuntaan johon viitat osoittivat. Siis laittavatko tuolla merkkien asentajat ihan sattumanvaraisesti kuormansa kyydistä nuo kyltit? Suoraa tietä ajettiin, niin suurimmillaan matka lisääntyi useita kilometrejä kahden risteyksen välillä, joiden etäisyys toisistaan saattoi olla alle kilometrin??? Sumukin oli ihan kiitettävän sankkaa ajoittain.
Perille löydettiin ja autollekin parkkipaikka ihan siitä keskustan infokioskin vierestä. Tässä kohtaa sattuikin sitten se "melkein kunnialla-selviytymisen" huono juttu. Kävin kääntämässä auton n. 100 metrin päässä olevassa mutkassa ja ajoin sen verran Zona limitat-kyltin ohi. No onhan siinä kamerat, että nyt sitten vain odotellaan, kuinka kallis sata metriä siitä tuli .
Kaupunki oli ihan hieno ja palatsi näyttelyineen kyllä ihan näkemisen arvoinen...
Raporttiin jatkoa myöhemmin, pakko pitää illallistauko...
Lufthansa kuljetti meidät Venetsiaan, jossa lentokentän lähellä olevassa autovuokraamossa odotti Fiat Punto. Kun kerran Italiassa ollaan, niin "soveltaminen" alkoi jo kentällä. Auton vuokrausohjeessa luki, että mene terminaalista ulos ja odota vuokraamon pikkubussia jalkakäytävällä. No oletuksena tietysti, että sieltä löytyy pysäkki, jossa selvästi lukee vuokraamon nimi. Ei löytynyt; kysyttiin toisen vuokraamon pikkubussin kuljettajalta, niin kehotti menemään sisältä kysymään. Siellä kysyin AutoEuropen tiskiltä (auto vuokrattu kyseisen puljun kautta), niin selvisi, että minun pitääkin ensin soittaa sinne vuokraamoon, josta sitten tulevat hakemaan. Soitto sitten selvittikin asian ja n. 30 v. naisihminen tuli meitä noutamaan.
Matkaa vuokraamoon oli n. 5 km, niin siihen matkalle osui kunnon aito-Italialainen kohtaus . Edessämme ajanut auto päätti kääntyä poikittaisparkkiin käyttämättä vilkkua. Tästä kuskimme temperamentti kuohahti ja töötti soi sekä lisäksi pitkä litania italiaksi huudettua tekstiä (niinkuin se toisen auto kuski olisi muka kuullut). Joukosta erottui sanat grande ja nero, loput voinee arvata . Heti perään kuski pyyteli meiltä kovasti anteeksi, mutta eihän tuossa voinut kuin nauraa...
Matka vuokraamosta jatkui sitten hieman kolhiintuneella Puntolla, mutta ei kai hintaan 46e/3 vrk voi liikoja odottaakaan. Aika äkkiä kävi selväksi, että kiihtyvyys oli jopa huonompaa kuin kesällä allamme olleessa Fiat 500:ssa... tosin matkanopeuksissa tuntui kiihtyvyyskin paremmalta, kuin paikaltaan lähtiessä.
Aamulla oli herätty jo klo 4:30 aikaan ja syöty lähinnä lentokone ruokaa (välillä Frankfurt-Venetsia saatiin Toblerone-patukka!), niin alkoi nälkäkin jo kurnia joten Po-joen maisemissa pysähdyttiin paikallisen servizio-aseman Autogrillille syömään. Lounasaika oli loppumaisillaan, niin ruoka oli kyllä lähes surkeinta, mitä ikinä Italiassa saanut, mutta energiavaje tuli sillä kuitenkin täytettyä.
Ajo Autostradalla kohti Riminiä kului olemattomia maisemia ihmetellen-tasaista vain ja rumia laatikkovarastoja/tehtaita/mitä lie sekä romahtaneita maatiloja ja muuten vain rähjäisiä taloja. Liikenne kuitenkin sujui hyvin ja vain yksi "tilanne" osui matkaan, kun naispari lähti pysähdyksistä stradan varrelta ja käänsi Lancia Ypsiloninsa suoraan meidän eteen kävelyvauhdilla . Onneksi mahduttiin yhtäaikaa samalle kaistalle, kun töötti pohjassa väistin ja täti väisti takaisin tien sivuun. Naapurikaistoillakin tuli hetkeksi vähän "elämää"...
Riminissä löytyi hotelli Accademia helposti ja osoittautui kehujensa väärtiksi. Erittäin hyvä ja mukava palvelu, huone erittäin siisti ja moderni (mm. ovi avautui lukosta etälukijakortilla), oma parveke ja hyvä aamiainen (paitsi sämpylät; kovia ja vanhoja?). Aamiaisella oli makeiden kakkujen ja pullien tarjonta kuin suoraan amerikkalaisesta unelmasta - n. 10 eri lajia hotellissa leivottua pullaa/kakkua ja kaiken huippuna kahta erilaista vanukasta (pannacottaa). Onneksi oli myös Parman kinkkua, munakasta (miten se voi olla niin keltaista??) ja kuumia nakinpaloja. Ja miksei Italiassa ole aamiaisella mitään vihanneksia tai hedelmiä?
Illalla käytiin maan tapaan syömässä kunnolla. Otettiin kyllä vain pää- ja jälkiruoka, mutta hyvin tuli täyteen. Meren eläviähän tuolla oli tarjolla suunnilleen kaikki ruokalajit, niin otettiin sitten grillattu kalasekoitus. Siinä olikin 5 eri lajia kalaa ja nyt minunkin oli pakko nöyrtyä maistamaan tähän asti välttelemiäni lajeja. Jättikatkarapu, joku paikallinen kala (maistui siialta, näytti kampelalta) ja mustekala olivat uusia tuttavuuksia, mutta ainakin nyt ne oli oikeinkin hyviä-grillattuna. Isännän valitsema viini oli oikein hyvää ja laskukin oli erittäin kohtuullinen. Oltiin illan ensimmäiset asiakkaat, mutta poislähtiessämme paikka oli melkein täynnä. Erittäin hyvä palvelu oli tässä(kin) ravintolassa; nimeltään Da Wally. Suosittelen kokeilemaan jos on sielläpäin.
Seuraavana päivänä ajettiin Urbinoon ihmettelemään keskiaikaista kaupunkia ja hienoa taidetta.
Ajo sinne oli erikoista, kun ajettiin tienviittojen mukaan ja matka lyheni ja piteni koko ajan, vaikka aina käännyttiin ainoaan suuntaan johon viitat osoittivat. Siis laittavatko tuolla merkkien asentajat ihan sattumanvaraisesti kuormansa kyydistä nuo kyltit? Suoraa tietä ajettiin, niin suurimmillaan matka lisääntyi useita kilometrejä kahden risteyksen välillä, joiden etäisyys toisistaan saattoi olla alle kilometrin??? Sumukin oli ihan kiitettävän sankkaa ajoittain.
Perille löydettiin ja autollekin parkkipaikka ihan siitä keskustan infokioskin vierestä. Tässä kohtaa sattuikin sitten se "melkein kunnialla-selviytymisen" huono juttu. Kävin kääntämässä auton n. 100 metrin päässä olevassa mutkassa ja ajoin sen verran Zona limitat-kyltin ohi. No onhan siinä kamerat, että nyt sitten vain odotellaan, kuinka kallis sata metriä siitä tuli .
Kaupunki oli ihan hieno ja palatsi näyttelyineen kyllä ihan näkemisen arvoinen...
Raporttiin jatkoa myöhemmin, pakko pitää illallistauko...
-
- Viestit: 556
- Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
- Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Spagetti Pekonesea syöty ja raportti jatkuu..
Urbinosta matka jatkui San Marinoon, jossa en ollutkaan ennen käynyt eli taas uusi valtio käytyjen listaan.
Sumu vain sakeni sitä mukaa kuin tie nousi ylemmäs. Maisemat olisivat varmasti olleet hienot, koska tie mitä ajettiin pitkä tovi, oli nimeltäänkin Via Panorama. Näkyvyys oli ajoittain vain 10-20 metrin luokkaa, niin olihan "kiva" ajaa outoja teitä. Navigaattorikin sekoili taas vaihteen vuoksi kunnolla ja lakkasimme uskomasta siihen, joten taas mentiin viitoitusten mukaan. Sama juttu jatkui kuin aiemminkin; matka perille piteni ja lyheni ilman mitään järkeä .
Sinnikkäästi ajamalla päästiin perille ja käytiin kaupungilla kävelemässä ja korttejakin tuli läheteltyä. Varsinaiseen vanhaan kaupunkiin kun kiipeää, niin ensimmäisenä tulee eteen kidutusmuseo! Mitähän tuostakin pitäisi ajatella... ehkä shoppailu verovapaassa maassa voi olla kidutusta?
Kohti Riminiä jatkettiin mäen toista puolta alas ja sumukin hälveni selvästi. Tien varrella oli kylttejä, joissa mainostettiin edessäpäin olevaa Ferrari/Abarth-museota: http://www.sanmarinosite.com/eng/maranello.html" onclick="window.open(this.href);return false; .
Samasta liittymästä pääsi myös Ilmailu-museoon, jonka vanhat lentokoneet oli ripoteltu rinteeseen isolle alueelle, joka näkyi hyvin tieltä. Tosin näky ei mielestäni ollut kovin houkutteleva; vihreän sammaleen peitossa olevia pieniä ja vähän isompiakin lentokoneita säiden armoilla.
Ferrari-museo oli tietysti kiinni; olimmehan sunnuntaina matkassa .
Ei kun hotellille ja syömään. Tällä kertaa menimme paikallisten suosimaan pizzeriaan (Matilda), jossa olikin jo kokonaisia sukuja koolla. Tilattiin pizzat ja hyviä sekä isoja olivat. Jälkiruoka tietysti kruunasi tämänkin illallisen, joka viineineen ja vesineen maksoi 36e. Mieleen jäi kova puheensorina; ei suomalaisessa ruokaravintolassa ikinä lähde sellaista meteliä asiakkaista. Taustamusiikkiakaan ei kuullut ollenkaan.
Seuraavana aamuna lähdettiin kohti Venetsiaa, jossa oltaisiin viimeinen yö. Matka sujui joutuisasti yhdellä tankkauspysäyksellä ja ainut tapahtuma oli se, kun eteeni lähti rekka ohittamaan toista rekkaa n. 0,3 km/h nopeuserolla. Pidin etäisyyttä ohittajaan ja sieltä lensikin takapyörästä jonkun auton rekisterikilpi kuin giljotiini. Nopealla väistöliikkeellä ehdin välttää osuman, mutta takapuskurissani roikkunut ei ollut yhtä onnekas . Italialaiset luulevat omaavansa formulakuljettajan taidot ja refleksit lisättynä meedion kyvyillä, niin lähellä paikalliset roikkuvat edellämenijän takapuskuria. Ja se kylkiä hipova ohittelu moottoriteillä on ihan karmeaa..
Auto takaisin vuokraamoon ja nyt toinen nuori nainen vei meidät lentokentälle, josta otimme bussin keskustaan. Bussi- ja vaporettoliput ostettiin etukäteen terminaalin lippupisteestä ja olivat kyllä kalliit! Menopaluu Venetsiaan bussilla ja kertakäyttöiset vesibussiliput hotellille teki 50e kahdelta hengeltä.
Bussi vei joutuisasti kaupunkiin ja vaihto vesibussiin oli periaatteessa ihan helppo, mutta kartassamme oli lähtöpaikka merkitty väärin, joten jouduimme vähän etsimään lähtöpaikkaa. Sitten tietysti hypättiin vaporettoon, joka ajoi pitkän kaavan kautta sataman ympäri... no tulipa nähtyä Venetsia mereltä käsin ja oli suunnilleen yhtä nopea-tai paremminkin hidas-kuin Canal Grandea pitkin ajava reitti.
Kerrankin majapaikka löytyi heti. Se oli suoraan edessämme kun tultiin laiturilta maalle; Pension Wildner.
Paikkaa on kehuttu ja kyllähän paikassa vanhan ajan charmia onkin. Saatiin huone ylimmästä eli 4. kerroksesta (käytännössä 5. krs). Ihan kiva, mutta paikassa ei ole hissiä asiakkaille. Portaat oli mukavan jyrkät ja korkeat, niin siinä alkoi mukavasti puuskuttaa kun raahasi matkalaukun ylös. Portieri kyllä tarjoutui tuomaan sen, mutta enpä ymmärtänyt tarttua tarjoukseen..
Huone oli ihan kiva ja oikeasti vanhanaikainen. Seinätkin oli pehmustetut; kangastapettia painamalla se antoi periksi pari senttiä.
Ikkunamaisema oli korttelin sisälle päin ja hienot kattonäkymät.
Sitten harrastamaan turismia. American barista ensin paninit ja cappucinot (joo tiedän, puolen päivän jälkeen vain espresso on oikea valinta), että sitten jaksaa kävellä ympäriinsä ja ihmetellä. Ihan kiva kaupunki kävellä; lyhyet etäisyydet ja paljon pikkukujia, joihin oikeasti voi melkein eksyä. Samaan paikkaan ei helposti löydä enää uudestaan, kun aikansa kääntyilee pikkukujilla ristiin rastiin.
Harry's Barissa käytiin juomassa Bellinit aperitiiveiksi ennen illallista, jonka söimme oman majapaikkamme ravintolassa. Tällä kertaa ei mennyt ruoan valinnat ihan nappiin: vaimo otti mustekalaa, joka ei ollut sinnepäinkään kuin Riminissä syömämme ja minä otin suositellun keitettyjen lihojen valikoiman. Onneksi en tiedä mitä söin, mutta osa oli aika epäilyttävän näköistä ja keitetty naudankieli ei kyllä kuulu mieliruokalistallani sadan ekan joukkoon . Onneksi jälkiruoka, leivät ja viini pelastivat paljon. Lasku tosin oli aika "turistimainen" 83e kahdelta.
Käytiin vielä iltakävelyllä ja maahanmuuttajaheput oli innokkaina tyrkyttämässä kaikkea turhaa p***aa . Limaläjiä, valoilla varustettuja leijuvehkeitä ym. Kyllä huomasi, että oltiin turistien suosimassa paikassa.
Aamiainen oli tässäkin paikassa ihan ok; valikoima oli kyllä suppeampi kuin Accademiassa ja lämpimät ruoat puuttui kokonaan. Appelsiinimehua säästyi, kun hanasta tuli tavaraa niin hitaasti, että kukaan ei jaksanut odottaa täyttä lasia.
Sitten vielä pari tuntia turismia käymällä parissa kirkossa. Komeita ovat ja San Zaccarian kirkossa on sellainen erikoisuus, että siellä olevan arkun uskotaan kuuluvan Johannes Kastajan isälle Sakariaalle.
Kiinalaisia ja venäläisiä turisteja oli yllättävän paljonkin Venetsiassa; varmaan 80% kaikista. Aamulla naurettiin Pyhän Markuksen torin takana, kun iso määrä kiinalaisia oli lähtenyt ajelulle varmaan 30 gondolilla ja aiheuttivat aikamoisen ruuhkan kanavassa.
Sitten olikin kotiinlähdön aika. Venetsian Marco Polo-lentokenttä osoittautui oikein toimivaksi paikaksi. Sopivan kokoinen ja hyvät kaupat ja ravintolat. Erikoisia kauppoja hienojen luxusputiikkien lisäksi olivat Ducati Corse-liike ja tietysti Ferrarin myymälä.
Frankfurtissa oli vielä koneen vaihto kotimatkalla ja koneemme parkkeerattiin 2-kerros Jumbo-Airbussin viereen ja bussikuljetus terminaaliin. On tuo Jumbo muuten ihan järjettömän kokoinen laite lentokoneeksi! Lähtöporttimmekin osui näiden Jumbojen kanssa samaan riviin ja niitä sai ihmeteltyä varsin läheltä lasin takaa. Ja herranjestas tuon A50-A69 porttien käytävän pituutta . Ei taida puoli kilometriä riittää; 10 min kesti kävellä liikkuvia lattioita käyttämällä portille 66...
Lyhyt yhteenveto marraskuisen Italian matkan + ja -
+ majoitus ja vuokra-autot halpoja
+ vähän turisteja, nähtävyyksiin ei jonoja
+ palvelut tuntuivat toimivan jouheammin kuin kesän ruuhkissa
+ aurinkokin paistoi parina päivänä, joten aurinkolasit kannatti tosiaan ottaa mukaan
- pimeä tulee kovin aikaisin
- sadetta voi riittää riesaksi asti
- rantaturistikohteissa ravintoloita ja hotelleja vähän avoinna
Kaksi kertaa tänä vuonna Italiassa riittää nyt vähäksi aikaa
Urbinosta matka jatkui San Marinoon, jossa en ollutkaan ennen käynyt eli taas uusi valtio käytyjen listaan.
Sumu vain sakeni sitä mukaa kuin tie nousi ylemmäs. Maisemat olisivat varmasti olleet hienot, koska tie mitä ajettiin pitkä tovi, oli nimeltäänkin Via Panorama. Näkyvyys oli ajoittain vain 10-20 metrin luokkaa, niin olihan "kiva" ajaa outoja teitä. Navigaattorikin sekoili taas vaihteen vuoksi kunnolla ja lakkasimme uskomasta siihen, joten taas mentiin viitoitusten mukaan. Sama juttu jatkui kuin aiemminkin; matka perille piteni ja lyheni ilman mitään järkeä .
Sinnikkäästi ajamalla päästiin perille ja käytiin kaupungilla kävelemässä ja korttejakin tuli läheteltyä. Varsinaiseen vanhaan kaupunkiin kun kiipeää, niin ensimmäisenä tulee eteen kidutusmuseo! Mitähän tuostakin pitäisi ajatella... ehkä shoppailu verovapaassa maassa voi olla kidutusta?
Kohti Riminiä jatkettiin mäen toista puolta alas ja sumukin hälveni selvästi. Tien varrella oli kylttejä, joissa mainostettiin edessäpäin olevaa Ferrari/Abarth-museota: http://www.sanmarinosite.com/eng/maranello.html" onclick="window.open(this.href);return false; .
Samasta liittymästä pääsi myös Ilmailu-museoon, jonka vanhat lentokoneet oli ripoteltu rinteeseen isolle alueelle, joka näkyi hyvin tieltä. Tosin näky ei mielestäni ollut kovin houkutteleva; vihreän sammaleen peitossa olevia pieniä ja vähän isompiakin lentokoneita säiden armoilla.
Ferrari-museo oli tietysti kiinni; olimmehan sunnuntaina matkassa .
Ei kun hotellille ja syömään. Tällä kertaa menimme paikallisten suosimaan pizzeriaan (Matilda), jossa olikin jo kokonaisia sukuja koolla. Tilattiin pizzat ja hyviä sekä isoja olivat. Jälkiruoka tietysti kruunasi tämänkin illallisen, joka viineineen ja vesineen maksoi 36e. Mieleen jäi kova puheensorina; ei suomalaisessa ruokaravintolassa ikinä lähde sellaista meteliä asiakkaista. Taustamusiikkiakaan ei kuullut ollenkaan.
Seuraavana aamuna lähdettiin kohti Venetsiaa, jossa oltaisiin viimeinen yö. Matka sujui joutuisasti yhdellä tankkauspysäyksellä ja ainut tapahtuma oli se, kun eteeni lähti rekka ohittamaan toista rekkaa n. 0,3 km/h nopeuserolla. Pidin etäisyyttä ohittajaan ja sieltä lensikin takapyörästä jonkun auton rekisterikilpi kuin giljotiini. Nopealla väistöliikkeellä ehdin välttää osuman, mutta takapuskurissani roikkunut ei ollut yhtä onnekas . Italialaiset luulevat omaavansa formulakuljettajan taidot ja refleksit lisättynä meedion kyvyillä, niin lähellä paikalliset roikkuvat edellämenijän takapuskuria. Ja se kylkiä hipova ohittelu moottoriteillä on ihan karmeaa..
Auto takaisin vuokraamoon ja nyt toinen nuori nainen vei meidät lentokentälle, josta otimme bussin keskustaan. Bussi- ja vaporettoliput ostettiin etukäteen terminaalin lippupisteestä ja olivat kyllä kalliit! Menopaluu Venetsiaan bussilla ja kertakäyttöiset vesibussiliput hotellille teki 50e kahdelta hengeltä.
Bussi vei joutuisasti kaupunkiin ja vaihto vesibussiin oli periaatteessa ihan helppo, mutta kartassamme oli lähtöpaikka merkitty väärin, joten jouduimme vähän etsimään lähtöpaikkaa. Sitten tietysti hypättiin vaporettoon, joka ajoi pitkän kaavan kautta sataman ympäri... no tulipa nähtyä Venetsia mereltä käsin ja oli suunnilleen yhtä nopea-tai paremminkin hidas-kuin Canal Grandea pitkin ajava reitti.
Kerrankin majapaikka löytyi heti. Se oli suoraan edessämme kun tultiin laiturilta maalle; Pension Wildner.
Paikkaa on kehuttu ja kyllähän paikassa vanhan ajan charmia onkin. Saatiin huone ylimmästä eli 4. kerroksesta (käytännössä 5. krs). Ihan kiva, mutta paikassa ei ole hissiä asiakkaille. Portaat oli mukavan jyrkät ja korkeat, niin siinä alkoi mukavasti puuskuttaa kun raahasi matkalaukun ylös. Portieri kyllä tarjoutui tuomaan sen, mutta enpä ymmärtänyt tarttua tarjoukseen..
Huone oli ihan kiva ja oikeasti vanhanaikainen. Seinätkin oli pehmustetut; kangastapettia painamalla se antoi periksi pari senttiä.
Ikkunamaisema oli korttelin sisälle päin ja hienot kattonäkymät.
Sitten harrastamaan turismia. American barista ensin paninit ja cappucinot (joo tiedän, puolen päivän jälkeen vain espresso on oikea valinta), että sitten jaksaa kävellä ympäriinsä ja ihmetellä. Ihan kiva kaupunki kävellä; lyhyet etäisyydet ja paljon pikkukujia, joihin oikeasti voi melkein eksyä. Samaan paikkaan ei helposti löydä enää uudestaan, kun aikansa kääntyilee pikkukujilla ristiin rastiin.
Harry's Barissa käytiin juomassa Bellinit aperitiiveiksi ennen illallista, jonka söimme oman majapaikkamme ravintolassa. Tällä kertaa ei mennyt ruoan valinnat ihan nappiin: vaimo otti mustekalaa, joka ei ollut sinnepäinkään kuin Riminissä syömämme ja minä otin suositellun keitettyjen lihojen valikoiman. Onneksi en tiedä mitä söin, mutta osa oli aika epäilyttävän näköistä ja keitetty naudankieli ei kyllä kuulu mieliruokalistallani sadan ekan joukkoon . Onneksi jälkiruoka, leivät ja viini pelastivat paljon. Lasku tosin oli aika "turistimainen" 83e kahdelta.
Käytiin vielä iltakävelyllä ja maahanmuuttajaheput oli innokkaina tyrkyttämässä kaikkea turhaa p***aa . Limaläjiä, valoilla varustettuja leijuvehkeitä ym. Kyllä huomasi, että oltiin turistien suosimassa paikassa.
Aamiainen oli tässäkin paikassa ihan ok; valikoima oli kyllä suppeampi kuin Accademiassa ja lämpimät ruoat puuttui kokonaan. Appelsiinimehua säästyi, kun hanasta tuli tavaraa niin hitaasti, että kukaan ei jaksanut odottaa täyttä lasia.
Sitten vielä pari tuntia turismia käymällä parissa kirkossa. Komeita ovat ja San Zaccarian kirkossa on sellainen erikoisuus, että siellä olevan arkun uskotaan kuuluvan Johannes Kastajan isälle Sakariaalle.
Kiinalaisia ja venäläisiä turisteja oli yllättävän paljonkin Venetsiassa; varmaan 80% kaikista. Aamulla naurettiin Pyhän Markuksen torin takana, kun iso määrä kiinalaisia oli lähtenyt ajelulle varmaan 30 gondolilla ja aiheuttivat aikamoisen ruuhkan kanavassa.
Sitten olikin kotiinlähdön aika. Venetsian Marco Polo-lentokenttä osoittautui oikein toimivaksi paikaksi. Sopivan kokoinen ja hyvät kaupat ja ravintolat. Erikoisia kauppoja hienojen luxusputiikkien lisäksi olivat Ducati Corse-liike ja tietysti Ferrarin myymälä.
Frankfurtissa oli vielä koneen vaihto kotimatkalla ja koneemme parkkeerattiin 2-kerros Jumbo-Airbussin viereen ja bussikuljetus terminaaliin. On tuo Jumbo muuten ihan järjettömän kokoinen laite lentokoneeksi! Lähtöporttimmekin osui näiden Jumbojen kanssa samaan riviin ja niitä sai ihmeteltyä varsin läheltä lasin takaa. Ja herranjestas tuon A50-A69 porttien käytävän pituutta . Ei taida puoli kilometriä riittää; 10 min kesti kävellä liikkuvia lattioita käyttämällä portille 66...
Lyhyt yhteenveto marraskuisen Italian matkan + ja -
+ majoitus ja vuokra-autot halpoja
+ vähän turisteja, nähtävyyksiin ei jonoja
+ palvelut tuntuivat toimivan jouheammin kuin kesän ruuhkissa
+ aurinkokin paistoi parina päivänä, joten aurinkolasit kannatti tosiaan ottaa mukaan
- pimeä tulee kovin aikaisin
- sadetta voi riittää riesaksi asti
- rantaturistikohteissa ravintoloita ja hotelleja vähän avoinna
Kaksi kertaa tänä vuonna Italiassa riittää nyt vähäksi aikaa
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
^Näitä on mukava lukea, kiitos!
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Laitoin Facebookin Anonima-ryhmään linkin tekeleeseeni, jossa on jotain jutskia toissakuiselta reissulta. Sitten muistin, että kaikkihan eivät tietenkään moiseen ryhmään kuulu, joten päätin laittaa tännekin.
Tiedoston koko on noin 10,5 megaa, joten hitaimmilla yhteyksillä ei ole ihan hetkessä luettavissa.
Tiedoston koko on noin 10,5 megaa, joten hitaimmilla yhteyksillä ei ole ihan hetkessä luettavissa.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Casa di Matti
- Viestit: 345
- Liittynyt: 06 Tammi 2007, 00:02
- Car(s): Jaguar XE, Alfat 156 2,0 ja GTV 916, Fiat Coupe 2,0 Turbo, Citroén XM 2,0, Citroén Dyane 0,4, Vespa Rally 180; ex Citroen BX 1,4 Bon, 2 x Citroen BX 1,6 GTi, Citroen BX 1,6 Millesime, Citroen AX 1,0, Alfa Romeo 159 1.9 JTS
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Ihme ja kumma...
Tämä viestiketju alkoi siitä, kun kummastelin autovuokrayhtiön visani vinguttelua joku aika matkan jälkeen. Vinguttelua seurasi viranomaisten sakkolappulähettely, joka loppui sitten aika merkillisellä tavalla...
Viime vuoden aikana kävin Italiassa pari kertaa ja tietysti elokuisen matkan päätteeksi vuokra-autoyhtiö - tällä kertaa Avis - peri jälkikäteen Visaltani runsaat 40 euroa. Otin yhteyttä Suomen Avikseen, joka yllättävää kyllä otti puheluistani ja sähköposteistani vaarin ja alkoi selvitellä asiaa. Muutaman puhelun ja sähköpostin jälkeen syyksi kerrottiin tietullin maksamatta jättäminen, minkä tiesin vääräksi väitteeksi, koska maksoin tietullit Visalla ja noilta teiltä ei periaatteessa edes pääse pois maksamatta, koska ilman maksua puomi ei nouse. Koska tällä kertaa visa vinkui vain kerran ja kysymys ei ollut suuremmasta summasta, niin ajattelin, että anti olla.
Viime viikolla sain sitten postia Italian Avikselta. Se koostui kirjeestä ja pitkulaisesta paperipalasta, joka mitä ilmeisemmin oli shekki. Italiaa en osaa kuin sanan sieltä täältä, mutta ymmärsin kirjeen olevan jonkin sortin anteeksipyyntö ja selitys viranomaiskömmähdyksestä. Jonkin verran aikaa pankin tiskillä asiaa ihmeteltiin ja pääkonttoriin soitettiin, mutta aito tuo shekki kuitenkin oli, koska sen summa 44,55 € siirrettiin tililleni - tosin 11 €:n toimitusmaksu vähennettynä. Toki olin iloinen, että kerran se raha näinkin päin siirtyy, mutta jäin ihmettelemään, miksi Italian Avis ei palauttanut summaa suoraan visalleni - osasihan se käyttää sitä toiseenkin suuntaan.
Tämä viestiketju alkoi siitä, kun kummastelin autovuokrayhtiön visani vinguttelua joku aika matkan jälkeen. Vinguttelua seurasi viranomaisten sakkolappulähettely, joka loppui sitten aika merkillisellä tavalla...
Viime vuoden aikana kävin Italiassa pari kertaa ja tietysti elokuisen matkan päätteeksi vuokra-autoyhtiö - tällä kertaa Avis - peri jälkikäteen Visaltani runsaat 40 euroa. Otin yhteyttä Suomen Avikseen, joka yllättävää kyllä otti puheluistani ja sähköposteistani vaarin ja alkoi selvitellä asiaa. Muutaman puhelun ja sähköpostin jälkeen syyksi kerrottiin tietullin maksamatta jättäminen, minkä tiesin vääräksi väitteeksi, koska maksoin tietullit Visalla ja noilta teiltä ei periaatteessa edes pääse pois maksamatta, koska ilman maksua puomi ei nouse. Koska tällä kertaa visa vinkui vain kerran ja kysymys ei ollut suuremmasta summasta, niin ajattelin, että anti olla.
Viime viikolla sain sitten postia Italian Avikselta. Se koostui kirjeestä ja pitkulaisesta paperipalasta, joka mitä ilmeisemmin oli shekki. Italiaa en osaa kuin sanan sieltä täältä, mutta ymmärsin kirjeen olevan jonkin sortin anteeksipyyntö ja selitys viranomaiskömmähdyksestä. Jonkin verran aikaa pankin tiskillä asiaa ihmeteltiin ja pääkonttoriin soitettiin, mutta aito tuo shekki kuitenkin oli, koska sen summa 44,55 € siirrettiin tililleni - tosin 11 €:n toimitusmaksu vähennettynä. Toki olin iloinen, että kerran se raha näinkin päin siirtyy, mutta jäin ihmettelemään, miksi Italian Avis ei palauttanut summaa suoraan visalleni - osasihan se käyttää sitä toiseenkin suuntaan.
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
^ Jostain syystä italialaiset (ja muutkin keskieurooppalaiset) vierastavat edelleen muovirahaa ja arvostavat käteistä ja sekkejä. Tämän huomaa hyvin kun ajaa moottoritiellä tietullipaikalle. Käteislinjalle saattaa olla huomattavan pitkät jonot, mutta parille "Visa"-linjalle pääsee suoraan maksamaan.
Ehkä Avis näin ajatteli, että sekki on konkreettisempi osoitus kuin tilille palautetut rahat. Suomalaisittain tuntuu toki oudolta.
Ehkä Avis näin ajatteli, että sekki on konkreettisempi osoitus kuin tilille palautetut rahat. Suomalaisittain tuntuu toki oudolta.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Kesäkuussa voisi yrittää käydä Italiassa. Kuinkas eri yhtiöillä tuleekaan noita tarjouksia?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- Bisci
- Viestit: 511
- Liittynyt: 02 Elo 2007, 00:05
- Car(s): V60 AWD,
OIIIIIIIO ja
TVR S - Paikkakunta: Savicity
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Modenan museo sijaitsee Enzon synnyinkodin yhteydessä Masen tehtaiden lähellä (muutaman korttelin päässä). Ei se nyt ihan tuore ole, mutta futuristinen uudisrakennus on tehty pari vuotta sitten. Sitä ennen oli vain se vanha kotitalo. Syksyllä oli juuri vaihtumassa uusi Mase-näyttely. Myös Fioranon (Maranellon) museossa pääsin käymään tulevien "huoneiden" puolella. Tulee (tai siis nyt varmaan jo on) esille mm. Enzon vahanukke, joka oli hyvin realistisen oloinen.Juhako kirjoitti:Modenassa on kuulemma uusi Ferrari museo avattu tänä keväänä, itse en ole käynyt.
Ferrari Galleria pääkallopaikalla ei ollut hääppönen...
Fioranossa chef Maurizio ja Rosella (Mamosa) ottivat jälleen sydämellisesti vastaan ravintolassaan Montanassa, ja ilta oli taas unohtumaton. Kannattaa käydä, ja viedä Suomesta terveiset!
Ne jotka puhuu ei tiedä, ne jotka tietää ei puhu.
K.Rosberg
K.Rosberg
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Lennot Venetsiaan buukattu, majoituksesta tehty varaus. Kesäkuussa mennään! Veneton seudulla en ole reiluun pariinkymmeneen vuoteen käynytkään.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- katiska
- Viestit: 472
- Liittynyt: 19 Loka 2009, 10:19
- Car(s): AR8, 164, GTV, 155, 156:ia, Sprintit, Ducatoja, Camaro, Trans Sport, RSV Mille
- Paikkakunta: Villähde
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Sama paitti heinäkuu ja ikuna Italiassa käynytkään.Vittorio Jano kirjoitti:Lennot Venetsiaan buukattu, majoituksesta tehty varaus. Kesäkuussa mennään! Veneton seudulla en ole reiluun pariinkymmeneen vuoteen käynytkään.
En tyytynyt tavanomaiseen.
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Pikku suunnitelmaa on että kissalla kurvailtaisiin Gardajärvelle kesäkuussa.. vielä ei kyllä ole lyöty lukkoon mitään.
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Saapasmaahan lennot varattu kesäkuulle .
Ride on!
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Mehän ollaan kaikki siellä. Itsellä autoa lukuun ottamatta homma paketissa:
Ensin Köpiksen kautta:
Viikko täällä:
Kaksi yötä täällä:
Ja lopuksi Venezia-Snadi:
Ensin Köpiksen kautta:
Viikko täällä:
Kaksi yötä täällä:
Ja lopuksi Venezia-Snadi:
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Ollaan vähän eri suunnalla, muuten olisi ollut miitin paikka .
Sinivalkoisin siivin suoraan Roomaan.
Kiesi alle:
Eväät Volpettin veljeksiltä:
Yö laivalla:
Rata-ajoa:
Auringonottoa:
Sinivalkoisin siivin suoraan Roomaan.
Kiesi alle:
Eväät Volpettin veljeksiltä:
Yö laivalla:
Rata-ajoa:
Auringonottoa:
Ride on!
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
Höh, ei tällä kertaa päässytkään kissa Gardajärvelle.. mutta kuuskutosen esimerkkiä noudattaenfahlsjy kirjoitti:Pikku suunnitelmaa on että kissalla kurvailtaisiin Gardajärvelle kesäkuussa.. vielä ei kyllä ole lyöty lukkoon mitään.
Saas nähä ollaanko samalla lennolla??Sinivalkoisin siivin suoraan Roomaan.
Kiesi alle:
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
No nyt on tuokin homma hoidossa:Vittorio Jano kirjoitti: Itsellä autoa lukuun ottamatta homma paketissa:
(tai vastaava)
Mielestäni ihan hyvä diili: 10 vrk omavastuun kuoletuksella alle 300€ooh.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
^Vanhoina hyvinä aikoina paremman luokan italialaisissa menopeleissä olikin ratti järkiään oikealla, jalkakäytävän puolella.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Matkailu avartaa, varsinkin Italianmatkailu...
^^Ehkä, mulla Lancia Delta nolla omavastuilla 15vrk:tta 850€...