Takapenkin selkänojan kiinnityspulttien alle. Fiksuin ja helpoin tapa.Jakke kirjoitti: Onko jollain kokemuspohjaista vinkkiä, mikä olis 156:ssa hyvä ja toimiva kohta maadoittaa takakontissa majailevat vahvistimet?
Autohifi!
Valvoja: Moderators
- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Ok, sinnepä kokeillaan.willez kirjoitti:Takapenkin selkänojan kiinnityspulttien alle. Fiksuin ja helpoin tapa.Jakke kirjoitti: Onko jollain kokemuspohjaista vinkkiä, mikä olis 156:ssa hyvä ja toimiva kohta maadoittaa takakontissa majailevat vahvistimet?
Mutta pari tuntia asiaa pähkäiltyäni huomasin, että onpas hel**tin hankala saada virtakaapeli rintapellistä läpi! Ainoa silmään sattunut järkevä vaihtoehto olis repsikan jalkatilasta, sieltä missä esim mulla on myös sisäpistoke vedetty, mutta onpas julmetun hankalaa...
Eli kysytäänpäs vielä tämäkin: Mistä olette virtakaapelin akulle vetäneet?
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Hanttarin puolelta hiukan etuvastuksen alapuolelta leikkasin about. 7-10cm palan äänieristettä pois ja 10mm terällä läpi. Konehuoneen puolelle kaveri taskulampulla tarkistelemaan ja laitettiin vielä rosterilevy sinne eteen ettei käy vahinkoa. Ainut mikä lähellä on niin ohjausakseli.Jakke kirjoitti:Ok, sinnepä kokeillaan.willez kirjoitti:Takapenkin selkänojan kiinnityspulttien alle. Fiksuin ja helpoin tapa.Jakke kirjoitti: Onko jollain kokemuspohjaista vinkkiä, mikä olis 156:ssa hyvä ja toimiva kohta maadoittaa takakontissa majailevat vahvistimet?
Mutta pari tuntia asiaa pähkäiltyäni huomasin, että onpas hel**tin hankala saada virtakaapeli rintapellistä läpi! Ainoa silmään sattunut järkevä vaihtoehto olis repsikan jalkatilasta, sieltä missä esim mulla on myös sisäpistoke vedetty, mutta onpas julmetun hankalaa...
Eli kysytäänpäs vielä tämäkin: Mistä olette virtakaapelin akulle vetäneet?
Reikä tulee juuri siihen missä tulipelti taittuu auton takaosaa kohti. Reijästä näkee laturin varaosanumeron kätevästi sisäkautta

- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Ok pitää katsella. Mieluummin ei tekis uusia reikiä, varsinkaan peltiin, mutta pakko kai se on, jos ei muuta järkevää konstia löydy. 10mm reikä ei taida ihan riittää tuolle kaapelille, kun pitäähän siihen joku läpivientikumin tapainenkin viritellä.willez kirjoitti:Hanttarin puolelta hiukan etuvastuksen alapuolelta leikkasin about. 7-10cm palan äänieristettä pois ja 10mm terällä läpi. Konehuoneen puolelle kaveri taskulampulla tarkistelemaan ja laitettiin vielä rosterilevy sinne eteen ettei käy vahinkoa. Ainut mikä lähellä on niin ohjausakseli.
Reikä tulee juuri siihen missä tulipelti taittuu auton takaosaa kohti. Reijästä näkee laturin varaosanumeron kätevästi sisäkautta
Se sisäpistokkeen piuha on sisältä tarkasteltuna viety jonkun n. 10cm leveän muoviosan läpi. Pitää vielä katsoa, josko siihen vois porata jonkun reiän. Ei vaan tahdo nähdä yhtään mitään konehuoneen puolelta, on niin ahdas kolonen, enkä lähde auton alle pihalla ryömimään tuon asian takia. Ajattelin myös kurkata rintapellissä konehuoneen puolella olevan "verhoilun" taa. Jos vaikka sittenkin löytyisi joku käyttämätön, muovitulpalla tukittu reikä... Voi olla turha toivo.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
veekutosessa tuolla on erittäin hyvin tilaa ja näkee hyvin. Äänieristysmattoa tietysti tulipellissä kiinni.Jakke kirjoitti:Ok pitää katsella. Mieluummin ei tekis uusia reikiä, varsinkaan peltiin, mutta pakko kai se on, jos ei muuta järkevää konstia löydy. 10mm reikä ei taida ihan riittää tuolle kaapelille, kun pitäähän siihen joku läpivientikumin tapainenkin viritellä.willez kirjoitti:Hanttarin puolelta hiukan etuvastuksen alapuolelta leikkasin about. 7-10cm palan äänieristettä pois ja 10mm terällä läpi. Konehuoneen puolelle kaveri taskulampulla tarkistelemaan ja laitettiin vielä rosterilevy sinne eteen ettei käy vahinkoa. Ainut mikä lähellä on niin ohjausakseli.
Reikä tulee juuri siihen missä tulipelti taittuu auton takaosaa kohti. Reijästä näkee laturin varaosanumeron kätevästi sisäkautta
Se sisäpistokkeen piuha on sisältä tarkasteltuna viety jonkun n. 10cm leveän muoviosan läpi. Pitää vielä katsoa, josko siihen vois porata jonkun reiän. Ei vaan tahdo nähdä yhtään mitään konehuoneen puolelta, on niin ahdas kolonen, enkä lähde auton alle pihalla ryömimään tuon asian takia. Ajattelin myös kurkata rintapellissä konehuoneen puolella olevan "verhoilun" taa. Jos vaikka sittenkin löytyisi joku käyttämätön, muovitulpalla tukittu reikä... Voi olla turha toivo.
10mm reikä on täydellinen 21mm2 virtajohdolle,hiukan tiukka mutta saa nätisti pujotettua kuitenkin. Ja monessa akkukoneessa on max.10mm istukka...
Kuskinpuolelta saa vedettyä polkimien yläpuolelta, joutuu irrottamaan pyyhkimet ja kuskinpuolen muovin joka on pyyhkimen varren alla.Jakke kirjoitti: Mutta pari tuntia asiaa pähkäiltyäni huomasin, että onpas hel**tin hankala saada virtakaapeli rintapellistä läpi! Ainoa silmään sattunut järkevä vaihtoehto olis repsikan jalkatilasta, sieltä missä esim mulla on myös sisäpistoke vedetty, mutta onpas julmetun hankalaa...
Eli kysytäänpäs vielä tämäkin: Mistä olette virtakaapelin akulle vetäneet?
Sieltä alta paljastuu reikä jossa on kumitulppa johon saa tehtyä reiän ja toimii samalla läpivientikumina. Menee ainakin 35 neliöinen kaapeli siitä

- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Ok!Camber kirjoitti: Kuskinpuolelta saa vedettyä polkimien yläpuolelta, joutuu irrottamaan pyyhkimet ja kuskinpuolen muovin joka on pyyhkimen varren alla.
Sieltä alta paljastuu reikä jossa on kumitulppa johon saa tehtyä reiän ja toimii samalla läpivientikumina. Menee ainakin 35 neliöinen kaapeli siitä

facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Jeps, itellä on suunnilleen saman paksuinen piuha, tuo menee vielä sen kumin läpi, 35 neliöinen menee siitä reiästä muttei enää siitä kumista.Jakke kirjoitti:Ok!Camber kirjoitti: Kuskinpuolelta saa vedettyä polkimien yläpuolelta, joutuu irrottamaan pyyhkimet ja kuskinpuolen muovin joka on pyyhkimen varren alla.
Sieltä alta paljastuu reikä jossa on kumitulppa johon saa tehtyä reiän ja toimii samalla läpivientikumina. Menee ainakin 35 neliöinen kaapeli siitäJotain tuollaista toivoinkin kuulevani. Sinnepä sitten tonkimaan. Taitaa olla joku 20-25 neliöinen tuo mikä mulla on paikalleen menossa, en muista tarkkaan ku jo vuosi sitten nuo piuhat ostin. Ei oo tullu pidettyä kiirettä...
Vähän se on hankala paikka mutta löytyy kyllä

- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi








- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Mullakin on nyt jo pari vahvistinta + subi takakontissa! Virtajohdon vetäisin Camberin ehdottamasta paikasta, erittäin helppo juttu, ja signaalit kulkevat kartanlukijan puolelta. Vetäisin samalla yhdet ylimääräiset RCA:t ja muutaman muunkin johdon odottamaan jo suunnitelmissa olevaa jatkohifistelyä. Kuuluuhan tuosta noinkin, kunhan saa säätöihin, mutta jos sitä vielä takapenkkiläistenkin kuuntelunautintoon panostais. Lisäksi säädettävyyttä on saatava lisää.
Subikotelo haukkaa tosiaan ison osan tavaratilasta. Eukko-rukka asiasta jo huomauttikin, vaikka meilläkin peräkontti on täynnä tavaraa noin kerran vuodessa
.
Pitänee kuitenkin vielä ennen ensi kesää rakentaa samanlainen systeemi kuin entisessä autossani, eli sellaiset (ihan eri käyttöön tarkoitetut) järeät pikaliittimet virtajohtoihin, niin saa subin tarvittaessa poiskin.
Subikotelo haukkaa tosiaan ison osan tavaratilasta. Eukko-rukka asiasta jo huomauttikin, vaikka meilläkin peräkontti on täynnä tavaraa noin kerran vuodessa

Pitänee kuitenkin vielä ennen ensi kesää rakentaa samanlainen systeemi kuin entisessä autossani, eli sellaiset (ihan eri käyttöön tarkoitetut) järeät pikaliittimet virtajohtoihin, niin saa subin tarvittaessa poiskin.
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
-
- Viestit: 385
- Liittynyt: 12 Syys 2006, 19:55
- Paikkakunta: Soini
Tää nyt ei oo välttämättä mitenkään HiFiä, muttei jaksanut vääntää uutta ketjua aiheesta...
Onko kukaan kokeillut viime TM:ssä esiteltyä HF-Laitetta Jabra Cruiser2? Voisi kuulla muitakin mielipiteitä kuin Temmin...
http://www.jabra.com/sites/mobile/na-us ... iser2.aspx
Ensimmäinen HF-laite, joka rupesi kiinnostamaan...
Onko kukaan kokeillut viime TM:ssä esiteltyä HF-Laitetta Jabra Cruiser2? Voisi kuulla muitakin mielipiteitä kuin Temmin...
http://www.jabra.com/sites/mobile/na-us ... iser2.aspx
Ensimmäinen HF-laite, joka rupesi kiinnostamaan...
Miksi et vain osta esimerkiksi Alpinen tai Kenwoodin autosoitinta, jossa on bluetooth HF ominaisuus?
Esim omassa Alpinessa on ihan mikkiliitäntä takana, ja soittimen mukana tuli mikrofoni jonka sai kätevästi vaikka kaksipuoleisella teipillä kiinni. Itse laitoin vähän piiloon.
Puhelu tulee, soitin vaimentaa musiikin, näyttää soittimen näytössä kuka soittaa (numero tai nimi osoitekirjasta) ja vastata voi joko soittimesta, soittimen kaukosäätimestä tai puhelimen näppäimestä. Puhelu loppuu niin soitin näyttää puhelutiedot ja jatkaa musiikkia.
En luopuisi mistään hinnasta. Noita BT HF autosoittimia kun saa melko edukkaasti nykyään ihan tunnetuilta valmistajiltakin ja tuleepa samalla päivitettyä auton musiikintoistoakin.
Esim omassa Alpinessa on ihan mikkiliitäntä takana, ja soittimen mukana tuli mikrofoni jonka sai kätevästi vaikka kaksipuoleisella teipillä kiinni. Itse laitoin vähän piiloon.
Puhelu tulee, soitin vaimentaa musiikin, näyttää soittimen näytössä kuka soittaa (numero tai nimi osoitekirjasta) ja vastata voi joko soittimesta, soittimen kaukosäätimestä tai puhelimen näppäimestä. Puhelu loppuu niin soitin näyttää puhelutiedot ja jatkaa musiikkia.
En luopuisi mistään hinnasta. Noita BT HF autosoittimia kun saa melko edukkaasti nykyään ihan tunnetuilta valmistajiltakin ja tuleepa samalla päivitettyä auton musiikintoistoakin.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Tai sitten ihan kunnollinen erillinen autosarja. Nokian waka wanha CK-7W toimii paljon paremmin kuin Kenwoodin ja Densionin versiot joiden kanssa elämistä tuli myös kokeiltua. Tosin tuo Noksu tarvitsee erillisen kaiuttimen joka pitää saada ängettyä jonnekin.
Nämähän voi kyllä johtua puhelinmallistakin, mulla koekappaleena kumisaapastehtaan antiikkinen E90.
Nämähän voi kyllä johtua puhelinmallistakin, mulla koekappaleena kumisaapastehtaan antiikkinen E90.
- Epäkelpokeräilijä -
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Autohifi!
Heh,testailin tänään hiukan eroavaisuutta kun syötetään lähes kolmikertainen määrä watteja samoille kaiuttimille.
Alfassa tuo Audison Sxr4 4-kanavainen vahvistin,antaa 4x60W@4ohm, mahdollisuus myös esim. 2x170W@4ohm.
Tolla oon soitellut jonkun aikaa noita vakio kenwoodeja. Soi ihan ok,mutta midbasso on erittäin heikkoa ja kaiuttimet kyykkää melko nopeasti = pörisee...
Ostin eteen tuo Audison Voce 6,5" erillissarjan jakosuotimineen päivineen. Näissä tehonkesto 125W/250W@4ohm
Takakaiuttimet otin poijes kokonaan.
Äänenlaatu ja midbassot ovat aivan tajuttomat,soi perkeleen puhtaasti ja kovaa. Säädöt pitäis olla kohillaan vahvarin päässä ja soittimessa.
Tänään sitten mietin että oon soittanut kuukauden päivät 4-kanavaisena,vaikka takana ei ole edes kaiuttimia. Nooh,laitoin vahvistimen 2Channel mode:en etupäähän että antaa sen 170W per etuovi.
Elikkä 60W vs 170W syöttöä,rehellisesti en huomaa mitään eroa soinnissa. Edelleen soi hyvin ja puhtaasti,voi soittaa jopa niin kovaa että autossa ei pysty istumaan vaikka ääni on puhdasta.
Mielenkiintoista
PS: Ehkä AINUT ero on se että midbassot ei lyö pohjaan niin helposti kun soitetaan erittäin kovaa,elikkä lähes niin että autossa on v*ttumainen olla
Heh,joku varmaan miettii että miksi pitää laittaa niin isot poppikoneet että autossa ei voi enää edes istua kun kuuntelee täysillä ? Siksi, että sopivalla volumella musiikkinautinto on sanoin kuvailematon,esim. Santana - Smooth -biisistä tulee kylmät väreet välittömästi

Alfassa tuo Audison Sxr4 4-kanavainen vahvistin,antaa 4x60W@4ohm, mahdollisuus myös esim. 2x170W@4ohm.
Tolla oon soitellut jonkun aikaa noita vakio kenwoodeja. Soi ihan ok,mutta midbasso on erittäin heikkoa ja kaiuttimet kyykkää melko nopeasti = pörisee...
Ostin eteen tuo Audison Voce 6,5" erillissarjan jakosuotimineen päivineen. Näissä tehonkesto 125W/250W@4ohm
Takakaiuttimet otin poijes kokonaan.
Äänenlaatu ja midbassot ovat aivan tajuttomat,soi perkeleen puhtaasti ja kovaa. Säädöt pitäis olla kohillaan vahvarin päässä ja soittimessa.
Tänään sitten mietin että oon soittanut kuukauden päivät 4-kanavaisena,vaikka takana ei ole edes kaiuttimia. Nooh,laitoin vahvistimen 2Channel mode:en etupäähän että antaa sen 170W per etuovi.
Elikkä 60W vs 170W syöttöä,rehellisesti en huomaa mitään eroa soinnissa. Edelleen soi hyvin ja puhtaasti,voi soittaa jopa niin kovaa että autossa ei pysty istumaan vaikka ääni on puhdasta.
Mielenkiintoista

PS: Ehkä AINUT ero on se että midbassot ei lyö pohjaan niin helposti kun soitetaan erittäin kovaa,elikkä lähes niin että autossa on v*ttumainen olla

Heh,joku varmaan miettii että miksi pitää laittaa niin isot poppikoneet että autossa ei voi enää edes istua kun kuuntelee täysillä ? Siksi, että sopivalla volumella musiikkinautinto on sanoin kuvailematon,esim. Santana - Smooth -biisistä tulee kylmät väreet välittömästi


Re: Autohifi!
Tietääkö joku paikkaa, joka korjaisi automankkoja? Mulla on ehkä 5 vuotta vanha, mutta silloisen malliston huippua edustava Alpine, jonka ainoa murhe on, ettei se tahdo antaa CD:tä ulos. Soittaa CD:tä kyllä. Hifimies, joka tutki soitinta, ei osannut neuvoa korjaajalle, mutta kertoi että useamman satasen pitäisi laittaa, jotta saisi uuden vastaavan ja siksi mietin korjauttamista...
- Alfistipohjoosesta
- Viestit: 4579
- Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
- Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09 - Paikkakunta: Loimaa
- Viesti:
Re: Autohifi!
Riipaistaan tähän ketjuun.
Eli Espacessa on autoon rakennettu soitin järjestelmä. Nyt on tullut ongelma että kaiuttimet alkaa särähdellä kun volumea lisää. Ilmenee jo ihan, pienellä, normaali volumella. Korvin kierreltynä tuntuu että jokainen kaiutin särisee. Mitäs vaihtoehtoja on?
Eli Espacessa on autoon rakennettu soitin järjestelmä. Nyt on tullut ongelma että kaiuttimet alkaa särähdellä kun volumea lisää. Ilmenee jo ihan, pienellä, normaali volumella. Korvin kierreltynä tuntuu että jokainen kaiutin särisee. Mitäs vaihtoehtoja on?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Autohifi!
Finnoontien varrella siellä missä on k1 katsastajat ja joku teknorengas mikälie niin on joku matinkylän autopuhelin -niminen liike, joskus käynyt siellä...Griffith kirjoitti:Tietääkö joku paikkaa, joka korjaisi automankkoja? Mulla on ehkä 5 vuotta vanha, mutta silloisen malliston huippua edustava Alpine, jonka ainoa murhe on, ettei se tahdo antaa CD:tä ulos. Soittaa CD:tä kyllä. Hifimies, joka tutki soitinta, ei osannut neuvoa korjaajalle, mutta kertoi että useamman satasen pitäisi laittaa, jotta saisi uuden vastaavan ja siksi mietin korjauttamista...
- ossiwho
- Viestit: 74
- Liittynyt: 09 Helmi 2012, 17:11
- Car(s): Vw golf gti -06
Scirocco Mk1 -74
EX. Alfa Romeo 159 2,4 jtdm - Paikkakunta: Salo
Re: Autohifi!
Täältä varmaan kannattaa kysyä mitäs kautta saisi noi subin piuhat helpoten vedettyä? 159 siis kyseessä.
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Autohifi!
Onko tietoa,että löytyykö markkinoilta kaukosäädöllä oleva soitin jossa irrotettava etupaneeli,ilman cd:tä?
Re: Autohifi!
En tiedä onko tämä topic enään elossa mutten uuttakaan viitsinyt aiheesta aloittaa.
Eli olisiko joku fiksu tai muuten autohifeistä perillä oleva voinut hieman valoittaa kytkentöjä?
Autosta löytyykin valmiina johdotukset, sulake jne.. Eli nyt, kun hankin vahvistimen ja subbarin, olisi neuvot kultaisia (olen jo onneksi perehtynyt autosoundin tietoa osioon ja muihinkin teksteihin).
Johtoja tulee konttiin useampi, kaksi erittäin paksua, punainen ja sininen (virtapiuhat..?). Sinisiä on vielä yksi lisää (maatto..?), tämä tosin on aika ohut piuha. Näiden lisäksi tietenkin RCA:t ne meneekin vahvariin, sen jo selvittelinkin lisäksi RJ11 pää löytyy (sama siis kuin puhelinjohdossa). Sitten löytyy vielä hieman S-videon näköinen johto, olisiko CD-vaihtajasta?
Tosiaan ja taustapeilin vieressä on joku kytkin, jonka päättelin liittyvän tähän RJ11?
Kiitoksia neuvoista jo etukäteen!
Edit: Niin ja subbariksi tulisi 12" joku SPL Pron ja vahvariksi söpö sekä toivottavasti sopiva Alpine.
Eli olisiko joku fiksu tai muuten autohifeistä perillä oleva voinut hieman valoittaa kytkentöjä?
Autosta löytyykin valmiina johdotukset, sulake jne.. Eli nyt, kun hankin vahvistimen ja subbarin, olisi neuvot kultaisia (olen jo onneksi perehtynyt autosoundin tietoa osioon ja muihinkin teksteihin).
Johtoja tulee konttiin useampi, kaksi erittäin paksua, punainen ja sininen (virtapiuhat..?). Sinisiä on vielä yksi lisää (maatto..?), tämä tosin on aika ohut piuha. Näiden lisäksi tietenkin RCA:t ne meneekin vahvariin, sen jo selvittelinkin lisäksi RJ11 pää löytyy (sama siis kuin puhelinjohdossa). Sitten löytyy vielä hieman S-videon näköinen johto, olisiko CD-vaihtajasta?
Tosiaan ja taustapeilin vieressä on joku kytkin, jonka päättelin liittyvän tähän RJ11?
Kiitoksia neuvoista jo etukäteen!
Edit: Niin ja subbariksi tulisi 12" joku SPL Pron ja vahvariksi söpö sekä toivottavasti sopiva Alpine.
Viimeksi muokannut Nikodemus, 21 Elo 2012, 16:56. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Viva la Italia
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Autohifi!
Ettei vaan olisi herätevirta vahvistimelle. Tuohon siis luultavasti tulee virta silloin kun virrat on käännetty päälle/on käynnissä.Nikodemus kirjoitti:Sinisiä on vielä yksi lisää (maatto..?), tämä tosin on aika ohut piuha.
Kannattaa tsekata johdot yleismittarilla mihin tulee virta. Joskus luotin valmiiden johtojen väreihin, mutta musta olikin virta ja punainen maa

Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
Re: Autohifi!
Tosiaan, voi olla!
Ja joo, yleismittarin ajattelin ottaakin heti ensimmäiseksi välineeksi mukaan..
Mites tuo maattaminen sitten jos tämä sininen johto sattuisikin heräte olemaan?
Edellinen omistaja on ainakin takaloosterin valon irroitellut, olisiko sinne pistetty aikaisemmin?
Ja joo, yleismittarin ajattelin ottaakin heti ensimmäiseksi välineeksi mukaan..

Mites tuo maattaminen sitten jos tämä sininen johto sattuisikin heräte olemaan?
Edellinen omistaja on ainakin takaloosterin valon irroitellut, olisiko sinne pistetty aikaisemmin?
Viva la Italia
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Autohifi!
Virtoihin liittyviä johtoja on yleensä 3, 1 punainen virta +, 1 musta/sininen suurinpiirteen yhtä paksu maa -, 1 rem, eli heräte ja se on kaikista ohuin. rca:t tulee erikseen.
tuo rj11 liitin saattaa olla esimerkiksi tasonsäätimen liitin, nähnyt ainakin bilteman subbasissa.
E: herätevirta otetaan soittimesta, katso soittimen kaaviota, omissa soittimissa ollut keltainen herätejohto, virta+ akusta ja maa johonkin koriin/rakenteisiin, itse laitoin takaselkänojan pultin ja korin väliin paljaalle pellille
tuo rj11 liitin saattaa olla esimerkiksi tasonsäätimen liitin, nähnyt ainakin bilteman subbasissa.
E: herätevirta otetaan soittimesta, katso soittimen kaaviota, omissa soittimissa ollut keltainen herätejohto, virta+ akusta ja maa johonkin koriin/rakenteisiin, itse laitoin takaselkänojan pultin ja korin väliin paljaalle pellille
Re: Autohifi!
No nyt tulee hyviä vinkkejä, kiitosta vaan!
Heräte tuleekin jo konttiin asti, täytyy vaan tsekata onko siellä asianmukaisesti kaikki kytketty.
Täytyy lähteä kohta koittamaan, jos sitä saisi jo tänään Alfaan pientä parannusta hifipuolelle, erkkasarja löytyykin jo asennettuna.
Heräte tuleekin jo konttiin asti, täytyy vaan tsekata onko siellä asianmukaisesti kaikki kytketty.
Täytyy lähteä kohta koittamaan, jos sitä saisi jo tänään Alfaan pientä parannusta hifipuolelle, erkkasarja löytyykin jo asennettuna.
Viva la Italia
- jeQQ
- Viestit: 4190
- Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
- Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
- Paikkakunta: Vihti
Re: Autohifi!
Jos ei erillistä herätettä ole, sähköantennin piuha(sininen yleensä) pelittää myös!
Re: Autohifi!

Tässä kuva soittimella olevasta liittimestä (mikäli on ISO-standardin mukainen)
Ylemmän liittimen nasta 7 on vahvistimen heräte ja nasta 5 on sähköantennin heräte. (Kuva lainattu täältä)
Eipä siinä sen kummempaa taikuutta sitten ole, kuin kytkeä vahvistimeen RCA:t, virta ja maajohto tuon herätteen lisäksi. Suosittelen itsekin yleismittarin käyttöä. Mun kesäautossa joku puupää (kuka lie

Tein itse - säästin
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Autohifi!
Soittimissahan on juuri tuo ero että maa ja virta ovat päinvastoin. Japsi tai euro.Oleino kirjoitti:Mun kesäautossa joku puupää (kuka lie) oli merkinnyt jostain syystä virran ja maan juuri päin vastoin kuin pitäisi. Pari sulaketta meni vahvistimesta ennen kuin tajusin.
Tietysti tarkoitit varmaan vahvistinta tässä...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Autohifi!
Mää joskus ysitonniseen ruuvasin setit kiinni ja kuuntelin tyytyväisenä radioo. Törppäsin CD:n sisään ja hiljaisuus laskeutui. Ehdin hetken aikaa pohtia vikapaikkaa ja kirota jo uuden soittimen rikkäinäisenä alimpaan helvettiin, kunnes tajusin totuuden. Katsoin sattumalta ulkopeiliin samalla kun vaihdoin takaisin radiolle ja antenni nousi pystyyn. Sonyn pirulaiset ovat toteuttaneet antennin ohjauksen vain tarvittaessa, eli jos radiovastaanotinta ei tarvi (CD soi ja AF yms jutut on pois päältä), katkotaan antennin heräte.jeQQ kirjoitti:Jos ei erillistä herätettä ole, sähköantennin piuha(sininen yleensä) pelittää myös!
Eli etenkin jos aikomuksena on laittaa jälkiasennusradio, kannattaa tuo ottaa huomioon ennenkö käyttää sähköantennin herätettä vahvarille. Muuten voi tulla hassu ylläri.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Autohifi!
Noniin, iso kiitos kaikille!
Hommahan ei ollutkaan niin helppo mitä sen piti olla (voiko tämä toisaalta olla ikinä yllätys autojen kanssa
).
Johdot oli helppo kytkeä.. Paitsi soittimen takaa olikin irroiteltu mm. RCA:t ja REMOTE. Tosin tuo REMOTE:n kytkeminen aiheutti hämminkiä, soitinta kun joutui vekslaamaan edestakaisin niin poltti yhden sulakkeen, sen lisäksi airbagin merkkivalo jäi palamaan, mistähän vois johtua? Kaikki kuitenkin soi ja toimii nyt erittäin hyvin.
Edit: Ja kytkettäessä en tehnyt mitään, minkä olisi pitänyt bägin valon sytyttää. Ainoastaan kaksi sulaketta irroitin, toisen vaihtaakseni ja toisen tarkastaakseni.
Hommahan ei ollutkaan niin helppo mitä sen piti olla (voiko tämä toisaalta olla ikinä yllätys autojen kanssa

Johdot oli helppo kytkeä.. Paitsi soittimen takaa olikin irroiteltu mm. RCA:t ja REMOTE. Tosin tuo REMOTE:n kytkeminen aiheutti hämminkiä, soitinta kun joutui vekslaamaan edestakaisin niin poltti yhden sulakkeen, sen lisäksi airbagin merkkivalo jäi palamaan, mistähän vois johtua? Kaikki kuitenkin soi ja toimii nyt erittäin hyvin.
Edit: Ja kytkettäessä en tehnyt mitään, minkä olisi pitänyt bägin valon sytyttää. Ainoastaan kaksi sulaketta irroitin, toisen vaihtaakseni ja toisen tarkastaakseni.
Viva la Italia
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Autohifi!
Onko missään variaatiossa 156:n hattuhyllyn paikoilla ollut kaiuttimia pl. Boset, jossa basso omalla häkkyrällään matkustajan puolella?
Noille paikoille koittanut hahmotella 6,5" midejä. Paikka on sen verran ahdas, että kaiutin mahtuu kyllä reiän alle hienosti niin, ettei ripustus osu mihinkään. Kuitenkin reikä on sen verran pieni, ettei siitä mahdu pujottamaan ämyriä läpi. Hieman epätoivoinen ajatus oli, että noille paikoille voisi olla merkkikohtaiset sovitteet olemassa...
Jos ei löydy, niin täytynee veivailla sovitteet ohuesta filmivanerista silleen että tekee kaksi erillistä levyä. Menee vaan niin monimutkaiseksi, että palikat pitää kylmäsovittaa irrallaan, asentaa hattuhylly paikalleen ja sitten vasta kaiuttimet sovitteineen...
Noille paikoille koittanut hahmotella 6,5" midejä. Paikka on sen verran ahdas, että kaiutin mahtuu kyllä reiän alle hienosti niin, ettei ripustus osu mihinkään. Kuitenkin reikä on sen verran pieni, ettei siitä mahdu pujottamaan ämyriä läpi. Hieman epätoivoinen ajatus oli, että noille paikoille voisi olla merkkikohtaiset sovitteet olemassa...
Jos ei löydy, niin täytynee veivailla sovitteet ohuesta filmivanerista silleen että tekee kaksi erillistä levyä. Menee vaan niin monimutkaiseksi, että palikat pitää kylmäsovittaa irrallaan, asentaa hattuhylly paikalleen ja sitten vasta kaiuttimet sovitteineen...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Autohifi!
Vanha luottovalmistaja Boston Acoustics on jossain välissä ehtinyt lyödä hanskat naulaan kuluttajasuuntaisten jälkiasennusautokaiuttimien suhteen. Entinen jälleenmyyjänsä Autostudio suosittelee tilalle JL-Audiota. Onko ihmisillä noista kokemuksia? Hintaskaala näyttää olevan laajahko, ulkonäkö ja speksit joissain malleissa näyttää ihan suotuisilta, mutta millainen sound noilla on?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: Autohifi!
^Touninkiajoista tovi on vierähtänyt, mutta tuolloin James&Lucia-audio oli hyvin erottelevaa, herkkäsointista tavaraa - ei äänenpainekamaa. Toki korkeasta erottelusta sitten saa maksaa korkeaa hintaa - ainakin vuonna kivi&miekka. Lisäksi malliston hintahaitarin alapää ei ollut tuolloin kovin hyvä. Plussana jossain vaiheessa oli, että antotehon ei tarvinnut olla suurensuuri ja laitteisto helisi ihan kivasti! Itse en mokomiin toki ole sortunut. Isoilla pojilla tuollaisia oli.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Autohifi!
Kuulostaa oikealta suunnalta. Äänenpaineella niin kauheasti väliä ole, minä tähtään enempi äänenlaatuun. Erottelu, tarkkuus ja herkkyys ovat positiivisia avainsanoja, eli tuo voisi siis hyvinkin olla kokeilemisen arvoinen vaihtoehto.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Autohifi!
Tallista löytyi
Focuksen redline 6.5" erillissarja etuoviin
Pioneer 2way coxit takaoviin
Kaikki johdot
Alpine CDE-113BT
Mitä ei löytynyt:
Silentcoat eristemattoa
6.5" mdf kaulukset
Soittimen koristekehys
Alpine SWE-815 8" mdf koteloitu aktiivisubbari
Pienellä budjetilla ruuvasin 147 sisuksiin vähän jotain muuta. Sanomattakin selvää että ero vakioon on melkoinen ja eristyksien takia auto on mukavan hiljainen ja pienilläkin voimakkuuksilla tarvittavaa äänen muhkeutta. Ei hifiä, mutta ei niitä pahvipurkkeja jaksanut kuunnella ja muutaman satasen investointi oli enemmän kuin kohdallaan.
Focuksen redline 6.5" erillissarja etuoviin
Pioneer 2way coxit takaoviin
Kaikki johdot
Alpine CDE-113BT
Mitä ei löytynyt:
Silentcoat eristemattoa
6.5" mdf kaulukset
Soittimen koristekehys
Alpine SWE-815 8" mdf koteloitu aktiivisubbari
Pienellä budjetilla ruuvasin 147 sisuksiin vähän jotain muuta. Sanomattakin selvää että ero vakioon on melkoinen ja eristyksien takia auto on mukavan hiljainen ja pienilläkin voimakkuuksilla tarvittavaa äänen muhkeutta. Ei hifiä, mutta ei niitä pahvipurkkeja jaksanut kuunnella ja muutaman satasen investointi oli enemmän kuin kohdallaan.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Autohifi!
Kun autoon ei kerran saa Hifiä niin heitin ovikajareilla kuikkaa ja laitoin alfettaan kevyen radion.
- Liitteet
-
- alfettaBBB333radio.jpg
- (119.55 KiB) Tiedosto ladattu 4950 kertaa
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Autohifi!
Ehkä tyhmä kysymys, mutta jos autosoittimessa on bluetooth, niin eikös silloin voi kuunnella puhelimen avulla nettiradiota?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Autohifi!
Riippuu mitä kaikkia BT-profiileja on tuettuna - handsfree ei riitä/kelpaa, vaan pitää olla myös audio-/mediasiirto, että toimii järkevästi (A2DP tai paranneltu seuraajansa, jonka lyhennettä en muista). Soittimissa toki usein on mediatukikin, mutta kannattanee varmistaa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Autohifi!
Tällainen soitin kyseessä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Autohifi!
Siellähän se lukeepi: A2DP + AVRCP äänen suoratoisto, eli toimii (toki myös puhelimen pitää hanskata vähintään tuo A2DP, erittäin todennäköisesti onnistuu).
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- wileythecoyote
- Viestit: 613
- Liittynyt: 16 Joulu 2014, 22:07
- Car(s): 156 sw - 04 jtd 2.4 20v
156 sw - 04 jts (ajettu loppuun)
156 sw - 00 ts 1.8 (ajettu loppuun) - Paikkakunta: Mansesteri
Re: Autohifi!
Nyt kun boset ei ollukkaan plug n pray tyyppinen ratkaisu, on keksittävä jotain muuta auton äänimaailman piristämiseksi.
Tällä hetkellä ajatus olis laittaa asentamani mankan lisäksi vanhan auton boset oviin omille paikoilleen, vetää bosen subi konttiin ilman vahvistinta ja jemmata pieni nelikanavainen pääte jonnekkin kojelaudan uumeniin ajamaan etuovien bosjeja ja subia. Tällöin ei tarvitsisi vetää konttiin kuin yksi kaiutinkaapeli.
Ovikaiuttimille vois kaapata johdot soittimen sovitejohtosarjasta kaapeli, jolloin sekä auton ja soittimen johdot jäisivät ehjiksi.
MUTTA toisaalta kuumottaisi tehdä homma kunnolla.
Oviin sisäpuolelle kunnolliset lasikuituiset kotelot 6.5" mideille, niin että ulkoasu pysyy alkuperäisenä.
Diskanttien paikoille olis hyvä laittaa 2" laajakaistat toistamaan 500hz ylöspäin. Tämä vaatisi pientä lasikuitumagiaa, että saadaan niille paikat. Tossa on vanhasta autosta kahvojen kehykset tallessa, eli ei ole iso häviö, jos yhdet uhraa autohifin alttarilla.
Subbaset olisi kiva laittaa kontin reunoihin syvennyksiinsä. Lähinnä ajattelin paria 10" elementtiä suljetuissa koteloissaan. Ratkaisu ei uhraisi tavarankuljetuskapasiteettia nimeksikään.
Vahvistinkanavia tarvitsisi 5-6 ja styrkat olisi hyvä saada tuonne kojetaulun uumeniin.
Mankassa on sisäänrakennettu dsp, mutta siitä tahtoo ominaisuudet loppua, jos lähtee tekemään jotain oikeasti hyväsoundista. Yksi ihan validi ratkaisu olisi käyttää minidsp:n tuotteita. Yksi 2-in 4-out olisi, mutta siinä ei sit riitä kanavat kuin ovien toteutukseen. Subbarin viivästyksen voi kyllä hoitaa mankankin dsp:llä, mutta silloin jää subuhuufferin taajuuskorjaus toteuttamatta. Ratkaisu olisi sikäli huono, että farmarimallisessa autossa taajuudet 70hz:stä alaspäin tuppaa rajusti (+6-12db) korostumaan, eikä 6,5" mideistä saa millään 70-120 hz sellaisia äänenpaineita, että voisi nauttia musiikkia uskottavalla volumella ilman kompressiota/säröä.
Siinä haihattelut tältä iltaa. Lompakon sisältö, tai pikemminkin sen puute, ajais kohti ensimmäistä ratkaisua, joka olis toteutettavissa alle 100€ budjetilla. Ei kai siinä mitään - olin lähes tyytyväinen jts:n boseihin kunhan äänenvoimakkuuden piti maltillisena.
Tällä hetkellä ajatus olis laittaa asentamani mankan lisäksi vanhan auton boset oviin omille paikoilleen, vetää bosen subi konttiin ilman vahvistinta ja jemmata pieni nelikanavainen pääte jonnekkin kojelaudan uumeniin ajamaan etuovien bosjeja ja subia. Tällöin ei tarvitsisi vetää konttiin kuin yksi kaiutinkaapeli.
Ovikaiuttimille vois kaapata johdot soittimen sovitejohtosarjasta kaapeli, jolloin sekä auton ja soittimen johdot jäisivät ehjiksi.
MUTTA toisaalta kuumottaisi tehdä homma kunnolla.
Oviin sisäpuolelle kunnolliset lasikuituiset kotelot 6.5" mideille, niin että ulkoasu pysyy alkuperäisenä.
Diskanttien paikoille olis hyvä laittaa 2" laajakaistat toistamaan 500hz ylöspäin. Tämä vaatisi pientä lasikuitumagiaa, että saadaan niille paikat. Tossa on vanhasta autosta kahvojen kehykset tallessa, eli ei ole iso häviö, jos yhdet uhraa autohifin alttarilla.
Subbaset olisi kiva laittaa kontin reunoihin syvennyksiinsä. Lähinnä ajattelin paria 10" elementtiä suljetuissa koteloissaan. Ratkaisu ei uhraisi tavarankuljetuskapasiteettia nimeksikään.
Vahvistinkanavia tarvitsisi 5-6 ja styrkat olisi hyvä saada tuonne kojetaulun uumeniin.
Mankassa on sisäänrakennettu dsp, mutta siitä tahtoo ominaisuudet loppua, jos lähtee tekemään jotain oikeasti hyväsoundista. Yksi ihan validi ratkaisu olisi käyttää minidsp:n tuotteita. Yksi 2-in 4-out olisi, mutta siinä ei sit riitä kanavat kuin ovien toteutukseen. Subbarin viivästyksen voi kyllä hoitaa mankankin dsp:llä, mutta silloin jää subuhuufferin taajuuskorjaus toteuttamatta. Ratkaisu olisi sikäli huono, että farmarimallisessa autossa taajuudet 70hz:stä alaspäin tuppaa rajusti (+6-12db) korostumaan, eikä 6,5" mideistä saa millään 70-120 hz sellaisia äänenpaineita, että voisi nauttia musiikkia uskottavalla volumella ilman kompressiota/säröä.
Siinä haihattelut tältä iltaa. Lompakon sisältö, tai pikemminkin sen puute, ajais kohti ensimmäistä ratkaisua, joka olis toteutettavissa alle 100€ budjetilla. Ei kai siinä mitään - olin lähes tyytyväinen jts:n boseihin kunhan äänenvoimakkuuden piti maltillisena.
"Eihän rallia voiteta jos siellä pelätään"
Re: Autohifi!
Onhan tuohon farkkuun olemassa suppanen, jossa ei ole bosea mutta vahvistin kyllä siellä laatikossa.wileythecoyote kirjoitti:Nyt kun boset ei ollukkaan plug n pray tyyppinen ratkaisu, on keksittävä jotain muuta auton äänimaailman piristämiseksi.
Tällä hetkellä ajatus olis laittaa asentamani mankan lisäksi vanhan auton boset oviin omille paikoilleen, vetää bosen subi konttiin ilman vahvistinta ja jemmata pieni nelikanavainen pääte jonnekkin kojelaudan uumeniin ajamaan etuovien bosjeja ja subia. Tällöin ei tarvitsisi vetää konttiin kuin yksi kaiutinkaapeli.
Ovikaiuttimille vois kaapata johdot soittimen sovitejohtosarjasta kaapeli, jolloin sekä auton ja soittimen johdot jäisivät ehjiksi.
MUTTA toisaalta kuumottaisi tehdä homma kunnolla.
Oviin sisäpuolelle kunnolliset lasikuituiset kotelot 6.5" mideille, niin että ulkoasu pysyy alkuperäisenä.
Diskanttien paikoille olis hyvä laittaa 2" laajakaistat toistamaan 500hz ylöspäin. Tämä vaatisi pientä lasikuitumagiaa, että saadaan niille paikat. Tossa on vanhasta autosta kahvojen kehykset tallessa, eli ei ole iso häviö, jos yhdet uhraa autohifin alttarilla.
Subbaset olisi kiva laittaa kontin reunoihin syvennyksiinsä. Lähinnä ajattelin paria 10" elementtiä suljetuissa koteloissaan. Ratkaisu ei uhraisi tavarankuljetuskapasiteettia nimeksikään.
Vahvistinkanavia tarvitsisi 5-6 ja styrkat olisi hyvä saada tuonne kojetaulun uumeniin.
Mankassa on sisäänrakennettu dsp, mutta siitä tahtoo ominaisuudet loppua, jos lähtee tekemään jotain oikeasti hyväsoundista. Yksi ihan validi ratkaisu olisi käyttää minidsp:n tuotteita. Yksi 2-in 4-out olisi, mutta siinä ei sit riitä kanavat kuin ovien toteutukseen. Subbarin viivästyksen voi kyllä hoitaa mankankin dsp:llä, mutta silloin jää subuhuufferin taajuuskorjaus toteuttamatta. Ratkaisu olisi sikäli huono, että farmarimallisessa autossa taajuudet 70hz:stä alaspäin tuppaa rajusti (+6-12db) korostumaan, eikä 6,5" mideistä saa millään 70-120 hz sellaisia äänenpaineita, että voisi nauttia musiikkia uskottavalla volumella ilman kompressiota/säröä.
Siinä haihattelut tältä iltaa. Lompakon sisältö, tai pikemminkin sen puute, ajais kohti ensimmäistä ratkaisua, joka olis toteutettavissa alle 100€ budjetilla. Ei kai siinä mitään - olin lähes tyytyväinen jts:n boseihin kunhan äänenvoimakkuuden piti maltillisena.
Uskottavaa äänenpainetta sillä ei kyllä taida saada, eikä viivästettyä matalia (minkähän takia).
Yleensäkin olen todennut useasti että kunnollinen mankka ilman kaikkia hilavitkuttimia soi loppupeleissä paremmin kuin kasa sähköisiä muokkaimia sarjaan tuupattuna.
Ja jopa hyvälaatuinen kasettimankka monesti yllättää äänenlaadulla kun laittaa kasetin koneeseen.
Ja nykyäänhän ei oikein enää taideta tehdä musiikkia jossa dynámiikka olisi edes jonkunlaisessa osassa vaikka cd tukee kohtuullista dynamiikkaa.
No, kuitenkin noissa farkoissa on toisessa bose ja toisessa ei, vaan se köyhempi suppaslaatikko ja siihen oli asennettu uutena? kenwoodin erillis-sarja (joita taisi täälläkin olla myynnissä joskus) ja noitten äänellinen ero on kyllä jonkunmoinen.
Bose tuuppaa voimalla tarvittaessa (volume/eq modaus tehty), mutta tuossa erillis-sarjafarkussa on pikkaisen kirkkaampi soundi eikä äänenpaine riitä kyllä bosea vastaan.
Tämä silti taitaa johtua noista diskanteista, jotka ovat nostettu siihen avauskahvan viereen, kun ne boseversiossa on sokot.
Liitin löytyy tuolta peräloosterista valmiina suppaselle, joten tuo nyt olisi helpointa saada soimaan helpolla/halvalla kunhan löytää vaan tuommoisen laatikon.
Ja kun vielä tuuppaa refleksiputken tukkoon, niin toisto tukevoituu pikkaisen.