Huoltokirjan kertomaa
Valvoja: Moderators
Huoltokirjan kertomaa
Avaus:
Ostaisitteko auton, johon on öljynvaihtoväliksi merkattu 15 tkm / 1v, mutta jolla on samoilla öljyillä kurvailtu +2v ja 28000 km?
Arvatenkin kilometreistä päätellen lyhyttä ajoa 54 tkm / 4,5 vuotta. Ja bensaturbo.
Jakohihna tietenkin myös vaihtamatta. (nykyisin 4v / 80 tkm, oli 3 v / 60 tkm)
Ostaisitteko auton, johon on öljynvaihtoväliksi merkattu 15 tkm / 1v, mutta jolla on samoilla öljyillä kurvailtu +2v ja 28000 km?
Arvatenkin kilometreistä päätellen lyhyttä ajoa 54 tkm / 4,5 vuotta. Ja bensaturbo.
Jakohihna tietenkin myös vaihtamatta. (nykyisin 4v / 80 tkm, oli 3 v / 60 tkm)
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Huoltokirjan kertomaa
Koneremontin maksaneena autoon, jolla ostettaessa täydellinen huoltohistoria, niin noilla tiedoilla jättäisin itse ostamatta, mutta jos on yhtään muuta historiaa tiedossa tai mahdollisuudet tutkia autoa paremmin ja vaikuttaisi olevan järjissään, niin mieli voisi muuttuakin. Ainakin sen pitäisi tuollaisella huoltohistorialla, tai enemmänkin historian puutteella, olla oikeasti reilusti halvempi, kuin muut vastaavat.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Huoltokirjan kertomaa
Riippuu vahvasti skenaariosta. Huomioon pitäisi ainakin ottaa:
-Auton kohdetilanne (pääkäyttis, kakkos-/vara-auto, harraste, varaosapaali)
-Auton hinta muihin vastaaviin verrattuna
-Muiden vastaavien saatavuus
-Auton olemus muutoin kuin huoltokirjan pohjalta
Jos kyseessä olisi tuttu malli, jonka osaan tutkia itse läpikotaisin ja hinta asettuu kohdalleen saattaisin uskaltaakin, ehkä jopa pääkäyttikseksi. Jos kyseessä olisi ehdottomasti haluamani hieman harvinaisempi malli, niin sopuhintaan voisin ostaakin. Ilman tuntuvaa alennusta huollettuihin vastaaviin verrattuna jäisi kuitenkin erittäin todennäköisesti ostamatta.
-Auton kohdetilanne (pääkäyttis, kakkos-/vara-auto, harraste, varaosapaali)
-Auton hinta muihin vastaaviin verrattuna
-Muiden vastaavien saatavuus
-Auton olemus muutoin kuin huoltokirjan pohjalta
Jos kyseessä olisi tuttu malli, jonka osaan tutkia itse läpikotaisin ja hinta asettuu kohdalleen saattaisin uskaltaakin, ehkä jopa pääkäyttikseksi. Jos kyseessä olisi ehdottomasti haluamani hieman harvinaisempi malli, niin sopuhintaan voisin ostaakin. Ilman tuntuvaa alennusta huollettuihin vastaaviin verrattuna jäisi kuitenkin erittäin todennäköisesti ostamatta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Huoltokirjan kertomaa
OT, taloudessa on A4 TDI, nyt jo toinen yksilö menossa. Olen ihmetellyt, että miksi ensimmäisillä öljyillä ajetaan 30 tkm ja seuraavilla 15 tkm. Kummassakin yksilössä näin, huoltonäytön mukaan. Kun eivät ole omia kulkupelejä, niin näillä mennään. Jos olisi oma, niin varmaan ekatkin öljyt vaihtaisin 15 tkm.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Huoltokirjan kertomaa
^Kuulostaa siltä että auto on tullut maahantuojalta LL-huolto-ohjelmalla ja ekassa huollossa vaihdetty SL-ohjelmaan (ehkä firman sopparin tms mukaan?). Kyllä mun molemmat aaneljä teedeeiit tarjoili ihan 30tkm välejä niin pitkään että pääsin ojentamaan avaimet takasin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Huoltokirjan kertomaa
Onhan tuo moottori vaan aika olennainen elementti, jos autoa on tarkoitus liikuttaa sen omin voimin.
Ihmettelin myös siitä, ettei autoa oltu pesty lähiaikoina ainakaan käsin: oviaukot olivat harmaan lian peitossa. No toisaalta harjan jälkiä ja kiveniskemiä oli vain vähän, tai sitten niitä ei erottanut. Olisi kuvitellut että edes takuun ylläpitämiseksi välttämättömät huollot tehtäisiin. Auton hinta on tippunut uudesta 25 € / 100 km... Yhden satasen arvonalenemalla olisi ostanut sen 4L öljyä.
Yksi öljynvaihto ja pesu silloin tällöin, niin tuo olisi aivan eri juttu. Ei se ihme ole, etteivät nämä ole luotettavuustilastojen kärjessä. (Fiat Bravo)
Ihmettelin myös siitä, ettei autoa oltu pesty lähiaikoina ainakaan käsin: oviaukot olivat harmaan lian peitossa. No toisaalta harjan jälkiä ja kiveniskemiä oli vain vähän, tai sitten niitä ei erottanut. Olisi kuvitellut että edes takuun ylläpitämiseksi välttämättömät huollot tehtäisiin. Auton hinta on tippunut uudesta 25 € / 100 km... Yhden satasen arvonalenemalla olisi ostanut sen 4L öljyä.
Yksi öljynvaihto ja pesu silloin tällöin, niin tuo olisi aivan eri juttu. Ei se ihme ole, etteivät nämä ole luotettavuustilastojen kärjessä. (Fiat Bravo)
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Huoltokirjan kertomaa
Kaverille kun haettiin autoa löytyi liikkeestä viisivuotias Opel Astra jonka huoltokirjassa ei ollut ensimmäistäkään merkintääJarno kirjoitti:Olisi kuvitellut että edes takuun ylläpitämiseksi välttämättömät huollot tehtäisiin.

Ei kaikkia taida kiinnostaa.
No, jos se on vain se viimeinen vaihtoväli ylittynyt niiden öljyjen kanssa niin tuskin se kone siitä tuhoutuu, mutta jos koko auton käyttöiän huolto on ollut yhtä huoletonta niin kyllähän se vähän herättäisi epäilyksiä auton kunnosta.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Huoltokirjan kertomaa
Jaha.Jarno kirjoitti:(Fiat Bravo)
Onko kyseessä leasing auto? Ainakin EVVK asenne huoltojen suhteen viittaisi siihen – ”kai tässäkin on huoltoväli 2 v/30 tkm, kun edellisessäkin oli”. Huoltokirjaa tai konepeltiä ei ole turhaan auottu. T-Jet ei ole perso öljylle, mutta moottorin öljytilavuus on huikeat 2,9 l + suodatin, joten siellä ei isoa varmuusvarastoa voi olla …. saatettu ajella liian vähillä öljyillä.
Raskaassa ajossa, mitä pätkäajo talvipakkasilla taitaa edustaa, ohjekirjan suositus on muuten öljynvaihto 6 kk välein. Kevyessä ajossa saisi toisaalta päästellä samoilla öljyillä max. 20 tkm/12 kk. Huoltoväli on 30 tkm/12 kk. EHKÄ autoon on kuitenkin vaihdettu öljyt kerran vuoteen, mutta leima uupuu. Kuminauhan vaihtovälin ylittyminen tosin puhuu tätä vastaan. Sekin on mahdollista, että autoon on uusittu vesipumppu (nestevuodot tyyppivika) takuutyönä ja kuminauha on siinä sivussa mennyt vaihtoon. AK ei tällaisia juttuja oma-aloitteisesti merkitse huoltokirjaan. Aika paljon toiveajattelua…

Hinta laskenut 13,5 k€/4,5 vuotta, mutta paljonko sitä on vielä jäljellä? Johan pelkän iän perusteella pitääkin olla yli puolet hinnasta sulanut pois ja siihen päälle lisäale huonosta ylläpidosta & riskeistä.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Huoltokirjan kertomaa
ööö jossain kuplan malleissa poikis noi huoltovälijutut, ensin vaihtoivat rautaa ja sitten saivat kyhättyä korjaavan softapäivityksen.Monza kirjoitti:OT, taloudessa on A4 TDI, nyt jo toinen yksilö menossa. Olen ihmetellyt, että miksi ensimmäisillä öljyillä ajetaan 30 tkm ja seuraavilla 15 tkm. Kummassakin yksilössä näin, huoltonäytön mukaan. Kun eivät ole omia kulkupelejä, niin näillä mennään. Jos olisi oma, niin varmaan ekatkin öljyt vaihtaisin 15 tkm.
Re: Huoltokirjan kertomaa
Insinörtin mainitsemia juttuja juurikin pähkäilen. Tuo 2,9 litraa on vähän, kun siihen kuitenkin sekoittuu vettä ja bensaa täällä pohjolassa. Se on yksi syistä, joista Alfa kannattaa ostaa Alfan moottorilla, jossa on kunnollinen öljytilavuus. Ilmeisesti vielä moottorinlämmitinkin on Bravossa joku 250 W silitysrauta. No toisaalta öljyt lämpenevät turbokoneessa nopeammin.
Vesivuodot Fire-moottorissa johtuvat yleensä 50 sentin viasta: pakosarjan takana sijatsevan vesiputken o-renkaan kovettumisesta. Oli erinomaisen hankala paikka havaita.
25000 € on tuollainen uutena maksanut. Ja liikkeestä vastaava lähtisi huollettuna kymppiin (vaan oli siinäkin viimeinen huoltoväli 30tkm). Ei vaan tahdo ehtiä stadiin täältä poronhoitoalueelta.
Vesivuodot Fire-moottorissa johtuvat yleensä 50 sentin viasta: pakosarjan takana sijatsevan vesiputken o-renkaan kovettumisesta. Oli erinomaisen hankala paikka havaita.
25000 € on tuollainen uutena maksanut. Ja liikkeestä vastaava lähtisi huollettuna kymppiin (vaan oli siinäkin viimeinen huoltoväli 30tkm). Ei vaan tahdo ehtiä stadiin täältä poronhoitoalueelta.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Huoltokirjan kertomaa
En, hällä väliä asenne tulikin jo esille, mitä muuta siellä on ylen katsottu?Jarno kirjoitti:Avaus:
Ostaisitteko auton, johon on öljynvaihtoväliksi merkattu 15 tkm / 1v, mutta jolla on samoilla öljyillä kurvailtu +2v ja 28000 km?
Arvatenkin kilometreistä päätellen lyhyttä ajoa 54 tkm / 4,5 vuotta. Ja bensaturbo.
Jakohihna tietenkin myös vaihtamatta. (nykyisin 4v / 80 tkm, oli 3 v / 60 tkm)

Tuo longlife homma menee niin, että huoltoväli on minimissään 1v, 15tkm tai maksimissaan 2v 30tkm, auto itse laskeskelee milloin haluaa huoltoa... sitten kun joku ostaa auton, kuvittelee ajelevansa 2 vuotta ilman huoltoa, mutta auto laskeekin huoltoväliksi vuoden ja rapiat: ensimmäisenä omistajat vaihtavat sen kiinteään 1v huolto väliin, jotta autossa voisi käyttää halvempaa öljyä jonka ei tarvitse kestää sitä 2 vuotta.
Ajo vaikuttaa paljon, lyhyt kaupunki pyörittelyä, paljon startteja niin se lyhenee helposti tuohon vuoteen
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Huoltokirjan kertomaa
Hinnasta päätellen Sport kyseessä... ja nää VAGinoiden 30 tkm öljynvaihtovälit voi jo unohtaa, tässä on 15 tkm öljynvaihto (7,5...20 tkm käytöstä ja tulkinnasta riippuen, ohjekirja on varsin epäjohdonmukainen) ja 30 tkm/1 vuosi huoltoväli. Siis huoltokirjan mukaan. Ajotietsikkaan on kait ohjelmoitununa vain tämä 30 tkm/12 kk huoltoväli. Ja kauhuskenaario on se, että auto on viety huoltoon vasta "punaisen huoltovalon" (öljynpaine) syttyessä
Olen samoilla linjoilla Alfissimon & co kanssa eli halvemmalla pitäisi saada kuin kunnon huoltohistorialla varustettu. 1. omistajalla on ollut asennevamma, minkä seurauksena voi löytyä muutakin ylläriä. Jos auton kuitenkin meinaat ostaa, niin koeajo vähintään viikonlopun yli, mieluummin koko viikko & kunnon maatie/moottoritieajoa "pelti auki", niin näkee, häviääkö nesteitä. Toisaalta... ei täydellinen huoltohistoriakaan takaa, etteikö autosta voisi vaikka vaihdetoosa porsia ensi viikolla. Tässä ollaan vissiin yksityiseltä ostamassa eli perävalotakuu on voimassa.
Tuo "lohko"lämmitin on tosiaan 250 W, jos/kun kyseessä on Defan pintakiinnityslämmitin. Teho ... olen muistaakseni asiasta joskus avautunut. Kiikutin oman autoni huoltoon 1. talvena, mutta Deltan pojat opastikin, että "kyllä se toimii, kun kädellä kokeilee".
Parin asteen pikkupakkasilla & 2 h lämmitysajalla (maksimi, mitä tolpasta sai) en huomannut mitään eroa lämpenemisnopeudessa enkä kulutuksessa. -20...-25 lukemilla sentään olin jo havaitsevinani pientä eroa moottorin pyörimisherkkyydessä startissa, mutta siinä ne hyödyt olikin. 3-4 h lämmitysaika rupesi jo tuntumaan (samaan tyyliin kuin 1 h lämmitys 600 W letkulämppärillä), mutku ei viittis joka aamu herätä klo 5 asettelemaan tolpan kelloa uusiksi.
Ilman esilämmitystäkin T-Jet Bravo lämpenee rivakasti, ehkä juuri näiden pienten nestetilavuuksien ansiosta, jos pääsee ajamaan maantienopeuksia ja pakkasta on max. -7°C. Kovilla pakkasilla & ruuhkassa körötellen jää normilämmöt saavuttamatta, vaikka tinkisi puhallinnopeudesta. Näin siis ilman nokkapeittoa, mitä en koskaan saanut aikaiseksi autoon rakennella. Porojen kaveriksi päätyvään autoon nokkapeitto lienee aikalailla välttämätön.
Kun Bravon kanssa tuli maksettua palttiarallaa 500 egee lämmittimestä, joka oli yhtä tyhjän kanssa, niin Giuliettaan pitikin viritellä letkulämppäri (default on samanlainen hohhoijaa -lämppäri kuin Bravossa). Raportoin tästä, jahka saadaan testikelit päälle.

Olen samoilla linjoilla Alfissimon & co kanssa eli halvemmalla pitäisi saada kuin kunnon huoltohistorialla varustettu. 1. omistajalla on ollut asennevamma, minkä seurauksena voi löytyä muutakin ylläriä. Jos auton kuitenkin meinaat ostaa, niin koeajo vähintään viikonlopun yli, mieluummin koko viikko & kunnon maatie/moottoritieajoa "pelti auki", niin näkee, häviääkö nesteitä. Toisaalta... ei täydellinen huoltohistoriakaan takaa, etteikö autosta voisi vaikka vaihdetoosa porsia ensi viikolla. Tässä ollaan vissiin yksityiseltä ostamassa eli perävalotakuu on voimassa.
Tuo "lohko"lämmitin on tosiaan 250 W, jos/kun kyseessä on Defan pintakiinnityslämmitin. Teho ... olen muistaakseni asiasta joskus avautunut. Kiikutin oman autoni huoltoon 1. talvena, mutta Deltan pojat opastikin, että "kyllä se toimii, kun kädellä kokeilee".

Ilman esilämmitystäkin T-Jet Bravo lämpenee rivakasti, ehkä juuri näiden pienten nestetilavuuksien ansiosta, jos pääsee ajamaan maantienopeuksia ja pakkasta on max. -7°C. Kovilla pakkasilla & ruuhkassa körötellen jää normilämmöt saavuttamatta, vaikka tinkisi puhallinnopeudesta. Näin siis ilman nokkapeittoa, mitä en koskaan saanut aikaiseksi autoon rakennella. Porojen kaveriksi päätyvään autoon nokkapeitto lienee aikalailla välttämätön.
Kun Bravon kanssa tuli maksettua palttiarallaa 500 egee lämmittimestä, joka oli yhtä tyhjän kanssa, niin Giuliettaan pitikin viritellä letkulämppäri (default on samanlainen hohhoijaa -lämppäri kuin Bravossa). Raportoin tästä, jahka saadaan testikelit päälle.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- TommiS
- Viestit: 542
- Liittynyt: 17 Marras 2005, 22:05
- Car(s): Ex. Mito / V6 / Tessu
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Huoltokirjan kertomaa
Totta. Omassa vastaavassa Bravossa hommaa arvottiin aikoinaan AK:n toimesta aika monta kertaa ikävin seurauksin.Jarno kirjoitti: Vesivuodot Fire-moottorissa johtuvat yleensä 50 sentin viasta: pakosarjan takana sijatsevan vesiputken o-renkaan kovettumisesta. Oli erinomaisen hankala paikka havaita.
Tämä on vissiin kiikarissa: http://www.nettiauto.com/fiat/bravo/5087848" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Itse kallistuisin kyllä enemmän pieteetillä peräänkatsotun yksilön perään. Ja niinkuin tässä ja eräässä toisessakin ketjussa on todettu noiden vaihteistojen olevan myös potentiaalinen korkkaamiskohde.
Noissa poksahtelevat myös vetoakselien kumien kiinnityspannat, jotka takuuna normaalisti hoidetaan kuntoon. Kuinka paljon tuo yksilö on käynyt takuunalaisissa huolloissa?
Sinänsä ainakin Sport-varusteisessa Bravossa on italialaista sykettä lähes Alfan veroisesti. IMO.
Re: Huoltokirjan kertomaa
Muistelin 150 hv:n Bravon menestyneen jossain kestotestissä ja näköjään Saksan Autobild on 100 000 km:n testin sille tehnyt. Ohessa ote jutusta.
http://www.autobild.fi/artikkeli/155/fi ... otestissa/
http://www.autobild.fi/artikkeli/155/fi ... otestissa/