EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Valvoja: Moderators
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Mitäs mieltä foorumistit ovat tästä? Itse en ole juurikaan EU:n kannalla, mutta kieltämättä olen itsekkin ihmetellyt miksi moottoripyöriä ei katsasteta? Voiko asian todella jättää kuljettajan vastuulle, joka arvioi sitten menopelin turvallisuuden itse? Jos vastaus on kyllä, niin miksi samaa filosofiaa voida käyttää myös henkilöautojen suhteen?
Ja ei, kaluston varsinainen käyttöaika vuosittaisella tasolla ei ainakaan allekirjoittaneen mielestäni ole mikään "vapaudu vastuusta" -kortti. " Ei hätää konstaapeli, vaikka laitoin Korollan keulalle ahdetun V8:sin - mä ajan tällä vain kesäisin!"
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288501976846.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta siis, kommentteja puolesta ja vastaan?
Ja ei, kaluston varsinainen käyttöaika vuosittaisella tasolla ei ainakaan allekirjoittaneen mielestäni ole mikään "vapaudu vastuusta" -kortti. " Ei hätää konstaapeli, vaikka laitoin Korollan keulalle ahdetun V8:sin - mä ajan tällä vain kesäisin!"
http://www.iltasanomat.fi/autot/art-1288501976846.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Mutta siis, kommentteja puolesta ja vastaan?
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- lerppu
- Viestit: 4081
- Liittynyt: 03 Touko 2011, 16:05
- Car(s): Ei Alfaa Ex: Giulietta MA tct & T-Jet, 166 busso, 2 x MiTo tct, GT JTS
- Paikkakunta: Metsälä
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Olen sitä mieltä, että voit ihan hyvin olla yleisellä tasolla EU-vastainen, ei haittaa.
- Miksi kysyt?
Kommentteja puolesta/vastaan osioon vastaan:
Hyvä mopedisti on elintenluovutuskortin täyttänyt mopedisti!
Siitä voisi tehdä katsastuskohteen.
- Miksi kysyt?
Kommentteja puolesta/vastaan osioon vastaan:
Hyvä mopedisti on elintenluovutuskortin täyttänyt mopedisti!
Siitä voisi tehdä katsastuskohteen.
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Mielenkiintoista, että moottoripyörät on nostettu esiin tässä. Tuo katsastusdirektiivi kun ulottaisi vuosikatsastuspakon koskemaan myös kevytperävaunuja ja traktoreita. Oikeastaan kaikkia yli 40 km/ h kulkevia kulkuneuvoja, jotka on rekisteröity tieliikenteeseen.
Moottoripyörien osalta turvallisuusaspekti on täyttä huuhaata, moottoripyörien katsastuksella ei kyllä turvallisuutta paranneta. MMAF:n ja SMOTO:n sivuilta löytyy tietoa aiheesta. Siis muutakin kuin komission Dekralla(!) teettämää.
Mutta tosiaan, net kun on sitä mieltä, että MP:n katsastukseen vain, muistakoot että tämä katsastusdirektiivi koskee myös sitä autotallin vieressä olevaa Muulia, jossa valoista toimii vain vasemman puolen vilkku...
-Topi Kuusinen
Moottoripyörien osalta turvallisuusaspekti on täyttä huuhaata, moottoripyörien katsastuksella ei kyllä turvallisuutta paranneta. MMAF:n ja SMOTO:n sivuilta löytyy tietoa aiheesta. Siis muutakin kuin komission Dekralla(!) teettämää.
Mutta tosiaan, net kun on sitä mieltä, että MP:n katsastukseen vain, muistakoot että tämä katsastusdirektiivi koskee myös sitä autotallin vieressä olevaa Muulia, jossa valoista toimii vain vasemman puolen vilkku...
-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Kaikki tuon direktiivin piiriin kuuluvat laitteet ovat raskaita, tarvittaessa kovaa liikkuvia ja huonossa kunnossa vaarallisia. niin miksi ei?
Kun kaikki kuitenkin toimivat hyvin pitkälle samalla periaatteella, niin miksi toisella kulkuneuvolla saa päästellä ilman vuotouista katsastusta - oikein kun kärjistää, niin sehän olisi sama asia kuin jotain automerkkiä ei tarvitsisi katsastaa kuin vaikka joka toinen vuosi...
Siinäkös menisivät suomalaisen auton ostajan maailmankirjat sekasin - kuvitteleppa jos se merkki olisi Alfa, Lancia tai joku muu mikä ei missän kohtaa ole ollut massoille tarkoitettu ruisleipä...
Kun kaikki kuitenkin toimivat hyvin pitkälle samalla periaatteella, niin miksi toisella kulkuneuvolla saa päästellä ilman vuotouista katsastusta - oikein kun kärjistää, niin sehän olisi sama asia kuin jotain automerkkiä ei tarvitsisi katsastaa kuin vaikka joka toinen vuosi...
Siinäkös menisivät suomalaisen auton ostajan maailmankirjat sekasin - kuvitteleppa jos se merkki olisi Alfa, Lancia tai joku muu mikä ei missän kohtaa ole ollut massoille tarkoitettu ruisleipä...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 384
- Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
- Car(s): Isolohko Ducato + V70
- Paikkakunta: Savitaipale
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
No mikäs, työtähän se vaan poikii, kun kaikki traktorit, peräkärrit ja mopot katsastetaan. Hienoa! Ehdotan vielä, että leikkuupuimurit ja muut rekisteröimättömät työkoneet liitetään katsastuksen piiriin. Mites maatalousperävaunut? Entä hinattavat työkoneet? Maitokärryt voisi jättää ulkopuolelle.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Ei harmita, vaikka löytyykin kortista A ja tallista (viallinen) Honda. Ei mua harmita autoakaan leimata. Tutkiipahan joku muukin teknisiä yksityiskohtia suhteellisen tarkasti ja välillä huomaa jotain, mikä iteltä on jäänyt ohi.Smacket kirjoitti:Mutta siis, kommentteja puolesta ja vastaan?
Tää on sentään oikeesti hyvä asia. Meinaan ne muutkin valot vois toimia sen muutaman viikon vuodesta leiman jälkeen. Lisäksi irkissä joku huusi ehdotuksen, että leimalla vois autoista alkaa tarkistamaan sen kärrytökkelin toiminnan. Valovikanen kulkine (mukaanlukien kärry, erityisesti iso ja kuomullinen, joka peittää auton omat valot) on liikenteessä sieltä ja syvältä ja aivan liian yleinen.Topi kirjoitti:Mutta tosiaan, net kun on sitä mieltä, että MP:n katsastukseen vain, muistakoot että tämä katsastusdirektiivi koskee myös sitä autotallin vieressä olevaa Muulia, jossa valoista toimii vain vasemman puolen vilkku...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
No tota 155 katsastaessa kyllä tuli sellanen "hyvä että tuli katsastettua" fiilis.... varsinkin kun tuli hylsy jarruputken puhjettua. Olis voinu olla ilkeetä ajella motarilla 120km/h lasissa ja tehä äkkijarrutus vaan huomatakseen että jarrut ei toimikkaan
Et mopot ja muut vehkeet sinne kanssa tarkastettavaksi, ja katsastustoimintaa myös korjaamoille!
Et mopot ja muut vehkeet sinne kanssa tarkastettavaksi, ja katsastustoimintaa myös korjaamoille!
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Ai niin kuin mopedit, jotka myös halutaan katsastuksen piiriin?DaViega kirjoitti:Kaikki tuon direktiivin piiriin kuuluvat laitteet ovat raskaita, tarvittaessa kovaa liikkuvia ja huonossa kunnossa vaarallisia. niin miksi ei?
Aika pitkälti tässä on kyseessä tulonsiirto autoilijan/muun liikenteessä kulkevan taskusta suurimmalta osin suurten kansainvälisten yritysten taskuun.
Ikuisuuskysymys - edellisen kerran taisi tämä olla laajemmalti ilmassa 1999. Tosin en tiedä, olivatko silloin kyseessä muut kuin MP:t. Joka tapauksessa MP-väen lobbauksella homma saatiin sillä kertaa estettyä.
Jos syitä moiseen esitykseen haetaan, kannattaa muistaa ulkomaalainen sanonta "Follow the money".
-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Kyllä se mopokin sattuu jos se syliin tulee. samalla lailla moottoripyörissä on jarrut ja alusta, vaikka onkin vaan 2 pyörää, mopoautot samaan kategoriaan. Eivät kaikki ihmiset mitenkään ymmärrä, mitä pitää tarkistaa, ja kuinka usein, koskee autoja, traktoreita ja moottoripyöriä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Pointti onkin siinä, kuinka suuri osuus sadasta - tai tuhannesta - tapauksesta, jossa mopedi tulee syliin, voidaan välttää ajoneuvon teknisellä katsastuksella.
Tässä linkki MAIDS-tutkimuksen raporttiin. Sen mukaan aineistossa - 921 moottoroitujen kaksipyöräisten onnettomuutta - 47 tapauksessa komponentin vikaantuminen tai väärä toiminto on voinut vaikuttaa onnettomuuden syntyyn. 0,3 % tapauksista tekninen puute oli onnettomuuden pääasiallinen syy.
MAIDS-tutkimuksessa ei ollut suomalaisia tapauksia, Suomen tilastojen (VAKES) mukaan [http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1869.0]. Suomessa teknisten puutteiden vastaava prosenttiosuus oli 3,1 % (MAIDS siis 5,1 %). Valtaosaltaan tekninen puute liittyi renkaisiin tai pyöriin (MAIDS). MAIDS-tutkimuksessa oli mukana myös maita, joissa moottoripyörille on vuosikatsastus - silti Suomessa teknisten vikojen tai puutteiden osuus onnettomuuden syissä oli vähäisempi kuin näissä maissa, vaikka Suomessa ei siis tälle ajoneuvoluokalle ole vuosikatsastusta.
-Topi Kuusinen
Tässä linkki MAIDS-tutkimuksen raporttiin. Sen mukaan aineistossa - 921 moottoroitujen kaksipyöräisten onnettomuutta - 47 tapauksessa komponentin vikaantuminen tai väärä toiminto on voinut vaikuttaa onnettomuuden syntyyn. 0,3 % tapauksista tekninen puute oli onnettomuuden pääasiallinen syy.
MAIDS-tutkimuksessa ei ollut suomalaisia tapauksia, Suomen tilastojen (VAKES) mukaan [http://www.mmaf.fi/forum/index.php?topic=1869.0]. Suomessa teknisten puutteiden vastaava prosenttiosuus oli 3,1 % (MAIDS siis 5,1 %). Valtaosaltaan tekninen puute liittyi renkaisiin tai pyöriin (MAIDS). MAIDS-tutkimuksessa oli mukana myös maita, joissa moottoripyörille on vuosikatsastus - silti Suomessa teknisten vikojen tai puutteiden osuus onnettomuuden syissä oli vähäisempi kuin näissä maissa, vaikka Suomessa ei siis tälle ajoneuvoluokalle ole vuosikatsastusta.
-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Tuota direktiiviä paremmin tuntematta ja aiheeseen perehtymättä totean kuitenkin hyväksi asiaksi. Niin monet valottomat traktorit, peräkärryt, miljoonaa kulkevat mopot/mopoautot jne. laittomasti varustellut moottoripyörät, jos katsastettaisiin vuosittain, niin kummasti helpottaisi. Toisia vaan ei kiinnosta oma ja toisten turvallisuus, mutta ei se sitä tarkoita, etteikö sitä voisi valvoa joku, jota kiinnostaa.
Sen ymmärrän, jos/kun joku purnaa pakollisen katsastuksen hinnasta, mutta monet valittavat myös koko katsastuksen tarpeellisuudesta, kun sen tojotan korjaaminen katsastusta varten maksaa liikaa tai jopa enemmän kuin auton "arvo".
Sen ymmärrän, jos/kun joku purnaa pakollisen katsastuksen hinnasta, mutta monet valittavat myös koko katsastuksen tarpeellisuudesta, kun sen tojotan korjaaminen katsastusta varten maksaa liikaa tai jopa enemmän kuin auton "arvo".
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
^Samaa mieltä. Ehkä tuo hillitsisi hieman noita yli 80km/h "körötteleviä" mopoautojakin. Eikä tunnu yhtään pahalta jos kansan syvät rivit joutuvat vaihtamaan uudet polttimot peräkärryynsä, jotta ne pystyisi erottamaan pimeällä tiellä. Ei myöskään haittaa vaikka katsastusmies hylkäisi vanhoja peräkärryjä, joista ruoste on syönyt taka-akselin näkkileiväksi ja jonka renkaat koostuvat hatarasti toisissaan kiinni pysyvistä kumin riekaleista.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Aina oppii uutta, enpä tiennytkään että moottoripyöriä ei tarvitse koskaan katsastaa. Hyvä jos nuokin joutuvat välillä syyniin. Topin logiikkaa/perusteluja käyttämällä puolestaan voitaisiin varmaankin poistaa katsastusvaatimus myös autoilta.
Mitä tulee katsastusten aiheuttamiin kustannuksiin niin siitä on kyllä tullut ongelma Suomessa kun katsastusala on nykyään lähinnä duopoli. Sille asialle olisi hyvä jotain tehdä ja toivotaan, että esim. jossain vaiheessa tapetilla olleet katsastusalaan vaikuttavat muutokset saadaan jossain muodossa toteutettua. Katsastusten hinnoitteluun vetoaminen ei kyllä minusta ole perustelu sille, että moottoripyöriä ei saisi katsastaa.
Mitä tulee katsastusten aiheuttamiin kustannuksiin niin siitä on kyllä tullut ongelma Suomessa kun katsastusala on nykyään lähinnä duopoli. Sille asialle olisi hyvä jotain tehdä ja toivotaan, että esim. jossain vaiheessa tapetilla olleet katsastusalaan vaikuttavat muutokset saadaan jossain muodossa toteutettua. Katsastusten hinnoitteluun vetoaminen ei kyllä minusta ole perustelu sille, että moottoripyöriä ei saisi katsastaa.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Näin lyhyenä kommenttinä vielä edellisiin viesteihin mainittakoon, että eikö tosiaan olisi kaikkein selvin ratkaisu se, että mikäli jollain moottoriajoneuvolla ( + peräkärryt ) liikutaan niin yleisen turvallisuuden nimissä kaikki laitteet olisivat katsastettu. Itsekkin yllätyin kun jossain vaiheessa sain tietää että moottoripyöriä ei tarvitse katsastaa - asiaa tarkastellaan teho-paino-nopeus -linjalla niin mieleen tulee oletusarvoisesti "tottakai".
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Hepa
- Viestit: 3197
- Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
- Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14 - Paikkakunta: Tampere
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Onhan nuo katsastushinnat tulleet alaspäin jo pahimmilta ajoilta ainakin täällä taajempaan asutuilla seuduilla. Jossain vaiheessahan auton katsastus kustansi melkein 100€ kaikkinensa. Kilpailu on lisääntynyt ja uusia yksityisiä asemia on tullut tuon duopolin rinnalle.
Niin ja mopoautothan kuuluvat jo nykyisellään katsastuksen piiriin.
Sikälihän tuo moottoripyörien ja muiden tällä hetkellä katsastuksesta vapautettujen laitteiden katsastusvelvoite on mielestäni ihan OK asia. Toki vuosittainen katsastus on hieman yliampuvaa, mutta 2-5 vuoden välein olisi varmaan ihan sopiva väli niin moottoripyörille, mopoille ja peräkärryillekin sekä muille tieliikenteeseen tarkoitetuille laitteille.
Niin ja mopoautothan kuuluvat jo nykyisellään katsastuksen piiriin.
Sikälihän tuo moottoripyörien ja muiden tällä hetkellä katsastuksesta vapautettujen laitteiden katsastusvelvoite on mielestäni ihan OK asia. Toki vuosittainen katsastus on hieman yliampuvaa, mutta 2-5 vuoden välein olisi varmaan ihan sopiva väli niin moottoripyörille, mopoille ja peräkärryillekin sekä muille tieliikenteeseen tarkoitetuille laitteille.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----
----|--OI-582--|----
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Hyväähän katsastus on riistohinnoista huolimatta tehnyt, kun teillä ei ole enää samanlaisia pommeja kuin 70- ja 80-luvuilla. Tästä syystä toimintaa voisi laajentaa.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Niin, tätä määräaikaiskatsastuksen ylettämistä myös moottoripyöriin ja mopoihin perustellaan nimenomaan liikenneturvallisuudella. Paha kyllä tuo MAIDS-tutkimus ei tällä perusteella anna hirveästi syytä muutoksen tekemiselle - 921 tutkittua onnettomuutta, niistä 0,3 prosentissa - siis 3 kappaleessa - oli pääasiallinen syy kaksipyöräisen ajoneuvon tekninen puute tai vika. Propaganda omasta tai muiden turvallisuudesta välittämisestä tai sen siirtämisestä muille on tämän tutkimuksen valossa tässä tapauksessa nimenomaan sitä ihteään - propagandaa. Mutta silti - muistakaa lapset!
Muissa tässä tutkimuksessa käsitellyissä tapauksissa, joissa havaittiin onnettomuudessa olleessa ajoneuvossa tekninen puute tai vika, ylivoimaisesti yleisin kohta oli renkaat ja pyörät. Todennäköisesti kuluneet renkaat - tähän on kuitenkin paha vaikuttaa edes vuosikatsastuksella, sillä moottoripyörien renkaat kuluvat varsin vauhdilla. 5000 km ja vaihtokuntoon ei ole mitenkään epätavallista - ei siihen tarvitse vielä edes pommittaa. Kannattaa vielä muistaa, että paradoksaalisesti(?) Suomessa, jossa ei ole katsastuspakkoa, teknisten vikojen tai puutteiden määrä onnettomuuksissa olleissa moottoripyörissä oli pienempi kuin maissa, joissa katsastuspakko on olemassa.
Mitä hyötyä liikenneturvallisuuteen tämän tutkimuksen tulosten valossa siis saataisiin määräaikaiskatsastuksen ylettämisestä myös kaksipyöräisiin moottoriajoneuvoihin? Direktiivimuutosta kun siis perustellaan liikenneturvallisuuden parantamisella.
Tätä määräaikaiskatsastuksen ylettämistä myös moottoripyöriin ja mopoihin siis perustellaan nimenomaan liikenneturvallisuudella. Ei suinkaan sillä että kun "mekin niin nuokin". Tuollainen tässäkin viestiketjussa havaittavissa asenne vaikuttaa siltä, että katsastus koetaan riesaksi eikä suinkaan hyödylliseksi toimenpiteeksi. Ei toki naapuri saa päästä helpommalla kuin minä, ei. Vaikka oikeasti se katsastus onkin kivempi kun sata jänistä.
Joten - mitkä ovat ne hyödyt liikenneturvallisuudelle, jotka saavutetaan sisällyttämällä myös moottoripyörät määräaikaiskatsastuksen piiriin? Kyseessä on siis muutos - sen yleinen tarpeellisuus ja hyödyt pitäisi perustella, ei vallitsevan tilan jatkaminen sinällään. Faktaa? Linkkejä? Perusteluja? Liikenneturvallisuus? Mutta ajatelkaa lapsia?
-Topi Kuusinen
Muissa tässä tutkimuksessa käsitellyissä tapauksissa, joissa havaittiin onnettomuudessa olleessa ajoneuvossa tekninen puute tai vika, ylivoimaisesti yleisin kohta oli renkaat ja pyörät. Todennäköisesti kuluneet renkaat - tähän on kuitenkin paha vaikuttaa edes vuosikatsastuksella, sillä moottoripyörien renkaat kuluvat varsin vauhdilla. 5000 km ja vaihtokuntoon ei ole mitenkään epätavallista - ei siihen tarvitse vielä edes pommittaa. Kannattaa vielä muistaa, että paradoksaalisesti(?) Suomessa, jossa ei ole katsastuspakkoa, teknisten vikojen tai puutteiden määrä onnettomuuksissa olleissa moottoripyörissä oli pienempi kuin maissa, joissa katsastuspakko on olemassa.
Mitä hyötyä liikenneturvallisuuteen tämän tutkimuksen tulosten valossa siis saataisiin määräaikaiskatsastuksen ylettämisestä myös kaksipyöräisiin moottoriajoneuvoihin? Direktiivimuutosta kun siis perustellaan liikenneturvallisuuden parantamisella.
Tätä määräaikaiskatsastuksen ylettämistä myös moottoripyöriin ja mopoihin siis perustellaan nimenomaan liikenneturvallisuudella. Ei suinkaan sillä että kun "mekin niin nuokin". Tuollainen tässäkin viestiketjussa havaittavissa asenne vaikuttaa siltä, että katsastus koetaan riesaksi eikä suinkaan hyödylliseksi toimenpiteeksi. Ei toki naapuri saa päästä helpommalla kuin minä, ei. Vaikka oikeasti se katsastus onkin kivempi kun sata jänistä.
Joten - mitkä ovat ne hyödyt liikenneturvallisuudelle, jotka saavutetaan sisällyttämällä myös moottoripyörät määräaikaiskatsastuksen piiriin? Kyseessä on siis muutos - sen yleinen tarpeellisuus ja hyödyt pitäisi perustella, ei vallitsevan tilan jatkaminen sinällään. Faktaa? Linkkejä? Perusteluja? Liikenneturvallisuus? Mutta ajatelkaa lapsia?
-Topi Kuusinen
"Ei tätä kai bensansäästöä varten ostettu."
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Topilla on hyvä pointti. Sen sijaan kevyet kakspyöräset (mopot) pitäisi katsastaa. Tänään joku, mikä taisi olla Honka Monkey, meni n.80kmh ohi 50alueella. Rekkarikin jäi mieleen, 17-VCC ... =D
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Mopojen katsastuspakkoa kannatan minäkin lämpimästi, eikös jossain ole arvioitu että ne laillisessa kunnossa olevat mopot olisi nykyään vähemmistössä... Valottomiakin mopoja näkyy tiellä jatkuvasti, sitten täytyisi edes kerran vuodessa katsoa niiden valojen kunto.
Myös peräkärryjen katsastusta kannatan lämpimästi juuri noiden valojen takia, nykyisellään tuntuu että ne valot ei kovin monia kiinnosta. Kärryn katsastus myöskään ei voine kovin hurjia summia maksaa, rakenteen kunnon ja valojen toiminnan tarkistamiseen tuskin saa kymmentä minuuttia kulumaan.
Myös peräkärryjen katsastusta kannatan lämpimästi juuri noiden valojen takia, nykyisellään tuntuu että ne valot ei kovin monia kiinnosta. Kärryn katsastus myöskään ei voine kovin hurjia summia maksaa, rakenteen kunnon ja valojen toiminnan tarkistamiseen tuskin saa kymmentä minuuttia kulumaan.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
En omalta kohdalta allekirjoita tuota kiusanteko-näkökulmaa, jossa "kiusallaan" halutaan katsastuttaa muitakin kulkineita, päin vastoin, korjaamolla kun on töissä näkee aivan karmeita vikoja autoissa ja kun kysytään lupaa korjata, vastaus kuuluu "Antaa olla..." Onneksi edes katsastuskonttori pystyy puuttumaan tuohon paremmin.
Kun katselee noita kärryjäkin tuolla tiellä, niin täysin pimeä kärry ei ole mikään harvinaisuus, ja muutenkin taitaa näkyä enemmän kärryjä jossa on kytkennät sokean miehen arvaamia tai valot muuten vaan pimeänä kuin kärryäjoissa valot on ehjät ja palaa. Jos ei edes valoista pysty hulehtimaan, niin missä kunnossa kaikki muut laitteet on? kärryissä, moottoripyörissä tai traktoreissa...
Miten se onkaan livennyt ikinään siihen, että tiellä voi liikkua vierekkäin kaksi kulkuneuvoa, joista toinen pitää katsastaa ja toinen eiPortti kirjoitti:Topin logiikkaa/perusteluja käyttämällä puolestaan voitaisiin varmaankin poistaa katsastusvaatimus myös autoilta.
Kun katselee noita kärryjäkin tuolla tiellä, niin täysin pimeä kärry ei ole mikään harvinaisuus, ja muutenkin taitaa näkyä enemmän kärryjä jossa on kytkennät sokean miehen arvaamia tai valot muuten vaan pimeänä kuin kärryäjoissa valot on ehjät ja palaa. Jos ei edes valoista pysty hulehtimaan, niin missä kunnossa kaikki muut laitteet on? kärryissä, moottoripyörissä tai traktoreissa...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
totta perkeleessä, ja polkupyörät kanssa. mites moottoripyörän turvavarusteet kanssa, vaikka voihan sitää ajella vaikka sortseissa eh.. kohta niissä on pakollisena huomioliivit ja airbägit.Jevgen kirjoitti:No mikäs, työtähän se vaan poikii, kun kaikki traktorit, peräkärrit ja mopot katsastetaan. Hienoa! Ehdotan vielä, että leikkuupuimurit ja muut rekisteröimättömät työkoneet liitetään katsastuksen piiriin. Mites maatalousperävaunut? Entä hinattavat työkoneet? Maitokärryt voisi jättää ulkopuolelle.
katsuri koittaa turbobusan etujarruja hieman hiekkaisella pihalla..
200 baria vaparissa..
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Oisko toi se, jonka visiiriä Willi pesi "pari kilsaa", kunnes kaveri keksi mennä kieltoalueella ohi muistaakseni keskari ojossa. Ite oli roikkunu etupyöränsä kiinni takapuskurissa koko ajan.Aquatica kirjoitti:Topilla on hyvä pointti. Sen sijaan kevyet kakspyöräset (mopot) pitäisi katsastaa. Tänään joku, mikä taisi olla Honka Monkey, meni n.80kmh ohi 50alueella. Rekkarikin jäi mieleen, 17-VCC ... =D
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Voiko tän paremmin sanoa.DaViega kirjoitti:Miten se onkaan livennyt ikinään siihen, että tiellä voi liikkua vierekkäin kaksi kulkuneuvoa, joista toinen pitää katsastaa ja toinen ei
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Ja sekös miestä harmitti.Miten katsastus muuttaisi tuota?päiväksi vakioksiAquatica kirjoitti:Topilla on hyvä pointti. Sen sijaan kevyet kakspyöräset (mopot) pitäisi katsastaa. Tänään joku, mikä taisi olla Honka Monkey, meni n.80kmh ohi 50alueella. Rekkarikin jäi mieleen, 17-VCC ... =D
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Eikös tuolla argumentilla voi teilata kaiken valvonnan...alfa164 kirjoitti:Miten katsastus muuttaisi tuota?päiväksi vakioksi
Olisi edes sen päivän vakiona. Ehkä joku osa virittäjistä jättäisi viritykset tekemättä.
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Jeps. Moottoripyörille katsastusvelvoite. Ja tietysti jotta kustannukset pysyisivät balanssissa, niin autojen katsastusmaksut voitaisiin samalla tuplata.
Onhan se ihan fakta, että nykypäivänä lähes kaikki itsetuhoiset ihmiset ovat motoristeja; ajavat itsensä hengiltä teknisesti heikkokuntoisilla pyörillä, koska se on niin helppoa. Liikenteessä kuolleiden määrä tippuisi vähintään 85%, jos katsastusmiehet jarruttelisivat pyörillä kerran kesässä ja kävisivät hallissa hakkaamassa raudoillaan pyörän muovikatteita...
No joo. Jos systeemillä haluttaisiin jotain muutakin kuin rahaa konttoreiden kassaan, niin kannattaisi katsastaa moottoripyörien sijaan motoristit.
Onhan se ihan fakta, että nykypäivänä lähes kaikki itsetuhoiset ihmiset ovat motoristeja; ajavat itsensä hengiltä teknisesti heikkokuntoisilla pyörillä, koska se on niin helppoa. Liikenteessä kuolleiden määrä tippuisi vähintään 85%, jos katsastusmiehet jarruttelisivat pyörillä kerran kesässä ja kävisivät hallissa hakkaamassa raudoillaan pyörän muovikatteita...
No joo. Jos systeemillä haluttaisiin jotain muutakin kuin rahaa konttoreiden kassaan, niin kannattaisi katsastaa moottoripyörien sijaan motoristit.
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
No tuota, pari moottoripyörää tänä vuonna katsastaneena voin kertoa että tarvitseePortti kirjoitti:Aina oppii uutta, enpä tiennytkään että moottoripyöriä ei tarvitse koskaan katsastaa. Hyvä jos nuokin joutuvat välillä syyniin.
Moottoripyöriä koskee samat muutoskatsastussäännöt kuin autojakin,myös tuontipyörät katsastetaan aina ja lisäks kolaripyörät katsastetaan ja niistä on esitettävä
hyväksytty rungonmittauspöytäkirja ja osaluettelo vaihdetuista osista ja selvitys mistä osat ovat peräisin.
Poliisi voi myös normaalin liikennevalvonnan yhteydessä määrätä pyörän katsastettavaks vaikka niiden mökäpönttöjen takia,ihan niinkuin autonkin.
Miksi kaikilta korjattavilta kolariautoilta ei vaadita rungonmittausta?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Eikös tuo arvioida ihan sen mukaan minkälaisia vaurioita korirakenteelle arvioidaan tulleen?Vito kirjoitti:[Miksi kaikilta korjattavilta kolariautoilta ei vaadita rungonmittausta?
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Onhan tuo ihan jees, kun kerran koko harrastus maksaa Suomessa tällä hetkellä toisen munuaisen verran ja vähän päälle. Miksei ihmeessä lapioida vähän lisää rahaa vielä muualle, kun kerran nykymenolla sitä taskut tursuaa!
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Jep,huomaa "arvioidaan"Tuomas K kirjoitti:Eikös tuo arvioida ihan sen mukaan minkälaisia vaurioita korirakenteelle arvioidaan tulleen?Vito kirjoitti:[Miksi kaikilta korjattavilta kolariautoilta ei vaadita rungonmittausta?
Kaikki kolaripyörät on kuitenkin tarkastutettava virallisesti hyväksytyillä menetelmillä ja tarkastajilla.Hyväksyttävät toleranssit on millin osia.
Nykypyörien rungot on sen verran vahvaa tekoa että,niihin ei tule useinkaan vaurioita vaikka ajas seinään.
Autojen rungoissa käytetään suurlujuusteräksiä joita ei sais edes oikoa eikä hitsata tavallisilla menetelmillä!Kuitenkin näitä lunariin menneitä
uudelleen kilvitetään suruttomasti silmämääräisillä tarkastuksilla.
Traktorien osaltahan tuo direktiivi koskee ilmeisesti vain ns. liikennetraktoreita.
Millä "turvallisuusnäkökohdalla" sitten muut traktorit,puimurit,pyöräkuormaajat,kaivinkoneet ym. jäisivät katsastuksen ulkopuolelle
Entäs mitä hyötyä siitä on jos ne kevytperävaunun valot toimii kerran vuodessa?Useimmiten vika ei edes ole kärryssä
Poliisihan "valvoo" muutenkin valojen toimivuutta ja ajoneuvojen kuntoa,paljonko lisää turvallisuutta tulee jos maksetaan 50e siitä että katsastusmies tarkastaa että sulla on valot kunnossa ja lailliset renkaat kärryssä jota käytät 2xvuodessa.Ja mulla siis on 30v vanha galvanoitu kärry alumiinipohjalla jossa valot toimii ainakin kerran vuodessa
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Eiköhän kaikkiin nelipyöräisiin vaadita kolaroinnin jälkeen vähintään nelipyöräsuuntaus, joka kertoo aika paljon. Etenkin kun nykyisin monissa autoissa ei tietyt arvot ole säädettävissä, eli osaa täytyy vaihtaa kunnes kaikki on kunnossa. Tästä voi varmaan moni foorumilainenkin kertoa lisää, jos olen väärässä.Vito kirjoitti:Jep,huomaa "arvioidaan"Tuomas K kirjoitti:Eikös tuo arvioida ihan sen mukaan minkälaisia vaurioita korirakenteelle arvioidaan tulleen?Vito kirjoitti:[Miksi kaikilta korjattavilta kolariautoilta ei vaadita rungonmittausta?
Kaikki kolaripyörät on kuitenkin tarkastutettava virallisesti hyväksytyillä menetelmillä ja tarkastajilla. Hyväksyttävät toleranssit on millin osia.
Nykypyörien rungot on sen verran vahvaa tekoa että,niihin ei tule useinkaan vaurioita vaikka ajas seinään.
Autojen rungoissa käytetään suurlujuusteräksiä, joita ei sais edes oikoa eikä hitsata tavallisilla menetelmillä!Kuitenkin näitä lunariin menneitä
uudelleen kilvitetään suruttomasti silmämääräisillä tarkastuksilla...
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Jostain syystä ei yllättänyt, että traktorissa ei ollut minkään sortin valoja. Bussin kuskin kertomus kuulostaa ihan uskottavalta. http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-12 ... pos=ok-nln" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitä, olisiko valot palaneet katsastuspakon vuoksi, ei voi tietää, mutta olisi ainakin teoreettinen todennäköisyys hieman suurempi.
Sitä, olisiko valot palaneet katsastuspakon vuoksi, ei voi tietää, mutta olisi ainakin teoreettinen todennäköisyys hieman suurempi.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Traktoreiden katsastuspakko tarkoittaisi käytännössä sitä, että koneita saisi jurnutella pitkin maanteitä satojakin kilometrejä katsastuskäyntiä varten. Siitähän se turvallisuus kohenee!
Muutenkin tässä esityksessä tuntuu olevan vähän sellainen henki, että halutaan tehdä jotakin, joten tehdään jotakin...
Muutenkin tässä esityksessä tuntuu olevan vähän sellainen henki, että halutaan tehdä jotakin, joten tehdään jotakin...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Tästähän voisi avautua paikka vaikka "lentäväll" traktori-inssillemutt kirjoitti:Traktoreiden katsastuspakko tarkoittaisi käytännössä sitä, että koneita saisi jurnutella pitkin maanteitä satojakin kilometrejä katsastuskäyntiä varten. Siitähän se turvallisuus kohenee!
Muutenkin tässä esityksessä tuntuu olevan vähän sellainen henki, että halutaan tehdä jotakin, joten tehdään jotakin...
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
-
- Viestit: 247
- Liittynyt: 25 Kesä 2004, 07:13
- Car(s): Alfa 159 JTDm 2.4 Qtronic 2008, Lancia Kappa 2.4 JTD Berlina, Maserati 222 SE 2.8, Lancia Thesis V6 Emblema, Fiat 124 Sport Coupe 1967, XJ8 4.2 2004, Fiat Bravo 1.4 TJet Sport 2008, almost ex.Lancia Kappa V6 SW, ex. Alfa 166 TS 2001
- Paikkakunta: Punkalaidun
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Maanantai vitutuksessa kannanpa korteni kekoon ihan oman kokemukseni kautta.
Muutama vuosi sitten exä ajoi Kappa SW:n kuuttakymppiä päin jakajan reunakiveä.
Kappa vahvana autona vielä ajettiin pois paikalta läheiselle parkkipaikalle vaikka kuskinpuolen rengas olikin täysin viturallaan ja takarengaskin puhki..
Sitten alkoi hauskuus:
Tapiolassa kasko joten korjaukselle ja kas kyseinen korjaamo oli aivan vieressä jopa.
Hyvä saadaan hommaa eteenpäin vauhdilla.
Auton alle toimitin toisen vannesarjan kun etuvanteesta katosi iso pala rytäkässä. (Ovat muuten nyt Maseratissa korjauksen jäljiltä, niiden korjaaja osasi asiansa)
Meni aikaa suht. vähän ja auto palautui exän käyttöön.
Itse ajoin sillä ensimmäistä kertaa vasta viikkoa myöhemmin ja ihmettelin että jotain on vialla kun puoltaa oudosti aina välillä..
Kotona tunkkasin pyörän ylös ja kas runkopalkki oli repeytynyt alatukivarren kiinnityspisteen vierestä, ja selkeästi ollut näkyvissä kolarista lähtien..
Pajalle ilmoitus ja nyt ei enää ollutkaan niin sujuvaa palvelua, ilmeisesti vakuutusyhtiö ei tykkää uusinta laskuista ja ottiko jotenkin tunnon päälle kun itse sen löysin..
Auto tuli pajalta HITSATULLA RUNKOPALKILLA, mutta nyt valot eivät toimineet >> valojen ohjauslaatikko sökö syynä hitsaus akunkengät kiinni!
Soitin asiasta pajalle >> ei ole heidän vikansa ???
Sain boksin harrastekaverilta suht nopeasti ja kaikki ok niiltä osin mutta edelleen outo ajettava >>>
Tilasin etuiskarit kun arvasin jo mitä löydän, kuskinpuoleinen mennyt kolarissa vääräksi..
Pajan kanssa ei ollut enää keskusteluyhteyttä joten laitoin Tapiolaan postia, eipä sieltäkään mitään järkevää vastiketa tullut.
Kyllä tuo laitteiden ajoittainen syynääminen on ihan suotavaa siis kun ei tuo ammattitaito alalla oikein vakuuta..
Itse harrastajana toki syynään asiat ja laitteet tarkkaan mutta pahimmassa tapauksessa runkopalkki olisi pettänyt ohitustilanteessa kerrasta, lapsia kyydissä ym.. ja jälki sen mukaista.
Muutama vuosi sitten exä ajoi Kappa SW:n kuuttakymppiä päin jakajan reunakiveä.
Kappa vahvana autona vielä ajettiin pois paikalta läheiselle parkkipaikalle vaikka kuskinpuolen rengas olikin täysin viturallaan ja takarengaskin puhki..
Sitten alkoi hauskuus:
Tapiolassa kasko joten korjaukselle ja kas kyseinen korjaamo oli aivan vieressä jopa.
Hyvä saadaan hommaa eteenpäin vauhdilla.
Auton alle toimitin toisen vannesarjan kun etuvanteesta katosi iso pala rytäkässä. (Ovat muuten nyt Maseratissa korjauksen jäljiltä, niiden korjaaja osasi asiansa)
Meni aikaa suht. vähän ja auto palautui exän käyttöön.
Itse ajoin sillä ensimmäistä kertaa vasta viikkoa myöhemmin ja ihmettelin että jotain on vialla kun puoltaa oudosti aina välillä..
Kotona tunkkasin pyörän ylös ja kas runkopalkki oli repeytynyt alatukivarren kiinnityspisteen vierestä, ja selkeästi ollut näkyvissä kolarista lähtien..
Pajalle ilmoitus ja nyt ei enää ollutkaan niin sujuvaa palvelua, ilmeisesti vakuutusyhtiö ei tykkää uusinta laskuista ja ottiko jotenkin tunnon päälle kun itse sen löysin..
Auto tuli pajalta HITSATULLA RUNKOPALKILLA, mutta nyt valot eivät toimineet >> valojen ohjauslaatikko sökö syynä hitsaus akunkengät kiinni!
Soitin asiasta pajalle >> ei ole heidän vikansa ???
Sain boksin harrastekaverilta suht nopeasti ja kaikki ok niiltä osin mutta edelleen outo ajettava >>>
Tilasin etuiskarit kun arvasin jo mitä löydän, kuskinpuoleinen mennyt kolarissa vääräksi..
Pajan kanssa ei ollut enää keskusteluyhteyttä joten laitoin Tapiolaan postia, eipä sieltäkään mitään järkevää vastiketa tullut.
Kyllä tuo laitteiden ajoittainen syynääminen on ihan suotavaa siis kun ei tuo ammattitaito alalla oikein vakuuta..
Itse harrastajana toki syynään asiat ja laitteet tarkkaan mutta pahimmassa tapauksessa runkopalkki olisi pettänyt ohitustilanteessa kerrasta, lapsia kyydissä ym.. ja jälki sen mukaista.
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Mä en tuota selitystä ihan purematta niele.Kärryssä ei kenties valot palaneet,mut traktorissa varmaan paloi,jos pimeällä viljakuormaa kuskaa.Alfissimo kirjoitti:Jostain syystä ei yllättänyt, että traktorissa ei ollut minkään sortin valoja. Bussin kuskin kertomus kuulostaa ihan uskottavalta. http://www.iltasanomat.fi/viihde/art-12 ... pos=ok-nln" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Sitä, olisiko valot palaneet katsastuspakon vuoksi, ei voi tietää, mutta olisi ainakin teoreettinen todennäköisyys hieman suurempi.
Eikö siinä bussissa ollut valoja jos vasta metrin päästä älyää väistää Pitäähän noissa peräkärryissäkin olla valojen lisäks hitaan ajoneuvon kolmiot ja heijastimet mitkä pitäs bussin valoissa jotenkin erottua
Katsastusdirektiivi ei tainnu koskea traktoreiden peräkärryjä
Maajusseilla kun tuppaa olemaan noita traktoreita ja peräkärryjä useampia,niin sehän vasta liikenneturvallisuutta lisäiskin kun niitä köröteltäs vuoronperään katsastukseen vaikkei suurimmalla osalla normaalisti maantiellä käydäkkään
Mitäs moottoripyörän katsastuksessa tutkittas?
No valojen toiminta,ok (paljonko ootte nähneet valottomia moottoripyöriä?)
Jarrut,miten se inssi ne testaa? tekemällä pihalla lukkojarrutuksen mennen nenälleen Mä en ainakaan aja 150hp mopolla ilman jarruja ja jarrut kokeillaan aina ajoon lähtiessä.
Äänenvaimentimien laillisuus?Mökäpönttöjen vaihtamiseen menee 10min,joten se tuskin on kynnyskysymys.
Entäs muuta?
50e kitoos
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Kyllä minä Viton pointin ymmärrän, enkä suinkaan ole varsinaisesti asiaan puolta valinnut, kun ei omaa lehmää ko. laitteiden suhteen ojassa.
Totesinkin ymmärtäväni ehdotuksen tekijää tuntematta itse direktiiviä tarkemmin, mutta omat haasteensa olisi valvomisen toteuttamisessa ja sitten vielä valvomisen valvomisessa . Noh, ainakin eurot taas liikkuisivat.Alfissimo kirjoitti:Tuota direktiiviä paremmin tuntematta ja aiheeseen perehtymättä totean kuitenkin hyväksi asiaksi...Toisia vaan ei kiinnosta oma ja toisten turvallisuus, mutta ei se sitä tarkoita, etteikö sitä voisi valvoa joku, jota kiinnostaa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Juu siis ei mulla varsinaisesti ole mitään sitä vastaan jos noitten katsastamisella olis jotain liikenneturvallisuutta parantavaa merkitystä.
Tuossa haisee vaan niin vahvasti rahastamisen maku.
Ja totta v*tussa mua ottas/ottaa kupoliin maksaa 4:n auton,2:n mootoripyörän,2:n peräkärryn+hankinnassa olevien traktorin ja peräkärryn katsastamisesta koituvat kustannukset V*ttu pannaan nyt vielä samaan nippuun toi 14t pyöräalustainen kaivinkonekkin,lavettisiirto katsastukseen ja takaisin 600e(vai olisko turvallisempaa ajella 20km/h 60km)+katsastus 500e
Tuossa haisee vaan niin vahvasti rahastamisen maku.
Ja totta v*tussa mua ottas/ottaa kupoliin maksaa 4:n auton,2:n mootoripyörän,2:n peräkärryn+hankinnassa olevien traktorin ja peräkärryn katsastamisesta koituvat kustannukset V*ttu pannaan nyt vielä samaan nippuun toi 14t pyöräalustainen kaivinkonekkin,lavettisiirto katsastukseen ja takaisin 600e(vai olisko turvallisempaa ajella 20km/h 60km)+katsastus 500e
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
traktorikärryjen katsastus jos tulis niin ensimmäisenä joutuisi kyllä ajamaan lietevaunun täytenä sinne
200 baria vaparissa..
- Karpo
- Viestit: 110
- Liittynyt: 16 Loka 2010, 12:48
- Car(s): Dedra 2.0i.e + muita italoja
- Paikkakunta: Parainen
- Viesti:
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Mun mielestä tuo perustelu virittämisen helppoudesta tai valojen toimimisesta kerran vuodessa on aika naurettava. Samalla perusteella autojen katsastuskin olisi täysin turhaa, mitä se ei oikeasti todellakaan ole. Vaihtaahan ihmiset autoihinkin "katsastusturboja" ynnä muuta, mutta ei se katsastuksista turhia tee.
Poliisien harteille valvontaa on aivan mahdoton laittaa, varsinkin kun poliisien määrää vähennetään muutenkin.
En ole muutenkaan koskaan nähnyt poliisin tutkivan moottoripyörästä mitään muuta kuin renkaan kulutuspintaa. Mopoja sen sijaan tutkitaan välillä naurettavissakin määrin.
Olisi periaatteessa ihan hyvä ajatus katsastaa kaikki liikenteessä yli 40km/h kulkevat vekottimet.
Moottoripyörien katsastuksessa voitaisiin ihan hyvin katsoa ihan perusjutut; renkaat, jarruosien ja iskarien kunto ym. Järkevästi tehtynä homma kestäisi 10 minuuttia ja maksaisi 30€, mikä ei varmaan kaataisi kenenkään moottoripyöräilijän maailmaa.
Peräkärryt ja trailerit voisi ihan hyvin katsastaa vaikka parin vuoden välein ja niistä voisi katsoa että runko on ehjä, pyörät pysyy paikallaan ja valot toimii.
Ongelma on vaan kohtuudessa pysyminen, mikä Suomessa tuntuu olevan täysin mahdotonta. Trafin tuntien katsastuksesta tulisi kuitenkin joku tunnin mittainen nysväyssessio ja perään 100€ lasku...
Poliisien harteille valvontaa on aivan mahdoton laittaa, varsinkin kun poliisien määrää vähennetään muutenkin.
En ole muutenkaan koskaan nähnyt poliisin tutkivan moottoripyörästä mitään muuta kuin renkaan kulutuspintaa. Mopoja sen sijaan tutkitaan välillä naurettavissakin määrin.
Olisi periaatteessa ihan hyvä ajatus katsastaa kaikki liikenteessä yli 40km/h kulkevat vekottimet.
Moottoripyörien katsastuksessa voitaisiin ihan hyvin katsoa ihan perusjutut; renkaat, jarruosien ja iskarien kunto ym. Järkevästi tehtynä homma kestäisi 10 minuuttia ja maksaisi 30€, mikä ei varmaan kaataisi kenenkään moottoripyöräilijän maailmaa.
Peräkärryt ja trailerit voisi ihan hyvin katsastaa vaikka parin vuoden välein ja niistä voisi katsoa että runko on ehjä, pyörät pysyy paikallaan ja valot toimii.
Ongelma on vaan kohtuudessa pysyminen, mikä Suomessa tuntuu olevan täysin mahdotonta. Trafin tuntien katsastuksesta tulisi kuitenkin joku tunnin mittainen nysväyssessio ja perään 100€ lasku...
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Karpo puhuu asiaa.
Sivusta kuunnellut puolituttujen prätkien turbotusta yms muuta liikenneturvallisuutta parantavaa touhua. Autoilun maailmassa vuosittainen turbojen, välijäähdyttäjien yms vaihtaminen katsastamista varten hillitsee edes hieman ylilyöntejä.
Ja minkä helvatin takia niihin prätkiin ei saa etukilpeä? Ei se kaunis ja aerodynaaminen ole autossakaan.
Sivusta kuunnellut puolituttujen prätkien turbotusta yms muuta liikenneturvallisuutta parantavaa touhua. Autoilun maailmassa vuosittainen turbojen, välijäähdyttäjien yms vaihtaminen katsastamista varten hillitsee edes hieman ylilyöntejä.
Ja minkä helvatin takia niihin prätkiin ei saa etukilpeä? Ei se kaunis ja aerodynaaminen ole autossakaan.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Auton katsastus hoituu halvimmillaan ilman päästömittausta alle 40 eurolla ja kärryssä on tarkastettavaa reilusti vähemmän kuin autossa. Hinta tuskin on ainakaan yhtään enempää kuin auton katsastus, järki käteen...Karpo kirjoitti:Ongelma on vaan kohtuudessa pysyminen, mikä Suomessa tuntuu olevan täysin mahdotonta. Trafin tuntien katsastuksesta tulisi kuitenkin joku tunnin mittainen nysväyssessio ja perään 100€ lasku...
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Saanko kysyä miksi moottoripyörässä etukilpi on tarpeen? Kaikenlisäksi aerodynamiikkaan vaikuttava ala on moottoripyörässä aika oleellinen asia turvallisuuden kannalta. Jos olet moisella ajanut yli 60km/h, niin tiedät mistä puhun. Ne katteet on muovipyörissä syystä ja niihin kajoaminen vaikuttaa hyvin oleellisesti ajoturvallisuuteen, jolloin metallinen lärpäke ei tule sitä parantamaan. Tuo on se oleellisin syy miksei tuo ole käytännössä muissakaan maissa, Suomen lisäksi. Ei ole ainoastaan kosmeettinen asia.Albertolli kirjoitti:Ja minkä helvatin takia niihin prätkiin ei saa etukilpeä? Ei se kaunis ja aerodynaaminen ole autossakaan.
Jos katsotaan vuosittaisia lukuja moottoripyöräonnettomuuksissa, niin teknisesti kehnon pyörän tai yli 125cc virittämisen takia onnettomuuksia sattuu Suomessa varmaan se nolla kappaletta vuositasolla. Kyllä nuo kulkee sen verran vakionakin että henkensä saa poistettua, joten tuo virittäminen ei voi olla mitenkään järkisyy päätökseen. Moottoripyöristä pidetään melko hyvää huolta, johtuen siitä että pienikin välys jossain tuottaa hengenvaarallisen lopputuloksen, jolloin niillä ei kukaan uskalla ajaa. Kerran ketjut irronneena laiskan kiristystahdin takia, ei enää ikinä ja pyöränlaakeritkin vaihdetaan moottoripyörissä renkaidenvaihdon yhteydessä melkein joka pyörään.
On melkoisesti eri asia autojen katsastuksessa. Vekotin jossa on kuluvia osia enemmän kuin laki sallii, joista monet vaikuttaa olellisesti turvallisuuteen. Yhden kehnon toiminnan vuoksi tulosta ei hirveän selkeästi välttämättä ajaessa edes erota, ennen kuin se on liian myöhäistä. Moottoripyörässä kun kuluvat ja ajohallintaan vaikuttavat tekijät on laskettavissa yhden käden sormella, niiden huonon toiminnan huomaa (ja myös kuulee, sekä tuntee takapuolessaan) kuljettaja välittömästi. Ne on vielä sellaisia jotka tulee tsekattua väkisin kerran vuodessa, jos pyörällä ajaa enemmän kuin tuhat kilometriä. Kuuluu myös jokaisen ostamani moottoripyörän huolto-ohjelmaan, ihmettelen jos ei muidenkin.
Moottoripyörän virittämisen nojailuun en myöskään ymmärrä, kuten aikaisemmin tuossa mainitsin, henki niillä lähtee tehtaalta tullessaankin ja monet kulkee 300km/h ja kiihtyy osaavalla kuljettajalla satasen nopeuteen kahdessa sekunnissa. Jos se kolmen sekunnin pyörä kiihtyy sekunnin nopeammin tavoitenopeuteen, niin en näe mitenkään miten se vaikuttaa turvallisuuteen.
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Ettei tarvii arvailla:
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.as ... .fi&f=WORD" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Yllättäen autokatsastajat ja autotuojat ovat ehdotuksen kannalla,tuohan se n.1.2:n miljardin tulonjaon yrityksille
Suomessa on n.350000 traktoria rekisterissä ja ehdotus tuo niistä katsastuksen piiriin n.15000 liikennetraktoria,joiden ajamiseen ei riitä tr-kortti vaan vaaditaan C-kortti Liki 10t painavalla monisataheppaisella monsterilla saa kyllä 15-kesäinen T-kortilla päästellä kunhan sitä ei ole rekisteröity liikennetraktoriksi
Yllätys:Traktoreitakin viritellään ja nykytraktoreissa nopeuden ja tehojen lisääminen ohjelmallisesti on helppoa.
Kevytperäkärryjä löytyy n.600000
Moottoripyöriä n.250000
Mopoja n.290000
Suomen autokannasta jää vuosittain katsastamatta n.200000,joista normaalin liikennevalvonnan yhteydessä narahtaa n.25000,todellista katsastamatta ja verottamatta liikenteessä olevien määrää ei tiedä kukaan
Täällä kun puhutaan että katsastusvelvollisuus pitäs koskea kaikkia nopeita ja tehokkaita laitteita niin
Moottorikelkkoja on rekisterissä n. 100000 ja onnettomuustilastoissa nuo kuulunee kärkikastiin,pitäsköhän nuokin turvallisuuden nimissä lisätä katsastuksen piiriin?
Virittämisistä jeesustelu on p*skaa,niin autoilijoissa kuin moottoripyöräilijöissä löytyy pykälien kiertäjiä nyt ja tulevaisuudessa (kuinka moni tunnustaa ajavansa muutoskatsastamattomilla renkailla,alustasarjoilla,lastuilla yms?)
Moottoripyörä on tasan yhtä vaarallinen (lähinnä kuskilleen) oli se sit tehtaan jäljiltä 150-200hp tai viritettynä + 200hp ja viritettyjen moottoripyörien osuus kokonaismäärästä on todella pieni,samoin kuin viritettyjen autojen osuus koko autokannasta.
Edit. tuosta ehdotuksesta poimittuna:
" pyrkiä poistamaan ”bruttomääräisesti eniten saastuttavat” ajoneuvot käytössä olevasta autokannasta."
Eli siis miten tää muuttaa mitään,eihän nyttenkään tule leimaa lappuun jos ei läpäise pakokaasumittausta.
Entäs miten 600000:n peräkärryn raahaaminen katsastukseen vähentää liikenteen päästöjä? Mulle tulis kärryjen katsastamisesta 2X60km ylimäärästä ajoa ja vaikka tuo kertasuorite pudotettas 1/3 niin se tekis 12000000 km ylimäärästä ajosuoritetta/v kertaa hatusta vedettynä keskimääräinen CO2-päästö/km n.170g
>n.2000t lisää liikenteen CO2 päästöjä
" O1-luokan perävaunut. Niille ei kuitenkaan ehdotuksen mukaan säädettäisi katsastusajankohtaa eikä katsastusväliä."
Eli siis on katsastettava mut ei kuitenkaan
http://217.71.145.20/TRIPviewer/show.as ... .fi&f=WORD" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
Yllättäen autokatsastajat ja autotuojat ovat ehdotuksen kannalla,tuohan se n.1.2:n miljardin tulonjaon yrityksille
Suomessa on n.350000 traktoria rekisterissä ja ehdotus tuo niistä katsastuksen piiriin n.15000 liikennetraktoria,joiden ajamiseen ei riitä tr-kortti vaan vaaditaan C-kortti Liki 10t painavalla monisataheppaisella monsterilla saa kyllä 15-kesäinen T-kortilla päästellä kunhan sitä ei ole rekisteröity liikennetraktoriksi
Yllätys:Traktoreitakin viritellään ja nykytraktoreissa nopeuden ja tehojen lisääminen ohjelmallisesti on helppoa.
Kevytperäkärryjä löytyy n.600000
Moottoripyöriä n.250000
Mopoja n.290000
Suomen autokannasta jää vuosittain katsastamatta n.200000,joista normaalin liikennevalvonnan yhteydessä narahtaa n.25000,todellista katsastamatta ja verottamatta liikenteessä olevien määrää ei tiedä kukaan
Täällä kun puhutaan että katsastusvelvollisuus pitäs koskea kaikkia nopeita ja tehokkaita laitteita niin
Moottorikelkkoja on rekisterissä n. 100000 ja onnettomuustilastoissa nuo kuulunee kärkikastiin,pitäsköhän nuokin turvallisuuden nimissä lisätä katsastuksen piiriin?
Virittämisistä jeesustelu on p*skaa,niin autoilijoissa kuin moottoripyöräilijöissä löytyy pykälien kiertäjiä nyt ja tulevaisuudessa (kuinka moni tunnustaa ajavansa muutoskatsastamattomilla renkailla,alustasarjoilla,lastuilla yms?)
Moottoripyörä on tasan yhtä vaarallinen (lähinnä kuskilleen) oli se sit tehtaan jäljiltä 150-200hp tai viritettynä + 200hp ja viritettyjen moottoripyörien osuus kokonaismäärästä on todella pieni,samoin kuin viritettyjen autojen osuus koko autokannasta.
Edit. tuosta ehdotuksesta poimittuna:
" pyrkiä poistamaan ”bruttomääräisesti eniten saastuttavat” ajoneuvot käytössä olevasta autokannasta."
Eli siis miten tää muuttaa mitään,eihän nyttenkään tule leimaa lappuun jos ei läpäise pakokaasumittausta.
Entäs miten 600000:n peräkärryn raahaaminen katsastukseen vähentää liikenteen päästöjä? Mulle tulis kärryjen katsastamisesta 2X60km ylimäärästä ajoa ja vaikka tuo kertasuorite pudotettas 1/3 niin se tekis 12000000 km ylimäärästä ajosuoritetta/v kertaa hatusta vedettynä keskimääräinen CO2-päästö/km n.170g
>n.2000t lisää liikenteen CO2 päästöjä
" O1-luokan perävaunut. Niille ei kuitenkaan ehdotuksen mukaan säädettäisi katsastusajankohtaa eikä katsastusväliä."
Eli siis on katsastettava mut ei kuitenkaan
Viimeksi muokannut Vito, 02 Loka 2012, 15:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Kaikki turha rahastaminen on turhaa.
Kimmo / alfatune.fi
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
http://omakaupunki.hs.fi/paakaupunkiseu ... si_news_p1" onclick="window.open(this.href);return false;
Tuohan on L2e-luokan ajoneuvo eli siis katsastukseen!
Tuohan on L2e-luokan ajoneuvo eli siis katsastukseen!
- Antijape
- Viestit: 758
- Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
- Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Moottoripyörällä on ajeltu lähes 20v, nykyisellään pyörä tuskin menisi läpi (äänistä johtuen), mutta kannatan silti katsastamista. Enkä usko että vastustajien poru johtuu rahasta (jos on varaa ajella, talous ei katsastusmaksuun kaadu) tai vaivasta. Koska moottoripyöriä ei ole ennen tarvinnut katsastaa on harrastuksen ympärille syntynyt paljon ns. alakulttuureja esimerkiksi MMAF, jossa ei todellakaan kasailla mitään pommeja. Kuten Karpo tuossa yllä sanoi Suomessa ongelmana tuntuu olevan kohtuudessa pysyminen, joten oletettavaa onkin että vaikka näillä rakennetuilla pyörillä olisikin perusasiat kunnossa (äänet, renkaat, iskarit jne) niin pyöriä aletaan hylätä kun vilkku on väärän kokoinen tai runko 2mm liian leveä. Tämä sitten taas tappaa harrastuksen ja suomalaisilla on taas hitusen vähemmän vapautta tehdä mitä haluaa. Lisäksi tämä tulisi hankaloittamaan Custom-osien myyjien toimeentuloa Suomessa, kun kukaan ei enää uskalla vaihtaa niitä vilkkuja hylkäyksen pelossa.
Mitä turvallisuuteen tulee niin oma ajatukseni on että esim. autot katsastetaan ensisijaisesti muiden kuin auton omistajan turvallisuuden vuoksi. Jarruttomalla autolla kun tekee melkoista vahinkoa vaikka ajaja säilyisikin ehjänä. Sama pätee pommi-peräkärryyn ja traktoriin. Moottoripyöräänkin joo jossain määrin, mutta kuitenkin huomattavasti vähemmän. Totuus on myös että näitä vastuttomia moottoripyöräilijöitä (en siis puhu mopoista) on Suomessa todella vähän ja hekin vaarantavat lähinnä itsensä ja uskon että tekisivät niin katsastuksesta huolimatta.
Eli jos homma pysyy kohtuudessa ja tosiaan katsatuksessa tarkistetaan perusasiat ja jätetään pilkuviilaaminen pois niin antaa tulla vaan.
Mitä turvallisuuteen tulee niin oma ajatukseni on että esim. autot katsastetaan ensisijaisesti muiden kuin auton omistajan turvallisuuden vuoksi. Jarruttomalla autolla kun tekee melkoista vahinkoa vaikka ajaja säilyisikin ehjänä. Sama pätee pommi-peräkärryyn ja traktoriin. Moottoripyöräänkin joo jossain määrin, mutta kuitenkin huomattavasti vähemmän. Totuus on myös että näitä vastuttomia moottoripyöräilijöitä (en siis puhu mopoista) on Suomessa todella vähän ja hekin vaarantavat lähinnä itsensä ja uskon että tekisivät niin katsastuksesta huolimatta.
Eli jos homma pysyy kohtuudessa ja tosiaan katsatuksessa tarkistetaan perusasiat ja jätetään pilkuviilaaminen pois niin antaa tulla vaan.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
Noilla kohtuuttomuuksilla moni pelottelee, mutta itse en kyllä tuohon usko, onhan autonkin katsastaminen nykyään varsin inhimillinen toimenpide. Ei toi mun 75 sekään kaikin osin ihan lain kirjainta täytä, mutta ei siitä leimalla ole koskaan tullut sanomista kuin aiheellisista asioista. Jopa syvää halveksuntaa rakennettuja autoja kohtaan osoittanut vanhan liiton katsastaja keskittyi olennaiseen eikä kiusantekoon.
Kyllähän noita katsastajia aina joku löytyy joka haluaa tehdä kiusaa, mutta kyllä nykymeininki on ihan hyvällä mallilla. Miksi moottoripyörien katsastus muuttaisi sitä mihinkään?
Kyllähän noita katsastajia aina joku löytyy joka haluaa tehdä kiusaa, mutta kyllä nykymeininki on ihan hyvällä mallilla. Miksi moottoripyörien katsastus muuttaisi sitä mihinkään?
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
^^^ Vito puhuu asiaa.
Ei kai siitä moottoripyörän katsastamisessa mitään turvallisuuspointtia olekaan. Tulonsiirtoahan se on. Noisekillerit kiinni ja leimalle...
Ei kai siitä moottoripyörän katsastamisessa mitään turvallisuuspointtia olekaan. Tulonsiirtoahan se on. Noisekillerit kiinni ja leimalle...
Abarth 500 Esseesse
- Vito
- Viestit: 743
- Liittynyt: 21 Helmi 2004, 02:27
- Car(s): 156 SW 2.4 JTDm-05,Ducati 750 supersport-97,Triumph Daytona 955i-05 ja pari muuta Italialaista autoa.
- Paikkakunta: Loch Troll
Re: EU haluaa moottoripyörät katsastettavaksi
No kerrotaan nyt sitten miten moottoripyörän katsastus käytännössä tapahtuu:
Kyseessä,varastettu ja kaadettu Triumph 955i Daytona -04 150hp
Vaurioina toinen etuteleskoopin sisäputki vääntynyt ja katteet paskana.
Uudelleen rekisteröinnin vaatimuksena hyväksytyt rungonmittauspaperit kahtena kappaleena,selvitys käytettyjen varaosien alkuperästä alkuperäisine kuitteineen sekä selvitys vaihdettujen osien prosenttimääristä (tässä tapauksessa sisäputket 4% koska vaihdoin varmuudeksi molemmat)+vakuutusyhtiön toimittamat valokuvat vaurioista.
Nykyisin rungon mittaus on onneksi mahdollista tehdä lasermittauksella purkamatta koko pyörää atomeiksi.(Kustannus tänä keväänä 120e)
Itse katsastustapahtuma katsastusaseman pihassa:
Katsastusmies kävelee mopon ympäri,katsoo että vääntynyt sisäputki on vaihdettu,virrat päälle ja valojen,vilkkujen ja äänimerkin toiminnan tarkastus.
Katsoo että mökäpöntössä lukee Triumph joten kelpaa (epähuomiossa olin ruuvannut paikalleen Triumphin oman racepöntön jossa lukee isolla "not for highway use" )
Ei käynnistystä,ei koeajoa,ei jarrujen testaamista,ei desibelien mittausta
Sisällä papereiden tarkastus ja hyväksyminen.
220e+kilpimaksu kitoos
Kyseessä,varastettu ja kaadettu Triumph 955i Daytona -04 150hp
Vaurioina toinen etuteleskoopin sisäputki vääntynyt ja katteet paskana.
Uudelleen rekisteröinnin vaatimuksena hyväksytyt rungonmittauspaperit kahtena kappaleena,selvitys käytettyjen varaosien alkuperästä alkuperäisine kuitteineen sekä selvitys vaihdettujen osien prosenttimääristä (tässä tapauksessa sisäputket 4% koska vaihdoin varmuudeksi molemmat)+vakuutusyhtiön toimittamat valokuvat vaurioista.
Nykyisin rungon mittaus on onneksi mahdollista tehdä lasermittauksella purkamatta koko pyörää atomeiksi.(Kustannus tänä keväänä 120e)
Itse katsastustapahtuma katsastusaseman pihassa:
Katsastusmies kävelee mopon ympäri,katsoo että vääntynyt sisäputki on vaihdettu,virrat päälle ja valojen,vilkkujen ja äänimerkin toiminnan tarkastus.
Katsoo että mökäpöntössä lukee Triumph joten kelpaa (epähuomiossa olin ruuvannut paikalleen Triumphin oman racepöntön jossa lukee isolla "not for highway use" )
Ei käynnistystä,ei koeajoa,ei jarrujen testaamista,ei desibelien mittausta
Sisällä papereiden tarkastus ja hyväksyminen.
220e+kilpimaksu kitoos