Liikenteestä
Valvoja: Moderators
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
Eli siis, vastaantulijat eivät rohjenneet ohittaa Golfin kohdalla, mutta kolmiokeulaiseen kai luotettiin, kun sen kohdalla jo ohitettiin.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
En mä tiedä... sen mä kuitenkin tiedän, että suomessa ei osata ajaa leveäkaista tiellä
Kuinka vaikeaa voi ajaa joka A) ihan vasemmassa laidassa tai B) oikeassa laidassa, mutta omalla kaistalla
Kuinka vaikeaa voi ajaa joka A) ihan vasemmassa laidassa tai B) oikeassa laidassa, mutta omalla kaistalla
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
^Ei tietenkään osata - tänäänkin yksi paineli Taavetin ja Kouvolan välisellä osuudella keskiviivaa hipoen, mutta meni sentään vähäsen oikeammalle, kun huomasi minun ohittavan.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Tuosta leveäkaistatiestä tuli mieleen, kun VT12 Lahdessa Pekanmäestä Kouvolaan heti risteyksen jälkeen (linkki: http://goo.gl/maps/KikAW" onclick="window.open(this.href);return false;) on 100-kyltti (kesällä), näkeehän sen kaikki tuossa kuvassa? Kukaan, siis KUKAAN, ei kanssa-autoilija tuota kylttiä ei tienpäällä näe ja köröttelevät seuraavat 500 metriä 70:iä, kun ko. rajoitus oli ennen kylttiä.
Tästä ei päivä pilalle mene, ei ole useinkaan niin kiire, mutta ärsyyntymiskynnys ylittyy, kun tästä risteyksestä tuon 500m matkalla on on moottoritieltä tulorampit, josta sekaan liittyy monenmoista kulkijaa, joille on satasen kyltti ollut jo rampilla (linkki: http://goo.gl/maps/uUJMH" onclick="window.open(this.href);return false;, VT12 ja toinen 100-kyltti kuvan vasemmassa reunassa). Voitte itse kuvitella ne tilanteet, mitä syntyy kahden eri vauhtia kulkevan väylän liittyessä toisiinsa.
Heti moottoritieltä tulevan rampin jälkeen alkaa leveäkaistatie, jossa sama jonohidastelu jatkuu, eivätkä edelleenkään leveäkaistatien yli kymmenen olemassaolovuoden jälkeenkään ihmiset ymmärrä, missä kuuluu ajaa. Kuten leveäkaistatiellä kuuluukin, niin kaksi henkilöautoa mahtuu hyvin ajamaan rinnakkain omalla kaistalla ja jää vielä tilaakin, jos vain ymmärtäisi ajaa siellä oikeassa reunassa.
Aikuisten oikeasti verenpaineita nostattava kohta, joka kerta . VMTD oli kerran kyydissä, kun tuosta mentiin ja sanoinkin jo ennakkoon, että lyödäänkö vetoa, ettei jono kiihdy ekan eikä vielä toisenkaan kyltin kohdalla. Ei meinannut mies uskoa .
Tästä ei päivä pilalle mene, ei ole useinkaan niin kiire, mutta ärsyyntymiskynnys ylittyy, kun tästä risteyksestä tuon 500m matkalla on on moottoritieltä tulorampit, josta sekaan liittyy monenmoista kulkijaa, joille on satasen kyltti ollut jo rampilla (linkki: http://goo.gl/maps/uUJMH" onclick="window.open(this.href);return false;, VT12 ja toinen 100-kyltti kuvan vasemmassa reunassa). Voitte itse kuvitella ne tilanteet, mitä syntyy kahden eri vauhtia kulkevan väylän liittyessä toisiinsa.
Heti moottoritieltä tulevan rampin jälkeen alkaa leveäkaistatie, jossa sama jonohidastelu jatkuu, eivätkä edelleenkään leveäkaistatien yli kymmenen olemassaolovuoden jälkeenkään ihmiset ymmärrä, missä kuuluu ajaa. Kuten leveäkaistatiellä kuuluukin, niin kaksi henkilöautoa mahtuu hyvin ajamaan rinnakkain omalla kaistalla ja jää vielä tilaakin, jos vain ymmärtäisi ajaa siellä oikeassa reunassa.
Aikuisten oikeasti verenpaineita nostattava kohta, joka kerta . VMTD oli kerran kyydissä, kun tuosta mentiin ja sanoinkin jo ennakkoon, että lyödäänkö vetoa, ettei jono kiihdy ekan eikä vielä toisenkaan kyltin kohdalla. Ei meinannut mies uskoa .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Näkee ne sen, mutta kiihdyttäminen mutkassahan on täysi mahdottomuus
Ei tule tuosta paljoa ajettua, mutta kyllähän se juuri niin menee kuin kuvailit.
Ei tule tuosta paljoa ajettua, mutta kyllähän se juuri niin menee kuin kuvailit.
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- masaboy
- Viestit: 225
- Liittynyt: 13 Joulu 2010, 10:11
- Car(s): Audi A6 Avant 2.4V6 -01
Ex: 156 1.8 -98
(JJB-19)
Hyundai Coupé -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Liikenteestä
Kyllä taas sai kokea mielenkiintoisia hetkiä pikatiellä.
Ajelin jo pidemmänaikaa kuormurin perässä, kunnes Raumantieltä kääntynyt säiliöauto nousee ramppia pitkin, liittymässä itsekin Hesantielle.. Edessä ajava kuormuri päättää siinä 70km/h alueella lyödä melkein liinat kiinni, päästääkseen säiliöauton eteensä. Matka jatkuu.
Seuraavaksi alkaa kaksikaistainen 100km/h tieosuus. Edessäni oleva kuormuri vaihtaa sulkuviivan jälkeen oikealle kaistalle jolloin ohitan tämän. Edessä ajava säiliöauto seilaa vielä ohituskaistan puolella 85-90km/h kunnes tekee hyvin pikaisen kaistanvaihdon, sillä seuraamuksella että perävaunu alkaa hieman heittelehtiä.
Katson parhaaksi hiljentää vauhtia ja odottaa että tuo heilunta tasoittuu ja kuljettaja saisi ajoneuvon hallintaansa, mutta vaunu alkaa yhä enemmän heittelehtiä ohituskaistan/pientareen puolelle, muodostaen hyvinkin uhkaavan tilanteen. Otin reippaan turvavälin ja muukin liikenne hiljensi n.50km/h nopeuteen seuraamaan tuota näkyä. Kuuli kuinka renkaat ulvoivat ja palanut kumi haisi.
Yhdistelmän kuljettaja kuitenkin saa autonsa hallintaan ja matka jatkuu hänen osaltaan viittäkymppiä, mahtoi tulla sielläkin paniikki hytissä. Tulipa perästä myös sutjakkaan virkavaltakin puuttumaan asiaan.
Tuolloin +5 astetta lämmintä ja tienpinta kuiva
Ajelin jo pidemmänaikaa kuormurin perässä, kunnes Raumantieltä kääntynyt säiliöauto nousee ramppia pitkin, liittymässä itsekin Hesantielle.. Edessä ajava kuormuri päättää siinä 70km/h alueella lyödä melkein liinat kiinni, päästääkseen säiliöauton eteensä. Matka jatkuu.
Seuraavaksi alkaa kaksikaistainen 100km/h tieosuus. Edessäni oleva kuormuri vaihtaa sulkuviivan jälkeen oikealle kaistalle jolloin ohitan tämän. Edessä ajava säiliöauto seilaa vielä ohituskaistan puolella 85-90km/h kunnes tekee hyvin pikaisen kaistanvaihdon, sillä seuraamuksella että perävaunu alkaa hieman heittelehtiä.
Katson parhaaksi hiljentää vauhtia ja odottaa että tuo heilunta tasoittuu ja kuljettaja saisi ajoneuvon hallintaansa, mutta vaunu alkaa yhä enemmän heittelehtiä ohituskaistan/pientareen puolelle, muodostaen hyvinkin uhkaavan tilanteen. Otin reippaan turvavälin ja muukin liikenne hiljensi n.50km/h nopeuteen seuraamaan tuota näkyä. Kuuli kuinka renkaat ulvoivat ja palanut kumi haisi.
Yhdistelmän kuljettaja kuitenkin saa autonsa hallintaan ja matka jatkuu hänen osaltaan viittäkymppiä, mahtoi tulla sielläkin paniikki hytissä. Tulipa perästä myös sutjakkaan virkavaltakin puuttumaan asiaan.
Tuolloin +5 astetta lämmintä ja tienpinta kuiva
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Joku soitti sitten poliisit tuon inhimillisestä virheestä johtuneen heilurin perään, luullen että kuski on kännissä. Eiköhän tilanne ollut, onneksi, ohi sillä hetkellä kun yhdistelmä rauhoittui, niin mihin siinä poliisia enää tarvittiin siinä vaiheessa .
Minä en ole ikinään ajanut kuorma-autolla, ei ole kortissa B:tä enempää pitoakaan, mutta siltikin kehtaisin esittää, ettei humalassa oleva kuski saa ison yhdistelmän heiluria loppumaan, vaan kyllä siinä selvä kuski tarvitaan ja sittenkin pitää tietää, mitä tekee.
Perisuomalainen asenne, että rekka tappaa kaikki.
Minä en ole ikinään ajanut kuorma-autolla, ei ole kortissa B:tä enempää pitoakaan, mutta siltikin kehtaisin esittää, ettei humalassa oleva kuski saa ison yhdistelmän heiluria loppumaan, vaan kyllä siinä selvä kuski tarvitaan ja sittenkin pitää tietää, mitä tekee.
Perisuomalainen asenne, että rekka tappaa kaikki.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Ja yhtä usein foorumeilla törmää asenteeseen että rekalle pitää suoda erivapauksia kun on amattikuskit ja kaikki.Alfissimo kirjoitti:Perisuomalainen asenne, että rekka tappaa kaikki.
Jos joku töpeksii hölmöyttään liikenteessä, niin ei se että kyseessä on rekka ainakaan tee siitä pienempää virhettä.
Jos joku saa henkilöauton kuivalla asvaltilla luisuun ja niukasti pitää auton tiellä niin ei se mun mielestä ole yhtään liioittelua että poliisi tarkistaa tilanteen. Kyseessä kuitenkin on liikenteen vaarantaminen. Rekkakuskin ajokykyä kuitenkaan ei saa kyseenalaistaa?
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Liikenteestä
Aika erikoinen tilanne. Hyvin vaikeaa on saada perävaunua luisuun kuivalla tienpinnalla, oli sitten kännissä tai ei - varsinkaan missään kaistanvaihtotilanteessa. Jonkun vanhan väärin lastatun 2-3 -akselisen vois saada kyljelleen, mutta se onkin jo ihan toinen juttu.
Todennäköisesti siis joku tekninen vika.
Todennäköisesti siis joku tekninen vika.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
On vain hyvä, että rekka-, bussi-, taksi- ja muita ammattikuskeja pysäytellään, puhallutetaan ja jututetaan. Rautaisten ammattilaisten seassa on myös vähemmän ammattilaisilta tuntuvia, mutta pitää toki muistaa ammattilaisellekin tulevan joskus virheitä. Ihminenhän ei ole mikään kone.
Heille sattuu ja tapahtuu, sillä kilometri- ja tuntimäärät voivat olla melkoisia, kun he työskentelevät kaikenmaailman tötöilijöiden keskellä. Monesti täytyy nollata tilanne, vaikka tötöilijät tekisivät mitä tahansa, kun kokonaispaino voi olla valtaisa tai kyydissä on jos jonkinlaisia asiakkaita.
Heille sattuu ja tapahtuu, sillä kilometri- ja tuntimäärät voivat olla melkoisia, kun he työskentelevät kaikenmaailman tötöilijöiden keskellä. Monesti täytyy nollata tilanne, vaikka tötöilijät tekisivät mitä tahansa, kun kokonaispaino voi olla valtaisa tai kyydissä on jos jonkinlaisia asiakkaita.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
En minä niin sanonut. En ole sen enempää kenenkään puolella tai vastaan, eikä tässä kukaan mitään erivapauksia tarvitse, mutta monissa tilanteissa hämmästyttää suomalaisten, myös mediassa ilmi tuleva negatiivinen sävy raskasta kalustoa kohtaan, vaikka olisi itsemurhakuski tai rattijuoppo ajanut alle.Tuomas K kirjoitti:Ja yhtä usein foorumeilla törmää asenteeseen että rekalle pitää suoda erivapauksia kun on amattikuskit ja kaikki.Alfissimo kirjoitti:Perisuomalainen asenne, että rekka tappaa kaikki.
Yhtälailla otsikoissa "juna ajoi päälle", vaikka junalla se väistäminen vasta vaikeaa onkin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Niin ja ei ne kaikki ison auton ratin takana olevat ole "ammattilaisia" ... vaimon veli mm. oli aikamoinen märkäkorva kun alotti kuljetushommat isolla autolla jokunen vuosi sitten ... ja sillon päristeli menemään type-Rällä vapaa-aikanaan kuin heikkopää........WWWVespa kirjoitti:On vain hyvä, että rekka-, bussi-, taksi- ja muita ammattikuskeja pysäytellään, puhallutetaan ja jututetaan. Rautaisten ammattilaisten seassa on myös vähemmän ammattilaisilta tuntuvia, mutta pitää toki muistaa ammattilaisellekin tulevan joskus virheitä. Ihminenhän ei ole mikään kone.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
^Joo, joka hommassa on aloittelija jossain vaiheessa.
Tarkoitin enemmän asennetta kuin taitoja, mutta molempia ammattilainen tarvitsee.
Tarkoitin enemmän asennetta kuin taitoja, mutta molempia ammattilainen tarvitsee.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
Re: Liikenteestä
Ei mee kyllä mun jakeluun tämä, että ensiksi rikotaan kaikkia mahdollisia lakipykäliä päästäkseen jo pysäkiltä lähteneestä bussista ohi risteysalueella keltasten viivojen yli vastaan tulevaa puolta jne. ja sitten jäädään ajamaan puhelin korvalla 80 alueella 60kmh bussin eteen.
Tätä en kyllä pysty millään ymmärtämään. En millään. Jumalavita mua hävettäisi istua matkustajan paikalla tälläsessä tilanteessa. Että voi olla ihminen sitten todella saappaalle sukua.
Luulisi että itekkin tajuaa mitä tekee, mutta ei nää sankarit kyllä näköjään tajua sen enempää liikenteestä tai muustakaan sen enempää. Eivät ymmärrä mitä tekevät. Silti osa näistä pitää itseään oikeutttuna ajamaan miten niitä huvittaa ja pitävät itseään sitten vielä kaikenlisäksi hlvetin hyvinä kuljettajina. Ja kaikista parhaat "tiedän ja osaan kaiken paremmin kuin muut"- kuljettajat vielä kostavat oman virheensä takasin toiselle, joka ajoi sääntöjen mukaan. Siitä vasta huumoria voi repiä. Itse mokataan, saadaan kenties torvella huomautus perään, että "hei säännöt ne on sullakin" ja sen tuloksena vedetään liinat kiinni "minulle ei vittuilla" asenteella.
Ei tässä voi oikeen muuta johtopäätöstä tehdä näistä jutuista, urpoja on moneen lähtöön, parasta siinä on se, että luulevat olevansa prkleleen hyviä, sille asialle on kiva naureskella takana....
Tätä en kyllä pysty millään ymmärtämään. En millään. Jumalavita mua hävettäisi istua matkustajan paikalla tälläsessä tilanteessa. Että voi olla ihminen sitten todella saappaalle sukua.
Luulisi että itekkin tajuaa mitä tekee, mutta ei nää sankarit kyllä näköjään tajua sen enempää liikenteestä tai muustakaan sen enempää. Eivät ymmärrä mitä tekevät. Silti osa näistä pitää itseään oikeutttuna ajamaan miten niitä huvittaa ja pitävät itseään sitten vielä kaikenlisäksi hlvetin hyvinä kuljettajina. Ja kaikista parhaat "tiedän ja osaan kaiken paremmin kuin muut"- kuljettajat vielä kostavat oman virheensä takasin toiselle, joka ajoi sääntöjen mukaan. Siitä vasta huumoria voi repiä. Itse mokataan, saadaan kenties torvella huomautus perään, että "hei säännöt ne on sullakin" ja sen tuloksena vedetään liinat kiinni "minulle ei vittuilla" asenteella.
Ei tässä voi oikeen muuta johtopäätöstä tehdä näistä jutuista, urpoja on moneen lähtöön, parasta siinä on se, että luulevat olevansa prkleleen hyviä, sille asialle on kiva naureskella takana....
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
Re: Liikenteestä
Mie olen kyllä samaa mieltä tästä. Raskaanliikenteen kohdalla valvonta on vähintäänkin tehokasta. Ei meikäläiset kuljettajat juurikaan uskalla enää perseillä - se tuntuu aika pahalta, kun yhdestä työvuorostaan jääkin 500 euroa miinukselle.WWWVespa kirjoitti:On vain hyvä, että rekka-, bussi-, taksi- ja muita ammattikuskeja pysäytellään, puhallutetaan ja jututetaan.
Taksikuskeilla on vielä mahdollisuus leikkiä; renki voi huitaista helpostikin 24 tunnin ajovuoron... mutta nehän kuskaakin vain juoppoja.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Joku onnekas (=vielä hengissä) hoipparoi aamulla 130:n pimeää puolta ilman heijastinta tien oikeassa laidassa, ihan piennarviivan tuntumassa (sillä hilkulla että onko pientareella vai kaistalla). Oli sillä joku merkkivaloledilamppu (jota joku kutsunee taskulampuksi) yrittämässä tuikkia eteenpäin, mutta ilo moisesta on suuri kun viereisen kaistan autot tulevat takaapäin rajoituksen ollessa 80km/h.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Re: Liikenteestä
Laita se 120 todellista cruiseriin, niin ei tarvitse välittää vilkuttavista Ocuista! Aika vähästä ocumies hermostui, mutta periaatteessa olen myös sitä mieltä, että ohituskaistalla ei kupeksita vaan mennään se minkä laki sallii Ylinopeutta ei toki tarvitse ajaa.Alfissimo kirjoitti:Muistakaa! Moottoritiellä pitää väistää välittömästi ja antaa tilaa 5km/h tunnissa nopeammin kulkevalle Skoda Octavialle. Ainakin tämänpäiväisen perusteella, kun 115 cruisessa ohitin kahta peräkkäin ajavaa rekkaa ja tämä Skoda oli kaaaaukana, kun itse vaihdoin kaistan ja olin jo etummaisen rekan vaunun takapyörien kohdilla, kun Ocu kiinni sai ja alkoi pitkää vilkuttamaan. Jaa, siihen perävaunun kylkeen olisi ilmeisesti pitänyt väistää. Viisi sekuntia myöhemmin pääsin sitten tämän myöhäisen väistön tekemään oikean puoleiselle kaistalle, mutta taisi jo olla päivä pilalla Ocun ratissa.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
^Ihmettelinkin, kun kukaan ei nopeuteeni tarttunut. Ei ole niin kiire, että olisi tarve aina ajaa "täyttä" rajoitusta. Jos näyttää siltä, että takanatuleva tulee reippaasti kovempaa, niin toki napsautan cruiseen sen 125, juuri siksi etten turhaan "pyöri jaloissa". Tuossa kuvailemassani tilanteessa Ocun ei olisi normaalilla vauhdilla edes tarvinnut hidastaa minun alinopeuteni takia, ennenkuin olisin jo ollut alta pois.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Re: Liikenteestä
Kahtena aamuna peräkkäin Veikkolan nurkilla ajettu hyvässä kelissä enemmän tai vähemmän isoja ketjukolareita tai jotain sinne päin. Radiossa oikeen pohtivat ihmisetkin, että on se jumalavita ihme touhua näillä liikennemäärilä ajaa joka aamu samassa paikassa kolari. Mistä se voi kertoa....
- Rauta
- Viestit: 430
- Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
- Car(s): Ford Focus ST ja Hyundai Ioniq plug-in hybrid (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
- Paikkakunta: Lohja
Re: Liikenteestä
Yllättävän paljon niillä kohdin on liikennettä jo kuuden aikaan aamulla. Tosin en ymmärrä jos saavat kolarin aikaan moottoritielle Veikkolasta liityttäessä, siinä on pitkää suoraa ja todella reilusti tilaa liittymiseen moottoritiellä. On siinä toki pieni hasardi tiettyyn aikaan vuodesta, kun Helsinkiin päin ajettaessa heti Veikkolan liittymän jälkeen seuraavassa mutkayhdistelmässä aurinko paistaa jännästi suoraa tien pinnan tasalla silmiin sokaisten kuskin täysin muutamaksi sekunniksi.S_A kirjoitti:Kahtena aamuna peräkkäin Veikkolan nurkilla ajettu hyvässä kelissä enemmän tai vähemmän isoja ketjukolareita tai jotain sinne päin. Radiossa oikeen pohtivat ihmisetkin, että on se jumalavita ihme touhua näillä liikennemäärilä ajaa joka aamu samassa paikassa kolari. Mistä se voi kertoa....
Mutta näin suoraan sanoen kyllähän tuolla ajetaan aivan miten sattuu. Itse lähden Nummelasta joka aamu kohti Vantaata ja ajan aivan suosiolla käytännössä tyhjää Vanhaa Turuntietä moottoritien rinnalla ja saatan hävitä minuutin matka-ajassa mutta voitan vuosia elinajassa vitutuksen vähentyessä. Jos Suomessa on kaistoja enemmän kuin yksi yhteen suuntaan niin suomalainen saa jonkinlaisen kohtauksen ja alkaa puolustaa sitä omaa tilaa kaistallansa ja sekoilee niin että vaaratilanteita syntyy jatkuvasti. Ei sitä jaksa kukaan selväpäinen katsella...
Viimeksi muokannut Rauta, 24 Loka 2012, 21:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
Olen muutaman kerran tuolla Veikkolassa pyörinyt, eikä se liittymä näytä mitenkään hankalalta. Ajetaanko siellä niin kuin Tampereen ohitustiellä, eli jos alkaa kiihdytyskaistalla passata nopeuttaan moottoritielle sopivaksi ja katsoo "tuohon väliin mennään", niin joku tampio lähtee takaa - suoraan rampilta - ohi ja jää siihen kiihdytyskaistalta juuri moottoritielle siirtymässä olevan rinnalle keekoilemaan? Siis painaa just siihen samaan yhden auton rakoon, johon se edellä kiihdyttävä on päättänyt mennä.
Päivän liikenneavautuminen taas on se, miksi ihmeessä täytyy näillä keleillä aamupimeässä ajaa polkupyörällä tai mopolla ilman yhtäkään valoa tai edes heijastinta.
Päivän liikenneavautuminen taas on se, miksi ihmeessä täytyy näillä keleillä aamupimeässä ajaa polkupyörällä tai mopolla ilman yhtäkään valoa tai edes heijastinta.
Järkiautoilija
Re: Liikenteestä
No se on sitä kun ajetaan 1s turvaväleillä, joku tulee liittymästä alas ja oikealta kaistalta tempastaan vasemalle, oli nopeuseroa tai ei. Vasemmalla kaistalla joudutaan jarruttamaan ja olemattomat 1s turvavälit ei siedä mitään yllätyksiä, joten sumppu on valmis. Ei siinä voi oikeen olla mitään muuta syytä ajaa tollasessa kohdassa toisen luukusta sisään.
Kääntää katsomatta peiliin sen enempää, kuten joku soittajista kertoili, että sitä se sielä on.
Tulee mieleen vähän joku hemmetin "aikuisten miesten liikenneprassailu aamuruuhkakiilauskilpailu". Sekunttitaistelua ja ohi on pakko päästä, hiljentää saati ennakoida ei voi.
Hyvä esimerkki viime viikolta keskellä päivää Vihdintiellä ennen Kalajärveä, rajoitus 60kmh.
Lähin pysäkiltä ajoissa vilkun näyttäen, ehtikö se jotain 5-8 kertaa vilkkua vasemmalle kun auto liikahti edes. Kaukana n.300m päässä tuli pakettiauto. Lähdettyäni sieltä kaistalle ja saadessani mittariin jotain 30kmh rapiat, katsoin uudelleen peiliin tarkisten tilanteen kun jotenkin silmäkulmassa näytti oudolta lähtötilanne huomioiden. Tämä pakettiauto tuli LUJAA ja liimautui takapuskuriin kiinni.
Miettikää; noin 300m matkaa pysäkiltä lähtevään bussiin 60 alueella, ja kun sieltä olen lähtenyt; pakettiauto tulee kuin ohjus ja liimatuu puskuriin. Miettikää vähän tätä asennetta.
Heijastimista:
Joo...aika hyvin on ihmiset ymmärtäneet heijastimet, siis pysäkeillä. AIka harva on ihan ilman mitään heijastimia ollut. On toki niitäkin, mutta luulempa, että ohi kun menee pari aamua niin eiköhän sitä itseätutkimalla keksi mistä se johtuu.
Mutta sitäkin enemmän se todella unohtuu jalankulkijoilta ja pyöräilijöiltä. Vähän vastavaloa sopivasti niin sinne se jää kaiken valosaasteen taakse.
Minkäs tälle teet, kun ei ymmärretä sitä, että sinä näät kyllä kaiken, mutta sinua ei nähdä.
Jos se asenne on sielä Veikkolan aamuruuhkasekunttitaistelussa tämä periaatteessa (mun eteen et jumalauta tule..) niin onko se yllätys, että sielä joka ikinen aamu hyvällä kelillä kolisee?
Eikä siiihen ole mitään muuta selitystä tai syytä kuin ratin ja penkin väli. Saavat vaikka miten huitoa ja huutaa ja mesota "sinä tulit siihen niin prkl" niin syy on ratin ja penkin välissä, asenteissa ja oikeastaan rumasti sanottuna tyhmyydessä.
Mitäs sitten kun tulee tämä eka lumikeli....100 auton ketjukolari sen takia, että joku tuli liittymästä alas ja sille ei voinut antaa tilaa...?
Noo ei se mitään kun ei ole oma liisinki Audi, tuovat samana päivänä uuden pihalle, jos tulee lunastus....
Kääntää katsomatta peiliin sen enempää, kuten joku soittajista kertoili, että sitä se sielä on.
Tulee mieleen vähän joku hemmetin "aikuisten miesten liikenneprassailu aamuruuhkakiilauskilpailu". Sekunttitaistelua ja ohi on pakko päästä, hiljentää saati ennakoida ei voi.
Hyvä esimerkki viime viikolta keskellä päivää Vihdintiellä ennen Kalajärveä, rajoitus 60kmh.
Lähin pysäkiltä ajoissa vilkun näyttäen, ehtikö se jotain 5-8 kertaa vilkkua vasemmalle kun auto liikahti edes. Kaukana n.300m päässä tuli pakettiauto. Lähdettyäni sieltä kaistalle ja saadessani mittariin jotain 30kmh rapiat, katsoin uudelleen peiliin tarkisten tilanteen kun jotenkin silmäkulmassa näytti oudolta lähtötilanne huomioiden. Tämä pakettiauto tuli LUJAA ja liimautui takapuskuriin kiinni.
Miettikää; noin 300m matkaa pysäkiltä lähtevään bussiin 60 alueella, ja kun sieltä olen lähtenyt; pakettiauto tulee kuin ohjus ja liimatuu puskuriin. Miettikää vähän tätä asennetta.
Heijastimista:
Joo...aika hyvin on ihmiset ymmärtäneet heijastimet, siis pysäkeillä. AIka harva on ihan ilman mitään heijastimia ollut. On toki niitäkin, mutta luulempa, että ohi kun menee pari aamua niin eiköhän sitä itseätutkimalla keksi mistä se johtuu.
Mutta sitäkin enemmän se todella unohtuu jalankulkijoilta ja pyöräilijöiltä. Vähän vastavaloa sopivasti niin sinne se jää kaiken valosaasteen taakse.
Minkäs tälle teet, kun ei ymmärretä sitä, että sinä näät kyllä kaiken, mutta sinua ei nähdä.
Jos se asenne on sielä Veikkolan aamuruuhkasekunttitaistelussa tämä periaatteessa (mun eteen et jumalauta tule..) niin onko se yllätys, että sielä joka ikinen aamu hyvällä kelillä kolisee?
Eikä siiihen ole mitään muuta selitystä tai syytä kuin ratin ja penkin väli. Saavat vaikka miten huitoa ja huutaa ja mesota "sinä tulit siihen niin prkl" niin syy on ratin ja penkin välissä, asenteissa ja oikeastaan rumasti sanottuna tyhmyydessä.
Mitäs sitten kun tulee tämä eka lumikeli....100 auton ketjukolari sen takia, että joku tuli liittymästä alas ja sille ei voinut antaa tilaa...?
Noo ei se mitään kun ei ole oma liisinki Audi, tuovat samana päivänä uuden pihalle, jos tulee lunastus....
Viimeksi muokannut S_A, 24 Loka 2012, 22:32. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Liikenteestä
Poliisiylijohtajat ajoivat peräkkäin, 80km/h alueella, nopeudella 101km/h, samaan tutkaan (tolppa) 2 sekunnin välein...Turvaväli kohdallaan
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Satasen vauhdissa kaksi sekuntia on kuitenkin melkein 60 metriä, joten ei siinä ihan koukkutuntumalla ole kuitenkaan ajettu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Eikös tuo ylimmäinen lainaus nollaa tuon alemman ja päin vastoin? Sitä paitsi motarilla ajavan on pidettävä nopeus mahdollisimman tasaisena, jotta liittymästä tuleva pystyy sopeuttamaan oman nopeutensa liikennevirtaan sopivaksi. Siis kolmion takaa tuleva väistää eikä motarilla ajava, mutta tämänhän kaikki jo tietävätkin.S_A kirjoitti:No se on sitä kun ajetaan 1s turvaväleillä, joku tulee liittymästä alas ja oikealta kaistalta tempastaan vasemalle, oli nopeuseroa tai ei. Vasemmalla kaistalla joudutaan jarruttamaan ja olemattomat 1s turvavälit ei siedä mitään yllätyksiä, joten sumppu on valmis.
Mitäs sitten kun tulee tämä eka lumikeli....100 auton ketjukolari sen takia, että joku tuli liittymästä alas ja sille ei voinut antaa tilaa...?
- Rauta
- Viestit: 430
- Liittynyt: 27 Touko 2011, 19:45
- Car(s): Ford Focus ST ja Hyundai Ioniq plug-in hybrid (exiä: MiTo QV, Giulia, MiTo, Giulietta, 159 ja 156)
- Paikkakunta: Lohja
Re: Liikenteestä
Älkää nyt alkako tappelemaan Voisin kuvitella että S-A tarkoitti tilannetta jossa ajetaan jo valmiiksi toistensa perseessä kiinni eikä sitä turvaväliä ole edes olemassa joka normaalisti pitäisi olla.
Turvavälihän juurikin pitää olla alunperin sellainen että sinne mahtuu littymään turvallisesti väliin jos tarvetta on, ilman että liikenne häiriintyy.
Useinhan tilanne on juuri se että ajetaan toisissa kiinni ja sitten aletaan kiihdyttämään/jarruttamaan ja liikennevirta alkaa tökkimään kun joku haluaisi tulla liittymästä mukaan jonoon.
Turvavälihän juurikin pitää olla alunperin sellainen että sinne mahtuu littymään turvallisesti väliin jos tarvetta on, ilman että liikenne häiriintyy.
Useinhan tilanne on juuri se että ajetaan toisissa kiinni ja sitten aletaan kiihdyttämään/jarruttamaan ja liikennevirta alkaa tökkimään kun joku haluaisi tulla liittymästä mukaan jonoon.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
^Tuohan ne jumittumiset taitaa aiheuttaa. Toinen lienee se, että väistetään 80 km/h lasissa sinne ohituskaistalle, kun muut ajavat sen 100 km/h vähintään.
Re: Liikenteestä
No kyllä mä luulen, että tämän Foorumin lukijat on nähny tämän mitä tarkoitin. 120kmh mittarissa 1s turvaväleillä, liittymästä tulee autoja alas ramppia ja mitä sen jälkeen tapahtuu yleensä oikealla kaistalla?
Hiljentää kun ei voi ja tilaa antaa, niin nykästään vasemmalle aika samantien kun havaitaan "hidaste edessä". Vetoketju ilmiöstä ei ole käsitystäkään ja paniikki on heti kun joutuisi himmaamaan.
SIihen soppaan vielä yksi vähän arempi kuljettaja, joka ei aja samalla tavalla "urku auki" kuin muut ja jarruttaakin vähän sinne kiihdytyskaistan päähän kun ei uskalla liittyä sinne enemmän tai vähemmän joustamattomien kiireisten takia; ja sitten se soppa on siltä osin selvä. Se ei näy ehkä siinä kohtaa, mutta 5-10 auton päässä se näkyy ja sielä kolisee viimistään.
Ei sielä tarvitse tapahtua kovinkaan isoa ongelmaa, kun vasen kaista alkaa täyttyä ja muutama auto ahtaaseen väliin ja ketjureaktio on sillä selvä.
Kaiken tämän sopan pystyy välttämään, eikä tarvitse siihen edes kovin paljoa aivotyötä. Siksi tätä termiä aina täällä käytän; "tavallista paljon parempia ja taitavempia kuljettajia", joilla on aika isoja aukkoja liikenteen ymmärtämisessä, vaikka toisin luulevat. Se on ihan käsittämätön juttu sinäänsä, että nyt ei ole ollut edes liukasta, ja näitä tälläsiä täysin turhia kolareita ajetaan. MItäs sitten kun Veikkolassa sataakin lunta joku aamu, näkyvyys reilusti alle puolet hyvän kelin tasosta ja..... En halua edes miettiä.
Hiljentää kun ei voi ja tilaa antaa, niin nykästään vasemmalle aika samantien kun havaitaan "hidaste edessä". Vetoketju ilmiöstä ei ole käsitystäkään ja paniikki on heti kun joutuisi himmaamaan.
SIihen soppaan vielä yksi vähän arempi kuljettaja, joka ei aja samalla tavalla "urku auki" kuin muut ja jarruttaakin vähän sinne kiihdytyskaistan päähän kun ei uskalla liittyä sinne enemmän tai vähemmän joustamattomien kiireisten takia; ja sitten se soppa on siltä osin selvä. Se ei näy ehkä siinä kohtaa, mutta 5-10 auton päässä se näkyy ja sielä kolisee viimistään.
Ei sielä tarvitse tapahtua kovinkaan isoa ongelmaa, kun vasen kaista alkaa täyttyä ja muutama auto ahtaaseen väliin ja ketjureaktio on sillä selvä.
Kaiken tämän sopan pystyy välttämään, eikä tarvitse siihen edes kovin paljoa aivotyötä. Siksi tätä termiä aina täällä käytän; "tavallista paljon parempia ja taitavempia kuljettajia", joilla on aika isoja aukkoja liikenteen ymmärtämisessä, vaikka toisin luulevat. Se on ihan käsittämätön juttu sinäänsä, että nyt ei ole ollut edes liukasta, ja näitä tälläsiä täysin turhia kolareita ajetaan. MItäs sitten kun Veikkolassa sataakin lunta joku aamu, näkyvyys reilusti alle puolet hyvän kelin tasosta ja..... En halua edes miettiä.
Viimeksi muokannut S_A, 25 Loka 2012, 11:57. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Liikenteestä
Juuri näin.Rauta kirjoitti:Älkää nyt alkako tappelemaan Voisin kuvitella että S-A tarkoitti tilannetta jossa ajetaan jo valmiiksi toistensa perseessä kiinni eikä sitä turvaväliä ole edes olemassa joka normaalisti pitäisi olla.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Liikenteestä
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
Re: Liikenteestä
et joudu jos kovapäisesti kiistät ajaneesi ja pyydät lähettämään laput sopimuksen oikealle osapuolelle...
200 baria vaparissa..
-
- Viestit: 673
- Liittynyt: 11 Helmi 2006, 22:06
- Car(s): Sprint QV -88, 75 V6 3.0 -88, Maserati 4.24v -90, MaXi5 -00
- Paikkakunta: Mikkeli
Re: Liikenteestä
^Kylläpäs kuullostaa fiksulta ja rehelliseltä..
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Liikenteestä
^riippuu paikasta.
Eikö tuohon ole ainakin kaksi kiertotietä: akeen ilmoitus, ettei tietoja saa antaa ja ettei ajanut itse?
Eikö tuohon ole ainakin kaksi kiertotietä: akeen ilmoitus, ettei tietoja saa antaa ja ettei ajanut itse?
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Liikenteestä
Siis. Jos kaksi autoa on liittymässä rampista motarilla ja takana tuleva kerkeää liittymään motarille ennen edellä ajavaa ja vielä ohi,Isola kirjoitti:Olen muutaman kerran tuolla Veikkolassa pyörinyt, eikä se liittymä näytä mitenkään hankalalta. Ajetaanko siellä niin kuin Tampereen ohitustiellä, eli jos alkaa kiihdytyskaistalla passata nopeuttaan moottoritielle sopivaksi ja katsoo "tuohon väliin mennään", niin joku tampio lähtee takaa - suoraan rampilta - ohi ja jää siihen kiihdytyskaistalta juuri moottoritielle siirtymässä olevan rinnalle keekoilemaan? Siis painaa just siihen samaan yhden auton rakoon, johon se edellä kiihdyttävä on päättänyt mennä.
niin eikös sen edellä ajaneen kannattaisi miettiä vähän ripeämpää vauhdin kelaamista?
Mistäs se takana tuleva tietää mihin rakoon se edellä ajava meinaa mennä, kerran jäljessä tullut kerkee siihen ensin.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Liikenteestä
^Ei kaikkien ole pakko sikailla. Tuon tilanteen syntyminenhän vaatii, että se jälkimmäinen tulee moottoritiellä ajavan eteen lähemmäs kuin mihin se ensimmäinen olisi ollut menossa, eli yleensä siellä moottoritiellä ajava joutuu jarruttamaan jotta tämä sankari ei tule kylkeen. Sieltä kiihdytyskaistalta tuleva nyt joka tapauksessa on väistämisvelvollinen.
Järkiautoilija
Re: Liikenteestä
Mun mielestä, jos siis tilanne on tuo että 2 autoa tulee liittymästä alas motarille, ja takimmainen lähtee ohi edellä ajavasta ennen kuin edellä ajava on kerennyt liittyä; tollanen kiire takana olevalta on ihan suoraa kusipäisyyttä. Noin kiire ei voi yksinkertaisesti olla, ettei voi sitä muutamaa hassua sekunttia odottaa antaa toiselle aikaa liittyä.legza kirjoitti:Siis. Jos kaksi autoa on liittymässä rampista motarilla ja takana tuleva kerkeää liittymään motarille ennen edellä ajavaa ja vielä ohi,Isola kirjoitti:Olen muutaman kerran tuolla Veikkolassa pyörinyt, eikä se liittymä näytä mitenkään hankalalta. Ajetaanko siellä niin kuin Tampereen ohitustiellä, eli jos alkaa kiihdytyskaistalla passata nopeuttaan moottoritielle sopivaksi ja katsoo "tuohon väliin mennään", niin joku tampio lähtee takaa - suoraan rampilta - ohi ja jää siihen kiihdytyskaistalta juuri moottoritielle siirtymässä olevan rinnalle keekoilemaan? Siis painaa just siihen samaan yhden auton rakoon, johon se edellä kiihdyttävä on päättänyt mennä.
niin eikös sen edellä ajaneen kannattaisi miettiä vähän ripeämpää vauhdin kelaamista?
Ei voi olla noin kiire.
Nyt oletan tietenkin, että tässä ei ajella 40kmh tai joitain, normaalista liikenne tilanteesta puhun. Jossa edellä ajava kiihdyttää enemmän tai vähemmän ripeästi kohti sitä rajotusnopeutta moottoritiellä.
Kyllä näitä idiootteja löytyy, monta monta kertaa kun olen Vihdintien rampista ajanut Kehä 3:lle kohti Juvanmalmia linja-auton kanssa, monella on niin iso hätä keretä liittymään ennen linja-autoa sinne kehälle, että siitä jo yksistään tulee vaaratilanne.
Moni yrittää meinaa vielä siitä linja-autosta ohi ennen kun se kerkee liittymään ja jos ei kerkee vasenkaistahan on aina vapaa.....
Joten kyllä toi on ihan suoraa kusipäisyyttä, jos noin ajaa ja käyttäytyy näissä tilanteissa. Ei ne kolalarit ole mikään ihme, jos on noin jumalaton kiire, ettei voi edes tosiana muutamaa sekunttia odottaa ja sitten rauhassa lähteä ohi siitä hitaammasta, jos nyt on pakko lähteä ohi.
Ajaa ja tehdä voi tuola ihan mitä haluaa tottakai, mutta sitä ennen kannattaa miettiä edes hitusen sitä, että MITÄS JOS.... ja vähän ehkä sitäkin, että olisi ihan asiallista käyttäytyä nätisti muitakohtaan kuitenkin. Kusipää leimaan kun ei kamalasti vaadita mitään ja sitten on ihan turha lässyttää niistä pitkistä valoista, jos joku herneen nenään vetää tollasista etuilu-ohituksista. Ihan ite kun säheltää niin sitten kannattaa seuraukset nieleskellä ilman selityksiä....
Tää nyt on vaan mun mielipide, näitä kun on tullut itse nähtyä ja jouduttua tilanteisiin juuri siitä typerästä, naurettavasta jumalattoman olemattomasta luullusta kiireestä johtuen takana olevan kuljettajan toimesta.
Voi ihan miettiä, että miten paljon sillä kiireellä voitetaan, muutama sekuntti, kannattaako sen takia säheltää ja ottaa noita riskejä kun pääset esimeriksi tässä Vihdintien tapauksessa linja-auton eteen 300m päähän?
Eikö tuo vaikuta ihan aasi touhulta?
Siksi noille onkinkin kiva antaa hymy ja miettiä, että "olipas siinäki kpää, joka ei tajua mistään mitään, minä minä minä minä ja mina, muista liikenteessä ei tarvitse välittää ja muita ei ole kuin minä itse minä..."
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: Liikenteestä
Minkähän bussikuskin aamun pilasin tässä pari viikkoa sitten Vihdintiellä Martinkyläntien risteyksessä. Ryhmityin vasemmalle suoraan menevälle kaistalle koska oikealla kaistalla oli jonon kärjessä kuorma-auto, jonka arvelin poistuvan paikalta vähän vähemmän kiivaasti. Ilmeisesti olin tiellä kun bussi olisi halunnut päästä vierestä alkavalle vasemmalle kääntyvälle kaistalle, tai en muutakaan selitystä sille pitkien vilkuttelulle keksi. Vierelle päästyä tuli vielä safööriltä sen verran tiukka tuijotus että taisi olla paha paikka.
Ei ole tarkoitus ahdistaa kenenkään matkantekoa mutta jos tuollainenkin "virhe" saa verenpaineen kohoamaan olisi varmaan syytä pitää vähän lomaa.
Ei ole tarkoitus ahdistaa kenenkään matkantekoa mutta jos tuollainenkin "virhe" saa verenpaineen kohoamaan olisi varmaan syytä pitää vähän lomaa.
- Epäkelpokeräilijä -
-
- Viestit: 975
- Liittynyt: 08 Loka 2003, 18:31
- Car(s): Stelvio JTD
159 JTS
QP V8 Evo
75 2.0 TC
ex.159 Tbi & 159 2.0 JTD, 2x156 TS, GTV V6, 166 JTDm - Paikkakunta: Billnäs
Re: Liikenteestä
^Meni varmaan minuuttiaikataulu sekaisin, ei kerennyt seuraavalle pysäkille ajoissa.
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
En ole enää aikoihin jaksanu lukea sun paasailuja tässä ketjussa, mutta sä voisit rajoittaa sun liikenteen kaikkitietävän aktia, kun itse olet suurin höyrypää tän viestiketjun perusteella henkisesti tuolla liikenteessä.S_A kirjoitti:Mun mielestä, jos siis tilanne on tuo että 2 autoa tulee liittymästä alas motarille, ja takimmainen lähtee ohi edellä ajavasta ennen kuin edellä ajava on kerennyt liittyä; tollanen kiire takana olevalta on ihan suoraa kusipäisyyttä. Noin kiire ei voi yksinkertaisesti olla, ettei voi sitä muutamaa hassua sekunttia odottaa antaa toiselle aikaa liittyä.legza kirjoitti:Siis. Jos kaksi autoa on liittymässä rampista motarilla ja takana tuleva kerkeää liittymään motarille ennen edellä ajavaa ja vielä ohi,Isola kirjoitti:Olen muutaman kerran tuolla Veikkolassa pyörinyt, eikä se liittymä näytä mitenkään hankalalta. Ajetaanko siellä niin kuin Tampereen ohitustiellä, eli jos alkaa kiihdytyskaistalla passata nopeuttaan moottoritielle sopivaksi ja katsoo "tuohon väliin mennään", niin joku tampio lähtee takaa - suoraan rampilta - ohi ja jää siihen kiihdytyskaistalta juuri moottoritielle siirtymässä olevan rinnalle keekoilemaan? Siis painaa just siihen samaan yhden auton rakoon, johon se edellä kiihdyttävä on päättänyt mennä.
niin eikös sen edellä ajaneen kannattaisi miettiä vähän ripeämpää vauhdin kelaamista?
Ei voi olla noin kiire.
Nyt oletan tietenkin, että tässä ei ajella 40kmh tai joitain, normaalista liikenne tilanteesta puhun. Jossa edellä ajava kiihdyttää enemmän tai vähemmän ripeästi kohti sitä rajotusnopeutta moottoritiellä.
Kyllä näitä idiootteja löytyy, monta monta kertaa kun olen Vihdintien rampista ajanut Kehä 3:lle kohti Juvanmalmia linja-auton kanssa, monella on niin iso hätä keretä liittymään ennen linja-autoa sinne kehälle, että siitä jo yksistään tulee vaaratilanne.
Moni yrittää meinaa vielä siitä linja-autosta ohi ennen kun se kerkee liittymään ja jos ei kerkee vasenkaistahan on aina vapaa.....
Joten kyllä toi on ihan suoraa kusipäisyyttä, jos noin ajaa ja käyttäytyy näissä tilanteissa. Ei ne kolalarit ole mikään ihme, jos on noin jumalaton kiire, ettei voi edes tosiana muutamaa sekunttia odottaa ja sitten rauhassa lähteä ohi siitä hitaammasta, jos nyt on pakko lähteä ohi.
Ajaa ja tehdä voi tuola ihan mitä haluaa tottakai, mutta sitä ennen kannattaa miettiä edes hitusen sitä, että MITÄS JOS.... ja vähän ehkä sitäkin, että olisi ihan asiallista käyttäytyä nätisti muitakohtaan kuitenkin. Kusipää leimaan kun ei kamalasti vaadita mitään ja sitten on ihan turha lässyttää niistä pitkistä valoista, jos joku herneen nenään vetää tollasista etuilu-ohituksista. Ihan ite kun säheltää niin sitten kannattaa seuraukset nieleskellä ilman selityksiä....
Tää nyt on vaan mun mielipide, näitä kun on tullut itse nähtyä ja jouduttua tilanteisiin juuri siitä typerästä, naurettavasta jumalattoman olemattomasta luullusta kiireestä johtuen takana olevan kuljettajan toimesta.
Voi ihan miettiä, että miten paljon sillä kiireellä voitetaan, muutama sekuntti, kannattaako sen takia säheltää ja ottaa noita riskejä kun pääset esimeriksi tässä Vihdintien tapauksessa linja-auton eteen 300m päähän?
Eikö tuo vaikuta ihan aasi touhulta?
Siksi noille onkinkin kiva antaa hymy ja miettiä, että "olipas siinäki kpää, joka ei tajua mistään mitään, minä minä minä minä ja mina, muista liikenteessä ei tarvitse välittää ja muita ei ole kuin minä itse minä..."
Liikenteen sujuvuus on sulle sivuseikka, pätemispäsmäröinti on sun juttu.
Ja ei, mä en rupea tuhlaamaan kenenkään aikaa vääntämällä yhtään enempää kun pakko tähän kommenttiin liittyen sun kanssa. Mutta jos on pakko niin en tule näpyttelemään fiinimmällä mahdollisella tavalla
Viimeksi muokannut gYdEbUh, 27 Loka 2012, 11:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Mun mielestä TÄMÄ on kusipäisyyttä:S_A kirjoitti:Mun mielestä, jos siis tilanne on tuo että 2 autoa tulee liittymästä alas motarille, ja takimmainen lähtee ohi edellä ajavasta ennen kuin edellä ajava on kerennyt liittyä; tollanen kiire takana olevalta on ihan suoraa kusipäisyyttä. Noin kiire ei voi yksinkertaisesti olla, ettei voi sitä muutamaa hassua sekunttia odottaa antaa toiselle aikaa liittyä.
- - 2 autoa kaartamassa moottoritien liittymiskaistalle, itse tietenkin kakkosena
- välimatkaa on alkuun ollut reilusti, kun olen yrittänyt arpoa, tietääkö etummainen, mikä poljin on kaasu
- etummainen kiihdyttää koko ajan hiljakseen 40-50-60 km/h, joten päättelen, ettei hän yritä 80-90 etenevän liikennevirran sekaan neljänkympin nopeudella
- tarkistan tilanteen moottoritiellä; siellä kahden auton mentävä kolo tai kaksi peräkkäistä koloa tulossa just sopivasti hollille, joten runttaan kaasua
- etummainen auto pääsee liittymiskaistalle, mutta löysääkin kaasun tai jopa tallaa jarrulle -> huomaankin olevani tientukon perseessä kiinni
- - jos siellä oli 2 rakoa ja etummainen auto oli jo valmiiksi etummaisen kolon kohdalla, niin eihän se hänelle kelpaakaan, vaan pitää körötellä liittymiskaistalla viittä kymppiä ja odotella sitä jälkimmäistä, mihin on mukava poukata 20-30 km/h liikennevirtaa hiljaisemmalla nopeudella ... etummainen valitsee ajolinjat & nopeuden, sanoi säännöt mitä tahansa?
- jos siellä oli sellainen kahden auton mentävä (~100-150 m) rako, niin kaistaa kyllä saatetaan vaihtaa suht pian kun raon etupää on kohdalla, mutta ajonopeus on edelleen se 60 km/h ja takaa tulee rekka 85 km/h -> parin sekunnin päästä perseilijän takana ei enää olekaan tilaa eli perseilijä onnistui "syömään" koko kolon & pakotti vielä takanatulijan jarruttamaan tai vaihtamaan kaistaa, vaikka siihen koloon olisi mainiosti sopinut auto tai parikin lisää ilman, että muuta liikennettä olisi häiritty
a) liinat kiinni ja jään nalkkiin liittymiskaistalle
b) kun näen, mitä tuleman pitää, yritän hirveällä riskillä pujahtaa moottoritielle ja kuhnijasta ohi ennen kuin se tulee kylkeen tai takaa auto päälle
c) yritän ajaa kuhnurista oikealta ohi ... harvemmin vaan kaistan pituus riittää ja tuppaa se kaasupoljinkin löytymään siltä kuhnurilta tässä kohtaa, vaikka normaalisti 60 -> 90 kiihdytys ottaa näiltä kilometrin tai kaksi
Joo, tietysti on "mun moka", kun en jättänyt 150 m rakoa edelläajavaan. Tuppaa vaan tuolla aamuruuhkassa olemaan pari muutakin autoa liikenteessä ja olisi kiva, että ristyyksistä ja liittymistä pääsisi läpi enemmän kuin yksi autoa kerrallaan.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
autokoulussa maikka opetti motarille liittymisen yksinkertaisesti näillä kommenteilla: "kenkää, kenkää perkele, havainnot, vilkku ja väliin!!" näin se homma toimii kuin vetoketju, mutta silti jotkut luulee että se kaasupoljin puree ja homma menee vituiks...
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
Minusta motareille ja muille baanoille liittyminen on helppoa, kun muistaa onnistuvansa, jos ajaa mahdollisimman vähän muita haittaavasti. Lisäksi talvella olisi syytä pyrkiä jäämään lähes poikkeuksetta pääväylää ajavan taakse, jotta ei kivittäisi hiekoitustavaralla taaksejäävän tuulilasia.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Sul on ollu viksu maikka. Mulle opetti rasvanäppi kesällä 1983, että "lähes kaikki rytöpaskat kiihtyy kakkosella kasikymppiin ja kolmosella vähintään satakymppiin". Tuo yhdistettynä autokoulumaikan opetukseen "kaistaa vaihdetaan kiihdyttämällä sopivaan väliin" on toiminut siitä lähtien osviittanani kiihdytyskaistoilla.jkk kirjoitti:autokoulussa maikka opetti motarille liittymisen yksinkertaisesti näillä kommenteilla: "kenkää, kenkää perkele, havainnot, vilkku ja väliin!!" näin se homma toimii kuin vetoketju, mutta silti jotkut luulee että se kaasupoljin puree ja homma menee vituiks...
-
- Viestit: 64
- Liittynyt: 13 Maalis 2011, 14:59
- Car(s): 159 2.4JTDm '07
- Paikkakunta: Nummela
Re: Liikenteestä
Nimenomaan. Sitä vaan ei tiedä millä satunnaisgeneraattorilla se edellä menevä arpoo vaihteita ja kaasu/jarrupoljinta joten reilusti vain kun jättää aina rakoa edellämenevään motarille tullessa niin ei ikinä ole ongelmaa itsellä liittyä.h_lauri kirjoitti:Sul on ollu viksu maikka. Mulle opetti rasvanäppi kesällä 1983, että "lähes kaikki rytöpaskat kiihtyy kakkosella kasikymppiin ja kolmosella vähintään satakymppiin". Tuo yhdistettynä autokoulumaikan opetukseen "kaistaa vaihdetaan kiihdyttämällä sopivaan väliin" on toiminut siitä lähtien osviittanani kiihdytyskaistoilla.jkk kirjoitti:autokoulussa maikka opetti motarille liittymisen yksinkertaisesti näillä kommenteilla: "kenkää, kenkää perkele, havainnot, vilkku ja väliin!!" näin se homma toimii kuin vetoketju, mutta silti jotkut luulee että se kaasupoljin puree ja homma menee vituiks...
Joka aamu on toki letka itsellä perseessä kun jätän edellämenevään sen 100-150m väliä. Kiihdytyksen aloitan kuitenkin sen verran aikaisin että myös em. rytöpaskat saavat kyllä kinnereillään motarivauhdin kelattu, JOS vain osaavat painaa oikeaa poljinta.
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
^Eihän sen pitäisi olla edes vaikeaa, kun oikea poljin on oikealla.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Mullakin on aina puoli Espoota puskurissa kiinni, kun nousen Tuomarilasta. Jostain syystä ne eivät sitten kuitenkaan kiihdytyksen alkaessa ole enää tuntumassa. Se 150 metrin väli edellämeneväänkin kuroutuu kyllä tosi hätäisesti...ilpokuikka kirjoitti:Nimenomaan. Sitä vaan ei tiedä millä satunnaisgeneraattorilla se edellä menevä arpoo vaihteita ja kaasu/jarrupoljinta joten reilusti vain kun jättää aina rakoa edellämenevään motarille tullessa niin ei ikinä ole ongelmaa itsellä liittyä.h_lauri kirjoitti:Sul on ollu viksu maikka. Mulle opetti rasvanäppi kesällä 1983, että "lähes kaikki rytöpaskat kiihtyy kakkosella kasikymppiin ja kolmosella vähintään satakymppiin". Tuo yhdistettynä autokoulumaikan opetukseen "kaistaa vaihdetaan kiihdyttämällä sopivaan väliin" on toiminut siitä lähtien osviittanani kiihdytyskaistoilla.jkk kirjoitti:autokoulussa maikka opetti motarille liittymisen yksinkertaisesti näillä kommenteilla: "kenkää, kenkää perkele, havainnot, vilkku ja väliin!!" näin se homma toimii kuin vetoketju, mutta silti jotkut luulee että se kaasupoljin puree ja homma menee vituiks...
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
^Mun pitää välillä painaa jarrua, kun tulen liittymästä varsinaiselle ajoväylälle.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Liikenteestä
Itsekin jätän rakoa, että saa rauhassa motarille vauhdin kelata ja tuolla pösöllä useimmiten joutuu koko kiihdytyskaistan käyttämäänkin, että vauhtia on tarpeeksi. Siitäkin huolimatta, vaikkei tuolla saa aina vauhteja kelattua, niin monesti tulee silti kaiihdytysalueen loppupäässä edellämenijä perä edellä vastaan, kun ei se kiihdytys vaan onnistu.
Olkoon kesä tai talvi, hiekkaa tai ei, niin usein unohtuu, että moottoritielle tai minne tahansa muuallekin liityttäessä pitäisi sovittaa oma nopeus niin, että jonoon mennään mahdollisen vierellä ajavan taakse, eikä hampaat irvessä yritetä ehtiä edelle.WWWVespa kirjoitti:Lisäksi talvella olisi syytä pyrkiä jäämään lähes poikkeuksetta pääväylää ajavan taakse, jotta ei kivittäisi hiekoitustavaralla taaksejäävän tuulilasia.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Myöskin lähes kaikki autot 100+km/h vauhdeissa hidastuvat paremmin kuin kiihtyvät, joten kun ottaa tavoitevauhdiksi liittymisen aloittamiselle rajoitus+20km/h (juu, umpilaitonta) on yleensä suhteellisen helppoa ja nopeaa sovittaa nopeus liikennevirtaan, joka (ainakin mun kokemuksen mukaan) yleensä kulkee välillä rajoitus-10 - rajoitus+20 km/h (tai sitten se ei kulje ollenkaan). Tämä toki vaatii kulkineelta sen verran paukkua, että siinä kiihdytyskaistan alussa vauhti on jo kuosissaan.h_lauri kirjoitti:Sul on ollu viksu maikka. Mulle opetti rasvanäppi kesällä 1983, että "lähes kaikki rytöpaskat kiihtyy kakkosella kasikymppiin ja kolmosella vähintään satakymppiin". Tuo yhdistettynä autokoulumaikan opetukseen "kaistaa vaihdetaan kiihdyttämällä sopivaan väliin" on toiminut siitä lähtien osviittanani kiihdytyskaistoilla.
Ylipäätään joskus luin netistä osuvan vinkin kaistanvaihtoon: vaihda kaistaa toisen taakse äläkä eteen. Käytännössä siis katsoo "Tuon auton perässä on sopivasti tilaa", sovittaa nopeuden ko. auton mukaan ja vaihtaa kaistaa sen taakse.WWWVespa kirjoitti:Lisäksi talvella olisi syytä pyrkiä jäämään lähes poikkeuksetta pääväylää ajavan taakse, jotta ei kivittäisi hiekoitustavaralla taaksejäävän tuulilasia.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.