Kaikenmoista vääräleukaa on matkan varrelle sattunut, ei kuitenkaan mitään raskaamman sarjan hattuilua oo kuulunut. Kai osittain siksi että ovat sivusta seuranneet kun tuo 156 aina vaan mennä porskuttaa.
Vaimo halus väenvängällä bemarin. Ihan pakko oli saada.
No, kummasti mulle on tullut sellaisina aamuina kun hän lähtee ennen mua töihin, viestiä: "Otin autos. Hyvää työpäivää!"
Minä sitten sillä ainoalla pihaan jääneellä, eli bemulla töihin...
Asiasta tiedustellessa on vastaus useimmiten: "Sillä on niin kivaa ajaa kurveissa."
No, oikeassahan se on...
mää en tiiä johtuuko se nyt Alfa Romeosta, mutta tänään viimeksi kun ohitin maantiellä auton, niin se selvästi loukkasi sitä kuskia ja se vilkutteli valoja ja tuli melko lähelle, mutta jättäytyi sitten taas omaan vauhtiinsa ja horisonttiin... Näitä on sattunut viime aikoina useampikin, että joku epidemia on nyt taas.
PK kirjoitti: mää en tiiä johtuuko se nyt Alfa Romeosta, mutta tänään viimeksi kun ohitin maantiellä auton, niin se selvästi loukkasi sitä kuskia ja se vilkutteli valoja ja tuli melko lähelle, mutta jättäytyi sitten taas omaan vauhtiinsa ja horisonttiin... Näitä on sattunut viime aikoina useampikin, että joku epidemia on nyt taas.
Tuohon vaikuttaa myös se tapa ja tilanne, missä ohittaa... ei se pelkkä auto useinkaan näppyjä aiheuta...
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Tässä ketjussa on ollut aika paljon juttua ihmisten mielipiteistä Alfasta talviautona, vikaherkkyydestä verrattuna muihin (usein saksalaisiin) merkkeihin. Kuva tältä aamulta. Mitä sanoo raati; kumpi noista on useammin liikenteen seassa?
PK kirjoitti: mää en tiiä johtuuko se nyt Alfa Romeosta, mutta tänään viimeksi kun ohitin maantiellä auton, niin se selvästi loukkasi sitä kuskia ja se vilkutteli valoja ja tuli melko lähelle, mutta jättäytyi sitten taas omaan vauhtiinsa ja horisonttiin... Näitä on sattunut viime aikoina useampikin, että joku epidemia on nyt taas.
Tuohon vaikuttaa myös se tapa ja tilanne, missä ohittaa... ei se pelkkä auto useinkaan näppyjä aiheuta...
JT
Fail... Autosta toiseen tilanteen mukaan hyppien, mutta ajotapaa harvemmin muuttaen (jos jotain, niin Alfalla herrasmiesmäisemmin) voin vakuuttaa että GT aiheuttaa agrea. Ja paljon. En ymmärrä miksi, kyseessä ei ole kallis auto. Ainoastaan nätti auto! Jeepillä kulkiessa saa joskus jopa tilaa...
PK kirjoitti: mää en tiiä johtuuko se nyt Alfa Romeosta, mutta tänään viimeksi kun ohitin maantiellä auton, niin se selvästi loukkasi sitä kuskia ja se vilkutteli valoja ja tuli melko lähelle, mutta jättäytyi sitten taas omaan vauhtiinsa ja horisonttiin... Näitä on sattunut viime aikoina useampikin, että joku epidemia on nyt taas.
Tuohon vaikuttaa myös se tapa ja tilanne, missä ohittaa... ei se pelkkä auto useinkaan näppyjä aiheuta...
JT
Fail... Autosta toiseen tilanteen mukaan hyppien, mutta ajotapaa harvemmin muuttaen (jos jotain, niin Alfalla herrasmiesmäisemmin) voin vakuuttaa että GT aiheuttaa agrea. Ja paljon. En ymmärrä miksi, kyseessä ei ole kallis auto. Ainoastaan nätti auto! Jeepillä kulkiessa saa joskus jopa tilaa...
Tuohan olisi sitten kiva kokeilla omakohtaisesti GT:llä, sillä en ole saanut mielestäni millään autolla ohituksissa aiheutettua angstia ohitettavalla
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Olen ennenkin hämmästellyt, kun tässä Lahti-Hollola nurkilla, esim. VT12 kaksi kaistaa per suunta, on ihan sama millä autolla ajaa, niin aina tuntuu kanssakulkijoilla olevan asenne "mustahan et ohi mene" ja siitä Octaviasta ja Avensiksesta otetaan kaikki irti, että sijoitus pysyy. Jos nyt pakko olisi edes teoreettisesti ajatella, niin ehkä hämmästyttävää kyllä, vanha Alfa vielä hieman korostaa tuota kilpailuasetelmaa. Kaikkein pahimmat agret kanssa-autoilijoille aiheutti kyllä aikanaan pakettiauto, jos edes harkitsi ajavansa muita kovempaa.
Itse en tuosta jaksa päätäni vaivata, enkä paria poikkeusta lukuunottamatta varsinkaan "kisata" paikasta noiden urpojen kanssa, vaan yritän pitää oman vauhtini, jolla tiedän vihreän aallon toimivan, mutta aina ei toisten toiminta osu tuon aallon kanssa yksiin.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Alfissimo kirjoitti:Olen ennenkin hämmästellyt, kun tässä Lahti-Hollola nurkilla, esim. VT12 kaksi kaistaa per suunta, on ihan sama millä autolla ajaa, niin aina tuntuu kanssakulkijoilla olevan asenne "mustahan et ohi mene" ...
Minä olen tuota samaa ihmetellyt sen ajan kun olen täällä Päijät-Hämeessä asustellut. Melko aggressiivinen ajotapa on täällä jengillä. Itse ajelen juuri tuota VT12-tietä päivittäin edestakaisin ja noita "vasemman kaistan valtiaita" ja "minustahan et ohi mene, minä, minä, minä" ja "s**tana, minun eteen et vaihda kaistaa" -tyyppejä tuntuu täällä riittävän.
Kyllä mun on myönnettävä että enemmän uhittelijoita on nyt GT:llä saanu ku 156:sella. Varmaan se kaksiovisuus ja auton ulkonäkö antaa signaalia nissan ja toytota -kuskeille että "tuossa ajaa joku saatanan nousukas pyrkyri juppi ja naistenmies"
Ei mullakaan ollu käsitystä mitä GT on uutena maksanu, ennenkuin etsin tiedon asiasta, niin joku voi luulla et se on maksanut enemmän kuin todellisuudessa
(... se viimeisin provosoitunut oli nimittäin joku kuppanen tojota...)
^^Samaa olen minäkin manannut niin kauan kun on Lahdessa tullut käytyä. Mikä ihme siinä on, että pitää valita se vasemmanpuoleinen kaista ja ajaa körötellä sitä koko matka, parhaimmillaan 5-10km/h alle sallitun, kesät talvet
Oikeastaan ainoa tieosuus joka saa otsasuonet pullottamaan, kuten myösVT3 (Ylöjärvi-Parkano väli) Parkanon Shellillä on aina pakko pitää hermojen lepuutus tauko...
Keltsi kirjoitti:
Oikeastaan ainoa tieosuus joka saa otsasuonet pullottamaan, kuten myösVT3 (Ylöjärvi-Parkano väli) Parkanon Shellillä on aina pakko pitää hermojen lepuutus tauko...
Ai? Itse tullut viime aikoina ajettua paljon Tampere-Vaasa väliä, ja Vaasasta päin tullessa liikenne alkaa toimia kunnolla Parkanon ekojen ohituskaistojen tienoilla. Kameratkin (tai tyhjät boksit) puuttuvat lähes kokonaan verrattuna alkupäähän. Keskinopeus nousee helposti 10-20kmh yli rajoitusten tuolle Parkano-Ylöjärvi-pätkälle. Vaasa-Parkano taas on kapeahkoa kaksikaistaista täynnä kameroita 60-80kmh alueilla, toki silläkin välillä ohittelu onnistuu.
Parkanon Shellillä näkee usein jos jonkinlaista täytettä Tuningit ja muut.. -ketjuun Ja jottei täysin OT, Jalasjärven Juustoportilla kahvitauolla taannoin tuli vanhempi herrasmies kyselemään Alfan toimivuudesta, ja kertoi poikansa ja vävynsä omistavan useitakin Alfoja, etenkin vanhempia.
Odottelin rouvaa kukkakaupasta ja auton ympärillä alkoi pyöriä pari joulukuusikauppiasta. Toinen tuli ihan siihen viereen ja rupesi kyselemään, että mikäs se näin kaunis auto on merkiltään. Oli edestä ja takaa niin mahtavan näköinen. Kauppiaathan olivat naispuolisia, joten saattoivat olla kiinnostuneita vain kuskista.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Ei tollanen ole provosointia vaan typeryyttä. Tai massaan kuuluvan vinkunaa. Alfa Romeo taas vapauttaa ihmisen olemaan oma itsensä, erottumaan joukosta, tuntemaan tervettä ylpeyttä muita väheksymättä ja nauttimaan ajamisesta legendaarisen merkin ainutlaatuisesta kyydistä.
Yksi Audilla ajava totesi olevan joskus syytä ajaa törkeästi, kun autollaan on kuitenkin sellainen maine. Kerroin minulta moisen tarpeen puuttuvan, kun ajan Alfalla, minkä jälkeen aloimme ihmetellä, eivätkö ne italialaiset sittenkään hajoa jokaiseen risteykseen. Leppoisa tuokio siis.
h_lauri kirjoitti:^Toho oisit voinu kuittaa et "joo, siks mul o muijiiki kaks, ni ei satu menkat samoille päiville".
[OT] Huono idea. Jos taloudessa on kaksi naista, luonto jotenkin kääntää niiden menkat ajoittumaan samaan aikaan kuusta. Eli: kahdet PMS:t sekä kahdet menkat samaan aikaan. Jos mies tämän kestää, teen hänelle samoin kuin Henry Ford Alfan nähdessään. [/OT]
Tähän pitää myös laittaa yksi tapahtuma, mikä on jäänyt mieleen.
Olin tuohon aikaan myyntiedustajana, elikäs kaupparatsuna. Liikuskelin sillä kertaa poikkeuksellisesti ihan kotiseudulla, ja erään asumuksen oven tuli avaamaan talon emäntä. Ennenkuin ehdin kunnolla esittelemään itseäni, hän kurkkasi olkani yli, ja huusi olohuoneeseen miehelleen, että "Nyt se luunvalkoinen 156, jonka omistajaa ollaan arvuuteltu, seisoo tossa pihalla!"
Siitä oitis kutsu peremmälle, jossa isäntä istui nojatuolissa. Mies tokaisikin "Jaaaa, minä ajattelinkin kun kuulin auton tulevan pihaan, että onpas siinä miellyttävä käyntiääni." ja virnisti.
Aikamme käytiin keskustelua aiheesta ja aiheen vierestä, ja aikanani suorin matkoihini.
Jokusia päiviä myöhemmin näin saman miehen kylänraitilla hän morjesti punaisesta hämiksestä. Hymyilin.
Tälläinen tapaus menneiltä vuosilta jolloin alfa oli vielä harvinainen ja eksoottinenkin auto, myös omine murheineen, jota 155:ssa myös oli, ei se ollut mitenkään aivan ongelmaton, mutta hyvä auto se silti oli ja laadukas, sanan varsinaisen määrittelyn merkeissä.
Silloin toimin laatupäällikkönä eräässä isossa puljussa ja tulin keskusteluun muiden vastaavaa työtä tekevien kolleegojen kanssa. Kolleegat ihmettelivät miten voin, noin niinkun viran puolesta, ajaa Alfalla yksityiselämässä. Totesin siihen, että 155 on paras auto mitä minä olen omistanut, ja jos siinä ei olisi lainkaan vikoja, olisi se laadultaan liian ylivoimainen. Kommentti herätti ihan myönteistä hilpeyttä. Ja jos totta puhutaan siinä autossa oli kyllä laatuominaisuuksia kuten, ajettavuus, äänimaailma, viihtyisyys ja suorituskykykin sen ajan mittapuun mukaan.
h_lauri kirjoitti:^Toho oisit voinu kuittaa et "joo, siks mul o muijiiki kaks, ni ei satu menkat samoille päiville".
[OT] Huono idea. Jos taloudessa on kaksi naista, luonto jotenkin kääntää niiden menkat ajoittumaan samaan aikaan kuusta. Eli: kahdet PMS:t sekä kahdet menkat samaan aikaan. Jos mies tämän kestää, teen hänelle samoin kuin Henry Ford Alfan nähdessään. [/OT]
LisäOT: oonhan mä ton hokannu, ku sattuu olee tytärkin. PMSsii ei o kummallakaan. Vaan miksikäs kahden muijan mies asuttaisi niitä saman katon alla.
"Noi Italian ihmeet toimii talvella kuin Pendolinot", totesi naapuri ja jatkoi matkaa kohti tojotaansa, kun raaputtelin Alfan ikkunasta jäitä aamulla. Tuon voi varmaan ymmärtää aika monella tavalla
Jakke kirjoitti:"Noi Italian ihmeet toimii talvella kuin Pendolinot", totesi naapuri ja jatkoi matkaa kohti tojotaansa, kun raaputtelin Alfan ikkunasta jäitä aamulla. Tuon voi varmaan ymmärtää aika monella tavalla
Jep, varsin monella tavalla... oma duuni liittyy juurikin noiden italian ihmeiden kunnossapitoon ja tarkennettuna vieläpä siihen italialaiseen sähköön...
Joku tuttu on joskus maininnutkin että pitääkö vielä ruoskia itseään duunin lisäksi italialaisella autolla ja kun se ei riitä niin sumujen saarten kalustoa lisämausteeksi
No, kohtuullisella kokemuksella rautatiekalustosta voin sanoa että pendolino ja allegro on mainettaan parempia junia, kilometrejä niillä ajetaan aikas reippaasti. Linjalle jääntejä ja vikoja on ihan kohtuullisesti..(siis jos vertaillaan kaikkeen rautatiekalustoon, käyttöaste on noilla aikas kova) ja alfat ja kissatkin on mulla toimineet mainettaan paremmin.
Oonkohan mä lapsenmielinen optimismi vai järkirealisti?
^
Eiköhän aika moni noista Italian ihmeitä haukkuvista kuitenkin hauku siksi, että takaraivossa kolkuttaa ... "Voi että kun itsekin uskaltaisi noin hienon pelin hommata... Mut ei mul olis varaa sitä pitää kuitenkaan... Mut onhan toi naapurikin aina päässy tost... Mut en mä sille voi sitä sanoa, ei vaimo anna tota toitsua vaihtaa mihkää kivaa..."
Olen kuullut tuon muutamassakin keskustelussa; "Alffa on ihan kiva, mut en uskalla kokeilla... Sit v*tuttaisi, jos se oliskin hyvä ja kiva ja kestäis ku tietäis, että olis voinu ajaa jollain sellasel vuosia, eikä tolla saakutan ruoskalla" =P
fahlsjy kirjoitti:No, kohtuullisella kokemuksella rautatiekalustosta voin sanoa että pendolino ja allegro on mainettaan parempia junia, kilometrejä niillä ajetaan aikas reippaasti. Linjalle jääntejä ja vikoja on ihan kohtuullisesti..(siis jos vertaillaan kaikkeen rautatiekalustoon, käyttöaste on noilla aikas kova)
Mitään muuta kalustoa ei anneta huollosta rikkinäisenä liikenteeseen kuin pendoja. Toimivaa kallistussysteemiä en ole nähnyt sitten Heinäkuun ja harvinaisuudeksi voi laskea myös sellaisen Pendolinon jossa kaikki jarrut toimisi... Eihän noi linjallejääntiä aiheuta, mutta olisi se kiva joskus nähdä ehjä Pendolino
Taitaa käyttöaste olla liian kova kun niitä ei ikinä ehditä saada kuntoon
No, näistä voidaan sitte jossain muualla enemmän keskustella.. todetaan isommalle yleisölle kuitenkin väärinkäsitysten välttämiseksi että kovasta käyttöasteesta huolimatta aina sieltä linjakelponen ja turvallinen kalusto lähtee kaupalliseen liikenteeseen, siitä ei tingitä. Piste.
Vaimoni näytti äidilleen jotain minun läppäriltä ja jossain vaiheessa sitten näytön taustakuva tuli esille. Siinä komeilee 159 TI mustana, josta sitten lähti keskustelu käyntiin:
Anoppi: Onpa hieno auto!
Vaimo: Joo Alfa Romeo ja sellainen olisi hankintalistalla.
Anoppi: Aijaa, älkää sellaista ostako. Huollot on tosi kalliit ja nehän hajoaakin helposti!
Automyyjän piti heittää auto toiseen liikkeeseen, meni sillä autolla edeltä, mä tulin perästä, firman auto oli jo ajossa, eikä muutakaan ollut käsillä, niin ruopasin paikalle omalla pelillä.
"Alfa on kuulemma menossa konkursiin"
Ei ollut kuin 1 vastaus "niinhän tämä on jo 100 vuotta yritännyt kaatua"
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
Oltiin tänään emännän kummitytön synttäreillä ja kahvipöydässä juttu kääntyi autoihin. Toinen on hondamies ja toinen ajeli jollain volkkarin kikottimella. Miehet alkoi siinä nelivedosta puhumaan ja kuinka menee haldex hangessa vaikka puuhun. En malttanut pitää suutani kiinni. Minulla on tuossa torsen neliveto, eikä mennyt kuin sekuntti ja molemmat aivan hiljaa ja puheenaihe vaihtui äkkiä puulämmitteiseen taloon. Mikähän niille tuli
Samassa keskustelussa tuli kyllä esille ettei kumpikaan neliveto ole hyvä, vaikka kehuivatkin kilpaa, minä totesin että minulla on hyvä neliveto.
^ihan ilman hondan dissausta olen ihmetellyt tuota crv:n nelivedon toimintaa liukkaissa liikennevalolähdöissä. Miten voi kuulua selvä nastarenkaan tyhjää pyörintä krapina ja auto lähtee hitaammin siitä viereltä Onko niitä pelkkiä etuvetoja vai joku nappi mikä estää nelivedon kytkeytymisen vai mitä ihmettä ? Tuossa tienpäällä kun on noita korimalliltaan auton näkösiä nelikkoja, niin kyllä ne lähtee eleettömästi ja reippaasti valoista.
Ilmeisesti vanhakin Alfa sitten tämän aiheuttaa, mutta tuo liikennevalolähtö on jännä juttu, kun näin liukkailla pitää väkisin yrittää jollain ooppeleilla, tojotilla ja kiioilla viereiseltä kaistalta kiihdyttää kovempaa. Ja itselläni todellakaan ei ole minkäänlaista kisaamistarvetta, eikä edes provosointia toisille. Mikäli ei mikään selkeä nelikko ole vastassa, olen kyllä hieman kiusannut näitä yrittäjiä ja tuon JTD:n vääntö riittää erittäin ilkeään temppuun. Kakkosella liikkeelle, niin ei mene edes noissa hakkaslickseillä sutimiseksi ja saa kunnolla vauhdin ilman erikseen vaihtamista. Siinä vaiheessa, kun itsellä on jo laillinen nopeus ja olen vauhdin tasannut, nämä yrittäjät sitten painavat ohi tyytyväisinä. Edelleenkin kuski n. 50v ja lippis tms. muu hattu päässä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
^^juu, en kans provosoi tai provosoidu. Tarkoitus on vai häipyä siitä risteksestä reippaasti, jotta muutkin pääsisivät. Tommosella tosiliukkaalla se häipyminen on jokatapauksesta on rauhallista. Tosi ilkiä temppu muuten tuo 2:lla lähtö Jtässälläkin tuo hyvin onnistuisi, mutta tulee mieluummim säästeltyä kytkintä.
stoichiometric kirjoitti:Tosi ilkiä temppu muuten tuo 2:lla lähtö...mutta tulee mieluummim säästeltyä kytkintä.
Eiks ookki , eikä edes tarvitse tuolla dieselillä kiusata kytkintä. Hieman vain kaasulla konetta hereille ja vähän hitaampi kytkimen nosto riittää, mutta ei tarvitse yhtään luistattaa ja vääntö riittää vetämään vauhdin vaikka kytkin onkin jo kokonaan kiinni.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Helppo yhtyä tuohon liikennevalo-kommenttiin - viimeksi tänään Mikkelistä Jyväskylään ajellessa liikennevaloissa joku Volvo X-mukamaasturi halusi välttämättä parin liikkennevalovälin aikana ohi ja eteen, ihan vaan kääntyäkseen sitten sadan metrin päästä edestä pois. Ei jaksa ymmärtää.
Luultavammin lintulauta takaluukulla aiheuttaa perhekikottimien väsyttämille isännille agressioreaktion ja piliin jonkinlaista värinää päästä erikoisemmasta italialaisesta ohitse?
^ Lintulauta todennäköisesti, joo. Volvo X:llä kruisaillut mies todennäköisesti sitä ikäluokkaa, että jaksaa vielä tuollaisesta kikottimesta provosoitua. Autossa nyt ei ainakaan ole mitään niin erikoista.
Mä olen saanut aina ajaa rauhassa. Tosin omat Alfani ovat kaikki olleet aina lähes alkuperäiskuosissa. Vain madallusta ja vannestailausta.
ajelin tossa syksyllä illal muijan ja pikkubroidin kanssa himaan ja yhtiin valoihin tuli sitten 325 bemari isolla btcf tarralla sivulasissa ja kyydissä jotain mun ikäsii nulikoita n. 20 v(nulikka iteki). Odoteltiin vihreitä ja vierestä rupes kuulumaan kytkimen luistattamista ja jannut vieressä naureskelivat ja katselivat. Tuumasin sit et annetaan jannujen haistaa italialaista peräkaasua ja valot vaihtu, hetkessä oli sele twin sparkki oli jo seuraavassa risteyksessä ja tää bemari spede käynnisteli autoaan lähtöpisteessä en yleensä provoisoidu helposti näistä virnistelijöistä, etenkään jos viereisessä autossa on 200 hv enemmän pellin alla, mutta bmw kuski halus selvästi maan kamaralle takasin
Duunissa oli myös yks bmw äijä joka kehuskeli taukohuoneess kun oli hommannut btcf tarran pommiinsa ja kuulemma kuuluu nyt tosimiesten kerhoon. Vittuillakseni kysyin että onko se se biltema tuning club finland? Äijä oli hieman pää punasena