Yleinen avautumis-ketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

stoichiometric kirjoitti:nyt on hauskaa kun on aletttu oikein urakalla "hiekoittaamaan" teitä ja pihoja ja kaikkea sellaisella mukavalla murskeella, kohtuullinen kivisade :bad-words:
Maksimiraekoko millä teitä saa hiekoittaa on 4mm. Jos tätä isompi ja jälkeä tulee niin voi ruveta hakemaan korvauksia.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

Työntekijän suostumus lisä- ja ylityöhön (18 §)
Säännöksen mukaan lisä- ja ylityön teettäminen edellyttää pääsääntöisesti virkamiehen tai työntekijän suostumusta. Virkamies ei kuitenkaan saa kieltäytyä lisä- ja ylityön teke-misestä, jos se on työn laadun ja erittäin pakottavien syiden vuoksi välttämätöntä. Näitä tapauksia on selvitetty edellä varallaoloaikasäännöksen kohdalla. Suostumus ylityöhön voidaan antaa vain kutakin kertaa varten erikseen tai määrätyksi lyhyeksi ajanjaksoksi kerrallaan. Sen sijaan suostumus lisätyöhön voidaan antaa myös kertakaikkisena.

Meillä on pakko hoitaa hommat, tarvittaessa, ylitöinä. Niin kauan kuin on tarve.
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^jaa-a ku ei tunnu noin pientä olevan missään.

sataviisviis
Viestit: 2037
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Veljen vasta ostamassa Crosswagonissa ei toimi vilkut, mikä lie iskenyt. No vein Busson lainaks.

JHel
Viestit: 147
Liittynyt: 05 Elo 2012, 12:51
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja JHel »

Miksi se vikavalo ei tule kun sitä kaipaisi?!?

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

stoichiometric kirjoitti:^^jaa-a ku ei tunnu noin pientä olevan missään.
Näin se kuitenkin menee.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja buctu »

-8 astetta ja taivaalta tulee (taas) vettä :evil: . Selitys ilmiöstä alijäähtyminen.
"Too much ain't enough"

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

En oikein ymmärrä mitä jengi itkee ylitöistä. Olisitte tyytäväisiä, että on töitä, kaikkialla ei ole näinkään. Itse teen juuri sen mitä ehdin, kuitenkin tulee huonompia aikoja, jolloin ei ole mitä tehdä.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Smacket »

^ Asiapuhetta.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

^^ Agree.

Oma avautuminen eiliseltä kotimatkalta:

- etujarru jumitti lähes koko matkan (ns. autopilot, puoltaa oikealle)
- bensa loppui (onneksi kannu mukana)
- peltipoliisi otti kuvan

Tänä aamuna oikea takarengas oli tyhjä. Onneksi sentään lukot toimii ja ovet pysyy kiinni. Onpahan taas tekemistä tälle illalle.
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

kumimuumi kirjoitti:En oikein ymmärrä mitä jengi itkee ylitöistä. Olisitte tyytäväisiä, että on töitä, kaikkialla ei ole näinkään. Itse teen juuri sen mitä ehdin, kuitenkin tulee huonompia aikoja, jolloin ei ole mitä tehdä.
Ihan oikeassa olet. Avautumiseni aiheesta johtui enimmäkseen tuosta 17.58 (työaika loppuu 18.00) tulleesta ilmoitus luonteisesta ylityö pyynnöstä.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

kumimuumi kirjoitti:En oikein ymmärrä mitä jengi itkee ylitöistä. Olisitte tyytäväisiä, että on töitä, kaikkialla ei ole näinkään. Itse teen juuri sen mitä ehdin, kuitenkin tulee huonompia aikoja, jolloin ei ole mitä tehdä.
En valita ylitöistä, teen mielelläni ylitöitä.

Se mikä tuolla omalla työpaikalla on väärin, on varavuorot. Varavuorossa on "pakko" suostua ylitöihin. Tietysti hakemalla itse varavuoroon antaa siihen suostumuksensa, mutta ns. heittovuorolaiset eli porukka joilla ei ole omaa vuorotaulua saattavat joutua tekemään varapäiviä ja silti on "pakko" suostua siihen ylityöhön kun tekevät varavuoroa, ja se on väärin.

Avatar
buctu
Viestit: 520
Liittynyt: 03 Huhti 2007, 22:07
Car(s): 156 sw 2.4 20v, 156 2.0 TS, RS2000 2.3i e85, Laguna sw II.
Paikkakunta: Jyväskylä -rock city

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja buctu »

On myös yrityksiä mitkä systemaattisesti käyttävät hyväkseen lainpuitteissa mahdolliset yli/hätä ymv.työt normaalin työajan ulkopuolelta ja näin ollen välttävät lisähenkilön palkkauksen. Varsinkin nuoremmat suostuvat myös palkattomaan ylityöhön asenteella "kyllä minä tuon voin tehdä vielä loppuun". Liukuman venyttäjiä löytyy varmasti joka duuni paikalta...summa summarum; työntekijöiden määrä vähenee, loppuun palamiset ja sairaslomat lisääntyy, vapaa-aika vähenee kiristäen varmasti myös kotona olosuhteita pitkässä juoksussa...

Kumimuumin kommentille sanon bullshit. Jatkuvat ylityöt kertovat vain sen asian, että yrityksen henkilöpoliitikassa olisi perusteellisen tutkimisen paikka.
"Too much ain't enough"

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

kumimuumi kirjoitti:En oikein ymmärrä mitä jengi itkee ylitöistä. Olisitte tyytäväisiä, että on töitä, kaikkialla ei ole näinkään. Itse teen juuri sen mitä ehdin, kuitenkin tulee huonompia aikoja, jolloin ei ole mitä tehdä.
Ehkä pari esimerkkiä avaa asiaa?

15 hengen porukalla on pärjätty suht kivasti. Tulee uusi omistaja, joka antaa uudet tavoitteet: kate XX % ja henkilöstön määrä kasvaa 15 -> 30 kahdessa vuodessa. Palkataankin pari uutta, mutta vanhasta kaartista irtisanoutuu pari + yksi jää pitkälle sairaslomalle. Lisäksi pomot/entiset omistajat viettävät 95 % ajastaan uuden firman johtamis- tietoturva- yms. koulutuksessa. Lopputulos: töitä on haalittu 15-20 hengelle, mutta työtä tehdään 12 hengen porukalla. Uusia kyllä palkattaisiin, mutta kenelläkään ei ole aikaa opastaa suoraan koulun penkiltä tulleita.

Töitä on liikaa/väkeä liian vähän -> jengi päästelee höyryjä työilmapiirikyselyssä ja taisipa jollain lipsahtaa rasti ruutuun "en usko työskenteleväni samassa työpaikassa 2 vuoden kuluttua". Fiksut pomot päättelevät, ettei tähän osastoon kannata enää panostaa, koska ilmapiiri on huono ja osaavimmat kuitenkin lipeävät kilpailijoille -> annetaan jo ennakoivasti muutamalle potkut. Sitten kysellään uudelleen, onko ilmapiiri jo parantunut... toistetaan kunnes valitus loppuu = osaavat pomot ovat laittaneet ilmapiirin kuntoon. :roll:

Keväällä potkitaan pari ukkoa pihalle ja otetaan yhtä monta uutta tilalle. Kas näin ratkesi ongelma – miten saada projektit pyörimään keskeytyksettä myös kesällä. Uusille työntekijöille ei vielä ole vuosilomaa kertynyt eikä palkatontakaan saa ”odottamattoman” työtilanteen vuoksi pitää, vaikka moista olikin työhaastattelussa lupailtu tyyliin ”no problem, meillä ei koskaan ole ollut ongelmia tämän suhteen”. Myöhemmin selviää, että osalla vanhoista työntekijöistä on vuonna 2011 vielä viikko tai kaksi vuoden 2008 kesälomia pitämättä… eikä suinkaan siitä syystä, että haluavat säästää kesälomat päästäkseen eläkkeelle 8 kk etuajassa…

Edellisessä työpaikassa jäi lomia pitämättä, joten taskussa on tuhti nippu lomarahoja ja loma-ajan palkkaa = kiinnostaa ihan kybällä ruveta uudessa työpaikassa vääntämään pitkää päivää, josta palkitaan siten, että joku pomo käy viran puolesta naputtamassa, että periaatteessa tuntisaldon pitäisi pysyä -30…+100 haarukassa, mutta olkoot nyt tämän kerran. Kuitenkin duunia pukkaa jo kesäkuussa tyyliin 400 h työtä ja aikaa 2 kk, saa suorittaa. Lisäksi pienemmät jutut, jotka hoituvat ”siinä sivussa”. Normaalia 37,5 h työviikkoa tehden työtä kasaantuu niin, että alkusyksyllä on 2 kk edestä työtä rästissä. Kun rupeaa tekemään pari tuntia ylimääräistä joka päivä, pino ei enää kasva. Jos jaksaisi painaa 60-tuntista viikkoa tauotta toukokuun loppuun asti, saisi ruuhkan purettua. Jos jaksaisi painaa 70-tuntista viikkoa, voisi pitää joulu- ja talvilomankin… Ja samalla pitäisi rampata pankeissa ym. hoitamassa yhden kuolinpesän asioita. Jos yhden päivän ottaa vapaata, joutuu tekemään ”tunnit sisään” iltaisin tai viikonloppuisin. Vaikka saldo olisi >200 h plussalla, koska projektiaikataulut olivat jo valmiiksi punaisella.

Mitä näistä ylitöistä sitten kostuu? Ei juuri mitään. Ensinnäkin ylityökorvausta EI makseta toimihenkilöille. Jos työtunteja tulee enemmän kuin sopimuksessa lukee, kyseessä on vapaaehtoinen lisätyö. Sehän on täysin vapaaehtoista, koska kukaan ei määrää työskentelemään klo 17 jälkeen tai viikonloppuisin. Riittää, että annetut projektit hoidetaan. Vaikka tämä vaatisi 250 h/kk työpanoksen. Ainahan voi tulla töihin jo klo 5, jos ei kiinnosta istua työpaikalla klo 17 jälkeen

Parhaimmillaan lisätyöstä maksetaan normaali tuntiliksa. Huonommassa tapauksessa könttänä koko vuodelta, jolloin voi paukkua lisäveroprosentin puolelle ja käteen jää puolet vähemmän kuin normaaleista työtunneista. Heikoimmassa tapauksessa (valtiollinen työnantaja) tuntisaldo nollataan vuodenvaihteessa eli joka ainoa tunti on puhdasta vapaaehtoistyötä.

Itse huomasin joskus netonneeni tonnin (verojen jälkeen) per 100 h. Hyvä diili? Entä toisin päin käännettynä? Siis jos tyytyisi tekemään työtä vain kolme viikkoa kuukaudessa, jolloin käteen jäävät tulot kutistuisivat 400 €/kk? Kelpaisi minulle!

Homma pyörii näin, koska on huimasti halvempaa teettää 5 ihmisen työt kolmella kuin palkata 5 ihmistä tekemään 5 ihmisen työt. Haitat
  • - työllisyysvaikutusta ei varmaan tarvi selittää enempää
    - kokemattomia/suoraan koulun penkiltä ei palkata, koska kukaan ei ehdi opastamaan
    - tieto ei siirry vanhoilta konkareilta, jotka viimeiset vuodet lähinnä pitelee lomiaan pois (monella alalla jäämässä iso osa nykyisestä työvoimasta eläkkeelle muutaman vuoden kuluessa)
    - jengi palaa loppuun
Trukkikuskin työ ei tule mukaan kotiin, vaan työpäivä päättyy kellokortin leimaamiseen. On tullut testattua. Mutta aivohommat ovat pirullisia. Etenkin kun annetaan vastuuta eli pitäisi kehittää uudenlaista liiketoimintaa. Silloin ei oikein kehtaa lomiakaan pitää eikä torjua työtilaisuuksia + voi joutua vielä pyörittämään kaikki entiset työt (pitäähän näitä olla, kaiken varalta, "pohjakuormana"). Tunkevat uniinkin, kun rupeaa aikataulut kaatumaan päälle. Siis heräät klo 4 ja alat vahingossa miettimään, että mitä pitikään tänään tehdä. Ai niin, se kokous. Ja pitäisi laatia raportti huomiseksi, joten yhtä toista juttua pitää siirtää ensi viikkoon .... kun "aivomadon" saa, niin sitten tuleekin näitä veivattua kellon soimiseen asti ja pääsee äärimmäisen virkeänä ja tehokkaana töihin. Ei auta, vaikka tietäisi, ettei maailma lopu, vaikkei joku juttu nyt ihan aikataulussa valmistuisi...

Nuorena tuli itsekin naureskeltua ns. loppuun palamiselle, että se on sellainen lorvikatarri. Ei enää yhtään naurata, kun on tullut pari tapausta nähtyä ja itsekin kävin ns. kuilun reunalla. Yksi ikätoverini poltti itsensä kunnolla pohjaan. Keitoksessa oli hyvänä apuna veemäinen pomo, joka palkitsi ponnistelut (7-päiväiset työviikot ym.) laittomalla irtisanomisella. Kaveri sai siitä hyvästä kyllä olikosenyt puolen vuoden palkan, mutta työnarkomaanille tästä ei ollutkaan seurauksena akkujen lataaminen, vaan lopullinen romahdus -> vaimo lähti lätkimään eikä uutta työtä ole siitä pitäen löytynyt. Hän ei enää haluakaan mihinkään ”uraohjusputkeen”, muttei saa leppoisampiakaan hommia, koska on ”ylikoulutettu” ja työnantajat laskeskelevat, ettei tällaisella koulutuksella & työkokemuksella varustettua kannata palkata, kun ei se kuitenkaan näissä hommissa viihdy muutamaa kuukautta kauempaa.

Tuntuu siltä, että kunnolla loppuun palaneesta ei enää ikinä kalua tule – ei ainakaan oman alansa hommiin eli menee koulutus & työkokemus hukkaan. Toinenkin tietämäni tapaus oli ensin lyhyillä sairaslomilla, sitten puoli vuotta putkeen, sitten yritti palailla töihin tekemällä lyhyttä viikkoa -> uuvahti silti uudelleen -> taas pitkä sairasloma…

Ei auta työllisyyttä, kun koitetaan teettää viiden ihmisen työt kolmella ihmisellä, eikä taida kauheasti auttaa eläkepommin purkamisessakaan, jos porukka uupuu niin, että päätyy työkyvyttömyyseläkkeelle/työttömäksi/pätkätöihin/jäähdyttelemään jo 15-30 vuotta ennen virallista eläkeikää, kuten em. tapaukset!
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

sataviisviis
Viestit: 2037
Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja sataviisviis »

Mä sain just 60h maksuun tuntipankista, ei haittaa ja jäi vielä jäljellekin. Ylityöthän on periaatteessa vain positiivinen asia, kohtuudella.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^niin, ja sillon kun se on palkallista. vitut ilman liksaa mitää tehä, ei se mitään hyväntekeväisyyttä duuni ole. ilman liksaa, se on orjatyötä ja työaikakirjojen kusetusta. imo.

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^^^Ratkaisu?

Joo kyllähän tuo kuulostaa karulle. Toisessa ketjussa onkin jo politikoitu eläkeiän nostosta etc. Ei ihan natsaa yhteen.
Tuo kertoo myös paljon siitä miksi minua ei juurikaan kiinnosta edetä uralla. Nyt on vielä siitä onnellinen asema, että työn voi jättää työpaikalle, eikä se juurikaan sieltä kummittele.
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Onnea vaan menestyjille. Jos on kerran varaa valita, täytyy raha-asioiden olla mallillaan. Jatkuvan ylityön teettäminen ja tekemään suostuminen ovat eriasioita. Omasta halusta tapahtuva tekeminen onnistuu multa, väkisin käskemällä tulee vittuilua takaisin. Kuljetusalan ylityöt ovat usein sellaisia, jotka on pakko tehdä. Esim. saapuminen asiakkaalle purkamaan vaikka työaika ei riittäisi. Miksi? Koska joku vitun arkkitehti-insinööri on suunnitellut aikataulut koneella ja poistunut työmaalta kellokortin lyömällä. Ehtiihän sitten kotiin, antaen jonkun muun taasen venyä. Toinen auto hiillostaa matkalla takana, miksi? Koska se perusinsinööri on suunnitellut sen aikataulun päin persettä ja sakkomaksut alkavat kulkea jos kuorma myöhästyy. Eli parhaassa tapauksessa, kuorman tilaaja-suunnittelija on se joka siinä jaloissa pyörii matkalla asiakkaan luokse purkamaan kuormaa. Tajuamatta, että se ukkikuski-autonkuljettaja-varastomies joutuu taas ylitöihin.

Puhun kokemuksesta. Olen tehnyt mitä tunnen pystyväni töissä venymään, tein näin myös palkkatyöläisenä. Teen nyttenkin, yrittäjänä.
Omaan tilanteeseensa voi olla tyytyväinen, minä en vielä ole. Luulitteko, että palkkatyöläinen ajaa ferrarilla tekemättä oikeasti töitä. Maksoin sen palkkatyöllä, ITSE. Samoin teen keväällä gallardolle.
Piste.
..ammattina autoslalom..

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

kumimuumi kirjoitti:Miksi? Koska joku vitun arkkitehti-insinööri on suunnitellut aikataulut koneella ja poistunut työmaalta kellokortin lyömällä. Ehtiihän sitten kotiin, antaen jonkun muun taasen venyä. Toinen auto hiillostaa matkalla takana, miksi? Koska se perusinsinööri on suunnitellut sen aikataulun päin persettä ja sakkomaksut alkavat kulkea jos kuorma myöhästyy.
En tiedä millaiset yritysrakenteet logistiikan puolella vallitsevat, mutta on muutenkin huolestuttavaa, jos tällainen suoritus on jatkuvaa eikä palautekanava toimi. Samaa ihmettelin, kun eräs nettituttu bussikuski kertoi, ettei aikataulujansa voi saavuttaa ajamalla nopeusrajoitusten mukaan. Wtf? Mun mielestä on ymmärrettävää, jos aina joskus sattuu rehellinen moka, mutta jos se ajojärjestelijä tms kusee jatkuvasti A) kuskien, B) firman, C) asiakkaiden ja D) omiin muroihinsa latomalla kehiin aikatauluja, jotka ovat työajan tai vielä pahempaa lain puitteissa mahdottomia, on oikeasti vaikea kuvitella kestävää kehitystä toiminnalle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Vastaukset a, b, c ja d ovat oikein. Kaikissa näissä voi mennä vikaan.
Esimerkkinä tähän vaikka suuri suomalainen yritys. Lastaat kuorman illalla kello 20.00 helsingistä. Purku 23.00 jkl, purku kello 5.00 ylivieska. Lastaus oulussa kello 10.00 ja purku kotkassa kello 17.00. SAMA kärry pitäisi saada lastaukseen kello 20.00 illalla. Purku 23.00 jkl ja 6.00 oulussa, lastaus oulusta heti ja purku niiralaan iltaan mennessä. Sitten voi mennä helsinkiin ja lastata 20.00 kuorman tampereelle.

Tämä aikataulu ke-pe, koska alkuviikon maanantain purkuaika meni umpeen kello 16.00. Pihassa 16.07, mutta kaikki lähtivät kellokortilla kotiin. Purku onnistui vasta tiistai aamuna. Kaksi päivää työsuoritteita siis alle kannattavuuden.
Kyseiset työt olen jo jättänyt, tuo tuntimäärä vain alkoi olla liikaa. Kyllä silti voi muutaman tunnin venyä päivässä, miettimättä henkilöstö resursseja. Vai?

Jatkuvasti tekemisessä ei ole järkeä, mutta silloin tällöin teetettynä ok...
..ammattina autoslalom..

RIPA
Viestit: 1137
Liittynyt: 12 Loka 2006, 15:12
Car(s): Giulietta 2,0 JTDm -12, ex-159 2,4 JTDm -06,ex-156 SW GTA -03, ex-156 SW 2,0 TS -01, ex- 156 2,0TS -00
Paikkakunta: Hattula

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja RIPA »

Luoja varjele! Jos teet hullun älä ainakaan työhullua! Nim: virkamies :silly:

Avatar
kivirok
Viestit: 460
Liittynyt: 28 Touko 2012, 09:33
Car(s): 147 TS, 156 V6, RAMi, Mielisairaus-Saabeja
Paikkakunta: Lahti

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja kivirok »

Kaksi vuotta sitten murtunut käsi leikataan 23.1. Viisi viikkoa taas kipsi kädessä.

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja KJS »

kumimuumi kirjoitti:Jatkuvasti tekemisessä ei ole järkeä, mutta silloin tällöin teetettynä ok...
Juuri näin. Itse ainakin olen todennut, että kun itsekin joskus joustaa, niin joustoa löytyy tarvittaessa myös toisinpäin. Asia on toki totaalisen eri, jos kaikki työpäivät venyy yli 12 tuntiin.
Alfaholismia vuodesta 2001

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Polforea kirjoitti:eräs nettituttu bussikuski kertoi, ettei aikataulujansa voi saavuttaa ajamalla nopeusrajoitusten mukaan. Wtf?
Ei mitään uutta auringon alla. Isoisäni ajoi aikoinaan bussia Helsingissä ja tuo sama ongelma oli jo vuonna miekka ja sarvikypärä. Vaikka reittien ajoajat määritettiin mahdollisimman realistisella menetelmällä – ajamalla reitti läpi, pysähtymällä joka pysäkille ja avaamalla ovet 10 s ajaksi (aika katsottiin sekuntikellosta). Luonnollisesti koeajot suoritettiin aamuyöllä, jottei häiritä muuta liikennettä... :silly:
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

Ei varmasti voi saavuttaa, ei. Sama se on tavaraliikenteessä - aikataulut ovat laskettu sen mukaan, että kaikki menee 8-10 tunnin työpäivän aikana täysin nappiin ja aina on kesä.

Vitun hölmö on se bussikuski, joka runnoo työvehkeestään ja itsestään kaikki irti, jotta pysyisi edes lähellä jotain utopistisia kellotuksia.

E: Mitä tulee ylitöihin... mulla on ollut jokaisessa työpaikassa merkityt työajat ja niiden mukaan olen pyrkinyt elämään ja menemään. Ylitöiden teko ei ole kiinnostanut pätkän vertaa; ne ylimääräiset tunnit ja minuutit joita pakosti on kertynyt, olen korvannut mahd. nopeasti vapaalla.

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Joskus kuljetuksia suunnitelleena muistan, että piti jättää pelivaraa vaikka leikkuupuimureiden tai muiden tientukkojen vuoksi. Sitten remmiin tulivat toiset ja moiset turhuudet taidettiin raksia pois.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Rouva nykäisi jalkalamppua väärästä kohdasta ja alumiininen jalka napsahti juuresta poikki.

Saisikohan hitsaamalla korjattua?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^Laita kuva niin näkee millainen lamppu/varsi.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
kumimuumi
Viestit: 3209
Liittynyt: 12 Joulu 2004, 23:56
Paikkakunta: Akaa
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja kumimuumi »

Onneksi ei kiskaissut vj: tä kädestä... =D
..ammattina autoslalom..

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^^kylhän alumiinia voi hitsata alumiinin hitsaamiseen tarkotetuilla vehkeillä, muuten voi käry käydä jos siinä alumiinin seoksessa on käytetty esim magnesiumia :wink:

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^tarkoitat varmaan Mg-seoksia, joiden hitsaus on melko hankalaa..? Sensijaan AlMg- eli 5xxx-sarjan muokattavien alumiinien hitsaus onnistuu hyvin, kun vain tietää mitä tekee.

Tuo lampunjalka on tod.näk. AlSi-valuseosta (eli ns. silumiinia), jota voi korjaushitsata AC-Tig:llä ja oikealla lisäaineella (esim. AlSi12) ja oikealla suojakaasulla (puhdas Argon).

Sorry OT ja pilkunviilaus.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^joo just näitä meinasin.tuli vaan mieleen kun kuulin ohimennen kun kaks jannuu duunis jutteli kuplavolkkarin alumiini vaihdelaatikon hitsaamisesta, olivat hitsanneet vissiin migillä ja koko paska kuulemma kärähtänyt kun olis pitänyt vain korjata :D

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Hepa kirjoitti:^Laita kuva niin näkee millainen lamppu/varsi.
Yritin ottaa kuvaa, mutta siinä ei näkynyt lamppua/vartta.

Missä vika?
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
Cuore Sportivo
Viestit: 5754
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916

(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera)
Paikkakunta: Pori

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Cuore Sportivo »

^ :mrgreen:

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Vittorio Jano kirjoitti:
Hepa kirjoitti:^Laita kuva niin näkee millainen lamppu/varsi.
Yritin ottaa kuvaa, mutta siinä ei näkynyt lamppua/vartta.

Missä vika?
Pyydä että joku muu ottaa sen kuvan :-D
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
AutonAlfa
Viestit: 1013
Liittynyt: 01 Loka 2003, 03:27
Car(s): Alfoja :)
Paikkakunta: Laitila

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja AutonAlfa »

Huoh!!otin.... :bad-words:

Avatar
KJS
Viestit: 4670
Liittynyt: 03 Tammi 2004, 18:55
Car(s): 1.3 TC, 1.3 Boxer, 1.6 TC, 6C TB, 2.0 CRDi, 2.2 TDCi, D3
Paikkakunta: Nokia

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja KJS »

Mun mielestä näillä pakkasilla pitäisi saada luvan kanssa jäädä kotiin. Tällaisilla pakkasilla autoilu rasittaa autoa ja saastuttaa ihan julmettomasti.
Alfaholismia vuodesta 2001

Avatar
Vittorio Jano
Moderator
Viestit: 9645
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
Car(s): Mégane+Mii=265hv
Paikkakunta: 13100

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Vittorio Jano »

Hepa kirjoitti:
Pyydä että joku muu ottaa sen kuvan
No nyt:

Kuva

Kuva

Tämmöinen siis kyseessä:

Kuva

Aika kevyitä rakenteita italiaanot väsäävät...
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

KJS kirjoitti:Mun mielestä näillä pakkasilla pitäisi saada luvan kanssa jäädä kotiin. Tällaisilla pakkasilla autoilu rasittaa autoa ja saastuttaa ihan julmettomasti.
Allekirjoitan. Se se vasta nastaa onkin kun yö alkaa kaapelisulkeisilla -29 pakkasessa......eikä hupi toki tähän päättynyt! :| Kun 14h tuntia myöhemmin kävelee kotiovesta sisään, niin takki on aikas tyhjä. Enkä ole ihan vielä edes ikäloppu ukko. Ei paljon huvita perjantai-ilta ei.........No mut kyl se tästä!
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
Alfistipohjoosesta
Viestit: 4579
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 11:14
Car(s): Ex: Alfetta sedan, 33, 75 Turbo, Sprint, 164 ts, 166 t.s
Alla: Spider -88. "Hopeinen kuu" , 159 2.4 Qrtr SW -09
Paikkakunta: Loimaa
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Alfistipohjoosesta »

^^
Alumiinin hitsauksesta ei ole kokemusta kuin yhden rc-auton pakoputken verran. Oli työmaan joku yleisalukorjauspuikko. Silloin onnistui ihan hyvin. Mutta tuossa on aina omat riskinsä. Miten tappiliitos. Pienet reiät joihin sopiva tappi ja ihan pikkuisen 2-komponenttiliimaa?
Spider, 159 SW 2.4,(ex. GTV6, 166 t.s, 164 t.s, 75 Turbo, 33, Alfetta ja Sprint)

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Tuo voiolla paha paikka saada kestämään, mutta tuo tappiliitos voisi olla ihan hyvä. Miksei ehkä kovajuotoskin liiman sijaan.

Jollekin hitsarille voisi viedä näytille.

Hieno lamppu by the way.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja palkus »

Kuten eräs kiviainesyrittäjä vertaili saksalaista ja italialaista murskaa: saksalainen sellainen romuluinen ja peruskestävä, italialainen sitten taas niin siro ja ylimääräisiä ainevahvuuksia vältellen valmistettu :-D Italialaisen "huolto-osasia" saa kuulemma nopeasti ja mukavasti varsinkin saapasmaan kesälomakauden tienoilla :mrgreen:
Tappiliitos ja teollisuuspikaliima vois tuossa lampussa toimia, kauppojen liimoilla ei tee mitään tosipaikassa.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^joo samaa mieltä, tappi ja vaikka koriliimaa? liimaa kantsii laittaa mielummin vähemmän kun liikaa jotta tulis luja eikä näytä miltään pikkupojan tekemältä pienoismalli-liimapesäkkeeltä :D

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

voihan vittu, pesin vaatteita, pääosin koneeseen meni muijan paitoja jotka olis pitäny pestä 30 asteessa hienopesulla, noh laitoin sit 60 astetta ja täys linkous :mrgreen:

muijan kommentti kun se havahtu tähän: Vittu jos ne vaatteet on pilalla oot vittu vainaa!! :mrgreen: :mrgreen:

pitäs vissiin sulkee läppäri ja lähtee karkuun, 20 min aikaa ennenku pesukone pysähtyy :D :D

Avatar
Ciancarlo
Viestit: 1935
Liittynyt: 28 Loka 2004, 14:54
Car(s): La macchina: GT 3,2
La moto: Duca 1199S Panigale
Paikkakunta: Hki

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Ciancarlo »

^Death man walking. Olet siis vainaa. :)

Tuohon VJ:n lamppun palatakseni, voi todella olla vaikea paikka korjata hitsaamalla. Kappale kun on noin pieni, niin siistiä lopputulosta on tosi hankala saada aikaiseksi. Kuten karjut jo ehdottivatkin, tappiliitosta voisi kokeilla.
Alfa Romeo - Una macchina vera dell'autista!

quppe
Viestit: 1823
Liittynyt: 18 Touko 2010, 20:30
Car(s): EX.159JTS,156(2.0TS, V6, Sele)

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja quppe »

joku himpskatin Golffi pappa veti sitten eteen kehä 1:llä kun näytin että annan tietä. lopputulos oli että reikä purkurissa ja tolppa nojaa syyläriin. golffiin tuli pari naarmua vetokoukun takia :bad-words:

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Pasi »

On tää suomen talvi jännää...

159 eilen startatessa -22C (kerkes olee tunnin lämmitimessä), kolmannella käyntiin ja niiiiiiin raskas käynti että oikein hirvitti. Toinen Xenon pimeenä ja ajotietokone väittää että vaihdeloota paskana... Eikä suostu vaihtaa ykköstä isommalle. 20min lämmittely ja uudelleen käynnistys ja taas kaikki toimii.

Kaverin -09 passatti nou start tänään aamulla... siis ollenkaan. Pakkasta -24C... Laturi apuun ja sit tuskasesti käyntiin. Ei ollut lämmitetty tosin yhtään ku webasto män paskaks pari viikkoa sitten.

Samaan aikaan meillä, 21 vuotta vanha ~400tkm ajettu 155 pärähtää käyntiin kuin palmun alta, eikä edes pitänyt mitään kummempia ylimääräisiä ääniä.

Onneks autojen tekniikka ja luotettavuus näyttää menevän parempaan suuntaan! :lol: :x
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
http://www.youtube.com/watch?v=1BJwSVRA ... e=youtu.be" onclick="window.open(this.href);return false;

Vähän vaivalloisesti läks ilman esilämmitystä. Kaks hehkutusta ja osittainen kolmas... Pösöistit sitä mieltä, että lähti paljon huonommin kuin pitäs :D

Ei siinä, tietääpähän olla yrittämättä starttia sit -30c:ssä ilman esilämmitystä. Webasto ja tolppa on toki, ettei siinä mitään... Muutaman tunnin päästä lähdetään matkaan niin on webasto+lohkolämppärikombolla lämmitetty, varmaan nauttii kun on kesäkelit :mrgreen:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^Oikeassa ovat. Akku voipi olla liki finaalissa, mutta muuten tuo pikkuhodari lähti allekirjoittaneella käymään 307:n kopassa toissatalven, vai oliko sitä edellinen, pakkasissa -29 ilman tolppaa. :shock: , mutta tuli yllätyslähtö eikä ollut auto tolpassa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Yleinen avautumis-ketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

jkk kirjoitti:voihan vittu, pesin vaatteita, pääosin koneeseen meni muijan paitoja jotka olis pitäny pestä 30 asteessa hienopesulla, noh laitoin sit 60 astetta ja täys linkous

muijan kommentti kun se havahtu tähän: Vittu jos ne vaatteet on pilalla oot vittu vainaa!!

pitäs vissiin sulkee läppäri ja lähtee karkuun, 20 min aikaa ennenku pesukone pysähtyy :D :D
Mikäli selviät hengissä, niin olet juuri anonut itsellesi vapautuksen pyykinpesusta hetkeksi aikaa :lol: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Lukittu