Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Moon nyt tankannu sitkeästi noihin omiin vehkeisiin 1/3 RE85 2/3 98E5 suhteella ja hyvin on pelannut, enkä kulutuksessa ainakaan tarpemmin seuraamatta huomaa nousua.
Tuo lamdba-puoli vielä on jotenkin hämärän peitossa... Eli jos putkeen tuuttaa yhden anturin lisää ja siihen mittari perään, mitä sen mittarin pitäisi näyttää? Molemmilla aineilla lambda = 1, mutta AFR jotain ihan muuta? Eli kumpi mittari siihen pitäisi laittaa ja vielä tärkeämpää, mitä sen pitäisi näyttää?
Tuo lamdba-puoli vielä on jotenkin hämärän peitossa... Eli jos putkeen tuuttaa yhden anturin lisää ja siihen mittari perään, mitä sen mittarin pitäisi näyttää? Molemmilla aineilla lambda = 1, mutta AFR jotain ihan muuta? Eli kumpi mittari siihen pitäisi laittaa ja vielä tärkeämpää, mitä sen pitäisi näyttää?
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Lambdaa ne vissiin kaikki mittaa, eli ns. AFR-mittari bensalle tarkoitettuna näyttää aineesta riippumatta sen 14,7, kun lambda on 1. Ja molemmilla tähdätään siihen ykkösen lambdan tienooseen kait yleensä, eli sitä on ihan hyvä seurata.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Aloitin Pajerolla kokeilun että paljonko voi etanolia laittaa tekemättä mitään muutoksia. Lähinnä kokeiluni perustuu käynnin tasaisuuteen ja kylmäkäynnistyksiin. Mahdollista tehohäviötä voi olla vaikea havainnoida sillä lisään etanolin määrää pikkuhiljaa ja koska ajan autolla melko harvoin. Myös polttoaineenkulutuksen seuraaminen on haastavaa sillä kunnollista vertailupohjaa ei vielä ole, auto on ollut melko vähänaikaa ja ajo hyvin epätasaista. Tähän asti kulutus on ollut joka tankillisella eri ja vaihdellut välillä 10-14,5l/100km.
Nyt on tankissa maltillinen 23% etanolia. Uskoisin että ainakin 50% pääsisi ilman mainittavia muutoksia muussa kuin kulutuksessa.
Nyt on tankissa maltillinen 23% etanolia. Uskoisin että ainakin 50% pääsisi ilman mainittavia muutoksia muussa kuin kulutuksessa.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Eilen tankkasin emännän autoon taas satsin "sekabensaa".
1 osa RE85 / 2 osaa 98E5:
1,45 € / litra
etanolin tilavuusprosentti 31,7%
Laskimen antama oktaanipisteluku 100,67
Eli pitäis kyllä pelata täysin nikottelematta. Ilman lohkolämmitintä käynnistynyt ihan ongelmia. Kulutuksessa ei ainakaan huomattavaa kasvua. Pari tankillista nyt siis menty tällä seoksella.
95E10-laatuun kun tuota seosta vertaa, niin voi toimia jopa hieman paremmin korkeamman oktaaniluvun takia, kestää paremmin nakutusta.
1 osa RE85 / 2 osaa 98E5:
1,45 € / litra
etanolin tilavuusprosentti 31,7%
Laskimen antama oktaanipisteluku 100,67
Eli pitäis kyllä pelata täysin nikottelematta. Ilman lohkolämmitintä käynnistynyt ihan ongelmia. Kulutuksessa ei ainakaan huomattavaa kasvua. Pari tankillista nyt siis menty tällä seoksella.
95E10-laatuun kun tuota seosta vertaa, niin voi toimia jopa hieman paremmin korkeamman oktaaniluvun takia, kestää paremmin nakutusta.
- Ape
- Viestit: 123
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85 - Paikkakunta: Kruunupyy
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Ei nyt millään pahalla, mutta ihan turhaa touhua tuota on laittaa talvella bensan sekaan, kun kulutus kuitenkin nousee sen verran, ettei siittä rahallista hyötyä ole.JaRoDD kirjoitti:Eilen tankkasin emännän autoon taas satsin "sekabensaa".
1 osa RE85 / 2 osaa 98E5:
1,45 € / litra
etanolin tilavuusprosentti 31,7%
Laskimen antama oktaanipisteluku 100,67
Eli pitäis kyllä pelata täysin nikottelematta. Ilman lohkolämmitintä käynnistynyt ihan ongelmia. Kulutuksessa ei ainakaan huomattavaa kasvua. Pari tankillista nyt siis menty tällä seoksella.
95E10-laatuun kun tuota seosta vertaa, niin voi toimia jopa hieman paremmin korkeamman oktaaniluvun takia, kestää paremmin nakutusta.
Saab foorumeilla suositellaan öljyjen vaihdettavan jo 400km Etanolilla ajon jälkeen ja itse käytän etanolin kestävää öljyä: Suositus "SN"
Kerran Alfa aina alfa?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
^eikä ihan syyttä suosittele. Yksi 9-5 turbon öljysihti, ja sen tukkeutumisesta aiheutunut ahtimen rikkoutuminen tullut vaihdettua. Aika hyvää mujua oli öljypohjassa.
Aloitin vastaavan kokeilun 156:sella kuin Pajerolla.
Oman alfan öljypohja tullut avattua jokuseen kertaan ja todettu puhtaaksi. Öljynvaihdot on mulle halpoja joten voin helposti lyhentää vaihtoväliä. Kulutuksen nousua tässä tulee seurattua, joten sittenpä tuon näkee onko se järkevää vai ei.
Alfassa nyt ensimmäinen tankillinen, noin 25% seoksella, mitään muutosta normaaliin en ole havainnut.
Aloitin vastaavan kokeilun 156:sella kuin Pajerolla.
Oman alfan öljypohja tullut avattua jokuseen kertaan ja todettu puhtaaksi. Öljynvaihdot on mulle halpoja joten voin helposti lyhentää vaihtoväliä. Kulutuksen nousua tässä tulee seurattua, joten sittenpä tuon näkee onko se järkevää vai ei.
Alfassa nyt ensimmäinen tankillinen, noin 25% seoksella, mitään muutosta normaaliin en ole havainnut.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
^Oliko 9-5 etanolikäyttöinen? Noissahan suositelllaan öljysihti puhdistettavaksi muunnoksen jälkeen ja öljynvaihtoväliä tihennettäväksi 10 tonniin.
Omassani oli sattumoisin koko moottorin alakerta vaihdettu, jakopää ja turbo mukaan lukien 40tkm sitten, joten totesin, että jääköön puhdistamatta, kun tihennettyä öljynvaihtoväliä (noin 6000 km) olen suosinut muutenkin.
Moottorihan oli leiponut juurikin tuon mujun takia. Vasta 2004 vuoden mallissa ja uudemmissa on huohotusta muutettu ja tämä muunnos oli jäänyt tekemättä tuohon 2002 malliin.. Turbo, jakopää ja alakerta oli ihan leikkaamispisteessä. Täydellisen huoltokirjan ansiosta remontti meni GM:n piikkiin moottoritakuun ollessa vielä vuoden voimassa vuonna 2009.
Talvella, pätkäajossa etanoli on saabissa nippanappa kannattavaa.. Ajot on tosin sen verran epäsäännöllisiä, ettei kunnon vertailua pääse tekemään.
Omassani oli sattumoisin koko moottorin alakerta vaihdettu, jakopää ja turbo mukaan lukien 40tkm sitten, joten totesin, että jääköön puhdistamatta, kun tihennettyä öljynvaihtoväliä (noin 6000 km) olen suosinut muutenkin.
Moottorihan oli leiponut juurikin tuon mujun takia. Vasta 2004 vuoden mallissa ja uudemmissa on huohotusta muutettu ja tämä muunnos oli jäänyt tekemättä tuohon 2002 malliin.. Turbo, jakopää ja alakerta oli ihan leikkaamispisteessä. Täydellisen huoltokirjan ansiosta remontti meni GM:n piikkiin moottoritakuun ollessa vielä vuoden voimassa vuonna 2009.
Talvella, pätkäajossa etanoli on saabissa nippanappa kannattavaa.. Ajot on tosin sen verran epäsäännöllisiä, ettei kunnon vertailua pääse tekemään.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
^juurikin niin, etanolimuutoksen jälkeen irtosi muju ja tukki sihdin.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Parasta kait olisi vuorotella etanolia ja bensiiniä, 5 tankillista etanolia ja yksi bensiiniä, niissä missä sekakäyttö onnistuu mitään muutoksia tekemättä.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
^mitäs sillä saavutetaan?
Mulla meni Alfassa ensimmäisen tankillisen kulutusseuranta pipariksi kun trippimittari nollautu akun hyydyttyä.
Mulla meni Alfassa ensimmäisen tankillisen kulutusseuranta pipariksi kun trippimittari nollautu akun hyydyttyä.
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
No nih. Saabbi ei suostunut käynnistymään -20 asteen pakkasessa ilman lämmitystä. Mikäli bensaa olisi ollut tankissa olisi auto käynnistynyt.. No, nyt auto on lämpenemässä ja latautumassa..
Senza cuore saremmo solo macchine
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Lisävirralla hankaamalla lähti viimein käyntiin. Bensaa tankkiin..
edit. Näköjään kannattaisi vielä vaihtaa tulpatkin "kylmempiin". Näin olin lukevinani internjetistä..
edit. Näköjään kannattaisi vielä vaihtaa tulpatkin "kylmempiin". Näin olin lukevinani internjetistä..
Senza cuore saremmo solo macchine
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Nyt on tessussa kolmannes etanolia, tälläkertaa koitetaan saada kulutusmittaus onnistumaan.
Käynti täysin normaalia, kylmäkäynnistykset -15 asti normaaleja. Tehossa mahdollisesti pientä laskua, liukkaalla ollut vähän vaikea havainnoida.
Käynti täysin normaalia, kylmäkäynnistykset -15 asti normaaleja. Tehossa mahdollisesti pientä laskua, liukkaalla ollut vähän vaikea havainnoida.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
En jaksa uskoa yli 10% kulutuksen kasvuun. Tokihan tuo pitäisi tarkkaan seurata ja laskea, mutta kun emännän autolla ajetaan nykyään kerran, kaks kuukaudessa ja käyttis on diiseli, niin jää vähän heikoille...Ape kirjoitti:Ei nyt millään pahalla, mutta ihan turhaa touhua tuota on laittaa talvella bensan sekaan, kun kulutus kuitenkin nousee sen verran, ettei siittä rahallista hyötyä ole.JaRoDD kirjoitti:Eilen tankkasin emännän autoon taas satsin "sekabensaa".
1 osa RE85 / 2 osaa 98E5:
1,45 € / litra
etanolin tilavuusprosentti 31,7%
Laskimen antama oktaanipisteluku 100,67
Eli pitäis kyllä pelata täysin nikottelematta. Ilman lohkolämmitintä käynnistynyt ihan ongelmia. Kulutuksessa ei ainakaan huomattavaa kasvua. Pari tankillista nyt siis menty tällä seoksella.
95E10-laatuun kun tuota seosta vertaa, niin voi toimia jopa hieman paremmin korkeamman oktaaniluvun takia, kestää paremmin nakutusta.
Saab foorumeilla suositellaan öljyjen vaihdettavan jo 400km Etanolilla ajon jälkeen ja itse käytän etanolin kestävää öljyä: Suositus "SN"
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Lähti Flexitune tilaukseen:
http://flexitune.se/products.php" onclick="window.open(this.href);return false;
oli aika suolainen hinta (235€ veroineen, piuhoineen, toimituksineen)
Flexitunessa on piuhat lämpötila-anturille ja lambda-anturille,
toisin kuin halvimmissa vehkeissä.
Tässä kohtaa sitten on hyvä kysellä että ei kai alffassa
ole bensalinjoissa kumiputkia?
http://flexitune.se/products.php" onclick="window.open(this.href);return false;
oli aika suolainen hinta (235€ veroineen, piuhoineen, toimituksineen)
Flexitunessa on piuhat lämpötila-anturille ja lambda-anturille,
toisin kuin halvimmissa vehkeissä.
Tässä kohtaa sitten on hyvä kysellä että ei kai alffassa
ole bensalinjoissa kumiputkia?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Kulutus nousi tuolla kolmanneksella noin 0,5l/100km, ajoin välissä yhden tankillisen täydellä bensalla ja en huomannut mitään eroa tehossa.Epezi kirjoitti:Nyt on tessussa kolmannes etanolia, tälläkertaa koitetaan saada kulutusmittaus onnistumaan.
Käynti täysin normaalia, kylmäkäynnistykset -15 asti normaaleja. Tehossa mahdollisesti pientä laskua, liukkaalla ollut vähän vaikea havainnoida.
Nyt on tankissa 50%-50% seos, käynti ja tehot normaalia, kunnon pakkasia ei ole ollut joten käynnistyvyydestä en vielä tiedä. Kulutuksen pääsen näkeen kohta.
Niin ja muistutuksena vielä että mulla ei ole mitään muutoksia autossa.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Sain vähän laskettua kulutusta ja kustannuksia.
Kulutus oli nyt 50-50 seoksella noin 0,9L/100km suurempi.
Tän päivän polttoainehinnoilla (E85 hinta oli noussut 10snt viimetankkauksesta!!) Maksoi polttoaineet 50-50seoksella 0,146€/km, bensalla se olisi maksanut 0,1585€/km. Tekee siis tankilliselle jonkun 7€, aika maltillinen säästö.
Seuraan vielä yhden tankillisen kulutuksen 50-50 seoksella ja sitten koitan maltillisesti lisätä vähän enemmän etanolia. Samoin tuota entanolin hintaa täytyy vähän seurata, hinta taitaa nousta samassa suhteessa kuin sen kulutus.
Kulutus oli nyt 50-50 seoksella noin 0,9L/100km suurempi.
Tän päivän polttoainehinnoilla (E85 hinta oli noussut 10snt viimetankkauksesta!!) Maksoi polttoaineet 50-50seoksella 0,146€/km, bensalla se olisi maksanut 0,1585€/km. Tekee siis tankilliselle jonkun 7€, aika maltillinen säästö.
Seuraan vielä yhden tankillisen kulutuksen 50-50 seoksella ja sitten koitan maltillisesti lisätä vähän enemmän etanolia. Samoin tuota entanolin hintaa täytyy vähän seurata, hinta taitaa nousta samassa suhteessa kuin sen kulutus.
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Ei kai tätä kukaan tee rahaa säästääkseen, sehän on expirementaalista toimintaa . Autoliiton tekninen asiantuntija suositteli lehtihaastattelussa, että jos vahingossa tankkaat vinhoa eiflexfuel autoosi, lavetille ja tankki tyhjennykseen...
Tankkia on nyt työmatkakäyttiksessä tyhjennetty 14000 kilometrin matkan verran. Alkuun mitään tekemättä femti-femtiseoksella muutaman tankin verran. Yli 50paunan seoksella rupesi menemään 4 tai 5 silmässä lurttu pohjassa laihalle. Sitten nostin viinanpaineet vakiosta kolmesta neljään baariin. Hyvin rokkaa, tarkkaa seurantaa polttoaineiden suhteesta en pidä. Enemmänkin tankkaan tunteella, 10-20 prossaa eekymppiä seassa. Varttia enempää bensaa siellä ei ole ollut viime syksyn. Konsernisisaren 1.8 16v on perseellädynottamalla hukannut kaiken tehoreservinsä...
Lähes tyhjään tankkiin losautin kerran 50litraa "raakaa" päälle, silläkin sysäsi hyvin ja täytti liikkumisen tarpeen edelleen mallikkaasti. Kylmäkäynnistyminen muuttui epävarmaksi, piuhasta aina käyntiin ei ongelmaa. Keväällä kelien lämmetessä tarkoitus on kokaista mitä tapahtuu raakana, jos peli vielä silloin käy ja kukkuu .
Tankkia on nyt työmatkakäyttiksessä tyhjennetty 14000 kilometrin matkan verran. Alkuun mitään tekemättä femti-femtiseoksella muutaman tankin verran. Yli 50paunan seoksella rupesi menemään 4 tai 5 silmässä lurttu pohjassa laihalle. Sitten nostin viinanpaineet vakiosta kolmesta neljään baariin. Hyvin rokkaa, tarkkaa seurantaa polttoaineiden suhteesta en pidä. Enemmänkin tankkaan tunteella, 10-20 prossaa eekymppiä seassa. Varttia enempää bensaa siellä ei ole ollut viime syksyn. Konsernisisaren 1.8 16v on perseellädynottamalla hukannut kaiken tehoreservinsä...
Lähes tyhjään tankkiin losautin kerran 50litraa "raakaa" päälle, silläkin sysäsi hyvin ja täytti liikkumisen tarpeen edelleen mallikkaasti. Kylmäkäynnistyminen muuttui epävarmaksi, piuhasta aina käyntiin ei ongelmaa. Keväällä kelien lämmetessä tarkoitus on kokaista mitä tapahtuu raakana, jos peli vielä silloin käy ja kukkuu .
Viljan tar fram det som inte fanns.
-
- Viestit: 1472
- Liittynyt: 02 Helmi 2011, 08:48
- Car(s): Ex: 33 QV, 155 TS, 156 GTA, 156 JTD m-jet
Nykyiset Giulietta MA+TCT ja Linea T-Jet - Paikkakunta: 16900 ja syvällä.
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Tuota raa´alla RE85:llä ajoa vakiovehkeellä en kyllä suosittelis. Senhän jo järkikin sanoo, että ei hyvä vaikkei se auto siihen paikkaan tilttaiskaan. Mutta raskaasti laihallahan se menee.
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Oletko tarkempi kuin laajakaista? 100prossasella RE85:lla ajettaessa lambda 1 (= AFR 9,76).
Vakiotkin pystyy lisäämään ruokaa lambdakorjauksella parhaimmillaan (autokohtaisesti toki) jopa 20%, ja minulla ruokaa on lisätty toistakymmentä prossaa paineita nostamalla. Ei laihalle mene vakionakaan ilman kuormitusta. Bensapumppu tuossa lujimmalle saattaa joutua. Tuo vinho on sen verran kuivaa.
Kaikki säädettävien ruiskujen ja RE85 kanssa pelanneet tietävät, että kylmäkäynnistys rikastuksen täytyy olla aivan eriluokkaa kuin bentsiinillä. Siellä ne ongelmat on...
Vakiotkin pystyy lisäämään ruokaa lambdakorjauksella parhaimmillaan (autokohtaisesti toki) jopa 20%, ja minulla ruokaa on lisätty toistakymmentä prossaa paineita nostamalla. Ei laihalle mene vakionakaan ilman kuormitusta. Bensapumppu tuossa lujimmalle saattaa joutua. Tuo vinho on sen verran kuivaa.
Kaikki säädettävien ruiskujen ja RE85 kanssa pelanneet tietävät, että kylmäkäynnistys rikastuksen täytyy olla aivan eriluokkaa kuin bentsiinillä. Siellä ne ongelmat on...
Viljan tar fram det som inte fanns.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
pjotrthegreat kirjoitti:Lähti Flexitune tilaukseen:
http://flexitune.se/products.php" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
oli aika suolainen hinta (235€ veroineen, piuhoineen, toimituksineen)
Flexitunessa on piuhat lämpötila-anturille ja lambda-anturille,
toisin kuin halvimmissa vehkeissä.
Tässä kohtaa sitten on hyvä kysellä että ei kai alffassa
ole bensalinjoissa kumiputkia?
Flexitune asennettu.
Toimi bensalla ihan täydellisesti.
Tällä hetkellä tankissa 50/50 seoksella RE85:sta ja 95:sta - toimii edelleen
virheettömästi ja 100km takana.
Lievästi hymyilitti tankilla kun 98 oli jo yli 1,70€ ja RE85 oli 1,09€/litra.
Jatketaan ajelua, tässä hetki menee ennenkuin tankki on taas puolessa - täytän sitten
taas RE85:lla ja seuraan tilannetta....
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
^mikäs auto sinulla on?
No se tuli seurattua ja kulutus nousi nyt aika merkittävästi, ollen 11,2L/100km (bensalla pääsen vastaavaan ajoa 9,5l/100km). Laitoin nyt 2/3 etanolia, käynti edelleen normaali, katotaan kuin käy kulutuksen.Seuraan vielä yhden tankillisen kulutuksen 50-50 seoksella ja sitten koitan maltillisesti lisätä vähän enemmän etanolia.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Käyntiin lähtö tuntuu menevän huonompaan suuntaan mitä enemmän pakkasta ja mitä enemmän
85:sta tankissa. Kulutus nousee ajossa kyllä mutta säästöä syntyy nykyisillä hinnoilla 2-3€/100km
85:sen eduksi...
Käynti on hyvää ja tasaista - putken päästä tulee melkeinpä pelkästään kuumaa ilmaa.
Tuo kylmäkäynnistys varmaan helpottuu kun otan tuosta flexitunesta käyttöön
kylmäkäynnistys rikastuksen. Nyt ilman rikastusta auto kylmänä hörähtää
kerran tai kaksi ja vasta toisella tai kolmannella lähtee tulille. Vähän
jos kaasulla kikkailee niin saa sen käyntiin ekallakin.
85:sta tankissa. Kulutus nousee ajossa kyllä mutta säästöä syntyy nykyisillä hinnoilla 2-3€/100km
85:sen eduksi...
Käynti on hyvää ja tasaista - putken päästä tulee melkeinpä pelkästään kuumaa ilmaa.
Tuo kylmäkäynnistys varmaan helpottuu kun otan tuosta flexitunesta käyttöön
kylmäkäynnistys rikastuksen. Nyt ilman rikastusta auto kylmänä hörähtää
kerran tai kaksi ja vasta toisella tai kolmannella lähtee tulille. Vähän
jos kaasulla kikkailee niin saa sen käyntiin ekallakin.
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
milläs seoksilla olet ajellut ja miten paljon on näkynyt kulutuksessa re85:n lisääminen?pjotrthegreat kirjoitti:Käyntiin lähtö tuntuu menevän huonompaan suuntaan mitä enemmän pakkasta ja mitä enemmän
85:sta tankissa. Kulutus nousee ajossa kyllä mutta säästöä syntyy nykyisillä hinnoilla 2-3€/100km
85:sen eduksi...
Käynti on hyvää ja tasaista - putken päästä tulee melkeinpä pelkästään kuumaa ilmaa.
Tuo kylmäkäynnistys varmaan helpottuu kun otan tuosta flexitunesta käyttöön
kylmäkäynnistys rikastuksen. Nyt ilman rikastusta auto kylmänä hörähtää
kerran tai kaksi ja vasta toisella tai kolmannella lähtee tulille. Vähän
jos kaasulla kikkailee niin saa sen käyntiin ekallakin.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Nyt alkaa olla 85-90% 85:sta tankissa.
Näin 20 asteen pakkasella käyntiin lähtö on tosiaan nihkeää - pitää houkutella pariin otteesen, flexitunen
boxissa pitää tuo kylmäkäynnistysrikastus ja sen jälkeinen kylmäkäyntirikastus
säätää itse - vakiona on asetuksissa rikastukset kylmänä nollissa.
Kulutus on kasvanut aikalailla sen oletuksen mukaan mitä se laskennallisesti
on, eli jos puolet 85:sta tankissa niin pauttiarallaa 12-14% lisää kulutusta.
Tuolla puolet ja puolet seoksella käyntiin lähtö oli vielä suht vaivatonta kelillä kuin kelillä...
Näin 20 asteen pakkasella käyntiin lähtö on tosiaan nihkeää - pitää houkutella pariin otteesen, flexitunen
boxissa pitää tuo kylmäkäynnistysrikastus ja sen jälkeinen kylmäkäyntirikastus
säätää itse - vakiona on asetuksissa rikastukset kylmänä nollissa.
Kulutus on kasvanut aikalailla sen oletuksen mukaan mitä se laskennallisesti
on, eli jos puolet 85:sta tankissa niin pauttiarallaa 12-14% lisää kulutusta.
Tuolla puolet ja puolet seoksella käyntiin lähtö oli vielä suht vaivatonta kelillä kuin kelillä...
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Se haistelee seoksen Lambda arvosta ja tarvittaessa ilmoittaa ledivalolla liian laihasta tai rikkaasta seoksesta.Juhako kirjoitti:^Tunnistaako tuo boxi polttoaineen vai olettaako, että mennään aina E85:llä?
Pari kertaa ledi on vähän välähtänyt kun polkee hampaat irveessä motarin ramppia alas, tämähän ei haittaa
mitään - jos jotain kivitalon kokoista perävaunua vetäisi voisi valolla voisi olla enempi välkkymistä.
Lisäksi vekottimessa on myös lämpötila-anturi jonka mukaan laite tajuaisi rikastaa kylmäkäynnistystä
sikäli mikäli sen nyt vaan ottais käyttöön sen rikastuksen...
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
No niin kaikkien savolaisten sankari Vituixmän yllätti kuitenkin loppupelissä.
Alffa jäi autopesulan pihaan.
Olisko tässä käynyt nyt kuitenkin niinkuin kuskille, liikaa viinaa ja sammui.
Vai olisko saanu vettä keuhkoon ja sen takia ei enää lähde käyntiin.
Pitänee hinata omaan pihaan tarkempia tutkimuksia varten...
Taidan aloitaa suuttimien tutkimisesta - jos ne olis tukossa...
Onko kellään kokemuksia ts:n suuttimien irroittamisesta ja putsaamisesta "kotikonstein"?
Kävin puoli tuntia ennen tuota sammahtamista tankkaamassa tankin täyteen RE85:sta, taisi
olla nyt ensimmäistä kertaa aika puhtaasti tuota 85:sta tankissa. Tietysti auto kävi tyhjää kymmenen minuuttia ennen pesua ja kolme minuuttia sen jälkeen. Matka-ajossa on poltettu jo kymmeniä litroja spriitä, olisko tämä hissuttelu nyt kostautunut.
Noh, pääsepäs harrastamaan...
Alffa jäi autopesulan pihaan.
Olisko tässä käynyt nyt kuitenkin niinkuin kuskille, liikaa viinaa ja sammui.
Vai olisko saanu vettä keuhkoon ja sen takia ei enää lähde käyntiin.
Pitänee hinata omaan pihaan tarkempia tutkimuksia varten...
Taidan aloitaa suuttimien tutkimisesta - jos ne olis tukossa...
Onko kellään kokemuksia ts:n suuttimien irroittamisesta ja putsaamisesta "kotikonstein"?
Kävin puoli tuntia ennen tuota sammahtamista tankkaamassa tankin täyteen RE85:sta, taisi
olla nyt ensimmäistä kertaa aika puhtaasti tuota 85:sta tankissa. Tietysti auto kävi tyhjää kymmenen minuuttia ennen pesua ja kolme minuuttia sen jälkeen. Matka-ajossa on poltettu jo kymmeniä litroja spriitä, olisko tämä hissuttelu nyt kostautunut.
Noh, pääsepäs harrastamaan...
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Jaha, auto hinattu kotia, pienen sahaamisen jälkeen lähti pyörimään - kolmella pytyllä...
Huomenna näpit rasvaan...
Huomenna näpit rasvaan...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
^saattaa tosiaan olla suuttimet tukossa, tai sitten tuo 100% on vaan liikaa, koitappa saada vähän bensaa sekaan.
Ilman boxia kokeilemani 2/3 etanolia oli liikaa, kävi jo laihalla. 50-50% seos meni vielä hyvin. Kulutus seurantaa on syytä vielä jatkaa, toistaiseksi ei näytä kannattavalta.
Öljyt tuli tuossa vaihdettua, enkä niissä havainnut minkäänlaista ohenemista, saatika epänormaalia hajua (yhden etanolisaabin öljyt vaihtaneena oli lemu melkoinen)
Ilman boxia kokeilemani 2/3 etanolia oli liikaa, kävi jo laihalla. 50-50% seos meni vielä hyvin. Kulutus seurantaa on syytä vielä jatkaa, toistaiseksi ei näytä kannattavalta.
Öljyt tuli tuossa vaihdettua, enkä niissä havainnut minkäänlaista ohenemista, saatika epänormaalia hajua (yhden etanolisaabin öljyt vaihtaneena oli lemu melkoinen)
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Suuttimet oli kirkkaat kuin duunarin silmät tilipäivänä - ei mitään vikaa niissä.
Tulpan rei-istä kuivailin hiukan öljyä ja mitättömiä määriä kosteuskarpaloita.
Taisi saada siellä pesulassa johonkin reikään vettä ikävällä tavalla.
Eli syyllinen oli vesi eikä viina. Nyt käy ja kukkuu taas ihan sillä 85:lla...
Tulpan rei-istä kuivailin hiukan öljyä ja mitättömiä määriä kosteuskarpaloita.
Taisi saada siellä pesulassa johonkin reikään vettä ikävällä tavalla.
Eli syyllinen oli vesi eikä viina. Nyt käy ja kukkuu taas ihan sillä 85:lla...
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Niin, tuo on vähän outoa, että auto on käynyt jonkin aikaa ja sitten sammunut. Olisiko se sitten saanut jostain vettä.
Saabissani sai tosiaan kerran talvella sahata autoa käyntiin lisävirralla tooodella pitkään ennen kun viimein hörähti.
Tuossa oli syynä kovat pakkaset, lyhyet pätkäajot, hyytynyt akku ja etanoli. Olisiko kastellut tulpat, kun ei ensin jaksanut pyörittää käyntiin..?
Saabissani sai tosiaan kerran talvella sahata autoa käyntiin lisävirralla tooodella pitkään ennen kun viimein hörähti.
Tuossa oli syynä kovat pakkaset, lyhyet pätkäajot, hyytynyt akku ja etanoli. Olisiko kastellut tulpat, kun ei ensin jaksanut pyörittää käyntiin..?
Senza cuore saremmo solo macchine
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Epäilen että vettä ei suoranaisesti ollut mennyt mihinkään vitaaliin paikkaan.
Mutta kun pesuhallin ovelta 4 metriä ajettuani jouduin autoa pyörittämään tyhjäkäynnillä pari minuuttia (eräs köpö tukki tien kun ei tiennyt minne oli menossa)
ehkäpä koneen käydessä vesi konetilan puolella höyrystyi ja ei tuulettunut pois - tiivistyi johonkin ikävään paikkaan
ja aiheutti tämän sammumisen.
Sitten kun värkki hinattiin myöhemmin pari kilometriä konetila tuulettui sen verran että
suostui sentään kolmella lähtemään käyntiin.
Mutta tämä on vaan teoriaa...
Mutta kun pesuhallin ovelta 4 metriä ajettuani jouduin autoa pyörittämään tyhjäkäynnillä pari minuuttia (eräs köpö tukki tien kun ei tiennyt minne oli menossa)
ehkäpä koneen käydessä vesi konetilan puolella höyrystyi ja ei tuulettunut pois - tiivistyi johonkin ikävään paikkaan
ja aiheutti tämän sammumisen.
Sitten kun värkki hinattiin myöhemmin pari kilometriä konetila tuulettui sen verran että
suostui sentään kolmella lähtemään käyntiin.
Mutta tämä on vaan teoriaa...
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Olisko etanolipurkki lämpöisessä pesuhallissa säätänyt laihemmalle, joka ei sitten ulos tullessa pakkasessa ole enää riittänyt käynnissä pysymiseen tai lämpötilan/seoksen korjaaminen olisi tapahtunut liian nopeasti ja kylmään tullessa kastellut tulpat . Onkos siinä purkissa noin hienoa älyä, että auton älyn kanssa voisi noin tehdä?
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Taitaa se moottori pysyä aika samanlämpöisenä oli auto pesty tai ei. Vai olisko syylärissä lämpötila-anturi jonka johdot voisi pesussa kastua?!?Alfissimo kirjoitti:Olisko etanolipurkki lämpöisessä pesuhallissa säätänyt laihemmalle, joka ei sitten ulos tullessa pakkasessa ole enää riittänyt käynnissä pysymiseen tai lämpötilan/seoksen korjaaminen olisi tapahtunut liian nopeasti ja kylmään tullessa kastellut tulpat . Onkos siinä purkissa noin hienoa älyä, että auton älyn kanssa voisi noin tehdä?
Ei taida nykypäivänäkään mikään auto imuilman lämpötilaa haistella, saatikka flexitunet tms.?!?
Tuossa purkissa on irto lämpötila-anturi jonka voi laittaa mihin kohtaan tahtoo, itsellä se on termostaatin kyljessä.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Kyllähän imuilmalle lämpötilaanturi pitäisi olla, eikös ilmamäärämittari hoida tuon homman TS-koneessa? Kö? Vai oonxmä ihan pihalla, siis tälläkin kertaa...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Imuilman lämpötilaa on haisteltu jostain 60-luvulta asti, jolloin Bosch D-Jetronic esiteltiin. En tiedä, oliko jo varhaisempiakin sovelluksia.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Ka niin, tuas oli joku viisaampi.
Mutta ei ne etanoliboxit kyllä siitä tajua mitään...
Mutta ei ne etanoliboxit kyllä siitä tajua mitään...
- Ape
- Viestit: 123
- Liittynyt: 01 Huhti 2012, 10:21
- Car(s): ex 156 2,0 JTS SW -03
ex;156 1.8TS -00 RE85 - Paikkakunta: Kruunupyy
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Täysin samaa mieltä, viinalla ei oo tässä osaa eikä arpaa itsellä kävi hassusti, kun vettä pääsi tulpan koloon niin pätki jä kävi kolmella jnepjotrthegreat kirjoitti:Suuttimet oli kirkkaat kuin duunarin silmät tilipäivänä - ei mitään vikaa niissä.
Tulpan rei-istä kuivailin hiukan öljyä ja mitättömiä määriä kosteuskarpaloita.
Taisi saada siellä pesulassa johonkin reikään vettä ikävällä tavalla.
Eli syyllinen oli vesi eikä viina. Nyt käy ja kukkuu taas ihan sillä 85:lla...
Kerran Alfa aina alfa?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Kyllä, oikein olet ymmärtänyt.Alfissimo kirjoitti:Kyllähän imuilmalle lämpötilaanturi pitäisi olla, eikös ilmamäärämittari hoida tuon homman
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Osaisko joku sanoa?
Tuo kylmäkäynnistys "ongelma" on vähän omituinen.
Auto hörähtää reippaasti käyntiin joka ikisellä kylmästartilla välittömästi, mutta
käytännössä vain "hörähtää" eli käy noin puolisekuntia.
Olen koittanut säätää flexitunesta kylmäkäyntiä isommalle ja laittanut sen ihan
suurimmallekin asetukselle, mutta tuo käyntiinlähtö yleensä onnistuu lähinnä niin
että "höräyttää" konetta parilla kolmella startilla ja sitten houkuttelee sen osakaasulla pyörimään.
Saako se silti liian vähän kakkua - vaiko peräti liikaa starttausvaiheessa?
Tuo kylmäkäynnistys "ongelma" on vähän omituinen.
Auto hörähtää reippaasti käyntiin joka ikisellä kylmästartilla välittömästi, mutta
käytännössä vain "hörähtää" eli käy noin puolisekuntia.
Olen koittanut säätää flexitunesta kylmäkäyntiä isommalle ja laittanut sen ihan
suurimmallekin asetukselle, mutta tuo käyntiinlähtö yleensä onnistuu lähinnä niin
että "höräyttää" konetta parilla kolmella startilla ja sitten houkuttelee sen osakaasulla pyörimään.
Saako se silti liian vähän kakkua - vaiko peräti liikaa starttausvaiheessa?
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Tuli eilen elettyä vaarallisesti.. Vollen Kasipätkään E85/95E10-seos tankkiin, josta tuli uusi menovesi lähiajoiksi. Laskimen mukaan tankissa on "E26,2":ta. Vollepa ei ollut sopan uudesta mausta moksiskaan, vaan käynnistyi lämpöisellä kelillä ihan normisti, eikä käytöksessä ollut muutenkaan mitään ihmeellistä. Saas nähdä onko tankissa säästetty 8€ lyhytaikainen ilo... joku jyskyttää takaraivossa siihen malliin, että kahdeksan euron säästö koituu pian 800 euron tappioksi... Tulee bensa läpi tankista/letkuista tjsp ja sitten kutsuu paalain...
Olisipa se avoimen tiedonsaannin kannalta liian kivaa ja helppoa, kun saisi tiedon noista autojen todellisista viinankestoista jostain. Ettei tarttisi odottaa niitä listoja aina julkaistavaksi kun uusi E10/E15/E20 julkaistaan. Tällä erää autolle ei ole siis tehty yhtikäs mitään, siis mitään mikä sen flexfueliksi muuttaisi. Eikä tarttekaan näin kesäkeleillä ja tuolla seoksella, jos muuten ei syövytä autoa piloille.
En tiedä mikä järki tässäkin sekoittelussa on, mutta kaikkea pitää vissiin kokeilla elämässä. Tulee kyllä heti setämiehen mopoajat mieleen; 2-tahti Tunturi Sport nieli kivuttomasti 50/50 löpö-bensa-seosta lähdettyään ensin vähän nihkeesti käyntiin. Että tässähän olisi "säästövinkki" kaikille vaarallisesti eläville... edit: todellinen "pirkka-niksi" olisi siis 2010-luvulla 50/50 E85/mpö:tä.. Taitaisi maksaa sen euron litralta... Ei vaan paranisi ehkä jäädä kiinni ratsiassa... Vai estääkö joku laki toisaalta käyttämästä mpö:tä bensa-autossa...!?
Olisipa se avoimen tiedonsaannin kannalta liian kivaa ja helppoa, kun saisi tiedon noista autojen todellisista viinankestoista jostain. Ettei tarttisi odottaa niitä listoja aina julkaistavaksi kun uusi E10/E15/E20 julkaistaan. Tällä erää autolle ei ole siis tehty yhtikäs mitään, siis mitään mikä sen flexfueliksi muuttaisi. Eikä tarttekaan näin kesäkeleillä ja tuolla seoksella, jos muuten ei syövytä autoa piloille.
En tiedä mikä järki tässäkin sekoittelussa on, mutta kaikkea pitää vissiin kokeilla elämässä. Tulee kyllä heti setämiehen mopoajat mieleen; 2-tahti Tunturi Sport nieli kivuttomasti 50/50 löpö-bensa-seosta lähdettyään ensin vähän nihkeesti käyntiin. Että tässähän olisi "säästövinkki" kaikille vaarallisesti eläville... edit: todellinen "pirkka-niksi" olisi siis 2010-luvulla 50/50 E85/mpö:tä.. Taitaisi maksaa sen euron litralta... Ei vaan paranisi ehkä jäädä kiinni ratsiassa... Vai estääkö joku laki toisaalta käyttämästä mpö:tä bensa-autossa...!?
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Moro! Eka tankillinen "talon viiniä" takana, ja toinen 95E10:iä tankattu perään kokeilun vuoksi. Ei mitään muutosta ainakaan moottorin käynnissä tai vetohaluissa. Harmi vaan kun en itse tankannut, en saanut toteutunutta kulutusta ollenkaan laskettua.
Tuon "E26.2":n tankilliseen osui "hauska" havainto: tonnin matkalla auto oli syönyt 2½ litraa moottoriöljyä. Mitäpä raatilaiset arvelevat, voiko tämä "liiassa maistissa ajelu" liuottaa esim. kannentiivisteen tai muuten myötävaikuttaa öljynkulutukseen?? Voihan olla silkkaa sattumaakin, esim. öljyn kesto lopahti samaan aikaan (vaihdettu 8kk/15000km sitten).
Epezi ainakin on ajellut tessullansa 50/50 seoksilla, eikä mitään ole tehty autolle (jos ymmärsin oikein). Miten on pelannut? Onko ollut taloudellisesti kannattavaa?
Saabit ovat syntyneet syömään soppaa laajakirjoisesti. Tietääkö kukaan ovatko Volvolla mahtaneet ajatella samoin 1990-2000 kieppeill'? Onhan noitakin Flexfueleina, vaan myöhemmin ja Fordin moottoreilla ilmeisesti.
Tuon "E26.2":n tankilliseen osui "hauska" havainto: tonnin matkalla auto oli syönyt 2½ litraa moottoriöljyä. Mitäpä raatilaiset arvelevat, voiko tämä "liiassa maistissa ajelu" liuottaa esim. kannentiivisteen tai muuten myötävaikuttaa öljynkulutukseen?? Voihan olla silkkaa sattumaakin, esim. öljyn kesto lopahti samaan aikaan (vaihdettu 8kk/15000km sitten).
Epezi ainakin on ajellut tessullansa 50/50 seoksilla, eikä mitään ole tehty autolle (jos ymmärsin oikein). Miten on pelannut? Onko ollut taloudellisesti kannattavaa?
Saabit ovat syntyneet syömään soppaa laajakirjoisesti. Tietääkö kukaan ovatko Volvolla mahtaneet ajatella samoin 1990-2000 kieppeill'? Onhan noitakin Flexfueleina, vaan myöhemmin ja Fordin moottoreilla ilmeisesti.
-
- Viestit: 815
- Liittynyt: 13 Syys 2009, 12:32
- Car(s): Audi A8 2,8V6
156 2,5V6 2002
ex 166 2.0 ts 1999 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Ei oo mulla vaikuttanu öljynkulutukseen millään tavalla, ehkä vähän puhtaampana pysyy öljy pidempään 85:llla ajellessa...
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
^^ Juu ajelin hetken 50/50 seoksella ja hyvin toimi, mutta kulutus nousi noin 1,5l/100km joten ei se kannattavaa ollut. Kokeilin myös tujumpaa seosta, mutta sitten kävi jo laihalla. Lopettelin kokeilut siihen ja nyt ajellu ihan vaan E10:llä.
Periaatteessa tuo kasvanut öljynkulutus voisi johtua siitä että etanoli on huuhtonut hieman männänrenkaita ja alkanut sitten vuotamaan. (Vähän tietysti epäilyttää että tuo reilu 20% aiheuttaisi noin suurta vaikutusta, mutta mahdollisesti)
Periaatteessa tuo kasvanut öljynkulutus voisi johtua siitä että etanoli on huuhtonut hieman männänrenkaita ja alkanut sitten vuotamaan. (Vähän tietysti epäilyttää että tuo reilu 20% aiheuttaisi noin suurta vaikutusta, mutta mahdollisesti)
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Tällä kokeillulla tankillisellakin kulutus vaikutti nousseen selvästi. Ja jos ennakoi 50/50 -seoksen nostavan kulutusta vaikkapa 20% 95E10:iin verrattuna, kutistuu rahallinen säästö todella pieneksi. Laskin, että tonnin matkalla säästöä syntyisi 1,50 euroa... Eipä taida olla syytä kokeilla eri seoksia enää..
Mutta ajatuksena E85:llä ajelu kyllä kiinnostaisi. Jenkkipelejä voisi uittaa Suomeen ja siellä noiden flexfuelautojen saatavuus on toista luokkaa. Mm. Chryslerillä on 2.7V6 monessa mallissa tällaisena (vaikka toisessa ketjussa moottoria pidettiin lähinnä sutena). Toisaalta Saabia en ole koskaan omistanut, joten sellainen 2.0/2.3 turbo voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen.
Mutta ajatuksena E85:llä ajelu kyllä kiinnostaisi. Jenkkipelejä voisi uittaa Suomeen ja siellä noiden flexfuelautojen saatavuus on toista luokkaa. Mm. Chryslerillä on 2.7V6 monessa mallissa tällaisena (vaikka toisessa ketjussa moottoria pidettiin lähinnä sutena). Toisaalta Saabia en ole koskaan omistanut, joten sellainen 2.0/2.3 turbo voisi olla ihan kokeilemisen arvoinen.
- Abarth
- Viestit: 3093
- Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
- Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3 - Paikkakunta: Riihimäki
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Jos Epezi on ajellut e10:llä ja tujummallakin seoksella ilman huolia, niin mikä on se syy, että tessut ja bussot(?) eivät soveltuneet sen aikanaan julkaistun taulukon perusteella e10:lle?
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
^
Olettaisin, että muoviosat PA-linjassa. Ehkä siellä on mm. bensapumppuja, joista Alfa ei osaa sanoa, onko oikeasti sopivaa vai ei? Laatuvaihteluahan näissä on...
Olettaisin, että muoviosat PA-linjassa. Ehkä siellä on mm. bensapumppuja, joista Alfa ei osaa sanoa, onko oikeasti sopivaa vai ei? Laatuvaihteluahan näissä on...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Eiköhän syy ole ihan puhtaasti vastuu. Jos valmistaja/maahantuoja lupaa etanolikeston, voi joutua vastaamaan osasta vahinkoja jos jotain sattuu. Vaan kun totaa tylysti että ei välttämättä passaa, ajakaa ysikasilla, on oma tontti kuiva.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
^Juurinäin.
Onhan siellä monta teoriassa etanolilla rikottavaa paikkaa. Käytäntö on sitten jotain muuta. Kokemukset on vaan niin olemattomia että mikä se todellinen etanolin kestävyys on niin mahdoton sanoa. Itse vedin sillä ajatuksella että jos jotain menee rikki niin sitten korjataan, mitään ei mennyt rikki, mutta tosin kokeilujaksokin oli niin lyhyt että ei siitä kannata mitään johtopäätöksiä vedellä.
Onhan siellä monta teoriassa etanolilla rikottavaa paikkaa. Käytäntö on sitten jotain muuta. Kokemukset on vaan niin olemattomia että mikä se todellinen etanolin kestävyys on niin mahdoton sanoa. Itse vedin sillä ajatuksella että jos jotain menee rikki niin sitten korjataan, mitään ei mennyt rikki, mutta tosin kokeilujaksokin oli niin lyhyt että ei siitä kannata mitään johtopäätöksiä vedellä.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Perusauton muuttaminen FlexFueliksi
Jep. Ja tosiaan se valmistajan/maahantuojan lupaus voi vahingossa kattaa satoja tuhansia, jopa miljoonia kilometrejä ja vuosikausia ja vanhoissa autoissa ongelmia saattaa tehdä myös alkuperäisistä poikkeavat tarvikeosat (esmes bensapumppu).
Ja mitä siihen kulutukseen tulee, niin pelkällä ruiskutuskikkailulla (hitusen isommat suuttimet, ns. huijausboksit jne) ei tosiaan välttämättä merkittäville säästöille pääse, kulutuseron ollessa oletettavasti aika lähellä sitä teoreettista 30%, mikä tulee suoraan energiasisältöjen eroista. Hitusen parempaan tulokseen pääsee, jos auton optimoi etanolille kokonaisuutena, eli parantaa hyötysuhdetta säätämällä sytkäennakkoa ja mahdollisesti jopa puristuksia nostamalla. Nuo mahdollistaa se, että etanolilla ei ole ihan vastaavaa nakutustaipumusta kuin bensalla. Tuon ansiosta "oikeammilla" BioPower/Flexifuel -autoilla päästään etanolilla kiinni taloudelliseen kannattavuuteen ja/tai parempiin voimavaroihin.
Ja mitä siihen kulutukseen tulee, niin pelkällä ruiskutuskikkailulla (hitusen isommat suuttimet, ns. huijausboksit jne) ei tosiaan välttämättä merkittäville säästöille pääse, kulutuseron ollessa oletettavasti aika lähellä sitä teoreettista 30%, mikä tulee suoraan energiasisältöjen eroista. Hitusen parempaan tulokseen pääsee, jos auton optimoi etanolille kokonaisuutena, eli parantaa hyötysuhdetta säätämällä sytkäennakkoa ja mahdollisesti jopa puristuksia nostamalla. Nuo mahdollistaa se, että etanolilla ei ole ihan vastaavaa nakutustaipumusta kuin bensalla. Tuon ansiosta "oikeammilla" BioPower/Flexifuel -autoilla päästään etanolilla kiinni taloudelliseen kannattavuuteen ja/tai parempiin voimavaroihin.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.