Minä ostin meidän tytön käyttöön -99 Opel Corsan ja on ollut hämmästyttävän hyvä ostos
.
Kesällä tulee 3 vuotta täyteen meillä ja kilometrejä kertynyt tähän mennessä reilut 30 tkm (kokonaiskilometrit n. 180 tkm) ja hyvin on toiminut. Ensimmäisen varsinaisen remontin teetin nyt, kun käsijarru on toiminut koko tuon reilun 2 vuoden ajan huonosti ja tänä talvena se lakkasi toimimasta kokonaan. Kaikki osat takajarruihin (rummut, kengät, molemmat käsijarruvaijerit, asennussarjat ja pyörien laakerit) kustansi n. 100e. Työn pystyy tekemään itse tai sitten rahalla (150e sis. myös jarrunesteen vaihdon) niinkuin minä...
Corsan ylläpitokulut on varmaan ollut niin lähellä nollaa, kuin autoilussa voi olla. Esim. öljynvaihtoa ei kannata tehdä itse, kun merkkiliikkeessä maksaa 39e öljyt ja suodatin vaihdettuna. Iskunvaimentajat vaihdoin tuohon, niin kaikki 4 kpl maksoi yhteensä 106e...
Luotettavuus on ollut hämmästyttävän hyvä, aina käyntiin kovillakin pakkasilla, vaikkei olisi ollut lämmitystäkään saatavilla.
Corsan plussat:
+ halpa ylläpitää (osat, vakuutus, ajoneuvovero, kulutus)
+ näppärä ajaa ja hyvä näkyvyys joka suuntaan (ihan kelpo ajettava maantielläkin)
+ ketjukone (1,2 16v / 75 hv vie 980 kiloa ihan rivakasti ja liikennevaloista on helppo nykäistä kaulaa "tonnikeijuihin")
+ olematon bensankulutus (meillä 98% kaupunkiajoa=n. 6,5l/100 km)
+ yllättävän hyvin vastustaa ruostetta
+ jälleenmyyntiarvo verrattuna hankintahintaan
+ tilava pikkuautoksi (kyydissä on ollut 5 koripalloilijaa kerralla tai vaihtoehtoisesti miesten polkupyörä ja 3 naista
)
+ lämmin talviauto (ikkunatkin pysyy hyvin auki)
+ airbag
Miinukset:
- jousitusmukavuus ( kevyt auto ja kantava jousitus)
- sähköinen ohjaustehostin (näissä ollut vikoja, mutta ebaystä löytyy korjausosat ja -ohjeet n. 20e)
- turvallisuus (-99 mallissa ei ABS ja vanha korikonstruktio, vaikka saikin aikoinaan 3* NCAP-testissä..)
4 ke saa tietysti jo uudemman mallin Corsan, jossa moni asia on paranneltu (ohjaustehostin, ilmastointi, turvallisuus...), mutta tämä meidän yksilö on kyllä niin hyvä, että varmaan seuraavaksikin pikkuautoksi hankitaan Corsa ja samalla koneella, niin ei ole jakohihnahuolia/kustannuksia. Tai sitten Gsi-malli