Autonvaihtoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja willez »

Raimo Miettinen kirjoitti:
Antijape kirjoitti:Pyydetäänpä raadilta vinkkejä. Tytär täyttää 18v syksyllä...
Nuoren naisen käytössä ollut
Tämmönen kannattais jättää sanomatta. Toi tarkottaa suoraan sitä että on ajettu niin kauan että pysähtyy ja hinurilla korjaamolle. Kuivalla koneella painettu kolisten menemään jne.

Ihan oikeasti , nää on niitä kaikkein pahimpia.. Pitäis lukea "autonasentajan vanha auto" niin tietää että on kunnossa 8)

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

willez kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:
Antijape kirjoitti:Pyydetäänpä raadilta vinkkejä. Tytär täyttää 18v syksyllä...
Nuoren naisen käytössä ollut
Tämmönen kannattais jättää sanomatta. Toi tarkottaa suoraan sitä että on ajettu niin kauan että pysähtyy ja hinurilla korjaamolle. Kuivalla koneella painettu kolisten menemään jne.

Ihan oikeasti , nää on niitä kaikkein pahimpia.. Pitäis lukea "autonasentajan vanha auto" niin tietää että on kunnossa 8)
Essonbaaria se tuokin on; käyttöpirssiä huollettu siinä just ja just -rajoilla.ja minimibudjetilla.. muistakaa ne suutarin lasten kengät... :wink:

Jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

...ja mekatsulla on näkemystä siitä milloin vessa kannattaa laittaa kiertoon :mrgreen:
- Epäkelpokeräilijä -

Ipi
Viestit: 345
Liittynyt: 13 Syys 2005, 11:33
Car(s): 2x75 ts,156 jtd sw, Kappa sw turbo, Quattroporte biturbo, 130 3.2 v6. Vaimon Giulia, Barzetta ja 500
Paikkakunta: Nurmes

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Ipi »

Minä en kyllä ymmärrä,mistä tuo italialaisten pitäminen epäluotettavina saa kannatusta.Kaikki merkit särkyvät joskus ja auto on lähtökohtaisesti niin luotettava kuin omistajan halu on siitä pitää huolta.Meilläkin on nuoriso ja heidän kaverit ensi autojaan muutaman viime vuoden ajan hankkineet ja meidän halli on kovassa käytössä muiden kuin italialaisten merkkien korjaushommissa.Etenkin juuri 90-luvun lopun ja 2000-luvun alun autoja on pyörinyt milloin minkäkin vian takia.Ainoa jälkikasvun huoleton auto on ollut tytölle(vaimon) hankittu Punto,ei ole tarvinnut kuin huoltaa reilun puolentoista vuoden aikana.Se on myös eniten ajettu näistä esimerkeistä sinä aikana.Vielä kun päälle mainitsee omien autojeni luotettavuuden monien vuosien ajalta,kyllä oman otantani perusteella pidän italialaisia kestävinä ajopeleinä.

PS. Punto on myynnissä,tyttö haluaa ehdottomasti tuon busson,kun on NIIN hieno ja hyvä ajaa :wink:

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

http://www.nettiauto.com/volvo/c70/5451281" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;

Söpö! Tosin vähän ehkä liika kireä ensimmäiseksi autoksi... :oops: Tuollainen tuntuu olevan lujaa tekoa (ainakin oma kasipätkä on vielä kovassa kunnossa 18v iässä, eikös tässä ole sama tekniikka), tarjoaa ajamisen laatua ja tunnetta (Jeremy Clarkson tykkäsi joskus kovin, vain Alfa GTV:stä vissiin enemmän jossain testissä), ei ruostu ja turvallisuusilluusio roikkuu merkin päällä vahvana. Ja jos tekniikka kosahtaa, niin Mätänetistä saa osaa uloskantohintaan.

Kyllä mä tuollaisen uskaltaisin itse ostaa ennemmin kuin 10v ikäisen ranskalaisen. Niissä tuntuu tekniikan suhteen itsetuhomekanismi kytkeytyvän päälle 100-150tkm kohdalla.

Avatar
Antijape
Viestit: 758
Liittynyt: 20 Maalis 2005, 11:05
Car(s): Ei alfaa. Ex 159 SW 3.2 Q4, 156 2.0 JTS ja 147 2.0 TS

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Antijape »

No nyt alkaa olemaan vaihtoehtoja! Tuo Cuoren ehdottama Micra vois olla hyvä vaihtoehto, ei tullut itselle edes mieleen. Samoin Twingoa ei tullut ajateltua (näyttää olevan yllättävän halpoja), tosin Micra on kyllä söpömpi. Tuon CC pösön jos ostaisi niin melkein voisi vannoa että jossain vaiheessa soisi puhelin ja itkettäisiin kun jäi katto auki (lumi)sateella. Beetle melkeinpä voittaa söpöys-kisan ja tyttö olisi varmaan haltioissaan, mutta kilsat tuossa yksilössä mietityttää. Puntosta tuli myös sen verran positiivisia kommentteja että pitänee tarkistaa tarjonta siitäkin. C70 on tosiaan vähän turhan kireä noin ensimmäiseksi autoksi, lisäksi hieman isokin kun ajattelee tulevia kaupunkiparkkeerauksia.

Ja mitä luotettavuuteen tulee niin kaikki nämä on yksilöitä ja varmasti joissain tapauksissa italiaanot kestää paremmin mitä vaikka perus-corolla. Mutta jos todennäköisyyksiä lasketaan niin väittäisin että corolla voittaa. Tämä luotettavuus/merkki -keskustelu on joka tapauksessa loputon suo joten siihen ei kannattane lähteä..

Minä ja tyttäreni kiitämme avusta!

Avatar
Griffith
Viestit: 456
Liittynyt: 02 Elo 2011, 10:27
Car(s): Yes.
Paikkakunta: Espoo/TKU

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Griffith »

Mun ensimmäinen auto oli '99 Rover 75 2. Litraisella vkutosella. Todella hyvä valinta ensiautoksi, persoonallinen, varsin huoleton ja turvallinen. Noissa ei juurikaan ole tyyppivikojakaan, paitsi keskuslukitus ja 1.8:n kansiviat.

Roverissa oli fiilistä... kuski ja kaverit piti autoa hienona :-D nykyään noita saa muutamalla tonnilla.

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja peksu »

Minä ostin meidän tytön käyttöön -99 Opel Corsan ja on ollut hämmästyttävän hyvä ostos :shock: .
Kesällä tulee 3 vuotta täyteen meillä ja kilometrejä kertynyt tähän mennessä reilut 30 tkm (kokonaiskilometrit n. 180 tkm) ja hyvin on toiminut. Ensimmäisen varsinaisen remontin teetin nyt, kun käsijarru on toiminut koko tuon reilun 2 vuoden ajan huonosti ja tänä talvena se lakkasi toimimasta kokonaan. Kaikki osat takajarruihin (rummut, kengät, molemmat käsijarruvaijerit, asennussarjat ja pyörien laakerit) kustansi n. 100e. Työn pystyy tekemään itse tai sitten rahalla (150e sis. myös jarrunesteen vaihdon) niinkuin minä...

Corsan ylläpitokulut on varmaan ollut niin lähellä nollaa, kuin autoilussa voi olla. Esim. öljynvaihtoa ei kannata tehdä itse, kun merkkiliikkeessä maksaa 39e öljyt ja suodatin vaihdettuna. Iskunvaimentajat vaihdoin tuohon, niin kaikki 4 kpl maksoi yhteensä 106e...
Luotettavuus on ollut hämmästyttävän hyvä, aina käyntiin kovillakin pakkasilla, vaikkei olisi ollut lämmitystäkään saatavilla.

Corsan plussat:
+ halpa ylläpitää (osat, vakuutus, ajoneuvovero, kulutus)
+ näppärä ajaa ja hyvä näkyvyys joka suuntaan (ihan kelpo ajettava maantielläkin)
+ ketjukone (1,2 16v / 75 hv vie 980 kiloa ihan rivakasti ja liikennevaloista on helppo nykäistä kaulaa "tonnikeijuihin")
+ olematon bensankulutus (meillä 98% kaupunkiajoa=n. 6,5l/100 km)
+ yllättävän hyvin vastustaa ruostetta
+ jälleenmyyntiarvo verrattuna hankintahintaan :mrgreen:
+ tilava pikkuautoksi (kyydissä on ollut 5 koripalloilijaa kerralla tai vaihtoehtoisesti miesten polkupyörä ja 3 naista :shock: )
+ lämmin talviauto (ikkunatkin pysyy hyvin auki)
+ airbag
Miinukset:
- jousitusmukavuus ( kevyt auto ja kantava jousitus)
- sähköinen ohjaustehostin (näissä ollut vikoja, mutta ebaystä löytyy korjausosat ja -ohjeet n. 20e)
- turvallisuus (-99 mallissa ei ABS ja vanha korikonstruktio, vaikka saikin aikoinaan 3* NCAP-testissä..)

4 ke saa tietysti jo uudemman mallin Corsan, jossa moni asia on paranneltu (ohjaustehostin, ilmastointi, turvallisuus...), mutta tämä meidän yksilö on kyllä niin hyvä, että varmaan seuraavaksikin pikkuautoksi hankitaan Corsa ja samalla koneella, niin ei ole jakohihnahuolia/kustannuksia. Tai sitten Gsi-malli :roll:

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Pandalla saa edullista ajoa. Esim tuollainen http://www.nettiauto.com/fiat/panda/5449677" onclick="window.open(this.href);return false;
Anopilla on tuommoinen tipunkeltaisena. vm 2004 ja ostivat joskus -05 suurinpiirtein 20tkm ajettuna. Nyt rullattu 120tkm ja sinä aikana vaihdettu etuiskarit takuuseen heti aluksi jonka jälkeen pelkkää määräaikaishuoltoa. Jakohihnan vaihtokin on halpaa hupia. Jarrut vaihdettu kertaalleen, muuten kytkintä myöten alkuperäistä palikkaa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
Tommo
Viestit: 181
Liittynyt: 29 Huhti 2005, 20:45
Paikkakunta: Laukaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Tommo »

Paakko kommentoida ylleisesti... Kuten aikaisemmassa postauksessa on käyttiksenä uutena Mini. 3 vko Alfa tauon jälkeen kävin lenkillä tuon 156 kanssa ja totaali päätös. Jos en konkurssia tee niin tämä jää kotiin vaikka seisontaan ja 10v päästä käydään nakkarilla :-D
Jos ylläpitokustannuksete olisi olleet inhimilliset niin tässä merkissä olis tullut pysyttyä!

Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Autonvaihtoketju; mitä 159 SW:n jälkeen?

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Meillä on 159 SW ollut nyt reilut puoli vuotta, joten vielä ei autonvaihto ole ajankohtaista. Tuli tässä nyt kuitenkin mietittyä, että mihinkähän tuota oikein voisi tulevaisuudessa vaihdatella. Ajatellen, että parin-kolmen vuoden päästä budjettina olisi tuo nykyinen AR ja välirahaa ~5-10k€, eli auton hinta saisi kai olla ~17-22k€. Hakusessa tulee siis olemaan premiumihko, suorituskykyisehkö, nykyaikainen farmari, jonka tulee olla enintään viisi-vuotias ja <50 tkm ajettu ja runsaasti varusteltu (esim. nahat ovat täysin ehdottomat).

Alfaltahan ei mitään vakavasti otettavaa ole siihen mennessä tarjolla, ellei sitten päivitä samanlaiseen muutamaa vuotta uudempaan.

Entisenä (ja nykyisenäkin) bemaristina tietysti Bemarit kiinnostavat. Ei vaan usko riitä siihen, että tuota nykyistä voisi sellaiseen vaihtaa huomioon ottaen ylempänä oleva litania. Mersu vaihtoehtona kompastunee samaan kun Bemarikin.

Pari Saabiakin meillä on ollut, mutta ei tarvitse kohta enää niitäkään uudehkoiksi käyttöautoiksi etsiä.

Audi, Volvo ja Skoda yms. tylsien ihmisten autot taas ovat aina tuntuneet vastenmielisiltä.

Joten mikä eteen? Turhaahan tällainen spekulointi sinänsä on, mutta mukavaahan se on autoihmisen aina herkutella ajatuksella. Enkä usko olevani vastaavassa tilanteessa ainoa foorumilainen, kun sitä Giuliaakaan ei vielä silloin löytyne vaihtoautona.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Isola »

Jefromov heitti aika pahan. Noilla spekseillä ei Suomen markkinoilta taida löytyä kuin BMW, DS-sitikat ja Lexus. Ja sitten se Volvo, mutta sehän ei ollut kiinnostavien listalla. Harvinaisemmista merkeistä voisi löytyä jotakin. Kelpaako Lanciaksi naamioitu Chrysler 300C?
Järkiautoilija

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

^^ Vähän samoja ajatuksia, tosin halvemmassa hintaluokassa eli vanhemmassa kalustossa. Käytetyissä Alfoissa on hinta-hauska-suhde ollut sen verran kohdallaan että vaihtoehtoja ei lopulta ole kovin paljon.

Löytyisikö Jaguarilta jotain sopivaa?
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
routasydän
Viestit: 1555
Liittynyt: 18 Tammi 2009, 13:29
Car(s): beta coupe
ex: gtv 3,0 V6, 159SW 2,4jtdm Q4 ja 159SW 1,9jtdm
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja routasydän »

300C tuli mullakin mieleen. Jaggejen hinnat ei taida keretä tarpeeksi laskea muutaman vuoden ikäisenä...Lexukset taitaa myös pitää arvonsa liian hyvin. Infiniti vois olla vaihtoehto, jos sattus täällä olemaan soppelisti myynnissä.

Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Isola kirjoitti:Noilla spekseillä ei Suomen markkinoilta taida löytyä kuin BMW, DS-sitikat ja Lexus.
DS-Sitikat ja itse asiassa Sitikat yleensäkin voisivat tulla kyseeseen. Esim. uusi C5 ei farmarina ole lainkaan hullumman oloinen. Lexukselta taasen ei oikein tuota farmaripuolta löydy; tuo IS-farkku alkaa jo nyt maistua aika vanhan aikaiselta.
Isola kirjoitti:Harvinaisemmista merkeistä voisi löytyä jotakin. Kelpaako Lanciaksi naamioitu Chrysler 300C?
En ole tuota möhköä livenä vielä Lancia-merkeillä nähnytkään. Syslerinä olen sellaista tutkinut, eikä napannut. Viimeistely tuntuu noissa olevan "italialaisempaa" kuin Alfoissa.

Vastaavaan rennolla kädellä viimeisteltyyn olemukseen loppui mielenkiinto Cadillacin farmareitakin kohtaan.
Rasvis kirjoitti:Vähän samoja ajatuksia, tosin halvemmassa hintaluokassa eli vanhemmassa kalustossa. Käytetyissä Alfoissa on hinta-hauska-suhde ollut sen verran kohdallaan että vaihtoehtoja ei lopulta ole kovin paljon.

Löytyisikö Jaguarilta jotain sopivaa?
Joo, aika kuseen sitä on itsensä saattanut, kun Alfan on hankkinut... :-D

Jaggelta löytyisi se XF-farkku, mutta varmaankaan ei hinnat laske sopivalle tasolle pariin vuoteen. Tuota nykyistä Alfaa ostaessani kävin kokeilemassa X-type-farmarin, ja olin sellaisen ostaakin. Saas nähdä, tuntuuko sellainen enää nykyaikaiselta parin-kolmen vuoden päästä.
routasydän kirjoitti: Infiniti vois olla vaihtoehto, jos sattus täällä olemaan soppelisti myynnissä.
Mahdollisesti. Noita vaan ei Euroopassa ole kovin runsaasti tarjolla, eikä farmareina kai olemassakaan. Ne kitu-maasturit, EX ja FX, ovat näin lappeenrantalaisena tuttuja (näkyy katukuvassa venäläisin kilvin päivittäin), ja kelpaisivat kyllä, mikäli hinnat laskisivat riittävästi.

City-maasturit yleensäkin kelpaisivat, premium-sellaiset vaan edellyttäisivät vaihtoa vanhempaan.

Alfaa pidän kyllä positiivisena yllätyksenä itselleni. Olen joutunut jo monta kertaa kysymään itseltäni, miksen ole Alfoja aiemmin omistanut. Joten se saattaa olla, että "joutuu" vaihtamaan sellaiseen 159 1750 TBi:hin, kun vaihto tulee ajankohtaiseksi... No, onhan vielä aikaa makustella.

Avatar
mutt
Viestit: 3972
Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja mutt »

Jefromow kirjoitti:
Isola kirjoitti:Harvinaisemmista merkeistä voisi löytyä jotakin. Kelpaako Lanciaksi naamioitu Chrysler 300C?
En ole tuota möhköä livenä vielä Lancia-merkeillä nähnytkään. Syslerinä olen sellaista tutkinut, eikä napannut. Viimeistely tuntuu noissa olevan "italialaisempaa" kuin Alfoissa.

Vastaavaan rennolla kädellä viimeisteltyyn olemukseen loppui mielenkiinto Cadillacin farmareitakin kohtaan.
Uudistetussa 300C/Themassahan pistettiin Daimlerin saneeraama kierrätysmuovisisustus kokonaan uusiksi, joten siltä osin on tultu aivan eri luokkaan. Tässä tapauksessa valintaa kuitenkin helpottanee suuresti se, ettei Themaa ole saatavilla farkkuna.
http://www.lanciathema.net/" onclick="window.open(this.href);return false;
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Jefromow kirjoitti: Vastaavaan rennolla kädellä viimeisteltyyn olemukseen loppui mielenkiinto Cadillacin farmareitakin kohtaan.
.
Out of interest:
BobLutzSedan:han on Saab, vai tarkoitatko SRX:ää?

-Tazio

Avatar
HerraR
Viestit: 248
Liittynyt: 06 Loka 2003, 17:28
Car(s): E61 & 944S2
ex 166 3.0 2000
ex 164 3.0 24v 1994
ex 164 TS 1990
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja HerraR »

Samanlaisia vaihtoajatuksia uhkaavasti täälläkin. Nelihenkinen perhe, keskikokoinen koira sekä vaihteleva kasa musarompetta ei oikein 166:n tilojen kanssa toimi. Olisivat silloin joskus tehneet 166-farkkuversion, niin maailman tilanne olisi onnellisempi.

No, vaihto ei ehkä vielä tänä kesänä ole ajankohtainen, mutta nyt 20-25k€ käytettyjen farkkuvaihtoehtoina ovat 159 Tbi - joka on liian pieni mutta tarjoaa onnen hetkiä - ja S211 faceliftattu E-mersu, joka on iso ja varmaan teknisesti kelpo, mutta ei erityistä hekumaa lupaa. A6 ei iske, sopivan ikäiset 5-bemarit pudottaa pois jo etuvalojen muotoilu. Skodat, passatit sun muut harmaat kulkijat ei kiitos, epämieluisaan ei kannata rahoja upotella.

Uuden auton hankkimisen pitäisi olla iloinen asia, mutta huonolta vaikuttaa. Busso-166:n kanssa elämä on ollut juhlaa, ja valitettavasti epäilen etteivät nämä vaihtoehdot pääse lähellekään. Ehkäpä nykyiseen Alfaan sulloutuminen onkin ainakin henkisesti helpoin vaihtoehto :) .

Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Tazio kirjoitti: Out of interest:
BobLutzSedan:han on Saab, vai tarkoitatko SRX:ää?

-Tazio
Tuohon SRX:ään viittasin, en tuota BLS:aa edes muistanut. Täytyykin painaa mieleen ja käydä avoimin mielin sörkkimässä, kun sellainen kosketusetäisyydelle osuu.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Miten kelpaisi vaihtajille 1) Range Rover Sport, 2) Lexus RX, 3) BMW X5, 4) M-B ML (?), 5) Volvo XC90 (V8 luonnollisesti!) 6) Nissan Murano tai 7) Subaru Tribeca? Noissahan on nelivetoa, isoa moottoria, nahkaa/alumiinia/hiilikuitua ja ylevyyttä perustasoa enempi kaikissa. Viimeksi mainitut japanilaiset taitavat olla astetta edullisempia uusina, mutta kenties budjetteihin paremmin sopivia. Jos tyytyy vähän vanhempaan, saa noista ensiksi luettelemistani aika kovia autoja jo kohtuuhintaan. Ei toki ole viimeisimpiä Pohjolan karttoja naveissa, tai 12" kosketusnäyttöä kojelaudassa, mutta jollei haittaa niin hyviä ovat.

Lexuksen paras puoli lienee se, että hitaiden ja maltillisten uudistusten vuoksi on vaikeaa sanoa onko auto 2003 vai 2013... 8) Vahaus- ja puunaustaito on perinteisesti ollut palstalaisten hallussa, joten pysynee kunnossa pidempäänkin maalit ja pellit vähän vanhemmastakin. Volvon pellit pysyy kunnossa varmaan vähemmällä hoidolla ja uutta "samaa" saa edelleen kaupasta. Musta XC90 on ajankohtaisempi nyt kuin koskaan! Ok, oma valinta osuisi kyllä XC60-malliin, mutta nehän ovat myös budjettihaarukassa vaihtohetkellä.

avasara
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Syys 2010, 07:19
Car(s): Lancia k 2.4 coupe & berlina
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja avasara »

Koska Audi sano poks (katso muiden merkkien murheita) niin olisin valmis vaihtamaan käyttöautoa. Onko raatilaisilla kokemusta Accord Tourerista vm. 2007-2008 (edellinen korimalli) ja siitä vielä se 2.4 bensakone? Ainakaan ennen ei Hondan koneita ole ajamalla saanut rikki (toisin kuin näköjään diudin), ja muutenkin tuo on edes jollain tavalla kiinnostava auto. Vaatimuksena olisi että kaksi lasta ja isot rattaat saa kyytiin.

159:een voisin kyllä vaihtaa (vaikka kontti onkin pieni), mutta en haluaisi JTS:ää ja Tbi:t on vielä liian kalliita. Ja jotenkin haluaisin pitää italoautot harrastepeleinä. Ruostehan varmaan tuota Accordia syö mutta sen kanssa pärjää.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mitenkä olisi vaihtoehtona sitten 159 JTDm? Kulkee malmikasa ihan hyvin ja kulutuskin suhteellisen kohtuullista. Ja jos käyttöautoksi, niin wagonia suoraan, eikös sinne ne rattaatkin mahdu? :D

avasara
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Syys 2010, 07:19
Car(s): Lancia k 2.4 coupe & berlina
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja avasara »

Aquatica kirjoitti:Mitenkä olisi vaihtoehtona sitten 159 JTDm? Kulkee malmikasa ihan hyvin ja kulutuskin suhteellisen kohtuullista. Ja jos käyttöautoksi, niin wagonia suoraan, eikös sinne ne rattaatkin mahdu? :D
Diesel.. No kai sitäkin pitää jossain vaiheessa harkita mutta ei ihan heti. Kävin eilen katsomassa 159 SW:tä, ja se kontti on sellainen "potero" että aika korkealle pitää vaunut nostaa jos ne sinne haluaa. Mulla oli 4-koppanen Golf Variant (joka taisi muutenkin edustaa VAGGineitten kehityksen huipentumaa) ja sen kontti oli suorastaan valtava verrattuna tohon 159:iin. Eikä siinä ole edes kontin ulkopuolista avauskahvaa (joo, tiedän että muotoilun pitäisi antaa kaikki nämä anteeksi mutta käyttöauto on kuitenkin käyttöauto :) ).

Avatar
Alfa Milano
Viestit: 306
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 12:38
Car(s): 159
Paikkakunta: Tampere

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfa Milano »

Kyllä toi 159 SW on mun mielestä aika hyvä kompromissi muodon ja funktion välillä. Eli riittävän toimiva ja käytännöllinen käyttöautoksi, ja paaaaaljon sytyttävämpi kuin nuo VAGit yms. sauerkrautit. Kyllä niitä vaunuja mielummin nostelee sinne poteroon, kun katselee päivittäin niitä V-kirjaimia siinä ratissa...

Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

avasara kirjoitti:(joo, tiedän että muotoilun pitäisi antaa kaikki nämä anteeksi mutta käyttöauto on kuitenkin käyttöauto :) ).
Huhutaan, että jollakin olisi tuollainen 159SW käyttöautona...

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Carlos »

^Samanlaisia huhupuheita on kantautunu munkin korviin.

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

Alfa Milano kirjoitti:Kyllä niitä vaunuja mielummin nostelee sinne poteroon, kun katselee päivittäin niitä V-kirjaimia siinä ratissa...
Itse taas mieluummin katselen v-kirjaimia ratissa käyttöautossa kuin tuskastelisin ankean kontin kanssa.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Jefromow kirjoitti:Huhutaan, että jollakin olisi tuollainen 159SW käyttöautona...
Pitäisikö olla, että joillakin?
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Huhuja kuullut. 1,5 vuotta kokeilin. avasaralla homma hallussa. Honda käyttöpeliksi ja Alfa nautiskeluun. Pysyy talous vatupassissa, eikä v-käyrä nouse vaarallisen korkealle. :-D
Ride on!

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Suba »

^ No, Nyt puhuu Hondamies. :mrgreen:
One life, live it!

avasara
Viestit: 34
Liittynyt: 03 Syys 2010, 07:19
Car(s): Lancia k 2.4 coupe & berlina
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja avasara »

doublesix kirjoitti:Huhuja kuullut. 1,5 vuotta kokeilin. avasaralla homma hallussa. Honda käyttöpeliksi ja Alfa nautiskeluun. Pysyy talous vatupassissa, eikä v-käyrä nouse vaarallisen korkealle. :-D
No näin mäkin vähän ajattelin :) . Kaikella kunnioituksella Alfa 159:iä käyttöautona pitäviä kohtaan. Ei ollut tarkoitus sanoa ettei se ole mahdollista, vaan todeta että siinä on tiettyjä ominaisuuksia jotka eivät ole helpoimpia lapsiperheelle (kuten tuo luukun avaus ja korkea lastauskorkeus). Avoimin mielin tässä ollaan, kunhan en enää VAG-autoja osta :? .

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Kaksosten kanssa mentiin kaksiovisella ysiysillä.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja doublesix »

^^^ :mrgreen:

159:ssä kaikesta huolimatta upein keulan muotoilu kautta-aikain. :-D
Ride on!

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Tulee jotenkin hauska tunne, kun 159:ä täällä sanotaan harraste peliksi, tenkin berlinaa... Tiedättehän, että harraste pelit on aina vähän spesiaaleja :wink:

Hondat kyllä ollu järjestelmällisesti hyviä ja ehjiä, vaikka eivät olekaan aina parhaassa pidossa olleita. 2.4 ei ole niin äkänen kuin voisi olettaa. Kato sellanen mikä on jämptisti huolettu ja jos on budjetti selvillä niin varmasti löytyy myös ihan kunnolla varusteltuja yksilöitä, noita kun on ihan kunnolla myynnissä. En sitten tiedä onko kontti yhtään sen isompi, kuin 159:ssä
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

DaViega kirjoitti:En sitten tiedä onko kontti yhtään sen isompi, kuin 159:ssä
On. Ja käyttökelpoisen mallinen. Kaverilla oli tuollainen Honda (tosin taitaa olla aiempaa mallia kun oli -05/-06) ja kontissa kulki jatkuvasti isot lastenvaunut ja ~65kg koira.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja doublesix »

^^No hard feelings. :wink:
Ride on!

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Itse kyllä voisin tuota Hondaa suositella. Kokemusta on farkusta ja dieselmallisena, kun työkaverin juhtaa on tullut laianattua useampaan otteeseen tai sitten ollaan kahdestaan ajettu pidempää matkaa. Hyvä auto, nippelit kohtuufiksuissa paikoissa, laatuleima on mielestäni korkea ja mitään muovisuutta tai rimpulaisuutta kuten esim. Toyotissa löytyy, ei tuosta Hondasta ole tullut esille. Kyllä sellaisella kehtaisi hyvinkin ajella, ei se nyt ole ruminkaan japanilainen auto.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Smacket »

No mutta, ratkaisuhan on helppo. Älkää hankkiko niitä tenavia, lastenrattaita tai koiria. Ei tarvitse ihmetellä peräluukkuja tai farmariautoja... ;)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

edukkaaseen dieseliin/samalla todennäköisesti paljon ajettuun tarkoitus vaihtaa bensa kulkine.dieseliä koskaan aikaisemmin omistanut.vuosimallia 00-05,ja 4ovinen.ehdotuksia?citikoita/pösöjä näyttää olevan hyvin tarjolla,mutta millaisia ovat?Miten paljon moiset kilometrejä nielee,ennenkuin mm:turbo menee?

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^ Mites olis Nissan Primera...? Nehän ei kuulemma koskaan mene rikki, eihän? :-D Honda Accord saattaisi olla myös vastaus kysymykseen, ja nehän on ihan kivannäköisiäkin.

Itse perehdyin juuri Pösö 407:n ominaisuuksiin, kun on alkanut näin jälkijättöisesti näyttämään hyvältä. Mutta kun sitä vikalistaa pösöpalstalta luki, ei ne kivoja olleet, kaikkea pientä ja isompaa on odotettavissa: takaluukku sw:ssä ruostuu ja maalataan usein takuuseen, ala-/ylätukivarret vaihdetaan useamman kerran alta 100tkm ajoilla, koiranluita vaihdellaan tuhkatiheään. Ja edes pösöfanit eivät pidä monen muun Pösömallin veroisena. Sitikka C5 lienee samaa kamaa toisissa kuorissa. HDI 2.0 lienee paras/mukavin moottori, ja sitä HDI 1.6 -moottoria joku kiersi kuin ruttoa. Kovasti vaihtelevia kommentteja autosta on luettavissa.. :( 307 on vissiin paljon parempi, kuten 308.

Renu Laguna taas ei ole oikein sielukas merkkinsä edustaja. Tylsä suorastaan, eikä ajolleen mikään ihmeellinen (1.8 bensa tuli joskus kokeiltua). Ehkäpä 2.0T tai sitten DCi-koneinen voisi tarjota hinta-laatusuhdetta toki. Bensakoneissa kait niitä sytytyspuolia on vaihdettu usein, en tiedä korjautuiko se ongelma paremmilla osilla. Mä itse omistin Scenic II:n tuolla 1.9 DCi:llä ja vähän vanhanaikaisesta luonteesta huolimatta ihan verevä arkijuhta se on, eikä paljon vie. Ei mulla ollu sen moottorin kanssa ongelmia kuin kostealla nollan molemminpuolin, jolloin sensorit kinaili keskenään - > limp moodia pukkas. Muutenhan se on laadullisesti "petojen sukua" eli täys ..ska. Kuusivuotiaasta yksilöstä meni kahden omistusvuoden aikana mittaristo 2x á 1200 euroa, lämmityslaite pimeni (500-1000 euroa, ei koskaan korjattu) ja ilmastointilaite pimeni erikseen tuosta lämmityslaitteesta (ei koskaan korjattu hurja hinta-arvio siitä tuli). Akunvaihdon jälkeen merkkiliike ei saanut alkup.radiota enää toimimaan millään valtakunnan koodilla, samainen "huolto" ei saanut auton sähkötoimista käsijarrua päivitettyä tehtaan speksien ja ohjelmien mukaan. Ajovalopolttimoiden vaihto vie 30-45min ammattilaiselta, maksaa 70+ euroa... Ja kun se toimiessaan olisi hyvä auto. Vikatilastojen mukaan Laguna on pahempi, joten en kyllä koskisi siihenkään sitten sillä pitkällä tikullakaan.

Minusta on alkanut tuntua, että ne italialaiset voi vielä pitää käyttiksenä, mutta että näitä ranskalaisia uskaltaa ostaa vaan harrastekäyttöön. Ei pahalla tämä siis!

unohtui se pointti italialaisista: eli eikö Stilo "oikeasti iso farkku" JTD-moottorilla ole aivan ok...? Tai viistoperä, vaikkei olekaan 4d malli. Taka-akseliston puslat (tjsp) kai pahin ja kallein vikapaikka sen perusteella mitä tutkailin mallia. Mä tykkään tosta, vaikkei se Fiatiksi kovin Fiat olekaan. Liian VW-kuppikuntaa kosiskeleva vissiin useimpien makuun.
Viimeksi muokannut Kivijärvi, 19 Huhti 2013, 13:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Itse en ainakaan suorilta voisi suositella esim. 1.6 HDi 92:sta, siinä ei ole FAPia ymv. roskia, mutta DV6ATED4-kone on ainakin ihan pahuuden keksintö. Ylipäänsä ranskalaiset ei vielä(kään) osaa suojata huohottimia. Varsinaisia vikojahan tuossa ex-207-pögötissä oli, mitä nyt 1480euroa meni perus vuosihuoltoon (plus kaikki jarrut ymv.), 500eur kytkimeen ja 897euroa jakopäähän. Jotain pientä välissä. Ja tämä 6,5kk aikana...

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

Kivijärvi kirjoitti:^

Minusta on alkanut tuntua, että ne italialaiset voi vielä pitää käyttiksenä, mutta että näitä ranskalaisia uskaltaa ostaa vaan harrastekäyttöön. Ei pahalla tämä siis!
Nämä tyypilliset viat ovat niitä paitsi maa-, merkki- niin vahvasti malli- ja jopa mallisukupolvikohtaisia asioita.
Ei voi sanoa kategorisesti joko -tai pelkän merkin emämaan suhteen.

Esimerkiksi tuttu juttuhan jo lienee, että mark 1 Avensikset varsinkin faceliftinä ( vm. 2000-03 ) ovat vähävikaisia vrt. uusimpiin Avensiksiin. Tosin uusimmasta sukupolvesta ei ole vielä näyttöä kun ovat niin tuoreita...Toyotaksi Suomessa. Täällähän autoa pidetään siinä 10-15 vuotta, joka on länsimaiden ennätysikä käyttiksille.
Eli mitä pitempään Toyota on valmistanut autoja mm. briteissä niin sitä enemmän brittitoyotissa on vikoja .... tarttunut liikaa lepsumpi eurokulttuuri päälle japanilaiseen laatukeskeiseen tuotantofilosofiaan vai joutuvat käyttämään samoja euroalihankkijoita... :? Ei meidänkään Toyotassa ole enää näkynyt Nippondensoa, joka nimenä ennen takasi sähköosien laatua...

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Suba
Viestit: 3210
Liittynyt: 09 Syys 2008, 19:28
Car(s): -
Giulia super
159 sw
Paikkakunta: Tuusula

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Suba »

^^ Aqu, eikös se ole ihan normaalia yli 200k ajetussa autossa oli se merkki melkein mikä tahansa että noita kuluvia osia saa vaihtaa.
Esim. kytkimen rikkoo yleensä kuski ei auto. Se kuka ne joutuu maksamaan ei ole auton tai merkin vika.
One life, live it!

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja hjpp »

alfa164 kirjoitti:edukkaaseen dieseliin/samalla todennäköisesti paljon ajettuun tarkoitus vaihtaa bensa kulkine.dieseliä koskaan aikaisemmin omistanut.vuosimallia 00-05,ja 4ovinen.ehdotuksia?citikoita/pösöjä näyttää olevan hyvin tarjolla,mutta millaisia ovat?Miten paljon moiset kilometrejä nielee,ennenkuin mm:turbo menee?
Nieleehän ne paljon tai sitten ei. Jos korjaushommat ei kiinnosta tai ole hallussa, niin osta paras, minkä kolminumeroisella budjetilla saa.
Jos kiinnostaa, niin riskiä voi lisätä hieman lisäämällä yhden numeron budjettiin.
Itse aiheeseen: 2,0 Hdi oli omassa käytössä ainakin viaton laite ja on niillä muutkin ajaneet aika kauas. Sellainen omakohtainen ja kaveripiirin empiirinen mutu kääntää suositukset mieluummin vuosituhannen vaihteen laitteisiin, jos murheettomuutta haluaa.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^Se 2000-luvun alun 2.0HDi on tosiaan tiettävästi aika vähävikainen laite. Kampuran hihnapyörä kannattaa tarkistaa/vaihtaa, jos moisen ostaa, mutta muita kovin pahoja sudenkuoppia siitä ainakaan minä en ole kuullut.

Toisaalta 2.4JTD olis viispytty... :D
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Suba kirjoitti:^^ Aqu, eikös se ole ihan normaalia yli 200k ajetussa autossa oli se merkki melkein mikä tahansa että noita kuluvia osia saa vaihtaa.
Esim. kytkimen rikkoo yleensä kuski ei auto. Se kuka ne joutuu maksamaan ei ole auton tai merkin vika.
Toki, mutta noissakin kuulemma kytkimien pitäisi kestää sen 500k heittämällä. Hyvin hyvin monta pösöistiä tiedän, jotka ajelevat ex-takseilla. Taksiaikana ei vaihtunut kytkintä vaikka 200tkm ajettu, sitten k.o herraset kiskoneet 300tkm lisää lasiin ilman ongelmia. Itseäni ketutti lähinnä (ehkä?) eniten kuitenkin se, että oli vasta toinen auto putkeen, jossa kaikki piti tehdä omistusaikana :P
Mun tuurilla siitä olis seuraavaksi katkennut nokkaketju tai vaihteisto räjähtänyt, tai koko auto katkennut kahtia hidastetöyssyssä tai tai tai tai...

Mutta joo, halpaa sillä oli ajaa, jos lasketaan PA-kulut ja verot. Todellinen kulutus tankkauksista mitattuna 6,6l/100km diisseliä, 9,86eur/100km 0,0986eur/km siis pa-kulut. Verot kaikkineen sen öh, 430eur vuodessa (kevyt, vähäpäästöinen) jos oikein muistan ja vakuutukset sitten hieman hintavammat, muttei älyttömät nekäään.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Aquatica kirjoitti:
Suba kirjoitti:^^ Aqu, eikös se ole ihan normaalia yli 200k ajetussa autossa oli se merkki melkein mikä tahansa että noita kuluvia osia saa vaihtaa.
Esim. kytkimen rikkoo yleensä kuski ei auto. Se kuka ne joutuu maksamaan ei ole auton tai merkin vika.
Toki, mutta noissakin kuulemma kytkimien pitäisi kestää sen 500k heittämällä. Hyvin hyvin monta pösöistiä tiedän, jotka ajelevat ex-takseilla. Taksiaikana ei vaihtunut kytkintä vaikka 200tkm ajettu, sitten k.o herraset kiskoneet 300tkm lisää lasiin ilman ongelmia. Itseäni ketutti lähinnä (ehkä?) eniten kuitenkin se, että oli vasta toinen auto putkeen, jossa kaikki piti tehdä omistusaikana :P
Kytkin? Taksissa? Vissiin alle 10% banaanikinnereistä lienee bensakoneella, kytkyttimellisiä lienee vielä vähemmän. Vanhana miehenä näet miellän kytkimen olevan se jalalla eikä robotilla poljettava. No okeiokei, meen takas partsille. :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Diesel ja manuaali, kyllä. :) Aika monta 406:sta ollut taksina hodarilla + manuaalilootalla. Tosin ne ei olekaan DV6ATED4-koneella, vaan jollain toimivammalla (XU-sarja?) todnäk toimivammalla kytkimelläkin. Onneks nyt on luotettava italialainen, tietää ainakin et kaikki noi siihen menee seuraavan kymmenen vuoden aikana, teki mitä tahansa :D

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Ei se 508;n kytkin tuntunnut enään hyvältä 120tkm jälkeen, taksissa siis - ei vaihdettu siis, tuntui kuitenkin kuluneelta selvästi. samaisen omistajan edelliseen pösöön vaihdettiin kytkin reilun 220tkm jälkeen, myöskin taksi.

407 kääntönivelet on hankalat, ei niinkään tukivarret, C5 sama vaiva. Moottorit lähes kautta linjan ihan kestäviä, elektroniikka siinä ympärillä onkin sitten vähän vaihtelevampaa sorttia. Turbot on ollu lähinnä yksittäisiä, öljykanavan siivilä rikkoi joitain turboja, mutta mullakaan ei ole tullut vastaan kuin 1 kappale, tiedän 2 muuta. 307, ehkä 308 voisi olla parempi, yksinkertaisempi etuakseli jossa halvemmat osat. onhan noissa omat tyyppivikansa toiset halpoja korjata toiset ei, lottoahan se aina on käytettyjen kanssa. eniten häiritsee kuitenkin se miltä ne tuntuu, pehmeitä ja epätarkkoja.
Faijalla oli samanlainen tilanne, ehdotin ekaksi MB C:tä, sitä ekaa sukupolvea, osti kuitenkin 210 kopan eemelin.

Mä ottaisin kuitenkin Alfan, nettiautossa on pari herkullisen oloista 166:sta :mrgreen:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

DaViega kirjoitti:eniten häiritsee kuitenkin se miltä ne tuntuu, pehmeitä ja epätarkkoja.
Naulan kantaan. Tuossa 407 "Sportissa" on kaikki epätarkkaa ja tunnotonta ajotuntumasta kytkimeen ja vaihteensiirtoon. Se, ettei tölkki kulje mihinkään, ei niinkään haittaa kun ei tuolla edes tee mieli ajaa mitenkään pyrkivästi. Isolla tiellä tasaisella nopeudella menee ihan OK, muu on sitten vähän sinnepäin.

Oma tötterö ei ole ollut mitenkään erityisen vikainen jos nyt ei viatonkaan. Välillä 110-140 tkm on uusittu toisen alatukivarren kääntölaakeri eli "alapallonivel" joka ei siis tässä ole nivel, pätkä huohottimen kumiletkua, yksi moottorin tukikumi (turhaan) ja lisäksi normaaleiksi kulutusosiksi laskettavat tuulilasi, etujarrulevyt ja -palat ja talvirenkaat. Lisäksi toisen etu- ja toisen takavaloumpion maadoitusta on pitänyt kopeloida, joku parkkitutkan antureista pätkii toisinaan, takaovien tuulihaat ovat lakanneet pitämästä ovia auki-asennossa ja toisesta takalasinnostimesta ilmeisesti hajosi kiinnitys ikkunaan kun vahingossa yritin avata sitä pakkasella. Ai niin, ja toisen ulkopeilin lämmitys pimeni.

Onhan tuossa jo vikakohteita riittämiin mutta nuo ovat kuitenkin halpoja ja helppoja ehjätä. Autosta tulee kuitenkin yleisesti ottaen vähän liian halvalla kasatun maku, siitäkin huolimatta että sisustan materiaalit ovat ihan siistin näköisiä.

Kokemusta on myös 406 HDI:stä väliltä 300-380 tkm. En kyllä suosittele kenellekään. Mukava auto ajaa ja tuotteena jotenkin pidemmälle harkitun tuntuinen kuin 407 mutta kaikki mahdollinen kuluakseen oleva palikka oli noilla metreillä jo kulunut loppuun. Ei kone, ei vaihteisto eikä kori mutta kaikki muu. Eli penninvenytyksen yrittäminen tuollaisella kamppeella on aika uhkapeliä. Halvoissa dieseleissä taitaa yleensäkin olla se ongelma että niille olisi paljon ottajia, joten autot tuppaavat olemaan suhteellisen kalliita tai sitten paskaksi ajettuja. Bensakoneisissa on vähän ajetuistakin paremmin valinnanvaraa ja lisäksi koneessa on vähemmän kalliita hajoavia palikoita. Löpöä menee kyllä enemmän mutta nakun kaksoismassavauhtipyöräremonttiakin saa "säästää" jo aika monta kilometriä.
- Epäkelpokeräilijä -

Vastaa Viestiin