Puolen vuoden kuluttajasuoja..
Valvoja: Moderators
Puolen vuoden kuluttajasuoja..
Käytin tuossa Alfan 150k huollossa ja asentaja totesi hetken etupäätä nyittyään että olisi jonkun verran vaihdettavaa.
Mites, lasketaanko esim. ylätukivarret "alustaan" vai kulutusosiin? Auto on kolme kuukautta sitten ostettu Metrosta ja kuluttajasuojaa kaiketi jäljellä..
Mites, lasketaanko esim. ylätukivarret "alustaan" vai kulutusosiin? Auto on kolme kuukautta sitten ostettu Metrosta ja kuluttajasuojaa kaiketi jäljellä..
156 2.0 TS ['98]
Etupään natinat/nitinät ei välttämättä vaadi mitään remppaa. Mulla ainakin edellinen V6 nitisi toiselta puolelta ja käskin tutkia äänet, ei mitään vikaa ja välystä, puslat vaan pitää ääntä ja ilmeisesti kuivahtaa? Katsastus-setäkään ei löytänyt mitään vikaa, ainostaan v:mäinen ääni kuului.
No toisen puolen alatuki sitten menikin vaihtoon ja piti kamalaa ääntä loppuvaiheessa koko ajan. Milanossa vaihdettiin ja oli kuulemma ollut melkein irti.
Joten vikaa voi olla tai sitten ei. Nuo nitkuttelut ei vielä mitään kerro. Vasta alustan rynkytys kertoo totuuden.
Noista kuluttajasuojista en tiedä. Voisi kuvitella, että lasketaan alustaan. Voin olla väärässäkin.
No toisen puolen alatuki sitten menikin vaihtoon ja piti kamalaa ääntä loppuvaiheessa koko ajan. Milanossa vaihdettiin ja oli kuulemma ollut melkein irti.
Joten vikaa voi olla tai sitten ei. Nuo nitkuttelut ei vielä mitään kerro. Vasta alustan rynkytys kertoo totuuden.
Noista kuluttajasuojista en tiedä. Voisi kuvitella, että lasketaan alustaan. Voin olla väärässäkin.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Periaatteessahan koko auto on kulutusosa, eihän se ikääntyessään yleensä miltään osin paremmaksi muutu.
Minä kyllä laskisin varsinaisiin kulutusosiin semmoisia nikaleita kuin jarrupalat, kytkimen, iskarit, renkaat jne. mutta en tukivarisia. Vaikka 156:ssa kuuluukin noissa olevan usein vikaa niin ei se minusta niistä vielä kulutusosia tee. Ainakin kannattaa yrittää josko saisi menemään takuun piikkiin.
Minä kyllä laskisin varsinaisiin kulutusosiin semmoisia nikaleita kuin jarrupalat, kytkimen, iskarit, renkaat jne. mutta en tukivarisia. Vaikka 156:ssa kuuluukin noissa olevan usein vikaa niin ei se minusta niistä vielä kulutusosia tee. Ainakin kannattaa yrittää josko saisi menemään takuun piikkiin.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Hyvä siinä on sanoa että 150tkm ajetussa autossa tukivarsien pitäisi kestää kun niitä vaihdetaan takuuseenkin alle 30tkm.Kuluttajansuoja kirjoitti:Kuuden kuukauden virheolettamaa sovelletaan myös käytetyn tavaran kauppaan. Myyjän vastuulla on esimerkiksi virhe, joka ilmenee käytetyssä autossa kuuden kuukauden aikana luovutuksesta, jos myyjä ei osoita, että virhe on syntynyt vasta luovutuksen jälkeen. Myyjä ei ole vastuussa myöskään silloin, jos on kyse esimerkiksi tavanomaisesta
kulumisesta tai ostajan vastuulla olevasta vääränlaisesta käsittelystä.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kyllä kulutusosiakin vaihdetaan kuten tukivarret jos ne kuluu nopeammin kuin voisi olettaa. 30tkm on kuitenkin jotain ihan muuta kuin 150tkm, ja sitä paitsi tehdas vaihtaa nuo takuuseen. Tavallinen jobbari ei varmasti tarvitse moista tehdä, ei ole hänen vika jos alfan tukivarret on anaalista ja kuluvat nopeasti.
Mutta kuten jo ekassa viestissä sanoin, aina sopii koittaa.
Mutta kuten jo ekassa viestissä sanoin, aina sopii koittaa.
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Nii, vielä pitäisi todistaa että ne ovat kulutusosiaRolle kirjoitti:Kyllä kulutusosiakin vaihdetaan kuten tukivarret jos ne kuluu nopeammin kuin voisi olettaa.

Eikä sekään ole kauppiaan vika jos autosta on vaihdelaatikko rikki, mutta korvaamaan taitaa silti joutua.
Mutta samapa se, ei tämä tästä kinaamalla miksikään muutu. Toiset osat ovat vähän useammin kuluvia kulutusosia (jarrupalat) ja toiset kuluvat vähän hitaammin (kampiakseli). Alustan puslien kestoiän pitäisi olla jotain tuolta väliltä, mutta kukas sen sitten osaa määritellä minkälaisia metrimääriä niiden yleisesti ottaen pitäisi kestää.
- Epäkelpokeräilijä -
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Turhaan minä tässä todistan kun sanot sen itse, jos nyt kuluttajasuojassa pysytään:Scuderia Rasvanäppi kirjoitti:Nii, vielä pitäisi todistaa että ne ovat kulutusosia
Toiset osat ovat vähän useammin kuluvia kulutusosia (jarrupalat) ja toiset kuluvat vähän hitaammin (kampiakseli).
Varmasti jos auto on 150tkm ajettu mutta miljoonan rullatulla vehkeellä voi olla eri asia, jos ei pysty todistamaan että laatikko oli jo ostettaessa rikki. Joko alkaa kuvio selkenemään.Eikä sekään ole kauppiaan vika jos autosta on vaihdelaatikko rikki, mutta korvaamaan taitaa silti joutua
Eli edelleen sinne vaan pokkana väittämään että kyllä näillä 156:sen tukivarsilla järjestään ajetaan yli 200tkm.
Vängätään nyt vain lisää mutta lue nyt ensin vaikka sitä kuluttajansuojaa ettei tarvii ihan mutua suoltaa.
Pitää muistaa, kuluttajasuojalaissa ei puhuta tarkemmin näistä kuusista kuukausista, siellä esiintyy vain sanat virhevastuu ja tuotteen oletettu kesto/käyttöikä.
Autokaupan keskusliiton hyväksymien sopimusehtojen mukaan käytetty ajoneuvo myydään siinä kunnossa kuin se on kaupantekohetkellä.
Mikäli luovutetussa ajoneuvossa ilmenee virhe kuuden kuukauden kuluessa luovutushetkestä, voidaan virheen olettaa oleman kohteessa jo kaupantekohetkellä.
Toisaalta, kuluttajavalituslautakunta useissa päätöksissään on ottanut kantaa siihen, että käytettyyn ajoneuvoon voidaan jo heti pian kaupanteon jälkeen joutua tekemään useitakin korjauksia, mutta ne eivät saa nousta kohtuuttomiksi auton kauppahintaan nähden. Usein kohtuutena on pidetty 5-10% kauppahinnasta.
150tkm ajettuun autoon todennäköisesti ainoa kuluttajasuoja mitä voit liikkeeltä pyytää on ns. "goodwill" mitä autokaupat harrastavat. Mahdollisesti tarjoavat että maksavat puolet tai jotain muuta vastaavaa, se on yleisempi käytäntö noissa hommissa.
Autokaupan keskusliiton hyväksymien sopimusehtojen mukaan käytetty ajoneuvo myydään siinä kunnossa kuin se on kaupantekohetkellä.
Mikäli luovutetussa ajoneuvossa ilmenee virhe kuuden kuukauden kuluessa luovutushetkestä, voidaan virheen olettaa oleman kohteessa jo kaupantekohetkellä.
Toisaalta, kuluttajavalituslautakunta useissa päätöksissään on ottanut kantaa siihen, että käytettyyn ajoneuvoon voidaan jo heti pian kaupanteon jälkeen joutua tekemään useitakin korjauksia, mutta ne eivät saa nousta kohtuuttomiksi auton kauppahintaan nähden. Usein kohtuutena on pidetty 5-10% kauppahinnasta.
150tkm ajettuun autoon todennäköisesti ainoa kuluttajasuoja mitä voit liikkeeltä pyytää on ns. "goodwill" mitä autokaupat harrastavat. Mahdollisesti tarjoavat että maksavat puolet tai jotain muuta vastaavaa, se on yleisempi käytäntö noissa hommissa.
Jep. Kyse on virheen määrittämisestä.
Jos kuluttajavalituslautakuntaan asia etenee, niin sielä peilataan aina sitä että mitä kuluttajalla on ollut perusteltu syy olettaa hinnan ja ajokilometrien mukaan saavansa.
Tukivarsien vaihto ei todennäköisesti menisi kuluttajavalituslautakunnassa läpi, koska kilometrejä on tuonkin verran.
Toisaalta liike pitää autoissa sen verta kovaa katetta, että niille on kannattavaa asiakastyytyväisyyden nimissä korjata autoja "yli asiakkaan odotusten", joten kysyä kannattaa ja pitääkin aina.
Jos kuluttajavalituslautakuntaan asia etenee, niin sielä peilataan aina sitä että mitä kuluttajalla on ollut perusteltu syy olettaa hinnan ja ajokilometrien mukaan saavansa.
Tukivarsien vaihto ei todennäköisesti menisi kuluttajavalituslautakunnassa läpi, koska kilometrejä on tuonkin verran.
Toisaalta liike pitää autoissa sen verta kovaa katetta, että niille on kannattavaa asiakastyytyväisyyden nimissä korjata autoja "yli asiakkaan odotusten", joten kysyä kannattaa ja pitääkin aina.
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Ja loppupeleissä kuluttajalautakunnan päätöskin on pelkkä suositus, eikö niin?
Mutta aika harva taitaa jättää korjaamatta. Perus markkinointi jo tietää kertoa että on paljon halvempaa pitää vanha asiakas kuin hankkia uusi, joten ei pitäisi parit tukivarret tuntua missään. Monet kun ostaa uuden auton samasta liikkeestä jo jonkun hikisen risteilyn tai pipon takia
Täytyy vielä muistuttaa ettei kuluttajasuojassa ole kyse mistään takuusta niinkuin esim. uuden auton kohdalla.
Mutta aika harva taitaa jättää korjaamatta. Perus markkinointi jo tietää kertoa että on paljon halvempaa pitää vanha asiakas kuin hankkia uusi, joten ei pitäisi parit tukivarret tuntua missään. Monet kun ostaa uuden auton samasta liikkeestä jo jonkun hikisen risteilyn tai pipon takia

Täytyy vielä muistuttaa ettei kuluttajasuojassa ole kyse mistään takuusta niinkuin esim. uuden auton kohdalla.
Kyllä. Kuluttajavalituslautakunnalla ei ole toimeenpanovaltaa, mutta käräjäoikeuden tuomiot melkein poikkeuksetta ovat noudattaneet lautakunnan suosituksia jos asia on riitautettu senkin jälkeen.Rolle kirjoitti:Ja loppupeleissä kuluttajalautakunnan päätöskin on pelkkä suositus, eikö niin?
Mutta aika harva taitaa jättää korjaamatta. Perus markkinointi jo tietää kertoa että on paljon halvempaa pitää vanha asiakas kuin hankkia uusi, joten ei pitäisi parit tukivarret tuntua missään. Monet kun ostaa uuden auton samasta liikkeestä jo jonkun hikisen risteilyn tai pipon takia![]()
Täytyy vielä muistuttaa ettei kuluttajasuojassa ole kyse mistään takuusta niinkuin esim. uuden auton kohdalla.