Kitkat vai nastat?
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 849
- Liittynyt: 27 Heinä 2004, 20:09
- Car(s): Volvo S40 T5
- Paikkakunta: Turku
- Viesti:
Kitkat vai nastat?
No niin, kummat on alla talvella? Itse Citcat-miehiä.
“The best argument against democracy is a five minute conversation with the average voter.”
- Cuore Sportivo
- Viestit: 5754
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 00:51
- Car(s): 595 Competizione, Multipla, Ducati 916
(ex: 75, 75, 147, 156, 156, 156, 156, 156, 156, 159, 159, GT, GT, GTV, GTV, GTV, Brera) - Paikkakunta: Pori
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Perjantaina tuli alle Green Diamond-"kitkat". ""-sen takia, että renkaisiin on suihkittu valmistusvaiheessa granulaatteja jääpitoa parantamaan, joten tuo on ennemmin nastattoman ja nastallisen välimuoto...
...eikä ollut pahan hintaiset. Suhteilla 185/65R15 kokoiset hintaan 230 euroa.
...eikä ollut pahan hintaiset. Suhteilla 185/65R15 kokoiset hintaan 230 euroa.
Ammattina autokauppa
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Ei tapella, mutta yhdet Hakkapeliitta Q:t ajoin 164:lla slickseiksi talvikäytössä Tai oikeestaan takarenkaat oli slicksit ja edessä pari milliä pintaa. Paha sanoa oliko niissä vielä pitoa vai ei, kun ei ollut vertailukohtaa, mutta tiellä pysyin ainakin. Nastat ostin sen jälkeen vain halvemman hinnan takia. Nyt ajelen joko kesärenkailla tai nastallisilla, riippuu autosta.Rolle kirjoitti:Kitkat kyllä muuten houkuttelisi mutta vuoden jälkeen ovat aika säälittävässä kunnossa, vaikka pintaa onkin, verrattuna vuoden ajettuihin nastarenkaisiin.
Ja ennenkuin saadaan mahdoton tappelu aikaan niin jokainen ajaa niin paskoilla renkailla kuin haluaa, tämä on vain oma mielipide.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Tammikuussa olisi tarkoitus aloittaa kortin ajaminen alffalla, joten uudet nastat tuli hankittua (vanhatkin olisi löytynyt, mutta halusin uudet ihan varmuudenvuoksi, jos ei muuta niin halpottavat ainakin opettelemista). Joten kohta Nokian Hakkapeliitta 4:set kokoa 195/65 15" ovat pihassa ja kukkaro köyhtyy 330
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Noi Saksankitkat lienee vähän kovemman nopeusluokan renkaita kuin Suomessa eli Suomeksi pitoa on mitä on talvella, eli nastat taitaa olla paikallaan vaikka voisitkin antaa vähän tasoitusta muille liikennevaloissaAutonaAlfa kirjoitti:Kitkat tuli auton mukana. Eli niillä talvi aloitetaan, mutta liukauden yllättäessä vaihtuvat renkaat nastoihin.
GU500:set pitäisi heittää alle vaikka eivät ole huimia kehuja ajettavuudesta saaneet. Koko kun on 195/55 niin ehkä ne ovat hieman tukevammat.. Tosin ei parilla sadalla varmaan parempia saa joten annetaan mahdollisuus.
- Niko Tuomola
- Viestit: 561
- Liittynyt: 23 Loka 2003, 16:49
- Car(s): 166 ts , 75 ts
- Paikkakunta: Orivesi
Meillä laitettiin viimesyksynä renkaat uusiksi. Omaan 75:een ja eukon farkku Mareaan . Molempiin Hakkapeliitta 4. Mulla meni kahdesta renkaasta nastoja poikki ja yllätys yllätys ei ollut molemmat takarenkaita .Eukolla kolmesta renkaasta sama homma. Takuuseen saatiin kyllä uudet tilalle, mutta vielä silti nuo yhteensä 3 alkuperäistä ajossa ja epäilys on niidenkin suhteen. Loput varmaan katkeilee heti, kun laitan taas alle. Hyvinhän nuo pitää, MUTTA aika paljon harmia ! Olisin laittanut kitkat jos olisin tiennyt etukäteen . Edelliset 10v olen kitkoilla ajanut ja kiinnosti kokeilla
Juu, eihän noilla saa ajaa kuin 210 km/hRolle kirjoitti: Noi Saksankitkat lienee vähän kovemman nopeusluokan renkaita kuin Suomessa eli Suomeksi pitoa on mitä on talvella, eli nastat taitaa olla paikallaan vaikka voisitkin antaa vähän tasoitusta muille liikennevaloissa
Epäilykset ovat suuret noita kitkoja kohtaan, mutta yrittänytttä ei laiteta.
Lähtökiihdytys ei liene ongelma, mutta entäs se pysähtyminen?
Nastarenkaiden rahat on eteisen pöydällä jo odottamassa
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Pögön mukana tuli käytännössä uudet UG500:set, ja hyvinhän niillä ajelee, kunhan ei tarvitse sitä väistöä harjoitella asfaltilla, muualla mainittu sivumuljahdus oikein yllätti kun testasin pienellä mutkittelulla maantienopeudessa .Rolle kirjoitti:GU500:set pitäisi heittää alle vaikka eivät ole huimia kehuja ajettavuudesta saaneet.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Siinä olet kyllä ihan oikeassa, rengastestit ovat yhtä tyhjän kanssa. Vertailkaapa huviksenne Tuulilasia ja TM:ää, olikos niissä yhtään samaa mielipidettä? Viime vuonna huvitti, kun lehtien arviot meni täysin ristiin.AutonaAlfa kirjoitti:Mistäs se niki ne omat renkaat hommasi? Mulle sellaset 205/50 15 kiitos!
Ja hintaa saa olla 100 egee kierros
Testeihin en luota pätkääkään, oma perse kyllä kertoo tarkemmin
Omani hommasin Autotehtaan Nesteeltä uudestakaupungista... Nyt pitäisi vaan suditella ennen pahempia kelejä, että tulee granulaatit esiin ja sehän mulle sopii
Ammattina autokauppa
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Hakka nelosissa oli jotain vikaa nastoissa mutta lienee korjattu ja uudet saa takuuseen jos oli lähtenyt yli x määrä nastoja talven aikana. Kait ne siinä kanssa näkee että ovatko menneet poikki vai mitä.
Kyllä minä niihin testeihin vain luotan, tai sanotaanko TOP 4:stä kun valkkaa renkaat niin ei tarvitse jännittää. Tuulilasista ei ole kokemusta mutta TM:n rengastesteissä on niin monta lehteä jo mukana ja niin kauan tehty että eiköhän ne jotain tiedä. Omalla päällä kun lukee vielä artikkelin läpi niin eiköhän tule valituksi itselleen sopivat renkaat
Alkupään ja loppupään sijoitukset saattavat heitellä testeissä mutta kyllä siinä erottuu jyvät akanoista.
AA: Laitetaanko kahdet setit UG500 195/55 koossa? Pitäisi saada jokunen prosentti pois noista..
Kyllä minä niihin testeihin vain luotan, tai sanotaanko TOP 4:stä kun valkkaa renkaat niin ei tarvitse jännittää. Tuulilasista ei ole kokemusta mutta TM:n rengastesteissä on niin monta lehteä jo mukana ja niin kauan tehty että eiköhän ne jotain tiedä. Omalla päällä kun lukee vielä artikkelin läpi niin eiköhän tule valituksi itselleen sopivat renkaat
Alkupään ja loppupään sijoitukset saattavat heitellä testeissä mutta kyllä siinä erottuu jyvät akanoista.
AA: Laitetaanko kahdet setit UG500 195/55 koossa? Pitäisi saada jokunen prosentti pois noista..
Pysyn sanomassani.
Halvimmat mitä rengasliikkeestä löytyy ja sit omalla perseellä tuntemuksia. Eihän noista tarvitse kärsiä kuin kolme talvea korkeintaan Talvella ajo muutenkin sellaista ryskyttämistä.
Rolle mikä on kimppatilauksen tiukkahinta? Saisko 205/50 :senä. Noi nykyiset kitkatkin näyttää naurettavilta. Liian kaposet
Halvimmat mitä rengasliikkeestä löytyy ja sit omalla perseellä tuntemuksia. Eihän noista tarvitse kärsiä kuin kolme talvea korkeintaan Talvella ajo muutenkin sellaista ryskyttämistä.
Rolle mikä on kimppatilauksen tiukkahinta? Saisko 205/50 :senä. Noi nykyiset kitkatkin näyttää naurettavilta. Liian kaposet
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
GU500 ei saa kuin 195/55, ja taisi alennusta olla 50%, pitää kysyä jos onnaa useampi setti jne. 205 6" vanteella on ihan naurettavan näköinen, ja vielä naurettavammat jos sinne leveämmät laittaa. 195/55 mulla oli talvella ja oli vielä siedettävän näköiset. Sitä paitsi pysyy kyljet paremmassa kunnossa kun vedät rallia pitkin kyliä.AutonaAlfa kirjoitti:Rolle mikä on kimppatilauksen tiukkahinta? Saisko 205/50 :senä. Noi nykyiset kitkatkin näyttää naurettavilta. Liian kaposet
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Kiinnostava uutuus tuo. Kerrohan kokemuksia sitten kun niitä kertyy, sullakin on sen verran kokemuksia että osaat varmaan sanoa jotain. Olin lukevinani noista joskus lehdestä mutta ei voi enää muistaa mitä siinä sanottiin. Onkohan noi palaset verrattavissa nastoihin, eli onko jotain määräyksiä paljonko saa olla nastoja talvirenkaassa?niki kirjoitti:Nyt pitäisi vaan suditella ennen pahempia kelejä, että tulee granulaatit esiin ja sehän mulle sopii
Ovatko ne siis ihan lamellikitkat missä on noita granulaatteja?
Jos ei olisi niin laiska ja kiireinen niin voisi jopa käydä lukemassa valmistajan sivuilta mutta luotetaan nyt enemmän käyttäjän subjektiiviseen (enemmän objektiiviseen) näkeymykseen.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Tänään heitin talviläskiä alle - ihanasti ropisevat. Gummit ovat Continental Winter Vikingit ja niistä ei kyllä ole mitään pahaa sanottavaa. Kohtuullisen äänettömät ja erittäin pitävät. Kolmas talvi on alkamassa ja kulutuspintaa & nastojakin on kiitettävästi jäljellä. Odotellaan lumisateita.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
- niki
- Viestit: 1633
- Liittynyt: 23 Syys 2003, 05:12
- Car(s): Alfa Romeo 159 2.4 JTDm Qtronic -07, Alfa Romeo 156 2.5 V6 -98, Moto Guzzi Norge -07, Aprilia Futura -01
- Paikkakunta: Aura
Nastojahan saa olla runsaat 100 kappaletta rengasta kohden ja nekin vain reunoilla. Green Diamondit ovat virallisesti kitkarenkaat, joten granulaattien määrää ei ole rajoitettu ja niitä löytyy koko renkaan matkalta, koko kulutuspinnan syvyydeltä 270 grammaa...Rolle kirjoitti:Onkohan noi palaset verrattavissa nastoihin, eli onko jotain määräyksiä paljonko saa olla nastoja talvirenkaassa?niki kirjoitti:Nyt pitäisi vaan suditella ennen pahempia kelejä, että tulee granulaatit esiin ja sehän mulle sopii
Ovatko ne siis ihan lamellikitkat missä on noita granulaatteja?
Jos ei olisi niin laiska ja kiireinen niin voisi jopa käydä lukemassa valmistajan sivuilta mutta luotetaan nyt enemmän käyttäjän subjektiiviseen (enemmän objektiiviseen) näkeymykseen.
Muuten tuntuu olevan hyvät renkaat, mutta varsinkin kovissa nopeuksissa ohjauksen keskialue on varsin tunnoton, välillä tuntuu kuin auto "leijuisi" tien päällä ja nopeissa väistöissä perä elää hieman omaa elämää. Käytös on muuten ok, mutta kovin nopeissa liikkeissä rengas toimii auttamattomasti myöhässä. Kaikki tämä johtuu tietty siitä, että kumi on erittäin pehmeää, eikä kuvioihin ole tehty mitään vahvistus"siltoja" Michelinin tapaan ohjaustuntoa ja vakavuutta parantamaan... Muuten ovat normaaliajossa aika mukavat ja helpot, todella hiljaiset. Märkäpito asvaltilla tuntuu olevan mainio, samoin pito kuivalla asvaltilla. Erityisesti kunnon pääkallokelit kiinnostavat, että pääsee testaamaan granulaattien pitoa. Kyllä ne ainakin äänestä päätellen maata raapivat suditellessa...
Ammattina autokauppa
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Ajattelin laittaa tänne, kun en viittinyt uutta topiccia perustaa.
Continental tulilinjalla
Rengasvalmistajaa syytetään talvirengastestien manipuloinnista
Aftonbladetin toimittaja Robert Collin kertoi Aftonbladetin nettipalvelussa 25.12. julkaistussa jutussa Continentalin toimintatavoista. Continentalin rengastestiosastolla oltiin tavallistakin luovempia. Eri lehdille annetut testirenkaat erosivat toisistaan, koska renkaat oli räätälöity lehdittäin. Aftonbladet toteaa, että testivoiton arvo on miljoonia kruunuja, suurissa maissa kuten Saksassa ja Ranskassa jopa satoja miljoonia kruunuja.
Kuinka rengastehdas pystyi vaikuttamaan tuloksiin?
Jotta talvirengastesteistä olisi hyötyä ostajille, renkaat on testattava ennen myyntikauden alkamista. Se tarkoittaa, että syksyllä myyntiin tulevat renkaat ovat lehdistön testeissä jo edellisen kevättalven aikana. Tulevan kauden uusia renkaita ei vielä silloin ole myytävänä rengasliikkeissä. Lehdistö joutuu näin ollen luottamaan rengasvalmistajien rehellisyyteen.
Testattujen renkaiden oletetaan olevan aivan samanlaisia kuin ne, joita myydään seuraavana syksynä kuluttajille. Jos valmistaja toimittaa räätälöityjä renkaita testiin vaikuttaakseen lehtien saamiin testituloksiin, luottamussuhde rikotaan. Testi ei vastaa olettamusta testirenkaiden ja myytävien renkaiden samanlaisuudesta. Testituloksella ei voi myöskään perustella myytävän renkaan ominaisuuksia.
Aftonbladetin talvirengastestin voittajarengas oli Continental Viking Contact 3. Viking voitti myös Auto Motor und sport –lehden norjalaisen version testin, jossa erityishuomiota kiinnitettiin renkaan ominaisuuksiin kuivalla lumettomalla tiellä. Norjalaiset saivat testiin renkaat, joiden sivut olivat hyvin jäykät. Aftonbladet puolestaan sai renkaat, jotka oli valmistettu hyvin pehmeästä kumista. Sen ansiosta renkaan ote jäisestä pinnasta oli parempi. Juuri tätä ominaisuutta Aftonbladet painotti testissään eniten. Mutta myös Aftonbladetin saamien testirenkaiden sivuja oli vahvistettu. Näin valmistaja tavoitteli sivuttaispidon parantamista kuivalla lumettomalla tienpinnalla.
Aftonbladet on käynyt ostamassa ja testannut voittajarenkaat, sellaisena kuin niitä myydään tavallisille kuluttajille rengasliikkeissä. Osoittautui, että testissä aiemmin olleiden ja nyt ostettujen renkaiden välillä on suuria eroja. Kuluttajille myytävät renkaat pitävät jäisellä tienpinnalla huonommin, ja niiden sivuttaispito kuivalla asfaltilla on huonompi. Syynä on se, että Aftonbladetin valmistajalta testiin saamat renkaat olivat paksummat ja jäykemmät kuin kuluttajille myytävät renkaat.
Tuulilasin verkkosivuilta
Continental tulilinjalla
Rengasvalmistajaa syytetään talvirengastestien manipuloinnista
Aftonbladetin toimittaja Robert Collin kertoi Aftonbladetin nettipalvelussa 25.12. julkaistussa jutussa Continentalin toimintatavoista. Continentalin rengastestiosastolla oltiin tavallistakin luovempia. Eri lehdille annetut testirenkaat erosivat toisistaan, koska renkaat oli räätälöity lehdittäin. Aftonbladet toteaa, että testivoiton arvo on miljoonia kruunuja, suurissa maissa kuten Saksassa ja Ranskassa jopa satoja miljoonia kruunuja.
Kuinka rengastehdas pystyi vaikuttamaan tuloksiin?
Jotta talvirengastesteistä olisi hyötyä ostajille, renkaat on testattava ennen myyntikauden alkamista. Se tarkoittaa, että syksyllä myyntiin tulevat renkaat ovat lehdistön testeissä jo edellisen kevättalven aikana. Tulevan kauden uusia renkaita ei vielä silloin ole myytävänä rengasliikkeissä. Lehdistö joutuu näin ollen luottamaan rengasvalmistajien rehellisyyteen.
Testattujen renkaiden oletetaan olevan aivan samanlaisia kuin ne, joita myydään seuraavana syksynä kuluttajille. Jos valmistaja toimittaa räätälöityjä renkaita testiin vaikuttaakseen lehtien saamiin testituloksiin, luottamussuhde rikotaan. Testi ei vastaa olettamusta testirenkaiden ja myytävien renkaiden samanlaisuudesta. Testituloksella ei voi myöskään perustella myytävän renkaan ominaisuuksia.
Aftonbladetin talvirengastestin voittajarengas oli Continental Viking Contact 3. Viking voitti myös Auto Motor und sport –lehden norjalaisen version testin, jossa erityishuomiota kiinnitettiin renkaan ominaisuuksiin kuivalla lumettomalla tiellä. Norjalaiset saivat testiin renkaat, joiden sivut olivat hyvin jäykät. Aftonbladet puolestaan sai renkaat, jotka oli valmistettu hyvin pehmeästä kumista. Sen ansiosta renkaan ote jäisestä pinnasta oli parempi. Juuri tätä ominaisuutta Aftonbladet painotti testissään eniten. Mutta myös Aftonbladetin saamien testirenkaiden sivuja oli vahvistettu. Näin valmistaja tavoitteli sivuttaispidon parantamista kuivalla lumettomalla tienpinnalla.
Aftonbladet on käynyt ostamassa ja testannut voittajarenkaat, sellaisena kuin niitä myydään tavallisille kuluttajille rengasliikkeissä. Osoittautui, että testissä aiemmin olleiden ja nyt ostettujen renkaiden välillä on suuria eroja. Kuluttajille myytävät renkaat pitävät jäisellä tienpinnalla huonommin, ja niiden sivuttaispito kuivalla asfaltilla on huonompi. Syynä on se, että Aftonbladetin valmistajalta testiin saamat renkaat olivat paksummat ja jäykemmät kuin kuluttajille myytävät renkaat.
Tuulilasin verkkosivuilta