Vannetukun autonosturit

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

vesamaan
Viestit: 1736
Liittynyt: 19 Heinä 2009, 20:03
Car(s): 156 2,4 JTD arkiajossa talvella
156 2,5 V6 kesällä
matkalla paaliin 156 V6
Paikkakunta: Orimattila

Vannetukun autonosturit

Viesti Kirjoittaja vesamaan »

Tallissa on kohta pohjan valu vuorossa, pikku hiljaa pitää ruveta nosturiakin miettimään. Onkos kellään kokemusta vannetukun myymistä autonostureista, esim http://www.vannetukku.fi/2pilarinostin- ... 33560.html Tuo on mekaanisella lukituksella oleva, ymmärtääkseni pitää jostain vaijerista vetää kun lähtee laskemaan alaspäin. Toinen vaihtoehto on http://www.vannetukku.fi/2pilarinostin- ... -33561.htm vissiin muuten sama kone mutta lukitus poistuu nappia painamalla? Kannattaako maksaa 400€ siitä ettei tarvi lukistusta avata erikseen? Vai kannattaako pysyä kaiken kaikkiaan erossa noista kiinanpeleistä? CE-merkinnäthän niistä löytyy, mutta eräskin viranomainen totesi mulle ihan suoraan että China Exports tekee kaikenlaista :roll: Tosin kyseessä oli rakennustuotteiden CE joka on vähän toinen juttu
Vai sijoitanko vielä 400€ ja ostan lattiavapaan mallin? Silloin kyllä pitää vähän tallin seiniä korottaa.... Mutta vielä ehtii

Avatar
jeQQ
Viestit: 4190
Liittynyt: 22 Kesä 2006, 18:01
Car(s): Z1100, 147GTA, 33 Giardinetta 4x4
Paikkakunta: Vihti

Re: Vannetukun autonosturit

Viesti Kirjoittaja jeQQ »

Vannetukun nosturista ei kokemusta, mutta mekaanista lukkoa tullut käytettyä ja se toimii ihan hyvin.

E: Kaverin halliin asennettiin uusi Launch ja hyvin on pelittänyt. Vähän siinä taisi asennuksessa olla jotain säätöä sähköjen kanssa.
Viimeksi muokannut jeQQ, 30 Elo 2013, 11:23. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Vannetukun autonosturit

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Asiasta en mitään tiedä mutta kiinnostaisi itseäkin. Tässä toinen halpa vaihtoehto. Saattavat tosin olla samasta kiinanpajasta peräisin.

Onko tuosta lattiavapaasta mallista paljoa iloa, eikös tuossa ei-vapaassa ole vain yksi johto- ja letkukouru joka kulkee tolpalta toiselle? Suurin ongelma taitavat joka tapauksessa olla nuo tolpat jotka jäävät auton ovien tielle.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Vannetukun autonosturit

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tietämättä noista esitetyistä nostureista, on vaihtoehto myös kysyä isolta korjaamoketjulta, josko olisi Oikeita Työkaluja tarjolla. Opiskelijakaverin isä osti juuri tonnilla Delta-Autolta puretun vanhan nosturin, taisi olla 2-pilari ja 2500 tai 3500kgn nostokyvyllä. Ja sehän ei sitten ollut kiinavehjes :)

Tuo mekaaninen lukko sinänsä ei ole ongelma, meilläkin tuolla koulutuksessa muutama moinen - yhtä ei käytetä käytännössä lainkaan tosin. Sitten on yksi vähän järeämpi 4-pilarinostin, jossa on mekaaninen lukitus, sen hankaluus tulee lähinnä siinä, että lukitus aukeaa vain nostamalla nosturia hieman ylöspäin ja sitten täyspudotusnappia pohjassa pitämällä lähes alas, jonka jälkeen "normaalilasku"-napilla maahan. Tuo ns. täyspudotus on siis vapaata laskua ilman lukkoja, kun "normaalilasku" laskee nosturin aina lukkojen päälle.
Joka tapauksessa se vähä, mitä noista tiedän, halpaan kannattaa ottaa mekaaninen lukko ja sitten hintavammassa voinee luottaa hydraulilukkoon (eli esim. kaksi hydraulilinjaa per nostopylväs, jolloinka toisen hajotessa toinen pitää vielä ylhäällä).
Tuolla TTS:llä on asenne vähän sellainen, että harrastuskäyttöön voisi ostaa tuollaisen hieman kalliimman halpanosturin, mutta halvimmat kannattaa jättää hyllyyn - kun ei CE-merkintä takaa tasan yhtään mitään.

CE-merkinnästähän vastaa tuotteen valmistaja ja valmistaja itse asettaa laatuvaatimukset laitteelle, eli jos valmistajan mielestä laatuvaatimus täyttyy Ö-luokan osilla, niin sitten siinä on CE-lätkä, vaikka pultit olisi muovia ymv. Eli siinä mielessä tuo CE-merkki on turha.

Avatar
alfa 156 v6
Viestit: 5150
Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v
Paikkakunta: Keuruu

Re: Vannetukun autonosturit

Viesti Kirjoittaja alfa 156 v6 »

vesamaan kirjoitti:Vai kannattaako pysyä kaiken kaikkiaan erossa noista kiinanpeleistä?
kannattaa... ainakin toistaiseksi. Kiinalaisethan tulee vielä kilpailemaan markkinasta mutta sitten hintakin on lähellä eurooppalaista.

Jos halvalle nostimelle tarvis niin kannattaa kytätä käytettyä "jonkunmerkkistä" kampetta. Voi sitten turvallisemmin mielin rassata autoa tuolla alla :roll:

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Vannetukun autonosturit

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Mitenhän paljon tallissa pitäs olla korkeutta että tuollaisen pystys asentamaan ilman että auto menee vintille :D On meinaan vähän siinä ja siinä mahtuuko meikälle.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Vannetukun autonosturit

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Tuossahan on hyvä laskea vaikkapa: auton korkeus maasta + oma pituus (jos haluaa kyyristelemättä auton alle päästä). Ja toki turvarajaa vähäsen ja muistaa sen, että iso osa pilarinostimista ei nosta pilareiden yläreunaan saakka, vaan esim. 1,2metriä pilarin huipusta alaspäin... eli siis auton katto on joissakin tapauksissa aika lähelle pilarien huippua kun yläasennossa on.

Avatar
MarcusV
Viestit: 1028
Liittynyt: 25 Heinä 2004, 00:13
Car(s): Jenkkejä ja vaimon 159 1.9 JTS -07 Rosso Alfa, Ex.Alfa GT 2.0 JTS -04 , GTV V6 turbo, Fiat Coupe 20VT
Paikkakunta: Espoo

Re: Vannetukun autonosturit

Viesti Kirjoittaja MarcusV »

Aquatica kirjoitti:Tuossahan on hyvä laskea vaikkapa: auton korkeus maasta + oma pituus (jos haluaa kyyristelemättä auton alle päästä). Ja toki turvarajaa vähäsen ja muistaa sen, että iso osa pilarinostimista ei nosta pilareiden yläreunaan saakka, vaan esim. 1,2metriä pilarin huipusta alaspäin... eli siis auton katto on joissakin tapauksissa aika lähelle pilarien huippua kun yläasennossa on.
Eipä varmaan kauheeta toivoa päästä seisomaan auton alla, mutta jos edes makuullaan sellaisen pyörillä olevan lavetin päällä ettei tarvii tunkin tai pukkien varassa tehdä ja hieman enemmän tilaa olis. Sais ainakin kaikki kulmat irti maasta.yms Siis aika normikokonen okt:n talli :)

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Vannetukun autonosturit

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Aquatica kirjoitti: CE-merkinnästähän vastaa tuotteen valmistaja ja valmistaja itse asettaa laatuvaatimukset laitteelle, eli jos valmistajan mielestä laatuvaatimus täyttyy Ö-luokan osilla, niin sitten siinä on CE-lätkä, vaikka pultit olisi muovia ymv. Eli siinä mielessä tuo CE-merkki on turha.
Yleisesti CE-merkkinnän laittanut valmistaja vakuuttaa, että laite täyttää konedirektiivin vaatimukset. Ei se valmistaja todellakaan niitä vaatimuksia itse ole keksinyt. Samalla tapaa kun autoilija itse vastaa nopeusrajoituksen mukaan ajamisesta. Hieman eri asia kuin se, että autoilija itse olisi sen rajoituksen asettanut.

Lisäksi autonostimet kuuluvat tyyppitarkastettaviin koneisiin eli valmistaja ei voi edes ominpäin CE-merkintää laittaa. Ja CE-merkitsemätöntä konetta ei saa markkinoille saattaa.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Vannetukun autonosturit

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

@Hepa

Ehkä hieman liioittelin muotoilussa, mutta:
CE-merkintä tuotteessa osoittaa, että valmistaja vakuuttaa tuotteen täyttävän sitä koskevien EU:n direktiivien vaatimukset ja, että tuote on läpikäynyt mahdollisesti vaaditut tarkistukset.

Valmistaja vakuuttaa.
Kaikkea ei voi tarkastaa, kaikkea ei voida valvoa. Valmistaja voi väittää sen nosturin olevan vaikka jumala, mutta ei se siitä sen ihmeellisempää tee jos rakenne on reikäpeltiä.

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Vannetukun autonosturit

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Ehkä oli hieman liioteltua sanoa valmistajan itse keksivän ne vaatimukset ;)

Liitteessä IV mainitut konetyypit pitää tyyppitarkastaa eli pelkkä vakuutus ei riitä. Ei se CE-merkki tai sen puuttuminen koneesta turvallisempaa tee, mutta merkityssä on ainakin se oletus turvallisuudesta. Merkitsemätöntä taas ei saa edes markkinoille tuoda. Merkinnästä vastaa valmistaja tai maahantuoja. Siinä vaiheessa kun jotain sattuu niin niitä dokumentteja aletaan tutkia. Siinä vaiheessa sitten pitääkin se vaatimusten mukaisuus osoittaa.

Paska taas on paska, merkillä tai ilman. Ilman merkkiä tuskin kuitenkaan saa muuta kuin paskan (kun puhutaan uusista koneista).

Edit: Ei sitä tyyppitarkastusta tarvita jos laite on valmistettu yhdenmukaistettujen standardien mukaan. Toki sekin pitää sitten tarpeen vaatiessa pytyä osoittamaan.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
unknown
Viestit: 690
Liittynyt: 15 Helmi 2007, 23:44

Re: Vannetukun autonosturit

Viesti Kirjoittaja unknown »

Itsellä on kummatkin Bilteman nosturit, todella hyviä on ja kun vertaa työn laatua noihin IKH:n ja vastaaviin, niin kyllä se näkyy, että isompi tilaaja saa paremman hinnan tai katetta ei tarvitse repiä laadun kustannuksella.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Vannetukun autonosturit

Viesti Kirjoittaja Finest »

MarcusV kirjoitti:
Aquatica kirjoitti:Tuossahan on hyvä laskea vaikkapa: auton korkeus maasta + oma pituus (jos haluaa kyyristelemättä auton alle päästä). Ja toki turvarajaa vähäsen ja muistaa sen, että iso osa pilarinostimista ei nosta pilareiden yläreunaan saakka, vaan esim. 1,2metriä pilarin huipusta alaspäin... eli siis auton katto on joissakin tapauksissa aika lähelle pilarien huippua kun yläasennossa on.
Eipä varmaan kauheeta toivoa päästä seisomaan auton alla, mutta jos edes makuullaan sellaisen pyörillä olevan lavetin päällä ettei tarvii tunkin tai pukkien varassa tehdä ja hieman enemmän tilaa olis. Sais ainakin kaikki kulmat irti maasta.yms Siis aika normikokonen okt:n talli :)
=Hallihuoraksikin kutsuttu

Vastaa Viestiin