17" näyttää hyvältä ja ainakin nimimerkki Willez ja nimimerkki Teme tuosta varmaan osaa kertoa paremmin, miten mukavuus "kärsii"
16" on varmasti vielä hyvinkin mukava vaikka olis matalampaa profiilia gummeissa, väitän minä. Jos olisi varaa V6:een ja sellaisen saisin, niin 17" olisi kiva, mutta teledialina pitäis saaha - ja taitaa noi 17" teledialit olla ns. kiven alla?
Tietysti makuasioita, mutta ulkonäkö ei automaattisesti parane pelkällä isommalla vanteella. Maasturialusta ei sitten ollenkaan sovi enää 17" vanteen kanssa, mutta 16" vielä juuri ja juuri menee ilman madallusta.
Sen lisäksi on sitten ulkonäkönsä puolesta jos jonkinnäköistä vannesta ja valitettava tosiasia on, ettei aivan kaikkien vannemuotoilijoiden näkemykset osu yksiin italialaisten linjojen kanssa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
Vastasin isommat, eli 18", 17" vielä menettelee, mutta niinkuin sanottu nämä kaipaa madallusta tai näyttävät hölmöiltä. Toisaalta myös 15" näyttää madallettuna hölmöltä.
Tindrum kirjoitti:Alla on nyt 15" mutta 16" olisi kivan näköinen. Kuinka paljon mukavuus kärsii ulkonäön parantuessa?
Ei juuri yhtään. Tuo 205/55/16 on vielä ihan mukava rengaskoko. Oman kokemuksen mukaan 225/45/17 rengastus aiheuttaa 156:ssa jo hillitöntä vetelyä (ainakin niillä teillä, joilla minä ajelen). Alkuperäiset näyttää omaan silmään mukavimmalle.
Vanteen offsetti vaikuttaa myös vetelyyn. 16" kunnon renkaalla on mukava ja kuitenkin riittävän jämäkkä. Äänestin kuitenkin 17". 215/45 koolla ja n. orig. et-lukemalla on nam. 18" ole itse vallan kesäsin ajellu ja kyllä se hiukan sellainen korin "pehmittäjä" on.
Alfissimo kirjoitti:Tietysti makuasioita, mutta ulkonäkö ei automaattisesti parane pelkällä isommalla vanteella. Maasturialusta ei sitten ollenkaan sovi enää 17" vanteen kanssa, mutta 16" vielä juuri ja juuri menee ilman madallusta.
Samaa mieltä. Ajamisen kannalta ei oo kokemista 17". 16 oli hyvä.
stoichiometric kirjoitti:Vanteen offsetti vaikuttaa myös vetelyyn. 16" kunnon renkaalla on mukava ja kuitenkin riittävän jämäkkä. Äänestin kuitenkin 17". 215/45 koolla ja n. orig. et-lukemalla on nam.
Jarsan kirjoitti:Eikä tuo 225/45r17 rengastuskaan vielä pahemmin vetele, jos alustassa ei ole väljää.
Joo, alustassa ei liiemmin kyllä ole ollut väljää, mutta tuolla et-lukemalla ja vanteen leveydellä on ollut oma vaikutuksensa. Eli et 35 ja 8" leveä vanne.. Onhan minulla tosiaan ollut 215/45/17 rengastuskin maltillisemmalla et-luvulla ja kapeammalla vanteella. Ne oli myös ihan hyvät.
Nämä taitaa olla samat 17" kuin Vittorion kuvassa. En kyllä koskaan noiden kanssa ajatellut että ois epämukavaa tai vetelis. Talvirenkaat oli orkkis 16"-vanteilla. Mielestäni 17"" näyttää paremmalta kuin 16". EDIT: 215/45 oli nämäkin.
17 on ihan passeli ainakin kesärenkaisiin. Eihän se niin mukava ole kuin vakiokoko, mutta ajaa sitten ranskalaisella, jos mukavuus on se ykkösprioriteetti. 16 on toki hieman mukavampi, kun voi käyttää halutessaan korkeampaa profiilia. 18 tuumaisiakin olen nähnyt, mutta minusta se menee 156:n kohdalla jo vähän pelleilyksi, enkä usko ajo-ominaisuuksien ainakaan paranevan hillitympään kokoon nähden.
Talvella omassani alla 15 tuumaiset, aina yhtä tyrmäävän tyylikkäät pepperpotit
EDIT: Niin ja kuten tuossa jo edellä joku mainitsikin, alustasarja on kova sana jos laittaa isompaa vannetta. Muuten näyttää aika hassulta. Hassulta näyttää toki nuokin 15 tuumaiset pepperpotit jo tuossa omassa noin 30mm madalletussa
Minulta ääni myös 17-tuumaisille. Hyvä kompromissi ulkonäön ja käyttömukavuuden välillä. 18-tuumaiset menee jo sen verran matalaksi kumiksi että saa joka paikkaan olla jarruttamassa ja hidastamassa ja sitten taas kiihdyttämässä... Molemmissa kulkineissa 18-tuumaiset kesällä ja madallettuja. Nyt 16-tuumaisilla talvikiekoilla hermo lepää kun ei tarvitse ihan jokaisen töyssyn ja rotvallin reunalla henkeä pidättää. Plussaa edelleen se että 17-tuuma alkaa jo nykyisellään olla sellainen vakiokoko että valinnanvaraa rengasliikkeillä enemmän ja hinnat halvempia.
Suht paljon ajavana (35-45tkm/v) sanoisin, että vakiokorkuisella alustalla 16" on hyvä ajaa, eikä mikään pahan näköinenkään. Samassa autossa 17" oli ajoltaan kuraa ja hölmön näköinen vakiokorkuisena.
Jos ajelee vain sunnuntaina kirkkoon ja lauantaina pillurallia kylällä niin isompi vanne ja madallus on hyvä vaihtoehto kunhan muistaa, että mukavuus kärsii.
Mun mielestä 16" on minimi,15" on auttamatta liian pieni tämänkokoiseen autoon. 18" on suht maksimi, 19" alkaa näyttää jo hassulta varsinkin "multispoke" tyylisenä , puhumattakaan 20"
Pistin piruillakseni muutaman kuvan miten ulkonäkö vaihtuu pelkkiä vanteita vaihtamalla,autoissa alustan korkeus on sama eri vanteilla.