Ei ole meilläpäinkään 98:ia Shellillä. Satasella kun tankkasin V-Poweria, niin seuraavaksi siirryn kyllä ST1:lle ja 98:a sieltä. Käteiskortilla 7-8 cnt halvempaa.maybetomorrow kirjoitti:Shellin jonosta Nesteen asiakkaaksi (98E5) kun eivät kaikki Shellit tarjoa vaihtoehtona kasia.Capirex kirjoitti:Kyllä on nyt Shellin Vpower kallista litkua litrahintaan 1,609.
E10 bensiini ja Alfat
Valvoja: Moderators
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
Niin siis ei se käteisalennus oo ku sentti, mutta yhteensä 7-8 cnt halvempaa kuin V-Poveri.h_lauri kirjoitti:Aivan kauhee alennus. Me saadaan snt. No, ei mulla kyllä (yleensä) ole käteistäkään.Monza kirjoitti: Ei ole meilläpäinkään 98:ia Shellillä. Satasella kun tankkasin V-Poweria, niin seuraavaksi siirryn kyllä ST1:lle ja 98:a sieltä. Käteiskortilla 7-8 cnt halvempaa.
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtm ... a-kannalla
Kyllä tämä ihmiset tyhmyys välillä saa suoratsaan hymyiksi... Jos on epävarma sopiiko 95E10 niin mikä ihme estää laittamasta viereisen pistoolin 98:a?
Sittenkun vielä lämätään nuo sata listaa mitkä pyörivät netissä ja ties missä mihin on listattu autot joihin löpö käy, niin pitää vaan ihmetellä, miten ei osaa ihmiset päättää mitä laittaa tankiin... Eikä mikään estä soittamasta merkkikorjaamoole ja kysyä käykö E10 omaan autoon - no, ensiksi tietysti pitää teitää oman auton malli, jos soittaa ja ilmoittaa autoksi "yhdeksänkymentä luvun lopun tojota" niin ei se tiski osaa mitään sanoa...
Kyllä tämä ihmiset tyhmyys välillä saa suoratsaan hymyiksi... Jos on epävarma sopiiko 95E10 niin mikä ihme estää laittamasta viereisen pistoolin 98:a?

Sittenkun vielä lämätään nuo sata listaa mitkä pyörivät netissä ja ties missä mihin on listattu autot joihin löpö käy, niin pitää vaan ihmetellä, miten ei osaa ihmiset päättää mitä laittaa tankiin... Eikä mikään estä soittamasta merkkikorjaamoole ja kysyä käykö E10 omaan autoon - no, ensiksi tietysti pitää teitää oman auton malli, jos soittaa ja ilmoittaa autoksi "yhdeksänkymentä luvun lopun tojota" niin ei se tiski osaa mitään sanoa...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Nyt sain b-luokan testin päätökseen. Eli 1000km vanhalla 95:lla tuotti 2.0 TS koneella keskikukutuksen 10,0l/100km. Ajopäiväkirjan mukaan ajot täysin identtiset, mutta Tampereen reissun osalta kellonaika eri. 98:lla keskikukutukseksi sain 9,4l/100km... Toki ajotapa saattaa olla hieman muuttunut, mutta pyrin tosiaan ajamaan normaalin huonon ajotavan mukaan.
-
- Viestit: 793
- Liittynyt: 28 Loka 2004, 11:08
- Car(s): Alfa GTV V6 Tbo -95, Fiat Croma ie -89, Saab 9-5 Wagon -02
- Paikkakunta: Oulu / Munchen
Olen vuosia käyttänyt 166 2.0TS:ssä 95E:tä. Nyt tämän etanolisotkun takia vaihdoin 98E:hen. Puolenkymmenen tankin kokemuksella polttoaineenkulutus laski arviolta luokkaa 0.5l/100km. Moottorin käyntiääni muuttui hiukan karheammaksi. Olisikohan moottorinohjaus muuttanut sytytystä aikaisemmalle tuon 98:n paremman nakutuksenkeston takia. Tuohan tuottaisi lisää tehoa/pienemmän kulutuksen. Olisipa tuon tiennyt vuosia sitten...Capirex kirjoitti:Nyt sain b-luokan testin päätökseen. Eli 1000km vanhalla 95:lla tuotti 2.0 TS koneella keskikukutuksen 10,0l/100km. Ajopäiväkirjan mukaan ajot täysin identtiset, mutta Tampereen reissun osalta kellonaika eri. 98:lla keskikukutukseksi sain 9,4l/100km... Toki ajotapa saattaa olla hieman muuttunut, mutta pyrin tosiaan ajamaan normaalin huonon ajotavan mukaan.
Here we go again... Juuri saatu E10, niin haikaillaan jo E20:n tai vastaavan perään "kun autokanta nuorentuu niin nopeasti" - ai nuorentuuko? Eikö juuri ollut puhetta päinvastaisesta... Ja kun ruottissakin on jo E85:sta, niin mutta siinä vieressä on pumppu jossa lukee 95E5... Suomessa tuota optiota ei ole, kun olisi maksanut bensa-asemille maltaita lisätä ja 98;sta ei voitu luopua...
KL: E10 pelottaa jo nyt - etanolia ehkä lisätään
KL: E10 pelottaa jo nyt - etanolia ehkä lisätään
13.2.2010 talliin saapui 156 V6 1997.
14.6.2010 -> EX
14.6.2010 -> EX
- Ottimo
- Viestit: 901
- Liittynyt: 28 Helmi 2003, 13:56
- Car(s): Giulia Veloce Q4, -17, 156 2,0 JTS, -05, GTV V6, -02, ex Alfasud, Giulietta, 75, 155, 156, 166, 159, Spider
- Paikkakunta: Uppsala
Osoittaa todellakin suurta asiantuntemattomuutta viitata Ruotsissa myytävään E85 Etanoliin jota käytetään ainoastaan tätä polttoainetta varten suunnitelluissa autoissa. E85 ei ole vaihtoehto tavallisille bensiiniautoille. Tämä satsaus E85:een jää todennäköisesti täällä tilapäiseksi eikä sen perään kannata kenenkään haikailla. Hintasuhteet etanolin ja bensiinin välillä ovat vaihdelleet ja välillä ihmiset ovat tankanneet bensiiniä näihin flexifuel/biopower autoihinsa koska se on käytännössä halvempaa. Halvempi litrahinta ei ole riittänyt kompensoimaan selvästi kasvavaa kulutusta etanolilla ajettaessa (noin 30 %).ssulti kirjoitti:Here we go again... Juuri saatu E10, niin haikaillaan jo E20:n tai vastaavan perään "kun autokanta nuorentuu niin nopeasti" - ai nuorentuuko? Eikö juuri ollut puhetta päinvastaisesta... Ja kun ruottissakin on jo E85:sta, niin mutta siinä vieressä on pumppu jossa lukee 95E5... Suomessa tuota optiota ei ole, kun olisi maksanut bensa-asemille maltaita lisätä ja 98;sta ei voitu luopua...
]
Niin, itsekin viime viikolla jouduin tutustumaan tähän Suomen E10:iin enkä ollut asiaan oikein varautunut. Eka kerran tankkasin varmuuden vuoksi 98:ia mutta toisella kertaa otin sitten tätä E10:ä kun vaihtoehtoa ei sillä asemalla ollut. Ajattelin että ei muutama kymmenen litraa voi mitään merkitä. Auto toimii normaalisti, kulutuksesta en voi sanoa mitään näin lyhyellä matkalla, boksikin katolla vaikeutti vertailua.
-
- Viestit: 897
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
- Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
- Paikkakunta: Espoo
VTT toteutti tutkimukset kuudella erimerkkisellä käytetyllä henkilöautolla, jotka edustivat vuosimalleja 1999–2010. Autot olivat Peugeot 406, Alfa-Romeo 156, Saab 9-5, Honda Accord, Nissan Qashqai, Audi A4 1.8T FSI.
Mielenkiintoisia tutkimuksia, E10 bensaa ei käsittääkseni suositella mihinkään 156:een ..
Mielenkiintoisia tutkimuksia, E10 bensaa ei käsittääkseni suositella mihinkään 156:een ..
VTT:n raportista vielä: Tutkimuksessa käytettiin kuutta bensiinikäyttöistä henkilöautoa, jotka saatiin käyttöön VTT:n henkilökunnalta. Autot edustivat vuosimalleja 1999 2010, ja niillä oli ajettu n. 20 000 … 250 000 km. Valmistajien suositusten mukaan (lista www.e10bensiini.fi ) niihin kaikkiin soveltui myös 95E10 bensiini.Monza kirjoitti:Mielenkiintoisia tutkimuksia, E10 bensaa ei käsittääkseni suositella mihinkään 156:een ..
Pitihän sitä listaa vielä tarkastella josko sinne olisi vanhempaa Alfaa ilmestynyt, mutta ei. Tiedä vaikka täsmentäisivät joskus tuota raporttia ja kertoisivat muista lähteistään tai sitten vaan tunnustaisivat lukeneensa väärin.
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
itellä meinas palaa päreet kun VTT:n johtaja sano ettei normaali autoilija pysty tekemään soveltuvia mittauksia, koska vaikutaa ajotapa, sää, ilmastonmuutos, lobbaus, yms...
kuitenkin jos autoilija on ajanut vuosia, ja tankkaa yleensä tankin täyteen pystyy aika piruntarkaan laskemaan ilman mitään tietokonetta montako litraa meni. kuitenkin tämä kyseinen autolija suosii sitä omaa ajotapaansa ja ajaa melko samallaisia kiihdytyksiä yms. Ei yks VTT:n testiajo poriin ja takas tai 100km dynolla ole mitenkään verannollinen vuosien ajolle.
Koko VTT on mielestäni iso vitsi (samoin kuin Ilmatieteenlaitos), eikä näitä mätäpaiseita joissa juostaan rahanperässä edes millääntavalla arvosteta. Kysyisivät näitä asioita joskus vaikka yliopistoilta jossa tehdään oikeaa tutkimusta asiohin liittyen eikä saada pelkästään sellasia tuloksia joita tilaaja (Neste OIL) haluaa.
kuitenkin jos autoilija on ajanut vuosia, ja tankkaa yleensä tankin täyteen pystyy aika piruntarkaan laskemaan ilman mitään tietokonetta montako litraa meni. kuitenkin tämä kyseinen autolija suosii sitä omaa ajotapaansa ja ajaa melko samallaisia kiihdytyksiä yms. Ei yks VTT:n testiajo poriin ja takas tai 100km dynolla ole mitenkään verannollinen vuosien ajolle.
Koko VTT on mielestäni iso vitsi (samoin kuin Ilmatieteenlaitos), eikä näitä mätäpaiseita joissa juostaan rahanperässä edes millääntavalla arvosteta. Kysyisivät näitä asioita joskus vaikka yliopistoilta jossa tehdään oikeaa tutkimusta asiohin liittyen eikä saada pelkästään sellasia tuloksia joita tilaaja (Neste OIL) haluaa.
nii, oli tossa yks peugeot 206 joka kulki kaasu pohjassa e10:lla 140 km/h.
vika ilmaantu pari kk vuoden vaihteen jälkeen ja korjaantu jo puolella tankilla 98:sia. jos on sattumaa ni sitte on mutta, ko autoon vaihdettiin öljyt, ilmansuodatin ja tulpat eikä vika korjaantunu vasta ku "piruuksittain" tankkas 98:sia
vika ilmaantu pari kk vuoden vaihteen jälkeen ja korjaantu jo puolella tankilla 98:sia. jos on sattumaa ni sitte on mutta, ko autoon vaihdettiin öljyt, ilmansuodatin ja tulpat eikä vika korjaantunu vasta ku "piruuksittain" tankkas 98:sia

Niin, sanoohan sen nyt jo järkikin, että kuka tahansa merkonomi Pentti Keravalta pystyy koska tahansa tekemään tieteellisesti pätevämpää tutkimusta kuin VTT.koala kirjoitti:itellä meinas palaa päreet kun VTT:n johtaja sano ettei normaali autoilija pysty tekemään soveltuvia mittauksia, koska vaikutaa ajotapa, sää, ilmastonmuutos, lobbaus, yms...
kuitenkin jos autoilija on ajanut vuosia, ja tankkaa yleensä tankin täyteen pystyy aika piruntarkaan laskemaan ilman mitään tietokonetta montako litraa meni. kuitenkin tämä kyseinen autolija suosii sitä omaa ajotapaansa ja ajaa melko samallaisia kiihdytyksiä yms. Ei yks VTT:n testiajo poriin ja takas tai 100km dynolla ole mitenkään verannollinen vuosien ajolle.
Koko VTT on mielestäni iso vitsi (samoin kuin Ilmatieteenlaitos), eikä näitä mätäpaiseita joissa juostaan rahanperässä edes millääntavalla arvosteta. Kysyisivät näitä asioita joskus vaikka yliopistoilta jossa tehdään oikeaa tutkimusta asiohin liittyen eikä saada pelkästään sellasia tuloksia joita tilaaja (Neste OIL) haluaa.
- Capirex
- Viestit: 394
- Liittynyt: 07 Tammi 2006, 18:03
- Car(s): Skoda Octavia 1.4 TSI DSG -15, ex-159 jtdm 2.0 -10, ex-147 2.0 -08, ex-147 2.0 sele -02, ex-156 2.0, ex-156 2.4 jtdm, ex-Ducati 748 -00, ex-Ducati 750SS -95
- Paikkakunta: Helsinki/Tampere
Monza kirjoitti:Jönsson kirjoitti: Niin, sanoohan sen nyt jo järkikin, että kuka tahansa merkonomi Pentti Keravalta pystyy koska tahansa tekemään tieteellisesti pätevämpää tutkimusta kuin VTT.![]()
Mutta osaavatko ne lukea siellä VTT:llä? Vieläkään en löydä listasta 156:ia ..
VTT:ltä Juhani Laurikko vastasi kysymykseeni varsin asiallisesti. Eli käytännössä joku hullu alfisti tähänkin testiin oli autonsa saanut väännettyä mukaan

"Hei,
Olit lukenut tarkasti raportimme, ja löytänyt siitä periaatteessa ns. "heikon kohdan".
Olet oikeassa, että valmistaja ei suosittele E10-bensiiniä kuin uusimpiin malleihin. Po. auton omistaja oli kuitenkin henk.koht. vakuuttunut auton toimivuudesta, ja siksi se osallistui testiin.
Emme silti suosittele, että käyttäisit sitä omassasi, ainakaan jos se on JTS-moottorilla, koska JTS-koneissa on vielä suht. myöhäsissä vuosimalleissa sellainen korkeapainepumppu, joka ei siedä E10:n pitkäaikaiskäyttöä. Itsellänikin sellainen löytyy 159 1.9 JTS koneesta, ja siksi ajelen nykyään 98E5-laadulla. Koeautossa oli siis 2.5 V6 joka ei ole JTS-moottori.
t. juhani"
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Saksan ADAC testasi Opel Signumilla. Ei kestänyt.
Siis bensapumpun tiiviste ei kestänyt. Sitähän emme saa koskaan tietää, olisiko se alkanut vuotaa muutenkin. Minulla vuotaa pappa-Tunturin kaasari, vaikkei ole E10:ä nänytkään. Mielestäni testiä olisi pitänyt jatkaa uusimalla vikaantunut osa. Suurin osa essonbaarimiehistä on varmoja siitä, että kertatankkaus E10:ä hajottaa joka auton tuhannenvulvanpäreiksi. Kun nämä analfabeetit tavaavat tuostakin jutusta pelkän otsikon, on heidän mielestään asia tullut virallisesti todistetuksi. M.O.T.Giallo Pozzuoli kirjoitti:Saksan ADAC testasi Opel Signumilla. Ei kestänyt.
Kuitenkin testissä ajoivat 27 000 km autolla, jonka ei luvattukaan sietävän E10:ä. Kuvitteleeko joku, että käytettyyn Opeliin ei tulisi koskaan mitään vikaa?
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Bensapumppujen tiivisteidenhän oletettiinkin olevan se osa joka ei kestä etanolia. Testiin valittiin tarkoituksella auto, jolle valmistaja ei suosittele E10-bensiiniä. Tiiviste hajosi 27000km kohdalla. Pari Opelia on itselläkin ollut eikä niissä koskaan bensapumput temppuillut saati olisi tiiviste mennyt. En usko että ko. Signuminkaan tyyppivikoihin kuuluu bensapumpuun tiivisteet. Auto oli testin alussa uusi ja tiiviste levisi 27 000km kohdalla kun tankissa oli käyetetty ainoastaan E10:iä.Mitä tuo testi vahvisti oli just ne teoriat mitä etanolin oli uumoiltukin aiheuttavan autolle jolle ei suositella E10:iä.Jos testiin olisi otettu vaikka 100 tai tuhat signumia tai muuta automallia jolle ei suositella E10:iä niin varmasti tutkimus olisi ollut kattavampi. Mutta miksi pitäisi jos konsensus on jo etukäteen että luultavasti bensapumppu hajoaa kun tiivisteet ei kestä etanolia? Helpompi on huljuttaa niitä tiivisteitä E10:ssä ja kattoo miten käy. Ton voi testata vaikka kotonakin kun käy hakemassa motonetista nipun niitä tiivisteitä ja essolta bensaa.
Sen sijaan ADAC on kertonut ettei E10 ole aiheuttanut vastaavia ongelmia autoille joille valmistaja suosittaa E10:ä.
Turha tässä on nyt mitään iänikuisen vanhoja pappatuntureita vertailuun ottaa kuitenkaan kun niissä on tiivisteet jo muutenkin haperoiset
Sen sijaan ADAC on kertonut ettei E10 ole aiheuttanut vastaavia ongelmia autoille joille valmistaja suosittaa E10:ä.
Turha tässä on nyt mitään iänikuisen vanhoja pappatuntureita vertailuun ottaa kuitenkaan kun niissä on tiivisteet jo muutenkin haperoiset

- Jakke
- Viestit: 3336
- Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
- Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW
Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym... - Paikkakunta: Kuopio
Niin mites se nyt meni, keskeytettiinko Opelin testaaminen, vai jatkuuko se edelleen? Mielestäni ehdottomasti pitäisi jatkaa, jotta saataisiin hieman enemmän tietoa siitä, mitä muuta E10 mahdollisesti voi rikkoa. Vaikka eihän yhden auton testaaminen tietenkään kerro juuri mitään. Voihan siitä vaikka kampiakseli katketa ihan muutenkin, jos oikein huono säkä sattuu...
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO
Oo-v-oO
Giallo Pozzuoli kirjoitti:Bensapumppujen tiivisteidenhän oletettiinkin olevan se osa joka ei kestä etanolia. Testiin valittiin tarkoituksella auto, jolle valmistaja ei suosittele E10-bensiiniä. Tiiviste hajosi 27000km kohdalla. Pari Opelia on itselläkin ollut eikä niissä koskaan bensapumput temppuillut saati olisi tiiviste mennyt. En usko että ko. Signuminkaan tyyppivikoihin kuuluu bensapumpuun tiivisteet. Auto oli testin alussa uusi ja tiiviste levisi 27 000km kohdalla kun tankissa oli käyetetty ainoastaan E10:iä.Mitä tuo testi vahvisti oli just ne teoriat mitä etanolin oli uumoiltukin aiheuttavan autolle jolle ei suositella E10:iä.Jos testiin olisi otettu vaikka 100 tai tuhat signumia tai muuta automallia jolle ei suositella E10:iä niin varmasti tutkimus olisi ollut kattavampi. Mutta miksi pitäisi jos konsensus on jo etukäteen että luultavasti bensapumppu hajoaa kun tiivisteet ei kestä etanolia? Helpompi on huljuttaa niitä tiivisteitä E10:ssä ja kattoo miten käy. Ton voi testata vaikka kotonakin kun käy hakemassa motonetista nipun niitä tiivisteitä ja essolta bensaa.
Sen sijaan ADAC on kertonut ettei E10 ole aiheuttanut vastaavia ongelmia autoille joille valmistaja suosittaa E10:ä.
Turha tässä on nyt mitään iänikuisen vanhoja pappatuntureita vertailuun ottaa kuitenkaan kun niissä on tiivisteet jo muutenkin haperoiset
Varmasti olet enimmäkseen oikeassa (mutta mistä ne uuden Signumin löysivät?). Sitä tässä vain protestoinkin, että jutun otsikko antaa aivan turhan dramaattisen kuvan tilanteesta.
-
- Viestit: 353
- Liittynyt: 29 Heinä 2004, 06:13
- Car(s): GLC 300e
Coupe Fiat
9-3 Aero - Paikkakunta: Hyvinkää
Missä on sanottu että alkoi tiivisteet vuotamaan?
Noita 2,2 Directin bensapumppujahan on mennyt tuhansia ja taas tuhansia ihan ilman E10 polttoainettakin. Korkeapainekalvothan niistä poksuu. Ja kun valmistajalla oli tiedossaan bensapumpun täydellinen susirakenne, ja jatkuvat ongelmat niin kielsivät E10 käytön ettei ainakaan se enää huononna tilannetta... Ainoa nykyopeli mistä muuten kielsivät kympin käytön.
Jos ette usko, niin googlella löytyy. Z22YH on moottorityyppi...
Arvatkaa mistä tiedän
.
Noita 2,2 Directin bensapumppujahan on mennyt tuhansia ja taas tuhansia ihan ilman E10 polttoainettakin. Korkeapainekalvothan niistä poksuu. Ja kun valmistajalla oli tiedossaan bensapumpun täydellinen susirakenne, ja jatkuvat ongelmat niin kielsivät E10 käytön ettei ainakaan se enää huononna tilannetta... Ainoa nykyopeli mistä muuten kielsivät kympin käytön.
Jos ette usko, niin googlella löytyy. Z22YH on moottorityyppi...
Arvatkaa mistä tiedän

Viljan tar fram det som inte fanns.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: E10 bensiini ja Alfat
Jokohan tuo E10 pelleily kohta loppuisi?
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1209259583" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1209259583" onclick="window.open(this.href);return false;
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: E10 bensiini ja Alfat
Niinpä. Taas pienellä Suomella mopo keuli ekoilussa ( ja egoilussa ) - ja autoilijat maksaa...Albertolli kirjoitti:Jokohan tuo E10 pelleily kohta loppuisi?
http://www.kauppalehti.fi/auto/uutiset/ ... 1209259583" onclick="window.open(this.href);return false;" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: E10 bensiini ja Alfat
Tosta saadaan taas liikaa spekuloiva, asioita liian monimutkikkaasti katsova yle-dokumentti... E10: Nousu ja tuho
Tuolta löyty muuten jonkin sortin business idea:
"Hallitusta huolettaa ympäristökysymysten ohella myös se, että elintarvikkeiden hinnat kallistuvat. Sitä vastoin se lupaa tukea esimerkiksi puusta, oljesta tai levästä valmistetun biopolttoaineen tuotantoa."
Leväähän on kesäisin lätäköt täynnä, eikä sillä ole muutakaan järkevää käyttöä...
Tuolta löyty muuten jonkin sortin business idea:
"Hallitusta huolettaa ympäristökysymysten ohella myös se, että elintarvikkeiden hinnat kallistuvat. Sitä vastoin se lupaa tukea esimerkiksi puusta, oljesta tai levästä valmistetun biopolttoaineen tuotantoa."
Leväähän on kesäisin lätäköt täynnä, eikä sillä ole muutakaan järkevää käyttöä...
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: E10 bensiini ja Alfat
Vähän aihetta sivuten, tietääkö joku tarvitseeko bensan huohotusletkun olla bensankestävää? Eli letkun johon itse bensaa menee ainoastaan harvoin vähän roiskeina. Kyseinen tarvittava letku on niin iso että helpottaisi jos ei erityisletkua tarvitsisi.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER 

-
- Viestit: 7
- Liittynyt: 24 Marras 2013, 15:31
- Car(s): Alfa Romeo 156 Sportwagon
SAAB 9-5 SE - Paikkakunta: Savonlinna
Re: E10 bensiini ja Alfat
Mitenkäs kestotesteilijöiden Alfat ovat toimineet E95:lla?
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Re: E10 bensiini ja Alfat
^^tarvii. Ilmeisesti bensahöyrytkin pehmittävät letkua, aika usein nähnyt tukkoon turvonneita ja haljenneita huohotusletkuja.
Re: E10 bensiini ja Alfat
Bemarin Webasto irtisanoi tänään sopimuksen.
Vaihtoon menee tankilta tuleva bensaletku ja palopää ainakin. Letkusta irtoaa mohnää, joka tukkii palopään.
Tekninen sanasto voi olla vähän hakusessa, kun en laitetta tarkemmin tunne.
Vaihtoon menee tankilta tuleva bensaletku ja palopää ainakin. Letkusta irtoaa mohnää, joka tukkii palopään.
Tekninen sanasto voi olla vähän hakusessa, kun en laitetta tarkemmin tunne.
Laku
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
Kia Niro, ex. Lancia Ypsilon, CBR 600 RR, 159 2.2, 156 V6 SW, 147 2.0 Sele, 147 1.6, 75 1.6
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
temp2
Kyllä taas sai hyvän muistutuksen siitä, miksi en Lahdessa eräällä tietyllä asemalla tankkaa, kuin harvoin ja silloinkin yleensä selkeän hintaeron takia, jota kaksi senttiä/litra ei vielä ole.
Alfa oli ma-pe lainassa ja ennen lainaan antamista olin käynyt olosuhteiden pakosta tällä ko. asemalla tankkaamassa melkein täyteen. Perjantaina kun omalla autolla taas lähdin, en niin kiinnittänyt huomiota moottoriin lyhyessä ajossa, mutta eilen ajoin sitten enemmän ja ihmettelin, kun puuttuu veto koneesta, ei minkäänlaista vääntöä, selkeästi vähemmän tehoa ja hyvin laiska kaasuvaste. Meinasin jo, että jotain on rikki kunnes muistin, että 95E10:llä auto käyttäytyi kesällä samanlailla, mutta nyt vielä huonommin ja tankissa piti olla 98:a.
Melkein 40 litraa tankkasin välittömästi toiselta asemalta 98:a päälle, mutta eipä tuntunut auttavan kuin hieman, joten oli pakko laittaa oktaanikorottajaa tankkiin ja sitten pikkulenkin jälkeen alkoikin kone tuntumaan normaalilta ja oli vedot takaisin.
Mitälie vajaaoktaanista vesibensaa ollut tankissa, kun ei 2/3 uutta 98:a paljon vaikuttanut. Ei ole ensimmäinen kerta kun olen kyseisellä asemalla kuullut näin käyneen, mutta nyt osui ihan todellisesti omalle kohdalle. Mm. volkkarin TSI-koneita viety korjaamolle nakutuksen takia ja syyllinen on kyseisen huollon kavereille ollut entuudestaan tuttu ja asiakkaalta vahvistuksen viimeisimmästä tankkauspaikasta saatuaan, on oktaanikorottajalla ongelma poistunut.
Ko. asema on Lahden renkomäessä punaisilla kylteillä varustetun tavaratalon yhteydessä. Päätelkää loput itse.
Alfa oli ma-pe lainassa ja ennen lainaan antamista olin käynyt olosuhteiden pakosta tällä ko. asemalla tankkaamassa melkein täyteen. Perjantaina kun omalla autolla taas lähdin, en niin kiinnittänyt huomiota moottoriin lyhyessä ajossa, mutta eilen ajoin sitten enemmän ja ihmettelin, kun puuttuu veto koneesta, ei minkäänlaista vääntöä, selkeästi vähemmän tehoa ja hyvin laiska kaasuvaste. Meinasin jo, että jotain on rikki kunnes muistin, että 95E10:llä auto käyttäytyi kesällä samanlailla, mutta nyt vielä huonommin ja tankissa piti olla 98:a.
Melkein 40 litraa tankkasin välittömästi toiselta asemalta 98:a päälle, mutta eipä tuntunut auttavan kuin hieman, joten oli pakko laittaa oktaanikorottajaa tankkiin ja sitten pikkulenkin jälkeen alkoikin kone tuntumaan normaalilta ja oli vedot takaisin.
Mitälie vajaaoktaanista vesibensaa ollut tankissa, kun ei 2/3 uutta 98:a paljon vaikuttanut. Ei ole ensimmäinen kerta kun olen kyseisellä asemalla kuullut näin käyneen, mutta nyt osui ihan todellisesti omalle kohdalle. Mm. volkkarin TSI-koneita viety korjaamolle nakutuksen takia ja syyllinen on kyseisen huollon kavereille ollut entuudestaan tuttu ja asiakkaalta vahvistuksen viimeisimmästä tankkauspaikasta saatuaan, on oktaanikorottajalla ongelma poistunut.
Ko. asema on Lahden renkomäessä punaisilla kylteillä varustetun tavaratalon yhteydessä. Päätelkää loput itse.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Yleinen avautumis-ketju
Lähes poikkeuksetta tulee sielä tankattua myös bensavehkeet, eikä ole kyllä mitään häiriöitä ollut. Eikös volkkareissa ole nakutustunnistusta ollenkaan?Alfissimo kirjoitti:Kyllä taas sai hyvän muistutuksen siitä, miksi en Lahdessa eräällä tietyllä asemalla tankkaa, kuin harvoin ja silloinkin yleensä selkeän hintaeron takia, jota kaksi senttiä/litra ei vielä ole.
Alfa oli ma-pe lainassa ja ennen lainaan antamista olin käynyt olosuhteiden pakosta tällä ko. asemalla tankkaamassa melkein täyteen. Perjantaina kun omalla autolla taas lähdin, en niin kiinnittänyt huomiota moottoriin lyhyessä ajossa, mutta eilen ajoin sitten enemmän ja ihmettelin, kun puuttuu veto koneesta, ei minkäänlaista vääntöä, selkeästi vähemmän tehoa ja hyvin laiska kaasuvaste. Meinasin jo, että jotain on rikki kunnes muistin, että 95E10:llä auto käyttäytyi kesällä samanlailla, mutta nyt vielä huonommin ja tankissa piti olla 98:a.
Melkein 40 litraa tankkasin välittömästi toiselta asemalta 98:a päälle, mutta eipä tuntunut auttavan kuin hieman, joten oli pakko laittaa oktaanikorottajaa tankkiin ja sitten pikkulenkin jälkeen alkoikin kone tuntumaan normaalilta ja oli vedot takaisin.
Mitälie vajaaoktaanista vesibensaa ollut tankissa, kun ei 2/3 uutta 98:a paljon vaikuttanut. Ei ole ensimmäinen kerta kun olen kyseisellä asemalla kuullut näin käyneen, mutta nyt osui ihan todellisesti omalle kohdalle. Mm. volkkarin TSI-koneita viety korjaamolle nakutuksen takia ja syyllinen on kyseisen huollon kavereille ollut entuudestaan tuttu ja asiakkaalta vahvistuksen viimeisimmästä tankkauspaikasta saatuaan, on oktaanikorottajalla ongelma poistunut.
Ko. asema on Lahden renkomäessä punaisilla kylteillä varustetun tavaratalon yhteydessä. Päätelkää loput itse.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Yleinen avautumis-ketju
Ei minullakaan tähän hetkeen asti, mutta kaverin veli on lähellä sijaitsevassa korjaamossa töissä, eikä minulla ole mitään syytä kyseenalaistaa kuulemaani tämän kertaisen omakokemuksen johdosta, vaikka yleisesti pyrinkin sopivasti suodattamaan kolmannen käden kautta tulleita tornareita.
Ilmeisesti volkkareissa ei riitä ennakonsäätö ja kieltämättä hieman nalkuttamalla se kävi tuo omakin ennen 98-tankkausta ja oktaanibuusteria, joten veikkaan, ettei siellä ole tankissa edes 95:ttä oktaania ollut, koska 95:lläkin se toimi kesällä ongelmitta sen yhden kokeilutankillisen vain hieman heikompitehoisena. Ongelmahan ei välttämättä edes tule esiin, mikäli auto sietää sitä matalampaa oktaania, eikä osaa säätää tehoa käytetyn polttoaineen mukaan, mutta 156 sen osaa ja tankin luukussakin lukee 98E ja 98E-vaatimus myös on ainakin aiemman polven TSI-volkkareissakin.
Soitin ma-pe välin autoa käyttäneelle, että huomasiko mitään outoa auton käytöksessä, vaikka auto muuten ei tuttu olekaan. Kuulemma oli muutamaan otteeseen tasakaasulla nytkyttänyt ja sitä se ei ole aiemmin tehnyt, joten täsmää sekin oire tankissa olleen tavaran kanssa samaan aikajanaan.
Ilmeisesti volkkareissa ei riitä ennakonsäätö ja kieltämättä hieman nalkuttamalla se kävi tuo omakin ennen 98-tankkausta ja oktaanibuusteria, joten veikkaan, ettei siellä ole tankissa edes 95:ttä oktaania ollut, koska 95:lläkin se toimi kesällä ongelmitta sen yhden kokeilutankillisen vain hieman heikompitehoisena. Ongelmahan ei välttämättä edes tule esiin, mikäli auto sietää sitä matalampaa oktaania, eikä osaa säätää tehoa käytetyn polttoaineen mukaan, mutta 156 sen osaa ja tankin luukussakin lukee 98E ja 98E-vaatimus myös on ainakin aiemman polven TSI-volkkareissakin.
Soitin ma-pe välin autoa käyttäneelle, että huomasiko mitään outoa auton käytöksessä, vaikka auto muuten ei tuttu olekaan. Kuulemma oli muutamaan otteeseen tasakaasulla nytkyttänyt ja sitä se ei ole aiemmin tehnyt, joten täsmää sekin oire tankissa olleen tavaran kanssa samaan aikajanaan.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Yleinen avautumis-ketju
Kyllähän tuota vettä on joidenkin asemien tankissa ollut, Espoossa ja Sairakkalassa ainakin. Kummastakin tapauksesta on jo yli kymmenen vuotta.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Niissä tankeissa on valvontajärjestelmä jonka pitäisi varoittaa jos vettä on pöntössä liikaa. Veden kerääntymistä sinne säiliöön sinänsä ei pysty estämään, se pitää vain poistaa sieltä ennen kuin sitä alkaa tulla pistoolista.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Yleinen avautumis-ketju
156:ssa (ainakin 99 ja 2002 malleissa) vaatimus on RON95, eli 95-oktaania. Vesibensa toki on aina vesibensaa, vaikka voissa keittäisi...Alfissimo kirjoitti:Ei minullakaan tähän hetkeen asti, mutta kaverin veli on lähellä sijaitsevassa korjaamossa töissä, eikä minulla ole mitään syytä kyseenalaistaa kuulemaani tämän kertaisen omakokemuksen johdosta, vaikka yleisesti pyrinkin sopivasti suodattamaan kolmannen käden kautta tulleita tornareita.
Ilmeisesti volkkareissa ei riitä ennakonsäätö ja kieltämättä hieman nalkuttamalla se kävi tuo omakin ennen 98-tankkausta ja oktaanibuusteria, joten veikkaan, ettei siellä ole tankissa edes 95:ttä oktaania ollut, koska 95:lläkin se toimi kesällä ongelmitta sen yhden kokeilutankillisen vain hieman heikompitehoisena. Ongelmahan ei välttämättä edes tule esiin, mikäli auto sietää sitä matalampaa oktaania, eikä osaa säätää tehoa käytetyn polttoaineen mukaan, mutta 156 sen osaa ja tankin luukussakin lukee 98E ja 98E-vaatimus myös on ainakin aiemman polven TSI-volkkareissakin.
Soitin ma-pe välin autoa käyttäneelle, että huomasiko mitään outoa auton käytöksessä, vaikka auto muuten ei tuttu olekaan. Kuulemma oli muutamaan otteeseen tasakaasulla nytkyttänyt ja sitä se ei ole aiemmin tehnyt, joten täsmää sekin oire tankissa olleen tavaran kanssa samaan aikajanaan.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Yleinen avautumis-ketju
Mitäs vettä siellä nykyjään on? Maatankit on vallan puhtaat ja vedettömät, kun paska&vesi on mukavasti alkoholin ansiosta siinä luononnystävän menovedessä.
Tupaöljypytyissä ny vähän kasvaa jotain.

Tupaöljypytyissä ny vähän kasvaa jotain.

- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Yleinen avautumis-ketju
Kyllä luukussa lukee 98 okt.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Eikö noissa volkkareissa yleensä lue siinä luukussa jotain tyyliin 98 / 95 oct, eli kumpikin käy, 98 suositellumpi.Alfissimo kirjoitti:Kyllä luukussa lukee 98 okt.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Yleinen avautumis-ketju
Volkkareista en tiedä, mutta tuo 98 lukee oman Alfan luukussa.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Yleinen avautumis-ketju
Jaa, sotkin kun tuossa puhuttiin noista klonksvageneista välissä.
Mikä Alfa vaatii ysikasia?
Mikä Alfa vaatii ysikasia?
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Yleinen avautumis-ketju
^Busso? (joo mutuilen ku poika ostaa sitä).