Esilämmitys. Mitä maksaa?

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Esilämmitys. Mitä maksaa?

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Sellainen tuli mieleen kun kilowateista, ampereista en mitään tietäkään, hevosista kylläkin :lol:
Kävin tässä veljen luona ja hänellä on oma tolppansa pihalla. Halusin pitää autoa jatkuvasti johdolla, jotta ei tarvitsesi mennä ulos uudestaan ennen lähtöä kytkemässä lohkolämmitimen johtoa( eli ajatus oli että auto on jatkuvasti lämmitimessä). Niin kapas! Lähtenyt toimimaan vain 2 tuntia ennen lähtöä( siellä on joku sisäänrakenettu kello).
Mitä lämmitys maksaa ihan €uroina per tunti?
Nothing beats cubic inch

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Esilämmitys. Mitä maksaa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Katsot, paljonko maksat sähköstä (per kWh). Mittaa, paljonko auto syö sähköä lämmityksen aikana. Kerro mitattu wattimäärä ajalla, sitten kerrot tuloksen hinnalla. Esim:
100W kulutus yhden tunnin ajan = 100Wh, eli 0,1kWh.
Sähkö maksaa (esimerkiksi) siirtoineen 7,52snt/kWh, tulee hinnaksi tunnin lämmitykselle: 7,52 * 0,1kWh = 0,752snt. Eli alle yksi sentti. Näin siis esmerkkinä...

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Esilämmitys. Mitä maksaa?

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Lohko 600W + sisälämppäri 1400W -> tunnissa 2 kW ja sähkö maksaa 12c/kWh. Eli tunti maksaa 24c ja vuorokausi sitten vajaa 6 euroa jne. Kyllähän siinä saa rahaa palaamaan, mutta enemmän tulee vahinkoa jos lumisena aikana sulattaa sopivan jääkerroksen ikkunoiden alapuolelle :)

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Esilämmitys. Mitä maksaa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Ja tosiaan lohko/letkulämmittimien tehot vaihtelee. Letkulämmittimellä taitaa normaalialue olla 500-900W henkilöautoissa, joten saattaa 2 tunnissa saada vajaan 2kWh kulutettua.

Ja hieman asiasta ohi, itse en suosittelisi esim. 10h jatkuvaa lämmitystä. Lämmitysvastus voi kärsiä/väsyä ja vastuksesta riippuen saattaa saada nesteet jopa kiehumaan (en tiedä, onko noissa yksinkertainen vastus joka pienentää tehoa heti, kun neste alkaa olla riittävän lämmintä? Olettaisin, että on...) -25 asteessa 2tuntia tehokkaalla lämmittimellä lämmittää nesteet jo hyvin. Jos on letkulämmitin + kiertovesipumppu, saadaan hyödynnettyä lämmitystehoa selvästi paremmin, kun nesteet kiertää koneessa lämpimänä täten lämmittäen lohkoa selvästi paremmin, kuin pelkkä letkulämppäri.
Polttoaineenkulutushan laskee kriittisesti etenkin kovemmilla pakkasilla, kun auto saa esilämmitystä...

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Esilämmitys. Mitä maksaa?

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Kiitoksia kaikkille! Tassä saa vastaukset mitä ihmelisimpiin kysymyksiin :-D
Kyllä, se kuluttaa ihan hirveästi ilman lämitystä ja rasittaa konetta Niin ei muuta kuin lämitelemään.
Nothing beats cubic inch

Avatar
Grendel
Viestit: 537
Liittynyt: 15 Tammi 2004, 01:55
Car(s): GT, GTj, GTV, 75 TS, 75 turbo, 164 Q4
Paikkakunta: Kirkkonummi
Viesti:

Re: Esilämmitys. Mitä maksaa?

Viesti Kirjoittaja Grendel »

Esilämmityksen taloudellisista seikoista tehtiin juuri tutkimus.

http://www.transeco.fi/files/779/Henkil ... 328-13.pdf

Avatar
Pasi
Viestit: 6773
Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91
Paikkakunta: Loviisa
Viesti:

Re: Esilämmitys. Mitä maksaa?

Viesti Kirjoittaja Pasi »

Grendel kirjoitti:Esilämmityksen taloudellisista seikoista tehtiin juuri tutkimus.

http://www.transeco.fi/files/779/Henkil ... 328-13.pdf
Aloin lukemaan... Skippasin kohtaan yhteenveto.... ja jätin lukematta.... Onpas kuivaa tutkimustekstiä :D

Voisko joku vääntää TL;DR tyyppisen lyhennelmän selkokielellä? :D
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Esilämmitys. Mitä maksaa?

Viesti Kirjoittaja DaViega »

5€/kk

yksinkertaiseen kysymykseen yksinkertainen vastaus
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Esilämmitys. Mitä maksaa?

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Mutta sitten lasketaan tuosta polttoainekustannuksista kertyvä säästö, palava auto kun se sisälämmitin kuitenkin hajoaa, kaikki muu ;)

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Esilämmitys. Mitä maksaa?

Viesti Kirjoittaja mattijus »

Pasi kirjoitti: Voisko joku vääntää TL;DR tyyppisen lyhennelmän selkokielellä? :D
Tehty tutkimus kirjoitti: Tehdyn tutkimuksen valossa nykyaikaisen polttomoottorin esilämmittäminen ei ole taloudellisesti kannattavaa, jos verrataan yksinomaan esilämmityksen avulla säästettyä polttoainetta esilämmitykseen kuluneeseen sähköön tai polttoaineeseen.
VMP

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Esilämmitys. Mitä maksaa?

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

Mieleenkintoinen tutkimus.
Kiitos kaikkille vastaneille. Tänään taas tulin vähän viisammaksi foorumin avulla :)
Eroa aiemmin en pystynyt määrittää ihan litroina kun ajotietokonetta ei ollut, mutta ero kyllä oli tuntuva kun pisti auton kylmänä käyntiin. 33:llakin 164 V6 puhumatakaan viisari liikui pätkäajossa yhtä iloisesti alas kun Lincolnilla :shock:
Aina kaikilla autoillani yritän käyttää lohkolämppäriä kun koneet käyvät paljon tasaisemmin ja heti vakio kieroksilla.
Nothing beats cubic inch

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Esilämmitys. Mitä maksaa?

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Pasi kirjoitti:Voisko joku vääntää TL;DR tyyppisen lyhennelmän selkokielellä? :D
Nyt testissä olivat modernit kotkotukset eli turbobensaa, E85:llä käyvää multifuelia ja hybridi. Lämmitinvaihtoehtoina olivat "perinteinen" letkulämppäri (500-550 W), 1 kpl polttoainekäyttöisiä lämmittimiä (5 kW) ja "säteily-" eli kontakti/pintakiinnityslämmittimet (300 W).
VTT esilämmityksen säästö litroina.jpg
Esilämmityksen säästö litroina (koko ajomatka)
(53.18 KiB) Tiedosto ladattu 1361 kertaa
Esimmäisessä taulukossa on esitetty säästyvä polttoaineen määrä litroina per koko 11 km testisyklin ajomatka. Raportissa itsessään säästöt oli esitetty kilowattitunteina, joita verrattiin raa'asti esilämmitykseen käytettyyn energiaan (esim. 3 h esilämmitys 500 W letkulämppärillä = 1,5 kWh), jolloin saatiin lopputulos; esilämmitys ei kannata.

Onhan se noinkin, jos ei laske mitään arvoa sille, että lämmityslaitteesta saa heti alkuunkin hönkää tuulilasin pitämiseen huurteettomana yms. Esilämmitys myös pienensi päästöjä.

Ja näkyyhän tuosta sekin, että nykyisillä bensakoneilla esilämmityksen puute ei lisää kulutusta kuin puoli kahvikupillista. Ja nyt puhutaan espressokupista :wink:

Hlökohtaisesti koin kiinnostavammaksi moottorien lämpötilan mittauskäppyrät. Näköjään "säteilylämmitin" todellakin lämmittää öljyt - jopa muita lämmittimiä lämpimämmäksi. Vaan tuon ilo taitaa olla kovin lyhytaikainen, kun sylinterikansi ja nesteet olivat tukevasti pakkasen puolella -> ei käytännössä lainkaan vaikutusta moottorin lämpenemisnopeuteen.
VTT esilämmityksen vaikutus.jpg
-20 asteessa esilämmityksen jälkeen mitatut lämpötilat & kuinka pitkä aika tarvitaan liikkeellelähdön jälkeen ennen kuin moottori saavuttaa 55°C lämpötilan.
(60.52 KiB) Tiedosto ladattu 1361 kertaa
Joku voisi näistä tuloksista vetää myös sellaisen johtopäätöksen, ettei dieselin kanssa tule kovin herkästi kuuma.

Ehdottoman luotettavalla tojolla ei saatu testejä tehtyä -20 asteessa "lämmittimen asennusvirheen vuoksi".
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Esilämmitys. Mitä maksaa?

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Fiestan lämpölätkä lienee siis nimenomaan öljypohjassa, eikä lohkon kyljessä kuten esim. viispyttysessä 159:ssä. Tuohan sen vaikuttaa mihin lämpö menee, ölppään vai koneeseen.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Vastaa Viestiin