1900 kiloa kärryä 1600 kg autolla?
Valvoja: Moderators
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
1900 kiloa kärryä 1600 kg autolla?
Onko kokemusta - pitäisi keksiviikkona vetää 1 300 kiloa Alfaa kärryllä, joka painaa 600 kiloa. Vetoautoksi en saa kuin automaattivaihteisen Volvo V70 -liikkumavälineen, jossa suurin sallittu vetopaino on 1 600 kiloa.
Yhdistelmä on tietenkin laiton - so - mutta miten se automaatti kestää (sehän "luistaa" jo luonnostaan) ja nouseekohan yhdistelmä mitään mäkeä yloös, jos tie on liukas?
Asia selviää tosin keksiviikkona kantapään kautta jos on selvitäkseen. Näen jo sieluni silmin savuavia kytkimiä, taaksepäin linkussa luistavia yhdistelmiä ja sinisiä vilkkuvaloja.
Yhdistelmä on tietenkin laiton - so - mutta miten se automaatti kestää (sehän "luistaa" jo luonnostaan) ja nouseekohan yhdistelmä mitään mäkeä yloös, jos tie on liukas?
Asia selviää tosin keksiviikkona kantapään kautta jos on selvitäkseen. Näen jo sieluni silmin savuavia kytkimiä, taaksepäin linkussa luistavia yhdistelmiä ja sinisiä vilkkuvaloja.
- 90
- Viestit: 7983
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
- Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65 - Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
- Viesti:
no eikös tuonikäisessä volvossa ole jo luistonesto?? ei siis pitäisi kovin sutia ylämäessäkään..
juu ukon Lancialla kiskaistiin allekirjoittaneen 90:n vajaa kaksivuotta sitten Raahesta Oulaisiin, matkaa tuli n 80km.
alfa 90 n 1200kg + kärry 650 kg = 1850 kg ja lancialla sai kiskoa n 1300kg-1350kg jarrullista painoa joten yli paukkasi n 500-550kg.
ei ollut luistonestoja mutta hyvin kulki ja vielä sutimatta ylämäissä vaikka jyrkkiäkin oli joten eiköhän se Volvonkin perässä tule..
juu ukon Lancialla kiskaistiin allekirjoittaneen 90:n vajaa kaksivuotta sitten Raahesta Oulaisiin, matkaa tuli n 80km.
alfa 90 n 1200kg + kärry 650 kg = 1850 kg ja lancialla sai kiskoa n 1300kg-1350kg jarrullista painoa joten yli paukkasi n 500-550kg.
ei ollut luistonestoja mutta hyvin kulki ja vielä sutimatta ylämäissä vaikka jyrkkiäkin oli joten eiköhän se Volvonkin perässä tule..
- Rolle
- Site Admin
- Viestit: 7738
- Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
- Car(s): RRS + F20
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Niinno mutta seiskafemman tuurilla on luvassa liukuvia yhdistelmiä savun ja sinisten vilkkujen seassa
Ennakkonäytös
Ennakkonäytös
Viimeksi muokannut Rolle, 29 Marras 2004, 14:38. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Onhan sinulla "pikku e " kortti senhän kai tarvitsee aina kun peräkärrin kokonaispaino ylittää vetoauton massan.
Esim jos vedät 1200 kg painoisella autolla traileria jonka oma massa plus kantavuus on yli 1200 kg,vaikka traileri olisikin "vajaasti kuormattu"
Ettei tule lisää sakkoja vielä ajo-oikeudetta ajamisesta.
Esim jos vedät 1200 kg painoisella autolla traileria jonka oma massa plus kantavuus on yli 1200 kg,vaikka traileri olisikin "vajaasti kuormattu"
Ettei tule lisää sakkoja vielä ajo-oikeudetta ajamisesta.
- Epezi
- Viestit: 7464
- Liittynyt: 02 Helmi 2004, 02:59
- Car(s): 164 Q4 x2, Maserati 430, Chevrolet Volt
- Paikkakunta: Hämeenkyrö
- Viesti:
Hieman aihetta sivuten...
Viime kesänä piti hankkia muurauslaastia kesämökille ja tarve ei ollut suuri, mutta silti tuhannen kilon suursäkki tuli paljon edullisemmaks kuin muutaman hassu pikkusäkki. Noh ei muuta kun kärry jonka kantavuus oli 500kg koukkuun kiinni ja menoks. Säkki kyytiin ja takaisin n. 30km matkalle... matkaa meni n. 5km ja rengas oli hankautunut lokasuojaan ja räjähti oikeen makoisasti, eipä siinä voinut muuta kun ostaa huoltiskalta uusi rengas ja matka jatkuu.... matka eteni tällä kertaa n. 10km sitten meni akseli kärrystä poikki ja taas PUM! uusi rengas puhki. Siinä vaiheessa kärry ja säkki jäi tien varteen ja naapurille soitto joka tuli traktorilla hakeen kärryn ja säkin. Sitten kärry korjaamolle (kärry oli muuten lainattu).
Voitto arvata että tuli kallis muurauslaasti säkki
Viime kesänä piti hankkia muurauslaastia kesämökille ja tarve ei ollut suuri, mutta silti tuhannen kilon suursäkki tuli paljon edullisemmaks kuin muutaman hassu pikkusäkki. Noh ei muuta kun kärry jonka kantavuus oli 500kg koukkuun kiinni ja menoks. Säkki kyytiin ja takaisin n. 30km matkalle... matkaa meni n. 5km ja rengas oli hankautunut lokasuojaan ja räjähti oikeen makoisasti, eipä siinä voinut muuta kun ostaa huoltiskalta uusi rengas ja matka jatkuu.... matka eteni tällä kertaa n. 10km sitten meni akseli kärrystä poikki ja taas PUM! uusi rengas puhki. Siinä vaiheessa kärry ja säkki jäi tien varteen ja naapurille soitto joka tuli traktorilla hakeen kärryn ja säkin. Sitten kärry korjaamolle (kärry oli muuten lainattu).
Voitto arvata että tuli kallis muurauslaasti säkki
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Mun tuurilla tosiaan kaikki menee vituksi. Autokin lastataan kärrylle juuri sen takia.
Ei se mitään, epäonnistumisia tulee sarjana - alan jo tottua. Laskin eilen koneen alas tarkistaakseni, miten hitsarilta oli onnistunut rosteripakosarjan ottaminen 7 mm sisään.
Mainittakoon että katkaisussa ja hitsauksessa pakosarja vääntyi niin kieroon, että sen kyljessä kulkee nyt kierretanko, joka vääntää putket edes siihen asentoon, että sarjan saa kanteen kiinni. Tiivistähän siitä ei saa koskaan. Eikä siistiä, kellä muulla on 40 cm kierretankoa koneen kyljessä...
No, fuck that, paska mikä paska. Iskin koneen alas ja katsoin, että joko se pakosarja on irti konehuoneen seinästä kuten olin sen laskenut.
Se oli jumalauta tasan samalla kohdalla ja samassa kulmassa kuin ennenkin. Hitsari oli onnistunut lyhentämään kolme putkea saman pitusiksi. Pani hiljaiseksi. vit-tu... puuuh... . Löin taas tallin oven kiinni. Pikkuisen tuntui, että jokohan tämä harrastaminen saisi riittää.
Taitaa tästäkin keikasta tulla kallis. Ei mitään onnistumisen mahdollisuuksia.
Ei se mitään, epäonnistumisia tulee sarjana - alan jo tottua. Laskin eilen koneen alas tarkistaakseni, miten hitsarilta oli onnistunut rosteripakosarjan ottaminen 7 mm sisään.
Mainittakoon että katkaisussa ja hitsauksessa pakosarja vääntyi niin kieroon, että sen kyljessä kulkee nyt kierretanko, joka vääntää putket edes siihen asentoon, että sarjan saa kanteen kiinni. Tiivistähän siitä ei saa koskaan. Eikä siistiä, kellä muulla on 40 cm kierretankoa koneen kyljessä...
No, fuck that, paska mikä paska. Iskin koneen alas ja katsoin, että joko se pakosarja on irti konehuoneen seinästä kuten olin sen laskenut.
Se oli jumalauta tasan samalla kohdalla ja samassa kulmassa kuin ennenkin. Hitsari oli onnistunut lyhentämään kolme putkea saman pitusiksi. Pani hiljaiseksi. vit-tu... puuuh... . Löin taas tallin oven kiinni. Pikkuisen tuntui, että jokohan tämä harrastaminen saisi riittää.
Taitaa tästäkin keikasta tulla kallis. Ei mitään onnistumisen mahdollisuuksia.
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Volvohan on noihin vetohommiin ihan omiaan. Varsinkin jos se on tällainen. Kolmosellakin piirtää viivaa.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: 1900 kiloa kärryä 1600 kg autolla?
Tuttu juttu, vedin kaverin kaksnelikymppisellä Volvolla oman Alfan Tiippanalle ja hyvin sujui. Siinä oli kyllä manuaalivaihteisto.Seiska5mma kirjoitti:Onko kokemusta - pitäisi keksiviikkona vetää 1 300 kiloa Alfaa kärryllä, joka painaa 600 kiloa. Vetoautoksi en saa kuin automaattivaihteisen Volvo V70 -liikkumavälineen, jossa suurin sallittu vetopaino on 1 600 kiloa.
Yhdistelmä on tietenkin laiton - so - mutta miten se automaatti kestää (sehän "luistaa" jo luonnostaan) ja nouseekohan yhdistelmä mitään mäkeä yloös, jos tie on liukas?
Asia selviää tosin keksiviikkona kantapään kautta jos on selvitäkseen. Näen jo sieluni silmin savuavia kytkimiä, taaksepäin linkussa luistavia yhdistelmiä ja sinisiä vilkkuvaloja.
Ja sitteen tuoreinta tietoa suoraan seitkytluvulta ja vielä ilman käytännön kokemusta. Silloin neuvottiin lisäämään automaattivaihteistoisiin autoihin öljynjäähdytin (en mennyt lankaan, en kirjoittanut öljynlauhdutin), ettei vaihteistoöljy kuumene.
Nykyautoista minulla ei ole hajuakaan, mutta varmistaisin käyttöohjekirjasta tai piirimyyjältä mitä sillä voi vetää. Nyt pakkasilla mahdollinen ongelma on varmaan peinempi.
Onnea matkaan, kyllä sen huonon onnen täytyy joskus loppua.
Automaatilla vetäessä kannattaa pyrkiä välttämään hitaasti vetämistä (esim. alle 40 km/h). Ohjekirjassakin varmaan sanotaan mikä nopeuden pitäisi vähintään olla pitkään jatkuvassa vetämisessä.
Nimimerkillä: Ruuhkaliikenteessä 2800 kilon kärryä automaatilla vetäessä on tullut mietittyä vaihteistoöljyn lämpöjä.
Pikku-e korttihan ei tuossa paljon auta kun ei autossa kuitenkaan ole riittävästi sallittua vetokykyä. Tulee vaan hivenen kovemmat sakot jos sattuu napsahtamaan. Ajo-oikeudetta ajosta ei kuulemma kuitenkaan syytetä vaan pelkästä ylipainosta... tai näin olen ainakin kuullut asian olevan. Riippunee tilanteesta ja poliisista?!?
Nimimerkillä: Ruuhkaliikenteessä 2800 kilon kärryä automaatilla vetäessä on tullut mietittyä vaihteistoöljyn lämpöjä.
Pikku-e korttihan ei tuossa paljon auta kun ei autossa kuitenkaan ole riittävästi sallittua vetokykyä. Tulee vaan hivenen kovemmat sakot jos sattuu napsahtamaan. Ajo-oikeudetta ajosta ei kuulemma kuitenkaan syytetä vaan pelkästä ylipainosta... tai näin olen ainakin kuullut asian olevan. Riippunee tilanteesta ja poliisista?!?
Alfaton ainakin hetkellisesti...
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Kiitoksia vastauksista. Aloin skagaamaan siinä määrin, että päätin vuokarata parintuhannen kilon pakettiauton. Kivempi sulattaa sen kytkintä ja nastarenkaita kuin tutun miehen Volvon.
Aloin laskemaan Zeneryn mainitsemaa ajokortitta-ajoa ja luvatonta yhdistelmää ja ynnäsin sen meikäläisen tuuriin. Kas kun en kaiken lisäksi luista linkussa suoraan jonkun kävelyllä olevan tarharyhmän päälle.
Mutta mikäs tässä, pitää ajatella positiivisesti. Samalla yhdistelmällä saan vietyä hangessa nököttävän Golfini korjaamolle. Tosi kätevää. Ei muuta kun päivä vapaata töistä ja omia romuja kuskailemaan - kun omat on korjaamoilla niin loppupäiväksi Helsinkiin ajelemaan ja tarjoamaan apua muille tienvarteen hyytyneille. Hitto, taidankin virkata itselleni Team Ahma -kotsan vielä tänä iltana.
Aloin laskemaan Zeneryn mainitsemaa ajokortitta-ajoa ja luvatonta yhdistelmää ja ynnäsin sen meikäläisen tuuriin. Kas kun en kaiken lisäksi luista linkussa suoraan jonkun kävelyllä olevan tarharyhmän päälle.
Mutta mikäs tässä, pitää ajatella positiivisesti. Samalla yhdistelmällä saan vietyä hangessa nököttävän Golfini korjaamolle. Tosi kätevää. Ei muuta kun päivä vapaata töistä ja omia romuja kuskailemaan - kun omat on korjaamoilla niin loppupäiväksi Helsinkiin ajelemaan ja tarjoamaan apua muille tienvarteen hyytyneille. Hitto, taidankin virkata itselleni Team Ahma -kotsan vielä tänä iltana.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Ohi on.
Mitään tavallisuudesta poikkeavaa ei tapahtunut. Auotovuokraamossa sanottiin vuokraamani pakettiauton vetotavasta "ne on kaikki nykyään etuvetoisia". Kun kytkin kärryn perään, ei auto enää liikkunut, koska se oli takavetoinen.
Mutta so not, kytkin savusi, nastat lentelivät, mies hikoili ja loppujen lopuksi sain auton korjaamolle. Illalla sama toisinpäin.
Mitään tavallisuudesta poikkeavaa ei tapahtunut. Auotovuokraamossa sanottiin vuokraamani pakettiauton vetotavasta "ne on kaikki nykyään etuvetoisia". Kun kytkin kärryn perään, ei auto enää liikkunut, koska se oli takavetoinen.
Mutta so not, kytkin savusi, nastat lentelivät, mies hikoili ja loppujen lopuksi sain auton korjaamolle. Illalla sama toisinpäin.
Ja mitä sille autolle tapahtui siellä korjaamolla? Ruuvattiinko ehkä tuplaturbot kiinni, vai ehkä jotain vähemmän dramaattista?Seiska5mma kirjoitti:Ohi on.
Mitään tavallisuudesta poikkeavaa ei tapahtunut. Auotovuokraamossa sanottiin vuokraamani pakettiauton vetotavasta "ne on kaikki nykyään etuvetoisia". Kun kytkin kärryn perään, ei auto enää liikkunut, koska se oli takavetoinen.
Mutta so not, kytkin savusi, nastat lentelivät, mies hikoili ja loppujen lopuksi sain auton korjaamolle. Illalla sama toisinpäin.
- Seiska5mma
- Viestit: 1275
- Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
- Paikkakunta: Vaasa
Ei mitään dramaattista. Korjaamolla koneeseen vaihdettiin koneen taaimmainen kumituki - asia jonka edellinen korjaamo olisi voinut tehdä asentaessaan koneen konehuoneeseen. Oma vika, en erikseen sanonut, että jos maksaan pari tuhatta euroa remontista, niin voin kyllä maksaa 60 egeä mädän tuen vaihtamisesta samalla. Ilmeisesti rättinivel menee periaatteesta uusiksi, vaikka siinä ei mitään vikaa olekaan.
Takatukea ei kuulemma olisi saanut irti auton alta käsin, se oli niin jumissa että koko koneen "peräosa" piti lämmittää ja hakata sitä niin paljon kuin palikat kestivät. Huomasin sen itsekin hetken ähellettyäni ja päätin mieluummin maksaa kuin itkeä.
Nyt kun kone on irti taas kerran, muotoilen lekalla konehuoneen seinää tuon mainitun pakosarja-episodin vuoksi. Luultuani ensin, että vika on pakosarjassa tai moottorin kiinnikkeissä, annoin aivoni varovaisesti ymmärtää, että auton mätähitsari onkin vetänyt kaarevan paikan suoraksi, minkä takia sarja ei mahdu paikalleen.
Samalla vaihdan kaikki vuotavat ohjaustehostimen letkut ja pintakäsittelen konehuoneen ruostepaikat - nyt kun se on taas kerran järkevä tehdä. Eksotiikka tulee myöhemmin, rosteriputkisto ja erillinen moottorinohjausboksi. Sen jälkeen toivottavasti kesä.
Ai niin, kun vein autoa kotiin illalla, meni kärrystä rengas.
Takatukea ei kuulemma olisi saanut irti auton alta käsin, se oli niin jumissa että koko koneen "peräosa" piti lämmittää ja hakata sitä niin paljon kuin palikat kestivät. Huomasin sen itsekin hetken ähellettyäni ja päätin mieluummin maksaa kuin itkeä.
Nyt kun kone on irti taas kerran, muotoilen lekalla konehuoneen seinää tuon mainitun pakosarja-episodin vuoksi. Luultuani ensin, että vika on pakosarjassa tai moottorin kiinnikkeissä, annoin aivoni varovaisesti ymmärtää, että auton mätähitsari onkin vetänyt kaarevan paikan suoraksi, minkä takia sarja ei mahdu paikalleen.
Samalla vaihdan kaikki vuotavat ohjaustehostimen letkut ja pintakäsittelen konehuoneen ruostepaikat - nyt kun se on taas kerran järkevä tehdä. Eksotiikka tulee myöhemmin, rosteriputkisto ja erillinen moottorinohjausboksi. Sen jälkeen toivottavasti kesä.
Ai niin, kun vein autoa kotiin illalla, meni kärrystä rengas.