hiukan utelua

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

niko76
Viestit: 92
Liittynyt: 29 Marras 2004, 09:09
Paikkakunta: kaarina

hiukan utelua

Viesti Kirjoittaja niko76 »

Mitkä noi pikku kynttilät on?? jotain erillaisia tulppia ?? Vasta hiljalleen pääsemässä jyvälle autosta ... ja onko noissa 8 sytytystulppaa niinkuin joka-osa tyyppi sanoi?? Twin SPark ... sori tyhmät kyselyt :shock:

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

jeps...kahdet tulpat on...

Avatar
Seiska5mma
Viestit: 1275
Liittynyt: 30 Syys 2003, 18:56
Paikkakunta: Vaasa

Viesti Kirjoittaja Seiska5mma »

Jostain kuulin, etteivät ne kaikki sytytä samalla kertaa, vaan toinen patteri roiskaisee salamat jonkun muun syyn takia kuin tehon, olikohan pakoaasujen puhdistus vai poistuminen kyseessä.

Voin olla väärässäkin.

Avatar
Abarth
Viestit: 3093
Liittynyt: 02 Maalis 2003, 09:14
Car(s): 5 kpl.
-75 T-spark
-75 T-spark/1.8 Tbo
-Alfetta Gt
-Giulia Gtj6
-Grand Voyager 3.3
Paikkakunta: Riihimäki

Viesti Kirjoittaja Abarth »

Jep, eli "Fiatin" 16v -moottoreissa neljä normaalia ja neljä pientä (kallista) tulppaa.

Vanhemmissa TS 8v -alumoottoreissa kahdeksan samanlaista tulppaa ja kipinät roiskitaan yhtä aikaa.

Avatar
alfista
Viestit: 2803
Liittynyt: 14 Helmi 2004, 00:55
Paikkakunta: Etelä-Pohjanmaa

Viesti Kirjoittaja alfista »

Tuosta on pitänyt jo aikaa kysellä, että löytyisikö lisätehoa muuttamalla kipinät samalle tahdille? Eihän sen pitäisi olla vaikeaa kun katsoisi syttyjärjestyksen ja siirtäisi vastakkaiselle puolelle virranjakajassa? Vai oliko näissä edes enään jakajia...

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

eikös noissa uusissa ole suorasytytys jolloin jakajat jäävät pois..

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Pikkutulpat räjähtävät 360 astetta myöhemmin eli pakotahdin lopussa ja siten säästelevät kattia ja pienentävät päästöjä polttaen mahdollisesti palamattoman seoksen.

Kuulemma pari hevosvoimaa vaikuttaisi ainakin tuossa kilpurissani se, että kummatkin tulpat roiskaisee samaan aikaan. Tämä perustuu kuulopuheiseen, itse en ole edes kokeillut ajaa ilman pikkutulppia.

Katukäyttöön tuon muutoksen tekemistä rajoittaa sekin, jotta miten törmäävät liekkirintamat käyttäytyvät lämpö- ja painejakauman kannalta. Kestävyys saattaa heikentyä kun ei ole suunniteltu tuohon palotapahtumaan. 16v koneessahan iso tulppa on keskellä ja pieni reunassa, joten paine ja lämpö ei jakaudu noin muutettuna tasaisesti männälle.

Voihan tuota kai kokeillakin yhdistämällä kustakin puolasta se toinen piuha myös saman sylinterin toiseen tulppaan. Omalla vastuulla sitten ;)
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

heh, tulee pian sininen savupilvi ja alkaapi sähö haisemaan... :-D

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Niin tarkemmin kun ajattelee niin tuskin sinistä savua tulee kun joka tapauksessa puola antaa aina kahdelle tulpalle kipinän yhtäaikaa normaalistikin. Muttei taida kyllä käyntiinkään lähteä. Mikäli oikein muistan niin tuo puolahattuhan on osassa sylintereitä nimenomaan sen pienen tulpan päällä eikä siis varsinaisen työkipinän antavan tulpan päällä?!?
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Avatar
90
Viestit: 7983
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 23:32
Car(s): --------------------
Giulia super -17,
166 3.2 -99
164 3.0 autom -88
QP IV V6 evoluzione -00
Neckar jagst 770 - 65
Paikkakunta: pohjois-pohjanmaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja 90 »

noh vitsi vitsi..

Avatar
155TS
Viestit: 781
Liittynyt: 28 Helmi 2003, 23:46
Paikkakunta: Kirkkonummi

Viesti Kirjoittaja 155TS »

BSTR kirjoitti:Pikkutulpat räjähtävät 360 astetta myöhemmin eli pakotahdin lopussa ja siten säästelevät kattia ja pienentävät päästöjä polttaen mahdollisesti palamattoman seoksen.
Mitenköhän se on toteutettu noissa (uudemmissa?) 156:ssa, kun tässä Kirkisen albumin kuvan yläreunassa olevassa puolapatteristossa näyttäisi johdotus olevan järjestetty niin, että pikkutulppa saa kipinä saman sylinterin isolta tulpalta. Kaverin 155 16V oli johdot taas sillai, että reunimmaisilta sylintereiltä annettiin kipinä keskimmäisien sylinteriden toiselle tulpalle ja sama toiste päin. Eikö sillä saada juuri tuo 360 astetta myöhäistetty pikkutulpan sytytys. :roll:
Alfa 166 V6 -00, Alfa 75 turbo -87, ex-AR 159 Q4 -06, ex-Giulietta -84 ja -82, ex-155 TS -92

Avatar
BSTR
Viestit: 997
Liittynyt: 03 Maalis 2003, 09:51
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Viesti Kirjoittaja BSTR »

Tuo kirkisen (taitaa muuten olla 147) kuva on kyllä mysteeri. Kaiken järjen mukaan tuossa lyö kummatkin tulpat yhtäaikaa. Vanhemmissa meni piuhat tosiaan ristiin.

Ettei vaan olisi niin että euro3 mallissa eli siinä 150 heppaisessa olisi muutettu?!? Jos ne huomasivat ettei sillä myöhästetyllä sytytyksellä oikeasti olekaan mitään merkitystä. Pitänee tutkia lisää.

Ei kai noissa puolissa nyt ainakaan mitään viiveohjausta ole. Toisaalta puolalle menee kaksi johtoa ja maa tulee tuosta metallilevystä, niin voisiko kuitenkin olla kummallekin tulpalle oma ohjaus?

Tämä tuplatulppajuttu on kyllä sellainen mysteeri, joka aina aika ajoin tulee vastaan. Ehkä olisi aika saada tälle aikaiseksi kattava selitys ja sitten tuonne tekniseen faq:iin.
Alfaton ainakin hetkellisesti...

Vastaa Viestiin