120 000 km huolto
Valvoja: Moderators
120 000 km huolto
Tietääkö joku edullista hyvää remontti paikkaa kun toi huolto pukkaa päälle? mulla on kyllä yksi tyyppi tiedossa joka on pelannut paljon amerikkalaisten autojen kanssa.... olis ihan hyvä jos olis kokemusta alfoista. Ja sit mietityttää kun joku puhui ettei niitä saa normaali korjaamo auki osia?? pitääkö paikkansa?
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Re: 120 000 km huolto
Katselin huoltokirjasta 120 000 km:n huolto-ohjelmaa. Minulle tulee mieleen ainoastaan jakoremmin vaihto, jossa on hyvä olla nk. erikoistyökalut eli nokka-akseleiden lukituspalat (jokunen lienee tehnyt homman ilmankin). Muissa töissä tarvittavat työkalut mielestäni normaaleilta korjaamoilta kyllä tulisi löytyä. Erikoisempia avaimia, kuten torx tamper kärkiä saattaa tarvita, mutta näitäkin luulisi korjaamovarusteisiin kuuluvan. Toki joku toinen palstalainen voi olla toista mieltä, mutta tässä oma kommenttini lyhyeen Alfa-kokemukseen perustuen.niko76 kirjoitti:Ja sit mietityttää kun joku puhui ettei niitä saa normaali korjaamo auki osia?? pitääkö paikkansa?
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Vittorio Jano
- Moderator
- Viestit: 9645
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 18:06
- Car(s): Mégane+Mii=265hv
- Paikkakunta: 13100
Re: 120 000 km huolto
Minua taas mietityttää, että mitäköhän tässä oikein kysytään?niko76 kirjoitti: Ja sit mietityttää kun joku puhui ettei niitä saa normaali korjaamo auki osia??
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Re: 120 000 km huolto
Mistä noiden lukituspalojen tarve johtuu, onko nokka-akselit merkittömät eikä niihin saa ajoitusta kohdilleen vai mikä on? :oJiiPee kirjoitti: Katselin huoltokirjasta 120 000 km:n huolto-ohjelmaa. Minulle tulee mieleen ainoastaan jakoremmin vaihto, jossa on hyvä olla nk. erikoistyökalut eli nokka-akseleiden lukituspalat (jokunen lienee tehnyt homman ilmankin). .
- alfa 156 v6
- Viestit: 5150
- Liittynyt: 04 Maalis 2003, 17:02
- Car(s): Käyttis: QP V 4.7S
harrasteet: Alfoja + Maserati 3200 GTA + Integrale 16v - Paikkakunta: Keuruu
Re: 120 000 km huolto
Ainakaan V6:ssa ei merkkejä ole minkäänlaisia...GAMMA500 kirjoitti:Mistä noiden lukituspalojen tarve johtuu, onko nokka-akselit merkittömät eikä niihin saa ajoitusta kohdilleen vai mikä on? :oJiiPee kirjoitti: Katselin huoltokirjasta 120 000 km:n huolto-ohjelmaa. Minulle tulee mieleen ainoastaan jakoremmin vaihto, jossa on hyvä olla nk. erikoistyökalut eli nokka-akseleiden lukituspalat (jokunen lienee tehnyt homman ilmankin). .
- JiiPee
- Viestit: 2476
- Liittynyt: 08 Marras 2004, 20:25
- Car(s): BMW K100RS-86
Ex: MiTo QV -10, 156 2.0TS -98 - Paikkakunta: Vantaa
Itseasiassa en vieläkään varma lukituspalojen tarpeesta, mutta turvallisuutta se amatöörille tuo. Vaihdoin itse remmin käyttäen paloja ja tällöin voin olla varma, että nokka-akselien asento ei muutu vaikka mitä tekisi. Pakopuolen nokka-akselin hihnapyörässä on olemassa merkki (=lovi) hihnassa olevan merkin täsmäytystä varten. Imupuolella ei merkkejä ole. Itse kannessa ei minkäänlaisia vastamerkkejä ole tai en ainakaan sitä löytänyt. Siis 2.0 ts -98
Muistan kyllä lukeneeni tältä foorumilta, että joku olisi tehnyt homman ilman paloja tekemällä itse merkit maalilla. Epäselvää minulle tässä on se, onko olemassa vaara, että nokka-akselin asento saattaisi muuttua ilman lukitusta jo pelkästään riippuen siitä mitkä ovat venttiilin jousien jännitykset vs. nokkien asento. Toisin sanoen "lupsahtaa" itsekseen eri asentoon.
Että semmone tapaus tällä kertaa. Joku tekee niin ja joku taas näin. Asia ei siis ole mustavalkoinen.
Muistan kyllä lukeneeni tältä foorumilta, että joku olisi tehnyt homman ilman paloja tekemällä itse merkit maalilla. Epäselvää minulle tässä on se, onko olemassa vaara, että nokka-akselin asento saattaisi muuttua ilman lukitusta jo pelkästään riippuen siitä mitkä ovat venttiilin jousien jännitykset vs. nokkien asento. Toisin sanoen "lupsahtaa" itsekseen eri asentoon.
Että semmone tapaus tällä kertaa. Joku tekee niin ja joku taas näin. Asia ei siis ole mustavalkoinen.
Jos menee pieleen ja harmittaa tarpeeksi, pura. Ei mistään hyvää saa, jos ei tee ja pura -Panu Kaila
- Rasvis
- Spiderman
- Viestit: 10717
- Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
- Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
- Paikkakunta: Nurmijärvi
Re: 120 000 km huolto
Ainakin muistaisin niin, ettei nokka-akseleissa ja kannessa ollut toisiinsa natsaavia ajoitusmerkkejä. Voihan ne tietty tehdä maalilla jos padassa on sopivasti mestaa, mutta jos ei hihnapyörän kehä kulje minkään sopivan kiinteän kappaleen vierestä niin ajoituksen merkkaaminen luotettavasti on vähän niin ja näin.GAMMA500 kirjoitti:Mistä noiden lukituspalojen tarve johtuu, onko nokka-akselit merkittömät eikä niihin saa ajoitusta kohdilleen vai mikä on? :o
Myllyssä on lisäksi sen verran tiukan oloinen venttiilikoneisto, että akselit muljahtavat hanakasti johonkin "lepoasentoon". Lukkopalojen käyttö helpottaa hommaa aika lailla, vaikka epäilemättä hihnan kyllä saa vaihdettua ilmankin paloja. Itse minimoin riskit ja ostin ne palat, aika pieni raha siihen nähden mitä jaon tärvääminen voi tulla maksamaan.
- Epäkelpokeräilijä -