Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Savo »

Onko näistä uusista Nokian talvirenkaista kokemusta? Mieluusti ostaisin kotimaisen yhtiön tuotteen. Oman paikkakunnan rengasliikettä käytän tietenkin.

paksupekka
Viestit: 28
Liittynyt: 03 Syys 2013, 11:03
Car(s): Ex Alfa Romeo Mito QV
Porsche 944
Bmw 318D Touring xDrive

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja paksupekka »

Kokemusta ei vielä ole, joulukuussa alkaa sitä kertymään uuden auton alla. TM:n testin mukaan jäiselle kelille ylivoimainen vaihtoehto. Itse harkitsin Continentalia parempana "yleisrenkaana", mutta onhan tässä jokunen oikeakin talvi täällä pääkaupunkiseudulla ollut, joten annetaan H8:lle mahdollisuus.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Talvirenkaat on täälläkin mietityttänyt et pitäisi varmaan sydäntalveen investoida. Ainakaan seiskan ja kasin hintaero ei päätä huimaa joten niiden välillä valintaa ei tartte arpoa, vitosta sais selkeesti verran halvemmalla että kummittelee nekin vaihtoehtona (ja niitäkin saisi kuulemma Nokialla paistettuina). Kotimaisuus on myös mulle hyvä myyntiargumentti, vaikka tosin Nokialaisen osto meniskin naapurikunnan puolelle. Jos kuitenkin taas vaan nastat eikä kitkat :?

Kokemuseroja saa esittää tännekin noiden mainittujen Nokialaisten keskenäisestä erilaisuudesta - eli onko vitonen miten paljon huonompi kuin seiska/kasi (no kasista ei varmaan vielä kellään oikeen kokemusta). Vitoset on kauppakassin talvirenkaina ja ihan tyytyväisiä niihin ollaan oltu.
Viimeksi muokannut -HH-, 12 Loka 2013, 11:45. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Finest
Viestit: 3238
Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Finest »

Tuossa vielä Tuulilasin yhteenveto jos jotakuta kiinnostaa ja jos kännykuvasta saa selvää..
:mrgreen:
Liitteet
WP_000237.jpg
(113.89 KiB) Tiedosto ladattu 4283 kertaa

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja willez »

Itse olen ollut Vianorilla töissä aikoinaan ja kyllä ne venäläiset renkaat vähintäänkin yhtä laadukkaita ovat kuin suomalaiset. Venäjän tehtaalla Pietarissa on koneet ja koko valmistusprosessi valovuosia edellä Suomen vastaavia. Pari työkaveria silloin kävikin Pietarin tehtaalla tutustumassa , vähän eri meininkin siellä kuin Suomen tehtaalla :-D Monet kerrat muistaa kuin möi renkaita asiakkaille ja alkoivat haistattelemaan siitä kun renkaassa lukee "made in russia" ... Aina samat selittelyt piti kertoa uudestaan ja uudestaan...

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Ei kyse ole mistään laatuasiasta vaan siitä että suomalaisena haluan ostaa Suomessa tehdyn tuotteen, en Venäjällä tehtyä.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ainakin Hkpl 5 oli pidoltaan hyvä rengas Pösö 307 SW:n alla. Kokona 205/55-16 ei ollut edes ajoltaan mitenkään veltto kokemus asfaltillakaan. Hkpl 7 jäi mieleen jotenkin veltompana, mutta se auto olikin vain lainassa, eikä auto muutenkaan ollut itselle tuttu.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Uskaltaisin suositella Hakkapeliitta 5:ttä ainakin ja jos uudemmat parempia ovat, niin miksipä olla ostamatta?? Lancian alla tuntuvat hyviltä, mutta 156:n alla olivat lötköt. Ehkäpä tuossakin renkaassa on tullut muutosta 2005 syksystä, jolloin Alfaan ostin. Muita hyviksi todettuja ovat Michelin X-Ice northit. Halvat ja hyvät.

edit: Niin, ja Conti WinterContact5-nastat (tjsp) ostin Urban Cruiserin alle suurin toivein, mutta en oikein pitänyt. Jääpito vaikutti vaisulta, eikä se hehkutettu ohjaustuntuma/jämäkkyys oikein noussut esille. Tasapaksu rengas vailla hyviä ja huonoja ominaisuuksia. Michelinit samanlaiset, mutta satkun halvemmat IMO
Viimeksi muokannut Kivijärvi, 15 Loka 2013, 12:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Savo »

Kasit otin - torstaina alle.

Avatar
Auristo
Viestit: 385
Liittynyt: 23 Syys 2006, 11:27
Car(s): Maserati 4200gt
Fiat 500 1.4 Sport
Peugeot 407 Coupe V6 2.7 Diesel
ex. Giulietta 1.4 ma Speciale
ex.166 V6 -04
ex. 156 V6 -01
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Auristo »

Aika pitkään mietin kummat ostan Hakkapeliitta 8 vai Continental IceContact renkaat. Nokia oli parempi jääpidossa testien mukaan mutta muuten Contit vaikuttivat tasapainoisemmilta ominaisuuksien suhteen ja olivat halvemmat sekä hiljaisemmat.
Siis Contit alle, viimeiset 15 vuotta olen ajanut kitkoilla joten nastojen ropinaan pitää totutella...
ex:BMW 1502, 318iS|Saab 99 Turbo, 900Turbo, 9000Turbo|Lancia Thema ieTurbo|Peugeot 405 T16, 306Hdi

Avatar
Rolle
Site Admin
Site Admin
Viestit: 7738
Liittynyt: 27 Helmi 2003, 18:48
Car(s): RRS + F20
Paikkakunta: Kirkkonummi

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Rolle »

Edellisessä oli Hakka vitoset, eipä ollut valittamista. Olihan ne huippurenkaat 4 vuotta sitten, joten valitsin ne, vaikka oli jo kasia tulossa tarjolle. Tänään sain alle Contin Ice Contactit kun tuli sopivasti tarjolle, ensi tuntumalta oikein hyvät nekin.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

GT Radial Champiro Ice Pro: edelleen hyvä, aivan takuulla parempi kuin tuulilasin/tm:n (en muista kumman) talvirengastestin _pinnoitetut_ GT-Radialit, näissä ei ainakaan ole missään muotoa mitään merkintää pinnauksesta...? Nastoitetut kylläkin.

Joko kyseessä on kuski (not),
Auto (ASR on aika hyvä. Ei, vaan aika HELKKARIN hyvä. Vai sanoisko peräti, että paras näkemäni?),
Renkaat (yhdistettynä Autoon?),
Tai sääolosuhteet (peilijäätä ja murhaavan liukasta, eli ei)...
Mutta kuitenkin GT-Radialit keulalla ja Hankookit takana ei ole huono kombo, paitsi metelin osalta. Radialit ovat kovaääniset. Ja tarkoitan tätä merkityksessä MEGAFONI KORVASSA TÄYTTÄ HUUTOA, mutta risteyksessä vetopito on tähän mennessä hävinnyt vain yhdelle: neliveto-Legacylle. Eipä se Hondamiehen hirmukaan lähtenyt viivalta yhtä vikkelästi.... Nastat ropisi ja kivet lenteli, mutta liikettä ei tapahtunut ainakaan eteenpäin, enemmänkin sivulle.

Ja nuo empiiriset "testit" on tehty tyylillä: ykkönen silmään, kytkintä ylös ja lappu lattiaan. Hyvin vähän antaa sutia, ihan alussa muutama rykäsy ja sen jälkeen täysin tasaista vetoa, vaihteesta riippumati, äärimmäisen tehokkaasti pitäen eturenkaat samassa pyörintänopeudessa kuin takarenkaatkin. Ainoa, mikä tässä alkoi mietityttämään... Mitenkä tuo toimii tekniikan kannalta?
Sen pehmeys antaisi viitteitä kytkimellä toimivasta järjestelmästä, mutta manuaalilaatikon kanssa...?
Enkä ole kyllä jarrutustakaan huomannut, ellei yht'äkkiä ole muuttunut liukkaasta absoluuttiseen liukkauteen, jolloinka tuppaa yrittää vetelemään (ja jarrut korjaavat).

Ehkä seuraavaksi talveksi on varaa kokeilla jotain oikeita renkaita, jolloin saisi hieman vertailupohjaa. Nyt peilijäisellä moottoritiellä hieman sivupito hakusessa, kuten ylipäänsä näillä gummeilla - vetopito ja jarrutuspito on mielestäni varsin hyvät, kaarteissa puskee kuitenkin suhteellisen herkästi. Tämän kun tietää, ovat nämä varsin halvat "leikkirenkaat" talven riehoihin ilman vakavaa pysähtymis- tai kiihdytysongelmaa. Me likes 8)

Avatar
Gasolina
Viestit: 4489
Liittynyt: 30 Marras 2005, 19:22

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Gasolina »

Näissä rengas jutuissa on ainakin itseni vaikea arvioida kuinka hyvä se uusi oikeasti on, kun verranteena on aina vanha ja kulunut rengas. No kuitenkin viime vuonna talven kääntyessä kevääksi ostin sarjan G-Y Ultra Grip renkaita, valinta päätyi näihin koska vetopitoa oli kehuttu monessa paikassa. Mielestäni hyvät renkaat ja vetopito ainakin aluksi tuntui tosiaan hämmästyttävän hyvältä, vanha rengas oli Hakka5. Viime viikolla menin taas rengaskauppaan, tällä kertaa piti saada uudet renkaat vaimon autoon ja tarkoitus oli ostaa verranteeksi omalle Hakka8:t, mutta Ultra Gripit sitten vaimollekin tuli koska olivat reilusti halvemmat ja ennakko kokemukset hyviä.
Onko kellään suht samanlaisissa autoissa suurinpiirtein saman ikäiset eri merkkiset tai malliset renkaat? Kiinnostaisi tietää onko niissä oikeasti merkittävää eroa..
Giulia Super -69

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tuo Gasolinan mainitsema ongelmahan vertailussa aina on. Siitä ei valitettavasti ole kokemusta, mutta sitten toisin päin: nyt viimeistään on pakko uskoa, että eri kokoisia ja eri autoissa kokeiltuja renkaita on turha verrata. Meillä on Thesiksessä ja G-Astrassa samaan aikaan ostetut (nyt kolmatta talvea ajossa olevat), rengaskokoa lukuun ottamatta samanlaiset Continentalit. Thesikseen on tullut kilometrejä tänä aikana n. 10.000 km enemmän, josta kuitenkin suurin osa kesärenkailla. Ero pidossa on ihan posketon: Astralla luisto alkaa yllättävän herkästi, kun samassa paikassa Thesis ei edes yritä livetä mihinkään. Ihan käsittämätön ero. Toki akselivälissä, painossa ja jousitusgeometriassa on "hieman" eroa, mutta silti: nimellisesti samoilla renkailla kokemus on aika lailla toisesta laidasta.
Järkiautoilija

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

Kymmeniä tuhansia Conteilla ja Hakkapeliitta kaseilla ajaneena jokunen huomio:
- Continentalit ovat selvästi hiljaisemmat,
- Continentalit ovat hyvät yleisrenkaat,
- Nokialaisissa eivät nastat kulu samaan tahtiin,
- Nokialaisten nastat pysyvät paremmin kiinni.
Toivottavasti näistä on apuja pohtijoille.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Isola kirjoitti:Tuo Gasolinan mainitsema ongelmahan vertailussa aina on. Siitä ei valitettavasti ole kokemusta, mutta sitten toisin päin: nyt viimeistään on pakko uskoa, että eri kokoisia ja eri autoissa kokeiltuja renkaita on turha verrata. Meillä on Thesiksessä ja G-Astrassa samaan aikaan ostetut (nyt kolmatta talvea ajossa olevat), rengaskokoa lukuun ottamatta samanlaiset Continentalit. Thesikseen on tullut kilometrejä tänä aikana n. 10.000 km enemmän, josta kuitenkin suurin osa kesärenkailla. Ero pidossa on ihan posketon: Astralla luisto alkaa yllättävän herkästi, kun samassa paikassa Thesis ei edes yritä livetä mihinkään. Ihan käsittämätön ero. Toki akselivälissä, painossa ja jousitusgeometriassa on "hieman" eroa, mutta silti: nimellisesti samoilla renkailla kokemus on aika lailla toisesta laidasta.
Autosta tuo on kiinni, siksi ei kukaan tervejärikinen tuollaista Astmaa ostakkaan :mrgreen: . Mut tosiaan toisissa autoissa ei tahdo pärjätä edes hyvillä renkailla kuin taas toisilla vois ajella melkeen millä vaan lain kirjaimen täyttävillä (talvi)pyörillä ja siltikin talvella pärjää.

Itse ajelin Thesiksen edeltäjällä viime talven auton mukana tulleilla vanhoilla Contin kitkoilla, ne oli vielä jotkut TS-sarjaset. Ei vetopidossa ja ajettavuudessa muuten ollut isompaa propleemaa, kyllä niillä pärjäs, mutta jarrutuksessa olemattoman pidon huomasi erityisen hyvin. Nyt kun sen alla on Hakkiksen kasit niin tuntuu ettei ole missään liukasta, toisin kuin tuolla pienemmällä Lankisella jossa olevat vitoset taas tuntuvat yllättävinkin liukkailta :lol: .

Avatar
Pele
Viestit: 2068
Liittynyt: 12 Maalis 2007, 12:53
Paikkakunta: Mellilä
Viesti:

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Pele »

Alfassa (147) ajettu nyt kahdet Hakkapeliitat loppuun, 4 ja 5. Kolmansia ei enää tule. Lumisella pinnalla noissa melutaso on vielä suht siedettävällä tasolla,mutta asfaltilla ei.
Stiloon hankin juuri uudet Continentalin nastat, ja täytyy sanoa että kyllä olen vakuuttunut.
Alfaan tulee nyt samanlaiset.
Miksi pilata hiljaista ja muuten mukavaa auto tuollaisella ujelluksella...
Saa vain joku ensikertaa kyydissä olevakin täysin väärän käsityksen Italiaanon matkustusmukavuudesta. :?

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Continentalit oli alkuun joka nurkassa. Syksyllä vaihdoin eteen Hakkapeliitat ja taakse jäi edelleen Continentalit. Renkaissa on suuri ero pidossa varsinkin jäisellä tai auraamattomalla tiellä. Hakka vie ja Conti vikisee.

Conti
+Hiljaiset uutena
-Huono pito
-Vouvaava ääni sulalla tiellä
-Nastat...pitihän niitä vielä olla pari...

Hakka
+Pito
+Hiljainen jäällä
-Ääni sulalla tiellä

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Aquatica kirjoitti:GT Radial Champiro Ice Pro: edelleen hyvä, aivan takuulla parempi kuin tuulilasin/tm:n (en muista kumman) talvirengastestin _pinnoitetut_ GT-Radialit, näissä ei ainakaan ole missään muotoa mitään merkintää pinnauksesta...? Nastoitetut kylläkin.
Tulivat auton mukana ja omasta kokemuksesta täyttä kuraa. Aiemmin en ole vinkuintia-renkaisiin sortunut ja jatkossa mennään samalla linjalla. Eivät istu vanteille ja ilmat karkaa, jatkuvasti saa täyttää. Nyt myös tiedän miksi viime viikolla piti ruuvailla vararengasta alle, kun jäin tienposkeen moisen skeidan sylkäistyä ilmat pihalle. Huomenna vaihtamaan loputkin pois. Ei kiinnosta edes käyttää liimauksessa ja ajaa loppuun vaikka kuviota piisaisikin vielä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
:silly: :crazyeyes: :silly:
Selkeästi isot erot sarjojen välillä?

Täällä nuo menivät vanteille just tasan niin hyvin, kuin pitääkin. Eli täydellisesti. Ja on taisteltu paljonkin kurarenkaiden (Master, Rota, ymv.) kanssa - joita ei saa vanteille, ei sitten tasan mitenkään. Kolme jantteria, kuormaliina ja tolkuton määrä tuuria = yksi kumi vanteelle - tulta kun ei saa käyttää. Radialit meni juuri niin oppikirjanmukaisesti kuin ikinä mahdollista; saippua -> asettelu -> pyörätys vanteelle -> ilmaa perään. Ei yhtään säätöä, ei kikkailua ei harmia. Eli ilmeisesti näissä on vain valtavia eroja? Ei nimittäin ilmatkaan karkaa, vaikka käytössä on huonoksi todetut 5g painot, joissa kiinnityspelti on liian pitkä -> vääntää väkisellä vanteen ja renkaan väliin -> lähes kaikissa tapauksissa vuotaa ilmat pihalle - nämä taas niin jäykkärunkoiset, ettei toivoakaan tuosta.

Niin, tosiaan omat on 185/65R15 92T XL, joka ehkä jotain vaikuttaa?

Nyt ajettu noilla n. 6000km (tarkistan joskus, kun muistan) ja kerran olen joutunut VÄHENTÄMÄÄN ilmaa renkaista, kun tuntuivat liian kovilta. Ja on vieläpä surkeakuntoisilla peltivanteilla nuo...

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Savo »

Kyllä nää kasit on paljon hiljaisemmat kuin neloset (vai vitoset?) On tosin muutama muuttuja: Ne vanhat oli 5 vuotta vanhat. Auto on vaihtunut 156 -> 166.

Tyytyväinen olen näihin, muita renkaita en kyllä aikoihin kokeillut.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Hämis »

...keleen gt radikaalit. Molemmista jäljellä olevista renkaiden sisältä kalvossa repeämiä. No eivätpä enää rassaa, vaikka myös uusiin vaihdon hintakin pisti vähän .....tamaan.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mitäpä otit tilalle ja missä koossa?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Hakka seiskat 225/45 17. Olisin ottanut 50 -sarjaa, mutta ei ollunna. Talvella kuitenkin saisi olla vähän tuota profiiliakin.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Juu, ei siitä haittaakaan olisi, mutta eiköhän nelivitosillakin tiellä pysy. Olisko jossain vaiheessa mahdollista saada melu- ja käytösanalyysiä? Vastaavan auton alla tietyissä tilanteissa ranskalaiskumit osoittaa mieltään kuulostamalla ulisevalta laakerilta, mikä saa vahvasti harkitsemaan rengasmerkin vaihtoa.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Stiletto
Viestit: 349
Liittynyt: 08 Elo 2013, 23:49
Car(s): AR 159 2.4 Jtdm
Fiat Barchetta
AR 147 2.0 TS (pojalla)
ex. AR 156 V6
Paikkakunta: Kouvola
Viesti:

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Stiletto »

Hakkapeliitta 4 ainakin pitää aika kovaa ääntä asfaltilla. Luulin että laakerit on menny kun nää ruuvas alle. Lumella tosin hiljenee...jahka sitä tänne saataisiin...
Jos harrastukseen ei mene kaikki rahat, on valittu väärä harrastus!

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Samoin mulle kävi vuonna 2006 Volvo 740:n kanssa. Kehuvat kuitenkin että seiskan ja kasin pitäisi olla roimasti nelosta hiljaisempia (onhan ne myös tuoteiältään vuosikausia uudempia) ja 159 on muutenkin ihan erilainen auto.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja -HH- »

No kun todella hiljaiset Contin kitkat vaihtoi kaseihin ei rengasmelu paljoa lisääntynyt, mutta toki tuo Kappa on hiljainen auto. Ei mennyt siis pilalle vaikka "melurenkaat" alle laitettiinkin :mrgreen: .

Aikoinaan kun Ypsilon otettiin meille käyttöön oli talvi ja alle tuli HP5:set. Voi sitä kevään odotusta että pääsisi ruuvaamaan kesäkumit alle, ja arvuuteltiin että kuinkahan hiljainen autosta tulekaan kun pääsee eroon noista meluisina pidetyistä talvirenkaista - paskat! Rengasmelu about tuplaantui kun alle ruuvattiin auton mukana tulleet Contin Premium Contactit. Sen jälkeen en noita vitosia pitänyt enää äänekkäinä, eikä ne sitä ennen edes ollet ääniltään musta edes pahat. Mut tokikaan ei kokemusta miten melutaso nousee kun renkaat kuluu.

Avatar
Hämis
Viestit: 442
Liittynyt: 05 Elo 2003, 17:20
Car(s): MB GLE 500e
- MB GLC 220d,
- BMW 328i (F30),
- Chrysler Voyager Signature Edition,
- 159 Q4 JTDm,
- 156 TS Selespeed SW
Paikkakunta: Hämeenlinna

Vs: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Hämis »

Kyllä noi seiskat on ihan jees. Olivat myös edellisen patongin alla, tosin korkeammalla profiililla. Siksi otin nytkin. Hintaero ratkaisi myös kun nuo huoltokulut per ajettu kilometri ovat aika perkeleelliset tällä hetkellä.

Kyllä ne motarilla jyrää jonkin verran, mutta niinhän kaikista nastakumeista vähän ääntä irtoaa. Edellisiin ping pong -kumeihin verrattuna melutaso kuin kitkoissa, ne vasta mourusivatkin. Lisäksi sivuttaispito on ihan eri planeetalta. Aiemmin auto meni kahva edellä kun vähän kaasuun koski, nyt mutkat menee eleettömästi. Jos haluaa leikkiä pitää pedaalia runtasta vähän syvempään. Lisäksi Nokialaisissa nuo nastat eivät karise pois heti ekan talven aikana. Suosittelen.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:Mitenkä tuo toimii tekniikan kannalta?
Sen pehmeys antaisi viitteitä kytkimellä toimivasta järjestelmästä, mutta manuaalilaatikon kanssa...?
Moottorin tehoa se säätää, eli antaa tehoa vain sen verran kuin on pitoa.

Tuosta jarrutuksesta en tiedä, joissain autoissahan on systeemi että jos toinen puoli sutii niin sitä jarrutetaan, mahtaisiko näissä olla. Ajonvakautusjärjestelmässähän on jo ominaisuus yhden pyörän jarruttamiseksi joten se olisi vain ohjelmasta kiinni.

Veikkaisin että jarrutussysteemi on, vaikka sitä ei paljon persuuksissa tunne. Veikkaus perustuu siihen, että kun liukkaalla sutasee, vilkahtaa ajovalot, eli joku haukkaa sähköä kun sutiminen alkaa.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Toisaalta nopea moottoritehon rajoittaminenkin voi aiheuttaa hassuuksia virransaannissa? En tiedä, nopeasti pakkokatkaistaan sytytystä/syöttöä tai vähennetään sitä radikaalisti -> laturin/akun virranantovaade tippuu nopeasti -> jännitteensäätimellä menee pieni tovi tajuta muutos -> ylijännitesuojan takia jännite vajoaa hetkellisesti alas...

Tai sitten vain sitä, että joku haukkaa nopeasti virtaa - mutta mielestäni ABS:llä ei tuota samaa efektiä tule, joten miksi tuossa jarruttaessa sitten tulisi?

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tuota, jos moottoritehoa leikataan, niin kyllä sen laturin pyöriminen siinä lähinnä hidastuu eikä kuorma katoa mihinkään, joten syötön katkaisemisella ei load dumpia saa aikaiseksi oikein mitenkään. Jos valot himmenevät luistoneston toimiessa, se tarkoittaa yksinkertaisesti laturin tuoton alenemista käyntinopeuden hidastuessa.
Itse kysymykseen: Thesiksen korjaamokäsikirjasta luntattuna vetoluistonrajoituksella on kaksi tapaa puuttua tilanteeseen:
- Jos vain toinen vetävä pyörä sutii, sitä jarrutetaan
- Jos molemmat luistavat, rajoitetaan moottoritehoa
Järkiautoilija

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Paitsi että laturihan voi tuottaa heittämällä vaikkapa 140V ilman korkeaa käyntiä, se vaan alennetaan jännitteensäätimellä (diodisilta) sopivaksi... Tämän takia laturit ovat "ylimitoitettu" autoihin, jotta varmasti riittää tuotto kierrosluvusta välittämättä. Tämä siis ainakin ns. nykyautoissa (taitaa materiaali koskea 90-lukua ja tuoreempia).

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Aquatica kirjoitti:^
Toisaalta nopea moottoritehon rajoittaminenkin voi aiheuttaa hassuuksia virransaannissa? En tiedä, nopeasti pakkokatkaistaan sytytystä/syöttöä tai vähennetään sitä radikaalisti -> laturin/akun virranantovaade tippuu nopeasti -> jännitteensäätimellä menee pieni tovi tajuta muutos -> ylijännitesuojan takia jännite vajoaa hetkellisesti alas...

Tai sitten vain sitä, että joku haukkaa nopeasti virtaa - mutta mielestäni ABS:llä ei tuota samaa efektiä tule, joten miksi tuossa jarruttaessa sitten tulisi?
Ei laturi tiedä mitään moottoritehon rajoittamisesta. Kun sitä tehoa rajoitetaan niin ei ne kierrokset mihinkään putoa eli ei sen laturin tuotto myöskään putoa.

Sytytykseen ja syöttön ei niihinkään tarvitse koskea kun tehoa voidaan rajoittaa paljon tyylikkäämmin sulkemalla kaasuläppää.

En ole kiinnittänyt huomiota vilkuttaako ABS valoja, mutta jos luistonesto jarruttaa niin se kyllä haukkaa todella reilusti virtaa. Niinkin pieni kuormapiikki kuin flektin käynnistyminen saa monessa autossa valot vilkahtamaan, ja pyörän jarruttaminen ottaa varmasti enemmän virtaa.

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja willez »

Hondassa Hakka vitoset,pitää ihan hyvin. Rapinaa kuuluu tietysti. Alfassa siltakiven kitkat,ei pidä yhtään. Suttii koko aja 8)

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Aquatica kirjoitti:Tai sitten vain sitä, että joku haukkaa nopeasti virtaa - mutta mielestäni ABS:llä ei tuota samaa efektiä tule, joten miksi tuossa jarruttaessa sitten tulisi?
Käväisepä pellin alla vilkaisemassa, minkälaisia sulakkeita sieltä löytyy. Bravoa tuli aikoinaan ihmeteltyä ja ABS/ESC + ohjaustehostimelle oli 40-70 A paukkuja. Ei tuon havainnon jälkeen enää niin ihmetyttänyt, miksi ajovalot vilkkuivat, kun ESC tai luistonesto aktivoitui. Useinhan tulee rattiakin veivailtua puolelta toiselle, paremman pidon toivossa, kun renkaat sutivat.

Yleensä näin talvikeleillä tuppaa olemaan päällä myös ajovalot, lämppärin puhallin, takalasin lämppäri yms. (kaikki 10-20 A/kpl), joten taitaa virrankulutuspiikit mennä pitkälti yli 100 A, jolloin loppuu jämerämmänkin (100-120 A) laturin paukut kesken ja loput lainataan akusta.

ESC&luistonesto eroaa normaalista jarrutuksesta ainakin siinä, että jarrupaineet pitää tehdä alusta alkaen sähköpumpulla. Normaalistihan paineet nostetaan reisilihaksen ja alipainetehostimen voimin ja pumputusta tarvitaan vasta paikkaamaan ABS:n aiheuttama hävikki.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
Savo
Viestit: 2044
Liittynyt: 23 Elo 2003, 15:42
Car(s): GT 3,2 ja 159 TBi.
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja Savo »

willez kirjoitti:Hondassa Hakka vitoset,pitää ihan hyvin. Rapinaa kuuluu tietysti. Alfassa siltakiven kitkat,ei pidä yhtään. Suttii koko aja 8)
Mullakin GTssä kitkat. Kävin eilen ekaa kertaa tänä talvena heittämässä lenkin. Joo, riittäähäb se teho pidon irroittamiseen.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Nokian Hakkapeliitta 8 vai joku muu talvirengas

Viesti Kirjoittaja palkus »

^^insinörtti vei jalat suustani. Siel on 60A sulake tolle rätkätin-yksikölle + ny vaikka esim. peilinlämmittimet 30A, sisäpuhallin 40A, persgrilli 30A + sitten muut kulkineen liikumiseen tarvittavat. Voi siinä vähän valojen kirkkaus vaihdella, kun ajonvakautus räträttää. :) Talvella sentään harvemmin tarvitaan jäähyn flektiä 50A.

Vastaa Viestiin