jkk kirjoitti:ehkä ongelma on se kun se on " vähän hyväksytty - 0,5" niin miksei vähän enemmänkin joillakin...
Silloin pitäisi ratkaista tuo ongelma "joillakin" eikä kiusata normaalia kaduntallaajaa.
Valvoja: Moderators
jkk kirjoitti:ehkä ongelma on se kun se on " vähän hyväksytty - 0,5" niin miksei vähän enemmänkin joillakin...
UupunutRomeo kirjoitti:Kertokaa nyt minulle missä tilanteessa on PAKKO ajaa autoa 0,1-0,5 prom. Alaisena ?
Minulta jäi tänään auto messukeskuksen pihaan kun sattumalta kaverini tarjosi tuopillisen mp-messuilla...haen sitten huomenna auton sieltä, taksi toi kotiin ihan hyvin. Ajaahan olisin toki laillisesti saanut, periaate on periaate..."jos otat et aja". Kannatan nollatoleranssia.
Pointti on siinä, että 0,1 saat vaikka et juo.UupunutRomeo kirjoitti:Kertokaa nyt minulle missä tilanteessa on PAKKO ajaa autoa 0,1-0,5 prom. Alaisena ?
Minulta jäi tänään auto messukeskuksen pihaan kun sattumalta kaverini tarjosi tuopillisen mp-messuilla...haen sitten huomenna auton sieltä, taksi toi kotiin ihan hyvin. Ajaahan olisin toki laillisesti saanut, periaate on periaate..."jos otat et aja". Kannatan nollatoleranssia.
Juu, näitä on ollut aina...edellinen älämölö taisi olla ruisleipä ja piimä joista viisari värähteli. Silloisen uutisen jälkeen joku 5,7 prom kännikala oli väittänyt ratsiassa syöneensä rekkakuormallisen Oululaista ja juoneensa peräkärrillisen piimäämatti_vuorio kirjoitti:Pointti on siinä, että 0,1 saat vaikka et juo.UupunutRomeo kirjoitti:Kertokaa nyt minulle missä tilanteessa on PAKKO ajaa autoa 0,1-0,5 prom. Alaisena ?
Minulta jäi tänään auto messukeskuksen pihaan kun sattumalta kaverini tarjosi tuopillisen mp-messuilla...haen sitten huomenna auton sieltä, taksi toi kotiin ihan hyvin. Ajaahan olisin toki laillisesti saanut, periaate on periaate..."jos otat et aja". Kannatan nollatoleranssia.
http://yle.fi/uutiset/da_capo_-testissa ... ti/5905014
Harvoin on pakko, mutta se ettei jotain ole pakko tehdä on aika heikko peruste sille että sen pitäisi olla laitonta.UupunutRomeo kirjoitti:Kertokaa nyt minulle missä tilanteessa on PAKKO ajaa autoa 0,1-0,5 prom. Alaisena ?
Minulta jäi tänään auto messukeskuksen pihaan kun sattumalta kaverini tarjosi tuopillisen mp-messuilla...haen sitten huomenna auton sieltä, taksi toi kotiin ihan hyvin. Ajaahan olisin toki laillisesti saanut, periaate on periaate..."jos otat et aja". Kannatan nollatoleranssia.
willez kirjoitti:Jos on alle 0,5 prom. voi ajaa ihan normaalisti. Jos on yli 0,5 prom. ei voi ajaa... Thäts it.. Jos otat yhden pienen,on mun mielestä typerää lähteä taksilla kotiin...
Auton tuomitsemisessa valtiolle jää toki se, että mitäs jos sattuikin ajamaan vanhempiensa autolla? Entä jos auton omistaja ja haltija ovat eri henkilö, ja rattijuoppo oli jompikumpi? Pulmallisia rajanvetoja, mutta mikään ei sano, etteikö noihin jonkinlainen fiksu ja kohtuullinen rajanveto ole kehitettävissä.11.1.2012
Mitä tehdä rattijuopoille?
11-vuotias tyttö kuoli Helsingin Viikissä runsas viikko sitten. 25-vuotias mies ajoi tytön ylitse 2,25 promillen humalassa tämän ollessa ylittämässä suojatietä. Mies pakeni paikalta, mutta hänet löydettiin myöhemmin työpaikaltaan. Häntä epäillään ainakin törkeästä kuolemantuottamuksesta, törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä rattijuopumuksesta.
Myöhemmin kävi ilmi, että miehellä oli entuudestaan kuusi rattijuopumustuomiota. Hän on saanut niistä sakkoja, ehdollista vankeutta ja yhdyskuntapalvelua.
Turun Sanomien toimittaja kyseli tänään, pitäisikö ottaa käyttöön "nollatoleranssi" ja pudottaa rattijuopumuksen raja nykyisestä 0,5 promillesta 0,2:een.
Rattijuopumukseen reagointi promillerajaa laskemalla on suunnilleen yhtä älykästä kuin ylinopeuksiin reagointi nopeusrajoituksia pudottamalla. Viikin yliajajalla oli alkoholia veressään 2,25 promillea. Miksi hän piittaisi tiukemmista rajoista, kun hän ei piittaa nykyisistäkään?
Siitä voitaneen lähteä, että niin kauan kuin yhteiskunnassa on autoja ja alkoholia, rattijuopoista ja heidän aiheuttamistaan tragedioista ei päästä kokonaan eroon. Tämä ei kuitenkaan tarkoita, ettei mitään voisi tai pitäisi tehdä. Nykyisen rangaistuskäytännön ongelma on yhtäältä siinä, että ehdollisilla tai muutaman kuukauden ehdottomilla tuomioilla ei ole minkäänlaista ennaltaehkäisevää tai ojentavaa vaikutusta, toisaalta taas siinä, että seuraamukset - kuten kortin määräaikainen hyllyttäminen - eivät millään tavalla estä rattijuoppoa jatkamasta rattijuopottelua.
Haetaan vertailukohdaksi eräs toinen potentiaalisesti vaarallinen mekaaninen laite, nimittäin ampuma-ase. Sellaisen hallussapito on luvanvaraista, samoin kuin autolla ajaminen. Jos ampuma-aseen haltija tekee aseellaan rikoksen, aivan minkä hyvänsä rikoksen, hän menettää paitsi hallussapitolupansa (pysyvästi) myös aseensa rikoksentekovälineenä valtiolle.
Vaikka suhtaudun periaatteellisen nuivasti kaikenlaiseen yksityisautoilunvastustamiseen, joudun olemaan myös sitä mieltä, että miehen oikeus autoonsa on nykyään hiukan turhan pyhä oikeus. Jos autoa käytetään rikoksentekovälineenä, se pitäisi tuomita rikoksentekovälineenä valtiolle, heti ensimmäisestä kerrasta ja korvauksetta. Tämä olisi oikeudenmukaista ja linjassa muihin rikoksentekovälineisiin liittyvän käytännön kanssa, minkä lisäksi sillä - toisin kuin kortin hyllyttämisellä - olisi todellista vaikutusta liikenneturvallisuuteen. Jatkaakseen humalassa ajamista rattijuopon pitäisi hankkia tarkoitusta varten uusi auto jokaisen käryn jälkeen.
Menettämisseuraamus nousee silloin tällöin keskusteluun. Olen nähnyt sitä vastustettavan lähinnä kahdesta syystä: a) auton merkittävästä rahallisesta arvosta johtuen tällainen seuraamus olisi kohtuuton; b) ihminen tarvitsee autoaan esim. työssäkäyntiin.
Kumpikin argumentti on aika huono. a) Jos tapat toisen ihmisen humalassa kymmenien tuhansien eurojen arvoisella antiikkisella katanalla, menetät sen valtiolle aivan yhtä varmasti kuin menettäisit keittiöveitsesi. b) Suomi on täynnä työssäkäyviä ihmisiä, jotka eivät omista autoa. He käyttävät julkisia kulkuvälineitä tai pyöräilevät.
Lisäksi, ja mikä tärkeintä, kumpikin peruste voidaan tyrmätä sillä, että auton menettäminen olisi puhtaasti rattijuopon oma valinta. Ei kukaan pakota häntä ajamaan humalassa.
Myös rangaistuskäytännössä olisi toivomisen varaa, eikä tämä koske ainoastaan humalassa ajavia. Muistamme vielä, kuinka tuolloin 31-vuotias toimitusjohtaja ajoi elokuussa 2002 Huopalahdentiellä päin punaista valoa ja tappoi suojatietä ylittämässä olleen 9-vuotiaan tytön. Kuljettaja sai törkeästä liikenneturvallisuuden vaarantamisesta ja törkeästä kuolemantuottamuksesta 18 kuukauden ehdottoman tuomion, josta hän ensikertalaisena istui puolet, yhdeksän kuukautta.
On huomionarvoista, että rikoslain mahdollistama maksimirangaistus pelkästä törkeästä kuolemantuottamuksesta olisi kuusi vuotta vankeutta.
On mahdotonta sanoa, olisiko kovemmilla tuomioilla pelotevaikutusta. Rangaistus on kuitenkin myös hintalappu, jonka yhteiskunta lätkäisee rikoksen uhrille. Huopalahdentien 9-vuotias uhri oli yhdeksän kuukauden istumisen arvoinen. Ei ollut tytön henki "hinnan kiroissa", kuten Kalle Päätalo kirjoittaisi.
Osa hallituksen ministereistä heräsi Viikin yliajon jälkeen kannattamaan pakollista alkolukkoa rattijuopumuksesta kärynneille. Tämä on mielestäni hyvä ja kannatettava hanke, joskaan ei yhtä hyvä kuin auton automaattinen menetys olisi.
On ihan kunnioitettava periaate, mutta silti...UupunutRomeo kirjoitti:Minulta jäi tänään auto messukeskuksen pihaan kun sattumalta kaverini tarjosi tuopillisen mp-messuilla...haen sitten huomenna auton sieltä, taksi toi kotiin ihan hyvin. Ajaahan olisin toki laillisesti saanut, periaate on periaate..."jos otat et aja".
Näkeehän näitä mielenkiintoisia suorituksia ihan jokapäiväisessä liikenteessäkin. Toki osa niistä ON rattijuoppoja (jokaisessa PKS aamu/iltaruuhkassakin lienee n kpl rattijuoppuja pyörimässä), mutta on siellä myös väsyneenä ajavia ja puhelimessa lörpötteleviä.wekkuli kirjoitti:Suomen surkein kuski -ohjelmaa katsoessa on tullut mieleen, että jos Suomessa saa ajokortin henkilö, joka ei uskalla painaa jarrua täysillä, kun este lähestyy, niin tuolla liikenteessä liikkuu aika reilusti kuskeja, jotka täysin vesiselvänä ovat paljon suurempi riski kuin kukaan oikeasti auton ajamisen osaava 0,4 promillea virkistyneessä tilassa.
Oli siinä kävelyä jo takana, mutta kun olin kolme tai neljä tuntia ennen toista tuoppia ottanut edellisen...tosin eiköhän sekin ollut jo hikenä ja kusena lorissut ulos tuossa ajassa. Jokainen taablaa tavallaan, minä olen valinnut tämän tavan. En edes lähde illastamaan omalla autolla jos tiedän ruokailuun liittyvän lasi tai vahingossa kaksi viiniä....tsadin keskustaan on huomattavasti hauskempi mennä taksilla ja olla miettimättä montako ja mitä sitten juo sekkarin kanssa, liikaa kisatunnelmaa.Cuore Sportivo kirjoitti:On ihan kunnioitettava periaate, mutta silti...UupunutRomeo kirjoitti:Minulta jäi tänään auto messukeskuksen pihaan kun sattumalta kaverini tarjosi tuopillisen mp-messuilla...haen sitten huomenna auton sieltä, taksi toi kotiin ihan hyvin. Ajaahan olisin toki laillisesti saanut, periaate on periaate..."jos otat et aja".
Ei kai sen tuopillisen jälkeen olisi tarvinnut heti siltä istumalta hypätä auton rattiin - 30 min kiertelyä lisää, ja sen jälkeen olisit voinut hypätä vesiselvänä rattiin ja säästää nekin taksirahat.
Viimeksi kun minut puhallutettiin, vuonna 2007, olin 45 min aikasemmin juonut 0.5 l. tölkillisen Koff Indiania. Puhalsin puhtaan nollan.
Olenkin jo pitkään ihmetellyt, miksi keskustelu repsikan kanssa on kuitenkin kuljettajalle sallittua.insinörtti kirjoitti:Nuo kaksi viimeeksi mainittua voivat heikentää ajosuoritusta jopa enemmän kuin laillinen 0,4 promillen humalatila! Myytinmurtajat ovat molempia onnistuneesti demonneet, mutta ko. viihdeohjelma ei ole ainoa, missä on tämän tyylistä tulosta saatu.Huom. puhelimessä lörpöttelyn ongelma ei ole siinä puhelimen pitelemisessä, vaan huomion kiinnittymisessä muuhun kuin ajosuoritukseen. Kevyt läpänheitto vielä menee, mutta luurista annetaankin visainen pulma, mikä syö kuskin CPU-aikaa...
No joo, eiköhän... Jos yhden oluen palaminen kestäis 3.5 tuntia, niin lauantain saunaillassa ei uskaltaisi ottaa kuin ~ 9 bisseä, jotta uskaltais lähteä maanantaina autolla töihin.UupunutRomeo kirjoitti:...mutta kun olin kolme tai neljä tuntia ennen toista tuoppia ottanut edellisen...tosin eiköhän sekin ollut jo hikenä ja kusena lorissut ulos tuossa ajassa.
Suurin osa miehistä ei varmaan vastustaisi tätä.wekkuli kirjoitti:
Olenkin jo pitkään ihmetellyt, miksi keskustelu repsikan kanssa on kuitenkin kuljettajalle sallittua.
Itsellä sama periaate. Vaan en millään muotoa pysty näkemään promillerajan laskemista järkevänä tapana puuttua rattijuopumuksiin. Ajokortin vieminen määräajaksi on sama, kuten tuolla aiemmin jo joku kirjoittikin, kuin ottaisi aseenkantoluvan pois, mutta jättäisi aseen rikollisen käteen.jkk kirjoitti:itsellä on nollatoleranssi periaate. jos tiedän että otan en aja siinä se ei ole hankalaa.
Kannatan muilta osin, mutta alkoholin kieltäminen voitaisiin korvata ostoluvalla, jonka voisi tenttiä maksua vastaan viranomaiselta. Lupa tietenkin menetettäisiin, jos syyllistyy alkoholin väärinkäyttöön jollakin tavalla, esimerkiksi maksimi promilleraja 1,2‰, jonka jälkeen olisi automaattisesti väärinkäyttäjä.Hepa kirjoitti:Alkolukko, GPS-valvonta, rajoituksen mukaan säätyvä nopeudenrajoitin pitäisi olla kaikissa autoissa.
Ja ilman muuta keskustelu repsikan kanssa pitää kieltää. Viisainta olisi kieltää yksityisautoilu taajamissa sekä taajamien ulkopuolella. Alkoholikin kannattaisi kieltää varmuuden vuoksi kokonaan.
Kannatan muilta osin, mutta alkoholin kieltäminen voitaisiin korvata ostoluvalla, jonka voisi tenttiä maksua vastaan viranomaiselta. Lupa tietenkin menetettäisiin, jos syyllistyy alkoholin väärinkäyttöön jollakin tavalla, esimerkiksi maksimi promilleraja 1,2‰, jonka jälkeen olisi automaattisesti väärinkäyttäjä.[/quote]Jarsan kirjoitti:Ja ilman muuta keskustelu repsikan kanssa pitää kieltää. Viisainta olisi kieltää yksityisautoilu taajamissa sekä taajamien ulkopuolella. Alkoholikin kannattaisi kieltää varmuuden vuoksi kokonaan.
Ja vielä parempi, jos valvoja olisi synnynnäinen absolutisti, joka ei edes tietäisi miltä alkoholi maistuu.h_lauri kirjoitti:Ja tuota rajaa valvoisi samassa tilassa oleva henkilö, jonka pitäisi olla selvin päin.
Saturnus kirjoitti: Kuinka moni jättää menemättä rattiin ajatuksella: "jos väsyttää, en aja".
Mä olen käyttänyt herätyskellona sitä, kun tulee kylmä. Jokunen vuosi sitten juhannuksena ysitonnisella kotia kohti ajaessa väsytti ja stoppasin parkkiin kylmäaseman pihan reunalle. Ei tullut kylmä, niin pikku torkuista aamuyöllä tuli 4-tuntiset - mutta olipahan pirteempi ajaa kotiin. Sähköpenkkinen tonnari muutenkin on oiva auto nukkua, kun reippaankokoisen penkin saa viivasuoraksi.Aquatica kirjoitti:"Rekkamiehentorkut" on hyvä strategia, jos matkalla alkaa väsyttämään. Levähdyspaikalle, bussipysäkille tmv. parkkiin, auto sammuksiin, avaimet käteen ja torkuille. Kun havahdut siihen, että avaimet tippuu syliin/lattialle = voit jatkaa matkaa. Kuulemma. Moni tuttu tuota tehnyt, itse en vielä ole kertaakaan kokeillut, mutta seuraavan kerran kun olo tulee, niin teen niin.