Kehukaa manuaalivaihteistoa

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
kterkkila
Viestit: 2374
Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
Paikkakunta: Lohja
Viesti:

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja kterkkila »

Jos viettäisin aikaani ruuhkassa, niin valinta olisi automaatti. Nyt kun näin ei pääsääntöisesti ole, niin kova laatikko on pop.
Kimmo / alfatune.fi

Avatar
Jarsan
Viestit: 2479
Liittynyt: 04 Helmi 2010, 14:30
Paikkakunta: Varsinais-Suomi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Jarsan »

^Komppaan. Automaagi oli myös varsin mukava, kun ajeli juusto katolla, mutta muuhun siitä ei kyllä ole. :wink:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

matti_vuorio kirjoitti:Ajatellaan tilanne, että auto jää kiinni hankeen tai pehmeään maahan. Onnistuuko automaatilla tai TCT:llä heijata itseään irti?
Periaatteessa jarrulla montunreunoilla aina pysäyttämällä onnistuu, muttaa vaatii vähän enemmän työtä. Volkkari Crafter robottilootalla vähän protestoi, mutta onnistuin kyllä, kun silloisen työmaan kuski oli onnistunut jäämään pehmeään multaan jumiin ja soitti apuja. Paikalla olleet raksaukot olivat luovuttaneet auttamasta, kun olivat kuulleet olleen robotti.
Se auto oli muutenkin niin sysipaska laitos, ettei paljon surettanut luistava kytkin ja paukkuva laatikko kun pakotin sen liikkeelle, mutta lähti :mrgreen: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Isola »

matti_vuorio kirjoitti:Ajatellaan tilanne, että auto jää kiinni hankeen tai pehmeään maahan. Onnistuuko automaatilla tai TCT:llä heijata itseään irti?
Turbiiniautomaatilla pitäisi onnistua. En ole joutunut Thesiksellä kokeilemaan, mutta ei sille estettä pitäisi olla - vaihdetta kun saa vaihtaa ilman jarrua välillä D-N-R. Lumessa möyryäminen on automaatin kanssa sikälikin helppoa, että momentimuunnin rauhoittaa vedon annostelua. Jaoin joskus jurakauden lopulla lehtiä varhaisjakeluna automaattivaihteisella ja silloin joutui aina lumisadeaamuina koluamaan auraamattomia pihoja ja pikkuteitä. Kertaakaan ei tarvinnut lähteä hakemaan apua. Muisti ei vain kanna niin pitkälle, että pystyisin sanomaan onnistuiko heijaaminen sen aikaisella laatikolla. Ainakin siinä oli mekaaninen pakkilukko, mutta D-N-välillä luultavasti pystyi vaihtamaan tarpeeksi notkeasti.
Yksi todennäköisesti vain momentinmuuntimen kanssa onnistuva kikka on myös... vaihde päälle ja työntämään pilarista. Joo, suttaa tyhjää, mutta pitää silti jatkuvasti vetoa päällä. Ei välttämättä kovin suositeltava temppu, mutta toimii.
Järkiautoilija

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Isola kirjoitti:Yksi todennäköisesti vain momentinmuuntimen kanssa onnistuva kikka on myös... vaihde päälle ja työntämään pilarista. Joo, suttaa tyhjää, mutta pitää silti jatkuvasti vetoa päällä. Ei välttämättä kovin suositeltava temppu, mutta toimii.
'82 karinas oli paasikivenaikaiset nastarenkaat talvella '99. Jäin kii tasaselle parkkikselle. Pakki päälle ja työntämään. Ei liikkunut mihkän.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Tazio »

alfa164 kirjoitti:Millos joku ottaa ässän hihasta,ja julistaa tehostamattoman ohjauksen olevan se oikea :)
Häh! Ei kai tähän nyt mitään "ihminen tarvitsee happea" tasoista tarvita sotkemaan? :)

-Tazio


Sent from my iPhone using Tapatalk

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

matti_vuorio kirjoitti:Ajatellaan tilanne, että auto jää kiinni hankeen tai pehmeään maahan. Onnistuuko automaatilla tai TCT:llä heijata itseään irti?
Ainakin mehumaijalla onnistuu, kuten Isola epäilikin. En tosin ole jäänyt kiinni, mutta sen verran räpeltänyt pakkia ja eteen, että voin tuon todeta.

Isola kirjoitti:Yksi todennäköisesti vain momentinmuuntimen kanssa onnistuva kikka on myös... vaihde päälle ja työntämään pilarista. Joo, suttaa tyhjää, mutta pitää silti jatkuvasti vetoa päällä. Ei välttämättä kovin suositeltava temppu, mutta toimii.
Tuli mieleen tapaus parin vuoden takaa. Menin auttamaan poikia vanhan Volvon työntämisessä ja saatiinhan me se helposti liikkeelle. Siinä vaiheessa, kun yksi pojista lähti juoksemaan auton perässä, tajusin, että kuskikin oli ollut työntöpuuhissa..
Senza cuore saremmo solo macchine

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

matti_vuorio kirjoitti:Ajatellaan tilanne, että auto jää kiinni hankeen tai pehmeään maahan. Onnistuuko automaatilla tai TCT:llä heijata itseään irti?
Tämä on kyllä niin harvinainen tapahtuma että mikäli itse jäljellä olevalla ajoajallani (25v) saan tähän tilaan, kutsun hinausauton ja maksan tyytyväisenä. Vuodet automaagilla on korvanneet hinauskustannuksen moneen kertaan. :-D

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Öljynvaihto manuaaliin vaikutta helpommalta kuin automaattiin, joten siinä on jo perusteltu syy pysyä polkumallissa.

berliina
Viestit: 1051
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja berliina »

Automaatilla on ainakin helpompi hinata ei köysi löysty vaihtaessa,tosin -60 luvulla,kun traileria ei vielä ollu keksitty manuaalilla hinattaessa hinaaja nosti vaihtaessa käden ylös tiesi hinattava vähän jarruttaa ei köysi köystynyt.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja alamajy »

matti_vuorio kirjoitti:Ajatellaan tilanne, että auto jää kiinni hankeen tai pehmeään maahan. Onnistuuko automaatilla tai TCT:llä heijata itseään irti?
Kyllä se onnistuu mutta vaatii erittäin paljon huolellisuutta. Ja hieman runnomista D ja R välillä.
Tai 1 ja R välillä kumpi noista nyt luontevampi ko. autolle onkaan.
Tässä hommassa manuaali on ylivoimainen kun kytkimellä saa vedon päälle juuri oikealla hetkellä.
Aatukin toteaa videossa että ' kaasun viive on järjettömän pitkä' tjsp. Se todella haittaa tässä hommassa.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Smacket »

^^ Vetämiseenhän käytetään sitä elastista köyttä. Saa ottaa kunnolla vauhtia eikä revi paikkoja :)
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Elastinen köysi taisi olla harvinainen tarvekalu 60-luvulla, kun ei niitä 80-luvullakaan näkynyt.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Smacket »

Etsivä löytää. Eteenkin maasturin kanssa pelatessa kätevä - Islannissahan tuota paljon käyttävät lumella.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Smacket kirjoitti:Etsivä löytää. Eteenkin maasturin kanssa pelatessa kätevä - Islannissahan tuota paljon käyttävät lumella.
Joo, mutta enpä ole noihin kineettisiin köysiin juuri kovilla pinnoilla törmännyt, maastossakin vasta joskus tällä vuosituhannella.

Sinänsä hyvä juttu, mutta kovalla pinnalla hinaan mieluummin vanhan aikaisella köydellä. Bussi ojasta ja jeeppi jorpakosta nykäisyt sitten erikseen.

-Tazio

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

Isola kirjoitti:Yksi todennäköisesti vain momentinmuuntimen kanssa onnistuva kikka on myös... vaihde päälle ja työntämään pilarista. Joo, suttaa tyhjää, mutta pitää silti jatkuvasti vetoa päällä. Ei välttämättä kovin suositeltava temppu, mutta toimii.
Miksei se manuaalillakin onnistu, jos jaksaa tyhjäkäynnillä sutata tyhjää...
:-D

Avatar
wekkuli
Viestit: 1348
Liittynyt: 29 Joulu 2012, 22:19
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja wekkuli »

alfa164 kirjoitti:Millos joku ottaa ässän hihasta,ja julistaa tehostamattoman ohjauksen olevan se oikea :)
No ensimmäinen 4C-kuski sen varmastikin sanoo...
Ja voi jopa olla oikeassa?

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

wekkuli kirjoitti:
alfa164 kirjoitti:Millos joku ottaa ässän hihasta,ja julistaa tehostamattoman ohjauksen olevan se oikea :)
No ensimmäinen 4C-kuski sen varmastikin sanoo...
Ja voi jopa olla oikeassa?
On se tunnokas , joo , tehostamattomana. Kasari-Nuova Giuliettalla normijuttu. Homman idea on siinä, että
käännät pyöriä vasta sitten kun auto liikkuu. Ja tarkkuus myös loistava.
No nyt lähtee säie keulimaan :wink:

Juha
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Farina »

wekkuli kirjoitti:
Isola kirjoitti:Yksi todennäköisesti vain momentinmuuntimen kanssa onnistuva kikka on myös... vaihde päälle ja työntämään pilarista. Joo, suttaa tyhjää, mutta pitää silti jatkuvasti vetoa päällä. Ei välttämättä kovin suositeltava temppu, mutta toimii.
Miksei se manuaalillakin onnistu, jos jaksaa tyhjäkäynnillä sutata tyhjää...
:-D
Joidenkin (vanhojen) autojen käsiryypyllä ainakin onnistuu. Ajoin muorin Civicin aikoinaan hankeen jääradalla, kun piti yksinään yönkähmässä mennä koittamaan rallitaitoja. Ketään ei ollut tietysti lähimaillakaan ja kännykkää ei löytynyt taskusta. Vetäsin ryypyn päälle, kierrokset ylös, vaihde pesään ja itse työntämään. Tuskallisen heijaamisen jälkeen Civic nytkähti penkasta radalle. Nytkähdyshetkellä kaaduin tietysti turvalleni ja Honda lähti lipumaan kävelyvauhtia kohti seuraavaa penkkaa. Tuli pikkasen kiire liukastella auto kiinni, ettei tullut toista työntöurakkaa eteen.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Vs: Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Jiitee kirjoitti: No nyt lähtee säie keulimaan :wink:

Juha
Missä olit, kun Hitler raivostui?

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

wekkuli kirjoitti:Miksei se manuaalillakin onnistu, jos jaksaa tyhjäkäynnillä sutata tyhjää...
:-D
Ihanko oikeasti löytyy ruiskukone, joka ei jaksa liikuttaa autoa, saatika sutia ykkösellä tyhjäkäynnillä? Osa vanhoista kaasarikoneista ei kykene (en ota kantaa siihen, ovatko tällaiset kohtaamani kaasarikoneet olleet ehjiä), mutta yhteenkään ehjään ruiskukoneeseen, joka ei autoa liikuttaisi tyhjäkäynnillä, en ole törmännyt. Toki monta autoa saa sammumaan vetämällä jalan kytkimeltä sivuun kaasua painamatta, mutta räikeä väärinkäyttö nyt on aihe sinällään.

Dieseleistä VAG:n 1.9 -pumpparit on ainoa moottoriryhmä, joka tulee mieleen sellaisena, ettei tyhjiksellä liikuta autoa. Ainakaan vakiona.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

legza
Viestit: 844
Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
Paikkakunta: Hollola

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja legza »

ainakin 75 2.0TC (kaasari) jaksoi olla jumissa liukkaalla ja tasaisella pinnalla tyhjäkäynnillä kevyesti eikä sammunut, vaikka ilman kuskia työnsikin liikenteeseen.

On muuten esim. Fordin 1.8 TDCI myös sellainen että sen sammuttaa aina ekalla ja ehkä jopa toisenkin kerran, sellainen henkilö, kuka ei tarpeettomasti halua kytkintä luistattaa. Taitaa myös olla, että juuri tota ei saa automaatilla vaikka se sitä eniten tarvis verrattuna 1.6 ja 2.0.

Avatar
doublesix
Viestit: 2529
Liittynyt: 16 Helmi 2009, 20:24
Car(s): 2.0, 2,0, 5.7.

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja doublesix »

Laajempi valikoima tuning-nuppeja kepin päähän. :mrgreen:
Ride on!

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Aivan kirjaimellisesti jos threadin ottaa, on kehuttava muutamaa manuaalia. Hondan Civic (2006->) 1.8 sportin laatikossa oli kaikki kohdallaan: herkkä, hyvä tuntuma, laakista sisään. Päälle hyvin toimiva kytkin ja hyvä kepin nuppi. Vw Bora 1.4:ssä homma taas toimi niin luontevasti et kuulua meidän syntyneen autoa ajamaan. Vaihteisto, jota ei tee mieli kehua, löytyy Toyota Urban Cruiserista. Liian pitkä keppi, tarkkuutta ei juurikaan, vaihtotapahtuma jotenkin kumimainen ja kytkin mallia mikrokytkin. Hommaa joutuu miettimään, vaikka oltaisiin ns. Omistajatasolla.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Sellaisen huomasin että manuaalivaihteisen ajoneuvon kyydissä kaikki matkustajat ovat samaa mieltä asiasta kuin asiasta...ainakin kaikkki nyökyttää tyytäväisenä päätään :lol: . Liikennevaloista lähti vasemmalla kaistalla manuaalivaihteinen auto jonka kaikki neljä kyytiläistä nyökyttivät tasaisin välein leukaa rintaan seuraaviin valoihin asti, vai onko tämä jotain niskajumppaa ?. Tyytyväisyys korostuu yleensä ajoneuvon ollessa Diesel....

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Jos ei osaa ajaa, ei osaa. Onneksi tälle palstalle kirjoittavat osaavat ajaa tasaisesti tai ihan miten milloinkin tarve on.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja palkus »

Manun mukava käyttäminen vaatii hyvän kytkimen kyllä, kevyt ja tunnokas niin ei ruuhkassakaan harmita. Esim penarin 500 sarjan manua :shock: ajelleen tunnistaa helposti hyvin kehittyneestä kytkinjalan lihaksistosta. :lol:

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Onkos stokiometri ajanut Alfan V6:sta, jossa alkaa kytkytinosat olemaan ehtoopuolella? Eihän se varsinaisesti kevyt ole ehjänä ja kunnossakaan, mutta ajan myötä muuttuu vielä jäykemmäksi, eikä tuota jäykistymistä huomaa, kun sillä samalla vaan itse koko ajan ajelee. Piti saada välillä referenssi muualta...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja palkus »

^on tullu ajeltua siirtoajona montaakin ja tolkuttomat erot on kyllä jopa nelosienkin kytkimissä. Noin niinkuin omaan vertaa niin tuntuisi lähinnä siltä, jonkunlaista kytkimenhuolto-tarvetta olisi suurimmassa osassa. Joissain bussoissa on ollut ihan köykäinenkin kytkin ja vastaavasti joissain nelosissa ihan pirun jäykkä.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Esim täällä on jäykkä, tosin kun vertaa 2.4JTDm viisysiin tuo on lötkö...
Tai Legacyyn.
Tai 207 HDi-pösköttiin.

Jne.

:-D

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Jaa niin, manuaalille plussa. Kun nykäisee kolmosen (tai muun ko. autolle sopivan pykälän) sisään ohittaessa, toimii se oivasti nopeudenrajoittimena kierrosrajoittimen tullessa vastaan :D.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Smacket
Viestit: 2709
Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
Car(s): 159 2.4 JTDm
Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Smacket »

UupunutRomeo kirjoitti:Sellaisen huomasin että manuaalivaihteisen ajoneuvon kyydissä kaikki matkustajat ovat samaa mieltä asiasta kuin asiasta...ainakin kaikkki nyökyttää tyytäväisenä päätään :lol: . Liikennevaloista lähti vasemmalla kaistalla manuaalivaihteinen auto jonka kaikki neljä kyytiläistä nyökyttivät tasaisin välein leukaa rintaan seuraaviin valoihin asti, vai onko tämä jotain niskajumppaa ?. Tyytyväisyys korostuu yleensä ajoneuvon ollessa Diesel....
Ei oikein kaveri osannut ajaa manuaalia... :wink:
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Jos manuaalilla nyökitään kiihdyttäessä, niin sitten nostelevat leukaa automaatilla liikkeelle lähtiessä? :wink:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
hagger16
Viestit: 3071
Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98
Paikkakunta: Savonlinna

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja hagger16 »

^Kyllä. Takaraivo saattaa levätä niskatukea vasten liikkeelle ja ohituksiin lähtiessä. Sitä vartenhan ne niskatuet on. :wink:
Senza cuore saremmo solo macchine

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Otsakkeen mukaisesti. Honda Civic Type-R:ssä keppi on sujuva liikkeinen, sopivassa kohtaa ratin vieressä ja lyhyen mallinen Sitä on kiva pitää kädessä.

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Aiheen vierestä mutta nyt kun noihin kytkimiin päästiin... Missäs kohdassa muissa 166:ssa rupeaa kytkin ottamaan kiinni. Itsellä liikkeelle lähtiessä saa polkimen nostaa jo melkein yläasentoon ennen kuin liikkeelle pääsee. Vähän oudolta tuntuu mutta onpa noissa muissakin joskus samanlaisia ollut. Itsellä kun on molemmissa kulkineissa kytkimet ihan eri maailmoista, neloskoneisella kun vaan vähän poljinta keventää niin ponkaisee heti matkaan, kuutoskoneisella tosiaan saa laskea jo lähes jalan polkimelta pois. Tosin ovathan nuo ihan eri tilanteisiin luodut laitteetkin.
Ja aiheesta, käyttötarve ratkaisee. Pidän molemmista eri tilanteissa, pari automaattia omistaneena. Oma Alfa nyt vaan sattui olemaan manuaalivaihteistolla, menisi tuo ihan hyvin automaaginakin, varsinkin kun tuota pitkää matkaa tulee ajettua nykyisellään. Urheiluautoon (tai urheilulliseen ajoon) sitten ehdottomasti manuaali, en tuota sinivuokkoa voisi kuvitellakaan automaattina vaikka semmoisiakin on joku halunnut jo tehtaalta uutena tilata.
Mikä piru sieltä taas on rikki?

TestarosaFinland
Viestit: 1754
Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja TestarosaFinland »

^
Kytkin kulunut.
Paljonko ajettu 166lla?
Nothing beats cubic inch

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

suurinpiirtein 238tuhatta. Tätä vähän pelkäsinkin... :(
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

-TTY- kirjoitti:suurinpiirtein 238tuhatta. Tätä vähän pelkäsinkin... :(
Äläs huoli, mulla on ollut aika ylhäältä irroittava kytkin pari-kolme vuotta jo 156-JTD:ssä ( 225 tkm ajettu nyt ) . Jos kytkin ei ravista irroittaessa tai luista niin homma voi toimia vielä vuosia...

Kytkimen vaihto osineen töineen lienee noin toimintatonnin verran.

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

berliina
Viestit: 1051
Liittynyt: 09 Marras 2005, 18:05
Car(s): ALFETTA GTV6
Paikkakunta: hausjärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja berliina »

Kokeilin tänään -66:sen manuaalipuolta.Toimii hienosti senkun keppiä työntää tai vetää vaihtaa ajatusta nopeammin eikä nyi.Vaihteita sais olla pari lisää muutentosi kiva laatikko ei luista,mitä luiston esto vähän huusi,kun vauhti nousi ilmeisesti yli sallitun.Nykyaikainen manuaali vain selesspiid nykyaikaisempi.WRC:ssä palattiin tähän keppi suorakytkyyn.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Kyllähän näin liukkaalla manuaalin paljon tarkempi tehonsyöttö on ollu hyväksi, ei ole mäkiin tarvinnut jäädä ;)

klassikko keskustelu takaisin pinnalle :lol:
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja willez »

^ Kattelinkin et "ei s**tana,joku nostanu tän taas ylös" :lol:

Avatar
Carlos
Viestit: 1932
Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15
Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Carlos »

Manuaalivaihteistoon menee vähemmän öljyä. :-D

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Auts :lol:

Yhdyn kyllä tuohon tehopuoleen. Nyt kun on kunnon loskapuurolunta, niin kiva on manuaalilla kepitellä, kun ottaa sutimiseneston pois... Puhdistuu lokarinkaaret kätevästi ;)

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Marketissa maksalaatikkoa ostaessa tulee aina välillä vilkaistua, kun vierelle tulee mr. Manuaalikepittäjä oikean käden hauis pullistuen ja hihaa kiristäen. Sitten sitä vain joutuu laskemaan katseensa einesaltaan kylmyyteen ...

Avatar
WWWVespa
Viestit: 1742
Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
Car(s): 159 SW
ex 147 1.6
Paikkakunta: Helsinki

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja WWWVespa »

^Rohkaise mielesi ja katso myös vasen pohje!
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Aquatica kirjoitti:Yhdyn kyllä tuohon tehopuoleen. Nyt kun on kunnon loskapuurolunta, niin kiva on manuaalilla kepitellä, kun ottaa sutimiseneston pois... Puhdistuu lokarinkaaret kätevästi ;)
Ei ne mulla kyllä ainakaan puhdistu, pikemminkin päinvastoin :roll:. Mutta onhan tuo kivaa juu.
Raimo Miettinen kirjoitti:Marketissa maksalaatikkoa ostaessa tulee aina välillä vilkaistua, kun vierelle tulee mr. Manuaalikepittäjä oikean käden hauis pullistuen ja hihaa kiristäen. Sitten sitä vain joutuu laskemaan katseensa einesaltaan kylmyyteen ...
Onneksi manuaalilla kulutus on niin alhainen, että jää rahaa ruokaan eikä tarvi eineshyllyllä aikaa viettää.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja palkus »

Tää on yks näistä kolmesta legendaarisista. :lol:

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

"Yksi tykkää katsoa vierestä. Toinen tykkää tehdä itse työt. Kolmas tykkää käskeä." ;)

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Manuaalimiehillä ei ole kun jännetupin tulehduksia ja tenniskyynärpäitä. :lol:

Vastaa Viestiin