Kehukaa manuaalivaihteistoa
Valvoja: Moderators
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Jos viettäisin aikaani ruuhkassa, niin valinta olisi automaatti. Nyt kun näin ei pääsääntöisesti ole, niin kova laatikko on pop.
Kimmo / alfatune.fi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^Komppaan. Automaagi oli myös varsin mukava, kun ajeli juusto katolla, mutta muuhun siitä ei kyllä ole.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Periaatteessa jarrulla montunreunoilla aina pysäyttämällä onnistuu, muttaa vaatii vähän enemmän työtä. Volkkari Crafter robottilootalla vähän protestoi, mutta onnistuin kyllä, kun silloisen työmaan kuski oli onnistunut jäämään pehmeään multaan jumiin ja soitti apuja. Paikalla olleet raksaukot olivat luovuttaneet auttamasta, kun olivat kuulleet olleen robotti.matti_vuorio kirjoitti:Ajatellaan tilanne, että auto jää kiinni hankeen tai pehmeään maahan. Onnistuuko automaatilla tai TCT:llä heijata itseään irti?
Se auto oli muutenkin niin sysipaska laitos, ettei paljon surettanut luistava kytkin ja paukkuva laatikko kun pakotin sen liikkeelle, mutta lähti .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Turbiiniautomaatilla pitäisi onnistua. En ole joutunut Thesiksellä kokeilemaan, mutta ei sille estettä pitäisi olla - vaihdetta kun saa vaihtaa ilman jarrua välillä D-N-R. Lumessa möyryäminen on automaatin kanssa sikälikin helppoa, että momentimuunnin rauhoittaa vedon annostelua. Jaoin joskus jurakauden lopulla lehtiä varhaisjakeluna automaattivaihteisella ja silloin joutui aina lumisadeaamuina koluamaan auraamattomia pihoja ja pikkuteitä. Kertaakaan ei tarvinnut lähteä hakemaan apua. Muisti ei vain kanna niin pitkälle, että pystyisin sanomaan onnistuiko heijaaminen sen aikaisella laatikolla. Ainakin siinä oli mekaaninen pakkilukko, mutta D-N-välillä luultavasti pystyi vaihtamaan tarpeeksi notkeasti.matti_vuorio kirjoitti:Ajatellaan tilanne, että auto jää kiinni hankeen tai pehmeään maahan. Onnistuuko automaatilla tai TCT:llä heijata itseään irti?
Yksi todennäköisesti vain momentinmuuntimen kanssa onnistuva kikka on myös... vaihde päälle ja työntämään pilarista. Joo, suttaa tyhjää, mutta pitää silti jatkuvasti vetoa päällä. Ei välttämättä kovin suositeltava temppu, mutta toimii.
Järkiautoilija
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
'82 karinas oli paasikivenaikaiset nastarenkaat talvella '99. Jäin kii tasaselle parkkikselle. Pakki päälle ja työntämään. Ei liikkunut mihkän.Isola kirjoitti:Yksi todennäköisesti vain momentinmuuntimen kanssa onnistuva kikka on myös... vaihde päälle ja työntämään pilarista. Joo, suttaa tyhjää, mutta pitää silti jatkuvasti vetoa päällä. Ei välttämättä kovin suositeltava temppu, mutta toimii.
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Kehukaa manuaalivaihteistoa
Häh! Ei kai tähän nyt mitään "ihminen tarvitsee happea" tasoista tarvita sotkemaan?alfa164 kirjoitti:Millos joku ottaa ässän hihasta,ja julistaa tehostamattoman ohjauksen olevan se oikea
-Tazio
Sent from my iPhone using Tapatalk
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Ainakin mehumaijalla onnistuu, kuten Isola epäilikin. En tosin ole jäänyt kiinni, mutta sen verran räpeltänyt pakkia ja eteen, että voin tuon todeta.matti_vuorio kirjoitti:Ajatellaan tilanne, että auto jää kiinni hankeen tai pehmeään maahan. Onnistuuko automaatilla tai TCT:llä heijata itseään irti?
Tuli mieleen tapaus parin vuoden takaa. Menin auttamaan poikia vanhan Volvon työntämisessä ja saatiinhan me se helposti liikkeelle. Siinä vaiheessa, kun yksi pojista lähti juoksemaan auton perässä, tajusin, että kuskikin oli ollut työntöpuuhissa..Isola kirjoitti:Yksi todennäköisesti vain momentinmuuntimen kanssa onnistuva kikka on myös... vaihde päälle ja työntämään pilarista. Joo, suttaa tyhjää, mutta pitää silti jatkuvasti vetoa päällä. Ei välttämättä kovin suositeltava temppu, mutta toimii.
Senza cuore saremmo solo macchine
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Tämä on kyllä niin harvinainen tapahtuma että mikäli itse jäljellä olevalla ajoajallani (25v) saan tähän tilaan, kutsun hinausauton ja maksan tyytyväisenä. Vuodet automaagilla on korvanneet hinauskustannuksen moneen kertaan.matti_vuorio kirjoitti:Ajatellaan tilanne, että auto jää kiinni hankeen tai pehmeään maahan. Onnistuuko automaatilla tai TCT:llä heijata itseään irti?
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Öljynvaihto manuaaliin vaikutta helpommalta kuin automaattiin, joten siinä on jo perusteltu syy pysyä polkumallissa.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Automaatilla on ainakin helpompi hinata ei köysi löysty vaihtaessa,tosin -60 luvulla,kun traileria ei vielä ollu keksitty manuaalilla hinattaessa hinaaja nosti vaihtaessa käden ylös tiesi hinattava vähän jarruttaa ei köysi köystynyt.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Kyllä se onnistuu mutta vaatii erittäin paljon huolellisuutta. Ja hieman runnomista D ja R välillä.matti_vuorio kirjoitti:Ajatellaan tilanne, että auto jää kiinni hankeen tai pehmeään maahan. Onnistuuko automaatilla tai TCT:llä heijata itseään irti?
Tai 1 ja R välillä kumpi noista nyt luontevampi ko. autolle onkaan.
Tässä hommassa manuaali on ylivoimainen kun kytkimellä saa vedon päälle juuri oikealla hetkellä.
Aatukin toteaa videossa että ' kaasun viive on järjettömän pitkä' tjsp. Se todella haittaa tässä hommassa.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Kehukaa manuaalivaihteistoa
^^ Vetämiseenhän käytetään sitä elastista köyttä. Saa ottaa kunnolla vauhtia eikä revi paikkoja
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^Elastinen köysi taisi olla harvinainen tarvekalu 60-luvulla, kun ei niitä 80-luvullakaan näkynyt.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Kehukaa manuaalivaihteistoa
Etsivä löytää. Eteenkin maasturin kanssa pelatessa kätevä - Islannissahan tuota paljon käyttävät lumella.
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- Tazio
- Viestit: 3123
- Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
- Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Joo, mutta enpä ole noihin kineettisiin köysiin juuri kovilla pinnoilla törmännyt, maastossakin vasta joskus tällä vuosituhannella.Smacket kirjoitti:Etsivä löytää. Eteenkin maasturin kanssa pelatessa kätevä - Islannissahan tuota paljon käyttävät lumella.
Sinänsä hyvä juttu, mutta kovalla pinnalla hinaan mieluummin vanhan aikaisella köydellä. Bussi ojasta ja jeeppi jorpakosta nykäisyt sitten erikseen.
-Tazio
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Miksei se manuaalillakin onnistu, jos jaksaa tyhjäkäynnillä sutata tyhjää...Isola kirjoitti:Yksi todennäköisesti vain momentinmuuntimen kanssa onnistuva kikka on myös... vaihde päälle ja työntämään pilarista. Joo, suttaa tyhjää, mutta pitää silti jatkuvasti vetoa päällä. Ei välttämättä kovin suositeltava temppu, mutta toimii.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
No ensimmäinen 4C-kuski sen varmastikin sanoo...alfa164 kirjoitti:Millos joku ottaa ässän hihasta,ja julistaa tehostamattoman ohjauksen olevan se oikea
Ja voi jopa olla oikeassa?
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
On se tunnokas , joo , tehostamattomana. Kasari-Nuova Giuliettalla normijuttu. Homman idea on siinä, ettäwekkuli kirjoitti:No ensimmäinen 4C-kuski sen varmastikin sanoo...alfa164 kirjoitti:Millos joku ottaa ässän hihasta,ja julistaa tehostamattoman ohjauksen olevan se oikea
Ja voi jopa olla oikeassa?
käännät pyöriä vasta sitten kun auto liikkuu. Ja tarkkuus myös loistava.
No nyt lähtee säie keulimaan
Juha
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- Farina
- Viestit: 1478
- Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
- Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
- Paikkakunta: Pirkkala
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Joidenkin (vanhojen) autojen käsiryypyllä ainakin onnistuu. Ajoin muorin Civicin aikoinaan hankeen jääradalla, kun piti yksinään yönkähmässä mennä koittamaan rallitaitoja. Ketään ei ollut tietysti lähimaillakaan ja kännykkää ei löytynyt taskusta. Vetäsin ryypyn päälle, kierrokset ylös, vaihde pesään ja itse työntämään. Tuskallisen heijaamisen jälkeen Civic nytkähti penkasta radalle. Nytkähdyshetkellä kaaduin tietysti turvalleni ja Honda lähti lipumaan kävelyvauhtia kohti seuraavaa penkkaa. Tuli pikkasen kiire liukastella auto kiinni, ettei tullut toista työntöurakkaa eteen.wekkuli kirjoitti:Miksei se manuaalillakin onnistu, jos jaksaa tyhjäkäynnillä sutata tyhjää...Isola kirjoitti:Yksi todennäköisesti vain momentinmuuntimen kanssa onnistuva kikka on myös... vaihde päälle ja työntämään pilarista. Joo, suttaa tyhjää, mutta pitää silti jatkuvasti vetoa päällä. Ei välttämättä kovin suositeltava temppu, mutta toimii.
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Vs: Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Missä olit, kun Hitler raivostui?Jiitee kirjoitti: No nyt lähtee säie keulimaan
Juha
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Ihanko oikeasti löytyy ruiskukone, joka ei jaksa liikuttaa autoa, saatika sutia ykkösellä tyhjäkäynnillä? Osa vanhoista kaasarikoneista ei kykene (en ota kantaa siihen, ovatko tällaiset kohtaamani kaasarikoneet olleet ehjiä), mutta yhteenkään ehjään ruiskukoneeseen, joka ei autoa liikuttaisi tyhjäkäynnillä, en ole törmännyt. Toki monta autoa saa sammumaan vetämällä jalan kytkimeltä sivuun kaasua painamatta, mutta räikeä väärinkäyttö nyt on aihe sinällään.wekkuli kirjoitti:Miksei se manuaalillakin onnistu, jos jaksaa tyhjäkäynnillä sutata tyhjää...
Dieseleistä VAG:n 1.9 -pumpparit on ainoa moottoriryhmä, joka tulee mieleen sellaisena, ettei tyhjiksellä liikuta autoa. Ainakaan vakiona.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
ainakin 75 2.0TC (kaasari) jaksoi olla jumissa liukkaalla ja tasaisella pinnalla tyhjäkäynnillä kevyesti eikä sammunut, vaikka ilman kuskia työnsikin liikenteeseen.
On muuten esim. Fordin 1.8 TDCI myös sellainen että sen sammuttaa aina ekalla ja ehkä jopa toisenkin kerran, sellainen henkilö, kuka ei tarpeettomasti halua kytkintä luistattaa. Taitaa myös olla, että juuri tota ei saa automaatilla vaikka se sitä eniten tarvis verrattuna 1.6 ja 2.0.
On muuten esim. Fordin 1.8 TDCI myös sellainen että sen sammuttaa aina ekalla ja ehkä jopa toisenkin kerran, sellainen henkilö, kuka ei tarpeettomasti halua kytkintä luistattaa. Taitaa myös olla, että juuri tota ei saa automaatilla vaikka se sitä eniten tarvis verrattuna 1.6 ja 2.0.
- Kivijärvi
- Viestit: 894
- Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
- Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Aivan kirjaimellisesti jos threadin ottaa, on kehuttava muutamaa manuaalia. Hondan Civic (2006->) 1.8 sportin laatikossa oli kaikki kohdallaan: herkkä, hyvä tuntuma, laakista sisään. Päälle hyvin toimiva kytkin ja hyvä kepin nuppi. Vw Bora 1.4:ssä homma taas toimi niin luontevasti et kuulua meidän syntyneen autoa ajamaan. Vaihteisto, jota ei tee mieli kehua, löytyy Toyota Urban Cruiserista. Liian pitkä keppi, tarkkuutta ei juurikaan, vaihtotapahtuma jotenkin kumimainen ja kytkin mallia mikrokytkin. Hommaa joutuu miettimään, vaikka oltaisiin ns. Omistajatasolla.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Sellaisen huomasin että manuaalivaihteisen ajoneuvon kyydissä kaikki matkustajat ovat samaa mieltä asiasta kuin asiasta...ainakin kaikkki nyökyttää tyytäväisenä päätään . Liikennevaloista lähti vasemmalla kaistalla manuaalivaihteinen auto jonka kaikki neljä kyytiläistä nyökyttivät tasaisin välein leukaa rintaan seuraaviin valoihin asti, vai onko tämä jotain niskajumppaa ?. Tyytyväisyys korostuu yleensä ajoneuvon ollessa Diesel....
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^Jos ei osaa ajaa, ei osaa. Onneksi tälle palstalle kirjoittavat osaavat ajaa tasaisesti tai ihan miten milloinkin tarve on.
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Manun mukava käyttäminen vaatii hyvän kytkimen kyllä, kevyt ja tunnokas niin ei ruuhkassakaan harmita. Esim penarin 500 sarjan manua ajelleen tunnistaa helposti hyvin kehittyneestä kytkinjalan lihaksistosta.
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Onkos stokiometri ajanut Alfan V6:sta, jossa alkaa kytkytinosat olemaan ehtoopuolella? Eihän se varsinaisesti kevyt ole ehjänä ja kunnossakaan, mutta ajan myötä muuttuu vielä jäykemmäksi, eikä tuota jäykistymistä huomaa, kun sillä samalla vaan itse koko ajan ajelee. Piti saada välillä referenssi muualta...
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^on tullu ajeltua siirtoajona montaakin ja tolkuttomat erot on kyllä jopa nelosienkin kytkimissä. Noin niinkuin omaan vertaa niin tuntuisi lähinnä siltä, jonkunlaista kytkimenhuolto-tarvetta olisi suurimmassa osassa. Joissain bussoissa on ollut ihan köykäinenkin kytkin ja vastaavasti joissain nelosissa ihan pirun jäykkä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^
Esim täällä on jäykkä, tosin kun vertaa 2.4JTDm viisysiin tuo on lötkö...
Tai Legacyyn.
Tai 207 HDi-pösköttiin.
Jne.
Esim täällä on jäykkä, tosin kun vertaa 2.4JTDm viisysiin tuo on lötkö...
Tai Legacyyn.
Tai 207 HDi-pösköttiin.
Jne.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Jaa niin, manuaalille plussa. Kun nykäisee kolmosen (tai muun ko. autolle sopivan pykälän) sisään ohittaessa, toimii se oivasti nopeudenrajoittimena kierrosrajoittimen tullessa vastaan .
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Smacket
- Viestit: 2709
- Liittynyt: 15 Kesä 2010, 19:23
- Car(s): 159 2.4 JTDm
- Paikkakunta: Muurame / Saarijärvi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Ei oikein kaveri osannut ajaa manuaalia...UupunutRomeo kirjoitti:Sellaisen huomasin että manuaalivaihteisen ajoneuvon kyydissä kaikki matkustajat ovat samaa mieltä asiasta kuin asiasta...ainakin kaikkki nyökyttää tyytäväisenä päätään . Liikennevaloista lähti vasemmalla kaistalla manuaalivaihteinen auto jonka kaikki neljä kyytiläistä nyökyttivät tasaisin välein leukaa rintaan seuraaviin valoihin asti, vai onko tämä jotain niskajumppaa ?. Tyytyväisyys korostuu yleensä ajoneuvon ollessa Diesel....
- Pahinta mitä auto voi tehdä, on olla tylsä -
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Jos manuaalilla nyökitään kiihdyttäessä, niin sitten nostelevat leukaa automaatilla liikkeelle lähtiessä?
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- hagger16
- Viestit: 3071
- Liittynyt: 19 Touko 2005, 07:04
- Car(s): AR Giulietta MA TCT -11
Chevrolet Captiva 2.2 D LTZ AWD -12
Ex AR: Spider 2.0 TS -95, 156 2.5 V6 -02, 156 2.0 TS -98 - Paikkakunta: Savonlinna
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^Kyllä. Takaraivo saattaa levätä niskatukea vasten liikkeelle ja ohituksiin lähtiessä. Sitä vartenhan ne niskatuet on.
Senza cuore saremmo solo macchine
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Aiheen vierestä mutta nyt kun noihin kytkimiin päästiin... Missäs kohdassa muissa 166:ssa rupeaa kytkin ottamaan kiinni. Itsellä liikkeelle lähtiessä saa polkimen nostaa jo melkein yläasentoon ennen kuin liikkeelle pääsee. Vähän oudolta tuntuu mutta onpa noissa muissakin joskus samanlaisia ollut. Itsellä kun on molemmissa kulkineissa kytkimet ihan eri maailmoista, neloskoneisella kun vaan vähän poljinta keventää niin ponkaisee heti matkaan, kuutoskoneisella tosiaan saa laskea jo lähes jalan polkimelta pois. Tosin ovathan nuo ihan eri tilanteisiin luodut laitteetkin.
Ja aiheesta, käyttötarve ratkaisee. Pidän molemmista eri tilanteissa, pari automaattia omistaneena. Oma Alfa nyt vaan sattui olemaan manuaalivaihteistolla, menisi tuo ihan hyvin automaaginakin, varsinkin kun tuota pitkää matkaa tulee ajettua nykyisellään. Urheiluautoon (tai urheilulliseen ajoon) sitten ehdottomasti manuaali, en tuota sinivuokkoa voisi kuvitellakaan automaattina vaikka semmoisiakin on joku halunnut jo tehtaalta uutena tilata.
Ja aiheesta, käyttötarve ratkaisee. Pidän molemmista eri tilanteissa, pari automaattia omistaneena. Oma Alfa nyt vaan sattui olemaan manuaalivaihteistolla, menisi tuo ihan hyvin automaaginakin, varsinkin kun tuota pitkää matkaa tulee ajettua nykyisellään. Urheiluautoon (tai urheilulliseen ajoon) sitten ehdottomasti manuaali, en tuota sinivuokkoa voisi kuvitellakaan automaattina vaikka semmoisiakin on joku halunnut jo tehtaalta uutena tilata.
Mikä piru sieltä taas on rikki?
-
- Viestit: 1754
- Liittynyt: 10 Elo 2006, 17:14
- Car(s): 164 3.0 V6 Super manual, 33 1.7 i.e 8V, Sprint 83', Spider ph2, GAZ-24 74', Lincoln Navigator 5.4 V8.
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
suurinpiirtein 238tuhatta. Tätä vähän pelkäsinkin...
Mikä piru sieltä taas on rikki?
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Äläs huoli, mulla on ollut aika ylhäältä irroittava kytkin pari-kolme vuotta jo 156-JTD:ssä ( 225 tkm ajettu nyt ) . Jos kytkin ei ravista irroittaessa tai luista niin homma voi toimia vielä vuosia...-TTY- kirjoitti:suurinpiirtein 238tuhatta. Tätä vähän pelkäsinkin...
Kytkimen vaihto osineen töineen lienee noin toimintatonnin verran.
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Kokeilin tänään -66:sen manuaalipuolta.Toimii hienosti senkun keppiä työntää tai vetää vaihtaa ajatusta nopeammin eikä nyi.Vaihteita sais olla pari lisää muutentosi kiva laatikko ei luista,mitä luiston esto vähän huusi,kun vauhti nousi ilmeisesti yli sallitun.Nykyaikainen manuaali vain selesspiid nykyaikaisempi.WRC:ssä palattiin tähän keppi suorakytkyyn.
Mitä pienempi vika sitä suurempi leka
- DaViega
- Viestit: 4527
- Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
- Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS - Paikkakunta: Lahti
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Kyllähän näin liukkaalla manuaalin paljon tarkempi tehonsyöttö on ollu hyväksi, ei ole mäkiin tarvinnut jäädä
klassikko keskustelu takaisin pinnalle
klassikko keskustelu takaisin pinnalle
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^ Kattelinkin et "ei s**tana,joku nostanu tän taas ylös"
- Carlos
- Viestit: 1932
- Liittynyt: 06 Syys 2004, 17:06
- Car(s): 164 TS -89,
164 Super 3.0 -93,
164 Super 3.0 -94,
164 Super 3.0 -96,
164 Q4 -94,
Mazda 2 SPORT!
Nissan X-Trail
Vespa 50 Special -74
Vespa 50 Primavera -15 - Paikkakunta: Mankkaa,Kiimajärvi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Manuaalivaihteistoon menee vähemmän öljyä.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^
Auts
Yhdyn kyllä tuohon tehopuoleen. Nyt kun on kunnon loskapuurolunta, niin kiva on manuaalilla kepitellä, kun ottaa sutimiseneston pois... Puhdistuu lokarinkaaret kätevästi
Auts
Yhdyn kyllä tuohon tehopuoleen. Nyt kun on kunnon loskapuurolunta, niin kiva on manuaalilla kepitellä, kun ottaa sutimiseneston pois... Puhdistuu lokarinkaaret kätevästi
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
- WWWVespa
- Viestit: 1742
- Liittynyt: 10 Marras 2010, 06:26
- Car(s): 159 SW
ex 147 1.6 - Paikkakunta: Helsinki
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
^Rohkaise mielesi ja katso myös vasen pohje!
Auto alkaa A-kirjaimella ja loppuu O:hon.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Ei ne mulla kyllä ainakaan puhdistu, pikemminkin päinvastoin . Mutta onhan tuo kivaa juu.Aquatica kirjoitti:Yhdyn kyllä tuohon tehopuoleen. Nyt kun on kunnon loskapuurolunta, niin kiva on manuaalilla kepitellä, kun ottaa sutimiseneston pois... Puhdistuu lokarinkaaret kätevästi
Onneksi manuaalilla kulutus on niin alhainen, että jää rahaa ruokaan eikä tarvi eineshyllyllä aikaa viettää.Raimo Miettinen kirjoitti:Marketissa maksalaatikkoa ostaessa tulee aina välillä vilkaistua, kun vierelle tulee mr. Manuaalikepittäjä oikean käden hauis pullistuen ja hihaa kiristäen. Sitten sitä vain joutuu laskemaan katseensa einesaltaan kylmyyteen ...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Tää on yks näistä kolmesta legendaarisista.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
"Yksi tykkää katsoa vierestä. Toinen tykkää tehdä itse työt. Kolmas tykkää käskeä."
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Kehukaa manuaalivaihteistoa
Manuaalimiehillä ei ole kun jännetupin tulehduksia ja tenniskyynärpäitä.