Raimo Miettinen kirjoitti:.... Joka tapauksessa vaparikutosten aikakausi ei ole tätä päivää. Samalla näyttäisi, että etuvetojenkin aika olisi. Takavedot kait poistuvat vain pienemmästä päästä (1-sarja) tulevaisuudessa? Lähes kaikilla kilpailijoilla on jo etuvedot olleet markkinoilla vuosikaudet (Mercedes-Benz, Audi, Jaguar). BMW taitaa käyttää todella pitkälle omia osia, joka on aika harvinaista automaailmassa tänä päivänä. Haluatko olla tulevaisuuden merkki vai kuihtuva muisto menneestä?....
Arvostan BMW:tä automerkkinä juuri sen vuoksi, että he todellakin suunnittelevat ja tekevät omat autonsa. BMW:llä on ollut omia, tunnistettavia seikkoja: suora kutonen, takaveto, kuljettajaa kohti suunnattu kojelauta, mittariston ergonomia, loistavat ajo-ominaisuudet, herkkä ohjaus, munuaismaski yms. Kaikki ovat selkeästi tunnistettavia seikkoja, joiden pohjalta on voinut luoda mielikuvan BMW:stä vahvana merkkinä ja autona. Mitä mielikuvia KIA tai Hyuandai viestivät? Perusauto, ihan ok, kait?
Kysymys lähinnä kuuluukin, että pitääkö jokaisen automerkin tehdä asiat samanlailla? Pitääkö jokaisella automerkillä olla etuvetoinen, poikittaisella nelisylinterisellä rivikoneella varustettu tila-auto? Löytyykö näille kaikille tila-tötteröille oikeasti ostajia?
Jos vielä mietitään alkuperäistä ihmettelyni kohdetta, eli X4:sta. Varmaan BMW:n talousosasto on asiaa miettinyt, mutta kannattaako kyseisen autoluokan valmistaminen oikeasti? Vertaillaan X5:n ja X6:n valmistusmääriä:
Vuosi X5 X6
2008 116,489 26,580
2009 88,851 41,667
2010 102,178 46,404
2011 104,827 40,822
2012 108,544 43,689
Ruma ankanpoikanen ei ole myynyt puoltakaan siitä määrästä mitä "alkuperäinen" on myynyt. Tokihan tekniikka on jaettu, mutta uuden mallin tuotantoonotossa on silti omat kustannuksensa. Onko X4 siis se Bemari, jota ihmiset odottavat? Vai onko uusi 2-sarja lähempänä myyntimenestystä? Ei mulla mitään vastauksia tähän ole, ihmettelen vaan...