Löysin mun 30v vanhan Bemarin konehuoneen runkopalkin sisältä n.8mm lenkkiavaimen. Löytö oli mielestäni jännä siitä että avain oli niin ruosteessa että sen kestävyys oli jo heikentynyt. Koitin saada avaimen merkkiä näkyville muttei mitään toivoa, eikä siinä välttämättä merkkiä ole näkynytkään.
^Taisit juuri ratkaista erään elämän suurista mysteereistä! Olen aina ihmetellyt, minne 8mm avaimet katoaa. Eipä ole tullutkaan katsottua auton koteloista...
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Höh, onnistuin myös vuonna 2008 pikkuikkunaa säätäessä pudottamaan jaggen helmakotelon sisään 8mm lenkkiavaimen.. ei saanu magneettiikkaan kiinni mutta kun ei oo kuitenkaan kilissy niin on saanut olla siellä hyvässä tallessa
^paa siihen akun toiseenpäähän kiinni, sinne puol, kumpaan sopii telineen puolesta. Siinä akussa on toisessa päässä reikä auki ja toinenpää tulpattu (tulpan päätä voi tietysti vaihtaa)
^Ahaa, se on siis snorkkeli. Kuoleek akku hapenpuutteeseen ilman sitä eli senköhän takia alkuperäinen pimeni. Pitäs porata konepeltiin reikiä et konetilaan ja peräseinän puolelle tulis enemmän valoa. Tai ripustaa se työvalo vesijohtoihin kiinni.
^ Meinasin vaan jotta löydät käytön sille. Vempeleissä, missä akku on hotlarissa, niin tommonen kaasunvaihtoletku on pakollinen, akku kun on "sisätilassa"
voi siinä akussa olla molemmissakin päissä reikä auki, tää on nyt ihan kosmetiikkaa koko juttu.
Nimittäin tonne "Mitä teit tänään tallissa" -ketjuun pitäs laittaa päivitys et "ruuvasin lisää valoja seinille". Ainoa valo jää tuulilasin yläreunan kohdalle ja ku kannen nostaa ylös,ei pellin alle tule valoa mistään. Toinen konsti ois leikata peltiin semmonen avattava luukku, mut se saattas laskeejälleenmyyntiarvoa enemmän kuin maalipinnassa olevat kiveniskemät. Niin tai ruuvata pelti aina irti, kun alle pitää päästä.
Tuli tästä ketjusta mieleen: pitäiskö takaluukun Alfa-logon alla olla jokin lukkopesä 147:ssa? Käyttöohjekirjassa taidetaan näin ainakin väittää, ainakin englanninkielisessä versiossa. Minulla merkki ei kyllä liiku yhtään mihinkään. Valehteleeko kirja, vai onko mun merkki umpijumissa?
Toinen ominaisuus minkä aina silloin tällöin "löytää" Alfasta, on automaattinen takalasin pyyhkäisy -toiminto jos (etu)laseja pyyhkäistään pakin ollessa päällä. Ilmankos on niin naarmuilla takalasi. Tämä Luigin keksintö vähän kyllä kiroiluttaa välillä.
Tuomon kirjoitti:Tuli tästä ketjusta mieleen: pitäiskö takaluukun Alfa-logon alla olla jokin lukkopesä 147:ssa? Käyttöohjekirjassa taidetaan näin ainakin väittää, ainakin englanninkielisessä versiossa. Minulla merkki ei kyllä liiku yhtään mihinkään. Valehteleeko kirja, vai onko mun merkki umpijumissa?
Toinen ominaisuus minkä aina silloin tällöin "löytää" Alfasta, on automaattinen takalasin pyyhkäisy -toiminto jos (etu)laseja pyyhkäistään pakin ollessa päällä. Ilmankos on niin naarmuilla takalasi. Tämä Luigin keksintö vähän kyllä kiroiluttaa välillä.
Ei mulla ainakaan 147:ssa Alfa-logo kääntynyt eikä siellä ollut lukkopesää. Avaimesta kaukosäädöllä tai sisältä avasin, muistaakseni...
Ja eikö tuon takalasinpyyhkäsyn saa pois ajotietokoneen asetuksista ihan? Tuo on siis täysin normaali käytäntö: jos on pyyhkijät tihkulla tai pyyhinnällä, takalasinpyyhin automaattisesti pyrähtää käyntiin heti kun pakin lyö sisään. On käytännössä jokaisella merkillä käytössä, sikäli kun mitään älyä laitteesta löytyy.
Ilmeisesti FL 147:ssa takamerkin alla on se lukkopesä sitten. Ja tätä vanhemmissa ei. Tuo PDF-käyttöohjekirjakin taitaa olla just FL:n.
Ei taida olla ajotietokoneen valikossa takapyyhkäisyn mahdollisuutta. Ainakaan mitä siitä viiksestä käytetään. Vai meinailtiinko että jollain voidaan piuhan kautta ohjelmoida ominaisuus pois?
Mitäs jos vaan laittais pyyhkijät pois päältä ennen kuin laittaa pakin päälle? Onhan se harmi jos pyyhkäisee semikuivan hiekkaisen lasin, mutta... Ollaankohan tässä taas niiden kuuluisien valkoisen miehen ongelmien äärellä? Tai ainakin välittömässä läheisyydessä.
Aquatica kirjoitti:On käytännössä jokaisella merkillä käytössä, sikäli kun mitään älyä laitteesta löytyy.
Niin, nykyään perässähiihtäjiltäkin löytyy. VAGniikan maailma löysi tämän hienouden eräästä automaailman tiennäyttäjästä niinkin aikaisin kuin vuoden 2008 tienoilla
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
^
Näinpä. Itse jätin k.o ominaisuuden käyttöön, mutta ymmärrän kyllä hyvin niitä ketkä tuosta haluavat eroon. Nyrkkisääntönä on ollut, että ajotietokoneen "Comfort" tms. mukavuusasetuksista löytyy säätö "Auto Rear Wiper":lle, kuten se taisi Pösössä olla. Ja vaihtoehdot "OK/CANCEL" sikäli kun oikein muistan ja CANCEL nimenomaa otti sen pois käytöstä, ei palannut edelliseen valikkoon
Guenevere kirjoitti:Ei mulla ainakaan 147:ssa Alfa-logo kääntynyt eikä siellä ollut lukkopesää. Avaimesta kaukosäädöllä tai sisältä avasin, muistaakseni...
Guenevere kirjoitti:
Jalamari kirjoitti:^^Mulla ainakin kummassakin 147ssa kääntyy merkit. Ainakin ennen faceliftiä uskoisin kaikissa kääntyvän.
Sähköllä korin suuntaan kääntyvät sivupeilit! Olen päässyt fiitsereissä takaisin 164 V6 Superin tasolle GTA "harharetken" jälkeen Jo 164:ssa oli nämä vuosimallissa -96, kuten myös automaattisesti himmenevä sisäpeili. Kumpaakin olen kaivannut!
Tuohon 147 kääntyvään logoon ja lukkopesään oma kokemus, ei kääntynyt vanhassa (2002) eikä käänny uudessa (2009). Kaukosäädöllä tai kojetaulun napilla aukeaa takaluukku. Eli ei ole mitään logiikkaa tässä asiassa näemmä.
Pepperoni kirjoitti:Tuohon 147 kääntyvään logoon ja lukkopesään oma kokemus, ei kääntynyt vanhassa (2002) eikä käänny uudessa (2009). Kaukosäädöllä tai kojetaulun napilla aukeaa takaluukku. Eli ei ole mitään logiikkaa tässä asiassa näemmä.
OK, eli FL:n osalta perustui olettamuksiin, mutta kukaan ei ole FL:ssä tätä ilmeisesti nähnyt. Siten tämä koskee vain 147:n ensimmäistä mallivuotta. Tämä täsmää omiin havaintoihin.
Juuri hankkimani Lotus Excelin historiasta kuuluu kummia. Lotuksen silloisen toimitusjohtajan poika kertoi jutelleensa eilen isänsä kanssa, joka kertoi hänelle että "the Pearl White cars were a limited run for show use"...
Nimittäin kuvan autosta, jossa auton alla pölykapselit talvipalloilla - minä tai puoliso ei kumpikaan muistettu, että siinä olisi ollut moisia?! Ei luopuessa mennyt auton mukana eikä kyllä nähty kertaakaan niitä, mihinköhän on hukkuneet ja koska...
Siis hanskalootta oleva avausnappi toimii, kun tajuaa sammuttaa auton.
Ei saksalainen manuaali oikein käänny, mutta eritys ja erehdys -tyylillä mennään.
Ketjun mukainen löytö oli rahaa pelkääjän ovipahvien raossa. Tarkoitus oli tutkia narinaa ja laitella vaimennusmattoja.
imuroin tänään autoa ja puunailin sisustaa, avain oli virtalukossa virrat kuitenkin kii ja ovet auki. yht äkkiä radio meni päälle, vissiin joku ominaisuus? sammu heti kun avaimen poisti lukosta....
Peruutustutkan kytkin ja Saksan poika päättänyt kytkeä jatkuvan virran siihen?!
Eli kun on tunnistimet puskurin sivulla ja virrat päällä, ajaa esim. sillalle, niin alkaa huutamaan kaiteesta???!!!
Pari pitempääkin työmatkaa heittelin museo-Giuliettalla ja vertailin yli 20 vuotta tuoreempaan FL 156:een . Kivaa touhua G:llä ajo on, ja melutaso pienempi kuin 156:ssa.
G on karvan verran parempi ajettavuudeltaan verrattuna Sportpack- jousitettuun 156:een 225/45-17 -renkailla. G on uusilla 185/60 14 -kumeilla ja Bilsteinin jäykemmillä iskareilla vielä tiukempi kuin 156, melkein mikroautomainen. Kyllä 50/50 -painojakauma on poikaa , ja takaveto
Jarrut on 156:ssa karvan verran tehokkaammat. Viivalta kyllä Nordin 130 CV-hevosta nykäissee reilun tonnin kopan nopeammin sataseen vrt. FL156 JTD:n 140 hepoa ja 1400 kg.
Niin molemmat ovat kyllä erittäin maukkaita ajettavia, mutta yllätyin kuinka hyvä 33 v- vanha Alfa voi olla ajaa.
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
Jiitee kirjoitti:yllätyin kuinka hyvä 33 v- vanha Alfa voi olla ajaa.
Vanhemmissa on vielä pysytelty olennaisessa, ei ole yritetty eristää kuljettajaa ympäröivästä maailmasta mahdollisimman tehokkaasti mikä pilaa nykyautojen ajofiiliksen.
Isäni ajoi 159:llä viikonloppuna. Maanantaina ihmettelin keskikyynärnojaa - se tuntui jotenkin erilaiselta. Siinä sitä sitten ihmettelin ja huomasin, että se päällimmäinen pehmusteosahan on liikuteltavissa eteen ja taakse
autona siis 156 v6. No, rempattu loota jo paikallaan ja ennen viikonloppua taas liikenteessä jos spareton osat saapuvat ajallaan
Tuomas K kirjoitti:Mitäs tuolle on tapahtunut?
Vai sellainen reikä siellä oli, jos siis on tuo minun entinen yksilö kyseessä. Kyllä tuo vaurio tapahtui talvella kaupan parkkipaikalla ~20-30km/h vauhdissa kakkosvaihteella lipuessa, itseäkin kovasti kiinnosti että mitä siellä on tapahtunut. Sudittelusta ei tuo yksilö ole kahden edellisen omistajan aikana ainakaan joutunut kärsimään. Tai en ainakaan usko että minua edeltänyt omistajakaan kauheasti olisi tuolle sikaa antanut työmatka-ajoissaan. Kytkinremppahan tuohon oli vähän aikaa sitten ns. samaan rahaan kun painelaakeri kitisi ja ärsytti.
Jaa-a, vaihdoin käsijarruvaijerit ja kas kumman näköinen irtoplugi köllötti joutavan näköisenä
keskikonsolissa käsijarruaukon edessä.... onko tässä se pari vuotta sitten ratin tienoilta etsimäni vakkariplugi ???
Naarasplugi, jossa kuusi paikkaa liittimille ( neljässä sisääntulot )ja monenväristä johtoa pukkaa-
violetti-valkoista ja mustaa samaan, musta-ruskeaa samaan, kelta-ruskea-vihreää samaan sekä musta- valko-punaraitaa samaan sisääntuloon ... Jaaha, pitänee eLearn avata..
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too