Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Pujazuba kirjoitti:
legza kirjoitti:
UupunutRomeo kirjoitti:Tänäpänä. Lahden moottoritie, Lahteen Helsingistä. 14:45.
Lähdetään Tikkurilan liittymän kohdalta kiihdyttämään nopeutta 80kmh:sta sallittuun 120kmh:ssa....saavutamme tämän kuuraketti nopeuden JO Mäntsälässä ! :shock: . (Huom, OHITUSKAISTALLA)

Kuinka vittu siellä ajelee aina joku teidentuppo parkit päällä ulointa kaistaa -25kmh sallitun, aaargh :evil: .
Ei vaan voi ymmärtää. On tämä kyllä mulkkujen luvattu maa.... :fist:
Mut katokkun se on laillista ja siihen on oikeus, sehän säästää luontoakin kun ei kaasuttele ylimäärästä. Paitsi että ei, kun 20 autoa takana joutuu jarruttamaan ja kiihdyttämään uudestaan yhden takia. :lol:
Saa jaa vaikka 30 jos lystää niin kauan kun ei häiritse muuta liikennettä. Silloin vasta se olisi ei-sallittua. :|
Motaril taitaa olla vähimmäisnpeus 80 km/h paitsi hinattaessa eikä sitäkään saa siellä tehdä köydellä kuin seuraavaan liittymään. Sikäli kuin säännöt ei o muuttunu 31 vuodessa.

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Päiväkodin/koulun edessä kaahaajat.
30-rajoitus, ja kakaroitaan hakevat ämmät(myös miespuoliset ämmät) ei vaan osaa noudattaa sitä.
Ei voi olla niin pieni älykkyysosamäärä, ettei tajua miksi se rajoitus on noin alhainen juuri tuollaisessa paikassa. :fist:
Eilenkin meinasi yksi tuollainen ajaa Alfan kylkeen, kun oli niin saatananmoinen kiire.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

Tuo 80 ei ainakaan pitäisi olla voinut olla miniminopeus niin kauan kun kuorma-autojen jne. Maksiminopeus on 80, koska tällöinhän ei tarkkaan ottaen mikään tällainen ajoneuvo saisi motarilla ajaa koska ei voi olettaa että ajoneuvo ajaisi jatkuvasti kilometrilleen suurinta sallittua.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Joo ei o pykälissä tota miniminopeutta. Se on destian liittymisrampinrakennusohjeissa. :oops:

Mut toisaalta laissa ei o estettä miniminopeusrajoituksen asettamiselle. Eikähän se 80 km/h mikään ongelma ois raskaalle liikenteelle ku muualla maailmassa ne taitaa saada ajaa 90 km/h?

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

GreenThing kirjoitti:Päiväkodin/koulun edessä kaahaajat.
30-rajoitus, ja kakaroitaan hakevat ämmät(myös miespuoliset ämmät) ei vaan osaa noudattaa sitä.
Ei voi olla niin pieni älykkyysosamäärä, ettei tajua miksi se rajoitus on noin alhainen juuri tuollaisessa paikassa. :fist:
Eilenkin meinasi yksi tuollainen ajaa Alfan kylkeen, kun oli niin saatananmoinen kiire.
Ihan tuttua touhua niin Lintuvaarasta; Järvenperästä kuin Perkkaaltakin. Päiväkodin edessä, tai alakoulun edessä ei ajeta sen hiljempaa vaikka on 30 rajotusta, hidastusmonttua ym.katveita ja sen sellasta. Pahimmat menee busseista ohi tossa Järvenperässä syventämättömän pysäkin kohdalla hiljentämättä ja parhaat 20kmh ylinopeutta, 200m päässä on koulu ja sinne pihaan tottakai ne yleensä kääntyy. Aikavoitto 3 sekunttia ja riski 1000% siihen, että palasien loksahtaessa kohdalleen joku menettää henkensä ja se ei yleensä ole aikuinen joka katua ylittää aamu/iltapäivällä tässä paikassa......

Kuitenkin suurin osa näistä ohittajista ja kaahaajista Järvenperässä on perheellisiä paikallisia ihmisiä kuten Lintuvaarassakin. Ikää on 40-50v vähintään ja liikenteen ymmärrys ja riskien kartoitus, ennakointi ja muutenkin kaikenlainen tälläsen ymmärtäminen on tasan 0, yksinkertaisesti ei RAKSUTA YHTÄÄN MIKÄÄN.
Järvenperän parhaalle kuljettajaisälle..... Lapset takapenkillä ei meinaa mitään kun opettaan ammattikuljettajia ajamaan.

Ja niin...Omalla pihatiellähän voi ajaa miten huvittaa, MUTTA annas olla jos joku muu ajaa. Siitä soitetaan poliisille ja tehdään kunnanvaltuustoon valituspyyntö hidastustöyssyistä. Eihän se koskaan ole "minä" vaan joku muu kaahaa. Lintuvaarassahan bussit kaahasi tosiaan aikoinaan mahdottoman kapealla tieosuudella, jossa 2 bussia ei mahtunut menemään vierekkäin liikkuen, vaan toisen piti ajaa reunaan ja pysähtyä, jotta toinen pääsee ohi hiljaa ajamalla. Yksikään bussi ei jäänyt tutkaan, aika moni työmatkalainen jäi.

Muutenkin päivästä toiseen kun PK-seudulla seuraa liikennettä; pistää kyllä miettimään ihan oikeasti jonkin verran se, että joko ihmiset ei oikeasti vaan välitä mistään asioista eikä mieti sen enempää miten he ajavat aamu/iltaruuhkassa. Toisten ohittelua jonossa ja kuitenkin ollaan joka kerta samoissa valoissa vierekkäin.... Sitä on hauska seurata. Vihdintiellä ajetaan 60 rajotuksella 90kmh valojen välit, silti jäädään niihin seuraaviin valoihin. Ehkä se Evo Mitsun omistaja oli tästä tietonen eräs päivä ja latasi sen 150kmh+ sen valojen välin; ehti kuin ehtikin ennen kun ne punaselle vaihtu! Kannatti, päivän vikat vihreet.

Hauska esimerkki Manskulta tältä viikolta; vasemmalla kaistalla ajaa Bemari ja minä sitten bussilla siinä sellasen 45-50kmh hiljalleen livun ohi. Bemari kuljettajalla on tottakai hokosottimet kohdallaan; "Helvetti, bussi menee ohi. Pakko kiristää ja kiihdyttää, ettei se tule eteen vasemmalle kaistalle!!".
Ja niin se Bemari teki sellasen reippaan kiihdytyksen takaisin mun ohi sopivalle etäisyydelle, etten varmasti siihen eteen pääsisi. Hyviä oivalluksia todentotta!
Bussipysäkit on yleensä vasemmalla kaistalla ja Manskulla bussikaistakin on vasemmalla kaistalla ja yleensähän me linjalla ajavat bussit ajamme vasenta kaistaa... Kyllä Kyllä kyllä joo..... Enpä päässyt eteen tosiaan, hitto harmittaa oikeen....

No joo tulipahan avauduttua.....taas. :-D
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

S_A kirjoitti: Tai sitten he ovat vaan niin aaseja, että ajavat päivästä toiseen samalla tavalla. Hauska esimerkki Manskulta tältä viikolta; vasemmalla kaistalla ajaa Bemari ja minä sitten bussilla siinä sellasen 45-50kmh hiljalleen livun ohi. Bemari kuljettajalla on tottakai hokosottimet kohdallaan; "Helvetti, bussi menee ohi. Pakko kiristää ja kiihdyttää, ettei se tule mun eteen vasemmalle kaistalle!!".
Ja niin se Bemari teki sellasen reippaan kiihdytyksen takaisin mun ohi sopivalle etäisyydelle, etten varmasti siihen eteen pääsisi. Hyviä oivalluksia todentotta!
Bussipysäkit on yleensä vasemmalla kaistalla ja Manskulla bussikaistakin on vasemmalla kaistalla ja yleensähän me linjalla ajavat bussit ajamme vasenta kaistaa... Kyllä Kyllä kyllä joo..... Enpä päässyt eteen tosiaan, hitto harmittaa oikeen....
Bemarin väri ja malli :oops:

En ainakaan tietoisesti kyllä tuota tehnyt....Sikälimikäli olen minä ollut.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

UupunutRomeo kirjoitti:
S_A kirjoitti: Tai sitten he ovat vaan niin aaseja, että ajavat päivästä toiseen samalla tavalla. Hauska esimerkki Manskulta tältä viikolta; vasemmalla kaistalla ajaa Bemari ja minä sitten bussilla siinä sellasen 45-50kmh hiljalleen livun ohi. Bemari kuljettajalla on tottakai hokosottimet kohdallaan; "Helvetti, bussi menee ohi. Pakko kiristää ja kiihdyttää, ettei se tule mun eteen vasemmalle kaistalle!!".
Ja niin se Bemari teki sellasen reippaan kiihdytyksen takaisin mun ohi sopivalle etäisyydelle, etten varmasti siihen eteen pääsisi. Hyviä oivalluksia todentotta!
Bussipysäkit on yleensä vasemmalla kaistalla ja Manskulla bussikaistakin on vasemmalla kaistalla ja yleensähän me linjalla ajavat bussit ajamme vasenta kaistaa... Kyllä Kyllä kyllä joo..... Enpä päässyt eteen tosiaan, hitto harmittaa oikeen....
Bemarin väri ja malli :oops:

En ainakaan tietoisesti kyllä tuota tehnyt....Sikälimikäli olen minä ollut.
Joku uusi 3 satanen se oli, en minä niin tarkkaan katsellut. Valkonen kait. Mutta ei sillä niin väliä kuka sielä istui, vaan se, että mietin siinä hetken, että meinasikohan se oikeasti, että meinaan sen eteen töötätä siinä.... :lol:
Viimeksi muokannut S_A, 03 Huhti 2014, 21:27. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

S_A kirjoitti:
UupunutRomeo kirjoitti:
S_A kirjoitti: Tai sitten he ovat vaan niin aaseja, että ajavat päivästä toiseen samalla tavalla. Hauska esimerkki Manskulta tältä viikolta; vasemmalla kaistalla ajaa Bemari ja minä sitten bussilla siinä sellasen 45-50kmh hiljalleen livun ohi. Bemari kuljettajalla on tottakai hokosottimet kohdallaan; "Helvetti, bussi menee ohi. Pakko kiristää ja kiihdyttää, ettei se tule mun eteen vasemmalle kaistalle!!".
Ja niin se Bemari teki sellasen reippaan kiihdytyksen takaisin mun ohi sopivalle etäisyydelle, etten varmasti siihen eteen pääsisi. Hyviä oivalluksia todentotta!
Bussipysäkit on yleensä vasemmalla kaistalla ja Manskulla bussikaistakin on vasemmalla kaistalla ja yleensähän me linjalla ajavat bussit ajamme vasenta kaistaa... Kyllä Kyllä kyllä joo..... Enpä päässyt eteen tosiaan, hitto harmittaa oikeen....
Bemarin väri ja malli :oops:

En ainakaan tietoisesti kyllä tuota tehnyt....Sikälimikäli olen minä ollut.
Joku uusi 3 satanen se oli, en minä niin tarkkaan katsellut. Valkonen kait. Mutta ei sillä niin väliä kuka sielä istui, vaan se, että mietin siinä hetken, että meinasikohan se oikeasti, että meinaan sen eteen töötätä siinä.... :lol:

Huh, säikährin jo...mulla sininen ja nroa isompi, siiis auto!

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

No joo en usko, että se tänne palstalle kirjottelee. :lol:

Tilanne on vähän sama mitä toisinaan näkee pysäkillä vasempaan peliin katsoessa; autoletka lähestyy ja selvästi sielä tapahtuu "toisen prseesseen liimautumista". Eli vedetään raot kiinni, ettei vahingossakaan se bussi sieltä pääse lähtemään juuri minun eteen. Hauskaa sinäänsä tuo, jos joku siinä sitten päätääkin jarrutella...

Mutta ylivoimaisesti hauskinta on kuitenkin seurata sitä, että olet pysäkillä ovet auki vilkku oikealle ja jengi puhaltaa vastaantulevaa kaistaa ohi ylinopeudella ja usein vielä jarruttavat tai hiljentävät selvästi pysäkin ohitettuaan.
SE on hauskaa seurattavaa. Pitää olla kyllä ****moinen kammo siitä bussin lähtemisestä ja yleensäkin se asenne jo on ihan suoraan se, ettei ole aikomuksia väistää eikä halua.

Ja sitten on nää vielä noh..tämä nyt lähti taas lapasesta tämä kommentti, mutta sitten on nämä puhelinräplääjät. Sinne bussin ohjaamoon näkee meinaa ihan pirun hienosti kun se ipäddi tai älypuhelin on oikeassa kädessä ja sitä söhelletään valoissa, ajaessa, valoissa, ajaessa. Sen näkee täysin selvästi, ei tarvitse edes pahemmin katsella.....

No se tästä. Pahottelut näistä avautumisista, mutta toi liikenne tai siis, joittenkin ihmisten käyttäytymisessä on kyllä aika mielenkiintosia piirteitä. Sellasia aivan täysin pähkähulluja juttuja.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

S_A kirjoitti:. Sellasia aivan täysin pähkähulluja juttuja.
Noo, tänä aamuna Turun moottoritiellä joku luki iltalehteä (ei varmuutta että juuri iltalehti mutta samaa kokoa) ajellessaan rekan perässä 80kmh. :-D . Kyllä ihmiset osaa.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

UupunutRomeo kirjoitti:
S_A kirjoitti:. Sellasia aivan täysin pähkähulluja juttuja.
Noo, tänä aamuna Turun moottoritiellä joku luki iltalehteä (ei varmuutta että juuri iltalehti mutta samaa kokoa) ajellessaan rekan perässä 80kmh. :-D . Kyllä ihmiset osaa.
Ei helvetti. Olen vastaavaa nähnyt kyllä ruuhkassa, eräs rouva kirjotti muistilappuja Manskulla koko matkan. Mutta että 80kmh vauhdissa..... :lol:
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Isola
Viestit: 1645
Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
Paikkakunta: Ylöjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Isola »

Tuomas K kirjoitti:Näin samanlaisen tilanteen Tampereella pari vuotta sitten. Siviilipoliisi antoi tietä kävelytuen kanssa liikkuneelle papparaiselle, vasenta kaistaa joku hujautti hidastamatta ohi ja meinasi keilata sen papan. Törppö pysäytettiin vähän matkan päähän, veikkaan että saattoi olla ajo-oikeus katkolla tuolla tempulla.
Viimeksi minut tuollaisessa tilanteessa pysähtymättä ohittanut oli poliisi. Ei se heilläkään ole aina niin justiinsa.
Järkiautoilija

Avatar
Vode
Viestit: 883
Liittynyt: 28 Joulu 2004, 01:13
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vode »

^^No eihän tuokaan vielä mitään. Tiedän tapauksen joka lehtien lukemisen lisäksi, keittää ja juo kahvia (kahvinkeitin autossa) ja täyttää lottolaput ajaessaan. Parikertaa vetänyt auton pellolle katolleen eikä ole oppinut mitään.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Vode kirjoitti:^^No eihän tuokaan vielä mitään. Tiedän tapauksen joka lehtien lukemisen lisäksi, keittää ja juo kahvia (kahvinkeitin autossa) ja täyttää lottolaput ajaessaan. Parikertaa vetänyt auton pellolle katolleen eikä ole oppinut mitään.
On sen jotain täytyny oppia, että turvavyöstä roikkuu pää alaspäin :lol:

Mulla ajeli kerran (vuosia sitten) melkein kontissa kiinni nätti blondi joka meikkas, kahvitteli ja puhu luuriin. Ihmettelin että sai meikattua ja juotua kun pää oli kenollaan jotta luuri pysys olkapään ja korvan välissä. Eikä vauhtiakaan ollut kun ~110.

Niin, mä aattelin vaan pienessä mielessäni että kuinkahan taitava se olis sän..... 8)

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

h_lauri kirjoitti:Motaril taitaa olla vähimmäisnpeus 80 km/h paitsi hinattaessa eikä sitäkään saa siellä tehdä köydellä kuin seuraavaan liittymään. Sikäli kuin säännöt ei o muuttunu 31 vuodessa.
Ei o. Motarille ei ole asiaa laitteella, jonka suurin rakenteellinen nopeus on alle tuon 80km/h, mutta varsinaista vähimmäisnopeutta ei ole määritelty. Ilmeisesti tällä blokataan niitä kahta päivää kolmessa vuodessa, kun keli on niin merkeleellinen että 80km/h on liikaa. Nää kelit tunnistaa yleensä siitä, että uutisoidaan isot ketjukolarit useammalla väylällä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Minä tuossa ylempänä:

Joo ei o pykälissä tota miniminopeutta. Se on destian liittymisrampinrakennusohjeissa.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tänään oli varsin mielenkiintosta tossa Uomatiellä. Omalla autolla olin liikenteessä. Louhelan suunnalta tulin sen Nesteen suunnalta siis kohti Louhelan kiertoliittymää kun 40 alueella takapuskuriin liimautui uusi joku Seatin Tila-auto. Katselin peilistä, että kuski on keski-ikänen perheen isä kun matkustajanpenkillä istui noin 6v lapsi.
Noh, hän ajoi luukussa kiinni, päästin lapset suojatien yli Louhelan juna-aseman kohdalla ja tämä oli suhteellisen kiinni puskurissa kokoajan. Kiertoliittymästä sitten Uomatielle, sama meno jatkui.
Uomakujan-Uomarinteen risteys on siis risteys, jossa on 2 jakajaa ja 2 suojatietä risteyksen molemmissa päissä.

Laitoin vilkun päälle kääntyäkseni oikealle Uomakujalle; mitä tekee vastuullinen perheen isä perheen arvokkain kuorma kyydissään?
- Tottakai vastuullinen maailman paras, kaikki tietävä ja kiireellinen perheen isä ottaa ja lataa Seattinsa molemmpien jajakien väärältä puolelta kiihdyttäen 40 alueella nopeuden sinne 60 nurkille ja katoaa horisonttiin.

Eli siis samantien kun vilkku syttyi Uomakujan risteystä; herra latasi vastaantulevalle kaistalle ajaen jakajien väärältä puolelta koko risteysalueen ajan. En ollut edes ehtinyt alottaa kääntymistä kun tämä oli jo vierellä.....
Aikavoitto 2 sekunttia siihen, että olisi odottanut hetken sielä takana niin kaikilla olisi ollut turvallista ja ainakin parempi mieli jalankulkijoillakin, jotka näkivät tämän tempauksen takuuvarmasti.

****ttaa ei ole oikea sana tähän, oikeastaan olin ton tilanteen jälkeen suhteellisen raivoissani siitä, että jotkut pikeasti ovat niin idiootteja, että ajavat lapset kyydissään tolla tavalla. Mistä näitä teiden kukkoilijoita sitten oikeen kasvaa????
Juuri tästä mitä perheen, koko SUomen paras kuljettaja tekee ja lapset näkevät aivan varmasti kaiken. "Meidän isä ei koskaan odota, meidän isä ajaa ohi kun voi, meidän isä on hyvä ajamaan se aina ajaa ohi ja kiroilee kun muut ei osaa ajaa...."

Ainoa hyvä asia, mitä tästä pohdin on se, että joku kaunis päivä; joku erittäin kaunis ja otollinen päivä. Tämä teiden Perheen isä ritari tekee tän tempun väärään aikaan ja sitten ei viedäkkään jälkikasvua kiireellä Vantaan toiselle puolelle jalkapalloa pelaamaan vähään aikaan.....

SYVÄ HUOKAUS. ***tuttaa ihmisten k***päisyys liikenteessä, toisinaan aika pahasti.
EI VOI OLLA NOIN KIIRE. EI VOI OLLA.

Harmi ettei ollut kojelautakameraa, olisi päätynyt Juutupeen ihan takuuvarmasti.......
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Tuomon
Viestit: 131
Liittynyt: 29 Joulu 2008, 13:09

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomon »

Tosta tulee vähän yks tuttu perhe mieleen. Siellä isä on "erään" merkin fanaattinen kannattaja. Muut on paskaa, muita mielipiteitä ei sallita. Kakaratkin on opetettu lällättelemään kahvipöydässä "kakka-autoille" (merkin kilpaileva brändi, satuin kerran omistamaan). Isä myös kuulemma tapojensa mukaan näyttää jälkikasvulle miten sillä autojen autolla sitten mennään eikä meinata.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Tähän väliin nostettava oma lapa pystyyn vaaratilanteen aiheuttamisesta ja olkoon muistutuksena muillekin.
Syyllinen löytyy täysin peilistä, eikä kelpaa selityksesi, etten huomannut valotonta, vaaleaa, likaista autoa itselleni takasivusta paistaneessa aamuauringossa.

Tilanne: 100 rajoitus, mittarinopeus 110. Saan peltoaukealla kiinni kaksi hitaampaa, n.90 ajanutta, pakettiautoa ja näkyvyyttä on pellon toisen reunaan asti ilman, että mikään näkemistä estäisi ja kaukana näkyy vastaan tulossa rekka, joten lähden lennosta erikseen kiihdyttämättä molempien pakettiautojen ohi, kun nopeuseroa kuitenkin on valmiiksi. Tähän asti kaikki täysin normaalia, mutta kun olen etummaisen pakettiauton vieressä iskee tajuntaan vastaantuleva henkilöauto alle 100 metrin päässä :shock: . Onneksi olin jo sen verran pakun ohi, että sain ajoissa koukattua omalle kaistalle ilman, että olisi ollut kolmea autoa rinnakkain tai varsinainen kolarikaan enempää lähellä. Entäs jos olisinkin ollut vähän enemmän pakun takana, entä jos vastaantulija olisi ollut kaksi sekuntia aikaisemmin, olisinko silloin ehtinyt koukata omalle kaistalle ja kumpaan autoon olisin osunut.

Jumalauta, että säikähdin, enkä edelleenkään ymmärrä, mistä se auto putkahti. Näin tien koko kilometrin pellon matkalta ja se rekka oli siellä toisessa päässä, mutta tätä autoa en nähnyt ja auto oli liian lähellä, etten välttämättä olisi normaalisti lähtenyt niin pieneen väliin edes täysillä. Yksi vaihtoehto on, että se auto on juuri kääntynyt siihen päätielle pihatieltä sen jälkeen kun olen tarkastanut tien tyhjäksi itseni ja kaukana näkyneen rekan välissä, mutta ei sekään ole mikään selitys. Liian myöhään näin silti.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Pujazuba
Viestit: 2103
Liittynyt: 06 Helmi 2011, 13:36
Car(s): Giulietta JTDm2
Ex:
156 JTS
146 TS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Pujazuba »

Alfissimo kirjoitti:Yksi vaihtoehto on, että se auto on juuri kääntynyt siihen päätielle pihatieltä sen jälkeen kun olen tarkastanut tien tyhjäksi itseni ja kaukana näkyneen rekan välissä, mutta ei sekään ole mikään selitys. Liian myöhään näin silti.
Juuri tuollaisen tilanteen takia aina kun itse kääntyy oikealle jollekki tielle, PITÄÄ KATSOA MYÖS OIKEALLE just siltä varalta että joku on ohittamassa toista ja on sun kaistalla! Usein sillä ohittavalla on korkeampi vauhti joka jättää vielä vähemmän reagointiaikaa kaikille osapuolille.
Kuva

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jalittam »

^^^Meän 3v jälkikasvun jälkeläinen tunnistaa automerkit mallista riippumatta (logosta), esim; Audi=pappa-auto, Mazda=vaariauto, Citikka=mummiauto, BMW=pemariauto, Alfa=jopeauto (mun, tämä ultraharvinainen meilläpäin), Fiat=fiatauto... Mutta silti parhaimmat autot on tietenkin Disneyn Cars autot - niillä kun on oikeat nimetkin - osaa ne kaikki. Meillä kaikki autot ovat tasavertaisia, siihen "koulutettu". Hyvä jos innostuisi vanhempanakin autoista ja jäisi pienikasvuiseksi (isänsä hujoppi, äiti minikokoa), formuloihin mulle leipää tienaamaan 8)

Kun lievästi ot-puolelle meni, niin mainostettakoon että ko. sälli esiintyi Dome Karukosken ohjaamassa MTV3 MAX:n Miehen tie - mainoksessa tossa 3v sitten, eka kohtauksen pääosanesittäjä, potkuhousuissaan (huom. kuosi). Että näin meillä - ihan pienestä pitäen...

Jönsson
Viestit: 972
Liittynyt: 04 Huhti 2007, 14:46
Paikkakunta: Päijät-Häme

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jönsson »

S_A kirjoitti:
UupunutRomeo kirjoitti:
S_A kirjoitti: Tai sitten he ovat vaan niin aaseja, että ajavat päivästä toiseen samalla tavalla. Hauska esimerkki Manskulta tältä viikolta; vasemmalla kaistalla ajaa Bemari ja minä sitten bussilla siinä sellasen 45-50kmh hiljalleen livun ohi. Bemari kuljettajalla on tottakai hokosottimet kohdallaan; "Helvetti, bussi menee ohi. Pakko kiristää ja kiihdyttää, ettei se tule mun eteen vasemmalle kaistalle!!".
Ja niin se Bemari teki sellasen reippaan kiihdytyksen takaisin mun ohi sopivalle etäisyydelle, etten varmasti siihen eteen pääsisi. Hyviä oivalluksia todentotta!
Bussipysäkit on yleensä vasemmalla kaistalla ja Manskulla bussikaistakin on vasemmalla kaistalla ja yleensähän me linjalla ajavat bussit ajamme vasenta kaistaa... Kyllä Kyllä kyllä joo..... Enpä päässyt eteen tosiaan, hitto harmittaa oikeen....
Bemarin väri ja malli :oops:

En ainakaan tietoisesti kyllä tuota tehnyt....Sikälimikäli olen minä ollut.
Joku uusi 3 satanen se oli, en minä niin tarkkaan katsellut. Valkonen kait. Mutta ei sillä niin väliä kuka sielä istui, vaan se, että mietin siinä hetken, että meinasikohan se oikeasti, että meinaan sen eteen töötätä siinä.... :lol:
Tsadin bussikuskeista ei kyllä koskaan voi olla varma. Kerran itselleni käynyt niin, että seisoin liikennevaloissa Simonkadulla nokka alas päin, vasemmalla kaistalla. Siihen aikaan siinä oli kaksi kaistaa Manskun suuntaan ja vasemmalta pääsi kääntymään ensin Simonkentälle ja sitten Foorumin halliin, jonne minä olin menossa. Vihreät paloivat, mutta edessä oli autoja ja halusin pitää Simonkentän liittymän auki, joten en valunut vielä eteenpäin. Takanani odottanut bussi hermostui ja ohitti minut oikealta ja alkoi sitten kääntyä vasemmalle, Simonkentälle sillä seurauksella, että bussin kylki otti kiinni käyttämäni auton etukulmaan ja alkoi raahata autoa nahkoineen mukanaan. Bussi käänsi minut ja autoni 45 asteen kulmaan vastaan tulevien kaistalle. Palautin veljeni uuden auton puskuri ja etuvilkku rikkinäisenä.

Kerran on liikennevaloissa edessäni seissyt bussi peruuttanut keulaani. Bussin edessä joku sammutti autonsa ja ilmeisesti startti kesti liian kauan, kun bussikuski päätti peruuttaa ja ohittaa autonsa sammuttaneen. Se, että takana oli jono autoja ja minä niistä ensimmäisenä ei joko juolahtanut kuskin mieleen tai häntä kiinnostanut. Puskurivauriolla selvittiin.

Osa bussikuskeista luulee, että pysäkiltä lähtevän bussin etuajo-oikeus koskee myös kaistanvaihtoa. Muutamat olettavat h-autoilijoiden olevan selvänäkijöitä ja tietävän ilman vilkutustakin, milloin pysäkiltä lähdetään. Osa taas vikuttaa jo, vaikka ottavat vielä uusia matkustajia.

Joskus tuntuu, että liikenne on ammattikuskeille jonkinlainen taistelurata, joka pitää suorittaa ennätysajassa, vastustajia varoen ja joskus jopa ruhjoen. Onko tämä sitten kuskien syytä vai kenen...?

Voi olla, että liian kireät aikataulut yhdessä germaanis-pohjoismaisen "aikataulussa täytyy pysyä"-ajattelun ja huonon liikennesuunnittelun kanssa aikaansaavat sen, että lupsakkakin savolaismies tai somalialainen lammaspaimen muuttuu nopeasti survival-radan suorittajaksi sompailtuaan bussia tai taksia Suomen pääkaupungissa.

Toisaalta, eipä meissä yksityisautoilijoissakaan ole liikoja kehumista. Liian vähän aikaa siitä, kun laskeuduimme puusta?

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Jönsson kirjoitti:Osa bussikuskeista luulee, että pysäkiltä lähtevän bussin etuajo-oikeus koskee myös kaistanvaihtoa.
Taitaa kysymys olla enemmänkin siitä, että isomman oikeuden käyttäminen on usein ainoa tapa saada vaihdettua kaistaa. Ainakin kymmenisen vuotta sitten kun bussia sompailin niin pelin henki oli se, että jos bussi pistää kaistanvaihtoaikeessa vilkun päälle, aukko jonossa kiihdytetään välittömästi umpeen. Minun eteeni et ainakaan tule. Jos aikoi paikasta toiseen päästä niin ainoa tapa oli laittaa vilkku päälle ja sen jälkeen kylmän rauhallisesti vaihtaa kaistaa pienempien päälle. Muutaman kerran kävin erikseen tarkistamassa että onko takavilkku rikki vai mikä on kun ne välit aina vedetään kiinni, mutta kyllä ne tuikut näyttivät toimivan.

Jos tuollaisessa brute force -kaistanvaihdossa kopsahtaa niin maksaja löytyy tietysti onnikan ratin takaa, joten käytännössä oli kumminkin pakko katsoa kestääkö naapurilla kantti vai tuleeko sitä tilaa. Yleensä tuli, mutta ei aina, ja silloin ei sitten kaistaa vaihdettu.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tuomon kirjoitti:Tosta tulee vähän yks tuttu perhe mieleen. Siellä isä on "erään" merkin fanaattinen kannattaja. Muut on paskaa, muita mielipiteitä ei sallita. Kakaratkin on opetettu lällättelemään kahvipöydässä "kakka-autoille" (merkin kilpaileva brändi, satuin kerran omistamaan). Isä myös kuulemma tapojensa mukaan näyttää jälkikasvulle miten sillä autojen autolla sitten mennään eikä meinata.
Joo o... Sanattomaksi vetää. On siinä isukin pojilla kova koulu edessä jahka kasvavat vähän.....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Rasvis kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:Osa bussikuskeista luulee, että pysäkiltä lähtevän bussin etuajo-oikeus koskee myös kaistanvaihtoa.
Taitaa kysymys olla enemmänkin siitä, että isomman oikeuden käyttäminen on usein ainoa tapa saada vaihdettua kaistaa. Ainakin kymmenisen vuotta sitten kun bussia sompailin niin pelin henki oli se, että jos bussi pistää kaistanvaihtoaikeessa vilkun päälle, aukko jonossa kiihdytetään välittömästi umpeen. Minun eteeni et ainakaan tule. Jos aikoi paikasta toiseen päästä niin ainoa tapa oli laittaa vilkku päälle ja sen jälkeen kylmän rauhallisesti vaihtaa kaistaa pienempien päälle. Muutaman kerran kävin erikseen tarkistamassa että onko takavilkku rikki vai mikä on kun ne välit aina vedetään kiinni, mutta kyllä ne tuikut näyttivät toimivan.

Jos tuollaisessa brute force -kaistanvaihdossa kopsahtaa niin maksaja löytyy tietysti onnikan ratin takaa, joten käytännössä oli kumminkin pakko katsoa kestääkö naapurilla kantti vai tuleeko sitä tilaa. Yleensä tuli, mutta ei aina, ja silloin ei sitten kaistaa vaihdettu.
Ihan tuttua tekstiä kyllä. Ei riitä sormien ja varpaiden määrä siihen kun olen Turuntiellä esim. yrittänyt kaistaa vaihtaa ruuhkassa. Reilusti taeempaa otetaan oikeen vauhtia, ettet varmasti siihen eteen pääse. Sinäänsä hauskaa, kun menen 200m päästä vasemmalle ja yleensä koko muu jono jatkaa suoraan. Mutta silti se rako on tukittava tai estettävä tai tehtävä vaan muuten kiusaa, ettei bussi tule maisemia pilaamaan.
Olen Turuntiellä ajanut erään Mersun kanssa rintarinnan, olin jo melkeen kokonaan kaistalla kun tämä vaan änkesi sinne väliin. Ei tainut oma Mersu olla kun oli varaa ajaa teräskaiteen vieressä bussin kanssa.
MInä annoin periksi tässä ja päästin tämän matkoihinsa, mutta se oli niin hauska tilanne tuokin, että hän kiihdyttämällä kiihdytti sinne väliin, vaikka olin jo puolessa välissä kaistaa. Silti miljoonaa sinne väliin torvi pohjassa.
Aika hiljasta....

Ja tuota tohon Jönssönin kommenttiin tulee;
niin on meissä bussin kuljettajissakin kpäitä. En kiistä yhtään enkä puolustele sen enempää.
Kaikenlaista sitä on tullut itsekin nähtyä. Epäammattimaista käytöstähän se on jos tilan ottaa väkivalloin, joskus on kuitenkin ajettava niin, että se tila on otettava. Esimerkeiksi voin sanoa sellaset 2 kaistaset tiet, joissa on oikealle kääntyvä mutka. Usein viereisen kaistan autoilijat leikkaavat melkeen toiselle kaistelle mutkan keskivaiheilla, ja jos et tätä tiedä ja ennakoi niin olet ksessa aika pahsti siinä kohtaa, kun et sitä tilaa ota.
En muutenkaan käsitä sitä, miksi pitää ison auton vierelle kiihdyttää mutkassa ja ajaa miljoonaa ohi kun kuitenkin se linja-auton keula kiertää sitä kaistaviivaa pitkin yleensä, ettei takapyörät osu kanttariin tai liikennemerkkeihin ikkunat. Silti sinne väliin vaan ajetaan usein jopa kiihdyttämällä. Näissä tilanteissa jos otat sen tilan, niin okei; saat kpää leiman kun ajoit keskemällä mitä pitää, mutta toisaalta; pakkoko sinne väliin on ajaa?

Ei ole niin kiire, etteikö voisi antaa ison auton mennä mutkasta ensiksi. Hyvä esimerkki on Haagan kiertoliittymä; olet oikealla kaistalla ja vasenta kaistaa tulee auto huomattavan lujaa; mitä siinä teet?
Ei taas riitä varpaat eikä sormet kun olen suosiolla jarruttanut antanut tämän kiireisen mennä. Yleensä oletus osuu oikeaan; jos olisin pitänyt linjani ja paikkani; olisi osunut keskelle takaovea, koska nämä kiireiset leikkaavat kaistalinjaukset lähes poikkeuksetta. Se taas johtuu muutamasta asiasta ainakin; ei ymmärrätä eikä välitetä ja liiallisesta tilannenopeudesta, jonka takia kaistaa ei voi ajaa viivojen mukaisesti koska taito ei riitä.

JOskus se tila on vaan otettava ja toinen osapuoli ei sitä ehkä tajuakaan, mutta sitten taas tullaan siihen, että mun tehtävä on ymmärtää, ettei vastapuoli tajua mistään mitään ja siksi mun tehtävä on näissäkin tilanteissa antaa periksi. Turha kylkikolari se on, jos tossa ruttaan takaoven sisään.

Taistelukenttä liikenne ei ole mulle, mutta siltä se joskus vaikuttaa. Koska oikeasti olet useille punanen myrkkyinen vaate. Se näkyy asenteista, siitä miten sinuun bussin ratissa suhtaudutaan. Siitä miten käyttäydytään oli kyseessä pysäkiltä lähtö tai kaistanvaihto. Se vaan on monelle myrkkyä päästää iso auto eteen.

Tästä tulikin mieleen erän bemaristin tempaus Vihdintiellä, Susuki Alto kyllä päästetään pysäkiltä jonoon, mutta miten olisi ollut bussin laita.........
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Rasvis kirjoitti:
Jönsson kirjoitti:Osa bussikuskeista luulee, että pysäkiltä lähtevän bussin etuajo-oikeus koskee myös kaistanvaihtoa.
Taitaa kysymys olla enemmänkin siitä, että isomman oikeuden käyttäminen on usein ainoa tapa saada vaihdettua kaistaa. Ainakin kymmenisen vuotta sitten kun bussia sompailin niin pelin henki oli se, että jos bussi pistää kaistanvaihtoaikeessa vilkun päälle, aukko jonossa kiihdytetään välittömästi umpeen. Minun eteeni et ainakaan tule. Jos aikoi paikasta toiseen päästä niin ainoa tapa oli laittaa vilkku päälle ja sen jälkeen kylmän rauhallisesti vaihtaa kaistaa pienempien päälle. Muutaman kerran kävin erikseen tarkistamassa että onko takavilkku rikki vai mikä on kun ne välit aina vedetään kiinni, mutta kyllä ne tuikut näyttivät toimivan.

Jos tuollaisessa brute force -kaistanvaihdossa kopsahtaa niin maksaja löytyy tietysti onnikan ratin takaa, joten käytännössä oli kumminkin pakko katsoa kestääkö naapurilla kantti vai tuleeko sitä tilaa. Yleensä tuli, mutta ei aina, ja silloin ei sitten kaistaa vaihdettu.
Ihan tuttua tekstiä kyllä. Ei riitä sormien ja varpaiden määrä siihen kun olen Turuntiellä esim. yrittänyt kaistaa vaihtaa ruuhkassa. Reilusti taeempaa otetaan oikeen vauhtia, ettet varmasti siihen eteen pääse. Sinäänsä hauskaa, kun menen 200m päästä vasemmalle ja yleensä koko muu jono jatkaa suoraan. Mutta silti se rako on tukittava tai estettävä tai tehtävä vaan muuten kiusaa, ettei bussi tule maisemia pilaamaan.
Olen Turuntiellä ajanut erään Mersun kanssa rintarinnan, olin jo melkeen kokonaan kaistalla kun tämä vaan änkesi sinne väliin. Ei tainut oma Mersu olla kun oli varaa ajaa teräskaiteen vieressä bussin kanssa.
MInä annoin periksi tässä ja päästin tämän matkoihinsa, mutta se oli niin hauska tilanne tuokin, että hän kiihdyttämällä kiihdytti sinne väliin, vaikka olin jo puolessa välissä kaistaa. Silti miljoonaa sinne väliin torvi pohjassa.
Aika hiljasta....

Ja tuota tohon Jönssönin kommenttiin tulee;
niin on meissä bussin kuljettajissakin kpäitä. En kiistä yhtään enkä puolustele sen enempää.
Kaikenlaista sitä on tullut itsekin nähtyä. Epäammattimaista käytöstähän se on jos tilan ottaa väkivalloin, joskus on kuitenkin ajettava niin, että se tila on otettava. Esimerkeiksi voin sanoa sellaset 2 kaistaset tiet, joissa on oikealle kääntyvä mutka. Usein viereisen kaistan autoilijat leikkaavat melkeen toiselle kaistelle mutkan keskivaiheilla, ja jos et tätä tiedä ja ennakoi niin olet ksessa aika pahsti siinä kohtaa, kun et sitä tilaa ota.
En muutenkaan käsitä sitä, miksi pitää ison auton vierelle kiihdyttää mutkassa ja ajaa miljoonaa ohi kun kuitenkin se linja-auton keula kiertää sitä kaistaviivaa pitkin yleensä, ettei takapyörät osu kanttariin tai liikennemerkkeihin ikkunat. Silti sinne väliin vaan ajetaan usein jopa kiihdyttämällä. Näissä tilanteissa jos otat sen tilan, niin okei; saat kpää leiman kun ajoit keskemällä mitä pitää, mutta toisaalta; pakkoko sinne väliin on ajaa?

Ei ole niin kiire, etteikö voisi antaa ison auton mennä mutkasta ensiksi. Hyvä esimerkki on Haagan kiertoliittymä; olet oikealla kaistalla ja vasenta kaistaa tulee auto huomattavan lujaa; mitä siinä teet?
Ei taas riitä varpaat eikä sormet kun olen suosiolla jarruttanut antanut tämän kiireisen mennä. Yleensä oletus osuu oikeaan; jos olisin pitänyt linjani ja paikkani; olisi osunut keskelle takaovea, koska nämä kiireiset leikkaavat kaistalinjaukset lähes poikkeuksetta. Se taas johtuu muutamasta asiasta ainakin; ei ymmärrätä eikä välitetä ja liiallisesta tilannenopeudesta, jonka takia kaistaa ei voi ajaa viivojen mukaisesti koska taito ei riitä.

JOskus se tila on vaan otettava ja toinen osapuoli ei sitä ehkä tajuakaan, mutta sitten taas tullaan siihen, että mun tehtävä on ymmärtää, ettei vastapuoli tajua mistään mitään ja siksi mun tehtävä on näissäkin tilanteissa antaa periksi. Turha kylkikolari se on, jos tossa ruttaan takaoven sisään.

Taistelukenttä liikenne ei ole mulle, mutta siltä se joskus vaikuttaa. Koska oikeasti olet useille punanen myrkkyinen vaate. Se näkyy asenteista, siitä miten sinuun bussin ratissa suhtaudutaan. Siitä miten käyttäydytään oli kyseessä pysäkiltä lähtö tai kaistanvaihto. Se vaan on monelle myrkkyä päästää iso auto eteen.

Tästä tulikin mieleen erän bemaristin tempaus Vihdintiellä, Susuki Alto kyllä päästetään pysäkiltä jonoon, mutta miten olisi ollut bussin laita.........
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään tuli Karkkilan ja Läyliäisten välillä yhdessä kurvissa Micra vastaan samalla kaistalla, mutta sai se viime hetkessä vedettyä omalle puolelle.

Ukiin mennessä olin ensimmäistä kertaa puhallusratsiassa missä ei tarvinnut puhaltaa, riitti kun avasi ikkunan niin laite tunnisti onko kajuutassa alkoholia, onneksi oli bensaa tankissa.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

VMTD kirjoitti:Tänään tuli Karkkilan ja Läyliäisten välillä yhdessä kurvissa Micra vastaan samalla kaistalla, mutta sai se viime hetkessä vedettyä omalle puolelle. .
Ihan normi suoritus täällä kanta-hämeessä...juuri eilen kävi samanmoinen kun ajelin mökille läykän kautta.
Täällä on tapana ajella keskiviivalla ja antaa vastaan tulevien väistää joilla pienempi auto :lol:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Toi ei ollut keskiviivalla, se leikkasi omasta näkökulmastaan jo vasenta reunaviivaa. Hetken katsoin apparin paikalta että wtf, mikä tilanne tää nyt on.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Jaahas, mp:llä kausi avattu ja saa taas olla joustava ja tarkkaavaisempi kuski. Tänäänkin joku pappa yritti ohittaa kaupunkialueella mut jonon viimeisenä bussipysäkin kautta. En tiedä mitä mahtoi luulla, mut tarkkana sai olla. Onneksi tajusi ettei bussipysäkki ollut oma ajokaistansa ja pysähtyi sinne ennen kuin liittyi taakseni takaisin letkaan.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Polforea kirjoitti:Toi ei ollut keskiviivalla, se leikkasi omasta näkökulmastaan jo vasenta reunaviivaa. Hetken katsoin apparin paikalta että wtf, mikä tilanne tää nyt on.

Normi suoritus sekin...täällä kanta-hämeessä siis :lol:

Talvella täällä on lumessa vain kolme rengasraitaa.... :mrgreen:

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Mä asun Kanta-Hämeessä, enkä silti ihan noin reilua oikomista näe välttämättä edes vuosittain. Normaalin Kanta-Hämeen seututien kolme raitaa olis kaikki olleet yhdellä puolen tuon auton raiteita :D.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Tänään Lammintiellä oli Audilla olevinaan kiire kun heitti reippasti ohitse, mutta reilun kilometrin päässä kuittasin takaisin.
Oli siinä Saapaskylän risteyksessä muitakin parkissa, voisvat pitää useamminkiin ratsiaa.

Avatar
Wile E. Coyote
Viestit: 4112
Liittynyt: 23 Kesä 2003, 07:24
Car(s): GTV V6 TB 1996
käyttöauto:turbo traktori
156 V6 Q2 2000
"in memoriam"
Paikkakunta: Kuusankoski

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Wile E. Coyote »

Pitäisiköhän liikenteeseen tuoda uusi varoittava merkki? Sellainen valkoinen kolmio tarra niin kuin autokoulujen autoissa, mutta keskellä lippiksen kuva.

Jotenkin tuntuu että kun jotain hämärää/vaarallista/outoa/hämmentävää tapahtuu, ja sitten kurkistaa sinne kabiiniin, niin lippis on päässä. Ja tämä aikalailla pätee ikämiehiin ja junioreihin. Lippis pappa vaihtaa kaistaa kylkeen, ja saattaa yllättäen pysähtyä ympyrään, toisinaan taas saa yhtäkkiä agression jostain koetusta vääryydestä ja alta on paras mennä pois. Juniori puolestaan kokemattomuuttaan, malttamattomuuttaan aiheuttaa tilanteita. Unohtamatta sitä soidintanssin korviketta ja sulkien pörhistelyä kun kylän kuningas näyttää muille miten ajetaan madalletulla perheautolla kakkosella kaasupohjassa liikenneympyrän läpi. Ala-asteen editse.

Jos tilaisin sellaisia tarroja ja liimailisin sitten aina tarvittaessa. Tässä lähipiirissäkin alkaa olla näitä kuskeja. Omat lippikset ollu pakko jättää kaappiin ettei leimaudu :wink:
Ayrton Senna da Silva forever

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Tässä seuraus vähälumisen talven ja nastarenkaiden yhdistelmästä. Moottoritien nopeusrajoitukset lasketaan 120 km/h -> 80 km/h syntyneiden syvien urien takia. On muuten sellaiset urat että vähän enemmän madalletun auton pohja iskee kipinää kun noissa ojissa ajaa. Pahimmat urat on syntyneet niille pätkille missä aamun ja iltapäivän työmatka-ajot ovat runsaimmillaan.

http://auto.fi.msn.com/liikenne/tähän-o ... nnon-takia


Tähän on tultu: Nopeusrajoitus laskettava tien huonon kunnon takia!

Pohjois-Savon elinkeino-, liikenne- ja ympäristökeskus on tienpidosta vastaavana viranomaisena päättänyt 25.4.2014 alentaa valtatie 5:n nopeusrajoituksen 80 kilometriin tunnissa Kuopion kohdalla tienkäyttäjien turvallisuuden varmistamiseksi.

Rajoitukset tulevat voimaan heti, kun liikennemerkit on asennettu paikoilleen.

Nopeusrajoitukset kohdistetaan päällysteeseen syntyneiden syvimpien kulumisurien kohdille seuraavasti:
pohjoiseen menevällä ajoradalla välille Siikalahden eritasoliittymä - Karjalankadun eritasoliittymä noin 1,3 km:n matkalle
etelään menevällä ajoradalla välille Päiväranta – Pihlajaharju noin 1,8 km:n matkalle.

Nopeusrajoitusten lisäksi lisätään tarvittavat tien uraisuudesta varoittavat merkit.

Syvät urat ovat seurausta päällysteen poikkeuksellisen nopeasta kulumisesta leudon ja kostean talven aikana.

Urautuneet osuudet sisältyvät vuoden 2014 päällystysohjelmaan. Alustavan aikataulun mukaan uudelleenpäällystystyöt alkavat juhannuksen jälkeen ja ne valmistuvat heinäkuun loppuun mennessä.

Tienpitäjä päättää toukokuun alkupuolella, ennen varsinaisia päällystystöitä, kohteisiin mahdollisesti tehtävistä urapaikkauksista.

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Wile E. Coyote kirjoitti:Pitäisiköhän liikenteeseen tuoda uusi varoittava merkki? Sellainen valkoinen kolmio tarra niin kuin autokoulujen autoissa, mutta keskellä lippiksen kuva.

Jotenkin tuntuu että kun jotain hämärää/vaarallista/outoa/hämmentävää tapahtuu, ja sitten kurkistaa sinne kabiiniin, niin lippis on päässä. Ja tämä aikalailla pätee ikämiehiin ja junioreihin. Lippis pappa vaihtaa kaistaa kylkeen, ja saattaa yllättäen pysähtyä ympyrään, toisinaan taas saa yhtäkkiä agression jostain koetusta vääryydestä ja alta on paras mennä pois. Juniori puolestaan kokemattomuuttaan, malttamattomuuttaan aiheuttaa tilanteita. Unohtamatta sitä soidintanssin korviketta ja sulkien pörhistelyä kun kylän kuningas näyttää muille miten ajetaan madalletulla perheautolla kakkosella kaasupohjassa liikenneympyrän läpi. Ala-asteen editse.

Jos tilaisin sellaisia tarroja ja liimailisin sitten aina tarvittaessa. Tässä lähipiirissäkin alkaa olla näitä kuskeja. Omat lippikset ollu pakko jättää kaappiin ettei leimaudu :wink:
Kyllä meikäläisellä ainakin on lippis aina päässä, muutenhan menee kiharat sekaisin, paitsi vapun jälkeen.

Eipä tosin ole ongelmaa siitä tullut, eikä tule. Kahdeksaakymppiä ajellaan kesät talvet, ainakin satasen alueella.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Huitasin Pöytyälle satakymppiä Saloon saakka. Kivaa kun saa ajella ihan keskenään. :-D
Ysitiellä Turkuun mennessä melkein läheltä piti, kun bemmi lähti ohittamaan neljän auton letkaamme (minä ekana mummo kyydissä). Takanain ollut pösö lähti ohitseni sillai et huhhuh, suoraan bemun eteen...mutta onneksi loppu hyvin ja kaikki hyvin...

Monza
Viestit: 897
Liittynyt: 18 Loka 2004, 16:11
Car(s): Spider 2.0 JTS. Ex. 159 TBi, 156 GTA, 164 V6 Super, 164 TS. Käyttis F10 xD LCI.
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Monza »

-60 lukuisen Dodgen puskuritarrassa tänään: Fuck Your Prius .. Luulen myös, että Prius ei ole 50 vuoden jälkeen ajossa, kun koko kampe muuttuu akkuineen ongelmajätteeksi reilussa kymmenessä vuodessa.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

Tuossa mökin liepeillä on n.30km pätkä jolla 80kmh rajoitus....n.3-4km yhdessä kohtaa tuplakeltainen viivoitus, siinä mentiin (minä ja edessä pari autoa papan tappituntumalla) papparaisen perässä 55kmh koko matka ja kun ensimmäinen ohitus suora oli mutkan takana pappapa repäisi 100:seen nopeuden ennen suoraa :shock: ...ja ohitus suoran jälkeen palattiin 55 nopeuteen kun edessä oli taas 3km tuplakeltaa.

Epäurheilijamaisesti hyökkäsin ohi suoralla jolla tuplakeltaiset...ja jätin nopeuden 90kmh. Menee muutama sekunti ja :shock: pappa hinkuttaa aivan kontissa kiinni, rystyset loistaen kojelaudan yli murhailme naamalla...noin kaksi metriä oli väliä. Nostin nopeuden 1,5*sallittu ja poistuin paikalta.

Tämmöistä moottoripyöräilyä tänään.

Avatar
DaViega
Viestit: 4527
Liittynyt: 19 Maalis 2009, 17:32
Car(s): 159 SW TBI Centenary
ex:
159 2.2 JTS
156 JTS
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja DaViega »

Edellä näkyi paku hätävilkut päällä lastaamassa. Vilkulla kaistan vaihto, laitoin vilkun, katsoin, että mahdun väliin ja se pysyy samana, tilanne näytti olevan täysin kunnossa joten vaihdoin kaistaa. Sain tästä oppikirjakaistanvaihdosta torvea... Mersukuskelle taitaa olla sitten parempi, että omaksuu heidän tavat ja vaihtaa ilman vilkkua ja syöksyy suoraan alle? kun sitten pakun jälkeen oli risteys, niin takapeilissä jo näkyy mese joka yrittää kovasti lähteä keskellä risteystä kaistan vaihtoon, kyttäsi, mutta ei vaihtannut. Äijällähän oli jo vilkku sitten päällä ja suuntana tuo pakun jälkeen vapautunnut oikea kaista, mutta ei sentään vaihtannut keskellä risteystä. Harmi vain, että minä olin eka risteyksen ohi ja takasin oikealla kaistalla... Ihme touhua - olisi ollut hauska kysyä, mistä kimpaantui
I've broken my fall, But the end to it all, I've changed my routine, Now im clean

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

DaViega kirjoitti:Edellä näkyi paku hätävilkut päällä lastaamassa. Vilkulla kaistan vaihto, laitoin vilkun, katsoin, että mahdun väliin ja se pysyy samana, tilanne näytti olevan täysin kunnossa joten vaihdoin kaistaa. Sain tästä oppikirjakaistanvaihdosta torvea... Mersukuskelle taitaa olla sitten parempi, että omaksuu heidän tavat ja vaihtaa ilman vilkkua ja syöksyy suoraan alle? kun sitten pakun jälkeen oli risteys, niin takapeilissä jo näkyy mese joka yrittää kovasti lähteä keskellä risteystä kaistan vaihtoon, kyttäsi, mutta ei vaihtannut. Äijällähän oli jo vilkku sitten päällä ja suuntana tuo pakun jälkeen vapautunnut oikea kaista, mutta ei sentään vaihtannut keskellä risteystä. Harmi vain, että minä olin eka risteyksen ohi ja takasin oikealla kaistalla... Ihme touhua - olisi ollut hauska kysyä, mistä kimpaantui
No tänään sattui vaan olemaan aika kusinen päivä.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Lafkan'issa havaittua: Just fillaroimaan oppineella nappulalla oli kypärä päässä takaperin ja takaraivolla...siis että mitä että...

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

DaViega kirjoitti:Edellä näkyi paku hätävilkut päällä lastaamassa. Vilkulla kaistan vaihto, laitoin vilkun, katsoin, että mahdun väliin ja se pysyy samana, tilanne näytti olevan täysin kunnossa joten vaihdoin kaistaa. Sain tästä oppikirjakaistanvaihdosta torvea... Mersukuskelle taitaa olla sitten parempi, että omaksuu heidän tavat ja vaihtaa ilman vilkkua ja syöksyy suoraan alle? kun sitten pakun jälkeen oli risteys, niin takapeilissä jo näkyy mese joka yrittää kovasti lähteä keskellä risteystä kaistan vaihtoon, kyttäsi, mutta ei vaihtannut. Äijällähän oli jo vilkku sitten päällä ja suuntana tuo pakun jälkeen vapautunnut oikea kaista, mutta ei sentään vaihtannut keskellä risteystä. Harmi vain, että minä olin eka risteyksen ohi ja takasin oikealla kaistalla... Ihme touhua - olisi ollut hauska kysyä, mistä kimpaantui
Lahti? Ei silloin tarvitse muuta syytä...

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hepa »

Wannabe bomberi reenailee keulimista tuossa meidän ohi kulkevalla tiellä, jossa 30/40 rajoitus ja monta pihaliittymää ja risteystä. Varmaan oppii kun joku tökkää pihasta keulan kadulle.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

Avatar
hjpp
Viestit: 1568
Liittynyt: 29 Marras 2006, 22:42
Car(s): 159 SW JTDm, Spider V6, 164 ts, (Xf)
Paikkakunta: Espoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja hjpp »

^ Porkkalantiellä oli jo joku oppinut verilammikosta päätellen.

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Noissa reenitilanteissa voi vaikka lapselta lentää pallo pihalta siihen ajotielle ihan vahingossa. Saattaa säikäyttää JOS näin käy...

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re:

Viesti Kirjoittaja jkk »

TeroPee kirjoitti:Noissa reenitilanteissa voi vaikka lapselta lentää pallo pihalta siihen ajotielle ihan vahingossa. Saattaa säikäyttää JOS näin käy...
monesti sen pallon perään juoksee siihen tielle myös se lapsi :?

Avatar
Hepa
Viestit: 3197
Liittynyt: 28 Heinä 2003, 06:10
Car(s): Giulia Super -69
Outlander PHEV -14
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Hepa »

^
^^
Niinpä. Omat muksut juuri samaan aikaan potkulautaili siinä jalkakäytävällä ja yksi reenasi apupyörien kanssa fillarointia. En saanut rekkaria ylös, mutta kyllä kaveri vielä tuolla käytöksellä opetuksen saa väitämättä.
Oo==\\*//==oO
----|--OI-582--|----

sanctus
Viestit: 1053
Liittynyt: 08 Syys 2010, 12:27
Car(s): Giulietta 1.4 TB MultiAir 125 kw

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja sanctus »

Taloyhtiömme edessä on lyhyt pätkä kevyenliikenteen väylää, johon rajoittuu myös naapuritaloyhtiön rakennukset. Päivässä ehkä n. 40 kertaa joku lähialueen rakastava vanhempi ajaa autollaan tuon KELVIn kautta joko oikaistakseen tahi sitten pysähtyäkseen ovensa edessä pudottamassa enimmät kantamukset. Kun itse pidän tuota KELVIä osin taloyhtiöiden pihojen jatkeena, jonka kautta tenavat voivat juosta ja remuta tukka putkella tai sitten pistää pihapelit pystyyn, toi autoilla kikkailu on aina hieman hämmentävää. Ymmärrän kyllä auton lyhtentävän tavaroiden kantamismatkaa ja lapsiperheiden yleistä vitutusta, mutta kyllähän tuo pieni oikaisu suhteessa siihen liittyvään riskiin vähän ihmetyttää. Toistaiseksi kuitenkaan mitään pahempaa ei ole tapahtunut.

gYdEbUh
Viestit: 2369
Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja gYdEbUh »

gYdEbUh kirjoitti:
DaViega kirjoitti:Edellä näkyi paku hätävilkut päällä lastaamassa. Vilkulla kaistan vaihto, laitoin vilkun, katsoin, että mahdun väliin ja se pysyy samana, tilanne näytti olevan täysin kunnossa joten vaihdoin kaistaa. Sain tästä oppikirjakaistanvaihdosta torvea... Mersukuskelle taitaa olla sitten parempi, että omaksuu heidän tavat ja vaihtaa ilman vilkkua ja syöksyy suoraan alle? kun sitten pakun jälkeen oli risteys, niin takapeilissä jo näkyy mese joka yrittää kovasti lähteä keskellä risteystä kaistan vaihtoon, kyttäsi, mutta ei vaihtannut. Äijällähän oli jo vilkku sitten päällä ja suuntana tuo pakun jälkeen vapautunnut oikea kaista, mutta ei sentään vaihtannut keskellä risteystä. Harmi vain, että minä olin eka risteyksen ohi ja takasin oikealla kaistalla... Ihme touhua - olisi ollut hauska kysyä, mistä kimpaantui
No tänään sattui vaan olemaan aika kusinen päivä.
Höh. En onnistunut vakuuttamaan ketään että olin tuo mesekuski : )
Nojoo tuli vain nopeesti heitettyä, olis pitäny pistää parempi stoori.

Tänään tuli liikenteessä nähtyä todella harvinaisen paljon jalankulkijoille tietä antavia autoilijoita.

Lisäksi itselle kävi sellainen hölmö juttu että ohitin muutama päivä sitten 30km/h koulualueella auton joka ajoi 30km/h koska halusin itse ajaa 40km/h. Tuolloin ei ollut koululaisia lähistöllä.
No melkein heti ohituksen tehtyäni tietä lähtikin ylittämään joku suoraan eteeni..
Orava. En viitsinyt ajaa orkun yli joten jarrutin aika voimakkaasti ja käänsin pikkusen. Sitten jännitin jäikö orkku alle vai ei.
Elossa näytti selvinneen eikä kait ainakaan pahasti loukkaantunut jos ollenkaan.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER :D

Vastaa Viestiin