lerppu kirjoitti:Kosher. Kaikille jotakin, hyvä että makuja on monta, muutoin olisikin tylsää!
Californiassa varmaan onkin kaikenlaisia kummallisuuksia. Itse asuin Texasissa 2004-2007, siellähän omituiset säksättimet olisi kieritelty tervassa ja höyhenissä!
Joo, mutta kai tiedät osavaltioiden väliset huimat erot - kalifornialaiset ovat monessa asiassa edellä kävijöitä jenkkilässä.
Rock-festivaalit, älytekniikka, viihdeteollisuus, ympäristöteknologia yms... ja kulta-unikko on virallinen osavaltion nimikkokasvi
Ja ihan väärän aikaan olin minäkin tuolla ... 1967 olisi kaikki toisin. Pontiacit cokispullon mallisia upeita, voimakkaista maantielaivoja ja rokki soi.
koltiainen kirjoitti: Edit: Kun katsoo alkobensa suositustaulukkoa niin siellä lukee että alkobensa käy chevrolettiin mutta toi aveo onkin daewoo kalos.
Joo, sen siitä saa kun annetaan riisikakuille oikeiden autojen nimiä
Tosin Korean Chevyjen kokemukseni rajoittuu lyhyeen keskusteluun bow tiella koristetun soft roaderin omistajan kanssa. Kaveri ajoi parkkihallissa Urheilukyljen viereen ja totesi rehvakkaasti 'laitoin tähän niin on tosimiesten autot tässä hallissa vierekkäin!' En kommentoinut.
Hyviä vehkeitä varmaan, mutta eivät välttämättä Chevyjä.
-Tazio
Tuota autoa ostaessa oli siipalla ainoina kriteereinä että väri oli Super red ja sen sai heti matkaan. Merkillä ei ollut mitään merkitystä.
Kevyemmän brittisportin ajonesto/häläri sanoi öh-köts eikä se siis käynnistynyt lauantaina. Pyörää vähän palasiksi, mittari kouraan ja tutkimaan, että häläri saa sähköä ok ja kytkennät on kuosissaan jne ja lopulta eilen illalla hälärin valmistajalle britteihin tukipyyntö aiheesta. Kotva sitten pölähti mailiin häläristä riittävästi informaatiota, asennuskaaviot yms, jotta hommassa pääsee eteenpäin ja hälärin poistettua tai korvattua uudella, eli eiköhän muoviluoti pörise jo tänä iltana. Näin asiakaspalvelu toimii silloin kun se toimii , suuri kiitos Scorpion Auton Tonylle.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Mersu on seissyt kolmisen viikkoa lämpimässä tallissa. -> Virtaa liian vähän.
Missä akku? Takakontissa. Kabiinin avausnappia vetämään, ei pelaa.
Kaukkarin nappia painamaan, ei pelaa.
Kontin luukun mekaanista nappia painamaan, ei aukea vaikka auton ovet oli koko ajan auki.
No ei se mitään onhan mulla metalli-avain. Ei jostain syystä aukea.
No ei se mitään onhan mulla toinenkin metalli-avain. Ei aukea.
Tähän loppuikin sitten normaalikeinot saada luukku auki.
Jotain ovat Mersulla sentään asian suhteen tehneet oikein kun lukkosalvan vastakappaleen sai irti hetkessä kontin sisältä jolloin luukku aukesi vastakappaleineen.
^Ja kabiinista (sulakerasia, radion muistisähkö, kello tms) tai konehuoneesta (laturi, startti) ei saa seinäsähkölaturilla puskettua akkuun alustavasti jytyä tai tarjottua riittävää sähköä peräkontin solenoidille?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Juu, eihän sekään toki väärin ole, etenkin jos/kun mitään rikkomatta pääsee sisään asti. Mulle vaan laiskana tulee ekana mieleen katsoa, löytyisikö helposti piuhaa josta syöttää sähköä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Polforea kirjoitti:Juu, eihän sekään toki väärin ole, etenkin jos/kun mitään rikkomatta pääsee sisään asti. Mulle vaan laiskana tulee ekana mieleen katsoa, löytyisikö helposti piuhaa josta syöttää sähköä.
Kysehän ei tässä ole kummankaan puolelta laiskuudesta vaan siitä että itse teen homman yleensä mieluummin mekaanisesti kun sähköisesti jos järkevästi mahdollista, ja sinä sähköisesti. Ja se on hyvin mahdollista että konehuoneesta löytyy plusnapa.
Jos olisi joku kiire tai puhdas asiakastyö niin silloin pitäisi tietysti tehdä mahdollisimman tarkkaan 'yleisen protokollan' hengessä.
On siinä mun puolelta . Jos mekaaninen tapa näyttää helpommalta/nopeammalta, niin sillä mennään, jos taas sähköinen, niin sillä mennään. Yleensä vaan jatkuva sähköpiste löytyy melko nopeasti.
Vaan eipä se sinällään huono idea ole mekaaninen tapa tuntea. Jos se akku tai joku muu paikka on oikarissa, on helppoa polttaa laturi/vara-akku tai jotain muuta.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Ei oikeastaan varsinainen murhe, mutta enpä löytänyt yksiselitteistä vastausta sellaiseen kysymykseen, että kuinka painavan perävaunun voin laittaa B5 koppasen nelikko a4 audin perään kun rekisteriotteeseen ei ole kirjattu mitään perävaunua koskeviin tietoihin??
1450kg näyttäisi olevan noin yleensä max. vetopaino vastaavissa rakkineissa, mutta mikähän on lain kannalta katsottuna suurin sallittu vetopaino kun otteessa ei lue mitään. 750kg vai 3500kg vaiko jotain ihan muuta??
Viimeksi muokannut Vainio, 16 Touko 2014, 10:54. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Ei tuohon sentään autokoulun kirjoja tartte, mutta Trafin sivuja kannattaa lukea aina välillä . Ihan muistista tuon nakkasin, mutta jaksoinpa nyt kaivaa esille aiheesta kertovan linkin, joka vahvistaa muistikuvani: http://www.trafi.fi/autoilu/auton_kaytto/peravaunut
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
mattijus kirjoitti:Onko mersu niin ankea, ettei moottoritilassa ole erillistä plusnapaa näitä tilanteita varten?
Ei muuten muutaman minuutin etsinnällä löytynyt plusnapaa konehuoneesta.. Ja kun lataat akkua takakontissa niin takakontin valo palaa ellet pura polttimoa pois tai laita jotain viritystä tunnistinnuppiin
mattijus kirjoitti:Onko mersu niin ankea, ettei moottoritilassa ole erillistä plusnapaa näitä tilanteita varten?
Ei muuten muutaman minuutin etsinnällä löytynyt plusnapaa konehuoneesta.. Ja kun lataat akkua takakontissa niin takakontin valo palaa ellet pura polttimoa pois tai laita jotain viritystä tunnistinnuppiin
Raittarikotelon vieressä / alla on plusnapa. Merkitty mustalla tai punaisella muovisella suojakannella.
Mikähän mahtaa mättää psa:n 1.9 turbodieselin tyhjäkäynnissä vm.-99 kun meinaa savutella valkoista savua ja käy vähän vaivavalloisesti?? Useimmiten tyhjäkäynti on ihan niin kuin pitääkin, mutta välillä muuttuu epätasaiseksi ja alkaa savuttaa valkoista. Savu on kuitenkin dieselistä peräisin eikä öljystä.
Polttoainepuolen ilmavuodot tuli tsekattua laittamalla läpinäkyvää letkua pumpun paluu ja menopuolelle eikä siellä näkynyt merkkejä ilmasta. Tyhjäkäynti kuulostaa ihan sille, että pumppu heittäisi ruiskutusennakot välillä ihan täysin metsään, mutta se tapahtuu vain tyhjäkäynnillä ja satunnaisesti. Korkeilla kierroksilla kone käy ihan normaalisti.
Jakohihnakin tuli tarkistettua siltä varalta, että sieltä olisi lähtenyt hampaita karkuun.
Suuttimien aukeamispaineet vaikuttavat olevan suht tasaiset joka sylkyssä, eikä niissä näkynyt vuotoa kun olivat kiinni testipenkissä.
Onko hyviä ehdotuksia mitä vielä pitäisi tarkistaa vai pitäiskö viedä pumppu suosiolla dieselpajalle huoltoon??
Niin joo, tuo pumppu on bosch:n perinteinen jakajapumppu VE4 ilman mitään sähkösäätöjä. Kylmäkäynnistysvipu ja ahtopaineen mukaan säätyvä syöttö näyttäisi olevan pumpun "hienoudet"
Jatketaanpa vielä edellistä vähän, eli on siinä pumpussa ehkä kuitenkin joku sähkösäätö. Huomasin sen vasta kun menin auton alta tarkemmin katselemaan.
Tietääkö kukaan mikä toi punaisella ympyröity mokkula on pumpun kyljessä ja miten sen kuuluisi toimia?
Ainakin se on just ton ennakonsäätimen kohdalla...
En osaa tuosta ruiskupumpusta juurikaan sanoa, yleensä niissä ainoat sähköiset komponentit on kylmäkäynnistyksessä kierroksia (ennakkoa?) nostava systeemi ja sitten sammutussolenoidi / venttiili.
Mutta sellainen ajatus tuli mieleen: onko venttiilit palasäätöiset vai hydrauliset? Noissa palasäätöisissä on joskus sitä vikaa että venttiilivälykset pienenee jopa miinuksen puolelle jolloin venttiilit ei sulkeudu kunnolla.
Tällöin esiintyy huonoa kylmäkäynnistyvyyttä sekä juuri harmaata sauhua tyhjäkäynnillä.
Ja nesteet pysyy paisarissa? Ettei kannentiiviste vuoda?
Juu, nesteet ovat pysyneet siististi omilla osastoillaan. Paisariin ei tule pakokaasun käryä eikä öljyt ja vedet näytä vähenevän taikka sekoittuvan. Lähtee muutenkin ihan hyvin käyntiin.
Palasäätöinen konehan tuo on, mutta venttiilivälyksetkin tuli tarkastettua samalla kun tarkastin jakohihnan.
Tyhjäkäynti muuttuu vähän siihen malliin, että saattaa yskiä ekoissa liikennevaloissa ja seuraavassa stopissa käykin taas ihan siististi.
Kylmäkäynnistyksen vipu toimii mekaanisesti omalla termarilla ja se on vastakkaisella puolella pumppua kuin tuo kuvan mokkula.
Joku symbioosi näillä vehkeillä on. Pari vuotta sitten kun Alfa oli koneremontissa ja TVR leikki käyttöautoa, alkoi TVR vuotamaan jäähdytysnestettä termarikotelon tiivisteen välistä. Alfa on nyt moottorivaurioisena Hämenlinnassa, niin ette ikinä arvaa, mitä tänään bongasin ja mistä samalla, kun vahdoin TVR:ään tulppia...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Perkele! Vaihtanut kesäautoon eli C70 2.0 turboon tällä viikolla noin 600 eurolla osaa ja se ei silti käy kunnolla vaan herjaa sytkävikaa.. 5 uutta puolaa, Boschin tulpat jotka vaihdan tänään volvon orkkiksiin, isoin Boschin akku joka mahtuu.. Lisäksi tarkistettu johtosarjaa ja juotettu jokainen johto uusiksi mikä vähänkin näyttää huonolta.. Tiistaina menee ammattiapuun, keinot loppuu kesken. Sähkövikasia nää italia..ruotsalaiset.
MarcusV kirjoitti:Perkele! Vaihtanut kesäautoon eli C70 2.0 turboon tällä viikolla noin 600 eurolla osaa ja se ei silti käy kunnolla vaan herjaa sytkävikaa.. 5 uutta puolaa, Boschin tulpat jotka vaihdan tänään volvon orkkiksiin, isoin Boschin akku joka mahtuu.. Lisäksi tarkistettu johtosarjaa ja juotettu jokainen johto uusiksi mikä vähänkin näyttää huonolta.. Tiistaina menee ammattiapuun, keinot loppuu kesken. Sähkövikasia nää italia..ruotsalaiset.
Mutta onhan tuo 2-litrainen kuitenkin Italian vientimalli..
Ton meikeläisen PSA dieselin tyhjäkäyntihäriö taisi kuitenkin olla kuitenkin ilmaa polttoaineessa vika.
Kuplia ei vaan sattunut näkymään koskaan kun olin konepellin alla ihmettelemässä. Ilmakuplat lähti liikkeelle vasta kun huudatti konetta tarpeeksi korkeilla kierroksilla kierroksilla.
Pumppuun joutunut ilmakupla näyttäis sotkevan ennakonsäätimen toiminnan aika totaalisesti.
Skoopilla mitattuna ruiskuennakot näytti putoavan myöhäselle aina kun pumppuun meni ilmakupla.
Täytynee vaihtaa löpöletkut ja suodatinkotelon tiivisteet uusiin ja toivoa, että tulee sillä kuntoon.
MarcusV kirjoitti:Perkele! Vaihtanut kesäautoon eli C70 2.0 turboon tällä viikolla noin 600 eurolla osaa ja se ei silti käy kunnolla vaan herjaa sytkävikaa.. 5 uutta puolaa, Boschin tulpat jotka vaihdan tänään volvon orkkiksiin, isoin Boschin akku joka mahtuu.. Lisäksi tarkistettu johtosarjaa ja juotettu jokainen johto uusiksi mikä vähänkin näyttää huonolta.. Tiistaina menee ammattiapuun, keinot loppuu kesken. Sähkövikasia nää italia..ruotsalaiset.
Mutta onhan tuo 2-litrainen kuitenkin Italian vientimalli..
Sepä sen taitaakin tehdä.. Vaikkakin on unkarista peräisin
mattijus kirjoitti:Onko mersu niin ankea, ettei moottoritilassa ole erillistä plusnapaa näitä tilanteita varten?
Ei muuten muutaman minuutin etsinnällä löytynyt plusnapaa konehuoneesta.. Ja kun lataat akkua takakontissa niin takakontin valo palaa ellet pura polttimoa pois tai laita jotain viritystä tunnistinnuppiin
Raittarikotelon vieressä / alla on plusnapa. Merkitty mustalla tai punaisella muovisella suojakannella.
En tiedä missä tässä raittarin pitäisi sijaita. Mulla ei sitä välttämättä ole kun tässä ei ole ilmastointia, muttei tuota luukkua edelleen ainakaan konetilassa näkynyt kun tänään tarkastelin.
Ykkösellä ja kakkosella laittaessa vedon päälle edestä kuuluu ja tuntuu pieni klak-ääni. Moottorin tai vaihdelaatikon tuet kuluneet?
Isommilla vaihteilla ei kuulu mitään, kaasutteli miten kovaa tahansa.
Onkos jengillä täällä kokemuksia Renault Twingosta? Hakusessa olisi mahdollisimman halpa ja huoleton työrassi. Noitahan olisi ihan muutamalla satasella ja juuri leimattunakin, eikä tässä tosiaan olla hakemassa mitään ajonautintoa vaan mahdollisimman halpaa tapaa liikkua parin kilometrin työmatkaa. Noissa vanhemmissahan ei ole mm. ohjaustehostinta mikä on vaan hyvä, ompahan yksi huoltokohde vähemmän... Netissä muualla ainakin kehuttu ihan luotettavaksi peliksi.
Vaihtoehtoina tässä nyt on corollaa, lada samaraa yms. mutta twingo olisi kivan erottuva työrassi
Twingon keula on lujaa tekoa. Pappa ajeli Twingolla hissukseen mun 75:n keulaan joka oli varustettu america puskureilla.
75:stä meni lamppu rikki, konepeitto vähän ryttyyn, puskuriin ja etulokariin jälkiä, keularautaan vähän vääntymiä, maskiin vähän halkeamaa. Twingosta irtosi vilkku ja vauriot näytti olevan siinä.
Taitaa myös pyöränlaakeri olla vasemmalla edessä tiensä päässä. Voisikohan se aiheuttaa myös kolinan? En ole päässyt vielä pyörää nostamaan ja tarkemmin aihetta tutkimaan, mutta äänestä päätellen laakeri on finaalissa.
Kolinan ja rahinan aihettajaksi paljastui katkenneet satulan pultit . Eli ne liukutappeihin kiinittyvät 8mm pultit. Olisiko asentaja kiskaissut aikanaan liian tiukalle ja nyt sitten olivat antautuneet. Alapallossa pikkuisen väljää myös, eli alatukivarsi menee vaihtoon lähiaikoina.
emännän cromassa kolina kuului sisämetelinä aina kun hitaassa nopeudessa käänsi rattia, syyllinen löytyi iskarin/jousen yläpään laakerista
Kovin tuntuu olevan kuluvaa osaa kyseisessä autossa kaikki niveliin liittyvät... plus tietty hehkutulpat vilkuttavat huoltotarvettaan jo toista kertaa neljään vuoteen...
Ylemmälle kysyjälle kahden Twingon kokemuksella:
+ hyvä se on ajaa, kulkee suoraan ja vakaasti. Keveytensä vuoksi tosin tukkirekka vastaantullessaan heilauttaa autoa aika lailla.
+ ohjauksesta jäi olo, että olis aika luonnollisen tuntuinen. Tehostamattomuus teetti töitä kyllä parkkiruudussa.
+ tilat! Se on muuttoautojen aatelia takapenkit nurin käännettynä. Joku 32" kuvaputkihirvitys meni sisälle että heilahti. Sisälle menee neljä aikuista sovinnolla. Yrittää sopii esim. nykyisessä Viissatasessa...
+ luotettavuus. Kelattiin kummallakin 35000 km/vuosi tahdilla ja saldona toisessa yksi katkennut jousi ja pyöränlaakeri (4v yksilö, 70-105tkm), toisessa raidetangon pää (10v yksilö, 100-130tkm). Eikä muuten ruostu! Polttimot vaihtuu tarvittaessa helposti.
+/- kulutus. Tämä riippuu koneesta, ja se vanha työntötankokone etenkin imee ainetta. Uudempi 58 heppainen (?) on ihan ok, vaikka ottaisin mieluiten sen 16v-version 75 hepoa. Kuudella litralla menee kesät talvet, yli seitsemän ei mennyt talvellakaan. Silti vois mennä vaikka viidellä.
- kulkupuoli. Etenkin alkup. konetta välttäisin. Moottoritiellä häthätää kulkee 120 km/h kaasu pohjassa, jos on autossa enemmän kuin kuljettaja. Uudella koneella ongelmia ole tässä mielessä. Vanhalla yksin ajaen alamäkeen 140 km/h mittarissa, kierrokset tapissa ja viitosta pesään... vauhti laskee silmissä..
- melu, jos meinaa ajaa maantietä paljon
- valot, todella heikot kummassakin yksilössämme
- jarrut. Ei abs:iä, ei esp:tä. Aikamoinen äkkijarruteltava talvella, jollei muista millaista se ennen olikaan. Jumittelee ne jarrut näissäkin, ja sitten ne vasta huonot ovatkin (ei meinannut oikein pysähtyä kun kerrankin vain oik.etupyörä enää jarrutti..)
- lämppäri. Ilman sisätilalämmitintä aika toivoton kapine kovassa pakkasessa. Sen avulla auto ehtii lämmetä, eikä ranskalainen älynväläys niin haittaa. Se on ilmanottokaulakon reikä konepeiton päällä. Pakkaslumi sataa suoraan kaukaloon, lämmitin imee sisäänsä, ampuu lasille ja vesi jäätyy sisäpuolelle. Käytännössä konepelti avattava ja kaukalo tyhjennettävä joka kerta... Ehkäpä se aukko olisi kannattanut peittää, mutta ostin 156:n ja unohdin koko seikan...
Kooten, osta 16v Initiale, jos löydät halvalla. On nahat ja sähkökikkareet ja kaikki. Jollet löydä, osta avomalli, se on pähee! Ja jos ostat tavallisen, osta sillä uudella koneella. Osta kuitenkin, sillä se on kiva auto ja varmasti hauskempi kuin joku Clio tai 206 Pökötti.
gYdEbUh: Twingon kylki on vastaavasti heikompi, sillä vaimo ajeli oikealta tulevan auton alle vieraassa kaupungissa ja koko kylki oli etupyörän takaa takapyörän eteen sisällä, eikä siihen tarvittu kuin eläkeläispapan Sunny kylkeen. Pappa ei ehtinyt kuin paikaltaan hieman ottaa vauhtia ja tuuppasi hitaasti kylkeen. Se olikin sitten siinä se meidän eka Twingo.
Rasvis kirjoitti:Tainnut joskus käsijarru laahata kun kitkapinnat ovat irronneet? Mulla kävi samoin 164:n takajarrupalojen kanssa kun satulat olivat alkaneet jumittaa.
Voipi olla, tai sitten ollut niin heikolla liimalla. Nuo rumpujarrut kuuluu muutenkin johonkin tossumopoihin
Melkonen palapeli oli jousineen.. Jos nyt viimein saisi kilvet autoon.
Ei taida olla ainoa auto jossa levyjarrun sisään rakennettu rumpukäsijarru renaa vanhemmiten... Tuo kitkapintojen irtoaminen ei taida sekään olla erityisen harvinaista.
Tiettävästi monessa autossa tuo käsijarru ei kestä sitä että se vetäistään liikkeessä päälle, rakenteet on niin hentoisesti mitoitettu...