Trafin avoin data
Valvoja: Moderators
- dilledong
- Viestit: 428
- Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
- Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
- Paikkakunta: Tampere
Trafin avoin data
http://www.trafi.fi/palvelut/avoin_data
Ehtikö joku lataamaan ton aineiston? Jos joo niin voisko sen saada vaikka dropboxiin jakoon? Toi trafin oma linkki on disabloitu liian liikenteen takia...
Ehtikö joku lataamaan ton aineiston? Jos joo niin voisko sen saada vaikka dropboxiin jakoon? Toi trafin oma linkki on disabloitu liian liikenteen takia...
- dilledong
- Viestit: 428
- Liittynyt: 04 Syys 2008, 21:49
- Car(s): ex. 156 GTA Q2 -02
- Paikkakunta: Tampere
Re: Trafin avoin data
Nyt toimii taas mutta excel ei osaa avata noin suurta tiedostoa kun osittain.... Ja sekin osa on tosi sekavaa luettavaa.
Jollain hyviä vinkkejä asian ratkaisuun?
Jollain hyviä vinkkejä asian ratkaisuun?
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Trafin avoin data
Jos SQL sujuu, niin Log Parserilla saa kaivettua sen, mikä ei osu 20794 virheellisen rivin kohdalle.
http://www.microsoft.com/en-us/download ... x?id=24659
Itse kaivoin jo kaikki Lanciat exceliin. Tiesittekös, että oikean merkkisen viimeisen kyydin voi saada neljällä paikkakunnalla?
http://www.microsoft.com/en-us/download ... x?id=24659
Itse kaivoin jo kaikki Lanciat exceliin. Tiesittekös, että oikean merkkisen viimeisen kyydin voi saada neljällä paikkakunnalla?
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Re: Trafin avoin data
Excel avaa maksimissaan 1048576 -rivisen tiedoston kokonaan => CSV splitter jolla jakaa sen vaikka 1000000 rivin osiin jolloin tuo muuttuu kolmeksi pienemmäksi csv-tiedostoksi.
http://download.cnet.com/CSV-Splitter/3 ... 10188.html
http://download.cnet.com/CSV-Splitter/3 ... 10188.html
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Trafin avoin data
Kauheen vaikeita tapoja teillä. Tämmöset parseroituu perustason *n?x -työkaluilla vähän siivommaksi helpolla.
Grep laskee (-c), että Alfoja on 5940 (se -i tarkoittaa case insensitive, eli hakusana voi olla isolla, pienellä tai sekaisin):
Tai jos halutaan vaikka jättää Toyotat pois (ihan JiiTeen kiusaksi), lisätään -v:
Näitä pieniä ja käteviä työkaluja saa ihan ilmatteeksi kokoelman jopa Windowsille:
http://sourceforge.net/projects/unxutils/
...mutta varoituksen sana, nämä ovat tekstipohjaisia eli pitää kirjoittaa komentoja mustaan laatikkoon hiirellä huiskimisen sijasta. Tätä ei kuitenkaan kannata pelätä, nämä ovat oikeasti käteviä kun vähän harjoittelee.
Grep laskee (-c), että Alfoja on 5940 (se -i tarkoittaa case insensitive, eli hakusana voi olla isolla, pienellä tai sekaisin):
Alfoista listan saa ohjaamalla grepin erilliseen tiedostoon:aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i -c alfa\ romeo data.csv
5940
...ja hups, näin Alfa-lista aukeaa hienosti LibreOfficella, Excelillä tai toivotulla tekstieditorilla.aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i alfa\ romeo data.csv >Alfat.csv
Tai jos halutaan vaikka jättää Toyotat pois (ihan JiiTeen kiusaksi), lisätään -v:
Mainittakoon myös, että listalla on 79903 Avensista, 132847 Corollaa sekä 18186 Aurista. Jopa Celicoita on 1858 eli liki kolmannes siitä mitä Alfoja yhteensä. Jos halutaan tarkentaa tulosta uusintahaulla, voidaan tulos putkittaa (|) toiselle grepille. Jos halutaan antaa vaihtoehtoisia hakusanoja, egrep 'sana1|sana2' on taikasana. Muita Toyotia on 106607:aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i -v toyota data.csv >Autot_ilman_tojotaa.csv
Jos halutaan paalata kaikki Nissanit, se onnistuu sed:llä:aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i toyota data.csv |egrep -v -i -c 'Auris|avensis|corolla|celica'
106607
Mutta oho, 7 Nissania jäi muuttamatta kuutioksi. Otetaanpa selvää, missä mättää, karsitaan riveiltä turhat datat pois cut:lla (katkaisu pilkulla, jätetään kentät 22-23):aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i -c Nissan data.csv
171628
aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ sed -r -e 's/Nissan/Paali/g' data.csv >Nissanit_paaliin.csv
aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i -c paali Nissanit_paaliin.csv
171621
Eli sed -loitsussa ei tullutkaan käytettyä -i:tä vastaavaa vipua, joten pelkästään Nissanit muuttuivat Paaliksi, NISSAN:t eivät. Korjataanpa:aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i nissan data.csv|grep -v Nissan | cut -d ',' -f 22-23
NISSAN-FRANKIA,TRADE 100 LZ02664C-685RD/340
NISSAN-FRANKIA,A 595 R -TRADE 100/283
NISSAN-FRANKIA,A 685 B/R
NISSAN-FRANKIA,TRADE 3.0-VC223733GE-A 595 MH
NISSAN-FRANKIA,TRADE 100 LZ02664C-685RD/340
NISSAN-FRANKIA,TRADE 100 LZO2664C-685RD/340
NISSAN-FRANKIA,TRADE 3.0-VC223733GE- A595 MH
Noin, paljon parempi .aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ sed -r -e 's/Nissan/Paali/i' data.csv >Nissanit_paaliin_2.csv
aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i -c paali Nissanit_paaliin_2.csv
171628
Näitä pieniä ja käteviä työkaluja saa ihan ilmatteeksi kokoelman jopa Windowsille:
http://sourceforge.net/projects/unxutils/
...mutta varoituksen sana, nämä ovat tekstipohjaisia eli pitää kirjoittaa komentoja mustaan laatikkoon hiirellä huiskimisen sijasta. Tätä ei kuitenkaan kannata pelätä, nämä ovat oikeasti käteviä kun vähän harjoittelee.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
Re: Trafin avoin data
Kiitos muuten mahtavasta linkistä. Ja äläs nyt pelottele iIhmisiä pois, ne kun heittää paniikkivaihteen päälle rantapallon nähdessään .Polforea kirjoitti:...mutta varoituksen sana, nämä ovat tekstipohjaisia eli pitää kirjoittaa komentoja mustaan laatikkoon hiirellä huiskimisen sijasta. Tätä ei kuitenkaan kannata pelätä, nämä ovat oikeasti käteviä kun vähän harjoittelee.
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Trafin avoin data
Ja jos ei tahdo noita tosi hyödyllisiä työkaluja ladata, niin onnistuu ihan windowsin/dossin omilla komennoillakin.
Esim. jos haluaa kaivaa esille vain Alfat niin vaikka näin:
type data.csv | find "lfa" > alfat.csv
Tuon jälkee alfat.csv sisältää merkkijonon lfa sisältävät rivit. Ja sitä voi sitten tuolla Findilla rajata vielä enemmän.
Tämä siis ajetaan dosboxissa (cmd.exe), oikeassa hakemistossa.
Esim. jos haluaa kaivaa esille vain Alfat niin vaikka näin:
type data.csv | find "lfa" > alfat.csv
Tuon jälkee alfat.csv sisältää merkkijonon lfa sisältävät rivit. Ja sitä voi sitten tuolla Findilla rajata vielä enemmän.
Tämä siis ajetaan dosboxissa (cmd.exe), oikeassa hakemistossa.
- Joonake
- Viestit: 222
- Liittynyt: 03 Kesä 2009, 11:31
- Car(s): Skoda Superb -17
- Paikkakunta: Kirkkonummi
Re: Trafin avoin data
Oma aarre löydetty Oli järjestysnumeroltaan 288388
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Trafin avoin data
Audisteille kiroiltavaa :
Jos jäi jollekulle auki, niin väärinkirjoitettuja quattroja on ainakin tuo 45. Tämän termin kirjoitusasuille jaksetaan aina naureskella, miten vaikeata se on kirjoittaa oikein.
Koodi: Valitse kaikki
aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i audi data.csv |egrep -i -c 'guattro|qutro|quatro|gouardo'
45
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- VMTD
- Viestit: 3178
- Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
- Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
- Paikkakunta: Hausjärvi
Re: Trafin avoin data
Luulin, että Toyotia olisi enemmän, mutta niitä on visiin myyty 400 tonnia.
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Trafin avoin data
Omat biilit bongattu.... 159 ja 155 löyty, mut 33:sta ei (tosin se on "seisonnassa")
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Trafin avoin data
Siellä ei ole yhtään "alfa" ... kaik on Alfa.alamajy kirjoitti:Ja jos ei tahdo noita tosi hyödyllisiä työkaluja ladata, niin onnistuu ihan windowsin/dossin omilla komennoillakin.
Esim. jos haluaa kaivaa esille vain Alfat niin vaikka näin:
type data.csv | find "lfa" > alfat.csv
Tuon jälkee alfat.csv sisältää merkkijonon lfa sisältävät rivit. Ja sitä voi sitten tuolla Findilla rajata vielä enemmän.
Tämä siis ajetaan dosboxissa (cmd.exe), oikeassa hakemistossa.
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Trafin avoin data
Kolme 155 bussoa löytyi. Omani sattui olemaan juuri silloin sopivasti reilun viikon verran ajossa, joten pääsi mukaan dataan. Tornpella on toinen vanhoista 121Kw malleista, mutta kenenkäs se yksi uudempi 120Kw on?
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Trafin avoin data
Niimpä. Siksi tuossa Findin jälkeen onkin lfaPasi kirjoitti:Siellä ei ole yhtään "alfa" ... kaik on Alfa.alamajy kirjoitti:Ja jos ei tahdo noita tosi hyödyllisiä työkaluja ladata, niin onnistuu ihan windowsin/dossin omilla komennoillakin.
Esim. jos haluaa kaivaa esille vain Alfat niin vaikka näin:
type data.csv | find "lfa" > alfat.csv
Tuon jälkee alfat.csv sisältää merkkijonon lfa sisältävät rivit. Ja sitä voi sitten tuolla Findilla rajata vielä enemmän.
Tämä siis ajetaan dosboxissa (cmd.exe), oikeassa hakemistossa.
- Albertolli
- Viestit: 4181
- Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22
Re: Trafin avoin data
166 monikäyttöperä?
ALFA ROMEO 166 Viistoperä (AB) 4ov 3179cm3
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Trafin avoin data
Löytyykö 156:sta paljonkin 2OV:na? Taitaa olla aika usein (AA) 2ov -merkintänä, jos on...
Ihmettelin tätä, kun tuo omani on mukamas 2ovinen. Tarkistettu tieto \o/
Ihmettelin tätä, kun tuo omani on mukamas 2ovinen. Tarkistettu tieto \o/
- Janne
- Viestit: 2015
- Liittynyt: 19 Huhti 2004, 21:12
- Car(s): Käyttöharraste 155 V6 -92, Exät: 159 SW 1750 TBi Business Centenary -11, 156 SW 1.8 TS Super -01, 75 TS -89. Käyttis: Bmw X1 -18
- Paikkakunta: Oulu
Re: Trafin avoin data
Tuli sellanen i`m the only gay in this village -tyyppinen olo, kun hokas että tässä kaupungissa ei ole toista TBi:tä
Alfa Romeo 155 V6 1992
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Vs: Re: Trafin avoin data
Little Britain - Daffyd Thomas first episode: http://youtu.be/KrlzaBNgz-MJanne kirjoitti:Tuli sellanen i`m the only gay in this village -tyyppinen olo, kun hokas että tässä kaupungissa ei ole toista TBi:tä
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Re: Trafin avoin data
Hieno homma, että Trafi on julkaissut nuo rekisterissä olevien henkilöautojen tiedot. Jaksaisikohan noista jonkinlaista analyysia vääntään jossain vaiheessa.
Datan laatu on kylläkin sellaista, että esim. nuo autojen merkki- ja mallitiedot on niin sekalaisesti merkitty rekisteriin, että hankaloittaa tarkempia analyyseja huomattavasti.
Rekisteristä näyttää löytyvän mm. 25 kpl yli 1.000 hevosvoiman tehoisina rekisteröityä autoa. Näistä ylivoimainen ykkönen on tämä:
- Mercedes-Benz E320 CDI Farmari (AC) 5ov 3222cm3 A, käyttöönotto v. 2001, ensirekisteröinti v. 2010, suurin nettoteho = 125.145 kW eli 170.197 HV. Kyllä lähtee! Onkohan omistaja huomannut katsoa rekisteriotteesta miten tehokas peli onkaan alla?
Löytyy yli 1.000 heppaisista yksi Alfakin:
- Alfa Romeo 4D ALFETTA 1.8-11642/2510, ensirek. 7.7.1980, suurin nettoteho 1.183 hv
Datan laatu on kylläkin sellaista, että esim. nuo autojen merkki- ja mallitiedot on niin sekalaisesti merkitty rekisteriin, että hankaloittaa tarkempia analyyseja huomattavasti.
Rekisteristä näyttää löytyvän mm. 25 kpl yli 1.000 hevosvoiman tehoisina rekisteröityä autoa. Näistä ylivoimainen ykkönen on tämä:
- Mercedes-Benz E320 CDI Farmari (AC) 5ov 3222cm3 A, käyttöönotto v. 2001, ensirekisteröinti v. 2010, suurin nettoteho = 125.145 kW eli 170.197 HV. Kyllä lähtee! Onkohan omistaja huomannut katsoa rekisteriotteesta miten tehokas peli onkaan alla?
Löytyy yli 1.000 heppaisista yksi Alfakin:
- Alfa Romeo 4D ALFETTA 1.8-11642/2510, ensirek. 7.7.1980, suurin nettoteho 1.183 hv
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Pasi
- Viestit: 6773
- Liittynyt: 30 Tammi 2004, 07:38
- Car(s): :
Crosswagon Q4 '05
156 2.5 V6 '98
--- [ EX ] ---
159 2.4 JTDm '07
156 1.8 TS SW '02
33 1.7 IE '91
155 2.0 '92
33 1.7 IE '91
156 2.5 V6 SW '03
Bravo 1.4 Tjet '08
156 2.0 JTS '02
Sprint 1.5 QV '86
156 1.6 TS '98
33 1.7 IE '91 - Paikkakunta: Loviisa
- Viesti:
Re: Trafin avoin data
^ Siitä sit aloitat harmonisointiurakan datalle
33 IE → 156 TS → Sprint → 156 JTS → 156 V6 → 155 2.0 → 33 IE → 156 TS → 159 2.4 → 156 V6+Q4
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Re: Trafin avoin data
Datasta näyttää muuten löytyvän myös 229 kpl autoja, joiden merkiksi (=kenttä MERKKISELVÄKIELINEN) on laitettu Quattro.Polforea kirjoitti:Audisteille kiroiltavaa :Jos jäi jollekulle auki, niin väärinkirjoitettuja quattroja on ainakin tuo 45. Tämän termin kirjoitusasuille jaksetaan aina naureskella, miten vaikeata se on kirjoittaa oikein.Koodi: Valitse kaikki
aero@grunka ~/Downloads/valmiit/Trafi_data_2014 $ grep -i audi data.csv |egrep -i -c 'guattro|qutro|quatro|gouardo' 45
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Trafin avoin data
Voisko ne olla Quattro GmbH:n tekeleitä (eli pääosin RS-Audeja), vai onko pelkkää sekoilua?
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Tiige
- Viestit: 2305
- Liittynyt: 07 Tammi 2005, 10:50
- Car(s): GT 3.2 Q2
GTV TB
Stelvio 2.2 Q4 (vaimon) - Paikkakunta: Turenki
Re: Trafin avoin data
Onhan noi alfojenkin mallit lätkitty ihan miten sattuu kun katsoo tuota sivua: http://www.ajoneuvotiedot.fi/malli.php? ... fa%20Romeo
ex. 159 V6, 156 V6, Spider V6, 164 Q4, 156 V6, 75 TS, 75 TC, 164 TS, Alfetta
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Re: Trafin avoin data
Karsin perusdatasta (2.609 tuhatta riviä) muutamia ajoneuvoryhmiä (mm. matkailuautot) pois, jolloin jäljelle jäi 2.568 tuhatta riviä. Näihin sisältyi tällä palstalla ehkä kiinnostavia automerkkejä seuraavasti:
- Alfa Romeo = 5.939 kpl
- De Tomaso + Detomaso = 6 kpl
- Ferrari = 184 kpl
- Fiat = 57.345 kpl
- Iso Rivolta = 1 kpl
- Isotta Fraschin = 1 kpl
- Lamborghini = 16 kpl
- Lancia = 451 kpl
- Maserati = 84 kpl
Sitten vertailupohjaksi:
Top 5:
1. Toyota = 333.498 kpl
2. Volkswagen + Volkswagen VW = 280.780 kpl
3. Volvo = 204.833 kpl
4. Ford = 193.001 kpl
5. Nissan = 168.707 kpl
Muuta mielenkiintoista:
- Aston Martin + Aston-Martin = 23 kpl
- Audi = 104.074 kpl
- Bentley = 71 kpl
- BMW = 89.760 kpl (= n. 15 krt enemmän kuin Alfoja)
- Caterham = 11 kpl
- Jaguar = 4.620 kpl
- KTM = 2 kpl (= pari X-Bowta, joista toinen rekisterissä Oulussa, toinen Ulkomaat)
- Maybach = 4 kpl
- Morgan = 17 kpl
- Porsche = 2.801 kpl
- Rolls-Royce = 107 kpl
- TVR = 11 kpl
- Alfa Romeo = 5.939 kpl
- De Tomaso + Detomaso = 6 kpl
- Ferrari = 184 kpl
- Fiat = 57.345 kpl
- Iso Rivolta = 1 kpl
- Isotta Fraschin = 1 kpl
- Lamborghini = 16 kpl
- Lancia = 451 kpl
- Maserati = 84 kpl
Sitten vertailupohjaksi:
Top 5:
1. Toyota = 333.498 kpl
2. Volkswagen + Volkswagen VW = 280.780 kpl
3. Volvo = 204.833 kpl
4. Ford = 193.001 kpl
5. Nissan = 168.707 kpl
Muuta mielenkiintoista:
- Aston Martin + Aston-Martin = 23 kpl
- Audi = 104.074 kpl
- Bentley = 71 kpl
- BMW = 89.760 kpl (= n. 15 krt enemmän kuin Alfoja)
- Caterham = 11 kpl
- Jaguar = 4.620 kpl
- KTM = 2 kpl (= pari X-Bowta, joista toinen rekisterissä Oulussa, toinen Ulkomaat)
- Maybach = 4 kpl
- Morgan = 17 kpl
- Porsche = 2.801 kpl
- Rolls-Royce = 107 kpl
- TVR = 11 kpl
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
-
- Viestit: 2037
- Liittynyt: 06 Loka 2003, 01:57
- Car(s): MiTo 1.4 Tct, 156V6sw, 155Q4 +perheessä GT, Giulietta ja 156 CrosswagonQ4, (tulossa Giulia)
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Trafin avoin data
^Rollseja ihmeen paljon ja lamboja taas vähän?
Re: Trafin avoin data
Johtuu varmaan siitä että Rolls-Royce:n omistajaksi pääsee 5K€ panostuksella ja halvin Lamborghini tarvitsee 50K€ kokoisen hillopurkin.
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Re: Trafin avoin data
Nyt tein pientä analyysinpoikasta tuon Trafin datan pohjalta. Lähinnä selvittelin henkilöautojen päästöjen, tehojen ja painojen kehitystä vuosien varrella.
Koko analyysi löytyy osoitteesta:
http://www.pertti.com/autot/ajoneuvorek ... yysi_2014/
Alla yhteenveto analyysista:
Miten paljon Suomessa rekisteröityjen henkilöautojen päästöt ovat laskeneet viime vuosina? Millä merkillä päästöt ovat pienentyneet eniten? Missä päin Suomea ajetaan kaikkein saastuttavimmilla autoilla? Missä uusimmilla? Missä päin liikkuvat tehokkaimmat autot? Kuinka paljon teillämme vielä liikkuu esim. 1950-luvulla käyttöönotettuja autoja? Mm. näihin kysymyksiin on nyt mahdollista saada vastauksia kun Trafi on avannut julkiseen käyttöön Suomessa 31.5.2014 tilanteessa liikennekäytössä olleiden ajoneuvojen rekisterin, jonka Trafi avasi julkiseen käyttöön kesäkuussa 2014.
Tehdyt analyysit perustuvat em. rekisterin tietoihin. Julkaistussa aineistossa oli n. 2,6 miljoona tietoriviä ja tehdyissä analyyseissa käytettiin 2.569 tuhannen tietorivin aineistoa, joka sisälsi lähinnä henkilöautojen tietoja.
Päästöjen kehitystä automerkeittäin analysoitiin siten, tarkasteltiin yleisimpien automerkkien keskimääräisiä vuosikohtaisia Co2-päästöjä viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Analyysin pohjana olleiden 28 automerkin päästöjen keskiarvo v. 2005 oli 180 g/km kun se oli vuonna 2014 keskimäärin 129 g/km eli keskimääräiset päästöt olivat pudonneet 50 g/km (28 %) kymmenen vuoden aikana.
Vuonna 2005 käyttöönotetuista autoista Fiat -merkkiset autot olivat selvästi vähäpäästöisimpiä (ka 147 g/km), seuraavana oli Skoda (162 g/km) ja Seat (166 g/km). Rekisteröintitilaston kymppikärjessä v. 2014 olleista merkeistä Volvo (210 g/km), BMW (202 g/km) ja Audi (201 g/km) tupruttelivat keskimäärin suurimpia määriä v. 2005.
Suurimman päästöjen pienennyksen kymmenen vuoden tarkastelujaksolla oli saavuttanut Lexus, jonka keskipäästöt olivat pudonneet peräti 134 g/km tarkastelujaksolla. Rekisteröintitilastojen kymppikärkeä tarkasteltaessa suurimmat pudottajat olivat Volvo (-74 g/km), BMW (-65 g/km) ja Audi (-64 g/km), joilla kaikilla lähtötilanne v. 2005 oli suhteellisen huono. Pienin pudottaja puolestaan oli v. 2005 tilastokärki Fiat, jonka keskipäästöt olivat pudonneet 21 g/km 147 g/km:ään.
Päästöjen määrillä v. 2014 mitattuna parhaat merkit olivat Lexus (105 g/km), Renault (113 g/km), Peugeot (115 g/km), Citroen (117 g/km) ja Seat (121 g/km).
Viimeisen kymmenen vuoden aikana käyttöönotettujen ajoneuvojen keskimääräinen teho hevosvoimina oli 131 hv. Selkeää kehitystrendiä keskitehon vaihtelussa ei ole havaittavissa. Autojen keskimääräiset päästöt ovat siis laskeneet merkittävästi, mutta keskimääräiset tehot ovat pysyneet suurin piirtein samoina v. 2006 alkaen.
Rekisteröintitilastojen kymmenen kärkeen sijoittuvista merkeistä tehokkain oli BMW (188 hv), jonka keskiteho oli esim. Audiin verrattuna 20 hv suurempi. Selvä peränpitäjä keskiteho-tilastossa oli Fiat 81 hv:n keskitehollaan, mikä oli 26 hv toiseksi viimeistä Suzukia pienempi.
Miten autojen keskitehot ovat sitten kehittyneet pidemmällä tähtäimellä? Kaikkien perusdataan sisältyneiden henkilöautojen keskiteho oli 124 hv. Henkilöautojen, jotka on otettu käyttöön 2010-luvulla, keskiteho oli 132 hv. Mielenkiintoinen havainto on se, että kun 1990-luvun autojen keskiteho oli 111 hv, niin edellisellä vuosikymmenellä käyttöönotettujen autojen osalta keskiteho hyppääkin 130 hevosvoimaan.
Henkilöautojen painot tuntuvat aina vaan nousevan kun niihin on tullut monenlaista turvatekniikka ja muuta modernia. Keskimääräinen liikenteessä oleva auto painaa 1.372 kg. Autojen painot ovat todellakin nousseet selkeästi viime vuosikymmeninä ja 2010-luvulla käyttöönotettujen autojen keskipaino on 1.450 kg kun 1990-luvun autoissa se oli lähes 200 kg alhaisempi. Viimeisen 20 vuoden aikana keskipainot ovat nousseet vuosittain v. 2007 saakka. V. 1995 keskipaino oli 1.261 kg kun se oli v. 2007 1.460 kg. Tämän jälkeen painot ovat pysyneet suuruusluokaltaan samalla tasolla jopa hieman laskien v. 2013-2014. Keskipaino v. 2014 oli 1.448 kg.
Tarkasteltaessa autojen keskimääräisiä Co2-päästöjä kunnittain pienimmät keskimääräiset päästöt olivat Vantaalla (162 g/km) ja Espoossa (163 g/km). Suurimmat päästöt olivat puolestaan Tohmajärvellä (180 g/km). Kuntakohtaiset erot keskimääräisissä päästöissä olivat suhteellisen pieniä sillä jos jätetään huomioimatta kaksi suuripäästöisintä kuntaa, niin keskipäästöjen erot olivat vain 13 g/km.
Suuritehoisimmat autot liikkuvat Kauniaisissa (142 hv) ja 200 Ulkomaat (139 hv). Sijoilla 3.-5. ovat Espoo (131 hv), Kaskinen (130 hv) ja Helsinki sekä Pirkkala (129 hv).
Uusimmat autot liikkuvat pääkaupunkiseudulla, sillä listakärjessä on Kauniainen 7,1 v. keski-iällään ja seuraavina Espoo (7,5 v.), Vantaa (8,2 v.), Kirkkonummi (8,3 v.) ja Helsinki (8,5 v.). Ikäloppujen päästä löytyvät 198 Ulkomaat ja 199 Tuntematon. Näiden jälkeen seuraa sijalla 307. Brandö (13,3 v.), 306. Tohmajärvi (13,1 v.) ja seuraavina Lieksa, Outokumpu ja Kivijärvi 12,9 vuoden ikäisillä autoilla.
Koko analyysi löytyy osoitteesta:
http://www.pertti.com/autot/ajoneuvorek ... yysi_2014/
Alla yhteenveto analyysista:
Miten paljon Suomessa rekisteröityjen henkilöautojen päästöt ovat laskeneet viime vuosina? Millä merkillä päästöt ovat pienentyneet eniten? Missä päin Suomea ajetaan kaikkein saastuttavimmilla autoilla? Missä uusimmilla? Missä päin liikkuvat tehokkaimmat autot? Kuinka paljon teillämme vielä liikkuu esim. 1950-luvulla käyttöönotettuja autoja? Mm. näihin kysymyksiin on nyt mahdollista saada vastauksia kun Trafi on avannut julkiseen käyttöön Suomessa 31.5.2014 tilanteessa liikennekäytössä olleiden ajoneuvojen rekisterin, jonka Trafi avasi julkiseen käyttöön kesäkuussa 2014.
Tehdyt analyysit perustuvat em. rekisterin tietoihin. Julkaistussa aineistossa oli n. 2,6 miljoona tietoriviä ja tehdyissä analyyseissa käytettiin 2.569 tuhannen tietorivin aineistoa, joka sisälsi lähinnä henkilöautojen tietoja.
Päästöjen kehitystä automerkeittäin analysoitiin siten, tarkasteltiin yleisimpien automerkkien keskimääräisiä vuosikohtaisia Co2-päästöjä viimeisen kymmenen vuoden ajalta. Analyysin pohjana olleiden 28 automerkin päästöjen keskiarvo v. 2005 oli 180 g/km kun se oli vuonna 2014 keskimäärin 129 g/km eli keskimääräiset päästöt olivat pudonneet 50 g/km (28 %) kymmenen vuoden aikana.
Vuonna 2005 käyttöönotetuista autoista Fiat -merkkiset autot olivat selvästi vähäpäästöisimpiä (ka 147 g/km), seuraavana oli Skoda (162 g/km) ja Seat (166 g/km). Rekisteröintitilaston kymppikärjessä v. 2014 olleista merkeistä Volvo (210 g/km), BMW (202 g/km) ja Audi (201 g/km) tupruttelivat keskimäärin suurimpia määriä v. 2005.
Suurimman päästöjen pienennyksen kymmenen vuoden tarkastelujaksolla oli saavuttanut Lexus, jonka keskipäästöt olivat pudonneet peräti 134 g/km tarkastelujaksolla. Rekisteröintitilastojen kymppikärkeä tarkasteltaessa suurimmat pudottajat olivat Volvo (-74 g/km), BMW (-65 g/km) ja Audi (-64 g/km), joilla kaikilla lähtötilanne v. 2005 oli suhteellisen huono. Pienin pudottaja puolestaan oli v. 2005 tilastokärki Fiat, jonka keskipäästöt olivat pudonneet 21 g/km 147 g/km:ään.
Päästöjen määrillä v. 2014 mitattuna parhaat merkit olivat Lexus (105 g/km), Renault (113 g/km), Peugeot (115 g/km), Citroen (117 g/km) ja Seat (121 g/km).
Viimeisen kymmenen vuoden aikana käyttöönotettujen ajoneuvojen keskimääräinen teho hevosvoimina oli 131 hv. Selkeää kehitystrendiä keskitehon vaihtelussa ei ole havaittavissa. Autojen keskimääräiset päästöt ovat siis laskeneet merkittävästi, mutta keskimääräiset tehot ovat pysyneet suurin piirtein samoina v. 2006 alkaen.
Rekisteröintitilastojen kymmenen kärkeen sijoittuvista merkeistä tehokkain oli BMW (188 hv), jonka keskiteho oli esim. Audiin verrattuna 20 hv suurempi. Selvä peränpitäjä keskiteho-tilastossa oli Fiat 81 hv:n keskitehollaan, mikä oli 26 hv toiseksi viimeistä Suzukia pienempi.
Miten autojen keskitehot ovat sitten kehittyneet pidemmällä tähtäimellä? Kaikkien perusdataan sisältyneiden henkilöautojen keskiteho oli 124 hv. Henkilöautojen, jotka on otettu käyttöön 2010-luvulla, keskiteho oli 132 hv. Mielenkiintoinen havainto on se, että kun 1990-luvun autojen keskiteho oli 111 hv, niin edellisellä vuosikymmenellä käyttöönotettujen autojen osalta keskiteho hyppääkin 130 hevosvoimaan.
Henkilöautojen painot tuntuvat aina vaan nousevan kun niihin on tullut monenlaista turvatekniikka ja muuta modernia. Keskimääräinen liikenteessä oleva auto painaa 1.372 kg. Autojen painot ovat todellakin nousseet selkeästi viime vuosikymmeninä ja 2010-luvulla käyttöönotettujen autojen keskipaino on 1.450 kg kun 1990-luvun autoissa se oli lähes 200 kg alhaisempi. Viimeisen 20 vuoden aikana keskipainot ovat nousseet vuosittain v. 2007 saakka. V. 1995 keskipaino oli 1.261 kg kun se oli v. 2007 1.460 kg. Tämän jälkeen painot ovat pysyneet suuruusluokaltaan samalla tasolla jopa hieman laskien v. 2013-2014. Keskipaino v. 2014 oli 1.448 kg.
Tarkasteltaessa autojen keskimääräisiä Co2-päästöjä kunnittain pienimmät keskimääräiset päästöt olivat Vantaalla (162 g/km) ja Espoossa (163 g/km). Suurimmat päästöt olivat puolestaan Tohmajärvellä (180 g/km). Kuntakohtaiset erot keskimääräisissä päästöissä olivat suhteellisen pieniä sillä jos jätetään huomioimatta kaksi suuripäästöisintä kuntaa, niin keskipäästöjen erot olivat vain 13 g/km.
Suuritehoisimmat autot liikkuvat Kauniaisissa (142 hv) ja 200 Ulkomaat (139 hv). Sijoilla 3.-5. ovat Espoo (131 hv), Kaskinen (130 hv) ja Helsinki sekä Pirkkala (129 hv).
Uusimmat autot liikkuvat pääkaupunkiseudulla, sillä listakärjessä on Kauniainen 7,1 v. keski-iällään ja seuraavina Espoo (7,5 v.), Vantaa (8,2 v.), Kirkkonummi (8,3 v.) ja Helsinki (8,5 v.). Ikäloppujen päästä löytyvät 198 Ulkomaat ja 199 Tuntematon. Näiden jälkeen seuraa sijalla 307. Brandö (13,3 v.), 306. Tohmajärvi (13,1 v.) ja seuraavina Lieksa, Outokumpu ja Kivijärvi 12,9 vuoden ikäisillä autoilla.
Viimeksi muokannut Portti, 03 Heinä 2014, 10:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Re: Trafin avoin data
http://www.taloussanomat.fi/autot/2014/ ... 149126/304
Journalistit ovat olleet vähän laiskempia. Kiitos Portille edellisestä.
Journalistit ovat olleet vähän laiskempia. Kiitos Portille edellisestä.
Re: Trafin avoin data
Hienot laskutoimitukset Portilla, kiitos.
Re: Trafin avoin data
Hatunnosto ja aploodit Portille hienosta työstä.
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Re: Trafin avoin data
Neljän viimeisen vuoden keskipainon kehitys vaikutti hieman epäloogiselta, mistä johtuen tutkin asiaa tarkemmin. Syyksi epäloogisuuteen paljastui se, että v. 2011-2013 perusdatasta löytyi 4 kpl sellaisia autoja, joiden omamassaksi oli merkitty 18-19 MILJOONAA kiloa. Tämä vääristi tuloksia. Päivitin tuonne muutama viesti ylempänä olevaan analyysien yhteenvetoon painoihin liittyvän kappaleen. Päivitetyssä versiossa tiedot on laskettu siten, että nuo neljä poikkeusyksilöä on jätetty analyysien ulkopuolelle. Päivitän samat tiedot nettisivuilleni illalla.
Näistä autoista kolme oli muuten Fiat Freemonteja ja yksi VW Sharan. Mikäli palstalla on Freemontien omistajia, niin kannattaa tsekata rekisteriotteesta, että mitä sinne omamassan kohdalle on merkitty.
Nettisivujeni analyysissa olevat linkit tarkempiin taulukoihin eivät jostain syystä taida tällä hetkellä toimia. Tutkin tätäkin asiaa tarkemmin illalla.
Näistä autoista kolme oli muuten Fiat Freemonteja ja yksi VW Sharan. Mikäli palstalla on Freemontien omistajia, niin kannattaa tsekata rekisteriotteesta, että mitä sinne omamassan kohdalle on merkitty.
Nettisivujeni analyysissa olevat linkit tarkempiin taulukoihin eivät jostain syystä taida tällä hetkellä toimia. Tutkin tätäkin asiaa tarkemmin illalla.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Trafin avoin data
Onneksi noin uusissa autoissa verotus menee päästölukeman mukaan. Kun kokonaismassa ei voi olla omamassaa pienempi, olisi massan mukaan verotetussa 18 miljoonan kilon (18 gigagramman) autolla melko iloiset verot .
Kieltämättä huolestuttavaa, millä tasolla valtakunnan virallinen data aiheesta on. Herää vaan kysymys, että onko muutkin valtion rekisterit yhtä kirjavia laadultaan...
Kieltämättä huolestuttavaa, millä tasolla valtakunnan virallinen data aiheesta on. Herää vaan kysymys, että onko muutkin valtion rekisterit yhtä kirjavia laadultaan...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Re: Trafin avoin data
Ajoneuvorekisterin datan laatu on kyllä varsin vaihtelevaa. Enemmän ymmärrystä löytyy kyllä sille, jos tuolla on virheitä esim. 1950- tai 1970-luvulla kirjatuissa tiedoissa, mutta näyttää tuolla olevan melko sekalaista tietoa vielä 2010-luvulla järjestelmään kirjatussa datassa kuten nuo 18 miljoonan kilon omamassat osoittavat.Polforea kirjoitti:...Kieltämättä huolestuttavaa, millä tasolla valtakunnan virallinen data aiheesta on. Herää vaan kysymys, että onko muutkin valtion rekisterit yhtä kirjavia laadultaan...
Siinä olisi jollekin IT-konsultille tai järjestelmätoimittajalle taas työtä. Ensimmäiseksi pitäisi saada syöttötietoihin liittyvä kontrolleja kuntoon, niin että tuonne ei voisi syöttää ihan mitä sattuu. Näin saataisiin ainakin jatkossa datan laatua parannettua. Sitten olisi vielä oma juttunsa siivota vanhaa, olemassaolevaa dataa.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
- Portti
- Viestit: 1110
- Liittynyt: 21 Maalis 2005, 09:40
- Car(s): Fiesta ST 2019 (ex-Abarth 500 Esseesse + ex-147 GTA + ex-Megane RS 265 Trophy)
- Paikkakunta: Hollola/Lahti
- Viesti:
Re: Trafin avoin data
Tuossa muuten muutamia hassuja tiedonmuruja datasta:
- Espoossa liikkuu 100-ovinen v. 1998 käyttöönotettu hopeanvärinen Toyota Avensis. Espoolaisen perheenisän toiveauto?
- Korkein teillämme liikkuva ajoneuvo on 14,6 km korkea Volvo V70, joka otettu käyttöön v. 2006, väri violetti, kotikunta Loimaa. Voi olla haastavaa ajella tuollaisella siltojen ali.
- Suuritehoisista autoista olikin tässä ketjussa aiemmin puhetta. Rekisteristä löytyy yli 25 kpl yli 1.000 hevosvoiman tehoisina rekisteröityä autoa. Tehokkaimpana näistä v. 2001 käyttöönotettu E-sarjan diesel-mersu, suurin nettoteho = 170.197 HV.
- Entäpä sitten 5.300 vaihteinen MB CLK 230 vuodelta 1999. Onneksi on automaatti, niin ei tarvitse käsin hämmentää. Kenties paikallinen nähtävyys Seinäjoella, jossa kotikunta.
...eikä nämä kummallisuudet tähän loppuneet.
- Espoossa liikkuu 100-ovinen v. 1998 käyttöönotettu hopeanvärinen Toyota Avensis. Espoolaisen perheenisän toiveauto?
- Korkein teillämme liikkuva ajoneuvo on 14,6 km korkea Volvo V70, joka otettu käyttöön v. 2006, väri violetti, kotikunta Loimaa. Voi olla haastavaa ajella tuollaisella siltojen ali.
- Suuritehoisista autoista olikin tässä ketjussa aiemmin puhetta. Rekisteristä löytyy yli 25 kpl yli 1.000 hevosvoiman tehoisina rekisteröityä autoa. Tehokkaimpana näistä v. 2001 käyttöönotettu E-sarjan diesel-mersu, suurin nettoteho = 170.197 HV.
- Entäpä sitten 5.300 vaihteinen MB CLK 230 vuodelta 1999. Onneksi on automaatti, niin ei tarvitse käsin hämmentää. Kenties paikallinen nähtävyys Seinäjoella, jossa kotikunta.
...eikä nämä kummallisuudet tähän loppuneet.
ex-Abarth 500 Esseesse - http://www.pertti.com/abarth" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
ex-147 GTA - http://www.pertti.com/gta" onclick="window.open(this.href);return false;
Re: Trafin avoin data
Tohmajärvi! Minkä teitte!!
1-7-4-10-2-8-6-12-3-9-5-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
1-7-5-11-3-9-6-12-2-8-4-10
1-9-5-12-3-8-6-10-2-7-4-11
Re: Trafin avoin data
Oman auton väriä väittävät siniseksi, vaikka vihreään maalipyttyyn se on tehtaalla kastettu... No toki sininen on se väri, jonka useimmat, itseni mukaanlukien, ensisilmäyksellä auton pinnassa näkevät. Mokomakin kameleontti...
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Trafin avoin data
Hoblaa. Jos joku ei ole vielä huomannut, niin Trafi on julkaissut tämän vuoden version. Jos kiinnostaa, niin nyt on tarjolla myös vesikulkuneuvojen data.
http://www.trafi.fi/tietopalvelut/avoin_data
http://www.trafi.fi/tietopalvelut/avoin_data
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Trafin avoin data
Äkkiä vilkaistuna tuota ajoneuvotiedot.fi julkaisua näyttäisi esimerkiksi Alfa 166 2,4 on kymmenen kappaletta, joista jokaisen ensirekisteröintipäivä on muutaman vuoden vanhempi kuin käyttöönotto päivä. Eli kaikki itse maahantuotuja?
Edit. +9kpl , ja nekin tuontiautoja
Edit. +9kpl , ja nekin tuontiautoja
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Trafin avoin data
^Tuon palvelun data näyttäisi olevan vielä viime vuodelta. Kaivelin tuota tämänvuotista tiedostoa ja löysin 166 2.4:ia 18kpl, joissa kyllä toistuu tuo kaava eli kaikki näyttäisi olevan jälkituonteja. Ja kun katson viimevuotista listaa, löydän sieltä 21 kpl 166 2.4:ia, eli joku hakukriteeri ei nyt täsmää ajoneuvotiedot.fi:ssä.
Edit, voi toki olla että mullakin filtteröityy joku pois, mutta kaikki tulokset ovat 166:ia (paitsi yksi, joka on nimetty 116:seksi, silläkin kuitenkin on mm. 166:n mitat). Hakukriteerini olivat:
+"alfa romeo" (case insensitive, eli ei väliä isoilla kirjaimilla)
+166
+02,238 (diesel, tilavuus 238x kuutiosenttimetriä)
-V6 (case sensitive, eli vain isolla veellä)
-Romeo,159 (poistaa listalle pulahtaneita 159:jä)
-Romeo,4D 159 (sama)
-farmari (case insensitive, poistaa Primerat)
-wagon (poistaa jälleen 159:jä)
Edit, voi toki olla että mullakin filtteröityy joku pois, mutta kaikki tulokset ovat 166:ia (paitsi yksi, joka on nimetty 116:seksi, silläkin kuitenkin on mm. 166:n mitat). Hakukriteerini olivat:
+"alfa romeo" (case insensitive, eli ei väliä isoilla kirjaimilla)
+166
+02,238 (diesel, tilavuus 238x kuutiosenttimetriä)
-V6 (case sensitive, eli vain isolla veellä)
-Romeo,159 (poistaa listalle pulahtaneita 159:jä)
-Romeo,4D 159 (sama)
-farmari (case insensitive, poistaa Primerat)
-wagon (poistaa jälleen 159:jä)
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Macela
- Viestit: 2365
- Liittynyt: 24 Huhti 2013, 16:56
- Car(s): .
166 2.5 V6 -01
156 2.5 V6 -99 - Paikkakunta: Pori
Re: Trafin avoin data
Sekottaa tuo kun nimetty
"Alfa Romeo 166"
"Alfa Romeo 4D SEDAN 166"
Eli CTRL+F 166 ja näkyy ainaki chromella oikealla keltasella palkissa mis kohtaa sivulla on 166:t, ja tuolla alhaalla toiset ~10 2,4:sta
Edit: tuolla siis http://www.ajoneuvotiedot.fi/alfa-romeo
"Alfa Romeo 166"
"Alfa Romeo 4D SEDAN 166"
Eli CTRL+F 166 ja näkyy ainaki chromella oikealla keltasella palkissa mis kohtaa sivulla on 166:t, ja tuolla alhaalla toiset ~10 2,4:sta
Edit: tuolla siis http://www.ajoneuvotiedot.fi/alfa-romeo
Noni
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Trafin avoin data
^Kohdassa "mallimerkintä" on 166:ia tälläisillä tunnisteilla (2014):
"4D SEDAN 166 2
116 Sedan (AA) 4ov 2387cm3
166 4ov 2387cm3
166 2.4 JTD 4ov 2387cm3
166 Sedan (AA) 4ov 2387cm3
166 Sedan (AA) 4ov 2387cm3 A
4D SEDAN 166 2.4 -936AXD0119/270
4D SEDAN 166 2.4 AUTOMATIC 936AXD0119B/270
4D SEDAN 166 2.4 JTD/270
4D SEDAN 166 2.4 JTD936A2B0015/270
4D SEDAN 166 2.4-936AX001/270 Sedan (AA) 5ov 2387cm3 A
4D SEDAN 166 2.4JTD-936A2A0007/270
ALFA ROMEO 166 Sedan (AA) 4ov 2387cm3
Alfa Romeo 166 Sedan (AA) 4ov 2387cm3 A
Eli joo, noissa tosiaan on mahdollisesti variaatioita häiritsemässä...
"4D SEDAN 166 2
116 Sedan (AA) 4ov 2387cm3
166 4ov 2387cm3
166 2.4 JTD 4ov 2387cm3
166 Sedan (AA) 4ov 2387cm3
166 Sedan (AA) 4ov 2387cm3 A
4D SEDAN 166 2.4 -936AXD0119/270
4D SEDAN 166 2.4 AUTOMATIC 936AXD0119B/270
4D SEDAN 166 2.4 JTD/270
4D SEDAN 166 2.4 JTD936A2B0015/270
4D SEDAN 166 2.4-936AX001/270 Sedan (AA) 5ov 2387cm3 A
4D SEDAN 166 2.4JTD-936A2A0007/270
ALFA ROMEO 166 Sedan (AA) 4ov 2387cm3
Alfa Romeo 166 Sedan (AA) 4ov 2387cm3 A
Eli joo, noissa tosiaan on mahdollisesti variaatioita häiritsemässä...
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- Finest
- Viestit: 3238
- Liittynyt: 25 Kesä 2010, 05:32
- Car(s): Gtv TB Q2
Bravo -08 jtd
156 V6 - Paikkakunta: Hämeenlinna
Re: Trafin avoin data
Tuli mieleen noista virheistä:
GTV onkin 16 tappinen
Osaavatkohan ne laskea 16:6, 2,67 venttiliä per sylinteri...
GTV onkin 16 tappinen
Osaavatkohan ne laskea 16:6, 2,67 venttiliä per sylinteri...
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Trafin avoin data
Löytyiskös jotain valmiiksi pureskeltua koostetta kaikista rekisteröidyistä Alfoista?
Kimmo / alfatune.fi
- Isola
- Viestit: 1645
- Liittynyt: 16 Maalis 2012, 22:17
- Car(s): Thesis, スバル ed una berlina a 4 porte
- Paikkakunta: Ylöjärvi
Re: Trafin avoin data
Tuolta löytyy joskus suodattamani. Se on tietokannan versiosta 4.10, joka taitaa olla lokakuulta 2017 tms.
https://drive.google.com/file/d/1iR-OQQ ... sp=sharing
Tuo on tekaistu vain greppaamalla datasta "Alfa Romeo", joten sieltä puuttuvat mahdolliset muut kirjoitusasut.
https://drive.google.com/file/d/1iR-OQQ ... sp=sharing
Tuo on tekaistu vain greppaamalla datasta "Alfa Romeo", joten sieltä puuttuvat mahdolliset muut kirjoitusasut.
Järkiautoilija
- mutt
- Viestit: 3972
- Liittynyt: 08 Kesä 2004, 22:34
- Car(s): Lanciat: Prisma 1.6ie -87, Lybra SW 20V -01, Flavia Milleotto -69, Flaminia Berlina 2.8 -63
Re: Trafin avoin data
Suomen Surkein Kuski-sarjan mersu on poistettu liikenteestä.
On kyllä sellaisia otteita kotikaupungin neitosilla, että taidan jatkossa liikkua täällä taksilla. Toivottavasti tuo ohjelma on käsikirjoitettu.
On kyllä sellaisia otteita kotikaupungin neitosilla, että taidan jatkossa liikkua täällä taksilla. Toivottavasti tuo ohjelma on käsikirjoitettu.
Joka lumiharjaa säästää, se autoaan vihaa
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
Miesten ja poikien lelut erottaa vetokoukusta
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Trafin avoin data
^
Se leveällä otteella rattia runnova, kuka ei kuuntele ohjeita eikä tunnu tajuavan ajamisesta mitään?
Aivan järjettömiä suorituksia. Mä en kykene ymmärtämään, miten puolet noista on saanut ylipäänsä kortin. Näinköhän autokoulu asiallinen...? Tai inssi?
Se leveällä otteella rattia runnova, kuka ei kuuntele ohjeita eikä tunnu tajuavan ajamisesta mitään?
Aivan järjettömiä suorituksia. Mä en kykene ymmärtämään, miten puolet noista on saanut ylipäänsä kortin. Näinköhän autokoulu asiallinen...? Tai inssi?
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Trafin avoin data
Kiitos! Juuri mitä kaipasin.Isola kirjoitti:Tuolta löytyy joskus suodattamani. Se on tietokannan versiosta 4.10, joka taitaa olla lokakuulta 2017 tms.
https://drive.google.com/file/d/1iR-OQQ ... sp=sharing
Tuo on tekaistu vain greppaamalla datasta "Alfa Romeo", joten sieltä puuttuvat mahdolliset muut kirjoitusasut.
Kimmo / alfatune.fi