Siinä se nyt on, kattoa vailla. Katteeksi on tulossa päre, tosin varmaankin vasta ensivuonna, yhden talven saa mennä pressulla.
Homma meni yksinkertaistettuna niin että kuuset kaadettiin talvella omasta metsästä. Minä kuorin tukeista puolet, ja appiukko toisen puolet. Veistot tein itse alusta loppuun ja kuudennen hirsikerran jälkeen oli appiukko aina nostoapuna. Kurkihirretkin saatiin (pituutta 7,5m) kaksisteen nostettua käsipelissä.
Työkaluina kuorimisessa oli kuorimarauta ja petkele, veistossa käsisaha, kynävara ja kirves. Aihetta käsittelevissä videoissa tehtiin salvos yleensä moottorisahalla, mutta se ei jotenkin osunut omaan käteen, jälki oli aika "karskia". Tein siis veistot kokonaan kirveellä, muutama känsä kädessä, mutta onpahan äijä olo ja nätit salvokset
Yksin tehdessä sai tehtyä päivän aikana n.2,5 hirsikertaa, sisältäen kuorimisen ja veistämisen. Ylöspäin menessä homma tietysti vähän hidastuu. Tuohon tuli yhteensä 11 täyskertaa. Aikaa minulla meni useampi kuukausi sillä välillä tein yhden hirren ja välillä saatto olla viikon taukokin.
Tämä oli siis ensimmäinen kerta koskaan kun veistän hirttä, oppi tuli muutamasta youtube videosta ja suunnitelma kehittyi työn edetessä ihan maalaisjärkeä käyttämällä.
Jos siis olet miettinyt että uskaltaisiko kokeilla niin ehdottomasti uskaltaa!