Mulle on jostain jäänyt mielikuva että "ajovarusteita" rajaavan liikennelain pykälä ja sen tulkinta kieltäisi ajamiseen epäkelvolliset jalkineet, kuten sandaalit, avokkaat ja piikkarit? Onko näin vai muistanko vaan väärin..
kerran sain sakot stopin läpiajosta huomasin seriffit liian myöhään oli "puukengät" jalas menin nazienkoppiin paljainjaloin pikkasen ne ihmetteli ku oli huhtikuu ja räntäkeli
Sukulaismies ajeli joskus kultaisella 80-luvulla kelomökiltä rinteelle laskettelumonot jalassa. Itse syyllistyn kesäisin sandaalien käyttöön myös autoillessa - pääasia kuitenkin lienee, ettei niiden kanssa käytä sukkia.
"No kid ever grew up with a picture of a Passat on his bedroom wall."
Vittorio Jano kirjoitti:Itse syyllistyn kesäisin sandaalien käyttöön myös autoillessa - pääasia kuitenkin lienee, ettei niiden kanssa käytä sukkia.
Eihän sellaisista kunnolla jaloissa kiinni olevista "sporttisandaaleista" luulisi olevan mitään harmia? Itsekin pidän sellaisia usein kesällä ja kyllä ne ovat ajaessa pelanneet siinä kuin muutkin kengät.
Sandaaleilla ja avojaloin ajamisen ongelmana on yllättävät jarrutustilanteet. Sandaalin tällääminen nopeasti vain yhdelle polkimelle ei ole ihan ongelmatonta. Ja mitenhän onnistuu maksimijarrutehon saaminen paljaalla jalalla painamalla; ikävältä ainakin tuntuu.
Ja vastauksena kysymykseen. Muistaakseni sellaista pykälää ei ole jossa nimenomaisesti asiasta jotain sanottaisiin vaan sääntö tulee tieliikennelain 3 §:n 1 momentista jossa todetaan jotenkin niin että tienkäyttäjän tulee noudattaa olosuhteiden edellyttämää huolellisuutta ja varovaisuutta vaaran ja vahingon välttämiseksi.