Tulipa taas käytyä harrastamassa. Siis tuota rallitouhua huoltoporukan puolella. Hyvin meni eka pätkä, reilut pohjat yleiskilpailussa. Kakkosella sitten voortti alkoikin rytäämään ja pätkän lopuksi se päätti syttyä tuleen. Paska reissu mut tulihan tehtyä. Onneks ei palanut ku konehuone. Seuraava kisa on vasta ens lauantaina...
Kuskikin oli tyytyväisen oloinen. Saas nähdä tuleeko haastattelu ruutulipputipussa.
Pitääkö Pohjanmaallepäin lähteä siirtämään lunta/soraa ? Huomennahan on Lapualla Sprintti ja Kauhavalla kohta myös tapahtuu. Vois lähteä väyköttelemään.
Pitäähän sitä ensi viikonloppuna kotipaikkakunnalle lähteä rallia katsomaan kun ovat oikein (nuorten) SM-kisat saaneet järjestettäväksi. Taitaa olla vain harmittavan vähän penkkoja heikon lumitilanteen vuoksi.
Eilen ei jaksanut kirjailla sen tarkemmin tuosta tapahtuneesta. Otettiin voortista kansi pois heti kun saatiin auto takaisin tallille. Vikakin löytyi helposti. Fordin OHC:tä oli murtunut takimmainen nokkapukki poikki, laakeri pois paikoiltaan, seuraaja hypännyt pois imuventtiilin puolelta ja siitä johtuen imuventtiili jäi kantamaan. Sitten se räkikin bensat ilmanputsariin ja sehän sitten syttyi tuleen.
Tänään nostettiin pannu pois konehuoneesta ja tarkastettiin alakerta. Onneksi kaikki oli siellä OK. Hyllystä löytyi onneksi pari 1600:sen kantta ja niistä toisen kävi kannentekijä noutamassa. Ihan selkeää tietoa ei vielä ollut mitä kaikkea tuollaisen historic-auton kannelle saa tehdä, mutta lievimmässä tapauksessakin moottoritehon pitäisi liikkua jossain 220 hevosvoiman tienoilla. Sitten jos sen saa tehdä oikeasti hyväksi, niin voipi löytyä parikytä hevosvoimaa lisää.
Huomena pitäis purkaa konehuoneesta kaikki pois, hioa kärventyneet maalit veke ja saada uudet maalit pintaan. Saattaapi tulla pitkä päivä...
Tai no, niitä pitkiä päiviä saattaa tulla muutama. Konehuoneesseen pitää kuitenkin uusia kaikki sähköt, jarruputket ym. Onneksi tuolle moottoripuolelle on kuitenkin kaikki osat tiedossa.
Autohan pitäis vielä ehtiä käyttämään penkissä ja vähän ajellakkin ennen Vanajanlinnarallia... Onneks tässä on vielä monta päivää aikaa!
jknracing kirjoitti:Huomena pitäis purkaa konehuoneesta kaikki pois, hioa kärventyneet maalit veke ja saada uudet maalit pintaan. Saattaapi tulla pitkä päivä...
jknracing kirjoitti:Valkoistahan sinne. Konepellistä lupasin mattamustan tai jotain kun ei nyt ole aikaa alkaa kittailemaan ja hieromaan sitä mitenkään siistiksi.
Vinkkejä kannattaa kysellä tuohon hommaan BSTR:ltä.
"...the driver comments about understeer at low, medium, and high speed corners."
Et muuten varmaan ole ensimmäinen etkä viimeinen, keneltä oman/jonkun onnettoman huoltomiehen huolimattomuuden takia ne konepellin lukitukset jäävät auki. Onneksi tuossa escortissa on vielä tuulihaka tallella!
On sitten parissa päivässä oppinut vähän tuosta Fordin mootorin rakentamisestakin. Alunperinhän kansi piti tehdä 1.6:sen kannesta, mutta kun oli/on hieman kiire eikä ollut varmaa tietoa saako sitä kantta käyttää 2.0 koneessa, niin kannentekijä otti käsittelyyn 2.0 kannen. Eilen sitten selkisi sekin, että sitä 1.6:sen kantta saisi käytää. (No, seuraavaan moottoriin sitten...) 1.6:sen kannesta saa paremman sen takia kun siinä on pienemmät palotilat ja kanavissa on enemmän työstövaraa. Muuten tuo kannen rakentaminen onkin melko vapaata, mutta ainetta siihen ei saa lisätä. Elikkä kanavia ei saa kitata. Kohtalaisen siitä kannesta saa ihan näillä eväilläkin.
Maanantai sitten menikin mun osalta sitä konehuonetta kihnuttaessa ja kiroillessa. (palanut kumi/muovi, noki ja sammuttimen jauhe ei irtoa ihan helposti.) Illalla sitten mittailtiin mäntien taso lohkoon nähden ja ilmoitettiin tulokset koneen kassaajalle. Laskutoimituksen jälkeen koneen kasaaja ilmoitti, että lohkosta pitää ottaa 0,9mm pois, että koneeseen saa sopivat puristukset. No eipä sitten muuta kun puretaan lohkosta kaikki irti ja tiistai aamuna koneistukseen. (ARP:n kannenpultit meinasi olla vähän kovassa kiinni kun käytettiin niihin lukitetta pari viikkoa sitten kun edellisen kerran kasattiin konetta...)
Eilen saatiin lohko koneistamosta neljän jälkeen ja ei kun kasaamaan. Männät-veivit-kampura kiinni ja sitten tarkkana poikana työntömitalla mittailemaan mäntien tasoa lohkoon nähden. No, eihän siinä mitään, männät tuli vaan 0,35mm ylemmäksi kuin piti... Soitto koneen kasaajalle, mies heittokellon kanssa paikalle ja mittailua. Joko meidän mittailut olivat menneet pieleen maanantaina tai sitten lohkosta oli otettu koneistamossa liikaa pois, mutta männät tulivat jokatapauksessa liian ylös. No eihän siinä sitten muuta kun tarkat mittaukset joka männästä ja alakerta taas osiksi. Tänään aamulla lähti sitten männät koneistamoon. Nyt otetaan sitten niiden laesta vähän pois. No, tuleepahan ne nyt ainakin kaikki samaan korkoon.
Tänään pitäiskin sitten laittaa alakerta (taas kerran) kasaan ja nostaa se takaisin juuri eilen maalattuun konehuoneeseen.
Tuolla escortilla on kyllä ollut hyvin työllistävä vaikutus! Kaveri osti sen n. puolitoista vuotta sitten ja sen jälkeen siihen on tehty uusiksi about kaikki. No, vaihdelaatikko ei ole vielä (koputampa puuta!) hajonnut!
Pitäis joskus kertoa mitä kaikkea "ohjelmaa" tuon auton kanssa on ollut.
Saatiin sitten escortti nippuun eilen. Penkistä päästiin takaisin tallille jossain klo. 23 hujakoilla. Sitten alettiin ihmettelemään kun kytkin ei enään irroittanut kunnolla. No, kytkinvaiverin säädöstä oli mennyt vaan kierteet. Tietysti samanlaista varavaijeria ei löytynyt. Kolmen tunnin askartelun jälkeen saatiin sinne patentoitua joku vaijeri.
Saas nyt nähdä sitten kuinka kisa menee...
Ai niin, takapyöriltä palttiarallaa 164hv/209nm. Huipputeho oli hieman pieni mutta vääntökäyrä oli taas todella laakea. Pitäis olla helposti ajettava kone.
No ei ihan huonosti mennyt. Historic-autojen voitto 58 sekunnilla. Auto ei kyllä kulkenut mihinkään. Kuski sanoi jo ennen kisaa, että "ei tällä ainakaan ole kiire vaihtaa vaihteita", siis kiihtyy kuin kirjahylly, lähtee ku purkka tukasta ja on ku lehmä suossa. Huomena takaisin sorvin ääreen. Aletaan tsekkaamaan nokan ajoituksia ym. Lisää paukkua ja kierrosherkkyyttän pitäisi löytyä!
Ai niin, yks harmittava juttu pääsi käymään. Mika Salo oli Lancerilla nopeampi parilla pätkällä...
Hatunnosto Mikalle, eka ralli, maaliin, eikä ihan huonoilla ajoilla!
Tällä viikola Escortista ei olekkaan hajonnut mitään ihmeenpää. Mitä nyt startti jäi päälle tiistaina ja keskiviikkona vaihteeks purettiin moottori... Kannet lähti virtauspenkkiin. Tehoa kun on kateissa about 25hv.
Edit. Siis vanha "huono" kansi ja se uusi "parempi".
Jaahans, tänään mennään sitten pöristelemään tuonne Tommi Mäkisen Talviralliin. Saas nähdä kuinka Escort pelittää.
Eilen kävästiin penkissä ja tehot oli ainakin vähän sinnepäin, mitä pitäis olla. Takapyöriltä 183hv ja 231nm.
Kunhan se "Aku Ankan auto" ei nyt räjähtäisi...
Hyvin meni. Kuski kämmäili parilla pätkällä, siis sekoitti ralliautoilun ja kuvioluistelun, elikkä spinni ykkösellä ja nelosella. Historicien voitto tuli ruhtinaallisella neljän sekunnin erolla seuraavaan.
Ai niin, moottoria ei tarvitse nyt purkaa. Vaihdelaatikko alkoi puskemaan öljyä lähteen lailla. No, sitäpä ei vielä ole avattukkaan!