Mä kiinnitän täysjoustoissa aina ekana huomion takajousituksen ratkaisuun

Vpp, DW-link, iDrive jne oli vielä joku vuosi sitten ne kehittyneimmät, mutta ilmeisesti ne perinteiset 4-linkku, single pivot ym yksinkertaisemmatkin geometriat toimii suht hyvin iskarien kehittyneiden propedal ominaisuuksien takia. Ongelmahan noilla simppelimmilä geometrioilla on ollut se että niissä ketjupituus muuttuu jouston aikana ja se hankaloittaa polkemista, kun taas noi kehittyneemmät geometriat on eliminoineet ko. ongelmat. Tosin en oo seurannut viime vuosina kehitystä oikeestaan lainkaan. Korjatkoon tietävämmät, jos tilanne on muuttunut. Saksalaismerkeillä takalinkut on olleet simppelimmistä päästä, siks mä vähän karsastan niiden täysjoustoja. Iskari kannattaa tsekata just propedal ominaisuuksien osalta, ne osaa aika hyvin eliminoida polkemisesta aiheutuvan "pogoamisen". Ne tunnistaa jotenkin sen polkemistaajuuden. Joskus muuten tais olla niin että maastofillareiden takaiskarien teknologiat oli ihan iskariteknologioiden huippua. Varmaan vieläkin. Kaikissa ilmaiskareissa pitäisi olla painon mukaan säätö ilmapumpulla ja sen lisäksi yleensä vähän muitakin säätöjä. Esim mun jo suht vanhassa Foxin RP3 takaiskarissa on yks säätönuppi jossa on 3 asentoa jolla voi säätää iskarin herkkyyttä maaston mukaan.
Keula, kiekot, jarrut, vaihtajat - ne tulee seuraavaksi tarkistettua. Keulassa ja kiekoissa lähinnä painoa tulee tsekattua. Kevyt pyörä on kevyt pyörä ja etenkin ylämäet menee kevyellä aina mukavammin.
Mulla on ollut aina tapana ennen jotain tollasta isompaa harrastushankintaa lueskella kaikenmaailman arvosteluja netistä ja alan lehdistä, lueskella muiden kokemuksia ja sit lopulta fiilispohjalta oon johonkin päätökseen tullut
Bikeradar on yksi hyvä lähtökohta lähteä haarukoimaan tarjontaa:
http://www.bikeradar.com/gear/category/ ... ain-bikes/
Englannissakin on hyvin palvelevia ja kilpailukykyiseen hintaan fillareita suomeen toimittavia liikkeitä. UK:n liikkeet toimittaa yleensä isommatkin toimitukset suomeen postikuluitta toisin kuin saksmannit. ChainReactionCycles , EvansCycles, Wiggle ym kannattaa tsekat, niillä voi olla hyviä tarjouksia näin syksyllä. Toki myös suomesta voi vielä parempia syystarjouksia löytää.
Niin, joo fillaritoriltakin saattais löytyä tähän aikaan vuodesta joku vähän käytetty hyvä täysjousto.
Täysjoustosta on aika hankala jollain asfaltilla tehdyn lyhyen koeajon perusteella tsekata oikeastaan juuri muuta kuin onko se oikean kokoinen ja sit sen takaiskarin propedal ominaisuudet. Kannattaa ainakin tsekata se että fillari ei pompi polkiessa tasasella, jos ei mahdollisuutta maastossa ajoon ole.
Onko 29" pyöräkoko ihan ehdoton? Nykyään taitaa valinnanvaraa olla 27,5" koossa huomattavasti enemmän täysjoustoissa. Esim. chainreactioncyclesillä 9 vs 33 fillaria.