Liikenteestä

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

UupunutRomeo kirjoitti:
insinörtti kirjoitti:
Raimo Miettinen kirjoitti:Tässä video Skodan näkokulmasta.
Ainakin olisi syytä käydä optikon pakeilla, koska moottoripyörä näkyy aika kehnolaatuisella videollakin heti vastaantulijoiden kaistalle siirtymisen jälkeen.

Entistä pahemmin vaan näyttää siltä, että tää maanteiden sankari ihan kylmän rauhallisesti katsoi, että vastaantulijalla on tuossa hyvä paikka väistää, kun Maailman Tärkein Ihminen(tm) tulee nyt rekasta ohi. Eikä tuo jarruttelukaan nyt kovin paniikkitempoilulta näyttänyt.
Kuten sanottua, skoda lähtee huonon arvioinnin jälkeen ohitukseen...rekkakuskin äänimerkki ja valoshow perään on täysin turhat toimenpiteet. Oikea ammattimies olisi toiminut toisin...

Mp oli valoitta ja skodakuskin silmiin on jopa voinut näyttää jalankulkijalta tai pyöräilijältä...toki hänelle on valjennut kohtuu nopeasti että arvio on väärä.

Loppuun voin vain todeta että näitä sattuu enkä löytänyt törkeää tuosta oikeastaan yhtään, enempi tuntuu että media ja naamakirja näistä tekemällä tekee törkeitä....selkeä arviointivirhe ja vahinko tuo ohitukseen lähtö vaikuttaa olleen, voi jopa olla totta että koitti tihrustaa kävikö mp kuskille jotain ja luuli rekkakuskin toimia pysähtymismerkiksi...?
No tästä voi vääntää sen 1000 sivua taas. Ihan miten vaan. Oli miten ammattimies vaan, tollanen täysin puskista tullut tilanne pelästyttää ja sillon reagoi vaikkei pitäisi. En meinaa usko, että tuo rekan kuljettaja oletti että joku on noin aasi ja ohittaa tollasessa tilanteessa ja paikassa. Mutta se tästä mun osalta.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
alfa164
Viestit: 2016
Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
Paikkakunta: luvia

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja alfa164 »

Tuli pieni muistutus,että peileihin kannattaa välillä katsoa :oops:
Neljän "ruuhkassa"8-tiellä ajelin jonkun pikkukipon perässä,kun yhtäkkiä edessä vauhti tippui 60km/h ja auto ajeli tien oikeata reunaa,ja loput edessä olevat autot "karkasivat"horisonttiin.No,aattelin että onko auto hajoamassa/polttoaine lopussa,että ohi vaan nopeasti.Juuri kun olin kaistaa vaihtamassa,niin ambulanssi meni vauhdilla ohi :oops:

Avatar
maybetomorrow
Viestit: 1568
Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
Paikkakunta: Sisä-Suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja maybetomorrow »

Vähän kevyempi aihe tähän väliin, välttyy kai sitä näinkin parkkisakolta: http://www.verygoodwork.com/video-man-d ... void-fine/
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen

Avatar
Raimo Miettinen
Viestit: 2339
Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
Viesti:

Vs: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Raimo Miettinen »

Tuo Skoda vs. rekka -keissi on nyt saanut yhden päätöksen.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 89741.html

"Syytetty puolustautui väittämällä, että hänellä oli ollut riittävä näkyvyys ohitukseen. Hän oli todennut moottoripyörän vastaantulon olleen ennalta arvaamatonta."

Mielenkiintoinen väite.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Vs: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Raimo Miettinen kirjoitti:Tuo Skoda vs. rekka -keissi on nyt saanut yhden päätöksen.

http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 89741.html

"Syytetty puolustautui väittämällä, että hänellä oli ollut riittävä näkyvyys ohitukseen. Hän oli todennut moottoripyörän vastaantulon olleen ennalta arvaamatonta."

Mielenkiintoinen väite.
HYVÄ. HYVÄ HYVÄ HYVÄ!
Kerrankin oikeus tapahtui oikeasti. Tuo Skeidasta kuvattu video on vielä niin päivän selvä, mitä tuossa oikeasti tehtiin takana tulevalle rekalle. Blokkausta ja blokkausta ja tarkkaa peiliin katsomista, että vielä kerran kääntää eteen. Vaikka tosta ohituksesta ei mitään ois tullutkaan sanomista; niin toi jarrutus sinetöi ton Skeidan ajokiellon kerta laakista, etenkin toi eteen kääntäminen.

HYVÄ HYVÄ. Kerrankin tässä voi mennä tyytyväisenä nukkumaan. Suomen paras Skeida kuski sai mitä tilasi.
Joskus varmaan kannattaisi myöntää omat virheensä, eikä jauhaa pskaa siitä, että ei tee koskaan virheitä.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

Wile E. Coyote kirjoitti:.... Näitä sankareita on vuosien aikana nähnyt niin monta että ei ole vuosiin tullut laskettua......
Tässä syy siihen miksen ole tähän mitään kommentoinut.....
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

Avatar
palkus
Viestit: 4740
Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro
Paikkakunta: varsinais-suomi

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja palkus »

Onkohan nyt sitten aika valtiovallan + vakuutusyhtiöiden määrätä tämmäset kuvauslaitteet pakolliseksi ja sitten niiden mukaan tuomiot. Kuoliko/loukkaantuiko/menikö peltiä tässä tapauksessa? Ei. Rekkamiehellä on jatkuva "nauhotus" päällä. Onko maailman paras kuski? Pelkääkö liikenteessä? Tämä tie arveluttaa ja pahasti. Voidaanko videointeja manipuloida?
Kuka voi käsi sydämmellä sanoa, ettei yhtää virhettä ole liikenteessä tehnyt. Tässä tapetilla olleessa tapauksessa tilanne näyttää kyllä pahalta, mutta silti? Mikä on ihmisen olemisen, tekemisen, vastuun ja yksityisyyden oikeudet ja riskit?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

Tällä mentaliteetilla ei pitäisi vankiloitakaan olla, eikä tapoista saisi tuomita "koska kaikille voi käydä näin". En ymmärrä porukan mentaliteettia siinä kohtaa, kun toinen törttöilee -> asian näkee -> törttöilijä tuomitaan sakkoihin. Onko se väärää, että kun on tehnyt jotain väärää ja jää siitä kiinni, niin hommasta seuraa rangaistus? Noita oman elämänsä sankareita on ihan riittämin ja jokainen joka on poissa tieliikenteestä on parhaaksi kaikille muille. En nyt oikein tässä näe mitään perää, miksi lähteä Skodakuskia puolustelemaan. Sama kun riitauttaisi sen, että ajoi motoristin yli kun tuli itse kolmion takaa "emmä sitä nähny" kommenteilla.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

^olet siis sitä mieltä että on hyvä että ihmiset rupeavat kyyläilemään ja taltioimaan toistensa tekemisiä?
Matskun manipulointi on todlla helppoa ja siitä saadaan kyllä pois ne mitä ei haluta nähtävän esim.

ja shuttle, ethän voi verrata tappoa ja liikennerikkomusta jossa ei ollut minkäänlaisia vahinkoja keskenään?

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Eipä tuommoista ohitustötöilyä mitenkään helposti tyhjästä tehdä. Sitäkin oikeudessa osataan arvioida että mitä siinä ei näytetä.

Onko se sitten huono että todennäköisyys jäädä kiinni liikennesikailusta kasvaa?

Avatar
Shuttle
Viestit: 2248
Liittynyt: 16 Joulu 2012, 21:28
Car(s): Mii & 500X. Ex. 159 2.2 JTS

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Shuttle »

jkk kirjoitti:^olet siis sitä mieltä että on hyvä että ihmiset rupeavat kyyläilemään ja taltioimaan toistensa tekemisiä?
Matskun manipulointi on todlla helppoa ja siitä saadaan kyllä pois ne mitä ei haluta nähtävän esim.

ja shuttle, ethän voi verrata tappoa ja liikennerikkomusta jossa ei ollut minkäänlaisia vahinkoja keskenään?
En sanonut että kannatan kyyläilyä ja toisten tekojen taltiointia. Kannatan sitä, että jos joku törttöilee skodilakin tapaan ja se tallentuu videolle, niin siitä seuraa asianmukainen rangaistus. Yliampuva esimerkkini oli lähinnä sen vuoksi tuohon pistetty. Dashcamien käyttöä en pidä mitenkään erikoisena enkä toisten oikeuksia loukkaavana - kuten en niinkään välitä mistään valvontakameroista. Joskus piruuttani laskin, että 5.2 kilometrin aikana näyn yhteensä arviolta 28:ssa valvontakamerassa - pitääkö nyt nousta barrikadeille ja huutaa että Supo valvoo?

Olet oikeassa että manipulointi on helppoa, mutta yhtälailla sen manipuloinnin huomaa yhtä helposti. Eiköhän niillä oikeudessa ole ihan oikeasti ammattilaiset näitä hommia katsomassa ettei siellä vedetä stetsonvakioita. Skodasta kuvattuna sen temppu näytti ihan juuri niin mulkeromaiselta, kuin tuosta rekastakin katsottuna; mitään en nää mut ohi meen silti ja sitten päälle vähän "näytetään kuka on tien ässä".

EmmiMaria
Viestit: 1132
Liittynyt: 14 Helmi 2014, 21:51
Car(s): Ex 156, 2.0 JTS ja 166 2,4 jtd, 159 sw 2,4 jtdm, 166 2,4 jtd 20v, 156 2,5 V6. Ajossa 159 sw 2,4 jtdm Q4 & 166 3.2 V6
Paikkakunta: Orimattila

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja EmmiMaria »

No mutta olihan aamulla sumusta ajella töihin
Onnistuu!! Vai onnistuuko??

Avatar
Giallo Pozzuoli
Viestit: 1930
Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
Paikkakunta: Kuopio

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Giallo Pozzuoli »

Parkkipaikalla kolaroinnin ilmoittamatta jättäminen ei oo sitten enää rangaistava teko kun lakeja on harmonisoitu EU-pillin mukaan.
Korkeimman oikeuden ennakkopäätös

Mielenkiintoista olis tietää mitä muuta tuo itsekriminointisuoja pitää sisällään. Jos ajaa vaikka mummon yli suojatiellä ja pakenee paikalta, niin sitäkään ei tartte ilmoittaa viranomaisille vai miten?

Ja suomihan kiltisti tuossakin korkeimman oikeuden johdolla marssi eu-pillin mukaan vastoin kaikkea tervettä järkeä ja suomen omaa lainsäädäntöä.

Avatar
Xehpuk
Viestit: 697
Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998
Paikkakunta: Valkeakoski

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Xehpuk »

Giallo Pozzuoli kirjoitti:Parkkipaikalla kolaroinnin ilmoittamatta jättäminen ei oo sitten enää rangaistava teko kun lakeja on harmonisoitu EU-pillin mukaan.
Korkeimman oikeuden ennakkopäätös

Mielenkiintoista olis tietää mitä muuta tuo itsekriminointisuoja pitää sisällään. Jos ajaa vaikka mummon yli suojatiellä ja pakenee paikalta, niin sitäkään ei tartte ilmoittaa viranomaisille vai miten?

Ja suomihan kiltisti tuossakin korkeimman oikeuden johdolla marssi eu-pillin mukaan vastoin kaikkea tervettä järkeä ja suomen omaa lainsäädäntöä.
Olisihan tuon voinut (?) linjata ihan hyvin niin, että kun vankilatuomion vaaraa ei ole ja sakotkin pieniä, niin ilmoittamatta jättäminen olisi rangaistavaa. Nyt kun tieto tuosta päätöksestä on levinnyt uutisiinkin, niin rehellisyys loppunee kuin seinään.. :roll:

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Garmund »

Saahan sitä.silti tötöilystään sakot. Tossakin 10 päiväsakkoa siitä ja 5 olisi tullut ilmoittamatta jättämisestä
Suoraan vaan suoraa

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Tänään oli Vihdintiellä tutka tossa ennen Pähkistä. Arvatkaa oliko ruuhkaa juttutuokiolle poliisin kanssa? :-D

Vihdintiellä on 60kmh rajotus, mutta nopeudet on sielä jossain 70-80 välissä vieläkin. Mittarin mukaan ajat 65 niin olet shikaani.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
pitkämies
Viestit: 2457
Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo
Paikkakunta: Tampere

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja pitkämies »

S_A kirjoitti:Tänään oli Vihdintiellä tutka tossa ennen Pähkistä. Arvatkaa oliko ruuhkaa juttutuokiolle poliisin kanssa? :-D

Vihdintiellä on 60kmh rajotus, mutta nopeudet on sielä jossain 70-80 välissä vieläkin. Mittarin mukaan ajat 65 niin olet shikaani.
Tampereen ohitustie on "ruuhka-aikaan" myös melko mielenkiintoinen kokemus. Jos ajat 100km/h rajoitusalueella n. 120km/h etenevässä jonossa( :shock: ), niin abaut 2,2 metrin päässä takapuskuristasi roikkuu veewee Turhan/ honda crv tms. joka IHAN VARMASTI ohittaa sinut oikealta(joskus jopa omin silmin todistettuna liittymisrampin kautta!!) ja koheltaa edellä ajavan kiinni, polttelee seuraavat puolikilometriä jarruvaloja kunnes sama taktiikka tuottaa jälleen yhden "sijoituksen" lisää........Pillin soidessa tämä sankari yleensä on edelläsi noin 6 autonmittaa ja leikkaa törkeästi jonkun eteen Nokian rampille..........

PS: On niin mukava tehdä työtä keskellä yötä......Saa olla ihan yksin......
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

S_A kirjoitti:Tänään oli Vihdintiellä tutka tossa ennen Pähkistä. Arvatkaa oliko ruuhkaa juttutuokiolle poliisin kanssa? :-D

Vihdintiellä on 60kmh rajotus, mutta nopeudet on sielä jossain 70-80 välissä vieläkin. Mittarin mukaan ajat 65 niin olet shikaani.
Suomalaista tienopeusrajoitusharkintaa parhaimmillaan tuo 60kmh rajoitus, ennenhän se taisi olla 70 jos nyt oikein muistan :roll: .

Vihdintiellä voisi olla 80 rajoitus, joka tapauksessa aamu/iltaruuhkissa maksimit on edelleen sen 30kmh kun liikennevalosuunnittelu on täysin pielessä.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

UupunutRomeo kirjoitti:Vihdintiellä voisi olla 80 rajoitus
Eikös siinä maaseudun päässä olekin? Kaupungin päässä tuo olisi liikaa, paljon liikennettä ja paljon risteyksiä.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Ei voisi olla 80km rajotusta. Ainakaan Kehä 3 - Haaga välissä. Tulisi ruumiita.
Ennen sielä oli 70 ja nopeudet oli noin 90kmh todellisesti. Nyt 60 rajotuksella nopeudet on noin 70-80kmh säännöllisesti. Liikennevalojen takia 70 olisi ylin mahdollinen, mutta 60kmh on mun mielestä aivan riittävä.
Ne jotka tätä tietä käyttää säännöllisesti, etenkin Kehä 3:selta Helsinkiin päin ajattessa tietävät kyllä tämän drag race kuvion liikennevaloissa, joka iltaisin ei ainakaan hiljene.

Vihdintiellä on Haagan ympyrästä Petikkoon asti 60kmh rajotus, jonka jälkeen rajotus nousee 80kmh, ja laskee ennen Askiston risteystä takaisin 60kmh. Askiston jälkeen rajotus nousee taas 80kmh kunnes ennen Odilammelle laskeutuvaa mäkeä tippuu takaisin 60kmh. Takaisin 80kmh rajotus nousee Lahnuksen Shellin jälkeen.
Sama on kaupunkiin päin ajaessa, identtisesti sama.
Mun mielestä toimii. Edes sen verran, että nopeudet on sen 10kmh alhasemmat.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
-TTY-
Viestit: 1442
Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00
Paikkakunta: Mikkeli

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja -TTY- »

Oli tänä aamuna V70-vankkurikuskilla helvetillinen kiire töihin, kun meinasi liikenneympyrästä poistuessaan ajaa minun ja koiran päälle kun olin suojatietä ylittämässä. Onneks ei oo tossujen koko kuin 43, 46:lla olis jo saattanut jäädä varpaat alle. Teki mieli heittää jotakin takalasiin ja pirun kovaa, mut ei ollut kuin terrieri käden ulottuvilla niin sai jäädä. Jälkeenpäin ajatellen ehkä ihan hyvä. V**uttaa silti tuommoiset :bad-words:
Mikä piru sieltä taas on rikki?

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

^^

Tuttu tie. Ainoa vika, ettei vihdintiellä ole vihreätä linjaa KehäI ja KehäIII välillä. Aina pääset joihinkin punaisiin ajoit miten tahansa. Eipä siellä kyllä muutenkaan noudateta 60 rajoitusta, mutta olen kokeillut sekään ei auta valojen suhteen. Mihinköhän nopeuteen ne on synkattu? Muuten matkanteko on usein suht sujuvaa. Jos ei lasketa niitä sankareita, jotka ajavat 5-10 kmh alle rajoitusten tai niitä jotka eivät näe nopeuden muutoksesta kertovaa liikennemerkkiä. Sitten posotellaan 60 alueella samaa vauhtia, kun 80 alueella. Vuoden verran tuota tuli ajettua päivittäin ja varmaan kohta taas uudelleen, kun saa jonkun työpaikan.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

GiuliaSuper kirjoitti:^^

Tuttu tie. Ainoa vika, ettei vihdintiellä ole vihreätä linjaa KehäI ja KehäIII välillä. Aina pääset joihinkin punaisiin ajoit miten tahansa. Eipä siellä kyllä muutenkaan noudateta 60 rajoitusta, mutta olen kokeillut sekään ei auta valojen suhteen. Mihinköhän nopeuteen n.......Vuoden verran tuota tuli ajettua päivittäin ja varmaan kohta taas uudelleen, kun saa jonkun työpaikan.
Kuten kirjoitin, päin v****a liikennevalosuunnittelu. Ei noudateta, yleisesti kaikki posottaa sitä 75-80 nopeutta. Ei mihinkään nopeuteen. Itse rullannut 7 vuotta tuota pätkää...yhtäkään kolaria en ole nähnyt, se ei tosin poista sitä etteikö niitä olisi sattunut....ja siis rullannut kaikkiin vuorokauden aikoihin.

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

^
Jep, muistaakseni ennen klo 5.15 vilkkuu keltaiset, sillon pääsee nopeesti duuniin ilman hidastavia tekijöitä ja bensaakin säästyy. Mitäköhän puuta pitäisi hakata, et homma muuttuisi..En vaan usko et normi kuluttajalla on mitään vaikutus mahdollisuutta liikennevalon rytmityksiin..Pari juttua olen laittanut eteenpäin liikennevirastolle ja osa mennyt kaupungin lautakuntaan saakka, mut sitten niistä ei ole kuulunut mitään.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Siitä olen kyllä samaa mieltä, että Vihdintie "elämää suurempine liikennevaloineen"(* on liikenteen pahimpia /c-reikiä. Muttei se kokonaan mene liikennesuunnittelun eikä -valojen piikkiin, vaan autoilijatkin kantavat kiitettävällä tavalla kortensa kekoon...

80 rajoituksena on tosiaan mahdoton ajatus - korkeintaan 70 voi olla liikennevalojen kohdalla. Valot on kyllä tarpeen. Esim. Rajatorpantien risteyksessä ei takavuosina tarvinnut kauaa olla valojen keltavilkulla, kun ensimmäinen kolari oli valmis. Ao. risteyksessä on tapahtunut myös ainakin yksi kuolonkolari (rekka ajoi vanhoilla vihreillä pakun kylkeen).

Mutta ne todelliset nopeudet... itse olen tuota tietä joutunut enemmän/vähemmän säännöllisesti kontaamaan pari vuosikymmentä ja kyytiläisenä mittausdataa on tätäkin pidemmältä jaksolta. Jostain käsittämättömästä syystä kaikki valtakunnan tientukot kerääntyy Kehä I ja Konalantien välille. "Mää kun tuosta toisesta risteyksestä, joka on vain kilometrin päässä, käännyn vasemmalle/oikealle, niin eihän tässä kannata kiihdyttää kuin max. 50-60 vauhtiin...." ja tähänkin nopeuteen kiihdytys kestää aikansa ts. keskinopeus on jotain nelosella alkavaa (valoissa seisomiset huomioituna 20-30 km/h). Ja näitä sitten 2 rinnakkain.... vielä enemmän tuo **tutti, kun rajoitus oli 70.

Toisaalta tuon pätkän ulkopuolella on nopeudet sitten se vakio 80 plus mittarivirhe päälle :roll: Vaan ohan vastaavaa Kehä I:lläkin. Koko länsipäässä rajoitus on 70, mutta niin vaan kontataan Tapiolantien risteyksestä Kalevalantien risteykseen 60 lasissa, sitten pinkaistaan 90-100 mittarissa seuraava väli Turvesuontielle, jossa nopeus äkillisesti tippuu 80 pintaan. Tätä Mestarintunneliin sisään (rajoitus 60), mutta nousu tunnelista ulos tappaa vauhdin -> 50 taulussa, mutta tasamaalla alkaa taas kiihdytys 80-90 lukemiin (rajoitus edelleen 60) ... ja sitten Hämeenlinnan väylän kohdalla kontataan vaihteen vuoksi 70 lasissa 80 alueella :silly:

Ns. vihreistä aalloista oli jokunen vuosi sitten HS tiedepalstalla perusteellinen selostus. Aika monta asiaa pitää natsata, jotta aallon saa aikaiseksi. Käytönnössä vihreä aalto on mahdollista saada toimimaan vain yhteen suuntaan kerrallaan. 2-suuntainen vihreä aalto on mahdottomuus, samoin se, että aallot saisi toimimaan risteävillä väylillä.

Ja vaikka vihreä aalto olisikin olemassa, saa nämä viimeisen päälle bensan pihistäjät sen torpedoitua. Eihän sitä kannata kiihdyttää seuraaviin valoihin, kun siellä näkyy punainen palavan. Plus parhaat sankarit jarruttelee, vaikka edessä olisi vihreäkin. Kohtahan sekin vaihtuu punaiseksi... Tätä näkee Kehä I:lläkin mm. Otaniemen kohdilla.

(*Konalantien risteys, josta äärimmäisen harvoin pääsee läpi pysähtymättä
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

UupunutRomeo
Viestit: 835
Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
Car(s): ...Alfa etsinnässä.

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja UupunutRomeo »

insinörtti kirjoitti:Siitä olen kyllä samaa mieltä, että Vihdintie "elämää suurempine liikennevaloineen"(* on liikenteen pahimpia /c-reikiä. Muttei se kokonaan mene liikennesuunnittelun eikä -valojen piikkiin, vaan autoilijatkin kantavat kiitettävällä tavalla kortensa kekoon...

80 rajoituksena on tosiaan mahdoton ajatus - korkeintaan 70 voi olla liikennevalojen kohdalla. Valot on kyllä tarpeen. Esim. Rajatorpantien risteyksessä ei takavuosina tarvinnut kauaa olla valojen keltavilkulla, kun ensimmäinen kolari oli valmis. Ao. risteyksessä on tapahtunut myös ainakin yksi kuolonkolari (rekka ajoi vanhoilla vihreillä pakun kylkeen).

Mutta ne todelliset nopeudet... itse olen tuota tietä joutunut enemmän/vähemmän säännöllisesti kontaamaan pari vuosikymmentä ja kyytiläisenä mittausdataa on tätäkin pidemmältä jaksolta. Jostain käsittämättömästä syystä kaikki valtakunnan tientukot kerääntyy Kehä I ja Konalantien välille. "Mää kun tuosta toisesta risteyksestä, joka on vain kilometrin päässä, käännyn vasemmalle/oikealle, niin eihän tässä kannata kiihdyttää kuin max. 50-60 vauhtiin...." ja tähänkin nopeuteen kiihdytys kestää aikansa ts. keskinopeus on jotain nelosella alkavaa (valoissa seisomiset huomioituna 20-30 km/h). Ja näitä sitten 2 rinnakkain.... vielä enemmän tuo **tutti, kun rajoitus oli 70.

Toisaalta tuon pätkän ulkopuolella on nopeudet sitten se vakio 80 plus mittarivirhe päälle :roll: Vaan ohan vastaavaa Kehä I:lläkin. Koko länsipäässä rajoitus on 70, mutta niin vaan kontataan Tapiolantien risteyksestä Kalevalantien risteykseen 60 lasissa, sitten pinkaistaan 90-100 mittarissa seuraava väli Turvesuontielle, jossa nopeus äkillisesti tippuu 80 pintaan. Tätä Mestarintunneliin sisään (rajoitus 60), mutta nousu tunnelista ulos tappaa vauhdin -> 50 taulussa, mutta tasamaalla alkaa taas kiihdytys 80-90 lukemiin (rajoitus edelleen 60) ... ja sitten Hämeenlinnan väylän kohdalla kontataan vaihteen vuoksi 70 lasissa 80 alueella :silly:

Ns. vihreistä aalloista oli jokunen vuosi sitten HS tiedepalstalla perusteellinen selostus. Aika monta asiaa pitää natsata, jotta aallon saa aikaiseksi. Käytönnössä vihreä aalto on mahdollista saada toimimaan vain yhteen suuntaan kerrallaan. 2-suuntainen vihreä aalto on mahdottomuus, samoin se, että aallot saisi toimimaan risteävillä väylillä.

Ja vaikka vihreä aalto olisikin olemassa, saa nämä viimeisen päälle bensan pihistäjät sen torpedoitua. Eihän sitä kannata kiihdyttää seuraaviin valoihin, kun siellä näkyy punainen palavan. Plus parhaat sankarit jarruttelee, vaikka edessä olisi vihreäkin. Kohtahan sekin vaihtuu punaiseksi... Tätä näkee Kehä I:lläkin mm. Otaniemen kohdilla.

(*Konalantien risteys, josta äärimmäisen harvoin pääsee läpi pysähtymättä
Jumalauta miten mainio kiteytys ! :-D

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

GiuliaSuper kirjoitti:^^

Tuttu tie. Ainoa vika, ettei vihdintiellä ole vihreätä linjaa KehäI ja KehäIII välillä. Aina pääset joihinkin punaisiin ajoit miten tahansa. Eipä siellä kyllä muutenkaan noudateta 60 rajoitusta, mutta olen kokeillut sekään ei auta valojen suhteen. Mihinköhän nopeuteen ne on synkattu? Muuten matkanteko on usein suht sujuvaa. Jos ei lasketa niitä sankareita, jotka ajavat 5-10 kmh alle rajoitusten tai niitä jotka eivät näe nopeuden muutoksesta kertovaa liikennemerkkiä. Sitten posotellaan 60 alueella samaa vauhtia, kun 80 alueella. Vuoden verran tuota tuli ajettua päivittäin ja varmaan kohta taas uudelleen, kun saa jonkun työpaikan.
Joo ei Vihdintiellä kannata kaahata. On sielä aina niitä, jotka poistuvat valoista niin sanotusti lusikka tiskissä. Joskus ne kerkee seuraavista, joskus ei. Mutta kannattaako se nyt oikeasti ladata 100kmh, että pääsee liikennevaloista läpi?

Se on kiva seurata näitä "pultti pohjassa ajajia" Vihdintiellä, etenkin ruuhka-aikana. Sama auto on muutaman kilsan päässä taas samoissa valoissa ja minä olen bussilla käynyt useamman pysäkinkin läpi. Joskus se sama auto vielä osuu Manskullakin vierelle; karannut monet valot horisonttiin ja siinä se on Kisahallilla samoissa valoissa mun kanssa.

Vihdintielle voisi antaa sellasen neuvon, että jos näät esim. Konalan risteykseen tultaessa valot vihreällä sieltä mäen päältä suuntana Helsinki; niin nosta kaasu ja anna rullata. Enemmän kun todennäkösesti ne vaihtuu punaselle sen 400-500m matkalla, kun 60-70kmh sieltä mäkeä alas tulet. Joka päivä näkee niitä, jotka yrittävät...näkee kun nopeutta lisätään ja sitten ne kuitenkin vaihtuu Riukutien pysäkin kohdilla ja sitten jarrutetaan ihan kunnolla. Ja hetken päästä esimerkiksi se linja-auto hiljalleen pysähtyy vierelle ja mitään ei sillä 20-30kmh ylinopeudella voitettu. Päin vastoin.

Ennakoimalla saa ajamisesta paljon rauhallisempaa. Kyllä sitä seuraavistakin valoista kerkee, ei se maailma kaadu minuuttiin.
Ja ei se lyhyemmän jonon etsiminen parin auton takia kannata sen enempää. Sillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä kummassa jonossa olet.

Aamuruuhkassa, Kehä 1:sen siltaa lähestyttäessä on tämä hauska ilmilö. Vasenta kaistaa niin pitkälle kun pystytään ja sitten etsitään hanuri hiessä väliä, minne puikata oikealle kaistalle ja sitten heti samantien Kehä 1 länteen tai Itään kaistalle.
Ei siinä mitään, mutta siitä seuraa hauskoja tilanteita kun joku lataa sieltä vasemmalta kaistalta niin sanotusti liinat kiinni ja sellaseen olemattomaan väliin. Kivoja sellasia jarrutuskuvioita tulee näistä tempauksista. Voittaahan ne siinä minuutin ehkä, mutta toisinaan sitten näkee kun minuutti on tuplattu puolen tunnin virkavallan kanssa jutteluksi ja toisen osapuolen kanssa ihmettelyyn.
Viimeksi muokannut S_A, 29 Syys 2014, 21:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Vihdintiestä vielä sen verran, että todella usein sielä Lahnus-Askisto-Petikko välillä joutuu ajamaan normaalin henkilöauton takana, joka ajaa sen 20kmh alinopeutta. En tiedä mistä ihmeestä se johtuu. Onko sitten jotenkin kapeamman olonen tie vai mistä, kun Luukistakin asti joskus ajellaan reilua alinopeutta. Parhaat tapaukset tosin on niitä, jotka ajaa sen 70kmh oli rajotus 60 tai 80. Mutta taannoin seurasin mitä tapahtuu kun mopoauto ajaa aamuruuhkassa kohti Helsinkiä.
Oli muuten kivoja ohituksia.....
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
TeroPee
Viestit: 1128
Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
Paikkakunta: Helsinki
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja TeroPee »

Tuossa on lukemista vihreästä aallosta ja liikennevalosuunnittelusta muutenkin. http://www.liikennevalot.info/tieto/vihreaaalto.shtml

Avatar
alamajy
Viestit: 1989
Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
Paikkakunta: Imatra

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja alamajy »

Simuloinnissa kun ohjelmoitiin yksinkertainen valoristeys ja sallittiin esim. jalankulkijoille hieman 'huonoa käytöstä' tai joku auto liikkui muita hitaammin (tai nopeammin) niin kyllä heti joku osapuoli kärsi. Tai jos autojen määrää lisättiin, niin heti tuli ongelmia.
Homma on paljon helpompi, jos kaikki noudattavat liikennesääntöjä ja autot kiihdyttävät ripeästi maksinopeuteen, lähtevät heti valon vaihtuessa liikkeelle eivätkä anna välimatkojen kasvaa :-D

Avatar
GiuliaSuper
Viestit: 1109
Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
Paikkakunta: Helsinki

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GiuliaSuper »

^^^^^
însinörtille pisteet hyvästä tiivistyksestä.

^^^
Monesti olen nähnyt, kun bussi antaa vähän vauhtia näille sankareille. Onneksi Alfalla pääsee ohitse, toki järki päässä, jos tarvetta ilmenee. Jos Helsingin keskustaan pitää ajella, niin mieluummin valitsen Turun motarin, kehäII ja länsiväylän. Koska ajallisesti nopeampi reititys. Toki riiippuu mihin aikaan on liikenteessä ja mihin on menossa. Ei kyllä kehtais 100kmh painella, kun kortti on sen verran tärkeä tuolla taskussa, eikä muutenkaan sovi hölmöillä. En ole oikein koskaan ymmärtänyt kaistapujottelijoita, otan mieluummin yhden kaistan ja siinä mennään, paitsi muutamissa strategisissa kohdissa. Varmasti näet yhtä ja toista bussin ratissa. Koita kestää :)

^^
Ompas tosiaan haastavampaa kun kuvittelin. Kiitos linkistä!

Itse tullu ajeltua pk-seudulla erilaisten töiden (mm. myyntihommia) takia viimeisten reilu 10 vuoden aijan. KehäI tuli liiankin tutuksi, kun muutaman vuoden ajoin päivittäin päästä päähän, tosin nopeampi keskustan läpi ajettuna. Samoin Vuokista Nihtisiltaan keskustan läpi nopeampi pahimpaan ruuhka-aikaan. Onneksi voi valita reitityksen kellonajan ja liikenteen sujuvuuden mukaan, kun tietää sopivat reitit.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Satakuusnelonen
Viestit: 1773
Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
Paikkakunta: Parkano

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Satakuusnelonen »

Paras saavuttamani vihreäaalto,

16 liikennevalot / 13,7 km matkalla. Kuninkaankatu 9 - Vaasantie 618 eli Finlaysonilta Metsäkylän Shellille pysähtymättä.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong

Avatar
AriFerra
Viestit: 136
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Minä kyllä myönnän, että olen aika laiska käyttämään vilkkua.

Motarilla oikealle palatessa en käytä. Jätän aina kyllä pitkän välin kun palaan.

Kaupungissakin, jos on kaista jolta saa vain kääntyä, en laita niitä polttimoita vilkkumaan.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

AriFerra kirjoitti:
Minä kyllä myönnän, että olen aika laiska käyttämään vilkkua.

Motarilla oikealle palatessa en käytä. Jätän aina kyllä pitkän välin kun palaan.

Kaupungissakin, jos on kaista jolta saa vain kääntyä, en laita niitä polttimoita vilkkumaan.
Aijaijaijai, kohta joku spede saa sut kiinni itseteosta kojelautakameralle, laittaa sen iltasanomiin ja kansa vaatii sulle elinkautista!! :lol:

E: Ainiin oma liikenne juttuni, ajelin tänään salille niittaris. Kaikki muuten ok mutta autotiellä veti pyörällä keski-ikäinen äijä, pyöränsä perässä sellainen pyöräkärry jonne laittaa skidin ja sen edessä ajeli sen ehkä 5 v tytär pujotellen. Autotiellä vittu! Vieressä jalkakäytävä. Tuli melkeen paskat housuun kun ajoin ohi ja tää pikkutyttö meinas pujotella alle, kerkesin tekee hätäsen väistöliikkeen vastaantulijan kaistalle ja onneks ei tullu vastaankaa ketää. ylittivät sitten tien keskeltä risteysaluetta. Oli pakko pysähtyä ja antaa hieman kommenttia tälle isälle. Häippäs paikalta aika hätäseen pyöräilytrikoot paukkuen kun kerroin sille tomakasti että se on idiootti.

Avatar
Vainio
Viestit: 650
Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota
Paikkakunta: Lahti

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Vainio »

Mikä prkl saa kuskin ohittamaan rekkaa hernerokkasumussa missä näkyvyys eteenpäin on suunnilleen sähkötolpan välin verran?
Aamulla 12-tiellä tuli sumussa vastaan rekka ja sen rinnalla henkilöauto samalla kaistalla...
Onneks oli pysäkki kohdalla mihin mahtu väistämään, mutta kalsarit meni kyllä vaihtoon.
Jos haluaa hengestään välttämättä päästä niin voisi valita jonkun muun tekotavan kuin kolaroinnin. Liikenteessä kun on myös niitä jotka EI halua päästä hengestään :bad-words:

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

AriFerra kirjoitti:Motarilla oikealle palatessa en käytä. Jätän aina kyllä pitkän välin kun palaan.

Kaupungissakin, jos on kaista jolta saa vain kääntyä, en laita niitä polttimoita vilkkumaan.
Yritätkö säästää polttimoita, vai minkä lajin köyhyys moiseen ajaa?

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Tuomas K kirjoitti:
AriFerra kirjoitti:Motarilla oikealle palatessa en käytä. Jätän aina kyllä pitkän välin kun palaan.

Kaupungissakin, jos on kaista jolta saa vain kääntyä, en laita niitä polttimoita vilkkumaan.
Yritätkö säästää polttimoita, vai minkä lajin köyhyys moiseen ajaa?
Vanhaan hyvään aikaan motarilla ei tarvinnut käyttää vilkkua, kun palasi ohituskaistalta oikealle. Perusteena oli se, että ohituskaistalta on aina pakko palata oikealle kaistalle, kun ohitus on suoritettu. Paluupakko on edelleen, mutta ainakaan ykköstiellä se ei koske niitä, jotka ajavat aamuruuhkassa kohti maalikylää. Meinaan tänäänkin mun edessä roikkui parikin autoa vähän alle satasta, vaikka oikea kaista oli tyhjä. Vaihdoin sitten sinne ja sivuutin ne.

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

h_lauri kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
AriFerra kirjoitti:Motarilla oikealle palatessa en käytä. Jätän aina kyllä pitkän välin kun palaan.

Kaupungissakin, jos on kaista jolta saa vain kääntyä, en laita niitä polttimoita vilkkumaan.
Yritätkö säästää polttimoita, vai minkä lajin köyhyys moiseen ajaa?
Vanhaan hyvään aikaan motarilla ei tarvinnut käyttää vilkkua, kun palasi ohituskaistalta oikealle. Perusteena oli se, että ohituskaistalta on aina pakko palata oikealle kaistalle, kun ohitus on suoritettu. Paluupakko on edelleen, mutta ainakaan ykköstiellä se ei koske niitä, jotka ajavat aamuruuhkassa kohti maalikylää. Meinaan tänäänkin mun edessä roikkui parikin autoa vähän alle satasta, vaikka oikea kaista oli tyhjä. Vaihdoin sitten sinne ja sivuutin ne.
Meillä suomalaisilla on vielä opeteltavaa motariajokulttuurista. KO. tilanteessa teen kuten saksalaiset , vasemmalla kaistalla hidastelijoiden perään ( ei kirjaimellisesti ) ja kaukovalovilkkua peliin riittävän pitkään. Kyllä tämä toimii Finlandiassakin.
Jos h laurin tapaan toimien tulisi kolari niin oikealta ohittaja ei ole vahvoilla.

JT
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

En ohittanut, vaan sivuutin. Normimeininkiä ykköstiellä, paitsi maanantaina yks tojokuski eli kamikaze-hengen vallassa ja pujotteli eteenpäin. Kaistaa vaihtava yleensä maksaa, mutta tuostapa saisi hyvän ennakkotapauksen!

Avatar
GreenThing
Viestit: 811
Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
Paikkakunta: Kärkölä

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja GreenThing »

Jotenkin surullista että pitää oikein erikseen ajatella ajaessa muun liikenteen seassa että milloin käyttää vilkkua ja milloin ei...

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

Hei, Tosi Mies ei käytä vilkkua, pipoa pakkasella eikä heijastinta jalan liikkuessaan. Olen itsekin saanut jossain Kebab kerhon tms. tapaamisessa moitteita takin hihassa roikkuneesta heijastimesta.

Vilkkua kannattaa olla käyttämättä juuri siksi, että saa annettua vähän lisää jännitystä sille peilin katveeseen jääneen / "puun takaa tulleen" auton kuskille. Plus saahan sitä kyykytettyä liikenneympyröissä muita autoja ja risteyksissä polkupyöriäkin, mistä tulee kunigas olo.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
AriFerra
Viestit: 136
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

h_lauri kirjoitti:
Tuomas K kirjoitti:
AriFerra kirjoitti:Motarilla oikealle palatessa en käytä. Jätän aina kyllä pitkän välin kun palaan.

Kaupungissakin, jos on kaista jolta saa vain kääntyä, en laita niitä polttimoita vilkkumaan.
Yritätkö säästää polttimoita, vai minkä lajin köyhyys moiseen ajaa?
Vanhaan hyvään aikaan motarilla ei tarvinnut käyttää vilkkua, kun palasi ohituskaistalta oikealle. Perusteena oli se, että ohituskaistalta on aina pakko palata oikealle kaistalle, kun ohitus on suoritettu. Paluupakko on edelleen.
Joo, tää hoo laurin ajatus tuossa kai on takana. Sama juttu, kun on kaistalla josta ei voi muualle mennä.
Arvasin, että kuittia tulee, kun ton kirjoitin. Minulla nyt ei vahvoja mielipiteitä ole mistään, ja helppo myöntää että väärässä olen.

Avatar
h_lauri
Viestit: 6198
Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
Paikkakunta: Kauniainen

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja h_lauri »

Insinörtti on saanut misinformaatiota? Joku kepaasin kaveri on uunottanut? :D

Itsehän siis mieluummin vilkutan kuin en ja heijastimetkin löytyvät, samoin liivit autosta.

Muuten on tällä viikolla liikenne sujunut hyvin, vain yksi autoni ulkopuolinen törttö havaittu.

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

AriFerra kirjoitti:Sama juttu, kun on kaistalla josta ei voi muualle mennä.
Vaikka sinä tiedät että siitä kaistalta ei voi muualle mennä, niin tietävätkö myös muut tienkäyttäjät?

Ylipäätään aika turhan tuntuista lähteä arpomaan vilkun käyttämistä jonkun tarveharkinnan perusteella. Siitä ei ole mitään hyötyä että välttyy sen käyttämiseltä, mutta vilkun käyttämisestä sen sijaan saattaa ollakin hyötyä vaikka sitä ei välttämättä juuri huomaakaan. Samoin jos käyttää sitä vilkkua vain "tarvittaessa" unohtuu se helpommin myös tarvittaessa, kuin silloin jos sitä käyttäisi aina.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

Risteyksissä, joissa on esim. määrätty merkein pääväylä ja sitämyöten väistämisvelvoite risteäville teille, harvemmin käytän vilkkua (jos ajan ns. pääväylää pitkin) - koska pysyn samalla tiellä. Tässä on yksi moinen paikka, jossa ihmiset ei osaa yksinkertaisesti ajaa:
http://goo.gl/maps/pNLPw

Nykyään kyseinen pätkä on siis valmiiksi rakennettu risteys. Kuvassa oikealta tulevilla on kolmio, vasemmalta ja kuvaussuunnasta kulkevalle etuajo-oikeus. Tässä risteyksessä todella moni pysähtyy tuolta oikealta tulevaa odottelemaan, vaikka jopa heidän kolmio näkyy täysin selvästi... Silti, tuossa en käytä vilkkua - enhän minä käänny mihinkään?

Sen sijaan Keravalla Citymarketin parkkihallin sisäänmenossa KÄYTÄN vilkkua, vaikka ajan suoraan. Koska siirryn pois pääväylältä "sivutielle"... Suurinosa ei ymmärrä sitä käyttää, jonka vuoksi nykyään on pakko käyttää vilkkua myös jatkaessaan pääväylää pitkin, ettei joku parkkihallista poistuleva rysäytä kylkeen...

Tarkoitan siis tätä paikkaa http://goo.gl/maps/XCdiZ

Avatar
Tuomas K
Viestit: 5468
Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V
Paikkakunta: Vantaa

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Tuomas K »

Toi Citymarketin liittymä on aivan liian haastava suurimmalle osalle autoilijoita, kun suoraan ajava onkin "kääntyvä". Kyrsii odottaa että sieltä pääsisi ajamaan pois, kun vastaan tulee autojono jotka kaikki ajaa vilkuttamatta sinne parkkihalliin. Käyttäisivät sitä vilkkua niin hallista pääsisi pois eikä tarvitsisi turhaan odotella.

Avatar
S_A
Viestit: 1829
Liittynyt: 20 Huhti 2011, 17:17
Paikkakunta: Vantaa
Viesti:

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja S_A »

Niin tuo vilkku juttu kyllä jakaa kansaa hienosti.
Olen sitä mieltä kyllä, että sen käyttämättä jättäminen on asenteellista. Ei se nyt niin tärkeää ole......joidenkin mielestä.

..."mitäs sitä vilkkuja..... mutta annas olla kun mun eteen tullaan vilkutta..hemmetin kpäät..."

..."..mitäs sitä kaistaa vaihtaessa muille ilmottamaan, mutta nuolivalolla liikennevaloissa odotellessa vilkku on päällä 2 minuuttia"....

...."mitäs sitä kaistaa vaihtaessa vilkuttamaan, just nyt ei ehdi, mutta kun liityn Vihdintieltä Kehä 1:sen liittymärampille, vilkku on pitkään päällä..."

Näitä näkee joka päivä. Kaistan vaihdossa ei käytetä, mutta nuolivaloristeyksessä kyllä vilkkuu koko paikallaan olo ajan.... Tai just toi että liitytään rampille pois päätieltä; takaa ei voi kukaan oikeastaan ojaa myöten ajaa viereen; sillon vilkutetaan. Mutta kaistaa vaihtaessa kun on olennaisesti jotain kerrottavaa muille; sitä ei käytetä.

Eiköhän tuo asenne juttu ole, ja tietenkin jos on Ipäd ratin päällä kuten eräällä Mersukuskilla oli ilta ruuhkassa; niin ei sitä sillon ehdi tietenkään kun pitää katsoa multimediasomevideoita.
- GTR 24 Heures Du Mans Winners 1995 -

http://samiaal.kuvat.fi/kuvat/

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja Polforea »

Joskus pyörällä kuolleessa kulmassa juuri kaistanvaihdon aloitushetkellä oltuani, kiitos kaikille jotka sitä vilkkua käyttävät AJOISSA, että se ehkä juuri sillä hetkellä piilossa oleva kaveri ehtii ehkä pelastaa tilanteen omalta osaltaan ilman hätäväistöä. Itte toki yritän vilkkua käyttää (ajoissa), mutta joskus teen virheitä, pahoitteluni siitä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Liikenteestä

Viesti Kirjoittaja jkk »

http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201 ... 9_v0.shtml

siittä ammattikuskin ajoa. jos se vaan säikähtikö mutkia vai onko autopeli jäänyt päälle?

Vastaa Viestiin