No tästä voi vääntää sen 1000 sivua taas. Ihan miten vaan. Oli miten ammattimies vaan, tollanen täysin puskista tullut tilanne pelästyttää ja sillon reagoi vaikkei pitäisi. En meinaa usko, että tuo rekan kuljettaja oletti että joku on noin aasi ja ohittaa tollasessa tilanteessa ja paikassa. Mutta se tästä mun osalta.UupunutRomeo kirjoitti:Kuten sanottua, skoda lähtee huonon arvioinnin jälkeen ohitukseen...rekkakuskin äänimerkki ja valoshow perään on täysin turhat toimenpiteet. Oikea ammattimies olisi toiminut toisin...insinörtti kirjoitti:Ainakin olisi syytä käydä optikon pakeilla, koska moottoripyörä näkyy aika kehnolaatuisella videollakin heti vastaantulijoiden kaistalle siirtymisen jälkeen.Raimo Miettinen kirjoitti:Tässä video Skodan näkokulmasta.
Entistä pahemmin vaan näyttää siltä, että tää maanteiden sankari ihan kylmän rauhallisesti katsoi, että vastaantulijalla on tuossa hyvä paikka väistää, kun Maailman Tärkein Ihminen(tm) tulee nyt rekasta ohi. Eikä tuo jarruttelukaan nyt kovin paniikkitempoilulta näyttänyt.
Mp oli valoitta ja skodakuskin silmiin on jopa voinut näyttää jalankulkijalta tai pyöräilijältä...toki hänelle on valjennut kohtuu nopeasti että arvio on väärä.
Loppuun voin vain todeta että näitä sattuu enkä löytänyt törkeää tuosta oikeastaan yhtään, enempi tuntuu että media ja naamakirja näistä tekemällä tekee törkeitä....selkeä arviointivirhe ja vahinko tuo ohitukseen lähtö vaikuttaa olleen, voi jopa olla totta että koitti tihrustaa kävikö mp kuskille jotain ja luuli rekkakuskin toimia pysähtymismerkiksi...?
Liikenteestä
Valvoja: Moderators
Re: Liikenteestä
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Liikenteestä
Tuli pieni muistutus,että peileihin kannattaa välillä katsoa
Neljän "ruuhkassa"8-tiellä ajelin jonkun pikkukipon perässä,kun yhtäkkiä edessä vauhti tippui 60km/h ja auto ajeli tien oikeata reunaa,ja loput edessä olevat autot "karkasivat"horisonttiin.No,aattelin että onko auto hajoamassa/polttoaine lopussa,että ohi vaan nopeasti.Juuri kun olin kaistaa vaihtamassa,niin ambulanssi meni vauhdilla ohi
Neljän "ruuhkassa"8-tiellä ajelin jonkun pikkukipon perässä,kun yhtäkkiä edessä vauhti tippui 60km/h ja auto ajeli tien oikeata reunaa,ja loput edessä olevat autot "karkasivat"horisonttiin.No,aattelin että onko auto hajoamassa/polttoaine lopussa,että ohi vaan nopeasti.Juuri kun olin kaistaa vaihtamassa,niin ambulanssi meni vauhdilla ohi
- maybetomorrow
- Viestit: 1568
- Liittynyt: 17 Tammi 2009, 19:29
- Car(s): Makaronilaatikoita vuodesta 2007
- Paikkakunta: Sisä-Suomi
Re: Liikenteestä
Vähän kevyempi aihe tähän väliin, välttyy kai sitä näinkin parkkisakolta: http://www.verygoodwork.com/video-man-d ... void-fine/
Elämä on kuin koppimopo, välillä tuntuu että menee lujaa mutta todellisuudessa isommat jyrää alleen
- Raimo Miettinen
- Viestit: 2339
- Liittynyt: 01 Loka 2008, 00:58
- Viesti:
Vs: Liikenteestä
Tuo Skoda vs. rekka -keissi on nyt saanut yhden päätöksen.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 89741.html
"Syytetty puolustautui väittämällä, että hänellä oli ollut riittävä näkyvyys ohitukseen. Hän oli todennut moottoripyörän vastaantulon olleen ennalta arvaamatonta."
Mielenkiintoinen väite.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 89741.html
"Syytetty puolustautui väittämällä, että hänellä oli ollut riittävä näkyvyys ohitukseen. Hän oli todennut moottoripyörän vastaantulon olleen ennalta arvaamatonta."
Mielenkiintoinen väite.
Re: Vs: Liikenteestä
HYVÄ. HYVÄ HYVÄ HYVÄ!Raimo Miettinen kirjoitti:Tuo Skoda vs. rekka -keissi on nyt saanut yhden päätöksen.
http://www.iltasanomat.fi/kotimaa/art-1 ... 89741.html
"Syytetty puolustautui väittämällä, että hänellä oli ollut riittävä näkyvyys ohitukseen. Hän oli todennut moottoripyörän vastaantulon olleen ennalta arvaamatonta."
Mielenkiintoinen väite.
Kerrankin oikeus tapahtui oikeasti. Tuo Skeidasta kuvattu video on vielä niin päivän selvä, mitä tuossa oikeasti tehtiin takana tulevalle rekalle. Blokkausta ja blokkausta ja tarkkaa peiliin katsomista, että vielä kerran kääntää eteen. Vaikka tosta ohituksesta ei mitään ois tullutkaan sanomista; niin toi jarrutus sinetöi ton Skeidan ajokiellon kerta laakista, etenkin toi eteen kääntäminen.
HYVÄ HYVÄ. Kerrankin tässä voi mennä tyytyväisenä nukkumaan. Suomen paras Skeida kuski sai mitä tilasi.
Joskus varmaan kannattaisi myöntää omat virheensä, eikä jauhaa pskaa siitä, että ei tee koskaan virheitä.
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
Tässä syy siihen miksen ole tähän mitään kommentoinut.....Wile E. Coyote kirjoitti:.... Näitä sankareita on vuosien aikana nähnyt niin monta että ei ole vuosiin tullut laskettua......
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Liikenteestä
Onkohan nyt sitten aika valtiovallan + vakuutusyhtiöiden määrätä tämmäset kuvauslaitteet pakolliseksi ja sitten niiden mukaan tuomiot. Kuoliko/loukkaantuiko/menikö peltiä tässä tapauksessa? Ei. Rekkamiehellä on jatkuva "nauhotus" päällä. Onko maailman paras kuski? Pelkääkö liikenteessä? Tämä tie arveluttaa ja pahasti. Voidaanko videointeja manipuloida?
Kuka voi käsi sydämmellä sanoa, ettei yhtää virhettä ole liikenteessä tehnyt. Tässä tapetilla olleessa tapauksessa tilanne näyttää kyllä pahalta, mutta silti? Mikä on ihmisen olemisen, tekemisen, vastuun ja yksityisyyden oikeudet ja riskit?
Kuka voi käsi sydämmellä sanoa, ettei yhtää virhettä ole liikenteessä tehnyt. Tässä tapetilla olleessa tapauksessa tilanne näyttää kyllä pahalta, mutta silti? Mikä on ihmisen olemisen, tekemisen, vastuun ja yksityisyyden oikeudet ja riskit?
Re: Liikenteestä
Tällä mentaliteetilla ei pitäisi vankiloitakaan olla, eikä tapoista saisi tuomita "koska kaikille voi käydä näin". En ymmärrä porukan mentaliteettia siinä kohtaa, kun toinen törttöilee -> asian näkee -> törttöilijä tuomitaan sakkoihin. Onko se väärää, että kun on tehnyt jotain väärää ja jää siitä kiinni, niin hommasta seuraa rangaistus? Noita oman elämänsä sankareita on ihan riittämin ja jokainen joka on poissa tieliikenteestä on parhaaksi kaikille muille. En nyt oikein tässä näe mitään perää, miksi lähteä Skodakuskia puolustelemaan. Sama kun riitauttaisi sen, että ajoi motoristin yli kun tuli itse kolmion takaa "emmä sitä nähny" kommenteilla.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
^olet siis sitä mieltä että on hyvä että ihmiset rupeavat kyyläilemään ja taltioimaan toistensa tekemisiä?
Matskun manipulointi on todlla helppoa ja siitä saadaan kyllä pois ne mitä ei haluta nähtävän esim.
ja shuttle, ethän voi verrata tappoa ja liikennerikkomusta jossa ei ollut minkäänlaisia vahinkoja keskenään?
Matskun manipulointi on todlla helppoa ja siitä saadaan kyllä pois ne mitä ei haluta nähtävän esim.
ja shuttle, ethän voi verrata tappoa ja liikennerikkomusta jossa ei ollut minkäänlaisia vahinkoja keskenään?
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Eipä tuommoista ohitustötöilyä mitenkään helposti tyhjästä tehdä. Sitäkin oikeudessa osataan arvioida että mitä siinä ei näytetä.
Onko se sitten huono että todennäköisyys jäädä kiinni liikennesikailusta kasvaa?
Onko se sitten huono että todennäköisyys jäädä kiinni liikennesikailusta kasvaa?
Re: Liikenteestä
En sanonut että kannatan kyyläilyä ja toisten tekojen taltiointia. Kannatan sitä, että jos joku törttöilee skodilakin tapaan ja se tallentuu videolle, niin siitä seuraa asianmukainen rangaistus. Yliampuva esimerkkini oli lähinnä sen vuoksi tuohon pistetty. Dashcamien käyttöä en pidä mitenkään erikoisena enkä toisten oikeuksia loukkaavana - kuten en niinkään välitä mistään valvontakameroista. Joskus piruuttani laskin, että 5.2 kilometrin aikana näyn yhteensä arviolta 28:ssa valvontakamerassa - pitääkö nyt nousta barrikadeille ja huutaa että Supo valvoo?jkk kirjoitti:^olet siis sitä mieltä että on hyvä että ihmiset rupeavat kyyläilemään ja taltioimaan toistensa tekemisiä?
Matskun manipulointi on todlla helppoa ja siitä saadaan kyllä pois ne mitä ei haluta nähtävän esim.
ja shuttle, ethän voi verrata tappoa ja liikennerikkomusta jossa ei ollut minkäänlaisia vahinkoja keskenään?
Olet oikeassa että manipulointi on helppoa, mutta yhtälailla sen manipuloinnin huomaa yhtä helposti. Eiköhän niillä oikeudessa ole ihan oikeasti ammattilaiset näitä hommia katsomassa ettei siellä vedetä stetsonvakioita. Skodasta kuvattuna sen temppu näytti ihan juuri niin mulkeromaiselta, kuin tuosta rekastakin katsottuna; mitään en nää mut ohi meen silti ja sitten päälle vähän "näytetään kuka on tien ässä".
- Giallo Pozzuoli
- Viestit: 1930
- Liittynyt: 17 Maalis 2007, 19:17
- Paikkakunta: Kuopio
Re: Liikenteestä
Parkkipaikalla kolaroinnin ilmoittamatta jättäminen ei oo sitten enää rangaistava teko kun lakeja on harmonisoitu EU-pillin mukaan.
Korkeimman oikeuden ennakkopäätös
Mielenkiintoista olis tietää mitä muuta tuo itsekriminointisuoja pitää sisällään. Jos ajaa vaikka mummon yli suojatiellä ja pakenee paikalta, niin sitäkään ei tartte ilmoittaa viranomaisille vai miten?
Ja suomihan kiltisti tuossakin korkeimman oikeuden johdolla marssi eu-pillin mukaan vastoin kaikkea tervettä järkeä ja suomen omaa lainsäädäntöä.
Korkeimman oikeuden ennakkopäätös
Mielenkiintoista olis tietää mitä muuta tuo itsekriminointisuoja pitää sisällään. Jos ajaa vaikka mummon yli suojatiellä ja pakenee paikalta, niin sitäkään ei tartte ilmoittaa viranomaisille vai miten?
Ja suomihan kiltisti tuossakin korkeimman oikeuden johdolla marssi eu-pillin mukaan vastoin kaikkea tervettä järkeä ja suomen omaa lainsäädäntöä.
- Xehpuk
- Viestit: 697
- Liittynyt: 09 Loka 2009, 19:05
- Car(s): Pitkäkattoinen 159 2.0JTDm 2011
ex AR 156 V6 1998 - Paikkakunta: Valkeakoski
Re: Liikenteestä
Olisihan tuon voinut (?) linjata ihan hyvin niin, että kun vankilatuomion vaaraa ei ole ja sakotkin pieniä, niin ilmoittamatta jättäminen olisi rangaistavaa. Nyt kun tieto tuosta päätöksestä on levinnyt uutisiinkin, niin rehellisyys loppunee kuin seinään..Giallo Pozzuoli kirjoitti:Parkkipaikalla kolaroinnin ilmoittamatta jättäminen ei oo sitten enää rangaistava teko kun lakeja on harmonisoitu EU-pillin mukaan.
Korkeimman oikeuden ennakkopäätös
Mielenkiintoista olis tietää mitä muuta tuo itsekriminointisuoja pitää sisällään. Jos ajaa vaikka mummon yli suojatiellä ja pakenee paikalta, niin sitäkään ei tartte ilmoittaa viranomaisille vai miten?
Ja suomihan kiltisti tuossakin korkeimman oikeuden johdolla marssi eu-pillin mukaan vastoin kaikkea tervettä järkeä ja suomen omaa lainsäädäntöä.
- Garmund
- Viestit: 1904
- Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
- Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa - Paikkakunta: K-Häme/Helsinki
Re: Liikenteestä
Saahan sitä.silti tötöilystään sakot. Tossakin 10 päiväsakkoa siitä ja 5 olisi tullut ilmoittamatta jättämisestä
Suoraan vaan suoraa
Re: Liikenteestä
Tänään oli Vihdintiellä tutka tossa ennen Pähkistä. Arvatkaa oliko ruuhkaa juttutuokiolle poliisin kanssa?
Vihdintiellä on 60kmh rajotus, mutta nopeudet on sielä jossain 70-80 välissä vieläkin. Mittarin mukaan ajat 65 niin olet shikaani.
Vihdintiellä on 60kmh rajotus, mutta nopeudet on sielä jossain 70-80 välissä vieläkin. Mittarin mukaan ajat 65 niin olet shikaani.
- pitkämies
- Viestit: 2457
- Liittynyt: 04 Heinä 2007, 17:49
- Car(s): ....................
- Maserati 222 SE
- Maserati Quattroporte
- Lancia Thesis
- Jaguar XJR
- Saab 9-5 2.0 Turbo - Paikkakunta: Tampere
Re: Liikenteestä
Tampereen ohitustie on "ruuhka-aikaan" myös melko mielenkiintoinen kokemus. Jos ajat 100km/h rajoitusalueella n. 120km/h etenevässä jonossa( ), niin abaut 2,2 metrin päässä takapuskuristasi roikkuu veewee Turhan/ honda crv tms. joka IHAN VARMASTI ohittaa sinut oikealta(joskus jopa omin silmin todistettuna liittymisrampin kautta!!) ja koheltaa edellä ajavan kiinni, polttelee seuraavat puolikilometriä jarruvaloja kunnes sama taktiikka tuottaa jälleen yhden "sijoituksen" lisää........Pillin soidessa tämä sankari yleensä on edelläsi noin 6 autonmittaa ja leikkaa törkeästi jonkun eteen Nokian rampille..........S_A kirjoitti:Tänään oli Vihdintiellä tutka tossa ennen Pähkistä. Arvatkaa oliko ruuhkaa juttutuokiolle poliisin kanssa?
Vihdintiellä on 60kmh rajotus, mutta nopeudet on sielä jossain 70-80 välissä vieläkin. Mittarin mukaan ajat 65 niin olet shikaani.
PS: On niin mukava tehdä työtä keskellä yötä......Saa olla ihan yksin......
"En kourinut...Autoin vain ala-selästä!"....
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Liikenteestä
Suomalaista tienopeusrajoitusharkintaa parhaimmillaan tuo 60kmh rajoitus, ennenhän se taisi olla 70 jos nyt oikein muistan .S_A kirjoitti:Tänään oli Vihdintiellä tutka tossa ennen Pähkistä. Arvatkaa oliko ruuhkaa juttutuokiolle poliisin kanssa?
Vihdintiellä on 60kmh rajotus, mutta nopeudet on sielä jossain 70-80 välissä vieläkin. Mittarin mukaan ajat 65 niin olet shikaani.
Vihdintiellä voisi olla 80 rajoitus, joka tapauksessa aamu/iltaruuhkissa maksimit on edelleen sen 30kmh kun liikennevalosuunnittelu on täysin pielessä.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Eikös siinä maaseudun päässä olekin? Kaupungin päässä tuo olisi liikaa, paljon liikennettä ja paljon risteyksiä.UupunutRomeo kirjoitti:Vihdintiellä voisi olla 80 rajoitus
Re: Liikenteestä
Ei voisi olla 80km rajotusta. Ainakaan Kehä 3 - Haaga välissä. Tulisi ruumiita.
Ennen sielä oli 70 ja nopeudet oli noin 90kmh todellisesti. Nyt 60 rajotuksella nopeudet on noin 70-80kmh säännöllisesti. Liikennevalojen takia 70 olisi ylin mahdollinen, mutta 60kmh on mun mielestä aivan riittävä.
Ne jotka tätä tietä käyttää säännöllisesti, etenkin Kehä 3:selta Helsinkiin päin ajattessa tietävät kyllä tämän drag race kuvion liikennevaloissa, joka iltaisin ei ainakaan hiljene.
Vihdintiellä on Haagan ympyrästä Petikkoon asti 60kmh rajotus, jonka jälkeen rajotus nousee 80kmh, ja laskee ennen Askiston risteystä takaisin 60kmh. Askiston jälkeen rajotus nousee taas 80kmh kunnes ennen Odilammelle laskeutuvaa mäkeä tippuu takaisin 60kmh. Takaisin 80kmh rajotus nousee Lahnuksen Shellin jälkeen.
Sama on kaupunkiin päin ajaessa, identtisesti sama.
Mun mielestä toimii. Edes sen verran, että nopeudet on sen 10kmh alhasemmat.
Ennen sielä oli 70 ja nopeudet oli noin 90kmh todellisesti. Nyt 60 rajotuksella nopeudet on noin 70-80kmh säännöllisesti. Liikennevalojen takia 70 olisi ylin mahdollinen, mutta 60kmh on mun mielestä aivan riittävä.
Ne jotka tätä tietä käyttää säännöllisesti, etenkin Kehä 3:selta Helsinkiin päin ajattessa tietävät kyllä tämän drag race kuvion liikennevaloissa, joka iltaisin ei ainakaan hiljene.
Vihdintiellä on Haagan ympyrästä Petikkoon asti 60kmh rajotus, jonka jälkeen rajotus nousee 80kmh, ja laskee ennen Askiston risteystä takaisin 60kmh. Askiston jälkeen rajotus nousee taas 80kmh kunnes ennen Odilammelle laskeutuvaa mäkeä tippuu takaisin 60kmh. Takaisin 80kmh rajotus nousee Lahnuksen Shellin jälkeen.
Sama on kaupunkiin päin ajaessa, identtisesti sama.
Mun mielestä toimii. Edes sen verran, että nopeudet on sen 10kmh alhasemmat.
- -TTY-
- Viestit: 1442
- Liittynyt: 06 Heinä 2012, 13:16
- Car(s): Y ´96
i30N ´20
968 "CS" ´92
ex:166 2.5 V6 ´02
156 SW 2.0 TwinSpark ´00 - Paikkakunta: Mikkeli
Re: Liikenteestä
Oli tänä aamuna V70-vankkurikuskilla helvetillinen kiire töihin, kun meinasi liikenneympyrästä poistuessaan ajaa minun ja koiran päälle kun olin suojatietä ylittämässä. Onneks ei oo tossujen koko kuin 43, 46:lla olis jo saattanut jäädä varpaat alle. Teki mieli heittää jotakin takalasiin ja pirun kovaa, mut ei ollut kuin terrieri käden ulottuvilla niin sai jäädä. Jälkeenpäin ajatellen ehkä ihan hyvä. V**uttaa silti tuommoiset
Mikä piru sieltä taas on rikki?
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
^^
Tuttu tie. Ainoa vika, ettei vihdintiellä ole vihreätä linjaa KehäI ja KehäIII välillä. Aina pääset joihinkin punaisiin ajoit miten tahansa. Eipä siellä kyllä muutenkaan noudateta 60 rajoitusta, mutta olen kokeillut sekään ei auta valojen suhteen. Mihinköhän nopeuteen ne on synkattu? Muuten matkanteko on usein suht sujuvaa. Jos ei lasketa niitä sankareita, jotka ajavat 5-10 kmh alle rajoitusten tai niitä jotka eivät näe nopeuden muutoksesta kertovaa liikennemerkkiä. Sitten posotellaan 60 alueella samaa vauhtia, kun 80 alueella. Vuoden verran tuota tuli ajettua päivittäin ja varmaan kohta taas uudelleen, kun saa jonkun työpaikan.
Tuttu tie. Ainoa vika, ettei vihdintiellä ole vihreätä linjaa KehäI ja KehäIII välillä. Aina pääset joihinkin punaisiin ajoit miten tahansa. Eipä siellä kyllä muutenkaan noudateta 60 rajoitusta, mutta olen kokeillut sekään ei auta valojen suhteen. Mihinköhän nopeuteen ne on synkattu? Muuten matkanteko on usein suht sujuvaa. Jos ei lasketa niitä sankareita, jotka ajavat 5-10 kmh alle rajoitusten tai niitä jotka eivät näe nopeuden muutoksesta kertovaa liikennemerkkiä. Sitten posotellaan 60 alueella samaa vauhtia, kun 80 alueella. Vuoden verran tuota tuli ajettua päivittäin ja varmaan kohta taas uudelleen, kun saa jonkun työpaikan.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Liikenteestä
Kuten kirjoitin, päin v****a liikennevalosuunnittelu. Ei noudateta, yleisesti kaikki posottaa sitä 75-80 nopeutta. Ei mihinkään nopeuteen. Itse rullannut 7 vuotta tuota pätkää...yhtäkään kolaria en ole nähnyt, se ei tosin poista sitä etteikö niitä olisi sattunut....ja siis rullannut kaikkiin vuorokauden aikoihin.GiuliaSuper kirjoitti:^^
Tuttu tie. Ainoa vika, ettei vihdintiellä ole vihreätä linjaa KehäI ja KehäIII välillä. Aina pääset joihinkin punaisiin ajoit miten tahansa. Eipä siellä kyllä muutenkaan noudateta 60 rajoitusta, mutta olen kokeillut sekään ei auta valojen suhteen. Mihinköhän nopeuteen n.......Vuoden verran tuota tuli ajettua päivittäin ja varmaan kohta taas uudelleen, kun saa jonkun työpaikan.
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
^
Jep, muistaakseni ennen klo 5.15 vilkkuu keltaiset, sillon pääsee nopeesti duuniin ilman hidastavia tekijöitä ja bensaakin säästyy. Mitäköhän puuta pitäisi hakata, et homma muuttuisi..En vaan usko et normi kuluttajalla on mitään vaikutus mahdollisuutta liikennevalon rytmityksiin..Pari juttua olen laittanut eteenpäin liikennevirastolle ja osa mennyt kaupungin lautakuntaan saakka, mut sitten niistä ei ole kuulunut mitään.
Jep, muistaakseni ennen klo 5.15 vilkkuu keltaiset, sillon pääsee nopeesti duuniin ilman hidastavia tekijöitä ja bensaakin säästyy. Mitäköhän puuta pitäisi hakata, et homma muuttuisi..En vaan usko et normi kuluttajalla on mitään vaikutus mahdollisuutta liikennevalon rytmityksiin..Pari juttua olen laittanut eteenpäin liikennevirastolle ja osa mennyt kaupungin lautakuntaan saakka, mut sitten niistä ei ole kuulunut mitään.
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Siitä olen kyllä samaa mieltä, että Vihdintie "elämää suurempine liikennevaloineen"(* on liikenteen pahimpia /c-reikiä. Muttei se kokonaan mene liikennesuunnittelun eikä -valojen piikkiin, vaan autoilijatkin kantavat kiitettävällä tavalla kortensa kekoon...
80 rajoituksena on tosiaan mahdoton ajatus - korkeintaan 70 voi olla liikennevalojen kohdalla. Valot on kyllä tarpeen. Esim. Rajatorpantien risteyksessä ei takavuosina tarvinnut kauaa olla valojen keltavilkulla, kun ensimmäinen kolari oli valmis. Ao. risteyksessä on tapahtunut myös ainakin yksi kuolonkolari (rekka ajoi vanhoilla vihreillä pakun kylkeen).
Mutta ne todelliset nopeudet... itse olen tuota tietä joutunut enemmän/vähemmän säännöllisesti kontaamaan pari vuosikymmentä ja kyytiläisenä mittausdataa on tätäkin pidemmältä jaksolta. Jostain käsittämättömästä syystä kaikki valtakunnan tientukot kerääntyy Kehä I ja Konalantien välille. "Mää kun tuosta toisesta risteyksestä, joka on vain kilometrin päässä, käännyn vasemmalle/oikealle, niin eihän tässä kannata kiihdyttää kuin max. 50-60 vauhtiin...." ja tähänkin nopeuteen kiihdytys kestää aikansa ts. keskinopeus on jotain nelosella alkavaa (valoissa seisomiset huomioituna 20-30 km/h). Ja näitä sitten 2 rinnakkain.... vielä enemmän tuo **tutti, kun rajoitus oli 70.
Toisaalta tuon pätkän ulkopuolella on nopeudet sitten se vakio 80 plus mittarivirhe päälle Vaan ohan vastaavaa Kehä I:lläkin. Koko länsipäässä rajoitus on 70, mutta niin vaan kontataan Tapiolantien risteyksestä Kalevalantien risteykseen 60 lasissa, sitten pinkaistaan 90-100 mittarissa seuraava väli Turvesuontielle, jossa nopeus äkillisesti tippuu 80 pintaan. Tätä Mestarintunneliin sisään (rajoitus 60), mutta nousu tunnelista ulos tappaa vauhdin -> 50 taulussa, mutta tasamaalla alkaa taas kiihdytys 80-90 lukemiin (rajoitus edelleen 60) ... ja sitten Hämeenlinnan väylän kohdalla kontataan vaihteen vuoksi 70 lasissa 80 alueella
Ns. vihreistä aalloista oli jokunen vuosi sitten HS tiedepalstalla perusteellinen selostus. Aika monta asiaa pitää natsata, jotta aallon saa aikaiseksi. Käytönnössä vihreä aalto on mahdollista saada toimimaan vain yhteen suuntaan kerrallaan. 2-suuntainen vihreä aalto on mahdottomuus, samoin se, että aallot saisi toimimaan risteävillä väylillä.
Ja vaikka vihreä aalto olisikin olemassa, saa nämä viimeisen päälle bensan pihistäjät sen torpedoitua. Eihän sitä kannata kiihdyttää seuraaviin valoihin, kun siellä näkyy punainen palavan. Plus parhaat sankarit jarruttelee, vaikka edessä olisi vihreäkin. Kohtahan sekin vaihtuu punaiseksi... Tätä näkee Kehä I:lläkin mm. Otaniemen kohdilla.
(*Konalantien risteys, josta äärimmäisen harvoin pääsee läpi pysähtymättä
80 rajoituksena on tosiaan mahdoton ajatus - korkeintaan 70 voi olla liikennevalojen kohdalla. Valot on kyllä tarpeen. Esim. Rajatorpantien risteyksessä ei takavuosina tarvinnut kauaa olla valojen keltavilkulla, kun ensimmäinen kolari oli valmis. Ao. risteyksessä on tapahtunut myös ainakin yksi kuolonkolari (rekka ajoi vanhoilla vihreillä pakun kylkeen).
Mutta ne todelliset nopeudet... itse olen tuota tietä joutunut enemmän/vähemmän säännöllisesti kontaamaan pari vuosikymmentä ja kyytiläisenä mittausdataa on tätäkin pidemmältä jaksolta. Jostain käsittämättömästä syystä kaikki valtakunnan tientukot kerääntyy Kehä I ja Konalantien välille. "Mää kun tuosta toisesta risteyksestä, joka on vain kilometrin päässä, käännyn vasemmalle/oikealle, niin eihän tässä kannata kiihdyttää kuin max. 50-60 vauhtiin...." ja tähänkin nopeuteen kiihdytys kestää aikansa ts. keskinopeus on jotain nelosella alkavaa (valoissa seisomiset huomioituna 20-30 km/h). Ja näitä sitten 2 rinnakkain.... vielä enemmän tuo **tutti, kun rajoitus oli 70.
Toisaalta tuon pätkän ulkopuolella on nopeudet sitten se vakio 80 plus mittarivirhe päälle Vaan ohan vastaavaa Kehä I:lläkin. Koko länsipäässä rajoitus on 70, mutta niin vaan kontataan Tapiolantien risteyksestä Kalevalantien risteykseen 60 lasissa, sitten pinkaistaan 90-100 mittarissa seuraava väli Turvesuontielle, jossa nopeus äkillisesti tippuu 80 pintaan. Tätä Mestarintunneliin sisään (rajoitus 60), mutta nousu tunnelista ulos tappaa vauhdin -> 50 taulussa, mutta tasamaalla alkaa taas kiihdytys 80-90 lukemiin (rajoitus edelleen 60) ... ja sitten Hämeenlinnan väylän kohdalla kontataan vaihteen vuoksi 70 lasissa 80 alueella
Ns. vihreistä aalloista oli jokunen vuosi sitten HS tiedepalstalla perusteellinen selostus. Aika monta asiaa pitää natsata, jotta aallon saa aikaiseksi. Käytönnössä vihreä aalto on mahdollista saada toimimaan vain yhteen suuntaan kerrallaan. 2-suuntainen vihreä aalto on mahdottomuus, samoin se, että aallot saisi toimimaan risteävillä väylillä.
Ja vaikka vihreä aalto olisikin olemassa, saa nämä viimeisen päälle bensan pihistäjät sen torpedoitua. Eihän sitä kannata kiihdyttää seuraaviin valoihin, kun siellä näkyy punainen palavan. Plus parhaat sankarit jarruttelee, vaikka edessä olisi vihreäkin. Kohtahan sekin vaihtuu punaiseksi... Tätä näkee Kehä I:lläkin mm. Otaniemen kohdilla.
(*Konalantien risteys, josta äärimmäisen harvoin pääsee läpi pysähtymättä
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Liikenteestä
Jumalauta miten mainio kiteytys !insinörtti kirjoitti:Siitä olen kyllä samaa mieltä, että Vihdintie "elämää suurempine liikennevaloineen"(* on liikenteen pahimpia /c-reikiä. Muttei se kokonaan mene liikennesuunnittelun eikä -valojen piikkiin, vaan autoilijatkin kantavat kiitettävällä tavalla kortensa kekoon...
80 rajoituksena on tosiaan mahdoton ajatus - korkeintaan 70 voi olla liikennevalojen kohdalla. Valot on kyllä tarpeen. Esim. Rajatorpantien risteyksessä ei takavuosina tarvinnut kauaa olla valojen keltavilkulla, kun ensimmäinen kolari oli valmis. Ao. risteyksessä on tapahtunut myös ainakin yksi kuolonkolari (rekka ajoi vanhoilla vihreillä pakun kylkeen).
Mutta ne todelliset nopeudet... itse olen tuota tietä joutunut enemmän/vähemmän säännöllisesti kontaamaan pari vuosikymmentä ja kyytiläisenä mittausdataa on tätäkin pidemmältä jaksolta. Jostain käsittämättömästä syystä kaikki valtakunnan tientukot kerääntyy Kehä I ja Konalantien välille. "Mää kun tuosta toisesta risteyksestä, joka on vain kilometrin päässä, käännyn vasemmalle/oikealle, niin eihän tässä kannata kiihdyttää kuin max. 50-60 vauhtiin...." ja tähänkin nopeuteen kiihdytys kestää aikansa ts. keskinopeus on jotain nelosella alkavaa (valoissa seisomiset huomioituna 20-30 km/h). Ja näitä sitten 2 rinnakkain.... vielä enemmän tuo **tutti, kun rajoitus oli 70.
Toisaalta tuon pätkän ulkopuolella on nopeudet sitten se vakio 80 plus mittarivirhe päälle Vaan ohan vastaavaa Kehä I:lläkin. Koko länsipäässä rajoitus on 70, mutta niin vaan kontataan Tapiolantien risteyksestä Kalevalantien risteykseen 60 lasissa, sitten pinkaistaan 90-100 mittarissa seuraava väli Turvesuontielle, jossa nopeus äkillisesti tippuu 80 pintaan. Tätä Mestarintunneliin sisään (rajoitus 60), mutta nousu tunnelista ulos tappaa vauhdin -> 50 taulussa, mutta tasamaalla alkaa taas kiihdytys 80-90 lukemiin (rajoitus edelleen 60) ... ja sitten Hämeenlinnan väylän kohdalla kontataan vaihteen vuoksi 70 lasissa 80 alueella
Ns. vihreistä aalloista oli jokunen vuosi sitten HS tiedepalstalla perusteellinen selostus. Aika monta asiaa pitää natsata, jotta aallon saa aikaiseksi. Käytönnössä vihreä aalto on mahdollista saada toimimaan vain yhteen suuntaan kerrallaan. 2-suuntainen vihreä aalto on mahdottomuus, samoin se, että aallot saisi toimimaan risteävillä väylillä.
Ja vaikka vihreä aalto olisikin olemassa, saa nämä viimeisen päälle bensan pihistäjät sen torpedoitua. Eihän sitä kannata kiihdyttää seuraaviin valoihin, kun siellä näkyy punainen palavan. Plus parhaat sankarit jarruttelee, vaikka edessä olisi vihreäkin. Kohtahan sekin vaihtuu punaiseksi... Tätä näkee Kehä I:lläkin mm. Otaniemen kohdilla.
(*Konalantien risteys, josta äärimmäisen harvoin pääsee läpi pysähtymättä
Re: Liikenteestä
Joo ei Vihdintiellä kannata kaahata. On sielä aina niitä, jotka poistuvat valoista niin sanotusti lusikka tiskissä. Joskus ne kerkee seuraavista, joskus ei. Mutta kannattaako se nyt oikeasti ladata 100kmh, että pääsee liikennevaloista läpi?GiuliaSuper kirjoitti:^^
Tuttu tie. Ainoa vika, ettei vihdintiellä ole vihreätä linjaa KehäI ja KehäIII välillä. Aina pääset joihinkin punaisiin ajoit miten tahansa. Eipä siellä kyllä muutenkaan noudateta 60 rajoitusta, mutta olen kokeillut sekään ei auta valojen suhteen. Mihinköhän nopeuteen ne on synkattu? Muuten matkanteko on usein suht sujuvaa. Jos ei lasketa niitä sankareita, jotka ajavat 5-10 kmh alle rajoitusten tai niitä jotka eivät näe nopeuden muutoksesta kertovaa liikennemerkkiä. Sitten posotellaan 60 alueella samaa vauhtia, kun 80 alueella. Vuoden verran tuota tuli ajettua päivittäin ja varmaan kohta taas uudelleen, kun saa jonkun työpaikan.
Se on kiva seurata näitä "pultti pohjassa ajajia" Vihdintiellä, etenkin ruuhka-aikana. Sama auto on muutaman kilsan päässä taas samoissa valoissa ja minä olen bussilla käynyt useamman pysäkinkin läpi. Joskus se sama auto vielä osuu Manskullakin vierelle; karannut monet valot horisonttiin ja siinä se on Kisahallilla samoissa valoissa mun kanssa.
Vihdintielle voisi antaa sellasen neuvon, että jos näät esim. Konalan risteykseen tultaessa valot vihreällä sieltä mäen päältä suuntana Helsinki; niin nosta kaasu ja anna rullata. Enemmän kun todennäkösesti ne vaihtuu punaselle sen 400-500m matkalla, kun 60-70kmh sieltä mäkeä alas tulet. Joka päivä näkee niitä, jotka yrittävät...näkee kun nopeutta lisätään ja sitten ne kuitenkin vaihtuu Riukutien pysäkin kohdilla ja sitten jarrutetaan ihan kunnolla. Ja hetken päästä esimerkiksi se linja-auto hiljalleen pysähtyy vierelle ja mitään ei sillä 20-30kmh ylinopeudella voitettu. Päin vastoin.
Ennakoimalla saa ajamisesta paljon rauhallisempaa. Kyllä sitä seuraavistakin valoista kerkee, ei se maailma kaadu minuuttiin.
Ja ei se lyhyemmän jonon etsiminen parin auton takia kannata sen enempää. Sillä ei oikeastaan ole mitään merkitystä kummassa jonossa olet.
Aamuruuhkassa, Kehä 1:sen siltaa lähestyttäessä on tämä hauska ilmilö. Vasenta kaistaa niin pitkälle kun pystytään ja sitten etsitään hanuri hiessä väliä, minne puikata oikealle kaistalle ja sitten heti samantien Kehä 1 länteen tai Itään kaistalle.
Ei siinä mitään, mutta siitä seuraa hauskoja tilanteita kun joku lataa sieltä vasemmalta kaistalta niin sanotusti liinat kiinni ja sellaseen olemattomaan väliin. Kivoja sellasia jarrutuskuvioita tulee näistä tempauksista. Voittaahan ne siinä minuutin ehkä, mutta toisinaan sitten näkee kun minuutti on tuplattu puolen tunnin virkavallan kanssa jutteluksi ja toisen osapuolen kanssa ihmettelyyn.
Viimeksi muokannut S_A, 29 Syys 2014, 21:31. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Re: Liikenteestä
Vihdintiestä vielä sen verran, että todella usein sielä Lahnus-Askisto-Petikko välillä joutuu ajamaan normaalin henkilöauton takana, joka ajaa sen 20kmh alinopeutta. En tiedä mistä ihmeestä se johtuu. Onko sitten jotenkin kapeamman olonen tie vai mistä, kun Luukistakin asti joskus ajellaan reilua alinopeutta. Parhaat tapaukset tosin on niitä, jotka ajaa sen 70kmh oli rajotus 60 tai 80. Mutta taannoin seurasin mitä tapahtuu kun mopoauto ajaa aamuruuhkassa kohti Helsinkiä.
Oli muuten kivoja ohituksia.....
Oli muuten kivoja ohituksia.....
- TeroPee
- Viestit: 1128
- Liittynyt: 18 Heinä 2006, 14:49
- Car(s): AR 37,5 1.5 puoliturbo, ex-GTV (916) ja 156 1.8TS, ja liuta ei-foorumille sopivia häristimiä.
- Paikkakunta: Helsinki
- Viesti:
Re: Liikenteestä
Tuossa on lukemista vihreästä aallosta ja liikennevalosuunnittelusta muutenkin. http://www.liikennevalot.info/tieto/vihreaaalto.shtml
- alamajy
- Viestit: 1989
- Liittynyt: 01 Syys 2010, 08:37
- Car(s): Alfetta GTV6 -84, Bertone GT1300 Junior -69, 156SW 2.0 JTS -05, 159 JTDm 2.0 Berlina -10, Giulia 2016.
- Paikkakunta: Imatra
Re: Liikenteestä
Simuloinnissa kun ohjelmoitiin yksinkertainen valoristeys ja sallittiin esim. jalankulkijoille hieman 'huonoa käytöstä' tai joku auto liikkui muita hitaammin (tai nopeammin) niin kyllä heti joku osapuoli kärsi. Tai jos autojen määrää lisättiin, niin heti tuli ongelmia.
Homma on paljon helpompi, jos kaikki noudattavat liikennesääntöjä ja autot kiihdyttävät ripeästi maksinopeuteen, lähtevät heti valon vaihtuessa liikkeelle eivätkä anna välimatkojen kasvaa
Homma on paljon helpompi, jos kaikki noudattavat liikennesääntöjä ja autot kiihdyttävät ripeästi maksinopeuteen, lähtevät heti valon vaihtuessa liikkeelle eivätkä anna välimatkojen kasvaa
- GiuliaSuper
- Viestit: 1109
- Liittynyt: 07 Loka 2003, 20:07
- Car(s): Mito Tjet 155hp -09, Gtv 1750 -70
- Paikkakunta: Helsinki
Re: Liikenteestä
^^^^^
însinörtille pisteet hyvästä tiivistyksestä.
^^^
Monesti olen nähnyt, kun bussi antaa vähän vauhtia näille sankareille. Onneksi Alfalla pääsee ohitse, toki järki päässä, jos tarvetta ilmenee. Jos Helsingin keskustaan pitää ajella, niin mieluummin valitsen Turun motarin, kehäII ja länsiväylän. Koska ajallisesti nopeampi reititys. Toki riiippuu mihin aikaan on liikenteessä ja mihin on menossa. Ei kyllä kehtais 100kmh painella, kun kortti on sen verran tärkeä tuolla taskussa, eikä muutenkaan sovi hölmöillä. En ole oikein koskaan ymmärtänyt kaistapujottelijoita, otan mieluummin yhden kaistan ja siinä mennään, paitsi muutamissa strategisissa kohdissa. Varmasti näet yhtä ja toista bussin ratissa. Koita kestää
^^
Ompas tosiaan haastavampaa kun kuvittelin. Kiitos linkistä!
Itse tullu ajeltua pk-seudulla erilaisten töiden (mm. myyntihommia) takia viimeisten reilu 10 vuoden aijan. KehäI tuli liiankin tutuksi, kun muutaman vuoden ajoin päivittäin päästä päähän, tosin nopeampi keskustan läpi ajettuna. Samoin Vuokista Nihtisiltaan keskustan läpi nopeampi pahimpaan ruuhka-aikaan. Onneksi voi valita reitityksen kellonajan ja liikenteen sujuvuuden mukaan, kun tietää sopivat reitit.
însinörtille pisteet hyvästä tiivistyksestä.
^^^
Monesti olen nähnyt, kun bussi antaa vähän vauhtia näille sankareille. Onneksi Alfalla pääsee ohitse, toki järki päässä, jos tarvetta ilmenee. Jos Helsingin keskustaan pitää ajella, niin mieluummin valitsen Turun motarin, kehäII ja länsiväylän. Koska ajallisesti nopeampi reititys. Toki riiippuu mihin aikaan on liikenteessä ja mihin on menossa. Ei kyllä kehtais 100kmh painella, kun kortti on sen verran tärkeä tuolla taskussa, eikä muutenkaan sovi hölmöillä. En ole oikein koskaan ymmärtänyt kaistapujottelijoita, otan mieluummin yhden kaistan ja siinä mennään, paitsi muutamissa strategisissa kohdissa. Varmasti näet yhtä ja toista bussin ratissa. Koita kestää
^^
Ompas tosiaan haastavampaa kun kuvittelin. Kiitos linkistä!
Itse tullu ajeltua pk-seudulla erilaisten töiden (mm. myyntihommia) takia viimeisten reilu 10 vuoden aijan. KehäI tuli liiankin tutuksi, kun muutaman vuoden ajoin päivittäin päästä päähän, tosin nopeampi keskustan läpi ajettuna. Samoin Vuokista Nihtisiltaan keskustan läpi nopeampi pahimpaan ruuhka-aikaan. Onneksi voi valita reitityksen kellonajan ja liikenteen sujuvuuden mukaan, kun tietää sopivat reitit.
- Satakuusnelonen
- Viestit: 1773
- Liittynyt: 10 Maalis 2006, 09:13
- Car(s): 75 TS Serie Numerata, Giulietta 2.0TC, 166 2.4JTD, 164 TS FL, 164 QV
- Paikkakunta: Parkano
Re: Liikenteestä
Paras saavuttamani vihreäaalto,
16 liikennevalot / 13,7 km matkalla. Kuninkaankatu 9 - Vaasantie 618 eli Finlaysonilta Metsäkylän Shellille pysähtymättä.
16 liikennevalot / 13,7 km matkalla. Kuninkaankatu 9 - Vaasantie 618 eli Finlaysonilta Metsäkylän Shellille pysähtymättä.
an amateur practices until he gets it right. a professional practices until he can't get it wrong
Re: Liikenteestä
Minä kyllä myönnän, että olen aika laiska käyttämään vilkkua.
Motarilla oikealle palatessa en käytä. Jätän aina kyllä pitkän välin kun palaan.
Kaupungissakin, jos on kaista jolta saa vain kääntyä, en laita niitä polttimoita vilkkumaan.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
Aijaijaijai, kohta joku spede saa sut kiinni itseteosta kojelautakameralle, laittaa sen iltasanomiin ja kansa vaatii sulle elinkautista!!AriFerra kirjoitti:Minä kyllä myönnän, että olen aika laiska käyttämään vilkkua.
Motarilla oikealle palatessa en käytä. Jätän aina kyllä pitkän välin kun palaan.
Kaupungissakin, jos on kaista jolta saa vain kääntyä, en laita niitä polttimoita vilkkumaan.
E: Ainiin oma liikenne juttuni, ajelin tänään salille niittaris. Kaikki muuten ok mutta autotiellä veti pyörällä keski-ikäinen äijä, pyöränsä perässä sellainen pyöräkärry jonne laittaa skidin ja sen edessä ajeli sen ehkä 5 v tytär pujotellen. Autotiellä vittu! Vieressä jalkakäytävä. Tuli melkeen paskat housuun kun ajoin ohi ja tää pikkutyttö meinas pujotella alle, kerkesin tekee hätäsen väistöliikkeen vastaantulijan kaistalle ja onneks ei tullu vastaankaa ketää. ylittivät sitten tien keskeltä risteysaluetta. Oli pakko pysähtyä ja antaa hieman kommenttia tälle isälle. Häippäs paikalta aika hätäseen pyöräilytrikoot paukkuen kun kerroin sille tomakasti että se on idiootti.
- Vainio
- Viestit: 650
- Liittynyt: 16 Syys 2010, 17:50
- Car(s): 159 2.4JTDM
Kehonsiirrin Tojota - Paikkakunta: Lahti
Re: Liikenteestä
Mikä prkl saa kuskin ohittamaan rekkaa hernerokkasumussa missä näkyvyys eteenpäin on suunnilleen sähkötolpan välin verran?
Aamulla 12-tiellä tuli sumussa vastaan rekka ja sen rinnalla henkilöauto samalla kaistalla...
Onneks oli pysäkki kohdalla mihin mahtu väistämään, mutta kalsarit meni kyllä vaihtoon.
Jos haluaa hengestään välttämättä päästä niin voisi valita jonkun muun tekotavan kuin kolaroinnin. Liikenteessä kun on myös niitä jotka EI halua päästä hengestään
Aamulla 12-tiellä tuli sumussa vastaan rekka ja sen rinnalla henkilöauto samalla kaistalla...
Onneks oli pysäkki kohdalla mihin mahtu väistämään, mutta kalsarit meni kyllä vaihtoon.
Jos haluaa hengestään välttämättä päästä niin voisi valita jonkun muun tekotavan kuin kolaroinnin. Liikenteessä kun on myös niitä jotka EI halua päästä hengestään
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Yritätkö säästää polttimoita, vai minkä lajin köyhyys moiseen ajaa?AriFerra kirjoitti:Motarilla oikealle palatessa en käytä. Jätän aina kyllä pitkän välin kun palaan.
Kaupungissakin, jos on kaista jolta saa vain kääntyä, en laita niitä polttimoita vilkkumaan.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Vanhaan hyvään aikaan motarilla ei tarvinnut käyttää vilkkua, kun palasi ohituskaistalta oikealle. Perusteena oli se, että ohituskaistalta on aina pakko palata oikealle kaistalle, kun ohitus on suoritettu. Paluupakko on edelleen, mutta ainakaan ykköstiellä se ei koske niitä, jotka ajavat aamuruuhkassa kohti maalikylää. Meinaan tänäänkin mun edessä roikkui parikin autoa vähän alle satasta, vaikka oikea kaista oli tyhjä. Vaihdoin sitten sinne ja sivuutin ne.Tuomas K kirjoitti:Yritätkö säästää polttimoita, vai minkä lajin köyhyys moiseen ajaa?AriFerra kirjoitti:Motarilla oikealle palatessa en käytä. Jätän aina kyllä pitkän välin kun palaan.
Kaupungissakin, jos on kaista jolta saa vain kääntyä, en laita niitä polttimoita vilkkumaan.
- Jiitee
- Viestit: 3425
- Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
- Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit
ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16 - Paikkakunta: Pohojammaa
Re: Liikenteestä
Meillä suomalaisilla on vielä opeteltavaa motariajokulttuurista. KO. tilanteessa teen kuten saksalaiset , vasemmalla kaistalla hidastelijoiden perään ( ei kirjaimellisesti ) ja kaukovalovilkkua peliin riittävän pitkään. Kyllä tämä toimii Finlandiassakin.h_lauri kirjoitti:Vanhaan hyvään aikaan motarilla ei tarvinnut käyttää vilkkua, kun palasi ohituskaistalta oikealle. Perusteena oli se, että ohituskaistalta on aina pakko palata oikealle kaistalle, kun ohitus on suoritettu. Paluupakko on edelleen, mutta ainakaan ykköstiellä se ei koske niitä, jotka ajavat aamuruuhkassa kohti maalikylää. Meinaan tänäänkin mun edessä roikkui parikin autoa vähän alle satasta, vaikka oikea kaista oli tyhjä. Vaihdoin sitten sinne ja sivuutin ne.Tuomas K kirjoitti:Yritätkö säästää polttimoita, vai minkä lajin köyhyys moiseen ajaa?AriFerra kirjoitti:Motarilla oikealle palatessa en käytä. Jätän aina kyllä pitkän välin kun palaan.
Kaupungissakin, jos on kaista jolta saa vain kääntyä, en laita niitä polttimoita vilkkumaan.
Jos h laurin tapaan toimien tulisi kolari niin oikealta ohittaja ei ole vahvoilla.
JT
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
En ohittanut, vaan sivuutin. Normimeininkiä ykköstiellä, paitsi maanantaina yks tojokuski eli kamikaze-hengen vallassa ja pujotteli eteenpäin. Kaistaa vaihtava yleensä maksaa, mutta tuostapa saisi hyvän ennakkotapauksen!
- GreenThing
- Viestit: 811
- Liittynyt: 24 Heinä 2005, 20:50
- Car(s): Tipotii '17, Lancia Y10 Tie '89, Fiatx10
- Paikkakunta: Kärkölä
Re: Liikenteestä
Jotenkin surullista että pitää oikein erikseen ajatella ajaessa muun liikenteen seassa että milloin käyttää vilkkua ja milloin ei...
-
- Viestit: 2188
- Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
- Car(s): kaasukattilalaitos
- Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Hei, Tosi Mies ei käytä vilkkua, pipoa pakkasella eikä heijastinta jalan liikkuessaan. Olen itsekin saanut jossain Kebab kerhon tms. tapaamisessa moitteita takin hihassa roikkuneesta heijastimesta.
Vilkkua kannattaa olla käyttämättä juuri siksi, että saa annettua vähän lisää jännitystä sille peilin katveeseen jääneen / "puun takaa tulleen" auton kuskille. Plus saahan sitä kyykytettyä liikenneympyröissä muita autoja ja risteyksissä polkupyöriäkin, mistä tulee kunigas olo.
Vilkkua kannattaa olla käyttämättä juuri siksi, että saa annettua vähän lisää jännitystä sille peilin katveeseen jääneen / "puun takaa tulleen" auton kuskille. Plus saahan sitä kyykytettyä liikenneympyröissä muita autoja ja risteyksissä polkupyöriäkin, mistä tulee kunigas olo.
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.
Re: Liikenteestä
Joo, tää hoo laurin ajatus tuossa kai on takana. Sama juttu, kun on kaistalla josta ei voi muualle mennä.h_lauri kirjoitti:Vanhaan hyvään aikaan motarilla ei tarvinnut käyttää vilkkua, kun palasi ohituskaistalta oikealle. Perusteena oli se, että ohituskaistalta on aina pakko palata oikealle kaistalle, kun ohitus on suoritettu. Paluupakko on edelleen.Tuomas K kirjoitti:Yritätkö säästää polttimoita, vai minkä lajin köyhyys moiseen ajaa?AriFerra kirjoitti:Motarilla oikealle palatessa en käytä. Jätän aina kyllä pitkän välin kun palaan.
Kaupungissakin, jos on kaista jolta saa vain kääntyä, en laita niitä polttimoita vilkkumaan.
Arvasin, että kuittia tulee, kun ton kirjoitin. Minulla nyt ei vahvoja mielipiteitä ole mistään, ja helppo myöntää että väärässä olen.
- h_lauri
- Viestit: 6198
- Liittynyt: 23 Kesä 2010, 13:10
- Car(s): Giulia 180 hp D vm 2016, ex. 159 TBi vm. 2010, 156 1,9 JTD) ex. Fiat Croma 2,2 A, ex. Stilo 130 MW, ex. Marea 115 Weekend
- Paikkakunta: Kauniainen
Re: Liikenteestä
Insinörtti on saanut misinformaatiota? Joku kepaasin kaveri on uunottanut?
Itsehän siis mieluummin vilkutan kuin en ja heijastimetkin löytyvät, samoin liivit autosta.
Muuten on tällä viikolla liikenne sujunut hyvin, vain yksi autoni ulkopuolinen törttö havaittu.
Itsehän siis mieluummin vilkutan kuin en ja heijastimetkin löytyvät, samoin liivit autosta.
Muuten on tällä viikolla liikenne sujunut hyvin, vain yksi autoni ulkopuolinen törttö havaittu.
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Vaikka sinä tiedät että siitä kaistalta ei voi muualle mennä, niin tietävätkö myös muut tienkäyttäjät?AriFerra kirjoitti:Sama juttu, kun on kaistalla josta ei voi muualle mennä.
Ylipäätään aika turhan tuntuista lähteä arpomaan vilkun käyttämistä jonkun tarveharkinnan perusteella. Siitä ei ole mitään hyötyä että välttyy sen käyttämiseltä, mutta vilkun käyttämisestä sen sijaan saattaa ollakin hyötyä vaikka sitä ei välttämättä juuri huomaakaan. Samoin jos käyttää sitä vilkkua vain "tarvittaessa" unohtuu se helpommin myös tarvittaessa, kuin silloin jos sitä käyttäisi aina.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Liikenteestä
Risteyksissä, joissa on esim. määrätty merkein pääväylä ja sitämyöten väistämisvelvoite risteäville teille, harvemmin käytän vilkkua (jos ajan ns. pääväylää pitkin) - koska pysyn samalla tiellä. Tässä on yksi moinen paikka, jossa ihmiset ei osaa yksinkertaisesti ajaa:
http://goo.gl/maps/pNLPw
Nykyään kyseinen pätkä on siis valmiiksi rakennettu risteys. Kuvassa oikealta tulevilla on kolmio, vasemmalta ja kuvaussuunnasta kulkevalle etuajo-oikeus. Tässä risteyksessä todella moni pysähtyy tuolta oikealta tulevaa odottelemaan, vaikka jopa heidän kolmio näkyy täysin selvästi... Silti, tuossa en käytä vilkkua - enhän minä käänny mihinkään?
Sen sijaan Keravalla Citymarketin parkkihallin sisäänmenossa KÄYTÄN vilkkua, vaikka ajan suoraan. Koska siirryn pois pääväylältä "sivutielle"... Suurinosa ei ymmärrä sitä käyttää, jonka vuoksi nykyään on pakko käyttää vilkkua myös jatkaessaan pääväylää pitkin, ettei joku parkkihallista poistuleva rysäytä kylkeen...
Tarkoitan siis tätä paikkaa http://goo.gl/maps/XCdiZ
http://goo.gl/maps/pNLPw
Nykyään kyseinen pätkä on siis valmiiksi rakennettu risteys. Kuvassa oikealta tulevilla on kolmio, vasemmalta ja kuvaussuunnasta kulkevalle etuajo-oikeus. Tässä risteyksessä todella moni pysähtyy tuolta oikealta tulevaa odottelemaan, vaikka jopa heidän kolmio näkyy täysin selvästi... Silti, tuossa en käytä vilkkua - enhän minä käänny mihinkään?
Sen sijaan Keravalla Citymarketin parkkihallin sisäänmenossa KÄYTÄN vilkkua, vaikka ajan suoraan. Koska siirryn pois pääväylältä "sivutielle"... Suurinosa ei ymmärrä sitä käyttää, jonka vuoksi nykyään on pakko käyttää vilkkua myös jatkaessaan pääväylää pitkin, ettei joku parkkihallista poistuleva rysäytä kylkeen...
Tarkoitan siis tätä paikkaa http://goo.gl/maps/XCdiZ
- Tuomas K
- Viestit: 5468
- Liittynyt: 25 Joulu 2006, 01:53
- Car(s): Alfa 75 V6
Saab 900 t16 Lux
Rellu Megane
Citroën Xsara 2.0 16V - Paikkakunta: Vantaa
Re: Liikenteestä
Toi Citymarketin liittymä on aivan liian haastava suurimmalle osalle autoilijoita, kun suoraan ajava onkin "kääntyvä". Kyrsii odottaa että sieltä pääsisi ajamaan pois, kun vastaan tulee autojono jotka kaikki ajaa vilkuttamatta sinne parkkihalliin. Käyttäisivät sitä vilkkua niin hallista pääsisi pois eikä tarvitsisi turhaan odotella.
Re: Liikenteestä
Niin tuo vilkku juttu kyllä jakaa kansaa hienosti.
Olen sitä mieltä kyllä, että sen käyttämättä jättäminen on asenteellista. Ei se nyt niin tärkeää ole......joidenkin mielestä.
..."mitäs sitä vilkkuja..... mutta annas olla kun mun eteen tullaan vilkutta..hemmetin kpäät..."
..."..mitäs sitä kaistaa vaihtaessa muille ilmottamaan, mutta nuolivalolla liikennevaloissa odotellessa vilkku on päällä 2 minuuttia"....
...."mitäs sitä kaistaa vaihtaessa vilkuttamaan, just nyt ei ehdi, mutta kun liityn Vihdintieltä Kehä 1:sen liittymärampille, vilkku on pitkään päällä..."
Näitä näkee joka päivä. Kaistan vaihdossa ei käytetä, mutta nuolivaloristeyksessä kyllä vilkkuu koko paikallaan olo ajan.... Tai just toi että liitytään rampille pois päätieltä; takaa ei voi kukaan oikeastaan ojaa myöten ajaa viereen; sillon vilkutetaan. Mutta kaistaa vaihtaessa kun on olennaisesti jotain kerrottavaa muille; sitä ei käytetä.
Eiköhän tuo asenne juttu ole, ja tietenkin jos on Ipäd ratin päällä kuten eräällä Mersukuskilla oli ilta ruuhkassa; niin ei sitä sillon ehdi tietenkään kun pitää katsoa multimediasomevideoita.
Olen sitä mieltä kyllä, että sen käyttämättä jättäminen on asenteellista. Ei se nyt niin tärkeää ole......joidenkin mielestä.
..."mitäs sitä vilkkuja..... mutta annas olla kun mun eteen tullaan vilkutta..hemmetin kpäät..."
..."..mitäs sitä kaistaa vaihtaessa muille ilmottamaan, mutta nuolivalolla liikennevaloissa odotellessa vilkku on päällä 2 minuuttia"....
...."mitäs sitä kaistaa vaihtaessa vilkuttamaan, just nyt ei ehdi, mutta kun liityn Vihdintieltä Kehä 1:sen liittymärampille, vilkku on pitkään päällä..."
Näitä näkee joka päivä. Kaistan vaihdossa ei käytetä, mutta nuolivaloristeyksessä kyllä vilkkuu koko paikallaan olo ajan.... Tai just toi että liitytään rampille pois päätieltä; takaa ei voi kukaan oikeastaan ojaa myöten ajaa viereen; sillon vilkutetaan. Mutta kaistaa vaihtaessa kun on olennaisesti jotain kerrottavaa muille; sitä ei käytetä.
Eiköhän tuo asenne juttu ole, ja tietenkin jos on Ipäd ratin päällä kuten eräällä Mersukuskilla oli ilta ruuhkassa; niin ei sitä sillon ehdi tietenkään kun pitää katsoa multimediasomevideoita.
- Polforea
- Viestit: 8939
- Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
- Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi - Paikkakunta: Viiva-k-fisu
Re: Liikenteestä
Joskus pyörällä kuolleessa kulmassa juuri kaistanvaihdon aloitushetkellä oltuani, kiitos kaikille jotka sitä vilkkua käyttävät AJOISSA, että se ehkä juuri sillä hetkellä piilossa oleva kaveri ehtii ehkä pelastaa tilanteen omalta osaltaan ilman hätäväistöä. Itte toki yritän vilkkua käyttää (ajoissa), mutta joskus teen virheitä, pahoitteluni siitä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.
- jkk
- Viestit: 5891
- Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
- Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed - Paikkakunta: Sarvvik
Re: Liikenteestä
http://www.iltalehti.fi/iltvuutiset/201 ... 9_v0.shtml
siittä ammattikuskin ajoa. jos se vaan säikähtikö mutkia vai onko autopeli jäänyt päälle?
siittä ammattikuskin ajoa. jos se vaan säikähtikö mutkia vai onko autopeli jäänyt päälle?