Autonvaihtoketju

Hyvän maun rajoissa, järjenkäyttö sallittu.

Valvoja: Moderators

Reino_
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

quppe kirjoitti:^^ 159:n hinnat on tippunu nyt pelottavaa tahtia. Mun mielestä tonnin pari liikaa jos on hyvässä kunnossa :)
Siinä se juju taitaakin olla että tarjosivat sen tonnin pari enempi hyvitystä kun muut mitä oon välillä kyselly :) No, pitää ehkä käydä kuitenkin vilkasemassa.. Kilometrejä tuolla koneella varmaan ois edessä ihan hyvin vielä.

peksu
Viestit: 556
Liittynyt: 08 Helmi 2011, 11:55
Car(s): Alfa Romeo 75 2.0 -87
ex. Alfa Romeo Giulia Super 1600 -69
ex. Giulietta MA -11
ex. 147 1,6 -02
Opel Manta A 1900 DeLuxe -71
BMW 218i Active Tourer -15
Paikkakunta: Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja peksu »

Reino_ kirjoitti:Ihastuin vähän tähän autoon: http://www.autokeskus.fi/vaihtoautot/haku/295129/. Soittelinkin autosta ja kehui muuten siistiksi paitsi tietty joitain kiven iskuja löytyy. Onko kukaan käynyt katsomassa kyseistä autoa tai olisko muuten vaan jollain tietoa tästä? En nyt oo millään kiireellä enkä edes pakolla hankkimassa tuollaista, eli voin hyvin odotella muitakin vaihtoehtoja. Mitäs sanotte hinnasta? en oo paljon bensa koneitten hintoja seurannu joten ei hirveesti tietoa noiden hinnoista yleensä! 8)
Kannattaa lukea nimimerkki matzun kokemukset kyseisestä autosta; löytyy täältä

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1&t=27344

:roll:

Reino_
Viestit: 92
Liittynyt: 25 Marras 2013, 10:45
Car(s): Giulietta MA -11. Ex:159 3.2 Q4, Giulietta MA -12, 156 2.5 V6 -03, 159 2.2jts sw -07, 159 2.4jtdm q-tronic -08, 156 1.8sw
Paikkakunta: Jyväskylä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Reino_ »

^ Taidan jatkaa etsimistä :shock:

heme
Viestit: 517
Liittynyt: 27 Marras 2006, 08:02
Car(s): 156 2.5 V6 SW -03, Maserati Quattroporte -06, Range Rover TD6 -02
Paikkakunta: Jämsä

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja heme »

Myyn 156:n vaimon yrityksen käyttöautoksi ja itselle olen löytänyt 2011 159 SW 2.0 JTDm Centenary Business. Näyttäisi olevan aika hyvin varusteltu. Kauppakirja on allekirjoitusta vailla, joten eiköhän tämä toteudu...

pakinen
Viestit: 5
Liittynyt: 14 Helmi 2012, 10:59

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja pakinen »

Perskeles taas kun verot nousee ja krooninen autokuume on kova..

Onko hyviä vinkkejä ok tehoiseksi perheautoksi, jossa kuitenkin olisi suht pienet vuotuiset käyttömaksut. Ajelen sen 20tkm vuodessa nin on se ja sama onko dieseli vaiko ei. Takakontti pitäisi olla tuossa A6/passat jne kokoluokassa.

E61 facelifti menee pirun pienellä..ainakin papereiden mukaan. Yksi vaihtoehto olisi joku jenkkituonti, jossa ei ole saatavilla co2 päästöjä niin menisi sen kokonaismassan mukaan.. Harmi kun CTS-V maksaa liikaa.. 535D olisi varmaan kans sopiva kompromissi kaikkien suhteen.

Uutena varmaan saisi vaikka mitä, mutta budjetti maks 18ke

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Naisihminen on iskenyt silmänsä Daewoo/Chevrolet Lacettiin kuten myös sisarmalli Nubiraan suunnilleen vuosilta -05-07. Minä noista juuri tiedä muuta kuin, että ihan ok perusautoja ja ainakin Chevrolet-leiman alla pitkälti Opel-tekniikkaa, hyvässä ja pahassa, enkä suoraan ainakaan osaisi ostamista pelätä, mutta onko arvon raatilaisilla heittää muuta kommenttia aiheesta?

Vaihtoehtoisesti budjetissa olisi jotain -00 vuotisia Golffeja neek.. anteeksi, karvalakkivarustuksella ja oma vaaka kallistuisi samalla rahalla enemmän tuonne Korean osastolle.
Oma rooli tässä tapauksessa neuvonantaja ja tavaran tarkastaja (eikä sitten mitään kaksimielisyyksiä 8) )
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Jefromow
Viestit: 138
Liittynyt: 04 Syys 2012, 16:40
Car(s): BMW X5 xDrive35d -09,
Citroen C3 PureTech 82 Feel -17,
BMW 320iA edition executive e30LCI -90,
Piaggio Vespa LX50

Ex: 159 Sportwagon 2,2 JTS -07
Paikkakunta: Lappeenranta

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jefromow »

Itse kallistuisin noiden välillä valittaessa siihen Generation Golfiin. En ole em. Letukoilla / Daewoo:illa ajanut, mutta jo kylmätyyppien perusteella tuntuu Golfit aivan eri tavalla autoilta kuin nuo korealaiset tötteröt.

Mutta, mutta. Onhan tuohon 3000-6000€:n budjettiin tarjolla jo vaikka mitä muutakin. Meille esim. hankittiin viime viikolla kakkosautoksi Stilo; on ilmastoinnit, ajotietokoneet ja "city"-ohjaukset. Pitäisihän sinun italoautoilijana osata neuvoa nainen, jos ei Alfan, niin edes Hiivatin suuntaan...

Avatar
Jiitee
Viestit: 3425
Liittynyt: 11 Loka 2011, 17:29
Car(s): Giulia ´17 2.0 T, 407 SW HDI136 AT(N1) sekä jaappanialaane SW-hyprit

ex- 81' Giulietta 2.0 TC , ´03 FL 156 SW JTDMjet 16
Paikkakunta: Pohojammaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jiitee »

^ Riippuu naisesta :wink: .... jos haluaa painottaa vaivattomuutta ja luotettavuutta ja pieniä käyttökustannuksia niin korealainen ei tällöin ole heikoilla vertailussa., varsinkin jos ajot on pientä citypyöritystä. Jos ajettavuutta painotetaan vanha Golf on vahvoilla. Hyvä Fiat-yksilön kanssa voi myös elää, mutta vrt. ainakin Kia/Hyundai -linjaan ja VW-tuotteisiin, niin Fiaateissa laatuvaihtelut ovat käytetyissä isompia.

jt
Kuva
Alfauros-toyotanaaras
Air-cooled VW´s are cool too

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Kyllä tässä perusvaivattomuutta haetaan, enkä ole ennenkään Alfattomille tutuille suositellut Alfaa ostettavaksi sen enempää kuin Fiatiakaan, eikä oma italoveri riitä Stilon suuntaankaan kuikuilemaan. Sille on syynsä, miksei kauppa ole tiuhemmin käynyt, eikä vika ole autoa myyneessä liikkeessä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

Alfissimo kirjoitti:Naisihminen on iskenyt silmänsä Daewoo/Chevrolet Lacettiin kuten myös sisarmalli Nubiraan suunnilleen vuosilta -05-07. Minä noista juuri tiedä muuta kuin, että ihan ok perusautoja ja ainakin Chevrolet-leiman alla pitkälti Opel-tekniikkaa, hyvässä ja pahassa, enkä suoraan ainakaan osaisi ostamista pelätä, mutta onko arvon raatilaisilla heittää muuta kommenttia aiheesta?

Vaihtoehtoisesti budjetissa olisi jotain -00 vuotisia Golffeja neek.. anteeksi, karvalakkivarustuksella ja oma vaaka kallistuisi samalla rahalla enemmän tuonne Korean osastolle.
Oma rooli tässä tapauksessa neuvonantaja ja tavaran tarkastaja (eikä sitten mitään kaksimielisyyksiä 8) )

daewoo matiz. pieni koppero, varmasti edukas ja mahtuu parinpäivän safkat konttiin eikä ole liian hieno. Taikka volkswagen up, mallinimi tosin kertoo mihin renkaat osoittaa mutkassa.

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

^Kolme lasta, pienin 2v :lol:
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Eiks tässä tapauksessa se varmin ja turvallisin mitä budjetti antaa myöten? Panssareissa kuljetetaan rahaa - ruostekipoissa perhettä...

Avatar
mattijus
Viestit: 5098
Liittynyt: 30 Joulu 2004, 16:25
Car(s): harmaa tojota
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja mattijus »

jalittam kirjoitti:Eiks tässä tapauksessa se varmin ja turvallisin mitä budjetti antaa myöten?

Eli suomessa tuo tarkoittaa reilu 10v vanhaa riisikuppia.
VMP

jalittam
Viestit: 1690
Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
Paikkakunta: Rauman seutu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jalittam »

Ikävä kyllä ehkä näin. Yrittäisin maksimoida.
Aikanas sitikkakin tuli meidän perheeseen, ainakin osittain siksi että se oli 2001 ikäluokassaan turvallisimpia (turvallisin?) kulkine. Ja kun se on sitikka, oli halvempi kuin turvattomampi mersu. Ainakin jos euroänkäppiä on uskominen... Max pudjetilla silloin mentiin, 10k€. Onhanse vieläki kohtuu turvallinen, ruosteeton kehonsiirtoväline - ajoittain jopa mukavat kyyditkin antava.

Alfissimo, sähän tiedät, ota ranskis.












:P

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

Häiritsen raatia taas Fiibatti Bravoa koskevalla lyhyellä kysymyksellä: Onko 1.4 16v/90hp -koneisesta mihinkään?
Kysymys sisältää lähinnä ajatuksen siitä, että siirtääkö tuolla koneella autoa paikasta toiseen hermojaan menettämättä mäkisessäkin maastossa ja ilman kulkuun nähden kohtuutonta kulutusta. Kohtuukulutus tarkoittaa kyllä mielessäni kulutuksen osumista haarukkaan 6-7 l/100km maantiellä ja kulku taas sitä, että jokaisessa ylämäessä ei tartte lepuuttaa poljinta rintapeltissä kiinni ja/tai vaihtaa kuutoselta neloselle mäessä. Ajelen enimmäkseen yksin, joten kulku täydessä kuormassa ei ole niin tärkeää (joskaan ei auto saa antautua siinäkään hommassa).

Kohtuuttomuuksiin päästään heti saman merkin sisällä ottamalla alle 1.2-litrainen 65hp versio Punto Evon kopassa. Ihan sietämätön auto ajaa, eikä kulutus ole mikään 2 litraa sadalle, vaikka Tunturi Tiger Aqualle (R.I.P.) jäävä kulku siihen pahasti viittaisikin. Moottorissa on hetken elo 3500-4500 rundien kohdalla kunnes astma yllättää, "botnea" ei ole laisinkaan alle noiden kierrosten.

Jotenkin tuota perusmoottoria voisi omissa ajatuksissa puoltaa hajoavien osien vähäisyys, tai ainakin vähemmyys suhteessa turbotettuihin bensakoneisiin tai dieseleihin. Noissa mahtaa olla rahanreikänä se melko usein vaihdettava jakopääkokonaisuus. On muuten markkinoillakin sopivasti sorsittu, joten tuollaisen perus-Bravon saattaisi saada haaviinsa kohtuullisella välirahalla aika uudenkarheana.

ja lopuksi kysymys ruostumisesta, mahtaako olla ruostuvaisia nämä Bravot? Näin juuri 3v ikäisen yksilön vähin kilometrein ja kas kummaa ovessa kukki orastavasti ikkunan viereinen lista (kuten omassanikin, molemmin puolin).

Avatar
AriFerra
Viestit: 136
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

Omistin vuosimallia 2007 Bravon vuosina 2009-2013. 1.4 T-Jet Dynamic, 150 hp.
Tykkäsin kuin hullu puurosta. Kiihtyvyys erinomainen, turbo antaa hyvän väännön. Käytännössä samalla rahalla saat tuollaisen 150 tai 120 heppasen kuin tuon 90 hp:n.

Ainoatakaan ruostepistettä ei Bravossani ollut. Tosin pesen/pesetän autoni vähintään joka toinen viikko, ja vahaan käsin (vain) kerran vuodessa.

Mitäköhän vikaa siinä oli? Eipä ollut yhtäkään remonttia joka olisi tullut minun maksettavakseni määräaikaishuoltojen lisäksi.

Maahantuoja maksoi yhden ison rempan. Osa ei ollut kallis, mutta iso työ oli sen vaihdossa. Moottori joka aukaisee/sulkee sisäilman kiertoläpän, hajosi. Porvoon Mega-Auto neuvotteli maahantuojan maksamaan homman. Enpä ole ainakaan kuullut, että noita muilla Bravon omistajilla olisi hajonnut.

Ilmeisesti nuo T-Jet moottorit ovat jopa kestäviäkin, yhdenkään en ole kuullut poksahtavan. Tieto perustuu FIAT- ja FIAT Tuning Club Finland- foorumeihin.

Avatar
flapjack
Viestit: 473
Liittynyt: 04 Maalis 2012, 20:28
Car(s): C207, ex Giulia Super, MA Giulietta
Paikkakunta: Oulu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja flapjack »

AriFerra kirjoitti:Ilmeisesti nuo T-Jet moottorit ovat jopa kestäviäkin, yhdenkään en ole kuullut poksahtavan. Tieto perustuu FIAT- ja FIAT Tuning Club Finland- foorumeihin.
Vaihteistot myös?
We are healthy only to the extent that our ideas are humane.

Avatar
matti_vuorio
Viestit: 1076
Liittynyt: 27 Kesä 2011, 19:57
Car(s): Giulietta 1.4 Multiair -11
Ex: Bravo -08 JTD 150,Bravo -98 1.4,Sunny -86, Audi 100 -79
Paikkakunta: Siikalatva

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja matti_vuorio »

Kivijärvi kirjoitti:Häiritsen raatia taas Fiibatti Bravoa koskevalla lyhyellä kysymyksellä: Onko 1.4 16v/90hp -koneisesta mihinkään?
Ei ole. Varmaan kestävyys ei ole ongelma, mutta turhaan sitä itseään kiusaa alitehoisella moottorilla, joka kuluttaa paljon. Tuon vaparin CO -päästöt on samaa luokkaa T-Jetin kanssa, eli käytännössä syö saman jos ei enemmänkin maantieajossa.

http://en.wikipedia.org/wiki/Fiat_Bravo_%282007%29

Avatar
AriFerra
Viestit: 136
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

flapjack kirjoitti:
AriFerra kirjoitti:Ilmeisesti nuo T-Jet moottorit ovat jopa kestäviäkin, yhdenkään en ole kuullut poksahtavan. Tieto perustuu FIAT- ja FIAT Tuning Club Finland- foorumeihin.
Vaihteistot myös?
Totta, niissä on aika paljon ratasvikoja ollut. Ei kyllä minun yksilössäni. Veikkaanpa siis ajotapaa... :mrgreen:

Ja lähes järjestäen ne jotka ovat lastuttaneet noita 180 heppasiksi, ovat joutuneet uusimaan kytkimen.

Avatar
-HH-
Viestit: 659
Liittynyt: 01 Elo 2006, 17:47
Paikkakunta: Nuovo capitale

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja -HH- »

Sitä en tiiä onko tuosta koneesta Bravossa mihinkään kun ei ole siinä kopassa kokemusta - sen sijaan 500L:ssä se on todella mopo mutta esmes Ypsilonissa (ja tavan 500:ssa) se on todella jees kone. Eli huussin paino tekee tehtävänsä, eli kannattaa tosiaan itse koeajaa. Se vaparin 6-lovinen aski on kyllä mainio, antaa anteeksi tiheävälitteisenä vähän pientä konetta. Tosin ei tuo Lankinen siksi ihan hajulla mene.

Noista M32:sen ongelmista tosiaan kuuluu aika useinkin, yksi remppaaja tosin totesi että öljylläkin, ja sen vaihdolla taitaa olla asiaan paljonkin merkitystä. Toki myös käyttäjä vaikuttaa, ja harvoimpa noita ei olisi kengitty... Eli kyllä tosiaan askin takia mietteisin että ostaako sellaisen vai ei.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

^ mitä siinä öljyt, tiiliskivet polkimen alle tai edes loitsut auttaa, jos laatikko on kasattu väärin? Noitahan porsi, jos oli porsiakseen, reilusti alta 100 tkm ... vai oliko ajatus, että öljyt vaihdetaan heti, kun auto on ajettu kaupasta ulos?
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Avatar
AriFerra
Viestit: 136
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

insinörtti kirjoitti:^ mitä siinä öljyt, tiiliskivet polkimen alle tai edes loitsut auttaa, jos laatikko on kasattu väärin? Noitahan porsi, jos oli porsiakseen, reilusti alta 100 tkm ... vai oliko ajatus, että öljyt vaihdetaan heti, kun auto on ajettu kaupasta ulos?
Porsi, jos oli porsiakseen? Kasattu väärin? Joka laatikko ei kuitenkaan ole hajonnut? Onko tehtaalla osa laatikoista kasattu väärin ja osa oikein? Iltavuoron Luigi kasannut oikein, aamuvuoron Mario väärin? Jos on suunnitteluvirhe, luulisi että jokainen hajoaisi?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

AriFerra kirjoitti:
insinörtti kirjoitti:^ mitä siinä öljyt, tiiliskivet polkimen alle tai edes loitsut auttaa, jos laatikko on kasattu väärin? Noitahan porsi, jos oli porsiakseen, reilusti alta 100 tkm ... vai oliko ajatus, että öljyt vaihdetaan heti, kun auto on ajettu kaupasta ulos?
Porsi, jos oli porsiakseen? Kasattu väärin? Joka laatikko ei kuitenkaan ole hajonnut? Onko tehtaalla osa laatikoista kasattu väärin ja osa oikein? Iltavuoron Luigi kasannut oikein, aamuvuoron Mario väärin? Jos on suunnitteluvirhe, luulisi että jokainen hajoaisi?
http://www.autolusso.co.uk/workshop/m32-gearbox.html

saksalainen laatikko, eli joutuu syyttää hubertia tai wolfgangia luigin sijasta :D

Avatar
AriFerra
Viestit: 136
Liittynyt: 26 Touko 2010, 07:45
Paikkakunta: Porvoo

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja AriFerra »

jkk kirjoitti:
AriFerra kirjoitti:
insinörtti kirjoitti:^ mitä siinä öljyt, tiiliskivet polkimen alle tai edes loitsut auttaa, jos laatikko on kasattu väärin? Noitahan porsi, jos oli porsiakseen, reilusti alta 100 tkm ... vai oliko ajatus, että öljyt vaihdetaan heti, kun auto on ajettu kaupasta ulos?
Porsi, jos oli porsiakseen? Kasattu väärin? Joka laatikko ei kuitenkaan ole hajonnut? Onko tehtaalla osa laatikoista kasattu väärin ja osa oikein? Iltavuoron Luigi kasannut oikein, aamuvuoron Mario väärin? Jos on suunnitteluvirhe, luulisi että jokainen hajoaisi?
http://www.autolusso.co.uk/workshop/m32-gearbox.html

saksalainen laatikko, eli joutuu syyttää hubertia tai wolfgangia luigin sijasta :D
Noi voihan hyvät... Onneksi en tuota tiennyt silloin kun Bravon omistin.

Tästähän seuraa tukku jatkokysymyksiä: Valmistaako Alfa omat laatikot? Ja sattuneesta syystä samainen kysymys menee Rellu-osastoon? Ja vielä kerta kiellon päälle, onko hiivatin tehtaalla koskaan valmistettu laatikkoja, varsinainen kysymys kohdistuu vuosimallin -04 Puntoon?

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

^jostain luin että osa ois kasattu väärillä välityksillä ja että ne laakerit jotka on tehtaalla laitettu on suunniteltu väärälle kN arvolle, toisin sanoen ne lakrut ei vissii kestä vääntöä. ongelma vaivaa kai eniten diesel käyttösiä vehkeitä.

insinörtti
Viestit: 2188
Liittynyt: 13 Maalis 2012, 20:15
Car(s): kaasukattilalaitos
Paikkakunta: Vantaa

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja insinörtti »

AriFerra kirjoitti:Valmistaako Alfa omat laatikot?
M32 on periaatteessa opelixin, mutta valmistetaan lisenssillä…? Cxxx koodilla olevat lie Fiat/Alfa omaa tuotantoa…? Joku muu tietänee paremmin.

Näistä laakeriongelmista on puhuttu juurikin ”meidän omalla” foorumilla. Kasausvirhe eli kahden akselin laakerinvälysten säätöön käytetyt sovitepalat laitettu ristiin -> välykset pielessä ja laakerit ylikuormittuu, vaikuttaa aika loogiselta selitykseltä.

http://www.alfabbs.fi/viewtopic.php?f=1 ... it#p299198

Mutta se on todella kummallista, ettei kyse ole mistään yksittäistapauksesta, vaan näitä tuntuu olevan kohtuullisen iso prosentti.

Yksittäisen valmistuserän / tietyllä ajanjaksolla systemaattisesti väärin kasatut lootat voisi vielä ymmärtää (menny shimmilaatikot sekaisin / joku työntekijä ohjeistettu väärin), mutta nyt tuntuu, että näitä väärin kasattuja on onnistuttu tuottamaan tietty prosentti vuodesta toiseen….? Tuskin ne kaikki viallisia on… mutta miten ihmeessä ei ole ongelmaa vuosienkaan vieriessä tunnistettu ja poistettu?

Bravoissa ulinat alkoi yleensä 70 tkm tienoilla ja aikaisin taisi olla 40 tkm, minkä perusteella kasausvirhe antaa aika nopeasti kuulua itsestään. Tosin FTCF on nykyään aika kuollut paikka, joten sen pohjalta on paha sanoa, voiko jokin laatikko porsia huomattavasti pitemmällä viivesytytyksellä. Vrt. intin "jarru".
Paljolta pahalta välttyy, kun välttää autoilua arkisin klo 17-19 ja viikonloppuisin klo 10-15.

Jevgen
Viestit: 384
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Onkos täällä kellään kokemusta 508 Pösöstä dieselinä? Kävin koeistumassa Allure varustellun mallin ja sillähän voisi ruveta ajamaankin. Hyvän näköinen kabiini ja hyvän tuntuiset penkit. Varustelu muutenkin olisi kohdallaan.

Tai sitten joku voisi myydä pakasta vedetyn alle satkun ajetun webastoidun farkku 159:n Ti varusteilla 2.4 dieselillä sekä automaatilla.

Waverunner
Viestit: 688
Liittynyt: 04 Helmi 2013, 09:42

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Waverunner »

Moi,

Kenelläkään kokemusta bemarin 6-$@rjasta?

Waverunner

Avatar
Riccardo
Viestit: 497
Liittynyt: 01 Heinä 2007, 23:36
Paikkakunta: Kotka

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Riccardo »

Musta sopii aina kuutoseen.
Vanhassa vara parempi, ethän vain kysellyt näistä nykyisistä muovirimpuloista? 8)
Tällä aikakaudella ei tunnettu jakoketju- eikä tyyppivikoja.
Liitteet
1989_BMW_635csi_Big_Coupe_Black_For_Sale_Rear_resize.jpeg
(119.23 KiB) Tiedosto ladattu 6013 kertaa

Avatar
Farina
Viestit: 1478
Liittynyt: 13 Huhti 2008, 18:09
Car(s): Ranskalainen mukamaasturi
Paikkakunta: Pirkkala

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Farina »

^Yksi ehdottomista unelma-autoistani. Mutta sanoisin että Alpina Blau on se oikea väri.

Kuva

Avatar
Garmund
Viestit: 1904
Liittynyt: 12 Elo 2012, 23:44
Car(s): Crosswagon Q4 -05
ja muutama harrastealfa
Paikkakunta: K-Häme/Helsinki

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Garmund »

On kyllä hyvännäköinen
Viimeksi muokannut Garmund, 03 Joulu 2014, 10:33. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Suoraan vaan suoraa

Avatar
jkk
Viestit: 5891
Liittynyt: 31 Loka 2011, 22:59
Car(s): VW ID3 Pro Performance
ex-VW Golf GTE PLUG-IN Hybrid
ex-MB A180 business premium FL
ex-Alfa Giulietta 1.4 MA TCT
ex-Jeep Renegade 1.4 MA
ex-Scirocco 1.4 TSI
ex-Alfa Giulietta 2.0 jtdm-2
ex-Alfa 159 2,2 jts
ex-Alfa 156 2.0 ts Selespeed
Paikkakunta: Sarvvik

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja jkk »

Oijoi nyt on kyllä tyylikästä! :)

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ylempänä tällä sivulla mainittu naisihminen hankkinut itselleen Skoda Fabia Combin vuodelta 2001 volkkarin 1.4 16V 100hp koneella. Ko. kulkineelle kysyttäessä hiljaisen hyväksyntäni annoin ja lupauduin pikkuhuolloissa tarvittaessa avustamaankin. Toivottavasti ei tullut tällä lupauksella iskettyä käsiään mihinkään isompiin ongelmiin :lol: .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Aquatica
Viestit: 13944
Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
Paikkakunta: Kerava

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Aquatica »

^
Ei hätää, se ei ole TSI :mrgreen:

Avatar
Eero
Viestit: 2584
Liittynyt: 02 Elo 2010, 20:45
Car(s): 75 Turbo America -88
156 SW 2,4 JTD -00
Paikkakunta: Janakkala

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Eero »

Alfissimo kirjoitti:Ylempänä tällä sivulla mainittu naisihminen hankkinut itselleen Skoda Fabia Combin vuodelta 2001 volkkarin 1.4 16V 100hp koneella. Ko. kulkineelle kysyttäessä hiljaisen hyväksyntäni annoin ja lupauduin pikkuhuolloissa tarvittaessa avustamaankin. Toivottavasti ei tullut tällä lupauksella iskettyä käsiään mihinkään isompiin ongelmiin :lol: .
Kunhan kone käy suht hiljaa niin tuo on melko ongelmaton paketti. Mutta jos naputtaa...
http://ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=94143& ... 3067ce349b
Alfa Romeo 75: It may look like a brick, but drives like a ballerina

Avatar
VMTD
Viestit: 3178
Liittynyt: 13 Helmi 2008, 21:01
Car(s): Alfa 166 JTD -00, JTD 20v. -05 ja Saab 9000 CS 2.0t -97
Paikkakunta: Hausjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja VMTD »

Alfissimo kirjoitti:Ylempänä tällä sivulla mainittu naisihminen hankkinut itselleen Skoda Fabia Combin vuodelta 2001 volkkarin 1.4 16V 100hp koneella. Ko. kulkineelle kysyttäessä hiljaisen hyväksyntäni annoin ja lupauduin pikkuhuolloissa tarvittaessa avustamaankin. Toivottavasti ei tullut tällä lupauksella iskettyä käsiään mihinkään isompiin ongelmiin :lol: .
No tokkopa sitä hitsauskonetta heti tarvii kaivaa esiin tai mistä sen tietää?

Avatar
willez
Viestit: 5235
Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts
Paikkakunta: Länsi-Suomi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja willez »

Heh,tuo volkkarin 1.4 16v konehan on jo tehtaalla tyritty. Ilmeisesti suunnitteluvirhe,eli siis mäntien helmat ovat liian lyhyet ja aiheuttaa "fläpätystä". Eli käy kun diiseli,vaikka on kunnossa :lol: Jonkun tornarin joskus myös kuulin,että brasilian tehtaalla missä nää on kasattu,on ollut jätkillä joku kisa/veto, että kuka saa nopeiten niputettua yhden myllyn ja sen takia tullut myös sutta ulos yms. Tosin,juttu kuulostaa jokseenkin esson paarin jorinoilta :lol:

Avatar
Rasvis
Spiderman
Viestit: 10717
Liittynyt: 01 Maalis 2003, 17:27
Car(s): Spider 2000 Veloce 1979, 75 3.0 i.e. America 1989, Opel patterimopo 2013, C3 2016
Paikkakunta: Nurmijärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Rasvis »

Pari kuukautta sitten työkaverin yksnelonen Fobia päätti silputa jakohihnansa. Siitentiiä onko tuo yleistäkin vai pelkkää huonoa tuuria.
- Epäkelpokeräilijä -

Avatar
Alfissimo
Viestit: 8307
Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4
Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Alfissimo »

Ainakin moottoriin on jakopää tehty vähän aikaa sitten, yms. muuta pikkuhuoltoa. Eikä kuulemma kuulunut mitään ylimääräisiä ääniä.
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.

Avatar
Scudetto
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:44
Car(s): ex AR 166 TS -02
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Scudetto »

Työpaikka vaihtuu vuodenvaihteessa ja työajoa tulee lisää sen verran, että bensa-autolla ei enää kannata ajaa. Kilometreistä suurin osa tulee maantieajosta, mutta myös sorateitä ja metsäautoteitä joutuu ajamaan säännöllisesti. Maasturiakin olen harkinnut, mutta aion ensin kokeilla pärjäisikö ihan vaan dieselfarkulla.
Muutamia vaihtoehtoja olen mietiskellyt, löytyisikö näistä foorumilaisilta kokemuksia:
- Mondeo TDCi 2004-2007
- Volvo V50 2004-2007
- Volvo V70 2002-2006
- Saab 9-3 2005-2008
- Citroen C5 2005-2007
- ym vastaavat keskiluokan farkut, poislukien Passatit ja Skodat
Hintaraja menee noin kymppitonnissa.
Lähinnä kiinnostaisi kokemukset huonommilla teillä ajamisesta, maavarasta ja lämpimyydestä talvella.
Tietysti tyyppiviat yleiset käyttöominaisuudet kiinnostaa myös.

Avatar
Polforea
Viestit: 8939
Liittynyt: 21 Kesä 2011, 01:17
Car(s): 159 Berlina
335xi E90
350i DHC
99 GL 2D
33 P4
4C 1:24 TBi
Paikkakunta: Viiva-k-fisu

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Polforea »

^9-3 on aika normaali auto kuvaamiesi seikkojen suhteen. Kyllä sillä mökille ja takaisin pääsee kuten muillakin tavallisilla autoilla, mutta ei se vakiokorkuisenakaan mikään maasturi ole. Ihan kelvokkaan lämmin kyllä, ainakin pohjolan versiot, joista dieseleissä on vakiona eberi. Tyyppivikoja on nykydieselin vakiojutut, Fiatin pata on melko kelvokas laite, sekä alustassa edessä McPhersoneiden yläpään laakerit ja takana ns. bumerangitukivarret - muuta ei ainakaan äkkiä tule mieleen.

C5:n mehujousituksessa on puolensa, kun auton saa yllättävän ylös. Maantiellä se on mukava auto matkustaa ja onkin vakiona varustettu viidellä matkustajapaikalla. Varmasti harkinnan arvoinen vaihtoehto.

Jos budjettiin sopivia yksilöitä pulpahtaa esille (en tiedä, en ole seurannut hintoja), niin ruotsalaisista pitäisin potentiaalisina vaihtoehtoina myös XC70:stä ja 9-3X:ää. Korkeampi maavara ja XC70:n neliveto (9-3X on bensakoneella nelikko, dieselinä etuveto) voivat olla positiivisia tekijöitä, jos maavaraa kerran tarvii ylipäätään miettiä.
Ei mikään oo niin viisas kuin saksalainen insinööri. Tai jos on, niin se on suomalainen poliitikko.

Avatar
Scudetto
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:44
Car(s): ex AR 166 TS -02
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Scudetto »

Tuo Volvo XC70 on kyllä kiinnostava vaihtoehto, vähemmänajetut menevät vaan hiukan yli budjetin. Täytyypä seurata, tuleeko sopivaa tarjolle. Neliveto on ehdottamasti plussaa...

Avatar
Albertolli
Viestit: 4181
Liittynyt: 08 Joulu 2011, 10:22

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Albertolli »

XC70 tuntuu olevan kalliimpi kuin vastaava V70 samalla koneella ja AWD:lla. Kummassakin on etuvetoa korkeampi maavara. Meillä on tuommoinen -07 (vanhaa koria) AWD:lla. Kone toki bensaturbo, mutta kuitenkin. Ostettiin ~130tkm ajettuna 2vuotta sitten. Nyt mittarissa 19xtkm ja melkoisen huoleton peli ollut. Takapyöränlaakerit vaihdettu ja eteen alatukivarren puslat. Jos auto xenoneille niin kannattaa tarkistaa umpioiden kunto, maksavat 600-700€\kpl. Automaattilaatikko on herkkä jos öljyjä ei ole vaihdettu (ei kuulu huolto-ohjelmaan). Tähän vaihdettiin laatikkoon öljyt hankittaessa eikä ole ilmennyt ongelmia.
Niin ja tässä tarkenee, vaikka ei toimivan takavetovolvon veroinen olekaan. Ja ainakin nelikon kanssa on menty sellaisia kinttupolkuja minne ei Alfalla uskaltaisi ja raaskisi mennä.
Kyllä isin silmäpusseihin mahtuu!

Jevgen
Viestit: 384
Liittynyt: 11 Heinä 2004, 03:29
Car(s): Isolohko Ducato + V70
Paikkakunta: Savitaipale

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jevgen »

Volvossa on hyvä alustan / helmojen suojaus muovein ja dieseleissä Ardic-lisälämmitin on hyvä. Itsellä 2003 V70 D5 3v. ja 150 tkm -> 270 000 tkm lähes pelkästään maantieajoa ja en voisi ihan ongelmattomana tai edullisena pitää. Uusiksi on tuona aikana on mennyt:
- Ilmastoinnin kompressori ja kenno
- Laturi x3 (2x takuuseen, halppiksien vapaakytkimet ei kestä, nyt Bosch, joka 2,5x kalliimpi)
- Startti
- Startin hammaskehä (ikävä homma, kannattaa kuunnella starttausta)
- Mittaristo (tyyppivika, ekana häviää pitkien merkkivalo, lopuksi kaikki mittaritoiminnot)
- Moottorin tukikumeja (tärinä tyhjäkäynnillä)
- Käsijarruvaijerit
- Lisäksi kaikki etupään puslat ja nivelet sekä takakallistuksenvakaajan puslat.
- Iskarit ja jouset sekä yläpään tuennan osat kauttaaltaan (akuperäiset iskarit sekä jouset totaalisen loppu 250 tkm:ssa ja pyörät ei pysynyt tiessä)
- Kaikki jarrulevyt / palat / käsijarrukengät
- EDIT: unohtui vielä apulaitehihnan kiristin (kääntölaakeri hajosi), jarruletkut kauttaaltaan ja pyöränlaakerit = edessä koko napa-asetelmat
- EDIT 2: Sähkövikoja, takavalojen relevika, keskuslukon viat
- Normaalit huollot + laatikkoöljynvaihdot 3x

En tiedä, onko tämä ollut joku maanantaiyksilö, vai ovatko uudemmat parempilaatuisia. Toki autolla jo ikää ja kilometrejäkin. Kaikki viat korjattu aina heti, kun ovat ilmenneet ja tehty sillä periaatteella, ettei tarvitsisi toista kertaa tehdä. Auto on maantiellä mukava ja hiljainen, kun vaan kaikki on kunnossa.

Avatar
Bstoned
Viestit: 224
Liittynyt: 14 Elo 2007, 14:20
Car(s): Jaguar XF 3.0D V6

ex:S-Type 2.7d V6, GT 2.0JTS, 156 2.5v6, liuta Opeleita, Celica ja BMW 316
Paikkakunta: Kuopio

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Bstoned »

En tiedä onko nyt oikea topicci, mutta vois ottaa vinkkejä vastaan kun pitäs GT hävittää poijjes ja löytää hyvä pienikilometrinen 159SW 2,4JTDm tilalle. Mieluusti vielä au-tomaatti....
Jos vaikka joku foorumilainen olis vaihdostakin kiinnostunut niin... :-D
Meteant, dum obient.
(pelätkööt, kunhan tottelevat.)

Avatar
Jakke
Viestit: 3336
Liittynyt: 14 Touko 2003, 13:45
Car(s): 166 3.0 Super,
159 2.2 SW

Aiemmin Alfoja, Fiateja, Integrale, ym...
Paikkakunta: Kuopio

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Jakke »

Bstoned kirjoitti:En tiedä onko nyt oikea topicci, mutta vois ottaa vinkkejä vastaan kun pitäs GT hävittää poijjes ja löytää hyvä pienikilometrinen 159SW 2,4JTDm tilalle. Mieluusti vielä au-tomaatti....
Jos vaikka joku foorumilainen olis vaihdostakin kiinnostunut niin... :-D
Se sun GT on ainaki siisti!
facebook.com/jakkeh
Oo-v-oO

Wiltsu
Viestit: 170
Liittynyt: 04 Syys 2013, 13:41

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Wiltsu »

Scudetto kirjoitti:Työpaikka vaihtuu vuodenvaihteessa ja työajoa tulee lisää sen verran, että bensa-autolla ei enää kannata ajaa. Kilometreistä suurin osa tulee maantieajosta, mutta myös sorateitä ja metsäautoteitä joutuu ajamaan säännöllisesti. Maasturiakin olen harkinnut, mutta aion ensin kokeilla pärjäisikö ihan vaan dieselfarkulla.
Muutamia vaihtoehtoja olen mietiskellyt, löytyisikö näistä foorumilaisilta kokemuksia:
- Mondeo TDCi 2004-2007
- Volvo V50 2004-2007
- Volvo V70 2002-2006
- Saab 9-3 2005-2008
- Citroen C5 2005-2007
- ym vastaavat keskiluokan farkut, poislukien Passatit ja Skodat
Hintaraja menee noin kymppitonnissa.
Lähinnä kiinnostaisi kokemukset huonommilla teillä ajamisesta, maavarasta ja lämpimyydestä talvella.
Tietysti tyyppiviat yleiset käyttöominaisuudet kiinnostaa myös.
Mondeo tai V70. Mondeo on luokkansa paras ajaa, Volvo taas erittäin mukava olematta mikään vesisänky pyörillä. Mondeo on luotettava auto, akilleen kantapäänä takajarrut ja joissain tapauksissa kaksoismassavauhtipyörä. Sama juttu Vollen kanssa, eli luotettava peli. Tyyppivikoja hihnojen kiristimien pettäminen, sähköisen kaasuläppäkotelon rikkoutuminen ja automaattivaihteiston ongelmat.

V50 on ihan kiva auto, mutta sen sisarauto, eli Focus, on tilavampi ja paljon kivempi ajaa.
Saabissa haisee Opel Vectra. Alustaa on yritetty viritellä, mutta kuten englanniksikin sanotaan "you can't polish a turd". Komea auto, mutta ahdas. Hyvät varusteet. Persoonallinen peli, mutta jos yhtään arvostaa ajettavuutta, jättää sen pois laskuista.
Citroen C5. Yksi hirveimmistä tän kokoluokan autoista mitä olen koskaan ajanut. Supermukava ja tilava, thats it. Rumakin. Sisustan laatu aivan luokatonta, lisäksi tosi epäluotettava.

Itse ottaisin Mondeon 2,2TDCi:llä, parhaan ajettavuuden ja loistavan 6-vaihteisen manuaalin takia. Jos hakusessa on automaatti ja enemmän mukavuuspainotteinen auto, osta se V70.

Avatar
Scudetto
Viestit: 86
Liittynyt: 26 Syys 2005, 11:44
Car(s): ex AR 166 TS -02
Paikkakunta: Siilinjärvi

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Scudetto »

Kiitos vinkeistä. Noita Mondeoita saa kyllä ihan kohtuuhinnalla ja niissä taitaa olla eberi vakiovarusteena. Sitikassa kiinnostaisi tuo maavaran korotusmahdollisuus. Volvo olisi ilmeisesti helpoin jälleenmyytävä, jos kuitenkin joutuu vaihtamaan maasturiin.

Avatar
Kivijärvi
Viestit: 894
Liittynyt: 23 Marras 2005, 08:00
Car(s): Alfa 159 2.4 JTDm, Citroën Berlingo 1.5 BlueHDI 100
ex: Fiat 500L, Fiat 500, Lancia Delta,
Alfa 156 2.0 TS...

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Kivijärvi »

^^ kysyjälle jokerina Lancia Delta 1.6/2.0/1.9 Multijet?

Toisin kuin luulisi, ei tätä ajamalla hajoteta. Omalla 1.6-kiisselillä takana "onnellisimmat" kilometrit 3v aikana 40-135 tkm, mutta eipä tuo pommiksi ole osoittautunut sittenkään. Kunhan nyt kuluvaa osaa on alkanut olla vasta nyt tarve vaihdella. Omistusaikana ainut tekninen pulma EGR-venttiilin jumahtaminen (700 eypoa) ja itse rikottu etujousi (500 eypoa). Muuten menty määräaikaishuolloilla ja öljynvaihdoilla. Jarrulevyt ja -palat luovutti vasta 135 tkm kohdalla ja alkup. Bridgestonen Turanzat kesti 105 tkm kohdalle ja talvirenkaat samoin (hellä renkaille, sopisi Kimi Räikkösellekin...??). Muuta ei ole edes ehditty vaihtamaan - paitsi ajovalojen polttimoita, joita ei itse sitten vaihda. Jarrut laahaa herkästi, mutta vuosittaisella jarruhuollolla siitä selviää. Ai niin, yksi pyöränlaakeri vaihdettiin 120tkm huitteilla.

Näitähän on myynnissä Nettiautossa kaksi-kolme kappaletta ja sadantonnin kilsoin. Pitäisin parempana ajaa kuin 200+tkm ajettu mikä vaan, ja varmasti pulmia on lopulta vähemmän kuin monessa premiumissa. Lancian hienoa tyyliähän taas ei saa arkipremiumeihin ilman italialaisen koripajan apua (mm. Alfa 8C-> Disco Volante). Huoltohinnat voi ajatella niin, että niissä epätyypillisissä osissa siitä harvinaisuudesta maksaa, mutta kulutusosat taas tulee Bravosta, eikä ne nyt niin kalliita taida olla. Autokeskuksen huoltotiskillä kuultuna 2.0 diesel olisi myös luotettavan oloinen, mitä niille Alfoista on kokemusta karttunut. Tää 1.6 riittää kyllä arkiajoon, ja on edelleen ihan vertailukelpoinen tehoissa, menossa ja kulutuksessa noihin uusimpiin verrattuna. Jos ajattelee Fiat Groupin tuotoksia, on tässä minusta eniten laadun tuntua noin fyysisesti että keskustelujen pohjalta tulleiden vaikutelmien perusteella. Eikä tuota Bravo-kytkyä niin kannata järkkyä, eivät nämä samoja autoja kuitenkaan ole. Joku saksalainen autolehti ajoi Bravollakin ongelmattoman 100tkm kestotestin.

Itse kyttäisin 2.0 dieseliä tai sokerina pohjalla tuota bi-turbotettua 1.9/190hp-versiota. Saa varmaan kyllä kytätä Suomen valikoimista hamaan tappiin asti...

ps. ei tämä maasturi ole, meni se kohta vähän ohi. Keula on varsin matala/pitkä, muttei ole aiheuttanut murheita. Alfa 156:n keula herkemmin osui aina jonnekin. Tilaahan tässä Deltassa on tosi kivasti takana, kolme mahtuu istumaan, vaikka ei se itse istuin mitään luksusta tarjoa. Kova kuin kivi. Kontissa on sen verta tilaa kuin näissä Golf-luokan autoissa yleensäkin. Pitkittäissuunnassa säätyvä istuin antaa mahdollisuuden justeerata näiden suhdetta tarpeen mukaan.

Avatar
Tazio
Viestit: 3123
Liittynyt: 11 Maalis 2003, 11:00
Car(s): Alfa Romeo Giulia Super '69
Alfa Romeo GTV 2.0 '86
Alfa Romeo 156 JTS '02

Re: Autonvaihtoketju

Viesti Kirjoittaja Tazio »

Kivijärvi kirjoitti: Joku saksalainen autolehti ajoi Bravollakin ongelmattoman 100tkm kestotestin.

.
Sama läpyskä muistaakseni ajoi viime vuosikymmenen alussa samanlaisen puhtaan suoritusen perus Puntolla.

Famiglia Nuvolari on toistanut tuon myös Bravalla ja Marealla joskus '90 lopun ja uuden vuosituhannen alun paikkeilla sekä kahdella Lancia Y10:llä joskus '90 luvun alussa. Sekä tietenkin Puntolla vuodesta '03 alkaen.

Oikeasti olen sitä mieltä, että järkevällä käytöllä ja huollolla Mamma Fiatin laitteet ovat viimeisen 20 vuotta olleet käyttövarmuudeltaan ja laadultaan kovaa kamaa. Vaikka kuinka ämpärimuovista ja perceived qualityn puutteesta AMS, Autobild, TM, et al itkevätkin.

Nuova Delta on kyllä hieno!

EDIT: jaa, noihin kaikkiin Fire-koneisiin on kyllä laitettu venttilikopan tiiviste, ensimmäiseen kahdestikin + Puntossa on liimattu takalasi kahdesti (ensin maahantuojan huollossa ja sitten itse kunnollisesti) Ja sillä toisella Y10:llä ei taidettu ajaa kuin joku 70 kiloa (85 - 165 kilon välinen matka)

-Tazio

Vastaa Viestiin