Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Valvoja: Moderators
Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Juu ja ennen korjaamoilla oikeita autonkorjaajiakin jotka vaikka osas lisätä noihin rasvaakin - eikä vaan näitä asentajia jotka ei osaa edes lattialta kerätä sinne pudonneita ruuveja vaan ne jätetään kokonaan pois jos vaan osa pysyy ilman niitä paikallaan... Mut ei niillä ole enää ammattiylpeyttä jos laakerit laitetaan kuivana paikalleen, tai ruuvit jää lattialle. Pelkkä yrityksen voiton maksimointi, ja työntekijöiden "v*ttuakoon kiinnosta" -asenne on kyllä lyömätön yhdistelmä nykypäivän työnlaatuun monellakin alalla... Niin ja asiakkaalle mikään ei saisi maksaa mitään - halvinta kiinankuraa ostetaan euron säästön nimissä...
Viimeksi muokannut -HH-, 18 Loka 2014, 13:11. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Mi.To
Off topic mutta juuri näin se on nykyään monessa firmassa. Siksi suosin omistaja-vetoisia korjaamoita, joissa vielä tunnetaan oikeaa ammattiylpeyttä eikä asiakasta pidetä vain hölmönä, jolta rahastetaan ylimääräiset rahat pois.-HH- kirjoitti:Juu ja ennen korjaamoilla oikeita autonkorjaajiakin jotka vaikka osas lisätä noihin rasvaakin - eikä vaan näitä asentajia jotka ei osaa edes lattialta kerätä sinne pudonneita ruuveja vaan ne jätetään kokonaan pois jos vaan osa pysyy ilman niitä paikallaan... :roll. Mut ei niillä ole enää ammattiylpeyttä jos laakerit laitetaan kuivana paikalleen, tai ruuvit jää lattialle. Pelkkä yrityksen voiton maksimointi, ja työntekijöiden "v*ttuakoon kiinnosta" -asenne on kyllä lyömätön yhdistelmä nykypäivän työnlaatuun monellakin alalla... Niin ja asiakkaalle mikään ei saisi maksaa mitään - halvinta kiinankuraa ostetaan euron säästön nimissä...
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
Re: Mi.To
Todellakin näin se tuntuu menevän - vähän joka alalla. Kyllä esmes se hirvittää kun katsoo esmes tämän päivän rakentamisen työnjälkeä, ei pysty käsittämään miten olevinaan ammattimiehet päästää sellaista jälkeä käsistään. Ja vähän niin että mitä isompi talo niin sitä paskempaa jälkeä joka alalla - pienen on pakko pitää laadustaan paremmin kiinni jotta töitä riittäisi paremmin.
Siks pitää koittaa tehdä itse kaikki ettei voi kun katsoa peiliin kun laatu ei tyydytä
Siks pitää koittaa tehdä itse kaikki ettei voi kun katsoa peiliin kun laatu ei tyydytä
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mi.To
Asenne ja ammattiylpeyden puute taas johtuu siitä, että siitä ei makseta mitään. Ilman provikoita jos kk-liksa on bruttona jossain 1300-1400euron tuntumassa ja samaan aikaan yhdestä huollosta työveloitus on 500euroa, joita tulee siis monta per päivä, ymmärtäähän sen. Firmat haluaa maksimoida voiton minimipanoksella, tietenkin kuten yritysmaailmassa tapana on, se vie työmotivaatiota. Jos palkka olisi oikeasti hyvä, niin kyllä se ammattiylpeydessäkin näkyisi. Nyt kun on tärkeintä saada auto sisälle, työn alle ja ulos mahdollisimman nopeasti ja pienellä työllä, tarkoittaa se sitä ettei katkenneita pultteja porauteta ja perään tehdä uusia kierteitä, vaan laitetaan itseporautuvalla kiinni vierestä - jos siis mahdollista eikä ole mikään kriittinen paikka.-HH- kirjoitti:Juu ja ennen korjaamoilla oikeita autonkorjaajiakin jotka vaikka osas lisätä noihin rasvaakin - eikä vaan näitä asentajia jotka ei osaa edes lattialta kerätä sinne pudonneita ruuveja vaan ne jätetään kokonaan pois jos vaan osa pysyy ilman niitä paikallaan... Mut ei niillä ole enää ammattiylpeyttä jos laakerit laitetaan kuivana paikalleen, tai ruuvit jää lattialle. Pelkkä yrityksen voiton maksimointi, ja työntekijöiden "v*ttuakoon kiinnosta" -asenne on kyllä lyömätön yhdistelmä nykypäivän työnlaatuun monellakin alalla... Niin ja asiakkaalle mikään ei saisi maksaa mitään - halvinta kiinankuraa ostetaan euron säästön nimissä...
Siitä kun ei makseta rahaa, että tehdään hyvin, kovinkaan monessa paikassa. Jos siitä maksetaan, se myös näkyy näissä pienissä jutuissa.
Re: Mi.To
Eli syy on ammattiyhdistysliikkeen kantava voima - kateus... Mutta oikeesti, jos homma ei tyydytä niin ei muuta kuin omaa pajaa pystyy sitten vaan niin rahaa tulee automaattisesti niin ettei tiedä mitä sillä tekee vai? Suomessa kun saa yrittäjäksi alkaa käytännössä kuka tahansa, ja palkkaa ne hyvät kaveritkin sinne saman tien niin saa niillekin maksaa sitä kunnon palkkaa .
Ihan mielenkiinnosta, mitenkäs pitkää päivää sellainen asentaja tekee jonka tekemän työn veloitus on 500e useamman kerran päivässä? Karkeesti kuitenkin veloitettava verollinen tuntiliksa merkkiliikkeessä ei ainakaan paljoa päälle satkua taida olla niin kahdesta tulee jo 10h täyteen...
Ihan mielenkiinnosta, mitenkäs pitkää päivää sellainen asentaja tekee jonka tekemän työn veloitus on 500e useamman kerran päivässä? Karkeesti kuitenkin veloitettava verollinen tuntiliksa merkkiliikkeessä ei ainakaan paljoa päälle satkua taida olla niin kahdesta tulee jo 10h täyteen...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mi.To
Noh, ok. Tuo summa nyt on hieman liikaa, myönnetään. Mutta jos huolto kustantaa ~570euroa, sisältää 300eurolla osia/tarvikkeita, on siitä 270euroa työtä. Ja siihen mennee aikaa nelisen tuntia, niin noita saa sen kaksi päivään tehdyksi. Kyllä 600euroakin päivässä työveloitusta on paljon kahdeksasta työtunnista. Sitten kun työpäiviä on 21,5 ja jos joka päivä olisi samanlaisia veloituksilta, tekee se kuukaudessa jo ihan kivasti 13588euroa. Ja asentaja saa tästä summasta kuitenkin vaan ne hilut.
Hinnoitteluhan on puhtaasti kiinni liikkeestä ja niin pois päin, mutta marmorilla maksaa kaikki enemmän kuin naapurin nyrkkipajasa (vaikka nyrkkipaja voisi oikeasti olla ihan hyvä, ammattitaitoinen korjaamo - erottelen tässä nimellä vain marmorin ja nyrkkipajan). 69 tai 79,-/tunti on aika edullinen työveloitus marmorilta.
Hinnoitteluhan on puhtaasti kiinni liikkeestä ja niin pois päin, mutta marmorilla maksaa kaikki enemmän kuin naapurin nyrkkipajasa (vaikka nyrkkipaja voisi oikeasti olla ihan hyvä, ammattitaitoinen korjaamo - erottelen tässä nimellä vain marmorin ja nyrkkipajan). 69 tai 79,-/tunti on aika edullinen työveloitus marmorilta.
Re: Mi.To
Ei tainnut olla siellä koulutuksessa kursseja yrittäjyydestä . 270 eurosta kun ottaa pois alkuun vaikka alvin niin häviää viiskymppiä, joten about sen siitä saa tunnissa jos oli 4h homma. Siitä sitten alkuun pois hallinnointikulut, tilakustannukset, työvälineet, koulutukset ja se tekijän palkka sivukuluineen niin paljonko siitä jää sitä verotettavaa voittoa? Ja mitä sitten kun on päivä jolloin on hiljaisempaa, siihenkin pitää jäädä rahaa jotta sen palkan saa maksettua siltäkin päivältä vaikka mitään laskuttetavaa ei tekijä pystyisi tekemään...
Alkaa juttu taas kuulumaan sarjaan kun lapsi oli halunnut jotain ja äiti vastannut että ei ole rahaa. Lapsi tähän että hae sitä seinästä, sieltähän sitä saa... Ja anteeksi Mi.To -topicin saastuttamisesta...
Alkaa juttu taas kuulumaan sarjaan kun lapsi oli halunnut jotain ja äiti vastannut että ei ole rahaa. Lapsi tähän että hae sitä seinästä, sieltähän sitä saa... Ja anteeksi Mi.To -topicin saastuttamisesta...
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Mi.To
^
Viimeinen OT omalta osaltani:
Yrittäjyydestä oli juttua, tiedän kyllä kulurakenteet jossakin määrin. Muutaman kappaletta isoja "näin ryhdyt yrittäjäksi ja tätä se maksaa"-kurssia tullut käytyä sitten 2007.
Tietysti tuossa on verot ja hallintokulut ja kaikki, jotka syö oman osansa. Pelkästään se, että joutuu maksamaan palkkaa jollekin, maksaa oman osansa, että se raha saadaan palkansaajalle.
Tietysti firma saa tuloja myös osakatteista jne jne jne jne. Mutta pointti on selkeä; ei se ole kaikki voittoa tietenkään.
Mutta jos aikaisemmin samasta työstä asentaja on saanut kuukaudessa bruttona 3700euroa ja nyt saa 2200euroa bruttona, ei VARMASTI ammattiylpeys ja halu "tehdä täydellisesti" ole kasvanut. Tähän taas syynä tietysti kilpailu ja sitämyöten laskeneet hinnat ja asiakkaiden maksukyvyn heikentyminen tässä lamassa...
Jos esim. ohjeaika laitetaan öljynvaihtoon kaikkinensa 0,37tuntia, ei paljoa jää aikaa ihmettelyyn jos provikoille haluaa.
Haet osat (vaikka olisi valmiiksi kerättynä) ja sitten vielä pitää laskea öljyt pois, ottaa suodatin pois ja mahdollisesti pohjapanssaria siinä välissä. Ja uusi propun tiiviste, uusi öljynsuodatin ja siihen laitetaan vielä ne öljyt koneeseen - unohtamatta sitä koeajoa sen jälkeen. 0,37tuntia, eli 22min. Tässä pitäisi:
- Hakea osat (jos esikerätty tai järjestelystä riippuen, nopeatakin voi olla. sanotaan 1-2min)
- Hakea auto ulkoa halliin, tehdä mahdollinen tarkastus (firmasta kiinni) (3minuuttia+mahdollinen tarkastus, kuten iskari/jarrudyno 2-3min)
- Nostaa auto ylös (tallat oikealle kohtaa alle, riippuen autosta ym. tottakai, mutta voi mennä yhteensä se 3minuuttia tässäkin)
- Pistää öljyt valumaan ja suodatin pois (tai poistaa ensin se pohjapanssari tm. edestä) (pohjapanssari lisää aikaa 2-3min per säätö, jos ei ole työkalut valmiiksi kädessä - 5min/8min)
- Voidella uusi tiiviste suodattimelle, uusia propun tiiviste (1min, jos on oikeanlainen proppu jo valmiiksis hollilla)
- Laittaa sekä suodatin, että proppu kiinni (ja mahdollinen pohjapanssari paikallensa (osittain ylläolevaan, menee ehkä minuutti - taas riippuen kaikesta. Jos pohjapanssari, lisää aikaa - 1-3min)
- Laskea auto alas ja täyttää oikea määrä öljyä koneeseen (alaslasku nosturista riippuen voi ihan oikeasti kestää yli pari minuuttia, 1-3min + öljynlaitto koneeseen, 2-4min)
Tässä vaiheessa, jos kaikki on mennyt aivan nappiin ja mikään ei ole ahistanut, mennyt milliä vinoon nosturipaikalle ettei tarvitse kikkailla tallojen kanssa, ovet on nopeita, autoa ei tarvinnut etsiä koko parkkialuetta läpi yms yms yms:
2+3+3+5/8+1+1/3+1/3+2/4 = 25min. Ja tämä oli nämä lyhyet pätkät otettuna. Ja tuon jälkeen koeajo, jonka pitäisi olla vähintään kilometrin luokkaa.
Tuosta ei tule provikkaa enää, kun aikaa meni yli 22min. Se, että ohjeajat on vedetty noin tiukaksi on tietysti mekaanikosta riippumatonta, mutta ei todellakaan tuolla rahalla ihan hirveitä huvita tehdä ylimääräistä - etenkin, kun siitä ei makseta. Eikös vaan?
Tämä on vain esimerkki käytännön elämässä nähdystä ohjeajastuksesta ja tiedoksi, ettei tuosta makseta "mitään" mekaanikolle. Ja koska pieni homma on "maksuton", on isompikin homma "maksuton" suhteessa työn määrään -> mekaanikot kärsii ekana. "Pakollinen paha" on se, miksi niitä monissa yrityksissä kutsutaan. Mutta eipä ilman k.o tyyppejä paljon autojakaan saataisi läpi...
Viimeinen OT omalta osaltani:
Yrittäjyydestä oli juttua, tiedän kyllä kulurakenteet jossakin määrin. Muutaman kappaletta isoja "näin ryhdyt yrittäjäksi ja tätä se maksaa"-kurssia tullut käytyä sitten 2007.
Tietysti tuossa on verot ja hallintokulut ja kaikki, jotka syö oman osansa. Pelkästään se, että joutuu maksamaan palkkaa jollekin, maksaa oman osansa, että se raha saadaan palkansaajalle.
Tietysti firma saa tuloja myös osakatteista jne jne jne jne. Mutta pointti on selkeä; ei se ole kaikki voittoa tietenkään.
Mutta jos aikaisemmin samasta työstä asentaja on saanut kuukaudessa bruttona 3700euroa ja nyt saa 2200euroa bruttona, ei VARMASTI ammattiylpeys ja halu "tehdä täydellisesti" ole kasvanut. Tähän taas syynä tietysti kilpailu ja sitämyöten laskeneet hinnat ja asiakkaiden maksukyvyn heikentyminen tässä lamassa...
Jos esim. ohjeaika laitetaan öljynvaihtoon kaikkinensa 0,37tuntia, ei paljoa jää aikaa ihmettelyyn jos provikoille haluaa.
Haet osat (vaikka olisi valmiiksi kerättynä) ja sitten vielä pitää laskea öljyt pois, ottaa suodatin pois ja mahdollisesti pohjapanssaria siinä välissä. Ja uusi propun tiiviste, uusi öljynsuodatin ja siihen laitetaan vielä ne öljyt koneeseen - unohtamatta sitä koeajoa sen jälkeen. 0,37tuntia, eli 22min. Tässä pitäisi:
- Hakea osat (jos esikerätty tai järjestelystä riippuen, nopeatakin voi olla. sanotaan 1-2min)
- Hakea auto ulkoa halliin, tehdä mahdollinen tarkastus (firmasta kiinni) (3minuuttia+mahdollinen tarkastus, kuten iskari/jarrudyno 2-3min)
- Nostaa auto ylös (tallat oikealle kohtaa alle, riippuen autosta ym. tottakai, mutta voi mennä yhteensä se 3minuuttia tässäkin)
- Pistää öljyt valumaan ja suodatin pois (tai poistaa ensin se pohjapanssari tm. edestä) (pohjapanssari lisää aikaa 2-3min per säätö, jos ei ole työkalut valmiiksi kädessä - 5min/8min)
- Voidella uusi tiiviste suodattimelle, uusia propun tiiviste (1min, jos on oikeanlainen proppu jo valmiiksis hollilla)
- Laittaa sekä suodatin, että proppu kiinni (ja mahdollinen pohjapanssari paikallensa (osittain ylläolevaan, menee ehkä minuutti - taas riippuen kaikesta. Jos pohjapanssari, lisää aikaa - 1-3min)
- Laskea auto alas ja täyttää oikea määrä öljyä koneeseen (alaslasku nosturista riippuen voi ihan oikeasti kestää yli pari minuuttia, 1-3min + öljynlaitto koneeseen, 2-4min)
Tässä vaiheessa, jos kaikki on mennyt aivan nappiin ja mikään ei ole ahistanut, mennyt milliä vinoon nosturipaikalle ettei tarvitse kikkailla tallojen kanssa, ovet on nopeita, autoa ei tarvinnut etsiä koko parkkialuetta läpi yms yms yms:
2+3+3+5/8+1+1/3+1/3+2/4 = 25min. Ja tämä oli nämä lyhyet pätkät otettuna. Ja tuon jälkeen koeajo, jonka pitäisi olla vähintään kilometrin luokkaa.
Tuosta ei tule provikkaa enää, kun aikaa meni yli 22min. Se, että ohjeajat on vedetty noin tiukaksi on tietysti mekaanikosta riippumatonta, mutta ei todellakaan tuolla rahalla ihan hirveitä huvita tehdä ylimääräistä - etenkin, kun siitä ei makseta. Eikös vaan?
Tämä on vain esimerkki käytännön elämässä nähdystä ohjeajastuksesta ja tiedoksi, ettei tuosta makseta "mitään" mekaanikolle. Ja koska pieni homma on "maksuton", on isompikin homma "maksuton" suhteessa työn määrään -> mekaanikot kärsii ekana. "Pakollinen paha" on se, miksi niitä monissa yrityksissä kutsutaan. Mutta eipä ilman k.o tyyppejä paljon autojakaan saataisi läpi...
- fahlsjy
- Viestit: 1608
- Liittynyt: 18 Loka 2004, 04:23
- Car(s): Giulietta QV
Jaguar XKRR convertible - Paikkakunta: Järvenpää
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Mulle yks autokorjaamoyrittäjä sanoi että bisneksen kannattavuusraja on siinä että pystyy laskuttamaan asiakkailta 1000€/päivä/ nosturipaikka... eli sen verran pitäisi joka asentajan laskutettavaa työtä saada aikaiseksi joka työpäivä jotta kaikki muutkin organisaatiossa saisivat palkkansa ja työvälineet + muut toimintaan liittyvät kulut saataisiin maksetuksi.
Sen takia Delta-autokin varmaan laskuttaa busson hihnan vaihdosta 1500€ ja kertoo että menee koko päivä. Soitto tulee puolen päivän aikaan että valmis on ja tussimerkit löytyy jakopäästä
Sen takia Delta-autokin varmaan laskuttaa busson hihnan vaihdosta 1500€ ja kertoo että menee koko päivä. Soitto tulee puolen päivän aikaan että valmis on ja tussimerkit löytyy jakopäästä
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
^
Tuosta itseasiassa puhuttiin yhden mekaanikon kanssa. Totesi, että todellakin helpompi lukkopaloilla tehdä... Ja aikaa menee jopa vähemmän kun purkaa venakoppaa pois, kuin tekemällä tusseilla
Ja onhan tuossa toki nämä muut herkut, eli törkeän pitkä takuu (2v) työlle ja osille, pitäähän nekin jostain maksaa. Ja toki se työ. Mut tuohan on vielä ihan järkevä, kun tessuun tarjosivat vain 2900euroa kun jakopään lisäksi piti yksi kappale pyöränlaakeria ja ajotuksenmuunninta vaihdella...
Tuosta itseasiassa puhuttiin yhden mekaanikon kanssa. Totesi, että todellakin helpompi lukkopaloilla tehdä... Ja aikaa menee jopa vähemmän kun purkaa venakoppaa pois, kuin tekemällä tusseilla
Ja onhan tuossa toki nämä muut herkut, eli törkeän pitkä takuu (2v) työlle ja osille, pitäähän nekin jostain maksaa. Ja toki se työ. Mut tuohan on vielä ihan järkevä, kun tessuun tarjosivat vain 2900euroa kun jakopään lisäksi piti yksi kappale pyöränlaakeria ja ajotuksenmuunninta vaihdella...
Re: Mi.To
3700e/kk? Tolla palkalla pitää olla jo tuottoa aika hyvin talolle, vai onko tää taas jotain ylitöillä lisättyjä kk-ansioita? Vai onko nää niitä juttuja millä D-A pääsi sinne yritysaneraukseen? Kiinitti huomiota myös tuo ei makseta "mitään" - ilman palkkaako ne siellä töitä tekee?Aquatica kirjoitti:^
Viimeinen OT omalta osaltani:
Yrittäjyydestä oli juttua, tiedän kyllä kulurakenteet jossakin määrin. Muutaman kappaletta isoja "näin ryhdyt yrittäjäksi ja tätä se maksaa"-kurssia tullut käytyä sitten 2007.
Tietysti tuossa on verot ja hallintokulut ja kaikki, jotka syö oman osansa. Pelkästään se, että joutuu maksamaan palkkaa jollekin, maksaa oman osansa, että se raha saadaan palkansaajalle.
Tietysti firma saa tuloja myös osakatteista jne jne jne jne. Mutta pointti on selkeä; ei se ole kaikki voittoa tietenkään.
Mutta jos aikaisemmin samasta työstä asentaja on saanut kuukaudessa bruttona 3700euroa ja nyt saa 2200euroa bruttona, ei VARMASTI ammattiylpeys ja halu "tehdä täydellisesti" ole kasvanut. Tähän taas syynä tietysti kilpailu ja sitämyöten laskeneet hinnat ja asiakkaiden maksukyvyn heikentyminen tässä lamassa...
Jos esim. ohjeaika laitetaan öljynvaihtoon kaikkinensa 0,37tuntia, ei paljoa jää aikaa ihmettelyyn jos provikoille haluaa.
Haet osat (vaikka olisi valmiiksi kerättynä) ja sitten vielä pitää laskea öljyt pois, ottaa suodatin pois ja mahdollisesti pohjapanssaria siinä välissä. Ja uusi propun tiiviste, uusi öljynsuodatin ja siihen laitetaan vielä ne öljyt koneeseen - unohtamatta sitä koeajoa sen jälkeen. 0,37tuntia, eli 22min. Tässä pitäisi:
- Hakea osat (jos esikerätty tai järjestelystä riippuen, nopeatakin voi olla. sanotaan 1-2min)
- Hakea auto ulkoa halliin, tehdä mahdollinen tarkastus (firmasta kiinni) (3minuuttia+mahdollinen tarkastus, kuten iskari/jarrudyno 2-3min)
- Nostaa auto ylös (tallat oikealle kohtaa alle, riippuen autosta ym. tottakai, mutta voi mennä yhteensä se 3minuuttia tässäkin)
- Pistää öljyt valumaan ja suodatin pois (tai poistaa ensin se pohjapanssari tm. edestä) (pohjapanssari lisää aikaa 2-3min per säätö, jos ei ole työkalut valmiiksi kädessä - 5min/8min)
- Voidella uusi tiiviste suodattimelle, uusia propun tiiviste (1min, jos on oikeanlainen proppu jo valmiiksis hollilla)
- Laittaa sekä suodatin, että proppu kiinni (ja mahdollinen pohjapanssari paikallensa (osittain ylläolevaan, menee ehkä minuutti - taas riippuen kaikesta. Jos pohjapanssari, lisää aikaa - 1-3min)
- Laskea auto alas ja täyttää oikea määrä öljyä koneeseen (alaslasku nosturista riippuen voi ihan oikeasti kestää yli pari minuuttia, 1-3min + öljynlaitto koneeseen, 2-4min)
Tässä vaiheessa, jos kaikki on mennyt aivan nappiin ja mikään ei ole ahistanut, mennyt milliä vinoon nosturipaikalle ettei tarvitse kikkailla tallojen kanssa, ovet on nopeita, autoa ei tarvinnut etsiä koko parkkialuetta läpi yms yms yms:
2+3+3+5/8+1+1/3+1/3+2/4 = 25min. Ja tämä oli nämä lyhyet pätkät otettuna. Ja tuon jälkeen koeajo, jonka pitäisi olla vähintään kilometrin luokkaa.
Tuosta ei tule provikkaa enää, kun aikaa meni yli 22min. Se, että ohjeajat on vedetty noin tiukaksi on tietysti mekaanikosta riippumatonta, mutta ei todellakaan tuolla rahalla ihan hirveitä huvita tehdä ylimääräistä - etenkin, kun siitä ei makseta. Eikös vaan?
Tämä on vain esimerkki käytännön elämässä nähdystä ohjeajastuksesta ja tiedoksi, ettei tuosta makseta "mitään" mekaanikolle. Ja koska pieni homma on "maksuton", on isompikin homma "maksuton" suhteessa työn määrään -> mekaanikot kärsii ekana. "Pakollinen paha" on se, miksi niitä monissa yrityksissä kutsutaan. Mutta eipä ilman k.o tyyppejä paljon autojakaan saataisi läpi...
Toki myös työnantajat on välillä ahneita ja voittoprosentti koitetaan maximoida. Mutta tosiasia on vaan se että mitä isompi talo niin sitä suuremmat kiinteät kulut - jotka pitää saada sillä laskutettavalla työllä katetuksi. Ja aina kun on palkollisia niin ne palkalliset vapaat pitää saada myös tuolla laskutettavalla työllä katetuksi - 5vko lomaa plus joulut, juhannukset yms sellaiset siihen päälle.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
En tiedä, mitä nuo D-A:lla on maksaneet alunperin.
Mutta nuo summat on nyt muuten revitty ihan korjaamopiireistä, ikävä kyllä. Ja tuo "ei mitään" tarkoittaa käytännössä pelkkää peruspalkkaa, joka ei ole kovin kummoinen.
Kaivokselan Tojotalla on mekaanikko, kuka repii kuulemma parhaimmillaan yli 6keur bruttona. Eikä ole edes lexuspuolella. Ja tuo 3700eur/kk brutto ei ole mahdoton, jos hyville keikoille pääsee ja palkkataso on hyvä. Tietenkin tänäpäivänä se on ihme, jos pääsee parin tonnin yli paljoa, ihan vain yleisen taloustilanteen vuoksi.
Ja tietenkin, mitä isompi pulju, sen enempi kiinteitä juoksevia kuluja, henkilöstöä ja vaikka mitä mikä maksaa. Mutta pitäisi olla saatavilla sitä volyymiä kompensoimaan kokoa, mikä ei tietenkään aina onnistu - vastahan se jossain taloussanomissa tm. oli, että suomessa on aivan liikaa autoliikkeitä ja merkkikorjaamoita yms....
Mutta nuo summat on nyt muuten revitty ihan korjaamopiireistä, ikävä kyllä. Ja tuo "ei mitään" tarkoittaa käytännössä pelkkää peruspalkkaa, joka ei ole kovin kummoinen.
Kaivokselan Tojotalla on mekaanikko, kuka repii kuulemma parhaimmillaan yli 6keur bruttona. Eikä ole edes lexuspuolella. Ja tuo 3700eur/kk brutto ei ole mahdoton, jos hyville keikoille pääsee ja palkkataso on hyvä. Tietenkin tänäpäivänä se on ihme, jos pääsee parin tonnin yli paljoa, ihan vain yleisen taloustilanteen vuoksi.
Ja tietenkin, mitä isompi pulju, sen enempi kiinteitä juoksevia kuluja, henkilöstöä ja vaikka mitä mikä maksaa. Mutta pitäisi olla saatavilla sitä volyymiä kompensoimaan kokoa, mikä ei tietenkään aina onnistu - vastahan se jossain taloussanomissa tm. oli, että suomessa on aivan liikaa autoliikkeitä ja merkkikorjaamoita yms....
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Niin peruspalkka - eikös se niille autonkorjauksesta eikä mistään kahvinjuonnista makseta?
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Provikka palkka on osittain kaiken pahan alku ja juuri. Asentajalle varataan vähemmän työhön aikaa kun mitä ohjeaika kyseiselle työlle on, ja joillakin merkeillä se on laskettu jo valmiiksi reilusti alakanttiin, sillä uudessa autossa ei tarvitse ottaa huomioon pulttien ruostumista, osien putsausta, haurastumista, vanteiden lukkopulttiavaimen etsintää . Usein unohdetaan lisätyöt mitä joku operaatio teettää, monet toimilaitteet pitää sopeuttaa yms. Näistä on vähän vaikea soittaa asiakkaalle jälkikäteen vaatien lisähintaa. Ymmärrettävästi potuttaa jo valmiiksi se rahaa imevä liikkumisen apuväline.
Merkkikorjaamoilla maksaa erikoistyökalujen pakollinen hankinta ja ne työt mitä monimerkkikorjaamot ei halua tai viitsi tehdä kun ei ole kannattavia. Ja valitettavasti merkkiosat hinnoitellaan muualla maailmassa ja noottia tulee merkkikorjaamolle, jos ei osaa mene kaupaksi.
Ja tuosta asentajien palkasta, raskaan kaluston asentajat tienaa enemmän kun henkilöautojen asentajat, mutta aika kovia summia heittelette. Voin sanoa että mekaanikon palkasta ei kannata todellakaan olla kateellinen. ei ole ihan yhtä hyvät sopimukset kun metallimiehillä pääsääntöisesti. Onneksi vaimo tienaa paremmin.
Merkkikorjaamoilla maksaa erikoistyökalujen pakollinen hankinta ja ne työt mitä monimerkkikorjaamot ei halua tai viitsi tehdä kun ei ole kannattavia. Ja valitettavasti merkkiosat hinnoitellaan muualla maailmassa ja noottia tulee merkkikorjaamolle, jos ei osaa mene kaupaksi.
Ja tuosta asentajien palkasta, raskaan kaluston asentajat tienaa enemmän kun henkilöautojen asentajat, mutta aika kovia summia heittelette. Voin sanoa että mekaanikon palkasta ei kannata todellakaan olla kateellinen. ei ole ihan yhtä hyvät sopimukset kun metallimiehillä pääsääntöisesti. Onneksi vaimo tienaa paremmin.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
^
Ei se ole kateutta, mutta vertaan mekaanikon palkkaa nyt Itellalaisen varhaisjakelijan palkkaan. Työtunteja about sama per päivä, mutta enemmän per viikko. Työaika pelkästään yötyötä.
Ja silti mekaanikko tienaa bruttona liki 2x, jos hommia on täyspäiväisesti (ja kerkiää vähän edes keikkaa keräilemään) ja varhaisjakelija nipin napin 1000eur jos kilsakorvauksia tienataan...
Sitten kun tulee ns. helppoa keikkaa, voi asentaja sortua oikomaan liikaa. Otetaanpa esimerkiksi joku perushuolto ja katsastustarkastus (+päästöt): perushuolto menee hiukan alle todella tiukan ohjeajan, mutta katsastustarkastus on tasoa "on renkaita, ei näy vuotoja, pakoputki löytyy" ja säästetään useita minuutteja (!) nivelten vääntelystä, mikä olisi mennyt "hukkaan" kun öljytkin on jo valuneet pihalle. Sitten auto leimalle ja toivotaan, että menee läpi - tojotakorjaamolla voi hyvinkin mennä, joten tässä on potentiaalista saada kunnon keikat kuukaudessa. Jos tarkastukseen on varattu erikseen vaikka 0,5h ja siihen käytetään oikeasti 0,1h aikaa, näitä tulee 15kpl kuukaudessa on se jo "ilmaista rahaa" 1,5tunnin verran. Kaikesta tällaisesta joudutaan säästämään, jotta päästään provikoille ja saadaan edes hieman rahaa taskuun.
Ja tiedän todellakin, että isoilla provikoilla saa isoa liksaa. Ja isoja provikoita kiskotaan sillä, että oiotaan tasan aivan kaikessa miss ävoidaan. Mutta se myös vaatii sen, että tuntee k.o laitteen paremmin kuin omat taskut, esimerkkinä kaveri tuntee unissaankin TSI-koneen jakopään purun ja kasauksen, kun on tehnyt niitä about yhden päivässä muiden hommien ohessa kohta öö, kymmenen kuukautta?
Mutta miettikääpä takuutyötä. Tehdas maksaa 50% ja liike 50% - esimerkiksi. Ohjeaika on alkuperäinen -x%, eli vaikkapa tunnin työstä maksetaan se 0,8h. Tai -50% ja se onkin vain 0,5h. Jos työhön oikeasti menee aikaa 2h, ei paljoa provikoita heru. Mutta kyllä, provikat on kaiken pahan alku ja juuri. Pitkään firmassa ollut tyyppi oletettavasti saa paremmat henkilökohtaiset lisät + provikat ja mitäikinä, ja hyvänä kuukautena bruttoaa vaikkapa 3000eur. Sitten kun on hiljaista, niin on hyvä jos 1600eur menee rikki.
Ei se ole kateutta, mutta vertaan mekaanikon palkkaa nyt Itellalaisen varhaisjakelijan palkkaan. Työtunteja about sama per päivä, mutta enemmän per viikko. Työaika pelkästään yötyötä.
Ja silti mekaanikko tienaa bruttona liki 2x, jos hommia on täyspäiväisesti (ja kerkiää vähän edes keikkaa keräilemään) ja varhaisjakelija nipin napin 1000eur jos kilsakorvauksia tienataan...
Sitten kun tulee ns. helppoa keikkaa, voi asentaja sortua oikomaan liikaa. Otetaanpa esimerkiksi joku perushuolto ja katsastustarkastus (+päästöt): perushuolto menee hiukan alle todella tiukan ohjeajan, mutta katsastustarkastus on tasoa "on renkaita, ei näy vuotoja, pakoputki löytyy" ja säästetään useita minuutteja (!) nivelten vääntelystä, mikä olisi mennyt "hukkaan" kun öljytkin on jo valuneet pihalle. Sitten auto leimalle ja toivotaan, että menee läpi - tojotakorjaamolla voi hyvinkin mennä, joten tässä on potentiaalista saada kunnon keikat kuukaudessa. Jos tarkastukseen on varattu erikseen vaikka 0,5h ja siihen käytetään oikeasti 0,1h aikaa, näitä tulee 15kpl kuukaudessa on se jo "ilmaista rahaa" 1,5tunnin verran. Kaikesta tällaisesta joudutaan säästämään, jotta päästään provikoille ja saadaan edes hieman rahaa taskuun.
Ja tiedän todellakin, että isoilla provikoilla saa isoa liksaa. Ja isoja provikoita kiskotaan sillä, että oiotaan tasan aivan kaikessa miss ävoidaan. Mutta se myös vaatii sen, että tuntee k.o laitteen paremmin kuin omat taskut, esimerkkinä kaveri tuntee unissaankin TSI-koneen jakopään purun ja kasauksen, kun on tehnyt niitä about yhden päivässä muiden hommien ohessa kohta öö, kymmenen kuukautta?
Mutta miettikääpä takuutyötä. Tehdas maksaa 50% ja liike 50% - esimerkiksi. Ohjeaika on alkuperäinen -x%, eli vaikkapa tunnin työstä maksetaan se 0,8h. Tai -50% ja se onkin vain 0,5h. Jos työhön oikeasti menee aikaa 2h, ei paljoa provikoita heru. Mutta kyllä, provikat on kaiken pahan alku ja juuri. Pitkään firmassa ollut tyyppi oletettavasti saa paremmat henkilökohtaiset lisät + provikat ja mitäikinä, ja hyvänä kuukautena bruttoaa vaikkapa 3000eur. Sitten kun on hiljaista, niin on hyvä jos 1600eur menee rikki.
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
voi kiesus mikä juttu.
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Ja kokeilkaa joskus sitä yrittäjyyttä. Opettaa ja avartaa maailmankatsomusta. Palkollisten helppo mussuttaa. Yrittäjien ei ole pakko työllistää... Sorry ot. T: duunari, entinen yrittäjä
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Nii, kyl mulla on ainakin jonkin sortin ammattiylpeys vaik palkollisena leipäni tienaan. Insinöörihommia "asentajan" statuksella. Väärä laji jos työnteko vituttaa.
Tsemiä aqulle asennus hommiin/sen etsintään, tekijälle työ löytyy.
Yrittäjä tai duunari, älkää alkako ahneiksi - tämmösen kasvatuksen minä sain köyhässä (yrittäjä) perheessä...
Tsemiä aqulle asennus hommiin/sen etsintään, tekijälle työ löytyy.
Yrittäjä tai duunari, älkää alkako ahneiksi - tämmösen kasvatuksen minä sain köyhässä (yrittäjä) perheessä...
- Alfissimo
- Viestit: 8307
- Liittynyt: 20 Tammi 2004, 02:55
- Car(s): Arkeen 147 2.0
Pyhään kolmen polkimen 166 3.0
Kourajonossa 156 x4 - Paikkakunta: Hollola-Lahti +lähialueet
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Tämä on itselläni myös ollut "ongelma", kun moraali ja omatunto on estänyt ottamasta asiakkaan rahoja vain siksi, että se olisi ollut mahdollista, jos samaan ongelmaan on ollut yksinkertaisempi ja samalla edullisempikin ratkaisu. Omalla arvoasteikolla tätä kutsutaan asiakaspalveluksi, vaikka provikkahommasta kyse olikin.jalittam kirjoitti:Yrittäjä tai duunari, älkää alkako ahneiksi
Puolitoista vuotta olin töissä firmassa, jossa tuotteiden hintaa nostettiin 20% ihan vaan, koska se oli mahdollista, eikä sen takia, että ko. tuotteen ostohinta, yleinen kulurakenne, tms. olisi sitä vaatinut. Kaiken lisäksi näitä tuotteita on lakisääteisesti pakko käyttää ko. alalla ja niitä käyttävät asentajat myös autoasentajaa vastaavalla provikkapalkalla. Onneksi en itse ollut ko. osaston puolella, niin oli hieman helpompi vaan kuunnlla touhua käytävän toiselta puolelta .
Poikamiehen on helpompi löytää itselleen hyvä nainen, kuin ruosteeton 156.
- willez
- Viestit: 5235
- Liittynyt: 08 Loka 2006, 17:04
- Car(s): 325i e46 talvilintta
V70 2.5T
V50 T5
ex - 156 GTA Q2
ex - 156 2.5 v6
ex - 155 2.0ts - Paikkakunta: Länsi-Suomi
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Myös minun mielestä tuo provisio-palkkaus on huono homma,ainakin autoalalla. Työn laatu kärsii ja hommat tehdään hosumalla. Isoissa taloissa on myös huonot puolensa. On niin monta välikättä asiakkaan ja työn tekijän välissä,että asiat menee vaikeiksi ja epäselviksi. Tykkään itse pienemmistä korjaamoista,joissa asentaja hoitaa koko korjaus/huolto-prosessin alusta loppuun kasvotusten asiakkaan kanssa. Näin siis meillä (missä itse olen töissä). Sisäänkäynnin ovessa lukee isolla "asioi suoraan huoltomiehen kanssa". Asiakkaalle tulee luottavainen fiilis heti, kun puhuu suoraan kaverille,kuka auton oletettavasti laittaa kuntoon,joissain tapauksissa voi seurata hommaa vierestä ja siinä samalla rupatella niitänäitä (ei haittaa mua ainakaan yhtään). Ja tuntipalkka siihen,niin tulee tehtyä asiat rauhassa "ilman kiirettä".
Mun mielestä optimitilanne korjaamolla:
*Asentaja hoitaa kaiken alusta loppuun
*Ei työnjohtajia,huoltoneuvojia,sihteereitä,puhelinvaihdetta,diipadaapaäijiä yms. turhaa sotkua
*Asentajat tuntipalkalla
*Sopivan kokoinen firma,ei liian pieni,eikä liian iso.
Omien kokemusten perusteella tämä on toimivin konsepti. Olen käynyt isoissa merkkitaloissa,piskuisissa nyrkkipajoissa ja siltä väliltä.
Mun mielestä optimitilanne korjaamolla:
*Asentaja hoitaa kaiken alusta loppuun
*Ei työnjohtajia,huoltoneuvojia,sihteereitä,puhelinvaihdetta,diipadaapaäijiä yms. turhaa sotkua
*Asentajat tuntipalkalla
*Sopivan kokoinen firma,ei liian pieni,eikä liian iso.
Omien kokemusten perusteella tämä on toimivin konsepti. Olen käynyt isoissa merkkitaloissa,piskuisissa nyrkkipajoissa ja siltä väliltä.
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Juurikin näin!jalittam kirjoitti:Väärä laji jos työnteko vituttaa.
Mutta jos ammattiylpeys syntyy vaan siitä että saa riittävästi tuohta lapaseen kannattaisi kanssa miettiä onko oikeessa duunissa. Mä väitäitän että ei ole, ja se pelkkä raha ei saa hommaa tekemään yhtään sen paremmin. Juu provikkapalkka on perseestä varsinkin jos siihen ei ole mahiksia päästä, ainahan siihen ei pääse ja silloin pitäisi asenne olla kyllä se että no ei tällä kertaa mutta seuraavaksi sitten. Eikä tehdä hommaa vituiksi kun provikat jäi saamatta, ei se provikka mikään itsestäänselvyys ole. Tiedän myös merkkikorjaamon jossa asentajan oikomat hommat korjaa itse palkatta . Tää on mun mielestä se oikea juttu kun kyllä sillä asentajallakin pitää se vastuu olla duunistaan, ei pelkkiä oikeuksia kuten monesti tunnutaan kuvittelevan. Ehkä siperia opettaa tossakin hommassa. Toinen vaihtoehtohan on se että asiakas on vieressä kokoajan valvomassa et kaikki hommat tulee tehdyksi, ja kunnolla. Kyllä tääkin onnistuu kun riittävän monta kertaa ne janipetterien hommia saa tulla korjauttamaan kun kaikki repsottaa, tai "pahat" hommat jätetään tekemättä... Jos siis halutaan että asiakas ostaa vielä saman merkin auton, ja käyttää sitä heillä huollossa.
Jalittamin kanssa ihan samaa mieltä että jos kokemusta ei ole pöydän kummaltakin puolen on näkökannat kovin suppeita, suosittelen kyllä lämpimästi sitä yrittäjyyttä niille joiden mielestä työnantaja on aina roisto ja kusettaja, ja lapio vaan joka kuukaus pari miljoonaa työntekijöiden rahoja omaan kirjoituspöydän ylälaatikkoon. Ehkä siperia opettaisi siinäkin hommassa.... Oma kokemus on ainakin se että duunarina tienaa saman rahan moninkerroin helpommalla
- palkus
- Viestit: 4740
- Liittynyt: 15 Helmi 2010, 20:06
- Car(s): 159 V6 Berlina
156 jts Giugiaro - Paikkakunta: varsinais-suomi
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Jokusen tuloslaskelman nähneenä + muutamat budjettipalaverit, niin kummasti ovat silmät avautuneet
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Juuh, mutta yleensä se onkin siellä hallinlattialla se ongelma...
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Miinus vai plus merkkisiä .stoichiometric kirjoitti:Jokusen tuloslaskelman nähneenä + muutamat budjettipalaverit, niin kummasti ovat silmät avautuneet
Itse en usko että ainakaan merkkiliikkeet tekevät negatiivistä tulosta huolto/korjaamotoiminnallaan.
Mietin juuri kun kyselin huollon hintaa merkkiliikkeestä, öljynvaihto suodattimien (öljy, ilma ja nafta) kanssa 530€.
427,42 € alv0%.
Ostin öljyt 76,61 € alv 0%
suodattimet 52,42 € alv0%
Vaihdoin tallissa itse johon käytin kaksi tuntia aikaa a' 100€ alv0% .
Siis noin 329,02 € alv0%
Eipä tullut kovin paljoa halvemmaksi tehdä itse.....
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
@Willez:
Tuntipalkka. Olisi loisto juttu, jos olisi ns. kohtuullinen tuntipalkka, eikä varsinaista "kiirettä". Tietysti pitäisi olla sitten sillain, että tehty ja laskutettu työ jossain määrin kohtaa järjen, että asiakas on tyytyväinen ja maksaa laskun mukisematta. Jos toisessa lafkassa samaan työhön menee huolella tehtynä 5tuntia kun toisessa menee 2tuntia, niin se 3 tunnin erotus saattaa jo hinnassakin näkyä.
Mutta joo, suoraan asiakkaan kanssa asioimisessa on hyvät puolensa; asiakas voi kertoa tiskille ihan mitä lystää, eikä tiskillä välttämättä osata suoraan tulkita sitä oikein (esim. voi kusettaa täysillä, vaikka tiskihenkilökunta olisi entisiä mekaanikkoja ja/tai koulutettuja tietämään asiat, niin ei ne silti tiedä samaa mitä mekaanikko joka noita kotteroita tekee jatkuvasti) -> tiski käskee tehdä asian A homman korjaamiseksi, mutta kun mekaanikko ihmettelee tätä, olisi sitä mieltä että pitäisikin tehdä asia C eikä A, niin aikaa kuluu hukkaan ja sitten kiroillaan suuntaan ja toiseen kun ei hommat tule valmiiksi.
Tiedän yrityksiä, jotka laskuttavat tunti tunnista-periaatteella, eli sen mukaan mitä todellinen työaika autolla on ollut. Sitten, kun siellä on se yksi pirun pultti tai mutteri joka ahistaa ihan tosissaan -> laskua tulee tunteja lisää yhden pultin/mutterin vuoksi -> asiakas maksaa. Merkkikorjaamolla tämä saatetaankin tehä "hukkatyönä" ja asiakas ei joudu maksamaan kuin sen paketin hinnan, joka k.o toiminnalle on tarjottu.
@UupunutRoomeo:
Kallista. Itse kun vaihdoin öljyt, niin poislukien öljyn hinta oli halpaa. Öljyn hinta olisi ollut siinä ~50eur/alv24%
Öljynsuodatin á12eur
Ilmansuodatin á15eur
Raitisilmasuodatin á12eur
Naftasuodatin á45eur (muistaakseni)
Osat/tarvikkeet: 134eur
Työtä se tunnin verran ja 100eur/h = 234eur. Alv24. Kysyin kerran tuon operaation hintaa muualta; 290-420eur paikasta riippuen oli "öljynvaihtohuolto + kaikki filtterit".
Tuntipalkka. Olisi loisto juttu, jos olisi ns. kohtuullinen tuntipalkka, eikä varsinaista "kiirettä". Tietysti pitäisi olla sitten sillain, että tehty ja laskutettu työ jossain määrin kohtaa järjen, että asiakas on tyytyväinen ja maksaa laskun mukisematta. Jos toisessa lafkassa samaan työhön menee huolella tehtynä 5tuntia kun toisessa menee 2tuntia, niin se 3 tunnin erotus saattaa jo hinnassakin näkyä.
Mutta joo, suoraan asiakkaan kanssa asioimisessa on hyvät puolensa; asiakas voi kertoa tiskille ihan mitä lystää, eikä tiskillä välttämättä osata suoraan tulkita sitä oikein (esim. voi kusettaa täysillä, vaikka tiskihenkilökunta olisi entisiä mekaanikkoja ja/tai koulutettuja tietämään asiat, niin ei ne silti tiedä samaa mitä mekaanikko joka noita kotteroita tekee jatkuvasti) -> tiski käskee tehdä asian A homman korjaamiseksi, mutta kun mekaanikko ihmettelee tätä, olisi sitä mieltä että pitäisikin tehdä asia C eikä A, niin aikaa kuluu hukkaan ja sitten kiroillaan suuntaan ja toiseen kun ei hommat tule valmiiksi.
Tiedän yrityksiä, jotka laskuttavat tunti tunnista-periaatteella, eli sen mukaan mitä todellinen työaika autolla on ollut. Sitten, kun siellä on se yksi pirun pultti tai mutteri joka ahistaa ihan tosissaan -> laskua tulee tunteja lisää yhden pultin/mutterin vuoksi -> asiakas maksaa. Merkkikorjaamolla tämä saatetaankin tehä "hukkatyönä" ja asiakas ei joudu maksamaan kuin sen paketin hinnan, joka k.o toiminnalle on tarjottu.
@UupunutRoomeo:
Kallista. Itse kun vaihdoin öljyt, niin poislukien öljyn hinta oli halpaa. Öljyn hinta olisi ollut siinä ~50eur/alv24%
Öljynsuodatin á12eur
Ilmansuodatin á15eur
Raitisilmasuodatin á12eur
Naftasuodatin á45eur (muistaakseni)
Osat/tarvikkeet: 134eur
Työtä se tunnin verran ja 100eur/h = 234eur. Alv24. Kysyin kerran tuon operaation hintaa muualta; 290-420eur paikasta riippuen oli "öljynvaihtohuolto + kaikki filtterit".
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Kiitos, kyllähän niitä hommia tekevälle löytyy - jos ei helposti niin vaikeasti, mutta löytyy.jalittam kirjoitti:Nii, kyl mulla on ainakin jonkin sortin ammattiylpeys vaik palkollisena leipäni tienaan. Insinöörihommia "asentajan" statuksella. Väärä laji jos työnteko vituttaa.
Tsemiä aqulle asennus hommiin/sen etsintään, tekijälle työ löytyy.
Yrittäjä tai duunari, älkää alkako ahneiksi - tämmösen kasvatuksen minä sain köyhässä (yrittäjä) perheessä...
Ahneeksi alkava duunari tai yrittäjä pilaa homman; yrittäjä vie duunarin "voitot" ja rällästää, asiakkaat kaikkoaa kun hinnat nousee ym. Duunari ahneilee -> huolimatonta jälkeä -> laatu kärsii -> asiakastyytyväisyys putoaa -> asiakkaat, jotka takaisin tulevat, vähenevät -> työt vähenee...
Se taitaa olla vaan se tasapainon löytäminen erittäin vaikeata, ellei liki mahdotonta?
-
- Viestit: 835
- Liittynyt: 10 Kesä 2013, 22:38
- Car(s): ...Alfa etsinnässä.
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Joo koulutus on aina pahasta ja omatoiminen "duunari" yliopistotiedoilla on aina pelastusAquatica kirjoitti:....(esim. voi kusettaa täysillä.... ja/tai koulutettuja tietämään asiat, niin ei ne silti tiedä samaa mitä mekaanikko joka noita kotteroita tekee jatkuvasti) -> tiski käskee tehdä asian A homman korjaamiseksi, mutta kun mekaanikko ihmettelee tätä, olisi sitä mieltä että pitäisikin tehdä asia C eikä A, niin aikaa kul.....
Minulla oli tuossa pari kk töissä em työntekijä, iv-asentaja. Ihmettelin ääneen työmaalla että kuka vittu on asennellut säätöpelleiksi numeroa jopa kahta liian pieniä peltejä...asentaja siinä vieressä sitten alkoi "ripittää" minua että hän on ne itse mitoittanut kun säätöpellin tulee aina olla vähintään kokoa tai mielellään kahta pienempi kuin kanavan.... .
Koitin siinä välissä mainita että kyllä muttei tässä kohteessa vaan mennään suunnittelijan ja suunnitelmien mukaan syystä että kuvissa lukee varsin selvästi "pellit jätetään täysin auki asentoon" siksi että säätö tehdään tuotetulla maksimi ilmavirralla päätelaitteista. Toki asentaja on siinä ihan oikeassa että "mitäs niillä pelleillä sitten on siellä välissä merkitystä?"....minä uskoisin olevani siinä oikeassa että jos suunnitellun pellin läpi pitäisi virrata kuutio ilmaa sekunnissa ja nyt on asennettu kaksi kokoa pienempi pelti jonka taulukkoarvo on auki asennossa puoli kuutiota sekunnissa, voin jo nyt sanoa että säätöön ei saada.....ja ko peltejä on ~500 kpl nyt vaihdettavana.
Halpaa.
- kterkkila
- Viestit: 2374
- Liittynyt: 26 Marras 2003, 04:41
- Car(s): 159 JTDm 2.4 aut SW, 146 Ti endurance, Endurance 75 TS
- Paikkakunta: Lohja
- Viesti:
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Nyt et laskenut kaikkea mukaan. Ota huomioon että asioidessa isossa liikkeessä saat istuskella vuoroa odottamasssa hienoissa tiloissa ja hörppiä kahvia. Sitten saat vielä jutustella ongelmistasi, jakaa huolia huoltoneuvojan kanssa ja lopuksi vielä jutella tehdyistä hommista kun haet auton. Voit myös kysellä vaikka että mitä öljyä autoon voi jatkossa lisätä tai muita tärkeäitä asioita. Se on hyvää palvelua ja kannattaahan siitä maksaaUupunutRomeo kirjoitti:Mietin juuri kun kyselin huollon hintaa merkkiliikkeestä, öljynvaihto suodattimien (öljy, ilma ja nafta) kanssa 530€.
427,42 € alv0%.
Ostin öljyt 76,61 € alv 0%
suodattimet 52,42 € alv0%
Vaihdoin tallissa itse johon käytin kaksi tuntia aikaa a' 100€ alv0% .
Siis noin 329,02 € alv0%
Eipä tullut kovin paljoa halvemmaksi tehdä itse.....
Kimmo / alfatune.fi
- AlfaTom
- Viestit: 2735
- Liittynyt: 20 Maalis 2003, 20:09
- Car(s): 164 Super 3.0 V6 1995
- Paikkakunta: Kuusankoski
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
kterkkila kirjoitti: Nyt et laskenut kaikkea mukaan. Ota huomioon että asioidessa isossa liikkeessä saat istuskella vuoroa odottamasssa hienoissa tiloissa ja hörppiä kahvia. Sitten saat vielä jutustella ongelmistasi, jakaa huolia huoltoneuvojan kanssa ja lopuksi vielä jutella tehdyistä hommista kun haet auton. Voit myös kysellä vaikka että mitä öljyä autoon voi jatkossa lisätä tai muita tärkeäitä asioita. Se on hyvää palvelua ja kannattaahan siitä maksaa
Heh....en ole ihan varma oliko tuo sarkasmia vai aitoa kehua
Noinhan se firmojen nettisivuilla esitetään ja markkinoinnissa näyttää asiakasystävälliseltä suhtautumiselta.
Totuus on jotakin tuon ja päinvastaisen väliltä firmasta riippuen. Itse olen kokenut tunnelman pikkukorjaamoissa usein aidommaksi ja rahellisemmäksi asiakasta kohtaan. Nyt siis kyseessä muu kuin itse korjaamo/huoltotyön arviointi.
Isossa firmassa tuntee olonsa vaivautuneeksi, jos joutuu varmuuden vuoksi kysymään jotakin huolto-tai varaosatiskiltä, varsinkin jos on itse tehnyt "kotiläksynsä" asian suhteen eli tietää loppujen lopuksi yhtäpaljon tai enemmän kuin se tiskintakana tietokonetta räpläävä ammattilainen. Sellainenkin pikkujuttu kuin huoltokirjan täyttäminen, joka taitaa olla huoltomiehen vastuulla, on ainakin minulle tärkeää mm. jälleenmyyntiarvon kannalta. Epäselvästi täytetty huoltokirja ja huonosti kopioidut huoltoselosteet ei anna luotettavaa kuvaa tehdyistä toimenpiteistä, esimerkkinä jakohihnan vaihto. Näiden juttujen laadun parantaminen ei maksa paljon mutta antaa paljon ammattimaisemman kuvan firmasta. Tätäkään ei pidä yleistää, homma osataan monessa firmassa, mutta puutteita esiintyy mielestäni liian paljon.
TM:n huoltovertailut on olleet mielenkiintoista luettavaa, vaikka ei aina ihan todellista kuvaa huoltopaikasta antaisikaan.
Huonoja päiviä sattuu kaikille.
Alfa164Super3.0A LexusRX400h MBSprinter2,9 Moto Guzzi California III
La vita è
La vita è
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
^
Monessa paikassa huoltokirjan täyttäminen on jätetty huoltoneuvojan vastuulle, minkä näen hyväksi. Koska jos asentaja joutuu pläräilemään kirjaa läpi ja etsimään oikeita leimauskohteita, menee siihenkin aikaa taas turhaan... Huoltoneuvoja/vastaava kuitenkin joutuu sen tsekkaamaan tiskillä läpi, niin helpommalla pääsee jos jättää sen tiskille.
Monessa pikkupaikassa, nk. nyrkkipajassa, olen itsekin saanut mielestäni paljon tuttavallisempaa ja aidompaa palvelua. Sitten esimerkiksi Laakkosen tiskillä oikein hirvittää; kaikilla puku päällä, megajäykkä meininki ja asiakkaan arvo on tasan se, kuinka paljon rahaa asiakkaan lompakossa on...
Itselleni tärkeintä on - jos en itse siis huolla autoa -, että minulle kerrotaan huollon yhteydessä havaitut asiat tyyliin "jarrupalat alkaa olla loppu, 10-20tkm ja vaihdetaan ne", samoin jos havaittu jotain öljyvuotoja tai vastaavia. Noheva asentaja pistää veloituksetta esim. jäähdytysnestettä lisää, sikäli kun sitä vähän uupuu ja mainintana, että sitä kannattaa seurata. Nämä on pieniä asioita, mutta asiakas tykkää tällaisesta huomiosta. Itsehän harjoittelun aikana kirjoitin aina ylös myös sellaiset pienet seikat kuin se, että renkaissa on käytetty liian pieniä ilmanpaineita. Jos tehdas sanoo renkaalle 2.2baria ja huollon yhteydessä paineita tarkastattaessa huomaan, että joka kulmassa on poikkeuksetta 1.2-1.4bar paineita halutun 2.2barin sijaan, pistän työmääräykseen isolla selkeästi maininnan tuosta, että tiskillä sitten opastavat asiakas asian suhteen. Jotkut pitää alipainetta, jotta rengasmelu olisi hillitympää - sen ymmärtää. Toisaalta taas renkaat kuluvat tällöin todella paljon nopeammin ja kulutuskin kasvaa, josta asiakkaan on hyvä olla tietoinen -> ei ole tullut kertaakaan negatiivista palautetta tästä. Tiedän, että monessa paikassa moista pikkuseikkaa ei jakseta murehtia - saatika korjata.
Monessa paikassa huoltokirjan täyttäminen on jätetty huoltoneuvojan vastuulle, minkä näen hyväksi. Koska jos asentaja joutuu pläräilemään kirjaa läpi ja etsimään oikeita leimauskohteita, menee siihenkin aikaa taas turhaan... Huoltoneuvoja/vastaava kuitenkin joutuu sen tsekkaamaan tiskillä läpi, niin helpommalla pääsee jos jättää sen tiskille.
Monessa pikkupaikassa, nk. nyrkkipajassa, olen itsekin saanut mielestäni paljon tuttavallisempaa ja aidompaa palvelua. Sitten esimerkiksi Laakkosen tiskillä oikein hirvittää; kaikilla puku päällä, megajäykkä meininki ja asiakkaan arvo on tasan se, kuinka paljon rahaa asiakkaan lompakossa on...
Itselleni tärkeintä on - jos en itse siis huolla autoa -, että minulle kerrotaan huollon yhteydessä havaitut asiat tyyliin "jarrupalat alkaa olla loppu, 10-20tkm ja vaihdetaan ne", samoin jos havaittu jotain öljyvuotoja tai vastaavia. Noheva asentaja pistää veloituksetta esim. jäähdytysnestettä lisää, sikäli kun sitä vähän uupuu ja mainintana, että sitä kannattaa seurata. Nämä on pieniä asioita, mutta asiakas tykkää tällaisesta huomiosta. Itsehän harjoittelun aikana kirjoitin aina ylös myös sellaiset pienet seikat kuin se, että renkaissa on käytetty liian pieniä ilmanpaineita. Jos tehdas sanoo renkaalle 2.2baria ja huollon yhteydessä paineita tarkastattaessa huomaan, että joka kulmassa on poikkeuksetta 1.2-1.4bar paineita halutun 2.2barin sijaan, pistän työmääräykseen isolla selkeästi maininnan tuosta, että tiskillä sitten opastavat asiakas asian suhteen. Jotkut pitää alipainetta, jotta rengasmelu olisi hillitympää - sen ymmärtää. Toisaalta taas renkaat kuluvat tällöin todella paljon nopeammin ja kulutuskin kasvaa, josta asiakkaan on hyvä olla tietoinen -> ei ole tullut kertaakaan negatiivista palautetta tästä. Tiedän, että monessa paikassa moista pikkuseikkaa ei jakseta murehtia - saatika korjata.
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Itse olin töissä pitkään eräässä pienessä yhteen merkkiin erikoistuneessa korjaamossa. Ja työtehtävät oli alkuun ihan kaikkea, eli aamulla vastailin puhelimeen, ja otin toitä vastaan, jne. Mutta jossain kohtaa työ muuttui hiukan, ja mä en ollutkaan enään puhelimessa, tässä kohtaa mun mielestä hommat meni pieleen, eli pienessä korjaamossa asiakkaan tulis saada puhua puhelimessakin suoraan asentajalle . Eli kun asentaja huomaa, että tämäkin osa kannataisi vaihtaa, hän saisi itse soittaa asiakkaalle siitä, ja keskustella asiasta. Jotkut asiakkaat saivat tietoonsa minun oman henkilökohtaisen puhelinnumeron, ja soittivatkin sitten siihen, firman numeron sijasta, monesti vain sen takia, että halusivat että juuri minä olen se joka korjaa sitä autoa. Tämä oli toki ok, firma saa kuitenkin rahat.
Ja olin muuten tuossa paikassa aina joko kiinteellä tuntipalkalla, tai sitten kiinteällä kk-palkalla, eli ei koskaan provikkapalkkausta, sellaiseen tuskin koskaan edes suostuisin....
Nyt olen työtön autoasentaja, ja tuntuu siltä, että paras tapa työllistää itsensä on oman yhden miehen korjaamon perustaminen?
Ja olin muuten tuossa paikassa aina joko kiinteellä tuntipalkalla, tai sitten kiinteällä kk-palkalla, eli ei koskaan provikkapalkkausta, sellaiseen tuskin koskaan edes suostuisin....
Nyt olen työtön autoasentaja, ja tuntuu siltä, että paras tapa työllistää itsensä on oman yhden miehen korjaamon perustaminen?
-
- Viestit: 2453
- Liittynyt: 06 Kesä 2003, 08:14
- Car(s): ex:
159 tbi ti, jtdm 16V
156ts, sele, V6x4, JTDm16V, GTA
GT jts
147 jtdm
155 2.0 ts 16
166 3.0 - Paikkakunta: Keuruu
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Vois olla. Ainakin tällä meidän pienellä kylällä nämä pienet yhden miehen korjaamot tuntuvat olevan suosittuja lähinnä merkkiliikkeitä halvemman hinnan vuoksi. Kyllähän Suomen autokannassa hommia riiittää, varsinkin jos hitsata viitsii.. Mutta onhan se varmasti vaikeaa osata hinnoitella työnsä oikein. Niin että itsellekin jäisi jotain, ja vielä saisi asiakkaita.
Abarth 500 Esseesse
-
- Viestit: 2369
- Liittynyt: 19 Loka 2004, 20:20
- Car(s): Audi A4 2.0 Tfsi Quattro -07. BMW 323 -84 2.7Taco projekti. Prkl. Ex. Mm. Alfa 75 turbo -90, 164 3.0 V6 -90, Lancia Delta HF Hpe turbo -96.
- Paikkakunta: Lahti
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Itse olin joku aika sitten autonasentajana ja jonkunlainen provikkasysteemihän siellä oli. En siihen oikein jaksanut perehtyä kun ei käynyt mielessäkään että rupeisin mahdollisen ´muutaman lisäeuron´ takia tekemään hommia paniikkivauhdilla hutiloiden. Vaikka aika köyhä olenkin niin itsestäänselvä rajanveto oli mulla.
Reilu puoli vuotta kaikenkaikkiaan noita asennushommia vakihommina tein ja olen nyt vajaan vuoden ollut Valmet Automotivella lähinnä laadunvalvonta/pienkorjaus hommissa.
Ei suuremmin hinkua palata vääntämään paskaisia kotteroita.
Tämä nyt on vain minun tilanne.
Reilu puoli vuotta kaikenkaikkiaan noita asennushommia vakihommina tein ja olen nyt vajaan vuoden ollut Valmet Automotivella lähinnä laadunvalvonta/pienkorjaus hommissa.
Ei suuremmin hinkua palata vääntämään paskaisia kotteroita.
Tämä nyt on vain minun tilanne.
Puhaltimessa On Woima Erityisen Railakas!! POWER
- alfa164
- Viestit: 2016
- Liittynyt: 16 Huhti 2003, 20:47
- Car(s): pösö 607,nissan primera,toyota corolla verso mmt,renault clio sport-04.GTV tb v6(ex)166 v6(ex)4x164(ex)
- Paikkakunta: luvia
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Tätä ketjua kun lukee,niin yrittäjyys ei todellakaan kannata Tai sitten on yrittäjiä,ja yrittäjiä sanan varsinaisessa merkityksessä
Wanha sanonta"ei ole johtajasta lapion varteen,eikä lapio-miehestä johtajaksi"
Pitänee kutinsa tänäkin päivänä.
"Paikallisessa" merkki liikkeessä oli korjaamo puolella kyltti"jos asiakas haluaa seurata autonsa huoltoa/korjausta laskutamme siitä 10e/h"
Wanha sanonta"ei ole johtajasta lapion varteen,eikä lapio-miehestä johtajaksi"
Pitänee kutinsa tänäkin päivänä.
"Paikallisessa" merkki liikkeessä oli korjaamo puolella kyltti"jos asiakas haluaa seurata autonsa huoltoa/korjausta laskutamme siitä 10e/h"
-
- Viestit: 1690
- Liittynyt: 09 Heinä 2009, 13:14
- Car(s): 159 2.4JTDm Q2 -06, 156 SW 2.0JTS sele -05, GTV6 projekti, Fiat barchetta ja C5 sitikka*2
- Paikkakunta: Rauman seutu
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Mitä isompi yritys, sitä isommat kiinteät kustannukset. Ja mitä keskeisemmällä alueella. Näkynee myös hinnastossa. Ei voi verrata nyrkkipajaa/marmoria suoriltaan. Laatua/palvelua hinta ei välttis korreloi, ehkäpä päinvastoin - harvemmin marmorin omistaja on lähellä asennustapahtumaa.
Moniko teistä on osakkeen/rahaston omistajia? Keitä teistä kiinnostaa ruohonjuuritason suoritus? Väittäisin että mikä kiinnostaa, on tuotto. Näin yleistäen...
Moniko teistä on osakkeen/rahaston omistajia? Keitä teistä kiinnostaa ruohonjuuritason suoritus? Väittäisin että mikä kiinnostaa, on tuotto. Näin yleistäen...
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
En nyt kyllä ihan ymmärrä tätä. Aqulla on ihan hyviä pointteja tuossa, mutta siitä haiskahtaa vähän turhan vahvasti lasipalatsille ominainen haju. Filarossa asioidessa hommat tehdään tuntien mukaan ja jos se mutteri taistelee vastaan, niin siinäpä tulee lisää tunteja. Asialle ei voi mitään. Hommat tehdään huolella eikä hosuta, vaikka menisi yliajalle (ja näkyisi laskussa). Kummastakin leiristä varmasti huudellaan totuuksia, mutta mutta, en minä vaan rahojani ikinä Autokeskukselle veisi.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
En minäkään AK:lle rahojani veisi, oikeastaan ikinä.
Yksi näistä tärkeämmistä pointeista oli se, että koska marmorilla muutenkin on paljon enemmän tulostarvetta, se näkyy hinnassa.
Ja sitten jotta asiakkaat ei ihan kilareita ota pikkuhommasta, on sille määrätty kiinteä pakettihinta. Vaikka se vastustaisi ja miten. Silti lasku on sama, vaikka pitäisi tehdä merkittävissä määrin ylimääräistä työtä (kokemusta on) -> asentajalla ei pienintäkään toivoa saada "hyvää korvausta" tehdystä työstä, vaan sille maksetaan pakettihinnoittelun mukaan -> provikka ei täyty -> saat peruspalkkaa -> näkyy tilipussissa.
Itse tykkään pienestä korjaamosta juuri sen vuoksi, että usein tiskillä voi asioida suoraan joko mekaanikon kanssa, tai sellaisen henkilön, kuka on aktiivisesti hallissa ja joka tietää, mitä tapahtuu, miksi ja miten, mitä sille voi tehdä jotta homma hoituu ja arvion siitä, mitä se maksaisi. Jos asentaja sanoo, että jarrut on lopussa -> ei ole syytä epäillä. Jos marmoritiskillä sanotaan, että jarrut on loppu -> haluan mitata ne. Se, että toisessa todetaan 5mm palat olevan loppu ja pitää vaihtaa, kun toisessa 3mm (jos vaihto on sen 3mm esim.) ja sanotaan sama, siinä on ero. Se, että marmori kertoo 5mm pinnalla olevat palat olevan niin loppu, ettei pääse seuraavaan huoltoon - MUTTA EI PAKKOMYY SELLAISIA - on taas positiivista. Jos siellä sanotaan, että ne on oikeasti loppu mut ei vielä vaihtokunnossa, se on boonuta. Mutta koskas marmorilla noin toimitaan, koska se on "helppoa rahaa"? Marmorilla levyt + palat täys kierto ja 700euroa + työt, kiitos. Itse hankit osat niin tulee osahintaa se 100eur ja vielä jos itse voi tehdä, niin halvalla pääsee. Mutta omilla osillakin kokonaishinta alle 300eur jopa marmorin hinnoittelulla, eli joo.
Yksi näistä tärkeämmistä pointeista oli se, että koska marmorilla muutenkin on paljon enemmän tulostarvetta, se näkyy hinnassa.
Ja sitten jotta asiakkaat ei ihan kilareita ota pikkuhommasta, on sille määrätty kiinteä pakettihinta. Vaikka se vastustaisi ja miten. Silti lasku on sama, vaikka pitäisi tehdä merkittävissä määrin ylimääräistä työtä (kokemusta on) -> asentajalla ei pienintäkään toivoa saada "hyvää korvausta" tehdystä työstä, vaan sille maksetaan pakettihinnoittelun mukaan -> provikka ei täyty -> saat peruspalkkaa -> näkyy tilipussissa.
Itse tykkään pienestä korjaamosta juuri sen vuoksi, että usein tiskillä voi asioida suoraan joko mekaanikon kanssa, tai sellaisen henkilön, kuka on aktiivisesti hallissa ja joka tietää, mitä tapahtuu, miksi ja miten, mitä sille voi tehdä jotta homma hoituu ja arvion siitä, mitä se maksaisi. Jos asentaja sanoo, että jarrut on lopussa -> ei ole syytä epäillä. Jos marmoritiskillä sanotaan, että jarrut on loppu -> haluan mitata ne. Se, että toisessa todetaan 5mm palat olevan loppu ja pitää vaihtaa, kun toisessa 3mm (jos vaihto on sen 3mm esim.) ja sanotaan sama, siinä on ero. Se, että marmori kertoo 5mm pinnalla olevat palat olevan niin loppu, ettei pääse seuraavaan huoltoon - MUTTA EI PAKKOMYY SELLAISIA - on taas positiivista. Jos siellä sanotaan, että ne on oikeasti loppu mut ei vielä vaihtokunnossa, se on boonuta. Mutta koskas marmorilla noin toimitaan, koska se on "helppoa rahaa"? Marmorilla levyt + palat täys kierto ja 700euroa + työt, kiitos. Itse hankit osat niin tulee osahintaa se 100eur ja vielä jos itse voi tehdä, niin halvalla pääsee. Mutta omilla osillakin kokonaishinta alle 300eur jopa marmorin hinnoittelulla, eli joo.
- koltiainen
- Viestit: 718
- Liittynyt: 01 Loka 2012, 06:43
- Car(s): Ex. alfa 156 2,5
Ex. Jagge xj6 vm 88
Ex.volvo amazon vm 69
IZH M49 vm 51 - Paikkakunta: Palokka
Re: Mi.To
Kyllä aikoinaan v**utti kun tein alihankkijana 105€ tuntipalkalla töitä ja sain itse jotain 19€ / tunti.Aquatica kirjoitti:Noh, ok. Tuo summa nyt on hieman liikaa, myönnetään. Mutta jos huolto kustantaa ~570euroa, sisältää 300eurolla osia/tarvikkeita, on siitä 270euroa työtä. Ja siihen mennee aikaa nelisen tuntia, niin noita saa sen kaksi päivään tehdyksi. Kyllä 600euroakin päivässä työveloitusta on paljon kahdeksasta työtunnista. Sitten kun työpäiviä on 21,5 ja jos joka päivä olisi samanlaisia veloituksilta, tekee se kuukaudessa jo ihan kivasti 13588euroa. Ja asentaja saa tästä summasta kuitenkin vaan ne hilut.
Hinnoitteluhan on puhtaasti kiinni liikkeestä ja niin pois päin, mutta marmorilla maksaa kaikki enemmän kuin naapurin nyrkkipajasa (vaikka nyrkkipaja voisi oikeasti olla ihan hyvä, ammattitaitoinen korjaamo - erottelen tässä nimellä vain marmorin ja nyrkkipajan). 69 tai 79,-/tunti on aika edullinen työveloitus marmorilta.
-
- Viestit: 844
- Liittynyt: 20 Kesä 2006, 17:57
- Car(s): Alfa 75 & 164 + Transit ja Citroën C5
- Paikkakunta: Hollola
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
Monet merkkikorjaamot tekevät tuntihinnoittelusta huolimatta tulosta vain, jos myös se viimeinen tunti asentajan päivästä saadaan laskutettua. Valitettavasti "marmoritiski" ja muut ehdot tiloille ja resursseille on pakollisia, jotta saa pidettyä kyltit katolla. Ei ole jällenmyyjien markkinat...kai? Merkkikorjaamolla ei ole paljon varaa pyytää lisähinnoittelua ruostuneiden pulttien irroituksesta, koska osat maksaa usein 2-ääretön kertaa enemmän kun tarvike osat, vaikka hinnalle saisikin todellisuudessa vastinetta. No miksi merkkikorjaamot ei käytä tarvike osia? Jaa-a jotkut korjaamot kuulemma näin tekee asiakkaan suostumuksella, mutta edustetun merkin maahantuoja ei ilahdu tulojen valumisesta muille.
Olisi ihan mielenkiintoista tietää mikä muuttuisi, jos merkkikorjaamot olisi edustamansa merkin omistuksessa.
Olisi ihan mielenkiintoista tietää mikä muuttuisi, jos merkkikorjaamot olisi edustamansa merkin omistuksessa.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
^
Niin. Noita on ja kaikenlaisia. Esimerkki oikeasta elämästä:
Auton pakoputki (siis kyseessä käytännössä keskiputki sisältäen yhden äänenvaimentimen). Alkuperäisosa? 1500eur. Tosin se olisi ollut etuputki, keskiputki ja takaputki.
Vikaa kun oli vain yhdessä pöntössä. Tarvike n. 200eur.
Arvatkaa kolme kertaa, ottiko asiakas alkuperäisen (ja tarviketta ei suostuttu myymään).....
Ei ottanut.
Sen sijaan, että siitä olisi saanut ehkä 50euroa + työlaskutus, siitä tuli miinusta käytetystä ajasta, ei työlaskutusta, ei osavoittoa...
Niin. Noita on ja kaikenlaisia. Esimerkki oikeasta elämästä:
Auton pakoputki (siis kyseessä käytännössä keskiputki sisältäen yhden äänenvaimentimen). Alkuperäisosa? 1500eur. Tosin se olisi ollut etuputki, keskiputki ja takaputki.
Vikaa kun oli vain yhdessä pöntössä. Tarvike n. 200eur.
Arvatkaa kolme kertaa, ottiko asiakas alkuperäisen (ja tarviketta ei suostuttu myymään).....
Ei ottanut.
Sen sijaan, että siitä olisi saanut ehkä 50euroa + työlaskutus, siitä tuli miinusta käytetystä ajasta, ei työlaskutusta, ei osavoittoa...
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
^Ja arvatenkin tuollaiset heijastuvat sitten tavalla tai toisella muiden asiakkaiden laskuun. Ymmärrän kyllä että merkkikorjaamot koijaavat ja yrittävät kusettaa viimeisen päälle, mutta rajansa silläkin touhulla pitäisi olla.
- Aquatica
- Viestit: 13944
- Liittynyt: 01 Maalis 2010, 19:10
- Car(s): Giulietta MA170 TCT '11, ex 159 2.4JTDm Q4 SW '07, ex Giulietta MA170 '11, ex 159 2.4JTDm '06, ex MiTo 1.4 T-Jet 155 '09, ex 156 2.4JTD '01, ex 156 1.8TS "Super" '03, ex 207 1.6HDi '06, ex 156 2.0TS '99
- Paikkakunta: Kerava
Re: Korjaamotoiminnasta (MiTo-ketjusta)
^
Niinhän se menee. Ja ymmärtää sen, jos halutaan "omaa" myydä - koska se on parempi, kuin ostaa "muualta" ja myydä sitä.
Silti järki ja kohtuus pitäisi olla.
Niinhän se menee. Ja ymmärtää sen, jos halutaan "omaa" myydä - koska se on parempi, kuin ostaa "muualta" ja myydä sitä.
Silti järki ja kohtuus pitäisi olla.